چشم اندازقطارهفته نامه

سریع‌ترین قطارهای جهان؛ از شینکانسن تا شانگهای مگلو با سرعت 400 کیلومتر برساعت!

سریع‌ترین قطار جهان از نوع مغناطیسی ساخت چین با حداکثر سرعت ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت است درحالی‌که قطارهای برقی هم می‌تواند به سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

در کشورمان، وقتی حرف از قطار می‌شود، به یاد لکوموتیوهای دیزلی کند و پرسروصدا می‌افتیم که چندین ساعت طول می‌کشد تا از شهری به شهر دیگر برسند ولی اگر به خطوط ریلی کشورهای پیشرفتهٔ اروپایی و آسیایی نگاهی بیندازید، سریع‌ترین قطارهای جهان را خواهید دیده که دائماً در همه‌جا در حال حرکت هستند. این قطارها با سرعت صدها کیلومتر بر ساعت، باهم در حال رقابت هستند. هرچند سرعت این قطارها به هواپیماهای جت نمی‌رسد ولی برای وسیلهٔ نقلیه‌ای که روی زمین حرکت می‌کند، سرعتی باورنکردنی دارند. این قطارها بدون معطلی سفرهای خود را انجام می‌دهند و تا حد امکان در وقت مسافران صرفه‌جویی می‌کنند. به همین دلیل، سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی پرسرعت در سراسر جهان به بهترین وسیله برای رفتن از مکانی به مکان دیگر تبدیل شده‌اند. با این توضیح، به آشنایی با سریع‌ترین قطارهای فعال حال حاضر جهان خواهیم پرداخت.

TVG فرانسه

سرعت: ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت

TGV اولین قطار سریع‌السیر فرانسه است که در سراسر این کشور و چندین کشور اروپایی شامل ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بلژیک و لوکزامبورگ به جابجایی مسافران می‌پردازد. این قطار از سال ۱۹۸۱ فعالیت می‌کند و در آوریل ۲۰۰۷ با دستیابی به سرعت ۵۵۳ کیلومتر بر ساعت توسط یک نمونهٔ آزمایشی، رکورد بیشترین میانگین سرعت یک قطار را شکست. البته این سرعت از طریق کاهش وزن و در شرایط آزمایشی به دست آمد و TGV در حالت عادی می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اولین پروتوتایپ TGV با پیشرانهٔ توربین گازی ساخته شد اما مدل‌های تولیدی بعدی به قوای محرکهٔ برقی با خطوط هوایی مجهز شدند. این قطار در دو سمت خود یک لوکوموتیو دارد. لوکوموتیو عقبی برق را از کابل‌های بالای سقف می‌گیرد و از طریق کابلی که در طول قطار کشیده شده، به لوکوموتیو جلویی می‌فرستد. اگر قطار نیاز به تغییر جهت داشته باشد، این فرایند به شکل برعکس هم قابل انجام است. هر لوکوموتیو به چهار موتور سنکرون AC با اینورتر مجهز است که قطار را به سرعت‌های استثنایی می‌رسانند. قطارهای TGV هم‌اکنون در سراسر فرانسه حدود ۲۷۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند.

JR East E5 ژاپن

سرعت: ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت

قطار سریع‌السیر E5 ژاپن که تحت عنوان قطار گلوله‌ای شناخته می‌شود، زمانی که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، سریع‌ترین قطار این کشور لقب گرفت. این قطار به خاطر رنگ سبز و دماغهٔ بسیار کشیدهٔ ۱۵ متری، ظاهر متمایزی دارد. قطار E5 هم می‌تواند به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد هرچند که ابتدا سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت برای آن در نظر گرفته شده بود. دلیل این کاهش سرعت، محدودیت‌های تکنولوژیک نبود بلکه این تصمیم به خاطر کاهش تأثیر قطار روی محیط‌زیست و کاهش سرمایه‌گذاری گرفته شد. E5 علاوه بر سرعت بالا، در داخل از بخش فرست کلاس هم بهره می‌برد تا راحتی فوق‌العاده‌ای را برای مسافران خاص فراهم کند. E5 از طریق کابل‌های برق بالای قطار تغذیه می‌شود که برق ۲۵ هزار ولتی را تأمین می‌کنند. هر واگن این قطار به سه تا چهار موتور الکتریکی ۳۰۰ کیلوواتی مجهز است که امکان رسیدن به سرعت‌های بالا را فراهم می‌کنند. فقط دو دقیقه طول می‌کشد تا E5 از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد اما آن‌قدر آرام است که مسافران در معرض فشارهای فیزیکی چنین شتاب سریعی قرار نخواهند گرفت.

شینکانسِن یا «قطار گلوله‌ای» نامی است که به شبکه قطارهای تندرو ژاپن داده‌اند و برای اشاره به  قطارهای این شبکه نیز استفاده می‌شود. این مسیرها از سال ۱۹۶۴ راه‌اندازی شدند و مدیریت آن با شرکت راه‌آهن ژاپن (جی‌آر) است. بالاترین سرعت عملیاتی شینکانسن ۳۲۰ کیلومتر برساعت است. سرعت آزمایش‌شده در سال ۱۹۹۶ میلادی برای شینکانسن ریلی، برابر ۴۴۳ کیلومتر برساعت و برای قطارهای مغناطیسی (مَگلِو Maglev) ژاپن با رکورد جهانی ۶۰۳ کیلومتر بر ساعت در آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی بود. شبکه شینکانسن به دلیل سرعت بالا و امنیت و سر وقت بودن حرکت قطارها مورد تحسین کارشناسان جهان است. شینکانسن در طول ۴۴ سال فعالیت و حمل ۷ میلیارد مسافر تاکنون، ضمن تحمل زلزله‌های ژاپن و شرایط سخت مثل طوفان و برف سنگین، هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته‌ است.

ICE 3 آلمان

سرعت: ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت

ICE 5 سومین نسل از قطارهای سریع‌السیر آلمان است. نام ICE مخفف اکسپرس بین‌شهری است که نام مناسبی برای چنین قطاری محسوب می‌شود زیرا ICE 3 با سرعتی باورنکردنی مسافران را بین شهرها جابجا می‌کند. این قطار در سال ۲۰۰۰ وارد خدمت شد و گواهینامهٔ سرعت تا ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را دریافت کرد. البته این قطار در طول آزمایش‌ها به سرعت‌های بالاتری تا ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کرده است اما سرعت ICE 3 در حالت عادی روی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این قطار فاقد لوکوموتیو است و در عوض ۱۶ موتور الکتریکی زیر کل قطار توزیع شده‌اند. این یعنی هرکدام از واگن‌های قطار به‌صورت مجزا قابلیت خودکششی دارند. البته ICE 3 تنها از هشت واگن تشکیل شده است. این قطار نسخه‌ای بین‌المللی برای اسپانیا، اتریش، سوئیس، هلند، بلژیک و فرانسه هم دارد. سرعت ICE 3 در آلمان روی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود است اما زمانی که بین شهرهای برلین، فرانکفورت، هامبورگ، کلن و دوسلدورف حرکت می‌کند مجاز خواهد بود از سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت فراتر برود زیرا قطار بین این شهرها توقف نمی‌کند.

CR400 چین

سرعت: ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت

چین یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینهٔ توسعهٔ قطارهای سریع‌السیر محسوب می‌شود. این کشور طی چند سال اخیر، سرمایه‌گذاری زیادی در توسعهٔ سیستم حمل‌ونقل ریلی پرسرعت انجام داده که کاملاً توسط خود چینی‌ها ساخته می‌شود. دومین قطار سریع این کشور از سری CR EMU است که از جولای ۲۰۱۸ وارد خدمت شد. این قطار انواع مختلفی دارد و بسته به مدل، اژدهای سرخ یا ققنوس طلایی لقب گرفته است. سریع‌ترین نسخه‌های این قطار چینی، CR400AF و CR400BF هستند که می‌توانند به سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت برسند. CR400 با پیکربندی‌های مختلفی مثل نمونه‌های هشت، شانزده یا هفده واگنی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قطار برای رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده بود اما در آزمایش‌ها رکورد ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد. برق ۲۵ هزار ولتی موردنیاز این قطار توسط کابل‌های بالای سقف تأمین می‌شود. خطوط قارهای CR400 در سراسر چین حرکت می‌کنند و مردم را از پکن به شهرهای مختلفی مثل شانگهای می‌برند. نسخهٔ جدیدی از این قطار با نام CR450 هم در حال آزمایش است که در سال ۲۰۲۵ وارد خدمت می‌شود و سرعت کروزی در نزدیک به ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

شانگهای مگلو چین

سرعت: ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت

سریع‌ترین قطار فعال در جهان ساخت چین است و با نام مگلو (Maglev) شناخته می‌شود. برخلاف دیگر قطارهای این لیست، مگلو به‌طور مستقیم با ریل‌های خود در تماس نیست و از تکنولوژی مغناطیسی شناور استفاده می‌کند. از این طریق، اصطکاک بین قطار و ریل از بین می‌رود و امکان حرکت با سرعت‌های سرسام‌آوری فراهم می‌شود. در مگلو، سیستم تعلیق الکترومغناطیسی قطار، واگن‌ها را بالا برده و به جلو پیش می‌برد. برخلاف دیگر قطارهای سریع‌السیر جهان اما مگلو چینی مسیر محدودی دارد مسافت تنها ۴۳ کیلومتری را بین دو ایستگاه از جادهٔ لانگ‌یانگ تا فرودگاه پودنگ شانگهای طی می‌کند. پیمودن این مسافت با خودرو به‌طور متوسط حدود یک ساعت طول می‌کشد اما مگلو این کار را در ۷ دقیقه انجام می‌دهد. بااین‌حال، این سریع‌ترین قطار مگلو جهان محسوب می‌شود و فقط دو دقیقه طول می‌کشد تا به سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت برسد. مگلو چینی در طول آزمایش‌ها حتی به سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کرد.

Maglev tech racing to top among competitors - Chinadaily.com.cn

ایده قطارهای مگلو، کوتاه‌شده عبارت شناوری مغناطیسی (magnetic levitation)، در سال ۱۹۶۰ به فکر برخی از اعضای آزمایشگاه بروکهاون امریکا رسید. این ایده به گونه‌ای بود که از آهنرباهای ابر رسانا برای شناور کردن قطار استفاده می‌شد. آهنرباهای ابررسانا، آهنرباهای الکتریکی‌ هستند که در حین استفاده تا دمای بسیار زیادی خنک می‌شوند، این کار قدرت میدان مغناطیسی را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. اولین قطار پرسرعت با فناوری ابر رسانای مگلو و با بهره‌برداری تجاری در سال ۲۰۰۴ در شانگهای افتتاح شد، در حال حاضر قطار مگلو در ژاپن و کره جنوبی در حال بهره‌برداری است. در ایالات متحده آمریکا چندین مسیر برای ارتباط بین شهرها مانند بالتیمور و واشنگتن دی‌سی در حال ایجاد هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای
منبع
Slashgear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مهدی دهقانی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    سرعت هایپر کار

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      دوستانی که علاقه مند هستند با کمترین هزینه، مسافرت با قطار سریع السعیر تجربه کنند
      می تونند تجربه جالبی در ترکیه از مسیر آنکارا به استانبول داشته باشند
      قطار تندرو آنکارا–استانبول یک خط راه‌آهن به طول ۵۳۳ کیلومتر است که از شهر آنکارا شروع و در شهر استانبول به پایان می‌رس این قطار که در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شده دارای ۱۴ ایستگاه هست و مدت زمان سفر از آنکارا به استانبول ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه می‌رسونه.
      قیمت بلیط تقریبا 10 دلار هست و نهایت سرعت 250 کیلومتر برساعت
      جهت اطلاع معمولا قیمت بلیط هواپیما تهران – آنکارا خیلی ارزون تر از تهران استانبول هست و اگر وقت آزاد داشته باشید که با قطار از آنکارا به استانبول برید، صرفه جویی در هزینه خواهید داشت

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (162 ديدگاه)

        آقای اشتری ترکیه که هیچ کشور هایی مثل مراکش و عربستان هم قطار سریع‌السیر با سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر دارن و برنامه های جدی برای توسعه حمل و نقل ریلی دارن اون وقت ما سریع ترین قطارمون قطار پردیسه که هفته ای سه بار با سرعت ۱۶۰ کیلومتر تهران تا مشهد رو میره ، متاسفانه زمینه ای وجود نداره که توش عقب نمونده باشیم

        موافقم 18
        مخالفم 1
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2961 ديدگاه)

          تا جایی که من اطلاع دارم به دلایل ایمنی، هرگز قطار های راه آهن ایران اجازه ندارند سرعت بالاتر از 120 کیلومتر برساعت داشته باشند
          چیزی که خیلی برای من عجیبه، سیستم کلی قطارهای ایران، شامل فناوری لوکوموتیو و شرایط ریل راه آهن، 40-50 ساله پیشرفت چشمگیر نداشته
          داخل واگن قشنگ تر شده اما سیستم فنی به طور کلی برای 70- 80 درصد قطارها فرقی نکرده

          موافقم 20
        2. حسین

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (115 ديدگاه)

          البته میشه با چینی ها همکاری کرد و سرعت قطارهای ایرانو برد بالا.

          موافقم 7
          مخالفم 4
        3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2961 ديدگاه)

          اوج مشکلات ما اینه که متاسفانه حتی نمی تونیم با چینی ها راحت کار کنیم
          مثلا در صنعت برق و انرژی که الان درگیرش هستیم، به دلیل تحریم های امریکا، شرکت های چینی حاضر نیستن با ایران کار کنن
          همین شرایط برای صنعت راه آهن و کشتی رانی و قطعات هواپیما هم هست
          بحث انتقال پول و دلار از ایران به چین، مشکل بسیار مهم دیگه است که صرفا با نفت نمی تونیم حلش کنیم

          موافقم 17
          مخالفم 1
    2. MehdiTurbo

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2403 ديدگاه)

      چقدر اسماشون شنگول منگولیه 😂

    3. NAVID@@98

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (883 ديدگاه)

      قطار عملیاتی فرودگاه شانگهای که رکورددار سرعت عملیاتی در قطار های مگلو مغناطیسی کامل دائم شناور کامل دائم هست درحقیقت قطار توسعه یافته شرکت آلمانی ترنسرپید هست که با همکاری زیمنس و چند شرکت امریکایی توسعه داده شده و کلا طراحی و مهندسی شده و تکنولوژی هاش نرم افزار های کنترلی و طراحی سیستم ها و پیش رانش مغناطیسی و همه هر چیزش که بهترین اول و پیشرفته ترین این نوع هست مثل هر چیز متعلق به شرکت آلمانی ترنسرپید از اروپا با همکاری چند شرکت اروپایی و امریکایی هست مراحل بکارگیریش رو خودم ویدیوهاش رو دیدم
      واقعاً 🥇👑 هر چیز برتر بالا پیشرفته اول هستند اروپا و آمریکا 🇺🇸🇺🇲🇷🇺🇩🇪🇮🇹🇬🇷🇫🇮🇸🇪🇪🇺هر چیز برتر بالا اول پیشرفته اول هستند همه هر چیز 🥇 👑 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

      در ادامه توضیحاتی دیگه هم میگم تا بدونیم
      در قطار های مگلو هم یک نوع دیگه هم هه ولی تکنولوژی پایین پایین‌تری داره و در ژاپن استفاده میشه و در پایین سطح پایین پایین‌ تری هست
      و به پای اون برتر بالا ها از اروپا و آمریکا که گفتم نمیرسه در مقایسه با اون برتر بالا ها چون اصلا بطور کامل قطار شناور کامل نیست و تا سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت روی چرخ ها حرکت میکنه و بعد از اون به وسیله سیم پیچ هایی که در دو دیواره بیرونی اطراف قطار رو احاطه میکنه و سیم پیچ هایی که در بدنه اون هست رانش ایجاد میشه و از استاندارد های پایین پایین تری برخورداره و برای همه هم ایمن و قابل استفاده نیست مثلا ممنوعیت برای افرادی که از باتری قلبی استفاده میکنن داره در کل تکنولوژی پایین پایینتری نسبت به قطار برتر بالا اول ترنسرپید آلمان که برتر بالا اول هست و الان داره در جای دیگه که در متن گفته شد استفاده میشه داره و از هر نظر بهتر و پیشرفته و پیشرفته تر و برتر بالا اول هست در مگلو ها همین نوع پیشرفته و کامل شناوری هست که با تکنولوژی و طراحی و مهندسی آلمان هست و برتر و بالا و پیشرفته اول هست و الان همونطور که در متن گفته شد در چین داره استفاده میشه
      قطار ترنسرپید آلمان پیشرفته و پیشرفته تره و برتر بالا اول هست و بطور کامل و دائما شناور هست حتی در زمان توقف در ایستگاه تونایی شناور موندن رو داره و نیازی به دیواره بیرونی نداره و همچنین طراحی و تکنولوژی مجموعه شناورساز و کنترلی اون بسیار پیشرفته و پیشرفته تر و جمع و جور تره و پتانسیل بسیار بالاتری داره و چگالی قدرت و انرژی بسیار بالایی داره به نسبت و درکل قطار مگلو شرکت آلمانی ترنسرپید از همه هر نظر خیلی بهتره و پیشرفته و پیشرفته ترین و برتر و بالا و اول هست

      بطور کلی در قطار های سریع السیر ریلی یعنی همونهایی که روی ریل حرکت میکنن و چرخ دارن رکورد دار سرعت سریعترین این قطار ها قطار TGV اروپا هست که بهترین و پیشرفته پیشرفته ترین و ب تر بالا و اول و سریعترین این نوع هست قطار tgv متعلق به آلمان و فرانسه و کلا اروپا البته آمریکایی ها هم هستن هست که این موردی که نام بردم رکورد سرعت ۵۷۴ کیلومتر در ساعت رو زده و اول هست !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
      در قطار های مگلو یعنی قطار های مغناطیسی هم که نیازی به چرخ ندارند و بصورت شناور روی میدان مغناطیسی حرکت میکنن رکورد دار سرعت عملیاتی و رکورد سرعت کلی آزمایشی هم همون قطار آلمانی از اروپا که میگفتم با رکورد جهانی بیش از ۷۰۰ کیلومتر در ساعت قطار مگلو متعلق به شرکت ترنسرپید آلمان از اروپا و آمریکا هست که بهترین و پیشرفته پیشرفته ترین و سریعترین و برتر بالا و اول این نوع هست این قطار رو شرکت ترنس رپید آلمان از اروپا توسعه داده البته آمریکا هم هست که اولین و پیشرفته ترین قطار مگلو مغناطیسی در جهان هم هست و در کل بهترین و پیشرفته پیشرفته ترین و برتر بالا اول قطار مگلو هست که الان دادنش به چین و داره بهره برداری میشه
      👑🥇الان هم خودشون از این قطار ها استفاده نمیکنند و رفتن سراغ نسل بعدی قطارها که پیشرفته برتر بالا اول و مافوق صوت هستن به اسم هایپرلوپ و فوق پیشرفته هستن و فوق برتر اول بالا کلا هر چیز اول هستند اروپا و آمریکا
      در امریکا که اولین قطار های مافوق صوت جهان به نام هایپرلوپ هم اختراع شده که به اونها هایپرلوپ ترن گفته میشه که متعلق به امریکا هست و قراره راه اندازی بشن و بهترین و پیشرفته ترین قطار فوق پیشرفته هست این قطار امریکایی که آلمان اروپا هم به همراه امریکا داره این قطارهای برتر رو توسعه میده و پیشرو و فوق پیشرفته برتر بالا اول هستن و کلا هر چیز هم اول هستند هم هستن مثل هرچیز دیگه
      اینهایی که گفته شد👑🥇 بهترین و پیشرفته برتر بالا اول پیشرفته ترین قطار های جهان در نوع خودشون هستن یعنی اول شماره یک ها در انواع ریلی و بعد از اون در نوع مغناطیسی شناور و بعد هم نوع هایپرلوپ مافوق صوت از آلمان اروپا و امریکا هستن که اولین و بهترین و پیشرفته پیشرفته ترینش هستن و برتر بالا اول هستند خداییش هر همه چیزای دیگه هم اول بهترین برتر بالا اول و پیشرفته پیشرفته ترین هستن این اروپا و آمریکا واقعا هر چیز اول آدم انسان میبینه لذت میبره 🥇👑
      باید تعظیم کرد در مقابل این همه نظم و دقت و هر چیز اول یی اروپایی ها و آمریکایی ها چون خدایی هستن خوب هستنو هر چیز اول هستن!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. کیانوش

        ۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (834 ديدگاه)

        از نطر من که مگلو و هایپر لوپ و اینا هیچ وقت عملی نمیشن تو دینا بین شهر ها تو فاصله های بلند شاید کلان شهر ها یا دو ت آشور ثروتمند واسه گردشگری فاصله بین خودشون رو مگلو یا هایپرلوپ بزنن اما هزینه اش به شدت بالاست و ۱صرفه اقتصادی نداره اصلا که بخواد جایگزین هواپیما ها یا قطار های مسافربری سریع بشه که تا سیصد کیلومتر سرعت دارن همین تا چهارصد کیلومتر هم راحت میتونن سرعت بگیرن با هیمن ریل های معمولی و واگن های برقی واسه دیگه ته همه گیری ریل هیمن خطوط برقی هستش نه مگلو یا هایپر لوپ خصوصا الان که قراره این تاکسی های هوایی بیان و پرواز تو بین شهر های نزدیک هم خیلی ارزون تر خواهد شد

  2. مازیار

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    TGV
    ماموریت غیرممکن
    تام کروز روی سقف قطار با ۳۰۰ کیلومتر سرعت درگیر با جان وویت و ژان رنو با هلیکوپتر بدنبالشون
    همه باهم ورود به تونل!!
    ونسا ردگریو داخل قطار به دلیل قطع ارتباط حین فرستادن اطلاعات بدلیل ورود به تونل: shit

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      آخرش تام کروز هلیکوپتر ژان رنو از کنترل خارج کرد تو تونل منفجر شد 😎🤝

      موافقم 11
    2. Yasincraft

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      مازیار و سوشیانت و علی و تام کروز مشغول جنگ روی سقف قطار…
      چند ثانیه بعدش قطار میده تو تونل و
      اونا درجا میخورن به دیوار…

      واکنش اونا: !WTF!

  3. BMZ

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    4 ماهه پیش به دلیل اینکه قطار های عادی ایالت هسن در اعتصاب بودن ، یه بلیط ICE از فرانکفورت به مونیخ گرفتم که قیمتش 75 یورو بود . جالب اینه که بلیط یک ماهه قطار های معمولی با سفر نامحدود فقط 49 یوروعه ولی ICE فقط یک مسیرش 75 یورو !! سرعتش گاهی اوقات تا 322 کیلومتر هم رسید و به این دلیل بود که قطار های معمولی داخل ریل نبودن . قطار های عادی معمولا نهایت سرعتشون 150 کیلومتره و داخلش تعریفی نداره ولی کابین ICE ها بسیار تمیز و حتی صندلی هاش هم چرمی بود ، داخلش بوفه و رستوران هم داشت. مسیری که 8/5 با قطار های عادی طول می‌کشید رو هم 4 ساعته رفت و ایستگاه های بین شهری کمتری رو نگه می‌داشت

    موافقم 13
    1. محمد

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (262 ديدگاه)

      چقدر خوبه که شما عزیزان که خارج از کشور هستید هم مخاطب و همراه سایت پدال هستید.امیدورارم مدیریت سایت پدال بتونه از شما در مورد تولید محتوا و تجربه و بررسی خودروهایی که داخل کشور نیستند کمک بگیره.موفق و پاینده باشید دوست عزیز آقا یا خانم bmz.

      موافقم 20
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      سپاس از انتقال تجربه و اطلاعات مفید

      موافقم 10
      1. BMZ

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (161 ديدگاه)

        🙏🏼🙏🏼🙏🏼

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. سامان

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (9 ديدگاه)

          پرچم ایتالیا رو روی پرچم آلمان و آمریکا بزار

          موافقم 2
          مخالفم 2
  4. froG-driVer

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    یادمه چند سال پیش،یکی از قطار های خطوط ژاپن،حدود یک دقیقه (یکم کمتر یا بیشتر) تاخیر داشت و به خاطر اون تاخیر یک دقیقه ای،عذرخواهی رسمی انجام شد از کسایی که از خطوط ریلی ژاپن استفاده میکردن.این یعنی نظم…
    اینجا هم میریم منتظر مترو(!!)می‌مونیم.روی صفحه نمایشگر میزنه ساعت دوازده و ربع قراره قطار بعدی برسه،دوازده و ربع میشه ومیبینی که صفحه نمایش همون رو با سه دقیقه تاخیر نشون میده،یعنی دوازده و هیجده دقیقه اما هیچ عذرخواهی رسمی یا غیر رسمی انجام نمیشه.اینم یعنی تفاوت…

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. bayerischemotorenwerkeag

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (93 ديدگاه)

      این که چیزی نیست
      کافی قطار یزد مشهد سوار بشی
      تو بلیط نوشته مثلا ساعت ۹ و ربع به مقصد میرسی ولی ۱۰ ربع _۱۰ و نیم میرسی

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. حسن

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      مسئولان ژاپنی علاوه بر عذرخواهی برای اشتباهات خودشون خودکشی هم میکنن
      من خودکشی مسئولان را بیشتر میپسندم
      فرض کن بخوان عذرخواهی کنن 4 تا شبکه 24 ساعتی باید به اینا اختصاص بدن

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. علی قربانی

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        تو هر وقت اشتباه کردی خودکشی کن تا راه واسه مسئولین باز شه
        آخه این چه حرفیه میگی !!!
        در ایران کلی مشکل زیرساختی وجود داره که مسئولین فعلی هیچ دخالتی در وجود آنها ندارن مثل سوبسید به انرژی و نان و دستمال کاغذی، که هفتاد سال پیش وجود داشته و کسی جرأت نداره بَرِش‌داره
        ایران نفت‌خیز با مردمی که مرغ همسایه براشون غازه و تا زمانی که مجبور نشن کاری نمیکنن ، بیشتر مشکل فرهنگی دارن نه اقتصادی

        موافقم 1
        مخالفم 2
  5. GMA

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (854 ديدگاه)

    شینکانسن یک شگفتی واقعی هست
    چند سال قبل یه مستند دربارش دیدم
    می‌گفت اگه بخواید در ژاپن از شهری به شهر دیگر سفر کنید،مدت زمان سفر با شینکانسن، کمتر از هواپیما هست! (با احتساب تأخیر و سوار و پیاده شدن و…)
    تا اون زمان که این مستند رو دیدم،همونطور که در متن هم اشاره شده می‌گفت تا به حال ۷ میلیارد مسافر با این سامانه ریلی جابه‌جا شدند!!!(به اندازه جمعیت کره زمین در اون سال)
    می‌گفت قطار ها به صورت هوشمند تشخیص میدن فاصله زمانی با قطار جلویی چقدر هست و تا فاصله به صورت ایمن تنظیم بشه!
    و عموما هم تأخیر ها در حد چند ثانیه هست،حتی به دقیقه هم نمی‌رسه!
    ریل ها مدام توسط یک قطار مخصوص موسوم به (دکتر زرد) بررسی،اصلاح و تعمیر میشن (به خصوص که ژاپن مهد زلزله هست)
    و این سیستم بی نقص ۶۰ سال به طور بی وقفه در حال خدمت رسانی هست
    باید تعظیم کرد در مقابل این همه نظم و دقت ژاپنی ها

    موافقم 11
    مخالفم 3
  6. رامتین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    حالا قطارهای ما را ببین. سنت شمال که همه فناوری 50 سال پیش را دارند و فکر نکنم 70کیلومتر بیشتر راه برند!

  7. احمد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من هم تجربه قطار سریع در چین داشتم. مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری کایفنگ به پکن را چهار ساعته رفت. قطار فوق العاده تمیر و ساکت و حرکت و شتاب گیری بسیار نرم و روان. قیمت بلیط هم فکر کنم ۳۵۰ یوان برای هر نفر.

  8. محمد حسین علی بیگی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اگر درست یادم باشه از زمان راه اندازی مگلو در چین ، این قطار توسط زیمنس در چین ساخته شد و نه توسط خود چینی ها
    البته الان احتمالا خودشون دیگه دانشش رو دارن

    1. NAVID@@98

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (883 ديدگاه)

      کلا تکنولوژی قطار های چین از آلمان گرفته شده چه ریلی چه جدیدا مگلو این مورد رو توضیحاتش رو بالا گفتم بخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا