درحالیکه قیمت خودرو در کشور بهصورت ساعتی افزایش مییابد و مصرفکنندگان واقعی هر روز دستشان از خودروهای منسوخ داخلی کوتاهتر میشود، چندین خودروی کارکرده بسیار خوبی در بازارهای خارجی وجود دارد که با قیمت بسیار نازل زیر سه هزار پوند (زیر ۱۵۰ میلیون تومان!) میتوان آنها را خریداری کرد.
این در حالی است که شما با این قیمتها نهایتاً میتوانید یک پراید دوره رنگ با شاسیهای جوشخورده را در بازار داخلی پیدا کنید! البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که اگرچه مسئله تبدیل پوند یا دلار به ریال و مقایسه قیمتهای معادل در کشورهای مختلف بدون در نظر گرفتن سایر فاکتورها اصولا صحیح نیست اما هدف از ذکر معادل ریالی قیمتها در این نوشتار نشان دادن عمق فاصله صنعت خودروی داخلی با بازارهای جهانی است. مجله اتوکار اخیراً لیستی شامل حدود ۴۰ خودروی کارکرده با این بازه قیمتی را جمعآوری کرده که ما میخواهیم به خاطر جلوگیری از طولانی شدن مطلب و مقایسه شرایط صنعت خودروی داخلی با بازار روز دنیا تنها ۱۰ نمونه شاخص از این خودروها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید. (قیمت پوند در لحظه نگارش این مقاله حدود ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.)
مرسدس بنز CLK
قطعاً نسخه چهار درب مرسدس بنز C کلاس انتخابی کاربردیتر خواهد بود اما این کوپه شیک از نظر ارزش بسیار خوب به نظر میرسد و پیچیدگی فنی و تکنولوژیکی زیادی ندارد و چهره سادهاش نیز همچنان حس خوبی به انسان میدهد. CLK با طیف وسیعی از پیشرانهها و گیربکسها عرضه شد اما بهتر است فقط به سراغ مدلهای ۶ سیلندر بنزینی و دیزل بروید. مدلهای بنزینی بسیار قابلاطمینان هستند و درصورتیکه نمونههای کم کارکرد را پیدا کنید لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد. برای راحتی سواری در ترددهای روزمره نیز میتوان گیربکس اتوماتیک را انتخاب کرد. از جمله تجهیزات این خودرو میتوان به کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، شیشههای برقی و… اشاره کرد. ما یک دستگاه مرسدس بنز CLK 320 الگانس مدل ۲۰۰۳ با کارکرد ۱۲۴ هزار کیلومتر را به قیمت حدود ۱۲۵ میلیون تومان پیدا کردیم.
بی ام و سری ۳
برای خرید پنجمین نسل سری ۳ باید دقت کنید و پیشرانههای بنزینی را بیشتر در نظر بگیرید زیرا قابلیت اطمینان بالاتری دارند. البته تکنولوژی دینامیک راندمان پیچیده بی ام و باعث صرفهجویی در مصرف سوخت میشود. ما توانستیم یک دستگاه بی ام و 325i SE مدل ۲۰۰۶ با کارکرد ۱۴۶ هزار کیلومتر را با قیمت حدود ۱۱۳ میلیون تومان پیدا کنیم.
فیات ۵۰۰
این روزها خبر واردات خودرو به شدت داغ شده و علیرغم پوشش گسترده واردات خودرو به کشور تنها ۲۲ دستگاه از خودروهای کیا وارد شدند! اما یکی از گزینههایی که نام آن در بین خودروهای وارداتی به کشور دیده میشود فیات 500 است که البته مشخص نیست چه کشف قیمتی برای آن در بورس صورت میگیرد اما این خودرو در بازارهای اروپایی بسیار ارزانقیمت است. برای انتخاب نسخه کارکرده ۵۰۰ باید به مواردی همچون سیستم تعلیق و کابین توجه کرد. ما یک دستگاه فیات ۵۰۰ توئین ایر پلاس مدل ۲۰۱۲ با کارکرد حدود ۱۴۰ هزار کیلومتر را به قیمت ۱۲۵ میلیون تومان پیدا کردیم.
داچیا/رنو ساندرو
درحالیکه چندین نسل قبلی ساندرو در کشورمان با قیمتهای نجومی و مافوق تصور خرید و فروش میشود، نسخههای جدیدتر آن در بازارهای اروپایی قیمت بسیار نازلی دارند. این هاچبک رومانیایی و جادار با دو پیشرانه بنزینی و یک نمونه دیزلی عرضه شده بود و استهلاک پایینی داشت. ما توانستیم یک دستگاه داچیا ساندرو ۱.۲ اکسس مدل ۲۰۱۳ با کارکرد ۱۱۳ هزار کیلومتر را با قیمت حدود ۱۲۵ میلیون تومان پیدا کنیم.
کیا سول
واردات خودروهای کیا در چند روز اخیر به شدت سروصدا به پا کرده هرچند فکر نمیکنیم این خودروها با قیمتی نازل به دست مشتریان واقعی برسند. این در حالی است که محصولات کارکرده کیا در بازارهای اروپایی قیمتهای بسیار پایینی دارند. سول به عنوان خودرویی جعبهای و شخصیتی خاص با پیشرانههای ۱.۶ لیتری بنزینی و دیزلی در دسترس بوده است. البته برخی نمونههای آن با مشکل سوزاندن واشر سرسیلندر دستبهگریبان شدهاند. ما توانستیم یک دستگاه کیا سول ۱.۶ CRDi مدل ۲۰۱۰ با کارکرد ۱۴۸ هزار کیلومتر را با قیمت حدود ۱۲۵ میلیون تومان پیدا کنیم.
رنو مگان
مگان در کشور ما خودروی خوشنامی بوده و مدلهای کارکرده و قدیمی آن هماکنون با قیمتهای بالایی در کشور خرید و فروش میشوند اما داستان مگان در بازارهای اروپایی فرق میکند. این خودروی کممصرف از صندوق بزرگی سود میبرد و بهتر است نسخه بنزینی آن انتخاب شود. ما توانستیم یک دستگاه رنو مگان ۱.۵ dCi دینامیک مدل ۲۰۱۱ با کارکرد ۱۵۱ هزار کیلومتر را با قیمت حدود ۱۱۰ میلیون تومان پیدا کنیم.
فولکسواگن پاسات
نسخه سدان پاسات ارزانتر بوده ولی کاربردیتر به نظر میرسد. این خودرو خودش را کاملاً اثبات کرده و کممصرف و بیدردسر است. در موقع خرید پاسات باید به مواردی همچون خرابی اویل پمپ و ECU دقت کرد. ما یک دستگاه فولکسواگن پاسات ۲.۰ TDI BMT SE مدل ۲۰۱۲ با کارکرد حدود ۲۱۰ هزار کیلومتر را با قیمت حدود ۲۳۰ میلیون تومان پیدا کردیم.
کیا اپتیما
به لطف بازار انحصاری، عوارض واردات بالا در سالهای گذشته و برخی دلایل مشهود دیگر، کیا اپتیما که محصولی رده میانی و ارزانقیمت در بازارهای جهانی است به خودرویی چند میلیارد تومانی در کشور ما بدل شده است. این سدان شیک کرهای در نمونههای دستدوم قیمت نازلی دارد. اپتیما از نظر قابلیت اطمینان خودروی مطلوبی بوده هرچند در زمان خرید باید به برخی موارد همچون ناوبری و سیستم تهویه مطبوع دقت کرد. ما یک دستگاه کیا اپتیما ۱.۷ CRDi اکو دینامیک مدل ۲۰۱۴ با کارکرد حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر را با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان پیدا کردیم.
مزدا ۶
سومین نسل مزدا ۶ خودرویی راحت و کاربردی بوده و سواری و ظاهری فوقالعاده دارد. این خودرو به لطف کیفیت ساخت مثالزدنی ژاپنیها از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار بوده و یکی از بهترین گزینهها برای خرید خودروی کارکرده به شمار میرود. ما یک دستگاه مزدا ۶ اسکای اکتیو دی SE مدل ۲۰۱۴ با کارکرده ۹۶ هزار کیلومتر را با قیمت حدود ۲۵۰ میلیون تومان پیدا کردیم.
نیسان قشقایی
کراس اوور جادار و مشهور نیسان طرفداران فراوانی دارد و بهصورت محدود نیز وارد کشور ما شد. البته در خرید این خودرو باید به برخی نکات همچون کلاچ مشکلدار دقت کرد هرچند قشقایی ثابت کرده خودرویی بی حاشیه و کم استهلاک است. ما یک دستگاه نیسان قشقایی ۱.۶ ویزیا مدل ۲۰۱۰ با کارکرد حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر را با قیمت حدود ۲۴۱ میلیون تومان پیدا کردیم.
این لیست شامل خودروی کارکرده و شاخص دیگری همچون مرسدس بنز S کلاس، فولکسواگن گلف، مزدا میاتا، تویوتا لندکروزر، هوندا سیویک و… بود که ما از ذکر یکیک آنها صرفنظر کردیم. این مطلب به خوبی نشان دهنده فاصله بسیار زیاد صنعت خودروی کشور با محصولات مدرن دنیاست و متأسفانه همین خودروهای منسوخ شده داخلی نیز با قیمتهای مافوق تصور خود از دسترس افراد زیادی خارج هستند. امیدواریم وضعیت صنعت خودروی کشور در آینده بهبود یافته و شاهد تردد خودروهای مدرن و کم استهلاک در خیابانها باشیم.
ea11228
۶ دی ۱۴۰۱بهترین ماشین با قیمت زیر 100 ملیون، فقط پیکان دولوکس مدل 50-60… از پراید که خیلی خیلی بهتره… حداقل مطمئنی توش نمیمیری!!!🙂🙂🙂
مسعود
۶ دی ۱۴۰۱ما هیچ ما فقط نگاه ما فقط حسرت ما فقط نداری ما فقط …..
الیاس ایوب
۸ دی ۱۴۰۱ارزوی یه نیسان رونیز مدل ۸۷ به بالا رو دارم . عمرن برسم
علی لسانی
۷ دی ۱۴۰۱موقع خوندن این مقاله از زندگی نا امید شدیم!!
Srj9698
۷ دی ۱۴۰۱همه از وضعیت خودرو شاکی هستن ، فقط معلوم نیست چه کسانی سرو دست میشکنند برای لگنای داخلی ؟ تا وقتی خریدار هست وضع همینه که هست
Reza
۷ دی ۱۴۰۱تو دنیای کوچکی (ایران) که هر کی به فکر خودشه اوضاع از این بهتر نمیشه.🚬
ناشناس
۷ دی ۱۴۰۱والله همین خودروهای دست دوم راوارد کنید دست بوسیم
ناشناس
۷ دی ۱۴۰۱ان شاءالله به محض فروش یهویی خودروهای خارجی که وارد شده وتل انبارشده تو بنادر یهو قیمت خودرو انچنان کاهش پیدامی کنه که نگو.
ازماگفتن بود اعلام کردن تا دوهفته دیگه عرضه میشه
ناشناس
۷ دی ۱۴۰۱خودرو های خارجی به زودی به فروش میرسن
ناشناس
۷ دی ۱۴۰۱ان شاءالله به زودی قیمت خودرو کاهش چشمگیری خواهد داشت. مردم خودرو نخرید. برای دهه فجرخودرو های خارجی رابه مردم عادی وکارمندان عرضه می کنند یک کم صبرداشته باشید عجله نکنید
علی
۱۲ اسفند ۱۴۰۱🤣🤣🤣 قیمت ها کاهش پیدا کرد ؟؟؟؟
نوید A.J
۱۰ دی ۱۴۰۱البته اینم بگیم که یه ماشین مثلا 2000 یورویی، چندین برابر قیمت خودش خرج داره که بتونه سواری خوبی بهت بده. وگرنه صاحبش اونو با این قیمت نمیفروخت.
از اینطرف که خریدار میتونه با این قیمت های کم، ماشین پیدا کنه درست، از اونطرف هم نگاه کن. شما صاحب ماشینی هستی، 3 سال اونو میرونی و بعد نصف قیمتی که خریدی، باید بفروشیش. ماشین کالای مصرفیه.
در ایران هم سیستم فروش درست برقرار شه همینجور میشه. ماشین 500 میلیونی رو که میخری، فردا صبحش 400 میلیون ازت میخرن.
مصطفی
۱۱ دی ۱۴۰۱آقای ناشناس عزیز صبح که میومدی بیرون چی زدی داداش از ساقی محله بغلی جنس بد گرفتی. واقعا فکر کردی میان ماشین خارجی ها را با قیمت پایین میدن به کارمندای بدبخت تا اونا حال کنن؟
بابا اگه اینجوری بشه پس اینهایی که تو صف لگنهای ایران خودرو تو بورس کالا هستن چی میشن یعنی همشون ورشکست میشن؟
بابا یه کم هم فکر کنید تا این زالوهای ایران خودرو و سایپا هستند وضع همینه که هست. خیلی به دلت صابون نزن
محمد صادق فیروزی
۲۵ مرداد ۱۴۰۳دقیقا درست میگی دوست عزیز . این کمال خوش باوری که بعضی ها دارن
دلیلشم همینه که همین خودروهای کاکرده خارجی هم اگر بخوای وارد کنی و یه سودی ببری نمیتونی و نمیزارن و فقط به از ما بهترون اجازه واردات میدن (اونهایی که از خودشون هستن)
تو این مملکت هر جا ضرر باشه فقط مردم هستن که ضرر میکنن ، هر جا هم که یه راهی باز بشه که مردم بخوان سود کنن فورا جلوشو میگیرن چون سود فقط باید مال خودشون باشه
من تو شهر قم زندگی میکنم ما اینجا یه شهرک صنعتی داریم به نام شکوهیه وردودی این شهرک یه کارخانه خیلی بزرگ هست به اسم “ثنا” تولیدات شیمیایی و چسب میزنه
جالبه که بدونید از کارخانه ایران خودرو خیلی بزرگتر هست اما کجای این صنعت جا داره و چه تاثیری تو صنعت داره
اما جالبه که یه کارخانه کوچیک به نام ایران خودرو صنعت و اقتصاد این مملکت را نابود کرده ، جلوی پیشرفت رو گرفته
آیا این سوال برانگیز نیست؟؟؟؟؟؟؟
مرتضی
۲۷ دی ۱۴۰۱شما از کجا اطلاع می گیرید؟؟ نیسان قشقایی 2010 کجا 240 میلیون می دن؟؟؟؟ چرا مردم رو اذیت می کنید. ما یک خودرو پیدا کردیم…. خب اون یک خودرو مشکل داشته یا خیلی قطعات تعویضی نیاز داره. دلار 38 تومن هم که بگیری میشه 6000 دلار. بله از ایران خیلی ارزون تر هست ولی به شعور مخاطب توهین نکنید… بنده از خارج از کشور می نویسم مطلب رو و قیمت ها رو اطلاع دارم. بعد هم ماشین کارکرده هیچ آش دهن سوزی نیست و سرویس می کنه مصرف کننده رو هر کجای دنیا که باشی
حبیب
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چقدر بدبختیم مردم ایران آرزوی خودروهای کارکرده خارجی برامون شده رویا