با پدال همراه شوید تا سفری به دههٔ ۹۰ میلادی داشته باشیم و با سریعترین خودروهای جهان در دوران پیشرفت بزرگ تکنولوژی آشنا شویم.
خیلیها دههٔ ۹۰ را عصر طلایی توسعهٔ خودرو میدانند زیرا این دهه دوران شکلگیری نوآوریهای عظیمی در تکنولوژی بود و پیشرفتهای زیادی در زمینهٔ فناوری پیشرانه، آیرودینامیک و متریال سبکوزن صورت گرفت. این جهش تکنولوژیک باعث شد سوپراسپرتها سریعتر و قویتر از همیشه شوند. درنتیجه، در دههٔ ۹۰ سوپراسپرتهایی ساخته شدند که میتوانستند به سرعتهایی دست پیدا کنند که همتایان دهه ۷۰ و ۸۰ فقط میتوانستند رؤیای آن را داشته باشند. خودروهایی که در ادامه خواهید دید، همگی جادهای و تولیدی هستند و مدلهای تک ساخت یا مخصوص پیست در لیست ما جایی نخواهند داشت.
۱۰-پورشه ۹۱۱ GT1
حداکثر سرعت: ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۲ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
پورشه ۹۱۱ GT1 برای حضور در کلاس جدیدی از مسابقات طراحی شده بود ولی به خاطر قوانین سری GT1، باید حداقل ۲۵ نمونهٔ جادهای هم از آن ساخته میشد. درنتیجه، پورشه نسخهٔ جادهای ۹۱۱ GT1 را با پسوند Strassenversion تولید کرد. این درواقع یک خودروی مسابقهای برای جاده بود که قطعات زیادی را از همتای لمان خود گرفته بود. ۹۱۱ GT1 در آزمایش نشریات مستقل توانست به سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
۹-آستونمارتین ونتیج V600 لمان
حداکثر سرعت: ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۵.۳ لیتری V8 دو سوپرشارژ |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۱۳ نیوتن متر |
آستونمارتین در سال ۱۹۹۹، برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی در مسابقهٔ لمان ۱۹۵۹، نسخهٔ ویژهای از ونتیج را با نام V600 لمان معرفی کرد که تنها در ۴۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه هرچند از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 دو سوپرشارژ ونتیج معمولی استفاده میکرد ولی خروجی موتور حالا از ۵۵۰ به ۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود تا V600 لمان بتواند به سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
۸-فراری F50
حداکثر سرعت: ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۴.۷ لیتری V12 |
قدرت | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۰ نیوتن متر |
F50 هرچند شاید شهرت F40 یا انزو را نداشته باشد ولی یکی از افسانهایترین ساختههای فراری محسوب میشود. ظاهر این ماشین هنوز هم پس از سه دهه چشمگیر است و غرش نیروگاه V12 تنفس طبیعی آن هوش از سر میبرد. F50 همچنین از پرفورمنس فوقالعادهای هم برای زمان خود برخوردار بود و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد تا یکی از سریعترین خودروهای دههٔ ۹۰ لقب گیرد.
۷-سیزتا V16T
حداکثر سرعت: ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V16 |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
سیزتا V16T یکی از جالبترین سوپرکارهای دههٔ ۹۰ محسوب میشود. این خودرو از طریق همکاری مهندس سابق لامبورگینی «کلودیو زامپلی» و سازندهٔ موسیقی «جورجیو مورودر» طراحی و ساخته شد. جذابترین ویژگی سیزتا پیشرانهٔ آن بود. این سوپرکار ایتالیایی تا قبل از معرفی بوگاتی توربیون، تنها خودروی تولیدی جهان با پیشرانهٔ V16 محسوب میشد. این موتور که از طریق اتصال دو پیشرانهٔ V8 لامبورگینی اوراکو ساخته شده بود، حداکثر سرعت فوقالعادهای را برای V16T فراهم میکرد.
۶-لامبورگینی دیابلو GT
حداکثر سرعت: ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 |
قدرت | ۵۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر |
دیابلو GT که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد، قویترین و سریعترین نسخهٔ جادهای سوپرکار پرچمدار دههٔ ۹۰ لامبورگینی محسوب میشد. هرچند این نسخه عضوی از خانوادهٔ سری فیسلیفت دیابلو بود که چراغهای جلوی مخفی جذاب را حذف کرد ولی پرفورمنس چشمگیری داشت. دیابلو GT با حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت، یکی از سریعترین خودروهای تولیدی جهان در سال ۱۹۹۹ بهحساب میآمد.
۵-جگوار XJ220
حداکثر سرعت: ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۴۵ نیوتن متر |
جگوار XJ220 داستان پرماجرایی داشت. این خودرو در ابتدا قرار بود به پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز باشد اما نهایتاً با موتور V6 توئین توربو و محرک عقب تولید شد. این تغییر اما لطمهای به پرفورمنس XJ220 نزد و این سوپرکار بریتانیایی با دستیابی به سرعت ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت، برای مدتی رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار گرفت.
۴-مرسدس بنز CLK GTR
حداکثر سرعت: ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۹ لیتری V12 |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر |
مرسدس CLK GTR هم یکی دیگر از خودروهایی است به خاطر قوانین مسابقات GT1 ساخته شد. بسیاری از قطعات این خودرو مثل شاسی مونوکوک فیبر کربنی و گیربکس شش سرعته دستی سکوئنشال از نسخهٔ مسابقهای گرفته شد ولی از پیشرانهٔ V12 بزرگتری نسبت به همتای مسابقهای خود استفاده میکرد. ترکیبی از قطعات سبکوزن نسخهٔ مسابقهای و پیشرانهٔ V12 قدرتمند باعث شد CLK GTR بتواند به سرعت ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
۳-بوگاتی EB110 SS
حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو |
قدرت | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
هرچند بوگاتی بیشتر به خاطر رکوردشکنیهای ویرون و شیرون شهرت پیدا کرده ولی این برند فرانسوی حتی پیش از ویرون هم هیولایی خلق کرده بود. این خودرو EB110 نام داشت که در زمان خود بهاندازهٔ ویرون خارقالعاده به نظر میرسید. در سینهٔ EB110 یک نیروگاه V12 چهار توربو قرار گرفته بود که در نسخهٔ قویتر SS، خروجی فوقالعادهٔ ۶۱۲ اسب بخاری داشت. این بوگاتی توانست به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد و برای چند سال سریعترین خودروی تولیدی جهان لقب گرفت.
۲-راف CTR2
حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۳ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۵ نیوتن متر |
راف برای پورشه مثل برابوس برای مرسدس است. این شرکت قدرت و پرفورمنس پورشههای استاندارد کارخانهای را به سطحی چشمگیر افزایش میدهد. یکی از بهترین ساختههای راف، CTR2 است. این مدل، پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ را به چیزی تبدیل کرد که از اکثر سوپرکارهای زمان خود سریعتر بود. درواقع، CTR2 برای مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار داشت.
۱-مکلارن F1
حداکثر سرعت: ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۱ لیتری V12 |
قدرت | ۶۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
مکلارن F1 یکی از افسانهایترین خودروهای تاریخ محسوب میشود. این اولین خودروی تولیدی بود که از شاسی مونوکوک فیبر کربنی استفاده کرد و استانداردی را بنیان گذاشت که سوپرکارهای بعدی از آن بهره بردند. علاوه بر این، برای آیرودینامیک F1 هم اقدامات هوشمندانهای صورت گرفته بود. اینها در کنار پیشرانهٔ V12 ساخت بامو، باعث شد F1 بتواند به حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را بشکند. این رکورد تا زمانی که توسط بوگاتی ویرون شکسته شد همچنان پابرجا بود. بااینوجود، F1 هنوز هم سریعترین خودروی تنفس طبیعی جهان محسوب میشود.
Yazdan
۱۵ بهمن ۱۴۰۳یکی از یکی جذاب تر🔥
چه حیف که از اون دوره عبور کردیم.
داریوش
۱۵ بهمن ۱۴۰۳مرسدس بنز CLK GTR 🔥
این ماشین تو پیست از یه سرعتی به بعد پرواز میکرد از پیست خارج میشد، ویدئو هاشو از یوتیوب ببینید 😂
مازیار
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اون کاربر حق داشت بزنه فقط آلمان ایتالیا انگلستان😄
amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳افسانه بی پایان فقط مکلارن اف ۱ یادمه تو ماست وانتد ۲۰۱۲ تازه شروع کرده بودم اینو گرفتم به قدری سریع و پرشتاب بود اوایل نمیتونستم کنترلش کنم بعدا یاد گرفتم شد اون بوگاتی هم عجیب غریبه تقریبا با موتور ۳.۵ لیتری فقط از پورشه حجمش بیشتره از همه کمتره عجیب ترش ماله جگواره که سیلندراشم نصفه بوگاتیه با همین حجم
Archi KHAN
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بخاطره اینِ که میگم ؛
” خودروسازی یعنی فراری و پورشه “
آرش
۱۵ بهمن ۱۴۰۳فراری پورشه مرسدس
ممد ژانگولر
۱۵ بهمن ۱۴۰۳پورشه ۹۱۱ GT1 عجب دلبری میکنه لامصب.
هر چی نگاش میکنم سیر نمیشم
بازی با روح و روانه
مهران
۱۵ بهمن ۱۴۰۳F1
CLK
عالی بودن وهنوزم هستن👌🔥
Khosrow
۱۵ بهمن ۱۴۰۳CLK GTR / تاریخ نخـواهد دیـد ترسناکــــــــ / بیشتـر بهـ توهمـــ شبیهـ تا چیـز دیگهـ ای ..
Yaghoob
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دهه نود رو خیلی دوست دارم
یه عالمه خودرو نوستالژیک داره
Bentley
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چرا هیچ وقت از برخی ماشین های سریع دهه ۹۰ مثل لوتوس الیس gt1 و tvr speed12 مطلبی نمیزارین در جالی که کانسپتم نزودن و فقط تولید محدودی داشتن.
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بی ام و فوق العاده توانایی بالایی در ساخت و تولید پیشرانه داره و این رو در طول تاریخ ثابت کرده پیشرانههایی که هم استهلاک فوق العاده پایین و هم قدرت فوق العاده زیادی داشتند و دارند و خواهند داشت در حال حاضر هم پیشرانه خودروسازانی مانند رولز رویس و مینی و لندرور و رنجروور و اینیوس و … رو تامین میکنه و در آخر باید بگم که بیامو توانایی فوق العاده بالایی در ساخت پیشرانههایی که مناسب و مخصوص آفرود باشند رو داره