با اینکه سوپرشارژر را معمولاً در پیشرانههای V8 بزرگ میبینیم ولی خودروهای زیادی هم با موتورهای سوپرشارژ کوچک چهار و شش سیلندر ساخته شدهاند.
هرچند حدود صد سال است که از سوپرشارژر در خودروها استفاده میشود ولی این شیوهٔ القای اجباری هرگز بهاندازهٔ توربوشارژر فراگیر نشده است و سوپرشارژرها را عمدتاً در پیشرانههای V8 بزرگ و حجیم میبینیم. بااینحال، در طول تاریخ برخی خودروسازان از سوپرشارژر در پیشرانههای کوچکتر شش و چهار سیلندر هم استفاده کردهاند که تولید برخی از آنها هنوز هم ادامه دارد ولی شاید در ذهن خیلی از علاقهمندان به خودرو جایی نداشته باشد زیرا وقتی حرف از موتورهای سوپرشارژ میشود همه به یاد نیروگاههای عظیم آمریکایی میافتیم. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با خودروهای اسپرت و سریعی آشنا شویم که از پیشرانههای سوپرشارژ کوچک استفاده میکردند.
شورلت کبالت SS سال ۲۰۰۵
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 سوپرشارژ |
قدرت | ۲۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۹ ثانیه |
شورلت کبالت SS که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید میشد، یک کوپهٔ اسپرت جمعوجور و هیجانانگیز بود و زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ با ۲۰۵ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو خودرو را در کمتر از ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند اما در سال ۲۰۰۸ موتور سوپرشارژ کبالت SS با یک نمونهٔ ۲ لیتری توربو با ۲۶۰ اسب بخار قدرت جایگزین شد که شتاب را به ۵.۵ ثانیه رساند.
مینی کوپر JCW GP سال ۲۰۱۳
پیشرانه | ۱.۶ لیتری I4 سوپرشارژ |
قدرت | ۲۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۸ ثانیه |
بازوی تیونینگ داخلی مینی یعنی JCW در سال ۲۰۱۳ نسخهٔ ویژهای از کوپر JCW را با پسوند GP معرفی کرد که به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر کوچک با سوپرشارژر مجهز شده بود. این موتور ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و هاچبک اسپرت مینی را ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. کوپر JCW GP همچنین میتوانست به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از این نسخه تنها ۲ هزار دستگاه ساخته شد.
مرسدس C32 AMG سال ۲۰۰۲
پیشرانه | ۳.۲ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۲ ثانیه |
مرسدس C32 AMG به لطف سوپرشارژر نسبت به نسخهٔ معمولی C320 پیشرفت قابلتوجهی را تجربه کرده بود زیرا بجای ۲۱۸ اسب بخار، ۳۵۵ اسب بخار قدرت داشت. به لطف این نیرو که توسط یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشد، C32 ظرف ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید درحالیکه حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. این خودرو در سه نسخهٔ کوپه، سدان و استیشن تولید میشد تا برای هر نیازی پاسخی داشته باشد.
آئودی S4 سال ۲۰۰۹
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۳۳ اسب بخار |
گشتاور | ۴۴۰ نیوتن متر |
شتاب | ۴.۹ ثانیه |
آئودی S4 در نسل پنجم خود برای رقابت بهتر با بامو M3، پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی قبلی را با یک موتور ۳ لیتری V6 سوپرشارژ جدید جایگزین کرد که واکنش پدال گاز تیزتری داشت. گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ سریع هم این پکیج را تکمیل میکرد تا S4 ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. غیر از پیشرانه و گیربکس، یکی از دلایل این شتاب سریع سامانهٔ چهارچرخ محرک بود.
کرایسلر کراسفایر SRT-6 سال ۲۰۰۵
پیشرانه | ۳.۲ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر |
شتاب | ۴.۸ ثانیه |
در سال ۲۰۰۴ کرایسلر کوپهٔ جمعوجور و جدیدی بنام کراسفایر را به بازار فرستاد که روی پلتفرم نسل اول مرسدس بنز SLK ساخته شده بود. بااینحال، پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 تنفس طبیعی این خودرو که از مرسدس گرفته شده بود، با تنها ۲۱۵ اسب بخار از رقبا ضعیفتر بود و به همین دلیل، یک سال بعد کرایسلر نسخهٔ SRT-6 را با نسخهٔ سوپرشارژ همان پیشرانه معرفی کرد. این همان موتوری بود که در C32 هم استفاده میشد و با ۳۳۵ اسب بخار قدرت، شتاب کراسفایر را از ۶.۴ ثانیه به تنها ۴.۸ ثانیه رساند.
جگوار F تایپ S سال ۲۰۱۵
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر |
شتاب | ۴.۳ ثانیه |
هرچند جگوار F تایپ را بیشتر با نسخهٔ SVR و موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ میشناسیم ولی سازندهٔ بریتانیایی برای این کوپهٔ جذاب یک موتور سوپرشارژ کوچکتر ۳ لیتری V6 را هم ارائه میکرد. این پیشرانه در نسخهٔ پایه ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد ولی در نسخهٔ S این رقم به ۳۸۰ اسب بخار افزایش میافت و F تایپ را ظرف تنها ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. برای F تایپ S سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش بود.
لوتوس امیرا سال ۲۰۲۲
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر |
شتاب | ۴.۲ ثانیه |
لوتوس امیرا جدیدترین خودروی لیست ما است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و همچنان در حال تولید است. پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ این ماشین که از تویوتا گرفته شده، ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و این اسپرت موتور وسط را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. امیرا اساساً قابلیت اطمینان تویوتا را با ظاهری شبیه فراری ترکیب میکند. البته لوتوس یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت مرسدس را هم برای این خودرو ارائه میکند.
لوتوس اگزیج S سال ۲۰۱۶
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
شتاب | ۳.۹ ثانیه |
پیش از معرفی امیرا، لوتوس سه خودروی اسپرت موتور وسط شامل اوورا، الیزه و اگزیج تولید میکرد که آخری از همه سریعتر بود. این ماشین از همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ تویوتا استفاده میکرد که در نسخهٔ S تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار میداد. هرچند این قدرت کمتر از امیرا است ولی اگزیج S به لطف وزن بسیار سبک ۱۱۴۵ کیلوگرمی، ظرف تنها ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید که در حد برخی سوپراسپرتهای زمان خود بود.
کاترهام 620R سال ۲۰۱۳
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
شتاب | ۲.۸ ثانیه |
کاترهام شرکتی است که از دیرباز به ساخت خودروهای اسپرت سبکوزن شهرت داشته است. یکی از قویترین ساختههای تاریخ این شرکت، سون 620R است که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ استفاده میکند. این همان موتور فورد موندئو است که در سینهٔ کاترهام به لطف سوپرشارژر ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. چنین قدرتی در کنار وزن تنها ۵۴۵ کیلوگرمی 620R، شتاب باورنکردنی زیر ۳ ثانیه را فراهم میکند که حتی از بسیاری از سوپراسپرتها هم سریعتر است.
آریل اتم ۳.5R سال ۲۰۱۴
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 سوپرشارژ |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۰ نیوتن متر |
شتاب | ۲.۶ ثانیه |
آریل اتم هم فلسفهای مشابه لوتوس و کاترهام دارد یعنی تمرکز شدید روی کاهش وزن و ارائهٔ خالصترین تجربهٔ رانندگی ممکن. اتم در نسخهٔ ۳.5R به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ساخت هوندا مجهز است که به لطف سوپرشارژر، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. از آنجایی کهاتم هم مثل کاترهام ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد، با همین نیروی نهچندان زیاد ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد یعنی شتابی که با بوگاتی شیرون ۱۵۰۰ اسب بخاری قابلرقابت است.
OM.01
۲۱ فروردین ۱۴۰۴خودروهای مثل لوتوس سه یازده (3 eleven) یا محصولات کاترهام و آریل ثابت میکنن برای لذت بردن و تزریق آدرنالین نیازی به قیمت گران و قدرت زیاد نیست
اینکه فکر میکنید لذت فقط به قدرت هست سخت در اشتباه هستید… یه بار سوار اینا بشید بخواهید گاز بدید بعد 1دقیقه میگید غلط کردم 😂 به هرحال قوانین فیزیکه دیگه :)
amirboss
۲۲ فروردین ۱۴۰۴هرچی محل استقرار راننده تو خودرو به سطح زمین نزدیک ترباشه سرعت خالص رو بهتر درک میکنه.
هیجان صد کیلومتر سرعت در اریل اتم به اندازه سیصد کیلومتر سرعت در یه خودرو بزرگ تر خودش رو نشون میده و این شاید در نگاه اول خیلی هیجان انگیز باشه اما چیزی نیست که یه راننده معمولی بخاد هر روز تجربه کنه.
Nismo
۲۱ فروردین ۱۴۰۴اصولا سوپرشارژ رو موتور حجیم بهتر جواب میده
روی موتور های کم حجم اون بازدهی رو نداره چون نیروی موتور رو بگیره
JDM سابق
۲۱ فروردین ۱۴۰۴شورلت کبالت SS
بهترین انجین ۴ سیلندر برای تیونینگ
Saeed
۲۱ فروردین ۱۴۰۴هوندا سیویک: ما رو دور ننداز
JDM سابق
۲۲ فروردین ۱۴۰۴رکورد ۴۰۰ متر دست همین موتوره
۴۰۰ متر در ۵.۸ ثانیه
Nismo
۲۲ فروردین ۱۴۰۴مطمئنی؟ صفرتاصدش توی 5.8 ثانیه است
JDM سابق
۲۲ فروردین ۱۴۰۴Nismo
صفر تا ۴۰۰ مترو تو ۵.۸ ثانیه میزنه
منظورم رکورد های نسخه های تیون شده است
Nismo
۲۱ فروردین ۱۴۰۴نظر من رو بخوای بهترین 4 سیلندر برای تیونینگ موتورهای تخت سوبارو هستن
که خود شرکت سوبارو ازش 670 اسب قدرت گرفته
JDM سابق
۲۲ فروردین ۱۴۰۴یکی از بدترین ۴ سیلندرها برای تیونینگ موتور تخت سوباروئه
NAVID@@98
۲۲ فروردین ۱۴۰۴جی دی ام سابق آفرین درست گفتی👍
بهترین موتور چهار سیلندر شورلت کبالت ss که رکورد
رکورد ۴۰۰ متر دست همین موتوره
۴۰۰ متر در ۵.۸ ثانیه
به این مورد
موتور elmer racing آمریکایی هم اضافه کنیم
که رکورد تیونینگ دستشه با ۳۰۰۰ اسب یک نسخه ۴۰۰۰ اسبی هم داره مخصوص درگ
اینهمه قدرت رو با موتور ۴ سیلندر رکورد داره
اصلا رودست اینا نداریم اول۱ این کلاس هستن
Mohammad
۲۱ فروردین ۱۴۰۴آریل اتم چقدر خفنه
لوتوس امیرا واقعاً فوق العادس
ائودی اس ۴ هم خیلی خوبه
انتخابم این سه تا هست
سدان جگوار رو بیشتر میپسندم ، جگوار قبلا برند خیلی قدرتمندی بود با رنجرور مقایسه میشد ، الان در حد ائودی هست
nima.jdm
۲۱ فروردین ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Sport-Cars-2.jpg
هاچ بک داغ
Hf
۲۱ فروردین ۱۴۰۴فقط صدای جگوار F تایپ کلارکسون تو موریتانی.
یک از بهترین صداهای موتوری بود که تا حالا شنیدم.
ممد
۲۲ فروردین ۱۴۰۴اتفاقاً خواستم بگم.
من قدیما پیدونستم سوپرشارژ چیه ولی با صداش آشنا نبودم وقتی صدای زوزه جگوار افتایپ رو توی گرندتور میشنیدم فکر میکردم صدای گیربکس یا دفرانسیل هستش (مثل گیربکس ۲۰۶ که توی دنده های سبک زوزه میکشه) بعدا بحث چلنجر شد رفیقم بهم گفت که صدای سوپرشارژه
Amin7r
۲۲ فروردین ۱۴۰۴این آریل اتم یک نسخه V8 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت داره که طبق گفته ویکی پدیا انگلیسی پیست تاپ گیر رو توی ۱.۱۵ دقیقه زد تا دوسال هیچ ماشینی جاده ای نتونست رکورد رو جا به جا کنه، بعد از اون رکورد رو پاگانی زد با ۱.۱۳ ثانیه
Titanium
۲۲ فروردین ۱۴۰۴مینی کوپره خیلی گنگه
رامتین
۲۲ فروردین ۱۴۰۴جگوار F تایپ از نظر ظاهری واقعا خوب بود.
مسعود
۲۳ فروردین ۱۴۰۴چرا سوپر شارژها نسبت به توربو شارژ تقویت توان شون نصف هست
توربو شارژ 50 درصد توان موتور رو بیشتر میکنه اما سوپر شارژ 30 درصد