چشم اندازهفته نامه

سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر

درحالی‌که اکثر مردم از خودرو برای رفتن از نقطهٔ A به نقطهٔ B استفاده می‌کنند، تعدادی از جویندگان هیجان، هواپیماهای بدون بالی را ساختند و به سرعت‌های شگفت‌انگیزی دست یافتند.

از زمانی که اولین خودروها در ابتدای قرن نوزدهم ظهور کردند، انسان‌ها همواره به دنبال دستیابی به سرعت‌های بالاتر بودند. این نبرد برای سرعت منجر به تلاش‌هایی برای رکوردشکنی و ایجاد ارگان‌هایی برای تأیید این رکوردها شد. از سال ۱۹۶۴ نیز که توافقی بین فدراسیون بین‌المللی اتومبیل (FIA) و فدراسیون بین‌المللی موتورسیکلت (FIM) شکل گرفت، رکوردهای سرعت رسمیت بیشتری گرفتند. طی شش دههٔ گذشته، خودروهای زیادی برای شکستن رکورد سرعت زمینی تلاش کردند اما تنها پنج خودرو موقف شدند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

Green Monster

حداکثر سرعت: ۹۲۷ کیلومتر بر ساعت

از نام گرین مانستر یا هیولای سبز برای چندین خودروی بسیار سریع ساخت اسطورهٔ مسابقات درگ «آرت آرفونز» و برادرش «والت» استفاده شد اما مشهورترین هیولای سبز، خودروی رکوردشکنی بود که توسط آرت در اوایل دههٔ ۶۰ ساخته شد. این خودرو برای شکستن رکورد سرعت با خودروی «روح آمریکا» مبارزه می‌کرد. هرچند گرین مانستر همیشه به رنگ سبز نبود اما چند بار رکورد سرعت را شکست و در نوامبر ۱۹۶۵ به بالاترین سرعت خود یعنی ۹۲۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. هرچند این رکورد تنها ۱۰ روز دوام آورد اما هیولای سبز هنوز هم پنجمین خودروی سریع تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو به یک موتور جت جنرال الکتریک J79 متعلق به جنگندهٔ F104 مجهز بود که با پس‌سوز چهار مرحله‌ای، ۷۸ کیلو نیوتن رانش تولید می‌کرد. عجیب اینکه آرت این موتور را از یک ضایعاتی با قیمت ۶۰۰ دلار خریده بود.

Spirit of America

حداکثر سرعت: ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت

«کریگ بریدلاو» هم یکی دیگر از معتادان به سرعت بود که به چیزی کمتر از شکستن رکورد سرعت بسنده نمی‌کرد. او همراه با یک تیم اختصاصی، با استفاده از موتور جت جنرال الکتریک J47، خودروی روح آمریکا را ساخت که اولین بار در سال ۱۹۶۲ مورد آزمایش قرار گرفت. این خودرو هرچند موفق عمل کرد اما با رقابت سختی از سوی هیولای سبز برادران آرفونز مواجه شد. به همین دلیل، در سال ۱۹۶۴ بریدلاو و تیمش ساخت خودروی جدیدی را آغاز کردند که سونیک نام گرفت. آن خودرو بدنهٔ بهتری داشت و از موتور بسیار قوی‌تر جنرال الکتریک J79 استفاده می‌کرد که از جنگنده بمب‌افکن F4 فانتوم گرفته شده بود. سونیک در نوامبر ۱۹۶۵ با هیولای سبز مبارزه کرد و توانست با ثبت رکورد ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت رکورد سرعت را بنام خود ثبت کند. این رکورد تا پنج سال پابرجا ماند.

Blue Flame

حداکثر سرعت: ۱۰۱۴ کیلومتر بر ساعت

در اواخر دههٔ ۶۰، توجه شرکت Reaction Dynamics که اولین درگستر راکتی هیدروژن پراکسید جهان را ساخته بود، به شکستن رکورد سرعت جلب شد. این شرکت چند سال را صرف توسعهٔ شعلهٔ آبی کرد که در اکتبر ۱۹۷۰ توانست را رانندگی «گری گالیچ» به حداکثر سرعت ۱۰۱۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو روی یک شاسی مونوکوک آلومینیومی ساخته شده بود و از یک موتور موشک اختصاصی استفاده می‌کرد. این موتور که از مخلوط پراکسید و گاز مایع استفاده می‌کرد، می‌توانست تا ۱۰۰ کیلو نیوتن رانش معادل ۵۸ هزار اسب بخار تولید کند. این خودروی رکوردشکن هم‌اکنون در موزهٔ اتو تکنیک آلمان نگهداری می‌شود.

Thrust 2

حداکثر سرعت: ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت

پس از شکسته شدن رکورد سرعت توسط شعلهٔ آبی، «ریچارد نوبل» کارآفرین اسکاتلندی تصمیم گرفت به سلطهٔ آمریکا بر رکورد سرعت پایان دهد. بدین منظور، وی شرکتی بنام SSC Programme Limited را تأسیس کرد و با بکار گرفتن طراحانی مثل «جان آکروید»، توسعهٔ خودرویی آزمایشی بنام Thrust 1 را آغاز کرد. این خودرو در سال ۱۹۷۷ اولین آزمایش خود را انجام داد اما پس‌ازاینکه در آزمایش بعدی تصادف کرد، نسخهٔ بروز شدهٔ Thrust 2 ساخته شد. هرچند قرار بود این خودروی آزمایشی دوم باشد و برای توسعهٔ خودروی سوم مورداستفاده قرار گیرد اما Thrust 2 بهتر از حد انتظار عمل کرد و در اکتبر ۱۹۸۳ با رانندگی خود نوبل رکورد سرعت جدیدی را با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت به ثبت رساند. Thrust 2 به یک موتور جت رولزرویس مجهز بود که ۷۲ کیلو نیوتن رانش معادل ۳۰ هزار اسب بخار تولید می‌کرد. این خودروی رکوردشکن هم‌اکنون در موزهٔ حمل‌ونقل کاونتری انگلستان نگهداری می‌شود.

Thrust SSC

حداکثر سرعت: ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت

ریچارد نوبل که با رکورد سال ۱۹۸۳ راضی نشده بود، تصمیم گرفت خودروی دیوانه‌واری بسازد که نه‌تنها رکورد سرعت زمینی را بازهم ارتقاء دهد بلکه دیوار صوتی را هم روی زمین بشکند. این خودرو که تراست سوپرسونیک کار یا به‌طور مخفف SSC نام گرفت، برخلاف خودروی رکوردشکن قبلی نوبل به دو موتور جت مجهز شده بود. این‌ها موتورهای غول‌پیکر توربوفن ساخت رولزرویس بودند که در نسخهٔ بریتانیایی جنگندهٔ F4 فانتوم استفاده می‌شدند. این دو موتور باهم ۲۲۳ کیلو نیوتن رانش تولید می‌کردند. هرچند نوبل تجربهٔ لازم برای راندن این خودرو را داشت اما به این نتیجه رسید که هیولای او باید توسط کسی هدایت شود که به شکستن دیوار صوتی عادت داشته باشد. به همین دلیل، او یک خلبان جنگندهٔ نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا بنام «اندی گرین» را برای این کار انتخاب کرد. پس از چند تلاش، سرانجام گرین موفق شد در ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ دیوار صوتی را بشکند و با SSC به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند از آن زمان تاکنون تلاش‌های زیادی برای شکستن این رکورد صورت گرفته اما تا به امروزی نتیجه‌ای به دنبال نداشته و SSC هنوز سریع‌ترین خودروی جهان محسوب می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۶ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    نکته جالب اینجاست که وقتی رو زمین با چنین سرعتی حرکت میکنی بخاطر فشار زیادی که از جلو به راننده وارد میشه مغز در حالت خلسه قرار میگیره و تمام خاطرات گذشته برمیگرده . یعنی برگشت به گذشته . و تنها نکته اینجور رکوردها همینه .ولی شما وقتی هواپیما هستی بخاطر تنظیم فشار داخل کابین این اتفاق نمیفته و در کل خلاصه بخوام بگم اینجوری میشه که اونجوری میشه تمام.

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. امین

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (520 ديدگاه)

      بطری معدنی

      و عوارضش
      حالا هی بگید چرا حلال نیست

      موافقم 23
      مخالفم 2
  2. علی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    کسی میدونه صفر تا صد این چنده خیلی میخام بدونم

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. ali_x76

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (394 ديدگاه)

      اینا عموما صفر تا صد به اون شکل که فکر میکنیم ندارن، چون اون رانش ۲۰۰ کیلونیوتنی رو در سرعت فرضا ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تحویل میدن.
      به زبان دیگه، هرچقدر سرعت بالاتر بره، هوای ورودی و متعاقب اون قدرت خروجی موتورهای جت افزایش پیدا میکنه.
      به خاطر همین، در حالت درجا اون قدرت اعلامی رو ندارن.
      برای ساده تر شدن، فرض کن توی ۲۰۶ بخوای با دنده ۴ راه بیافتی.

      موافقم 19
      1. شایان

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        واقعا ایول داری 👏👏👏👏👏

    2. کاربر

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      منفی 3 ثانیه

      موافقم 12
      مخالفم 3
  3. شهروند ایرانی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (832 ديدگاه)

    به نظرم فقط در حد آزمایش آکی چون به این سرعت که حتی نمیشه مسابقه داد چه برسه به استفاده شخصی ولی خب ارزش کلکسیون شدن دارن

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. Dan

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (677 ديدگاه)

      یه زمونایی دیوونه lsr ها بودم
      پ.ن: کسی نمیدونه سرنوشت bloodhound چی شد؟

  4. Arad

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سرعت اینا کجا تست شده ؟؟

    موافقم 13
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (977 ديدگاه)

      نوادا

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. PETROLHEAD

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (84 ديدگاه)

      دریاچه نمک بونویل واقع در ایالت یوتا

    3. فردین

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احتمالا روی باند فرودگاه بوده.

  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    چقدر ترسناکن!

  6. KAIZEN

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    عجب لاستیکهایی دارن که میتونه این سرعت دورانی رو تحمل کنه

    1. امین

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (520 ديدگاه)

      فلزیه no lastik

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. Dan

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (677 ديدگاه)

      اینا چرخشون فلزیه و تو بیابون تست شدن

    3. javad-bmw

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (219 ديدگاه)

      از تایر هواپیما استفاده میکنن

      موافقم 1
      مخالفم 1
  7. KAIZEN

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    اگه بفرض لاستیک پراید زیر این ماشین باشه در سرعت 1228 کیلومتر در ساعت، لاستیکش در هر ثانیه حدودا 248 بار دوران میکنه
    لاستیک پراید در سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها حدود 20 بار در ثانیه دوران میکنه

    موافقم 12
    1. ممدقلی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (111 ديدگاه)

      فیزیک یازدهم خوندی داداش ؟

      موافقم 8
      مخالفم 1
  8. KAIZEN

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    لاستیک پراید در سرعت 100 کیلومتر در ساعت در هر ثانیه حدود 16 بار دوران میکنه
    در سرعت 1228 کیلومتر در ساعت در هر ثانیه حدود 200 بار دوران میکنه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. منصور

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    اگر چه تعریف خودرو شاید تا حدودی مجادله آمیز باشد اما اطلاق عنوان خودرو به چنین ماشینهایی درست به نظر نمی رسد. مهمترین مشخصه خودرو (معادل Automobile) انتقال نیروی موتور به سطح زمین از طریق چرخ است. مثلا نمی شودیک گاری که به آن بادبان متصل باشد را خودرو به حساب آورد چون موتور ندارد یا با گذاشتن چرخ زیر هاور کرافت صاحب خودرو نخواهید شد چون نیروی موتور از راه چرخها به زمین منتقل نمی شود. یا لوکوموتیو قطار خودرو محسوب نمی شود چون نیروی موتور به ریل منتقل می شود ، نه سطح زمین.

    موافقم 11
  10. Taha Ayoobi

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    عجب ماشینهایی
    واو

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. BMW

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    Thrust SSC عجب چیزیه و البته خیلی هم تعریف ازش شنیدم

  12. علی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    واووووو خدااااا. سرعت ۱۲۰۰ شکستن دیوار صوتی توی فضا سخته چه برسه که روی زمین واقعا دیوانه وار هست موشکی که فقط روی زمین حرکت می‌کنه به این سرعت میرسه

  13. Aryan Abdolahpoor

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ماشین آخری این مقاله هر کدام از موتور هایش که مال جت است ساخت رولز رویز است یک مقاله کوتاه در یکی از نسخه های مجله ماشین در بارش وجود دارد

  14. Farhan

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مرسدس بنز T80 هم اگر پروژه اش کنسل نمی شد و اون رو تست می کردن ممکن بود تو این لیست جا داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا