در این مطلب با سریعترین خودروهای دههٔ ۶۰ میلادی در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آشنا خواهیم شد. خودروهایی که زیر ۶ ثانیه به ۹۶ کیلومتر میرسیدند.
دههٔ ۶۰ دوران بسیار هیجانانگیزی برای علاقهمندان به خودرو بود. این دهه با تولد ماسل کارها و سوپرکارها، دههٔ پرفورمنس بود و خودروسازان تلاش میکردند با پیشرانههای قویتر از هم پیشی بگیرند. در آن دوران، سدانهای بزرگ، کوپههای شیک و اسپرتهای روباز کوچک همگی یک هدف را دنبال میکردند، سریعتر شدن؛ بنابراین، در دههٔ ۶۰ بازار خودروهای پرفورمنس تنوع بسیار بالایی داشت. در ادامه با سریعترین خودروهای دههٔ ۶۰ در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آشنا خواهیم شد.
۱۰-آستونمارتین DB4 GT زاگاتو سال ۱۹۶۱
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۹ ثانیه
پیشرانه | ۳.۷ لیتری I6 |
قدرت | ۳۱۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۷ نیوتن متر |
DB4 GT که در سال ۱۹۵۹ معرفی شد، با ساخت تنها ۷۵ دستگاه، یکی از کمیابترین خودروهای جهان محسوب میشود. سپس در سال ۱۹۶۱، آستونمارتین از زاگاتو ساخت نسخهای سبکتر از این ماشین را خواست و درنتیجه ۱۹ دستگاه دیگر ساخته شد. DB4 GT زاگاتو جلوپنجرهای متفاوت داشت و از فرم کلی اتوکشیدهٔ DB4 فاصله گرفته بود. پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری شش سیلندر خطی این خودرو نیز به لطف دو شمع در هر سیلندر، دو دلکو، سه کاربراتور و نسبت تراکم ۹ به یک، DBG GT زاگاتو را به سریعترین خودروی جهان در آن زمان تبدیل کرد.
۱۰-پورشه ۹۰۴ کاررا GTS سال ۱۹۶۴
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۸ ثانیه
پیشرانه | ۲.۰ لیتری H4 |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰ نیوتن متر |
پورشه برای اینکه بتواند مجوز حضور ۹۰۴ GTS را در مسابقات دریافت کند، ۹۰۴ کاررا GTS جادهای را تولید کرد. از این نمونهٔ هومولوگیشن تنها ۱۰۶ دستگاه در سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ تولید شد. تقاضا برای کاررا GTS اما بسیار بیشتر از تولید بود و این پورشه را به یکی از خواستنیترین خودروهای جهان تبدیل کرد. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت این خودرو نیز یکی از پیچیدهترین موتورهای جهان محسوب میشود. این پیشرانه که ابتدا برای تولید ۷۰ اسب بخار بر هر لیتر در نظر گرفته شده بود اما با محفظه احتراق همی (نیمکرهای) و کاربراتور ۲ سانتیمتری، از هدف خود فراتر رفت.
۹-دوج چارجر دیتونا همی سال ۱۹۶۹
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۵ ثانیه
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۵ نیوتن متر |
چارجر دیتونا با هدف پیروزی در مسابقات نسکار ساخته شد. دوج برای این کار پیشرانهٔ مناسبی در اختیار داشت و بنابراین باید روی آیرودینامیک کار میکرد. بدین منظور، طراحان دماغهٔ تیز و بال عقب عظیمی را به چارجر اضافه کردند. از این خودرو به خاطر قوانین مسابقات، ۵۰۳ دستگاه نمونهٔ جادهای هومولوگیشن ساخته شد. از این ۵۰۳ دستگاه، تنها ۷۰ نمونه به پیشرانهٔ ۷ لیتری همی مجهز بودند. این پیشرانه ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به موتور ۷.۲ لیتری استاندارد چارجر دیتونا تولید میکرد.
۸-فورد موستانگ باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۴ ثانیه
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۱۰ نیوتن متر |
در سال ۱۹۶۹، فورد قصد داشت با موتور ۴۲۹ یا ۷ لیتری خود در مسابقات نسکار حضور پیدا کند اما برای این کار باید ۵۰۰ نمونه از این پیشرانه در خودرویی جادهای عرضه میشد. برای این کار، موستانگ انتخاب شد و این به ساخت نسخهٔ باس ۴۲۹ انجامید. طبق اعلام فورد، این موتور بلوک بزرگ ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما خروجی واقعی موتور بیش از این ارقام بود. هرچند باس ۴۲۹ یکی از گرانترین نسخههای نسل اول موستانگ بود اما با استقبال بالایی مواجه شده و به همین دلیل طی دو سال ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ فورد مجموعاً ۱۳۵۹ دستگاه از آن تولید کرد.
۷-فراری ۳۶۵ GTB/4 دیتونا سال ۱۹۶۸
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۴ ثانیه
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V12 |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۳۲ نیوتن متر |
در سال ۱۹۶۷، فراری با کسب سه رتبهٔ نخست مسابقه ۲۴ ساعتهٔ دیتونا، تاریخساز شد و برای گرامیداشت این موفقیت، در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۶۷ مدل ۳۶۵ GTB/4 با لقب دیتونا معرفی شد. هدف فراری ساخت یکی از سریعترین خودروهای تولیدی جهان بود. بدین منظور، دیتونا به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V12 جدید کلمبو مجهز شد که ۳۵۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد و خودرو را به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
۶-شورلت کامارو ZL1 سال ۱۹۶۹
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۳ ثانیه
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۱۰ نیوتن متر |
یک فروشندهٔ خودرو و رانندهٔ مسابقات درگ بنام «فرد گیب» که قصد داشت با کامارو در مسابقات درگ NHRA در کلاس سوپر استوک همهٔ خودروهای را شکست دهد، مدیر اجرایی شورلت را متقاعد کرد که کامارو را به پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 تمام آلومینیومی جدید شورلت مجهز کند. این پیشرانه که از طریق توسط بخش «سفارش تولید دفتر مرکزی» یا COPO ارائه شد، کامارو ZL1 را خلق کرد. درحالیکه قدرت این موتور ۴۳۰ اسب بخار اعلام شده بود اما قدرت واقعی آن بسیار بیشتر و در حدود ۵۰۰ اسب بخار بود.
۵-لامبورگینی میورا P400S سال ۱۹۶۹
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۲ ثانیه
پیشرانه | ۳.۹ لیتری V12 |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۷ نیوتن متر |
هرچند فروچیو لامبورگینی کار خود را با گرند توررهای لوکس آغاز کرد اما در سال ۱۹۶۴ با معرفی میورا اولین سوپراسپرت موتور وسط جهان را ساخت. البته میورا اولین خودرویی نبود که از ترکیب موتور وسط استفاده میکرد اما بدون شک استانداردی را برای خودروهای پرفورمنس بالا ایجاد کرد. در سال ۱۹۶۹ نیز نسخهٔ قویتر این خودرو با نام P400S معرفی شد که قدرت پیشرانهٔ V12 آن با ۲۰ اسب بخار افزایش به ۳۷۰ اسب بخار رسید.
۴-پلیموث رود رانر همی ۱۹۶۹
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۰ ثانیه
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۵ نیوتن متر |
کرایسلر پیشرانهٔ ۴۲۶ یا ۷ لیتری همی را در دههٔ ۶۰ برای استفاده در مسابقات نسکار توسعه داد و ابتدا برای خودروهای تولیدی ارائه نمیکرد. به همین دلیل، با شکایت فورد، جلوی حضور این موتور در فصل ۱۹۶۵ نسکار گرفته شد. ازاینرو، در سال ۱۹۶۶ کرایسلر نسخهٔ جادهای این موتور را با نام استریت همی برای ماسل کارهای مختلف خود ارائه کرد. البته این نسخه با دو کاربراتور چهار دهنه، نسبت تراکم پایینتر و میل بادامک با لیفت کوتاهتر، با نسخهٔ مسابقهای متفاوت بود. یکی از خودروهایی که از این موتور بهرهمند شد، پلیموث رود رانر بود که به دلیل وزن کمتر از چارجر دیتونا، شتاب سریعتری داشت.
۳-شورلت کوروت ۴۲۷ سال ۱۹۶۹
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۵.۰ ثانیه
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر |
نسل سوم کوروت در سال ۱۹۶۸ معرفی شد و همچنان در نسخههای کوپه و کانورتیبل ارائه میشد. ساختار و پلتفرم C3 کاملاً از C2 گرفته شد و این شامل تمام پیشرانههای V8 هم میشد. قویترین موتور در این نسل، نیروگاه ۷ لیتری بلوک بزرگ L36 بود. این پیشرانه در کوروت به دلیل اگزوز خاص کوروت، قدرت بیشتری نسبت به دیگر مدلهای فول سایز شورلت تولید میکرد که حداکثر به ۴۳۵ اسب بخار میرسید. ۱۹۶۹ آخرین سالی بود که موتور ۴۲۷ ارائه شد.
۱-شلبی کبرا ۴۲۷ سال ۱۹۶۵
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۴.۳ ثانیه
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
شلبی کبرا با همکاری فورد طراحی شد تا کارول شلبی بتواند در مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت ۱۹۶۵ شرکت کند اما زمانی که پروژهٔ هومولوگیشن این خودرو به بنبست رسید، برنامهٔ مسابقهای لغو شد و خودروهای باقیمانده برای استفاده در جاده تطبیق داده شده و فروخته شدند. قویترین نسخهٔ کبرا به پیشرانهٔ ۴۲۷ یا ۷ لیتری FE فورد مجهز بود یعنی همان موتوری که سه جایگاه نخست مسابقهٔ لمان ۱۹۶۶ را با فورد GT کسب کرده بود.
amir
۲۵ تیر ۱۴۰۳انتخابم میورا رودرانر و موستانگ
جرمی کلارکسون
۲۵ تیر ۱۴۰۳شلبی چارجر دیتونا فراری دیتونا موستانگ
دیجی
۲۵ تیر ۱۴۰۳کوروت یه دونش به رنگ ابی تو ایران هست من تو یه نمایشگاه دیدم اگه اشتباه نکنم
SMS
۲۵ تیر ۱۴۰۳می خواستم اونای مورد علاقم رو بگم دیدم کل لیست می شه
همچین پیشینه ایه که باعث می شه خودرو ها و بنزینی ها در این روزگار راحت کارکنند و پابرجا باشند .
پیشینه یعنی این
(Ali(chevynova
۲۵ تیر ۱۴۰۳بازم امریکن کارز
بازم با اصالتها لیست رو گرفتن و افتخار دادن به این لیست
ماشالاه بهشون که قیمتشون مناسب بود ولی با گرونترها رقابت میکردن
ماشالاه کاربرات و دلکو
ماشالاه گیربکس ۳ دنده
ماشالاه موتورهای ۷ لیتری
ماشالاه امریکن
sinasvj
۲۵ تیر ۱۴۰۳ماشالله قدرتای کم از انجینای حجیم ماشالله شاسی و فنربندی عهد بوقی و تاریخ مصرف گذشته ماشالله گیربکس کم دنده ماشین لباسشویی ماشالله مهندسی هردمبیلی ماشالله سنگ پا ماشالله قزوین ماشالله رو
(Ali(chevynova
۲۵ تیر ۱۴۰۳اگه یکم فنی سرت میشد علت حجم بالای موتوری و قدرت کم رو بهت میگفتم ولی وقت تلف کردنه
برو بچسب به پوسترهای فراری و لامبورگینی تو اتاقت
امثال تو چه میفهمن قدرت سر فلایویل و سره چرخ چیه
اوج دانسته های امثال تو اونکه فلان ماشین با ۲ لیتر ۳۰۰ اسب گرفته پس بهتره از اونی که از ۶ لیتر ۲۵۰ اسب گرفته
سوشیانت
۲۵ تیر ۱۴۰۳انجینای کم قدرت😂 دقیقا کدوم ماشین تو دهه ۶۰ به قدرت ۴۳۵ اسب رسیده بود؟ خوبه تو لیست داریم قدرت ایتالیایی ها و انگلیسی ها رو میبینیم آلمانی ها هم که ۲۰۰ اسب بودن🤣
Taha Ayoobi
۲۵ تیر ۱۴۰۳سینا الان مثلا پورشه با موتور فوق پیچیده خوبه که کلا 200 اسب داره،
الان میگید نه این مهندسی فوقالعاده پورشه اس.
Taha Ayoobi
۲۵ تیر ۱۴۰۳سوشی بیا عقب تر، کوروت C2
کی تو اون زمان 560 اسب قدرت داشت؟
با شتاب 4.7 که رقیبش یعنی مرسدس بنز SL تا سال 2010 بهش نرسید.
Hamid3x
۲۶ تیر ۱۴۰۳مهندسی امریکا رو زیر سوال نبر
رهبر تمام تکنولوژی های هایتک جهان امریکاس
کار به خودرو و دنیای فانتزی که برات داره ندارم
بعد جنگ جهانی تو خیلی از صنایع هایتک و علوم این امریکا بود که پیشرو و رهبر واقعی بوده تو خودرو هم با این قیمت ها کیفیت خوبی رو ارائه میداده
اینطوری تخریب و توهین
بیشتر ت ف سربالاس
sinasvj
۲۶ تیر ۱۴۰۳جواب نمیدی چون خودتم فنی سرت نمیشه پورشه هم از ۲ لیتر اون موقع ۲۰۰ اسب گرفته یعنی مهندسی پیچیدش جواب داده حالا شمام برین پوسترای کوروت و فورد جی تی تون رو از تو اتاق دربیارین و وقت مردمو الکی تلف نکنین با این ماشالله بازیاتون
sinasvj
۲۶ تیر ۱۴۰۳منم هیتر هیچ برندی و کشوری نیستم جز کره ای و چینی ها ولی این علی نوا با این ماشالله بازیاش یه کاری میکنه که آدم مجبور میشه اون کامنتی که دلش نمیخواد رو ارسال کنه
سوشیانت
۲۶ تیر ۱۴۰۳سینا مهندسی پیچیده پورشه به درد خودش میخوره وقتی قدرتش نصف آمریکایی هاست
sinasvj
۲۷ تیر ۱۴۰۳سوشیانت قدرتش نصفه اوناس ولی حجم موتورش 3.5 برابر کمتره بنظرم مقاله رو بخون فقط عکسارو نبین نوشته هام بخونی خوبه
Just a petrol head
۲۵ تیر ۱۴۰۳هنوز زندهای عالی نوا؟ چرا نمیترکی مرد پسر خستمون کردی
car lover
۲۶ تیر ۱۴۰۳طاها تو هم تکلیفت با خودت معلوم نیست. زیر یه پست قبلی میای از پورش تعریف میکنی از یه طرف اینارو میگی؟ تکلیفت رو با خودت مشخص کن. فنی هیتری چی؟
Taha Ayoobi
۲۶ تیر ۱۴۰۳من از اول همه شرکت هارو دوست داشتم،
از هیچکدوم بدم نمیومد و هیتر نبودم به جز بی ام و،
اونم اینجوری نبود که بکوبمش، حال نمیکردم باهاش ولی چیزی هم نمیگفتم.
از نظرم خودم توی صنعت خودرو، بعضی کشور ها از بقیه بالاتر بودن یعنی رتبه بندی داشت.
اگه کامنت های اون اولایی که اومده بودم رو بخونی میبینی همه رو دوست داشتم.
ولی بعضی ها انقدر بحث راه انداختن و گفتن اون بهتر از اونه، من مجبور میشدم برای اینکه از اولویتم دفاع کنم، اون یکی رو بکوبم.
نتیجه اش شد هیتر آلمان،
حالا اگه بذارن هنوز هم بدم نمیاد که همه رو دوست داشته باشم، کما اینکه تو بعضی پست ها تعریف میکنم.
ولی وقتی قرار باشه موضع بگیرم، خب طبیعیه هیتر میشم.
مثلا چیزی که الان تو این پست میخواستم بگم ولی گفتم ولش کن طراحی پورشه بود که خیلی حال کردم باهاش، ولی…
سوشیانت
۲۶ تیر ۱۴۰۳کار لاور تو تکلیفت رو مشخص کن یه جا میگی آمریکایی فنی یه جا هم میکوبی آمریکایی ها رو
jdm
۲۶ تیر ۱۴۰۳ماشاالله ماشاالله هات تو خط صاف وگرنه این ماشینا بیافتن تو پیچ صبحان الله و الله اکبر میشن پسر گل
Taha Ayoobi
۲۶ تیر ۱۴۰۳وایپر رو چی میگی که با همون فرم ماسل از 911 gt3 rs توی نوربرگ رینگ سریع تره.
علی
۲۹ تیر ۱۴۰۳میورا و شلبی جلوتر از. زمان طراحی شده بودن
Cert
۲۵ تیر ۱۴۰۳دیتونا و پورشه ۹۰۴ خیلی خوب هستند
اما چطور بدون گیربکس اتوماتیک
به این شتاب میرسند؟
واینکه الان هم همین شتاب را دارند ؟
علی Shelby
۲۵ تیر ۱۴۰۳جان ویک فورد موستانگ باس داشت
میورا چقد قشنگه تو سینمایی لامبورگینی هم نشون داده شد
نام شلبی هم که میدرخشه
کامارو زد ال ۱ رو هم ریچارد هموند تست کرد
کوروت هم که خیلی ها ازش متنفر هستن اینجا نشون میده که چه ریشه ای داره جیمز می هم تمام نسل هاشو تو گرند تور نشون داد
Taha Ayoobi
۲۵ تیر ۱۴۰۳آخ آخ گفتی جان ویک.
واقعا ماشینای فاخری توی فیلم بود.
دوج چارجر نسل 2، دوج چارجر نسل 6، فورد موستانگ باس 429 1969، پلیموث کودا، شورلت شول SS 396 1970.
یه لکسوس RX 350 2009 هم گوشه پارکینگ بود.
Ali
۲۵ تیر ۱۴۰۳ممنونم از سایت پدال من جدیدا عضو سایت شدم به تمام برند ها احترام خاصی قائلم ولی شخصا عاشق آمریکایی ها هستم
یه نکته در مورد انجین 426 همی عرض کنم که این انجین به گفته خود کمپانی 425 اسببخار بود اما در واقع روی داینو عدد 568 اسببخارو ثبت کرده که با احتساب 10 الی 15 درصد اتلاف انرژی، قدرت واقعیش بالای 600 اسببخار هست البته با یک سری تغییرات به صورت تنفس طبیعی تا 700 اسببخار هم میشه ازش نیرو کشید، به لطف این قدرت بود که سوپر برد و دایتونا به سرعتهای فراتر از 200 مایل میرسیدن، البته بعد ها رکورد 217 مایل هم ثبت کردن
علی جردن
۲۵ تیر ۱۴۰۳فراری ۳۶۵ GTB/4 دیتونا سال ۱۹۶۸ پر از زیباییه
نکته اینجاست که دهه ۶۰ هیچ خودروی ژاپنی از هوندا و سوبارو تویوتا و … بگیر هیچ کدوم خودریی نساختن که لایق حضور در لیست سریع ترین ها باشه… کل خودروهای لیست آمریکایی و ایتالیایی و انگلیسیه و آلمانیه
اونوقت بعضی متعصبی ها گاهی میان میگن ژاپن از چین بهتره و فلان
car lover
۲۵ تیر ۱۴۰۳علی باز جوک گفتی؟ ژاپن اوج ماشینش از دهه 70 تا 90 که افسانه های مثل سوپرا اسکای لاین مزدا سوبارو میتسوبیشی و… ساخت. ضمنا تو هر موقع ماشین چینی به من نشون دادی که موتورش تحمل 1000 یا 2000 اسب بخار داشته باشه اونوقت من قبول میکنم چین از ژاپن بالاتره
حسن
۲۵ تیر ۱۴۰۳بزرگوار ژاپن نابود شد نگا نکن اروپاییها به المان کمک کردند ژاپن دداغون و ویران و تنها رها شد و امریکا کمکش کرد اونم از ترس کمونیست و شوروی امریکا ترسید ملت فقیر به کمونیست رو بیاره پس تصمیم گرفت کمک کنه اما ژاپن دورتر از المان سرپا شد و از سال 55 شروع شد المان از سال 47
در سالهای ۱۹۴۷–۱۹۵۲، حدود ۱۳ میلیارد دلار کمکهای اقتصادی و فنی که معادل آن در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۳۰ میلیارد دلار میشود به غرب اروپا اختصاص داده شود. در سال ۱۹۴۹–۱۹۵۲ آلمان غربی دریافت وامی بالغ بر ۱٫۴۵ میلیارد دلار معادل حدود ۱۴٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ نیز به کمک همین برنامه دریافت کرد.
Taha Ayoobi
۲۵ تیر ۱۴۰۳علی دهه 60 چین کجا بود؟
کلا بالا دوتاشون ایتالیایی بودن یکی شون آلمان و اونم انگلیس بقیه همه آمریکایی.
علی جردن
۲۶ تیر ۱۴۰۳کل لیست بالا اروپایی یا آمریکایی بودن و خبری از قاره آسیا نبود
OM.01
۲۵ تیر ۱۴۰۳شلبی کبرا 427❤️
واقعا دوستش دارم. 20 سال سریعترین خودروی استاندارد دنیا تو شتاب 0 تا 100 بود. بنظرم طراحیش هنوز که هنوز زیبا هست و قدیمی نمیزنه.
البته سری اول شلبی کبراها یه سری ایرادات داشت که کارول شلبی تا 1965 اصلاحش کرد و خیلی بهتر شد
سوشیانت
۲۵ تیر ۱۴۰۳دهه ۶۰ دهه اوج ماسل کار آمریکایی ها بود بقیه با اختلاف ازش عقب تر بودن🔥
محمد
۲۵ تیر ۱۴۰۳انتخاب هام ۸ و ۵ است.
car lover
۲۵ تیر ۱۴۰۳انتخابم شلبی، کوروت، رودرانر
حسن
۲۵ تیر ۱۴۰۳اینجا همون جاست که معجزه میشه
خدایان اساطیری در لوح زمان حک شده اند
حسن
۲۵ تیر ۱۴۰۳کوروت و شلبی نماد های خودروی دنیا
حسن
۲۵ تیر ۱۴۰۳هرچند بعضیها ادعا دارن اما برا امریکا ادعا ها امروز خاطره است
وجدانا 4.3 دهه 60 با معجزه فرق نداشت
شیخ جاسم عبود نبود
۲۵ تیر ۱۴۰۳آخری عجب چیزی بود خیلی قشنگ بود
شیخ جاسم عبود نبود
۲۵ تیر ۱۴۰۳آمریکا این دهه دهه ی اوجش بود
شیخ جاسم عبود نبود
۲۵ تیر ۱۴۰۳فراری هم خیلی کارا خوبی داشت
علی Shelby
۲۵ تیر ۱۴۰۳اون موقع که ژاپن ماشین تولید میکرد
چین هنوز نمیدونست ماشین چیه
علی جردن
مزدک
۲۵ تیر ۱۴۰۳با احترام به امریکایی های دوست داشتنی، ارزش امروزی این خودروها، ظرافت کار اروپایی ها رو اثبات می کنه! از نظر ارزش مالی، و طبیعتن صرفه ی سرمایه گذاری بلند مدت، امریکایی ها قابل مقایسه با رقبای اروپایی خودشون نیستن. به تیراژ تولید هم ارتباط نداره خوشبختانه، چون بعضن نمونه های خاص امریکایی های اشاره شده در لیست، کم تیراژتر از نمونه های اروپایی هستن. فراری دیتونا و لامبورگینی میورا، مصادیق این ادعا هستن.
اگر حساب شلبی کبرا رو، که بر پایه ی یک مدل کلاسیک بریتیش اجرا شده جدا کنیم از بقیه ی آمریکایی ها، قیمت ها گویای همه چیز هست.
از نظر رتبه ی ارزشگذاری این ماشین ها در حراج های سه سال گذشته، ترتیب صحیح به این شکل هست:
۱. آستون مارتین دی بی ۴ جی تی زاگاتو
۲. پورشه و لامبورگینی تقریبا در یک سطح
۳. شلبی کبرا
۴. فراری دیتونا
۵. کوروت و کامارو کوپو و چارجر دیتونا در یک سطح
۶. موستانگ باس
۷. پلیموت
سوشیانت
۲۶ تیر ۱۴۰۳کل کامنتت با این حرف میره زیر سوال:
ماسل کار ها کلا قیمتشون پایینه چون فقط هدفشون پرفورمنسه نه چیز دیگه ای این باعث شده که از لحاظ پرفورمنس یه لول از اروپایی ها بالاتر باشن در حالی که اروپایی ها دنبال آپشن و کیفیت متریال هستن که تو این کلاس اهمیتی نداره
مزدک
۲۸ تیر ۱۴۰۳حتی اگه منظور از پرفورمنس مسیر مستقیم درگ باشه هم، باز این معادله ای که مطرح فرمودید به جواب نمی رسه! چون اختلاف کمتر از یک ثانیه در شتاب اولیه، هیچ نقشی در پرفورمنس واقعی خودروها در شرایط رانندگی در پیست نداره. به همین دلیل هست که یک پورشه جی تی ۳ آر اس، با کمتر از ۵۵۰ اسب، جهنم سبز رو سریعتر از هیولاهای هزار اسبی طی می کنه.
آمریکایی های نازنین، به اولین پیچ مسیر که برسن، باید بقیه ی راه رو از بین صندلی های تماشاچیا طی کنن. اینجاست که سیستم تعلیق ددیون آستون مارتین، با کمترین شتاب این لیست، به شکلی می درخشه، که تبدیل میشه به یک افسانه.
امریکایی های لیست خیلی خوبن… ولی اروپاییهاش خیلی بهترن. تعصب شما هم هیچ تأثیری در روند حقیقی تاریخ نخواهد داشت.
خوش باشید…
علی
۲۹ تیر ۱۴۰۳عجب جواب دندان شکنی دادید
باور بفرمایید اینا نمی دونن خدایان کجا حضور دارن
خدای لیست بالا لامبو میورا پدر موتور محور یا وسط
پورشه پدر موتور عقب افسانه هایی که سوپر اسپرت های امروزی. مدیون این دوتا هستن
Aryan Abdolahpoor
۲۵ تیر ۱۴۰۳ایتالیایی ها بیشتر روی دقت و مهندسی تمرکز داشتند مانند لامبرگینی میورا و آمریکایی ها بیشتر روی قدرت تا دقت تمرکز داشتند
amirboss
۲۵ تیر ۱۴۰۳زیبا ترین دهه خودرو سازی دنیا.
عارف رضاییان
۲۵ تیر ۱۴۰۳هر چند ایتالیایی فنم اما طراحی آمریکایی و در اون دوران بیشتر میپسندم هیولاهایی تکرار نشدنی به شمار میرفتن
amirmohammadja79
۲۶ تیر ۱۴۰۳میورا و پورشه ۹۰۴ چقد زیبان
اثر هنری ب حساب میان
حسن
۲۶ تیر ۱۴۰۳شورلت کوروت ۴۲۷ سال ۱۹۶7
شتاب صفر تا صد 4.7
Taha Ayoobi
۲۶ تیر ۱۴۰۳آقای دهقان جسارتا از باس 429 1358 تا ساخته نشد؟
من دیده بودم 1358 تا.
ابوالفضل
۲۶ تیر ۱۴۰۳نام آمریکا میدرخشه ، اون زمان دوران اوجش بوده
شلبی کبرا ❤️ کوروت ❤️ رود رانر ❤️ موستانگ هم که جاش جداس
BMW
۲۷ تیر ۱۴۰۳لامبو و موستانگ مدل 69 و چارجر انتخابم هست
علی
۲۹ تیر ۱۴۰۳هرکسی لامبورگینی میورا. رو به عنوان خدای خدایان اودین والا پدر سوپر اسپرت ها رو نادیده بگیره مرتد هست و توهین به مقدسات کرده
بابا این ماشین نیست این یه موجود افسانه ای الهه گونه هست فقط موندم چطوری اون زمان به این زیبایی خلق شده کلمه ای در وصف این موجود پیدا نمی کنم
آرش
۴ مرداد ۱۴۰۳من از کامارو و موستانگ و چالجر خوشم میاد. رقیب های همیشه گی
از میورا هم خوشم میاد