درحالیکه اکثر مردم از خودرو برای رفتن از نقطهٔ A به نقطهٔ B استفاده میکنند، تعدادی از جویندگان هیجان، هواپیماهای بدون بالی را ساختند و به سرعتهای شگفتانگیزی دست یافتند.
از زمانی که اولین خودروها در ابتدای قرن نوزدهم ظهور کردند، انسانها همواره به دنبال دستیابی به سرعتهای بالاتر بودند. این نبرد برای سرعت منجر به تلاشهایی برای رکوردشکنی و ایجاد ارگانهایی برای تأیید این رکوردها شد. از سال ۱۹۶۴ نیز که توافقی بین فدراسیون بینالمللی اتومبیل (FIA) و فدراسیون بینالمللی موتورسیکلت (FIM) شکل گرفت، رکوردهای سرعت رسمیت بیشتری گرفتند. طی شش دههٔ گذشته، خودروهای زیادی برای شکستن رکورد سرعت زمینی تلاش کردند اما تنها پنج خودرو موقف شدند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
Green Monster
حداکثر سرعت: ۹۲۷ کیلومتر بر ساعت
از نام گرین مانستر یا هیولای سبز برای چندین خودروی بسیار سریع ساخت اسطورهٔ مسابقات درگ «آرت آرفونز» و برادرش «والت» استفاده شد اما مشهورترین هیولای سبز، خودروی رکوردشکنی بود که توسط آرت در اوایل دههٔ ۶۰ ساخته شد. این خودرو برای شکستن رکورد سرعت با خودروی «روح آمریکا» مبارزه میکرد. هرچند گرین مانستر همیشه به رنگ سبز نبود اما چند بار رکورد سرعت را شکست و در نوامبر ۱۹۶۵ به بالاترین سرعت خود یعنی ۹۲۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. هرچند این رکورد تنها ۱۰ روز دوام آورد اما هیولای سبز هنوز هم پنجمین خودروی سریع تاریخ محسوب میشود. این خودرو به یک موتور جت جنرال الکتریک J79 متعلق به جنگندهٔ F104 مجهز بود که با پسسوز چهار مرحلهای، ۷۸ کیلو نیوتن رانش تولید میکرد. عجیب اینکه آرت این موتور را از یک ضایعاتی با قیمت ۶۰۰ دلار خریده بود.
Spirit of America
حداکثر سرعت: ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت
«کریگ بریدلاو» هم یکی دیگر از معتادان به سرعت بود که به چیزی کمتر از شکستن رکورد سرعت بسنده نمیکرد. او همراه با یک تیم اختصاصی، با استفاده از موتور جت جنرال الکتریک J47، خودروی روح آمریکا را ساخت که اولین بار در سال ۱۹۶۲ مورد آزمایش قرار گرفت. این خودرو هرچند موفق عمل کرد اما با رقابت سختی از سوی هیولای سبز برادران آرفونز مواجه شد. به همین دلیل، در سال ۱۹۶۴ بریدلاو و تیمش ساخت خودروی جدیدی را آغاز کردند که سونیک نام گرفت. آن خودرو بدنهٔ بهتری داشت و از موتور بسیار قویتر جنرال الکتریک J79 استفاده میکرد که از جنگنده بمبافکن F4 فانتوم گرفته شده بود. سونیک در نوامبر ۱۹۶۵ با هیولای سبز مبارزه کرد و توانست با ثبت رکورد ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت رکورد سرعت را بنام خود ثبت کند. این رکورد تا پنج سال پابرجا ماند.
Blue Flame
حداکثر سرعت: ۱۰۱۴ کیلومتر بر ساعت
در اواخر دههٔ ۶۰، توجه شرکت Reaction Dynamics که اولین درگستر راکتی هیدروژن پراکسید جهان را ساخته بود، به شکستن رکورد سرعت جلب شد. این شرکت چند سال را صرف توسعهٔ شعلهٔ آبی کرد که در اکتبر ۱۹۷۰ توانست را رانندگی «گری گالیچ» به حداکثر سرعت ۱۰۱۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو روی یک شاسی مونوکوک آلومینیومی ساخته شده بود و از یک موتور موشک اختصاصی استفاده میکرد. این موتور که از مخلوط پراکسید و گاز مایع استفاده میکرد، میتوانست تا ۱۰۰ کیلو نیوتن رانش معادل ۵۸ هزار اسب بخار تولید کند. این خودروی رکوردشکن هماکنون در موزهٔ اتو تکنیک آلمان نگهداری میشود.
Thrust 2
حداکثر سرعت: ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت
پس از شکسته شدن رکورد سرعت توسط شعلهٔ آبی، «ریچارد نوبل» کارآفرین اسکاتلندی تصمیم گرفت به سلطهٔ آمریکا بر رکورد سرعت پایان دهد. بدین منظور، وی شرکتی بنام SSC Programme Limited را تأسیس کرد و با بکار گرفتن طراحانی مثل «جان آکروید»، توسعهٔ خودرویی آزمایشی بنام Thrust 1 را آغاز کرد. این خودرو در سال ۱۹۷۷ اولین آزمایش خود را انجام داد اما پسازاینکه در آزمایش بعدی تصادف کرد، نسخهٔ بروز شدهٔ Thrust 2 ساخته شد. هرچند قرار بود این خودروی آزمایشی دوم باشد و برای توسعهٔ خودروی سوم مورداستفاده قرار گیرد اما Thrust 2 بهتر از حد انتظار عمل کرد و در اکتبر ۱۹۸۳ با رانندگی خود نوبل رکورد سرعت جدیدی را با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت به ثبت رساند. Thrust 2 به یک موتور جت رولزرویس مجهز بود که ۷۲ کیلو نیوتن رانش معادل ۳۰ هزار اسب بخار تولید میکرد. این خودروی رکوردشکن هماکنون در موزهٔ حملونقل کاونتری انگلستان نگهداری میشود.
Thrust SSC
حداکثر سرعت: ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت
ریچارد نوبل که با رکورد سال ۱۹۸۳ راضی نشده بود، تصمیم گرفت خودروی دیوانهواری بسازد که نهتنها رکورد سرعت زمینی را بازهم ارتقاء دهد بلکه دیوار صوتی را هم روی زمین بشکند. این خودرو که تراست سوپرسونیک کار یا بهطور مخفف SSC نام گرفت، برخلاف خودروی رکوردشکن قبلی نوبل به دو موتور جت مجهز شده بود. اینها موتورهای غولپیکر توربوفن ساخت رولزرویس بودند که در نسخهٔ بریتانیایی جنگندهٔ F4 فانتوم استفاده میشدند. این دو موتور باهم ۲۲۳ کیلو نیوتن رانش تولید میکردند. هرچند نوبل تجربهٔ لازم برای راندن این خودرو را داشت اما به این نتیجه رسید که هیولای او باید توسط کسی هدایت شود که به شکستن دیوار صوتی عادت داشته باشد. به همین دلیل، او یک خلبان جنگندهٔ نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بنام «اندی گرین» را برای این کار انتخاب کرد. پس از چند تلاش، سرانجام گرین موفق شد در ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ دیوار صوتی را بشکند و با SSC به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند از آن زمان تاکنون تلاشهای زیادی برای شکستن این رکورد صورت گرفته اما تا به امروزی نتیجهای به دنبال نداشته و SSC هنوز سریعترین خودروی جهان محسوب میشود.
ممد ژانگولر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳نکته جالب اینجاست که وقتی رو زمین با چنین سرعتی حرکت میکنی بخاطر فشار زیادی که از جلو به راننده وارد میشه مغز در حالت خلسه قرار میگیره و تمام خاطرات گذشته برمیگرده . یعنی برگشت به گذشته . و تنها نکته اینجور رکوردها همینه .ولی شما وقتی هواپیما هستی بخاطر تنظیم فشار داخل کابین این اتفاق نمیفته و در کل خلاصه بخوام بگم اینجوری میشه که اونجوری میشه تمام.
امین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳بطری معدنی
و عوارضش
حالا هی بگید چرا حلال نیست
علی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳کسی میدونه صفر تا صد این چنده خیلی میخام بدونم
ali_x76
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اینا عموما صفر تا صد به اون شکل که فکر میکنیم ندارن، چون اون رانش ۲۰۰ کیلونیوتنی رو در سرعت فرضا ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تحویل میدن.
به زبان دیگه، هرچقدر سرعت بالاتر بره، هوای ورودی و متعاقب اون قدرت خروجی موتورهای جت افزایش پیدا میکنه.
به خاطر همین، در حالت درجا اون قدرت اعلامی رو ندارن.
برای ساده تر شدن، فرض کن توی ۲۰۶ بخوای با دنده ۴ راه بیافتی.
شایان
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا ایول داری 👏👏👏👏👏
کاربر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳منفی 3 ثانیه
شهروند ایرانی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم فقط در حد آزمایش آکی چون به این سرعت که حتی نمیشه مسابقه داد چه برسه به استفاده شخصی ولی خب ارزش کلکسیون شدن دارن
Dan
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳یه زمونایی دیوونه lsr ها بودم
پ.ن: کسی نمیدونه سرنوشت bloodhound چی شد؟
Arad
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳سرعت اینا کجا تست شده ؟؟
جرمی کلارکسون
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳نوادا
PETROLHEAD
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳دریاچه نمک بونویل واقع در ایالت یوتا
فردین
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳احتمالا روی باند فرودگاه بوده.
𝐀𝐥𝐢
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳چقدر ترسناکن!
KAIZEN
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳عجب لاستیکهایی دارن که میتونه این سرعت دورانی رو تحمل کنه
امین
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳فلزیه no lastik
Dan
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اینا چرخشون فلزیه و تو بیابون تست شدن
javad-bmw
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳از تایر هواپیما استفاده میکنن
KAIZEN
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه بفرض لاستیک پراید زیر این ماشین باشه در سرعت 1228 کیلومتر در ساعت، لاستیکش در هر ثانیه حدودا 248 بار دوران میکنه
لاستیک پراید در سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها حدود 20 بار در ثانیه دوران میکنه
ممدقلی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳فیزیک یازدهم خوندی داداش ؟
KAIZEN
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳لاستیک پراید در سرعت 100 کیلومتر در ساعت در هر ثانیه حدود 16 بار دوران میکنه
در سرعت 1228 کیلومتر در ساعت در هر ثانیه حدود 200 بار دوران میکنه
منصور
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر چه تعریف خودرو شاید تا حدودی مجادله آمیز باشد اما اطلاق عنوان خودرو به چنین ماشینهایی درست به نظر نمی رسد. مهمترین مشخصه خودرو (معادل Automobile) انتقال نیروی موتور به سطح زمین از طریق چرخ است. مثلا نمی شودیک گاری که به آن بادبان متصل باشد را خودرو به حساب آورد چون موتور ندارد یا با گذاشتن چرخ زیر هاور کرافت صاحب خودرو نخواهید شد چون نیروی موتور از راه چرخها به زمین منتقل نمی شود. یا لوکوموتیو قطار خودرو محسوب نمی شود چون نیروی موتور به ریل منتقل می شود ، نه سطح زمین.
Taha Ayoobi
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳عجب ماشینهایی
واو
BMW
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳Thrust SSC عجب چیزیه و البته خیلی هم تعریف ازش شنیدم
علی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳واووووو خدااااا. سرعت ۱۲۰۰ شکستن دیوار صوتی توی فضا سخته چه برسه که روی زمین واقعا دیوانه وار هست موشکی که فقط روی زمین حرکت میکنه به این سرعت میرسه
Aryan Abdolahpoor
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین آخری این مقاله هر کدام از موتور هایش که مال جت است ساخت رولز رویز است یک مقاله کوتاه در یکی از نسخه های مجله ماشین در بارش وجود دارد
Farhan
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳مرسدس بنز T80 هم اگر پروژه اش کنسل نمی شد و اون رو تست می کردن ممکن بود تو این لیست جا داشته باشه