یکی از راههای جذابتر کردن خودروها، استفاده از درهای غیرمتعارفی مثل گالوینگ است. این درها اولین بار توسط مرسدس بنز به بازار آمدند و بعداً موردتوجه بسیاری از خودروسازان قرار گرفتند.
مرسدس بنز 300SL سال ۱۹۵۴
300SL هیچگاه توسط خود مرسدس گالوینگ نامیده نشد اما این نام که از مرغهای دریایی گرفته شده است، خیلی خوب نوع باز شدن درهای این مرسدس را توصیف میکند. برای استفاده از این درها در 300SL باید رکابها تقویت میشدند تا به خودرو استحکام ببخشند. بااینحال، 300SL رودستر که پس از نسخهٔ کوپه با درهای معمولی ساخته شد، بدنهٔ مستحکمتری داشت.
دتوماسو مانگوستا سال ۱۹۶۷
درهای گالوینگ همیشه فقط برای ورود به کابین مورداستفاده قرار نگرفتند و دتوماسو در اولین سوپراسپرت خود با نام مانگوستا از این نوع در برای کاور پیشرانه استفاده و نمایی بسیار چشمگیر را ایجاد کرد. این پانلهای بزرگ وقتی بلند میشدند یک پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 را نمایان و دسترسی عالی را برای انجام تعمیرات فراهم میکردند. البته این درها دید عقب را بسیار ضعیف کرده بودند. تا سال ۱۹۷۲ حدود ۴۰۰ دستگاه از مانگوستا ساخته شد.
مرسدس بنز C111 سال ۱۹۷۰
هرچند C111 بیشتر شبیه یک کانسپت به نظر میرسید اما ۱۶ دستگاه از آن ساخته شد. البته این یک خودروی تولیدی نبود و برای آزمایش تکنولوژیهای جدید ساخته شد. یکی از این آزمایشات، بازطراحی درهای گالوینگی بود که اولین بار در 300SL استفاده شد. البته این درها بیشتر برای جلب نظر روزنامهنگاران در نمایشگاههای مختلفی که C111 به نمایش درمیآمد طراحی شده بودند. C111 این کار را با موفقیت انجام داد اما به دلیل بحران سوخت دههٔ ۷۰، این خودرو که در نمونههای اول به پیشرانهٔ پرمصرف وانکل مجهز بود هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
دلورین DMC-12 سال ۱۹۸۱
DMC-12 زمانی که معرفی شد، با طراحی آیندهنگر و درهای گالوینگ، سروصدای زیادی به راه انداخت اما این درها با افزایش سن خودرو شل میشدند و به جکهای هیدرولیکی جدیدی نیاز داشتند. علاوه بر این، DMC-12 به خاطر استفاده از پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری V6 با تنها ۱۳۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس ضعیفی داشت. با وجود تلاشهای لوتوس، این ماشین هندلینگ خیلی جالبی هم نداشت. رکود اقتصادی و متهم شدن رئیس شرکت «جان دلورین» به خریدوفروش مواد مخدر نیز میخهای آخر را بر تابوت DMC-12 زدند تا تنها ۱۰ هزار دستگاه از آن ساخته شود.
اتوزم AZ-1 سال ۱۹۹۲
کی کارهای ژاپنی باید در ابعاد مشخصی ساخته شوند و به همین دلیل، طراحان مجبورند برای متمایز کردن خودروهای خود از ایدههای خاصی استفاده کنند. ازاینرو، AZ-1 که توسط برند اتوزم متعلق به مزدا از طریق همکاری با سوزوکی ساخته شد، به درهای گالوینگ مجهز بود. این خودرو کوپهٔ کوچک موتور وسطی بود که در طراحی از تویوتا MR2، فورد RS200 و حتی فراری F40 الهام گرفته بود. پیشرانهٔ ۶۵۷ سیسی سه سیلندر توربوشارژ AZ-1 با ۶۵ اسب بخار قدرت نیز از سوزوکی آلتو گرفته شده بود. این خودرو با نام سوزوکی کارا هم در ژاپن عرضه شد.
بریستول فایتر سال ۲۰۰۴
بریستول یک شرکت کوچک بریتانیایی بود که پس از جنگ جهانی دوم در کنار شرکت هواپیماسازی بریستول تشکیل شد. آخرین خودروی این شرکت پیش از انحلال در سال ۲۰۱۱، سوپرکاری بنام فایتر بود. ابتدا قرار بود این خودرو از آلومینیوم ساخته شود اما نهایتاً به فولادی تبدیل شد هرچند که درهای گالوینگ همچنان باقی ماندند و از فیبر کربن ساخته شدند تا سبک باشند و بهراحتی بالا و پایین بروند. فایتر به پیشرانهٔ ۸ لیتری دوج وایپر مجهز شده بود که شتاب صفرتاصد ۴ ثانیهای را فراهم میکرد. بااینحال، هیچکدام از اینها برای موفقیت فایتر کافی نبودند و طی هفت سال تنها ۱۳ دستگاه از آن ساخته شد.
گامپرت آپولو سال ۲۰۰۵
«رولاند گامپرت» به دنبال ساخت خودرویی مسابقهای برای جاده بود و این باعث خلق آپولو شد که به نظر میرسید مستقیماً از مسابقهٔ لمان آمده است. بااینحال، درهای گالوینگ و دیگر قسمتها آپولو بهعنوان یک خودروی جادهای طراحی شده بودند هرچند که مثل بسیاری از خودروهای گالوینگ، ورود به کابین آپولو آسان نبود. پشت صندلیهای این خودرو نیز یک پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 توئین توربو از آئودی قرار گرفته بود که با ۶۵۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد ۳ ثانیهای را فراهم میکرد.
مرسدس بنز SLS AMG سال ۲۰۱۰
مرسدس بنز با سوپراسپرت SLS AMG در سال ۲۰۱۰ تلاش کرد تا تصویر جذاب 300SL را دوباره احیا کند. بااینحال، این خودرو با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی، جانشین SLR مکلارن محسوب میشد. برجستهترین ویژگی SLS اما درهای گالوینگ بودند که وقتی باز میشدند امکان نداشت مجذوب آنها نشوید. هرچند این درها بسیار سبک بودند و با کمک جکهای گازی خیلی راحت باز میشدند اما بستن آنها میتوانست سخت باشد زیرا مرسدس برای جلوگیری از افزایش وزن، از افزودن موتورهای برقی خودداری کرده بود.
پاگانی هوآیرا سال ۲۰۱۲
ساخت جانشینی برای زوندا کار بسیار دشواری بود اما پاگانی با هوآیرا این کار را بهخوبی انجام داد. هوآیرا خودرویی شیکتر، قویتر و سریعتر از سلف خود بود و رانندگی آسانتری داشت اما همچنان درهای گالوینگ را حفظ کرده بود. هوآیرا همچنین برای خودرویی با این سبک و سیاق بسیار کاربردی بود زیرا هنگام بالا رفتن درها، رکاب کوتاهی نمایان میشد که ورود و خروج را بسیار آسان میکرد. حتی صحبتهایی مبنی بر ساخت نسخهٔ رودستر هوآیرا هم با درهای گالوینگ وجود داشت اما نهایتاً این نسخه با درهای معمولی ساخته شد.
تسلا مدل X سال ۲۰۱۵
هرچند تسلا درهای عقب مدل X را فالکون وینگ مینامد اما این درها همان گالوینگ هستند. دیدن این درها در خودرویی که برای خانوادهها ساخته شده نه خریداران سوپراسپرت، غیرمعمول است اما دسترسی عالی به عقب مدل X فراهم میکند. همچنین هر وقت این درها باز میشوند، توجه همگان را به خود جلب میکنند. تنها مشکل این درها هنگام پارک در فضاهای تنگ نمایان میشود زیرا حتی با وجود استفاده از سیستم لولای دوبل توسط تسلا، درهای عقب برای باز شدن به فضای زیادی نیاز دارند.
شهروند ایرانی
۲۸ خرداد ۱۴۰۳4 تا اخر، خیلی زیباتر به نظر میان
(Ali(chevynova
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دلورین و تسلا
راستگو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تعصبت بلا نسبت بلا نسبت بو ..میده
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳یعنی حتی پاگانی رو هم نمیتونی ببینی؟
مازیار
۲۸ خرداد ۱۴۰۳خوب دلیل داره امیرجان
دلورین درهاش به مرور شل میشد
با یه موتور ۱۳۰ اسبی تکلیف پرفورمنسش هم مشخص بود
لوتوس خدای هندلینگ هم نتونست کاری برای هندلینگش بکنه!!
رئیس شرکتش هم که زد تو کار مواد مخدر😂
کافیه دیگه نه؟😄
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مازیار جان تعصب سوشیانت و علی به حدی زیاده که بنزو پورشه رو که کل دنیا قبول دارنش آشغال حساب میکنن
علی که هیچی این همه قهرمانی پورشه و فراری تو لمان و نمیبینه ولی دو سه قهرمانی فورد ۶۰ سال پیشو هرروز تکرار میکنه میگه فراری رو شست و برد
پیام۲
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تازه پروازم میکرد!
A
۲۸ خرداد ۱۴۰۳بنظرم فقط مرسدس ها پاگانی و دتوماسو لیاقت حضور تو این لیست رو دارن بخصوص sl ها و هوایرا
ماشالله طراحی مزخرف تسلا که اونو زیر شتاب و قدرتش قایم میکنه ماشالله نابود گر چارجر و کامارو
SMS
۲۸ خرداد ۱۴۰۳به نظر من بنز تو این زمینه خیلی مشهور تره
A
۲۸ خرداد ۱۴۰۳بله چون ابداع کننده اونه
SMS
۲۸ خرداد ۱۴۰۳به نظر من بنز تو این زمینه مشهور تره
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳به نظر من دربهای این مدلی خیلی زشت و افتضاح هستن 👎👎👎👎 در عوض شیوه باز و بسته شدن دربهای لامبورگینی زیباست
froG-driVer
۲۸ خرداد ۱۴۰۳300sl.دلروین.sls amg. هویرا.و تمام
Reza Waffen SS
۲۸ خرداد ۱۴۰۳پاگانی و مرسدس
Cert
۲۹ خرداد ۱۴۰۳این طور درب ها را یرای آیرودینامیک بهتر ساخته اند
Kktoos
۲۸ خرداد ۱۴۰۳سال ۱۹۵۴همچین ماشین جذابی فقط از مرسدس بنز و اصالتش بر میاد
راستگو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳بنز و پاگانی کجا و مابقی کجا
علی جردن
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مرسدس بنز ۷۰ سال پیش SL300 با درهای گالوینگ میساخت الان داره AMG GT با درهای پیکان میسازه
𝐀𝐥𝐢
۲۸ خرداد ۱۴۰۳زیباترینش همون مورد اول
فقط یه سوال مدل بنز سمت چپی چیه؟
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Gullwing-12.jpg
AMANTE
۲۸ خرداد ۱۴۰۳C112
توی مطلب پایین میتونی بیشتر باهاش آشنا بشی.
https://www.pedal.ir/mercedes-benz/%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%BE%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-c112/
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳mercedes benz c112 کانسپت بوده مثل c111
𝐀𝐥𝐢
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ممنون
Amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مرسدس زیبا ترینه هم SLS AMG و sl 300 بعدش آپولو
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳آپولو یه مدل جدید از این گامپرت آپولو به اسم intensa emozione داره اونم درهای گالوینگ داره و طراحی پرجزئیات و قشنگی داره و توی این مقاله از قلم افتاده
jalopy
۲۸ خرداد ۱۴۰۳البته لازمه درباره تسلا مدل X بگیم که سیستم اتوپارکش و اون یکی سیستم که تا یه مسیری باهات میومد تا حدی مشکل رو حل کرده
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳باز جانشین اس ال اس خوب بود amg gt ولی آخری رو که دادن اصلا در حد و اندازه های اون نام نیست بیشتر رقیبی برای زدفور بی ام و و پورشه باکستر محسوب میشه یه چیز تو مایه های اس ال ۶۳ گران قیمت!! وزن زیاد قدرت کمتر نسبت به رقبا قیمت گران …
...
۲۸ خرداد ۱۴۰۳Sl300 و sls و پاگانی فوق العاده جذاب هستند
مخصوصا sls که همیشه آرزوی منه و اگر از خدا دوتا چیز بخوام یکیش سلامتیه یکیش هم اینکه انقدری داشته باشم که به تونم sls بخرم خداروشکر گزینه اول رو دارم برای گزینه دوم هم تموم تلاشم رو میکنم
A
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تلاش الکی نکن sls هزار ۷۰۰ دلار قیمت داره
...
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دوست عزیز افراد موفق از بین خود ما هستند از سیاره دیگه که نیومدن شما فکر میکنی کسی که خودروی آنچنانی داره چه فرقی با منو شما داره؟ هیچی! فقط به تلاشش ایمان داشته و ناامید نشده پس مهم اینه که تلاش کنی و بهش باور داشته باشی تا به بهترین جاها برسی مثل آقای خوشبین یا آقای منصوری که هموطن خودمون هستند ولی موفق اند چون زحمت کشدیند
۲۸ خرداد ۱۴۰۳میتونه بدزده
علی
۲۹ خرداد ۱۴۰۳هفتادسال پیش sl300همچین خودرویی فقط از الهه ها برمیامد زمان خودش چنان خوشگل بوده که هرجا حضور داشت اونجا میشد مرکز توجه خبرنگاران و روزنامه نگاران خودرو دوست چنان نفس گیر بوده که هنوزم دلربایی میکنه بعضی نسخه هاش قیمتش بالای ۱۰۰ ملیون دلاره …..
و SLS AMG خلق خودرویی به زیبایی فرشته ها که زبون آدم بند میاد چطوری میشه یه خودروی ساخته بشه که اینطوری ادمو طلسم کنه من دیوانه این sls هستم
سال ۲۰۱۰ مرسدس دوباره دنیا رو تکان داد قویترین موتور ۸ سیلندر تنفس طبیعی دنیا رو مرسدس واسه شاهزاده تازه متولد شده اش ساخت
این دو مدل از مرسدس جواهراتی هستن که تا دنیا . دنیاست سرزبان ها خواهد ماند و افسانه مرسدس رو خواهد ساخت
...
۲۸ خرداد ۱۴۰۳از آپولو یکم فقط یکم حس lfa رو میگیرم
ALI.A.NLANSR
۲۸ خرداد ۱۴۰۳با آخری مشکل دارم
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳همه چی عالی بود ولی آخریش برای پر کردن مقاله بود !
FY
۲۸ خرداد ۱۴۰۳فقط بنز….. بنز جذاب تر از همه بود🤔
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۸ خرداد ۱۴۰۳Sls واقعا دوست داشتنیه.یه جورایی آمریکایی تور هست.موتور وی۸ حجیم تنفس طبیعی و حتی دور موتور رو میشه بیش از ۷۰۰۰ برد خوش صدا.یه چیزی بگم شاید خیلیا ندونن.اون زمان که کرایسلر دایملر بود برای نسل ۵ وایپر پلتفرم رو قرار شد بنز گسترش بده ولی بعد جدایی این پلتفرم مونده بود که تصمیم گرفتن این جواهر رو بسازن.حتی بهش میگفتن پسر عموی وایپر.
سروش
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تسلا مدل ایکس واقعا زیبا نیست:)
آرین
۲۸ خرداد ۱۴۰۳از بین اینا sls amg 😎
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Gullwing-8.jpg
علی
۲۹ خرداد ۱۴۰۳آرین جان این sls فرشته مثل فرشته ها از آسمان اومده
این مدل بقدری واسه آلمانی ها با ارزش هست که
مرسدس این مدل رو بالای ساختمان مرسدس با بالهای باز بصورت معلق قرار داده مثل ققنوس درحال پرواز باشه
اگه خودرو ها ققنوس داشته باشن. بی شک SLS AMG ققنوس باشکوه دنیای خودرو ها ست
۲۸ خرداد ۱۴۰۳عجب پست باحالی بود اوف کاش برگردیم اون دوران
arash
۲۸ خرداد ۱۴۰۳این همه ماشین با این مدل در وجود داره نمیدونم اون جارو برقی تسلا چیه آوردن از همشونم زشت تره و اصلا زیبا نیست.
Reza
۲۸ خرداد ۱۴۰۳با عرض پوزش مشکل از چشمان شماست و گرنه بسیار زیبا و هیجان انگیزه
نشناسی بهتره
۲۸ خرداد ۱۴۰۳این مطلب مخصوص منهههههه
اون بنزارو نگا😍😍
داره با آدم حرف میزنه لعنتی
sls اسطوره زندگیمه…
علی
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اس ال اس ققنوس مقدس و لامبورگینی هوراکان گلادیاتور افسانه ای
این دوتا منو مریض میکنن وقتی میبینم شون
.
۲۸ خرداد ۱۴۰۳چرا گامپرت و هویرا و دلورین اینقدر شکل خاصی دارن.
عارف رضاییان
۲۸ خرداد ۱۴۰۳اگه میشه از دربهای قیچی که مبدعش لامبورگینی بود ویا درهای پروانه ای که مبدعش مک لارن بود مطلب بگذارید درب کونیخ زگ هم خیلی خاصه
حسین
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دتوماسو هم خیلی زیباست
شیخ جاسم عبود نبود
۲۸ خرداد ۱۴۰۳من با درهای اینطوری زیاد حال نمیکنم بابا یه دره دیگه
شیخ جاسم عبود نبود
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ولی فقط اون بنز 300sl مدل 1954 لامصب عجب چیزیه باهات حرف میزنه!چه خاطره ها که اون ندیده🙃
شیخ جاسم عبود نبود
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ایکاش یه موتور الکتریکی هایی بیاد هم سریع شارژ شه هم کلی شارژ بگیره هم طول عمرش زیاد باشه اگه علم به اونجا برسه خیلی خوبه هم هزینه ها خیلییی کمتر میشه هم کمتر به محیط آسیب میزنه البته فقط هایپر کار ها و سوپر لوکس ها داشته باشن نمیدونم چرا الان این پیامو نوشتم ولی خب تسلا رو دیدم گفتم یه چی بنویسم
شیخ جاسم عبود نبود
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دلورین DMC-12 سال ۱۹۸۱رو دیدم یاد اون ماشین زمان افتادم😁
یوسف
۲۹ خرداد ۱۴۰۳300SL تافته جدا بافته ست…. شاه شاهان
علی
۲۹ خرداد ۱۴۰۳فقط بر مرسدس درود بر سازندگان گالوینک افسانه ای
ardavansrt
۲۹ خرداد ۱۴۰۳من از نظر خودم گامبرت و هوایرا و بنز و… دوست دارم کلا اینا درای گالوینگ بهشون میاد
BMW
۳۰ خرداد ۱۴۰۳بنز و پاگانی واقعا زیبا هستند