در این مطلب بر اساس حداکثر ظرفیت شارژ و همینطور زمانی که برای شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها لازم است پاسخ این سؤال را میدهیم.
چه دوست داشته باشیم چه نه، عصر الکتریکی آغاز شده است. بله البته مدتی طول خواهد کشید تا این خودروها سهم عمدهای از بازار را تصاحب کنند و شاید پیشرانههای درونسوز همچنان به لطف سوخت مصنوعی یا هیدروژن زنده بمانند اما خودروهای الکتریکی در حال تبدیل شدن به انتخاب اصلی خریداران هستند و حتی بسیاری از پمپبنزینها اقدام به نصب جایگاه شارژ کردهاند. البته این ماشینها هنوز هم با مشکل برد محدود و زمان شارژ طولانی مواجه هستند و درست مثل گوشیهای هوشمند، خریداران خودروهایی با قابلیت شارژ سریع میخواهند. به همین دلیل، قصد داریم با خودروهایی که بالاترین سرعت شارژ را دارند آشنا شویم. بدین منظور، دو معیار را در نظر گرفتهایم که یکی زمان لازم برای شارژ باطریها از ۱۰ تا ۸۰ درصد و دیگر حداکثر ظرفیت شارژ است.
۱۰-جنسیس G80 الکتریکی
حداکثر ظرفیت شارژ: ۳۵۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۲۲ دقیقه
جنسیس G80 الکتریکی به لطف بهرهمندی از معماری ۸۰۰ ولتی، قابلیت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی را دارد. با این ظرفیت شارژ، ۲۲ دقیقه طول میکشد تا از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریهای ۸۷.۲ کیلووات ساعتی این سدان کرهای شارژ شود. با هر بار شارژ کامل نیز خودرو میتواند تا ۵۲۰ کیلومتر را طی کند.
۹-پورشه تایکان
حداکثر ظرفیت شارژ: ۲۷۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۲۲ دقیقه
پورشه تایکان اولین خودروی الکتریکی بازار با قابلیت شارژ سریع ۸۰۰ ولتی بود. این خودرو بسته به نسخه با باطریهای ۷۹.۲ یا ۹۳.۴ کیلووات ساعتی ارائه میشود و بردی ۳۳۵ یا ۴۰۰ کیلومتری دارد. حداکثر ظرفیت شارژ تایکان هم ۲۷۰ کیلووات است.
۸-آئودی RS E-Tron GT
حداکثر ظرفیت شارژ: ۲۷۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۲۲ دقیقه
آئودی E-Tron GT درواقع همان پورشه تایکان با پوستهای متفاوت است. این خودروها اشتراکات فراوانی باهم دارد اما عجیب اینکه در باطری باهم یکسان نیستند زیرا تمام نسخههای E-Tron GT صرفاً با یک باطری ۹۳ کیلووات ساعتی ارائه میشوند. این باطریها از ۵ تا ۸۰ درصد با حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلوواتی ظرف ۲۲ دقیقه شارژ میشوند.
۷-جنسیس GV70 الکتریکی
حداکثر ظرفیت شارژ: ۳۵۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۱۸ دقیقه
به نظر میرسد شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد ظرف ۱۸ دقیقه استاندارد امروزی برای خودروهای الکتریکی باشد زیرا زمان شارژ نیمی از خودروهای لیست ما همینقدر است. نسخهٔ الکتریکی جنسیس GV70 از یک باطری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی و معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی بهره میبرد و برد آن با شارژ کامل به رقم قابلتوجه ۴۵۵ کیلومتر میرسد.
۶-جنسیس GV60
حداکثر ظرفیت شارژ: ۳۵۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۱۸ دقیقه
کراساوور کوچکتر جنسیس GV60 اشتراکات زیادی با GV70 الکتریکی دارد بهگونهای که از همان پکیج باطری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی، معماری ۸۰۰ ولتی و حداکثر ظرفیت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی بهره میبرد. GV60 اما به دلیل اندازهٔ کوچکتر، وزن کمتر و آئرودینامیک بهتر، برد بسیار بیشتری نسبت به GV70 دارد که به ۵۱۵ کیلومتر میرسد و به همین دلیل در لیست ما در رتبهٔ بالاتری قرار گرفته است.
۵-هیوندای آیونیک ۵
حداکثر ظرفیت شارژ: ۳۵۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۱۸ دقیقه
تمام محصولات گروه هیوندای که روی پلتفرم e-GMP ساخته شدهاند از ظرفیت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی بهره میبرند و آیونیک ۵ هم یکی از آنها است. به همین دلیل، زمان شارژ باطریهای این خودرو هم مثل جنسیس GV60 حدود ۱۸ دقیقه خواهد بود و این خودروها بیشتر با طراحی خود از هم متمایز میشوند.
۴-کیا EV6
حداکثر ظرفیت شارژ: ۳۵۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۱۸ دقیقه
کیا EV6 هم در اصل همان آیونیک ۵ با چهره و لوگویی متفاوت محسوب میشود؛ بنابراین، در این خودرو هم شاهد همان سرعت شارژ و باطری مشابه هیوندای هستیم. بااینحال، مصرف انرژی EV6 کمتر است بهگونهای که برد آن در نسخهٔ چهارچرخ محرک به بیش از ۴۸۰ کیلومتر میرسد درحالیکه آیونیک ۵ فقط در نسخهٔ محرک عقب میتواند به چنین بردی برسد.
۳-هیوندای آیونیک ۶
حداکثر ظرفیت شارژ: ۳۵۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۱۸ دقیقه
بازهم تکرار مکررات! معماری ۸۰۰ ولتی، پکیج باطری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی، حداکثر ظرفیت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی و زمان شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد در ۱۸ دقیقه؛ اما ازآنجاییکه آیونیک ۶ یک سدان است و فرم آئرودینامیکتری دارد، با وجود تکنولوژی مشترک با دیگر برادران خود، به لطف ضریب درگ چشمگیر ۰.۲۱ برد بیشتری برابر با ۵۸۰ کیلومتر دارد.
۲-ریماک نورا
حداکثر ظرفیت شارژ: ۵۰۰ کیلووات
زمان شارژ از صفر تا ۸۰ درصد: ۱۹ دقیقه
پس از خیلی عظیمی از خودروهای کرهای به مدلی کاملاً متفاوت رسیدیم. ریماک نورا یک هایپرکار قدرتمند است که به یک پکیج باطری عظیم ۱۲۰ کیلووات ساعتی برای تأمین انرژی چهار موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۱۹۱۴ اسب بخار مجهز است. به لطف ظرفیت شارژ چشمگیر ۵۰۰ کیلوواتی، از صفر تا ۸۰ درصد باطریهای نورا ظرف تنها ۱۹ دقیقه شارژ میشود. چون این شارژ ۱۰ درصد بیشتر از خودروهای قبلی است، این هایپرکار را در رتبهٔ دوم قرار دادیم.
۱-لوسید ایر
حداکثر ظرفیت شارژ: ۳۰۰ کیلووات
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد: ۱۶ دقیقه
لوسید ایر در حال حاضر بالاترین سرعت شارژ را دارد. در این خودرو با حداکثر سرعت شارژ ۳۰۰ کیلووات، از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها ظرف تنها ۱۶ دقیقه شارژ میشود. این مهم به لطف معماری ۹۰۰ ولتی حاصل شده که با ۲۰ دقیقه شارژ ۴۸۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه میکند. همچنین ازآنجاییکه ظرفیت شارژ ۳۰۰ کیلوواتی لوسید کمتر از رقبا است، بازدهی باطریهای آن برای مدت طولانیتر حفظ میشود.
new reventon
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲تو ایران فرایند بنزین زدن تو جایگاه به طور متوسط بیشتر از 20 دقیقس
تو تهران 40 دقیقه
harry-potter
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲یه دستشویی رفتن یه ربع طول می کشه رفیق
چه طور توقع داری پنج دقیقه ای بری بنزین بزنی مگه پیت استاپ فرمول یکه!
یکم منطقی باشیم دیگه
من تا حالا بیشتر از یه ربع معطل بنزین نشدم (کف تهران)
BMWghini
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲شما یه ربع دستشویی میکنی؟
Kamy
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲خب بیشتر این تایمی که میگی بابت انتظار تو صفای طولانیه وگرنه خود بنزین زدن بخای باکتو پر هم کنی ۵ دقیقه بیشتر نمیشه
برقیا هم تعدادشون زیاد بشه جلو جایگاه شارژ صف میبندن باید تو صف وایسی .. این تایمی که اعلام کردن از وقتی که خودرو به شارژ وصل میشه محاسبه میشه
Kamy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲واسه جبران زمان شارژ برقیا نسبت به سوختگیری بنزینیا یه انقلاب تو باتریا لازمه
کلا انقلاب اگه جدید باشه و باعث پیشرفت، چیز خوبیه
Mostafa
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲20 دقیقه واسه ۴۰۰ کیلومتر شارژ کمه ؟؟
Reza
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲بله
کل علافی تو پمپ بنزین ۵ دقیقه نمیشه
بعد ماشین ۱۰۰۰ گکیلومتر حرکت میکنه (تویوتا پریوس)
چی میگی؟
Kamy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲مشخصه که کمه
فک کن یه مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری رو میخای بری و عجله هم داری حداقل دوبار باید واسه شارژ بایستی میشه ۴۰ دقیقه ، نسبت به بنزین زدن خیلی زیاده
تازه اگه هوا سرد باشه افت شارژ هم داری
بخاری هم باید بگیری دیگه بدتر
ولی مطمعنم این مشکلات برقیا حل میشه شاید یکم زمان ببره
Mostafa
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲رفیق چجوری یه نفر میتونه واسه مسیر هزار کیلومتری عجله داشته باشه ؟ و با ماشین شخصی بره ؟
اصلا چجوری یه نفر میتونه بیشتر از 300 کیلومتر بدون پیدا شدن از ماشین رانندگی بکنه ؟
علیx76
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲سفر ۱۰۰۰ کیلومتری با متوسط سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰ ساعت حرکت داره.
طبق اصول، بعد از ۹۰ دقیقه رانندگی، باید ۱۵ دقیقه استراحت کرد که کلا بیخیال این قضیه میشیم.
دیگه اقلا ۳ ساعت یبار باید برای توالت رفتن و خوراکی ایستاد، که کمتر از نیم ساعت هم نمیشه.
لوسید ایر هم برای مثال، طی ۲۰ دقیقه به مقدار ۴۸۰ کیلومتر شارژ میشه، یعنی بیشتر از مقداری که در هر نوبت رانندگی قراره طی کنیم.
پس اگر تعداد جایگاههای شارژ به قدری باشه که طرف معطل نشه، و از طرفی هم فاصلهشون اونقدری نباشه که استرس این قضیه رو داشته باشه، استفاده از ماشین برقی رو میشه منطقی دونست.
Kamy
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲داداش یعنی میگی برا هیچکس کار فورس پیش نمیاد ؟ همیشه پرواز برا همه جا هست ؟ اونم تو مملکت خودمون که خیلی از شهرا حتی فرودگاه هم ندارن …من خودم چندین بار مسافت زیاد رانندگی کردم ۱۰۰۰ کیلومتر با فقط یک بار توقف اونم واسه بنزین که کلا ۵ دقیقه معطل نشدم میدونم کم پیش میاد ولی خیلیا هستن این شرایطو تجربه میکنن
مسعود
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲من مےتونم تھران شیراز فقط براے بنزین،۔ کلا ھم شب میام تا صبح
حامد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲باتری های حالت جامد در دست توسعن
هم زمان شارژشون کمتره، هم چگالی انرژی بیشتری دارن و هم ایمن تر از باتری های فعلین
اونا که به تولید انبوه برسن تیر خلاصی بر پیکر نازنین درون سوزها میزنن
یکی از آرزوهام اینه که قبل از پایان دوران درون سوز بتونم یه مدل خفنشو بخرم (یه 6 سیلندری چیزی)
Kamy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲حتی اگه برقیا هم تمام مشکلاتشون حل بشه مطمعنم درونسوز ها تا چندین سال از بین نمیرن پس باید امیدوار باشیم تا خودمون زنده اییم بتونیم اون ماشینی که دوست داریم رو بگیریم
منصور
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲داشتن شارژر خانگی نیاز به شارژ خودرو در سفرهای درون شهری را منتفی می کند. در سفرهای خارج شهری هم که لازم هست هر چند ساعت یکبار توقف کرد که در همان زمان می شود خودرو را شارژ کرد. پس عملا مالک یک خودرو برقی زمان کمتری را برای تامین انرژی مورد نیاز خودرو خود در قیاس با مالک یک خودرو درون سوز صرف می کند. در چند تا از مقایسه های بین خودرو های الکتریکی و درونسوز که در یوتیوب دیدم یکی از مواردی که همه آزمایشگرها به آن اشاره کردند(حتا آنهایی که نهایتا خودرو درونسوز را بهتر می دانستند) همین دردسر کمتر خودروهای برقی برای تامین انرژی نسبت به ماشین های بنزینی بود.
سالار فصل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ژاپن :(
Kamy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲انصافاً پیشرفت کره تو صنعت شایسته احترامه
حتی اگه این پیشرفت با استخدام مهندسای غربی بوده باشه
Ehsan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲کره لیست رو گرفته،آیونیک و کیا و جنسیس خیلی خوب کار کردن،هنوز در عجبم از اون درگ EV6 Gt
آیرودینامک عالیه ایونیک ۶ خیلی واضح رو مقدار بردش مشخص شده
Avan
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲انتخاب من ، جنسیس GV60
Killer
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲کره جا پاشو سفت کرد تو الکتریکی و تمام
Reza Waffen SS
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲هنوز به تکامل کامل نرسیدند
درود
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲برقی فقط لوسید و ریویان
فرشاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲جنسیس و تایکان حرف ندارن
هم روزمره هم سرعت
harry-potter
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲از لحاظ قیمتی اصلا برای روزمره منطقی نیستن
مثل این می مونه که با کت و شلوار دامادی بری تو صف نونوایی
فرشاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲نه منظورم از روزمره یه روزمره لوکسه
دانا
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲تو کشور ما بتونی فقط موتور اسکوتر شارژی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت رو تجربه کنی.بعد هم که باطری هاش فرسوده شد چند برابر پول موتوری که دادی این بار پول فقط باطری هاشو بدی یا بندازیش گوشه انبار بری همون موتور بنزینی بخری چون تنها چیزی که براشون مهم نیست محیط زیست و آلودگی هواس.ماشین برقی و جایگاه شارژ شون رو انشالله در خواب تجربه کنی…..
پیام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲این یه پاسخ فوق دندان شکن به کسایی هست که هر بدندی رو برای هیوندای شاخ میکنن!