در این مطلب به معرفی خودروهای مشهوری میپردازیم که جواز تولید آنها به شرکتهای چینی داده شد و سالها در این کشور تولید شدند.
خودروسازان چینی طی مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری داشتهاند و حتی امروز به تهدیدی برای خودروسازان قدیمی جهان تبدیل شدهاند. بااینوجود، بسیاری از خودروسازان چینی فعالیت خود را با مونتاژ محصولات خودروسازان بزرگ جهان آغاز کردند. همچنین برخی از شرکتهای چینی، در خودروهایی که از خودروسازان مشهور دنیا گرفته بودند تغییراتی ایجاد کردند و آنها را با برند خودشان به بازار فرستادند و اینگونه بود که برخی از خودروهای مشهور، تا سالها پس از خاتمهٔ تولید توسط سازندهٔ اصلی، در چین با نام و نشانی متفاوت تولید شدند. در ادامه قصد داریم با تعدادی از این خودروها آشنا شویم.
جیپ چروکی / BAW کیشی
آمریکن موتورز که در سال ۱۹۷۰ جیپ را خریده بود، در اواخر دههٔ ۷۰ مذاکراتی را برای تولید و عرضهٔ خودروهای جیپ در چین آغاز کرد که منجر به ایجاد اولین جوینت ونچر تولید خودرو در چین در سال ۱۹۸۴ شد. این جوینت ونچر در قالب شرکتی بنام بیجینگ جیپ شکل گرفت و تولید نسل دوم جیپ چروکی را در سال ۱۹۸۵ در چین آغاز کرد. جالب اینکه تولید چروکی به مدت ۲۰ سال بدون تغییر خاصی تا سال ۲۰۰۵ در چین ادامه پیدا کرد. در این سال، شرکت بیجینگ جیپ به جوینت ونچری بین بایک و مرسدس بنز تبدیل شد و به بیجینگ بنز تغییر نام داد ولی شرکت جدید بجای کنار گذاشتند جیپ چروکی، آن را فیسلیفت کرد و با تغییراتی در طراحی چراغهای جلو و جلوپنجره به همراه ارتقاءهای دیگر، با نام جیپ ۲۵۰۰ به بازار فرستاد. از سال ۲۰۱۰ نیز خط تولید این خودرو به شرکت BAW منتقل شد که تازه به تملک بایک درآمده بود. BAW چروکی را با نام کیشی (Qishi به معنای شوالیه در زبان چینی) و پیشرانههای چهار سیلندر قدیمی نیسان تولید کرد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۴ داستان جیپ چروکی در چین به پایان رسید.
آئودی ۱۰۰ / هونگچی سنچوری استار
شرکت فاو از سال ۱۹۸۸، تولید نسل سوم آئودی ۱۰۰ را در چین برای استفادههای دولتی آغاز کرد. این سدان آلمانی لوکسترین و پیشرفتهترین خودروی تولید چین در آن سالها محسوب میشد و تا اواسط دههٔ ۹۰، اکثر قطعات آن در چین داخلیسازی شد. برند لوکس هونگچی که متعلق به فاو است نیز در سال ۱۹۸۹ تولید لیموزینی بنام CA7225LH را بر اساس آئودی ۱۰۰ بهعنوان جایگزین مدل قدیمی CA770 آغاز کرد. سپس در سال ۱۹۹۶، اولین آئودی ۱۰۰ با برند هونگچی در چین تولید شد و CA7220 نام گرفت. در سال ۲۰۰۰ نیز این خودرو فیسلیفت بزرگی را تجربه کرد و بشدت مدرنسازی شد و به سنچوری استار تغییر نام داد. هونگچی تا سال ۲۰۰۵ به تولید این خودرو ادامه داد.
تویوتا کراون مجستا / هونگچی HQ3
پس از خاتمهٔ تولید مشتقات آئودی ۱۰۰ در سال ۲۰۰۵، هونگچی در سال ۲۰۰۶ مدل جدید HQ3 را بهعنوان جانشین آن معرفی کرد. این خودرو درواقع نسخهٔ ریبج شدهٔ نسل چهارم تویوتا کراون مجستا بود که با تغییراتی در طراحی جلوپنجره روی خط تولید هونگچی رفت. این سدان لوکس در دو مدل با نامهای HQ300 و HQ430 در چین تولید شد که به ترتیب مجهز به پیشرانههای ۳ لیتری V6 و ۴.۳ لیتری V8 تویوتا بودند. تولید هونگچی HQ3 در سال ۲۰۱۰ خاتمه پیدا کرد.
مزدا ۳۲۳ / هایما فامیلی
نسل هشتم مزدا ۳۲۳ در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و در سال ۲۰۰۳ جای خود را به مدل جدید مزدا ۳ داد. بااینحال، شرکت چینی هایما که در آن سالها با مزدا همکاری میکرد، در همان سال پایان عمر نسل هشتم ۳۲۳، تولید این سدان سالخوردهٔ ژاپنی را با نام فامیلی در چین آغاز کرد. هایما فامیلی در قسمت جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده بود تا ظاهر مدرنتری پیدا کند. در کنار این مدل، هایما مزدا ۳۲۳ را با همان ظاهر اصلی و با نام هاپین هم تولید میکرد که البته بعداً با چراغهای جلو و عقب جدیدی فیسلیفت شد. سپس در سال ۲۰۰۷، هایما نسل دوم فامیلی را با نام هایما ۳ معرفی کرد که همچنان بر اساس پلتفرم نسل هشتم مزدا ۳۲۳ ساخته شده بود ولی حالا از طراحی کاملاً جدیدی بهره میبرد که شباهت زیادی به نسل اول مزدا ۳ داشت.
سئات تولدو / چری A11
چری که امروز به یکی از غولهای خودروسازی چین تبدیل شده است، کار خود را با تولید خودرویی بر اساس سئات تولدو آغاز کرد که A11 نام داشت و در سال ۱۹۹۹ راهی بازار چین شد. در آن زمان، دولت چین با مقررات بسیار سختگیرانهای مانع از ورود خودروسازان جدید به صنعت خودروسازی این کشور میشد و به همین دلیل چری مخفیانه طرحهای تولید نسل اول سئات تولدو را خرید. برای این خودرو همچنین خط تولید یک پیشرانه ۱.۶ لیتری قدیمی فورد از انگلستان خریداری و به چین منتقل شد. بدین ترتیب، در سال ۱۹۹۹ تولید A11 در چین آغاز شد و مسیر موفقیت چری را پایهگذاری کرد زیرا این شرکت در سال ۲۰۰۱ سرانجام توانست مجوز فروش خودرو در سراسر چین را از دولت این کشور دریافت کند. تولید این خودرو در سال ۲۰۰۶ خاتمه یافت و جای خود را به مدل A15 دارد که فیسلیفت بزرگی روی A11 محسوب میشد. A15 همان خودرویی است که مقطعی در کشورمان هم با نام ویانا تولید و عرضه شد.
هیوندای سانتافه / هاوتای شنگدافی
شرکت هاوتای موتور از طریق جوینت ونچری با هیوندای که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شده بود، در سال ۲۰۰۶ تولید نسل اول سانتافه را در چین آغاز کرد. این در حالی بود که در همین سال، عمر نسل اول این کراساوور کرهای در بازارهای جهانی پایان یافته و جای خود را به نسل دوم داده بود. بااینحال، سانتافهٔ قدیمی در چین تازه روی خط تولید رفته بود و سپس در سال ۲۰۰۹، هاوتای عرضهٔ این خودرو را با برند خودش آغاز کرد و نام شنگدافی را روی آن گذاشت. این مدل به پیشرانهای مجهز شد که از شرکت روور خریداری شده بود. هرچند هیوندای در سال ۲۰۱۰ به همکاری خود با هاوتای پایان داد ولی تولید شنگدافی همچنان تا سال ۲۰۱۶ ادامه پیدا کرد و حتی در سال ۲۰۱۳ فیسلیفت شد.
میتسوبیشی پاجرو / چانگفنگ لیبائو
شرکت چانگفنگ در سال ۱۹۹۵ از طریق جوینت ونچر با میتسوبیشی، تولید نسل دوم پاجرو را در چین آغاز کرد. سپس از سال ۲۰۰۲، این شاسیبلند ژاپنی در چین به لیبائو تغییر نام داد و روی جلوپنجرهٔ آن بجای لوگوی میتسوبیشی، نشان چانگفنگ نقش بست. از سال ۲۰۰۹ نیز این شرکت چینی، تولید نسخهٔ دیگری از شاسیبلند قدیمی میتسوبیشی را با نام کیبینگ در کنار نسخهٔ قبلی آغاز کرد. هرچند میتسوبیشی سهام خود در جوینت ونچر با چانگفنگ را در سال ۲۰۱۱ فروخت و قرارداد همکاری دو شرکت فسخ شد ولی چانگفنگ همچنان به تولید دو مدل لیبائو و کیبینگ بر پایهٔ نسل دوم پاجرو ادامه داد و حتی در سال ۲۰۱۴ نسخهٔ فیسلیفتی را با نام لیبائو Q6 معرفی کرد که جایگزین هردو مدل قبلی شد. تولید این خودرو تا زمان ورشکستگی چانگفنگ در جولای ۲۰۲۱ ادامه داشت.
نیسان اکسترا / دانگفنگ اوتینگ
نیسان در سال ۱۹۹۹ شاسیبلندی بنام اکسترا را معرفی کرد که بر اساس پیکاپ ناوارا ساخته شده بود. هرچند این خودرو در درجهٔ اول برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده بود ولی در سال ۲۰۰۳، شرکت ژنگژو نیسان (یکی از زیرمجموعههای جوینت ونچر دانگفنگ نیسان) تولید نسل اول اکسترا را با نام پالادین در چین آغاز کرد. پالادین که با نام رونیز در کشورمان هم عرضه شد، در ظاهر با اکسترای بازار آمریکای شمالی متفاوت بود زیرا ژنگژو نیسان در قسمت جلوی پالادین از چراغها، سپر و جلوپنجره فیسلیفت سال ۲۰۰۰ ناوارا استفاده کرده بود. درحالیکه تولید پالادین تا سال ۲۰۱۳ در چین ادامه داشت، در سال ۲۰۰۷ دانگفنگ تولید نسخهای از این خودرو را با برند خوش و نام اوتینگ (Oting) آغاز کرد. این خودرو در ظاهر تفاوتهایی جزئی با پالادین داشت و با قیمت ارزانتری عرضه میشد. اوتینگ تا سال ۲۰۱۵ روی خط تولید دانگفنگ باقی ماند.
SLS
۱۹ مهر ۱۴۰۳چین: کانون و مهد کپی کردن از کشورهای دیگه
Kiarash
۱۹ مهر ۱۴۰۳هنوزم اینجورین ولی یکم بهتر
amirkhanzadeh
۱۹ مهر ۱۴۰۳انصافا به کپی جیپ نگاه کنید
واقعا کسی زمان تولیدش اینو خریده؟
واقعا برام سواله یعنی بیناییش سالم بوده؟!
maranello550
۲۴ مهر ۱۴۰۳داداش
عین ایران نزاشتن از خارج ماشین وارد بشه
مردم مجبور به خرید شدن
علی Shelby
۱۹ مهر ۱۴۰۳دانگ فنگ شنیده بودیم چلنگ فنگ دیگه چی بود
mmd@
۱۹ مهر ۱۴۰۳آقا این کپی های تخم مرغی حاصل ازدواج ماشینای معروف با چینیها🤣🤣🤣
جرمی کلارکسون
۲۲ مهر ۱۴۰۳ماشین کمونیستی فقط لادا 1500 اونم باید باز سازی کنی
Land Rover
۱۹ مهر ۱۴۰۳حاصل ازدواج نیسان اکسترا با یه چینی 😂
Land Rover
۱۹ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Cars-7.jpg
ابروی هرچی پاجرو بود رفت
maranello550
۲۴ مهر ۱۴۰۳هندی ها هم یه ماشین مثل پاجیرو دارن
تو فیلم هاشون مایه دارا سوار میشن
بهروز
۱۹ مهر ۱۴۰۳ماشین آسیایی یعنی حاصل مجاهدت در صنعت اسکی که محصولات این صنعت برای مردم معمولی ساخته شده. ماشین اصیل فقط آلمان و ایتالیا و آمریکا
JaMsHiD-B
۱۹ مهر ۱۴۰۳ماشین اصیل میخوای میتونی توی مزایده های خصوصی VIP که حساب بانکیتو چک میکنن بعد رات میدن و موزه های شرکت ها سر بزنی
وگرنه من که توی بنز a180 و فورد کاپری جدید چندان اصالتی نمیبینم
Galant.VR4(JDM)
۱۹ مهر ۱۴۰۳ماشین های آسیایی ؟
مشتی جمع نبند کره و ژاپن اینجا کشک نیستن همین تویوتا برای رقابت با کل دنیا بسه
فعلا هم همون اروپایی های به اصطلاح اصیل اگه به فکر نباشن چین بازارو ازشون میگیره
میخوای هیت بدی در مورد ژاپن و کره بگو اینجا فن این دو تعدادشون زیاده صحبت خوبی میشه
Kiarash
۱۹ مهر ۱۴۰۳ولی واقعا گذشتشو آدم میبینه دیگه می خواد خودکشی کنه ولی واقعا الان خیلی بهتر شدن ولی هیچوقت شصت پای ژاپن و آلمان نمیشین حتی کره
Kiarash
۱۹ مهر ۱۴۰۳من ولی منظورم از فروش رو نمیدونم سهام نیست من منظورم تو مهندسی و مشتری مداری و بازار یابی و حتی مشکلات عجیب چین هست
Land Rover
۱۹ مهر ۱۴۰۳حتی چرخ آمریکا هم نمیشن تو پیکاپ و Suv
hosen
۱۹ مهر ۱۴۰۳یکی از یکی زشت تر
Land Rover
۱۹ مهر ۱۴۰۳چینی فن ها بدجوری فشار خوردن 😂
فقط دیسلایک دارن میدن حالا اخم نکنین اینا قدیمیه ولی سنده
shetab-car
۱۹ مهر ۱۴۰۳چینی هم مگه فن داره؟ خخخ
Galant.VR4(JDM)
۱۹ مهر ۱۴۰۳سوالخوبی بود!
PARSA
۱۹ مهر ۱۴۰۳یکی از عوامل ضعیف شدن هنر خودرو سازی همین چینه که هر گندی خواسته زده
ناشناس
۱۹ مهر ۱۴۰۳همه این ماشین ها در زمان خودشان نوید آغازی تازه در صنعت خودروسازی چین بودند و برای شرکت های نوپای چینی،خودروهای مناسب و مدرنی برای تولید و مونتاژ بودند.البته همانطور که مترجم هم در این متن نوشت همه این خودروها حالا از رده خارج شده و دیگر تولید نمی شوند.صنعت خودروسازی چین امروزه خودروهای به مراتب مدرن تر و پیشرفت تری را تولید می کند.صنعت خودروسازی چین امروزه صاحب برندهایی مثل BYD و جیلی و چانگان و هاوال و چری و نیو و ایکس پنگ و غیره هست که در کل خودروهای با کیفیت مناسب و با قیمتی رقابتی و مجهز و جذاب و جوان پسندی را به بازارهای جهانی عرضه می کنند.
امیر
۱۹ مهر ۱۴۰۳حالا درسته تو دهن افتاده چینی ها کپی کارن ولی از همین کپی کاری یواش یواش دیگه دارن خودشون طراحی میکنن و با کمپانی های به نام همکاری میکنن و صادر میکنن در ضمن یه زمانی خود ژاپن و کره هم تقلید کار بودن و کیفیت نداشتن ولی الان رو پای خودشونن و بهترینن کلا اسیا نسبت به اروپا و امریکا دیر شروع کرد خودروسازی و موتورسازی رو
Galant.VR4(JDM)
۱۹ مهر ۱۴۰۳هیچ برندی نیست چه در خودروسازی چه در هر زمینه ای که تقلید نکرده باشه در خودروسازی از هوندا و تویوتا بگیر تا فورد ،دوج، آئودی و…. به نحو خودشون تقلید میکردن که پیشرفت کردن مهم اینه جایگاه همین ژاپنیها در صدر اطمینان و رضایت مشتری هست همینطور کره درحالیکه خیلی از اروپایی ها و آمریکایی ها دچار مشکلاتی شدن که همش هم زیر سر مافیاس
اما بحث چین فرق داره کپی با الهام گرفتن دو دنیای متفاوته
امیر
۱۹ مهر ۱۴۰۳خیر شرکتای امریکایی و اروپایی به اسیا الفبای خودروسازی یاد دادن و اگه هم تقلید کردن که میدونم نکردن خیلی کمیابه و در رابطه با ژاپن بله اما کره که این دو سه ساله گند زده به احترام مشتریا ولی درسته که صدر اطمینان به مشتری هستن چون قدمتشون خیلی از چینی ها بیشتره و بازاریابی خوبشون تونستن به اینجا برسن و چینی ها هم طبیعتا جایگاهشون افزایش میدن اگه مثل x55 دوباره گند نزنن با احترام به نظر شما
RIO
۱۹ مهر ۱۴۰۳هاوتای شنگدافی
این چه سمیه 😂😂
علی منصوری
۲۰ مهر ۱۴۰۳خیلی فاجعن ،ولی بحث چین فعلی با اون زمان جداست و البته ک همون زمانم معلوم بود در حال پیشرفتن ، مثلاً همین هونگچی ببینین از وقت تا الان چه پیشرفتی داشته
amirboss
۲۰ مهر ۱۴۰۳دست راست چین رو سر ایران
A.R.A.S.H
۲۳ مهر ۱۴۰۳کپی کار ترین کشور جهان:چین
اخه اینا چه سمیه
کپی کردن بسه!
بدبخت ماشینای معروف که چینی ها اومدن گند زدن توش