خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آنها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید
شورلت، ۱۹۱۳
هرچند «لوئی شورلت» شرکت خود را در سال ۱۹۱۱ تأسیس کرد اما اولین خودروی شورلت در سال ۱۹۱۳ عرضه شد. شورلت تایپ C که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۱۹۱۳ معرفی شد، با پیشرانهٔ شش سیلندر و گیربکس سه سرعته، گرانتر از رقبا بود و به همین دلیل، شورلت بهسرعت یک مدل چهار سیلندر را هم معرفی کرد.
دوج، ۱۹۱۴
«جان و هوراس دوج» در سال ۱۹۰۱ کارگاهی را برای تولید قطعات دوچرخه راهاندازی کردند و در سال ۱۹۰۳ وارد صنعت تولید قطعات خودرو شدند. در ابتدا تقریباً تمام تولید برادران دوج توسط فورد خریداری میشد اما ازآنجاییکه فورد خودش در حال افزایش تولید قطعات بود، آنها تصمیم گرفتند خودشان خودرو بسازند. خودروی دوج که در سال ۱۹۱۴ تولید شد، به یک پیشرانهٔ ۳۴۸۰ سیسی چهار سیلندر با ۳۵ اسب بخار قدرت و گیربکس سه سرعته مجهز بود. تا سال ۱۹۱۶، دوج با تولید بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال، به چهارمین برند پرفروش آمریکایی تبدیل شد.
آستونمارتین، ۱۹۱۵
اولین خودروی آستونمارتین مدلی بنام کول اسکاتل (به معنای ذغال سنگ) بود که در سال ۱۹۱۵ ساخته شد. از این خودرو فقط سه دستگاه ساخته شد که هیچکدام از آنها جان سالم به در نبردند و امروز وجود ندارند. در سال ۱۹۲۱، آستونمارتین فروش خودرو را آغاز کرد و اولین مدل تولیدی آن به پیشرانهٔ ۱۴۹۶ سیسی چهار سیلندر مجهز بود. از این خودرو هم تنها ۶۹ دستگاه به تولید رسید زیرا شرکت خیلی زود ورشکست شد. خودرویی که در تصویر میبینید، قدیمیترین خودروی باقیمانده از آستونمارتین است.
میتسوبیشی، ۱۹۱۷
میتسوبیشی بهعنوان یک شرکت کشتیرانی در سال ۱۸۷۰ تأسیس شد و اولین خودروی خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. این خودرو با نام مدل A، بر اساس فیات تیپو ۳ با پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲,۷۶۵ سیسی ساخته شده بود و ظرفیت حمل هفت نفر را داشت. این پیشرانه با ۳۵ اسب بخار قدرت، امکان رسیدن به سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد. از مدل A فقط ۲۲ دستگاه ساخته شد.
بنتلی، ۱۹۱۹
«والتر اوون بنتلی» و برادرش «هوراس» قبل از جنگ جهانی اول خودروهای فرانسوی DFP را در شمال لندن میفروختند اما والتر همیشه میخواست خودروی خودش را طراحی و تولید کند. بدین منظور، در ژانویهٔ سال ۱۹۱۹ در همان روز کنفرانس صلح پاریس برای پایان دادن به جنگ جهانی اول، والتر شرکت بنتلی موتورز را تأسیس کرد. اولین خودروی این شرکت در سال ۱۹۲۱ آمادهٔ تحویل شد. این مدل با نام بنتلی ۳ لیتری، از یک پیشرانهٔ ۲۹۹۶ سیسی چهار سیلندر با چهار سوپاپ در هر سیلندر استفاده میکرد و از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۹ تعداد ۱۶۲۲ دستگاه از آن ساخته شد. بنتلی همچنین تا سال ۱۹۳۰ پنج بار برندهٔ مسابقهٔ لمانز شد.
سیتروئن، ۱۹۱۹
در طول جنگ جهانی اول، کارخانهٔ «آندره سیتروئن» به تولید تسلیحات میپرداخت تا اینکه در اوایل سال ۱۹۱۶ تصمیم گرفت به سمت تولید خودرو حرکت کند. در مارس ۱۹۱۹، تنها چهار ماه پس از پایان جنگ جهانی اول، سیتروئن اولین خودروی خود را با نام تایپ A به نمایش درآورد. این خودرو به پیشرانهٔ ۱۳۲۷ سیسی چهار سیلندر مجهز بود و میتوانست به حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تا زمان پایان تولید تایپ A در سال ۱۹۲۱، بیش از ۲۴ هزار دستگاه از آن ساخته شد.
جگوار، ۱۹۲۲
پیشینهٔ جگوار به سال ۱۹۲۲ و شرکتی بنام Swallow Sidecar یا بهطور مخفف SS بازمیگردد که بهعنوان سازندهٔ بدنه برای خودروهای کوچک بریتانیایی مثل آستین و سینگر فعالیت خود را آغاز کرد. از نام جگوار برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ برای خودروی جدیدی استفاده شد که با نام SS جگوار به بازار آمد؛ اما پس از جنگ جهانی دوم، فروش خودروها با برند SS اصلاً خوب نبود و به همین دلیل در مارس ۱۹۴۵ نام شرکت به جگوار تغییر یافت. این شرکت در ابتدا همان سدانهای قدیمی SS را با برند جگوار به بازار عرضه کرد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۴۸ اولین جگوار واقعی متولد شد. این خودرو جگوار مارک V با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی بود.
کرایسلر، ۱۹۲۴
«والتر کرایسلر» که سالها در صنعت خودروسازی فعالیت کرده بود، در سال به شرکت مکسول چالمرز پیوست که اوضاع نابسامانی داشت. این شرکت نهایتاً در سال ۱۹۲۳ تعطیل شد و والتر یک سال بعد با استفاده از بقایای مکسول چالمرز، شرکت جدیدی بنام خودش تأسیس کرد. اولین محصول این شرکت، سری ۷۰ نام داشت که به پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی مجهز بود. این پیشرانه با ویژگیهایی مثل پیستونهای آلومینیومی، بسیار نوآورانه بود. در سال اول، ۳۲ هزار دستگاه از سری ۷۰ فروخته شد.
پونتیاک، ۱۹۲۶
در دههٔ ۲۰، جنرال موتورز شورلت را در سطح پایین و کادیلاک را در سطح بالا داشت و الدزمبیل هم در بین آنها قرار میگرفت ولی بیشتر به کادیلاک نزدیک بود؛ بنابراین، این شرکت به برندی برای عرضهٔ خودروهای مقرونبهصرفه و باکیفیت نیاز داشت. بدین منظور، پونتیاک در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد. اولین محصول پونتیاک مدلی بنام ۶ با پیشرانهٔ ۳.۱ لیتری بود که در نسخههای دودر و چهاردر عرضه میشد و ۸۲۵ دلار قیمت داشت. این خودرو با فروش ۷۷ هزار دستگاه در سال اول، موفقیت بزرگی را رقم زد.
بامو، ۱۹۲۷
بامو در سال ۱۹۱۶ بهعنوان سازندهٔ موتور هواپیما شروع به کار کرد و در سال ۱۹۲۳ اولین موتورسیکلت خود را به بازار فرستاد. در سال ۱۹۲۷ نیز مدلی بنام دیکسی بهعنوان اولین خودروی بامو معرفی شد. البته این خودرو در اصل آستین سون بود که بهصورت تحت لیسانس توسط بامو تولید میشد. انتقال فرمان از راست به چپ، تنها تفاوت دیکسی با آستین سون بود.
ولوو، ۱۹۲۷
ولوو اولین خودروی خود را با نام OV4 در سال ۱۹۲۷ ساخت. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱۹۴۰ سیسی چهار سیلندر مجهز بود که ۲۸ اسب بخار قدرت تولید میکرد و به یک گیربکس سه سرعته متصل بود. OV4 تا سال ۱۹۲۹ به تولید رسید و طی این مدت ۹۹۶ دستگاه از آن ساخته شد.
اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول)
اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)
اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت پایانی)
ادامه دارد…
فرشاد
۳۱ مرداد ۱۴۰۲دوج از اول رخ سنگینی داره
بنتلی از همین اولش رو یه محور هس
محمد
۳۱ مرداد ۱۴۰۲واقعاً جذابه که این صنعت از کجا به اینجا رسیده و در آینده با ورود فناوری های جدید شاید ماهیت خودرو کلا متحول بشه ، خودروساز فرانسوی dfp که خیلی قدیمیه و بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۶ فعالیت میکرد ، آستین هم که بار ها دست به دست چرخید و با اسم های مختلف تولید شد تا امروز به چینی ها رسید و به دلیل کیفیت پایین امروز خودرو هاش امروز چیز زیادی از ماشین های قدیمیش نمونده ، اما حیف پونتیاک واقعا ماشین های جذابی تولید میکرد آقای دهقان مطلب خیلی جذابی بود لطفاً تا جایی که میشه این مقاله رو ادامه بدید حتی شده دوران معاصر
Cyber truck punk
۱ شهریور ۱۴۰۲فکرمیکنم میتسوبیشی زمان خودش هایپر کار محسوب میشده.
توانایی دستیابی به سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت تو اون زمان قطعا کار هر خودرو سازی نبوده.
پونتیاک هم این وسط خیلی حیف شد، ولی هرچی بشه از تاریخ خودرو ها هیچ وقت از یاد نمیره.
مازیار
۳۱ مرداد ۱۴۰۲اولین مدل ولوو کاملا قابل تشخیصه! ۹۶ سال قبل! واقعا غافلگیر شدم
پونتیاک هم خوش تیپه خیلی بهتر از بی ام و
میتسوبیشی خیلی ابتدایی نشون میده
اتاق جگوار هم ظاهرا زودتر از بقیه مدرن شد
امیر دهقان
۳۱ مرداد ۱۴۰۲همونطور که تو متن اشاره شده، عکسی که از جگوار گذاشتیم متعلق به اولین مدلیه که با نام جگوار عرضه شد، این مدل سال 1935 ساخته شده که حدود 10 سال از باقی ماشینهای این لیست جدیدتره
بهتره عکس رو با همون مدلهای اولیه که با برند SS عرضه میشدن جایگزین کنم
مازیار
۳۱ مرداد ۱۴۰۲متوجه نشده بودم آقای دهقان
بخاطر یادآوری ممنون
.Amir.
۳۱ مرداد ۱۴۰۲مدل های اولیه بنتلی و استون مارتین دقیقا شبیه محصولاتی جدیدشون هستند. اسپرت و لوکس.
lelewed933
۳۱ مرداد ۱۴۰۲میتسوبیشی عجب پیشینه ای داشته
phonix
۳۱ مرداد ۱۴۰۲میتسوبیشی و نماد سه الماس اون بیان گر نشان محل تولد و یه جورایی نماد خانوادگی اقای یاتورو بوده و از 1870 هم قدیمی تر بوده و به شکل کار خانوادگی سینه به سینه اداره شده تا این اقا اونو تبدیل به یک شرکت منسجم کرده قبلش در بخش معادن بودن ( معدن دار بودن ) با خریدن یک داک کشتی سازی مربوط به هلندی های اخراج شده از ژاپن شروع به کشتی سازی میکنن و کم کم تبدیل به اینی که الان هستن میشن
خیلی از شرکت های ژاپن عمر بالایی دارن و یکی از دلایل شهرت ژاپن در بخش اقتصاد هم همین قدیمی بودن شرکت هاست .
Roham
۳۱ مرداد ۱۴۰۲لوگو میتسوبیشی اشاره به پروانه پیشران موتور کشتی داره و ساده و شیک طراحی شده
lelewed933
۳۱ مرداد ۱۴۰۲الان بنظر میرسه خودروسازی اولویت بالایی برای میتسوبیشی نداره و تمرکزشو روی بخشهای دیگه گذاشته و در خودروسازی ترجیح میده مشارکت کنه تا با هزینه پایین، سود مناسبی بدست بیاره.
phonix
۳۱ مرداد ۱۴۰۲اقا روهام عزیز پروانه کشتی 4 و 5 پر هست بیشتر هم هست که خیلی کم استفاده میشه سه پر هم به شکل دایره دید میشه از روبه رو
https://khodrom.ir/history-of-the-mitsubishi-logo/
سالار فصل
۳۱ مرداد ۱۴۰۲از 1913 تا 1927 میشه 14 سال
ولی پیشرفت آنچنانی نمیشه دید
JaMsHiD
۳۱ مرداد ۱۴۰۲میتسوبیشی که داره تاریخچه خودش رو نابود میکنه😐🤝
blackwing
۳۱ مرداد ۱۴۰۲منتظر علی نوا باشین با اصالت و ماشالا جفت پا میاد تو صورت هممون 😂
(Ali(chevynova
۳۱ مرداد ۱۴۰۲زیاد ازم حرص خوردی ها نه؟
blackwing
۱ شهریور ۱۴۰۲حرص چیه داداش ، باعث شادی و نشاط اعضای پدالی ، شما و کاربر تسلا… 😂
(Ali(chevynova
۱ شهریور ۱۴۰۲اره
پس همچنان منتظر شادیهای دیگه از طرف من باش
blackwing
۱ شهریور ۱۴۰۲شوخی میکنم ناراحت نشو اوستا 🤝😀
Arshia m3csl
۳۱ مرداد ۱۴۰۲کرایسلر و داج از همون اوایل تاسیس میخواستن گانگستری و خشن باشن کاش جانشین کرایسلر ۳۰۰ بیاد تا دوباره یک سدان خفن مافیایی ببینیم از کرایسلر
Farhan
۳۱ مرداد ۱۴۰۲مقاله عالی بود تشکر از آقای دهقان
باز خوبه کاربر تسلا بین اینا نیست و گرنه پیداش میشد برای ما از قدرت و اینجور چیزا حرف میزد🤣
samurai
۳۱ مرداد ۱۴۰۲اصالت و کیفیت خریدنی نیست مثل جایزه و ادما و مجلات دوزاری بی اصالت ……………:)
Amin
۳۱ مرداد ۱۴۰۲توی این لیست ، بنتلی ، استون مارتین و جگوار جلو تر هستن از نظر طراحی و درک بهتری از ساخت خودرو داشتن
استون مارتین اسپورت و لاکچری بودن خودش رو از روز اول داشته
abbas
۳۱ مرداد ۱۴۰۲حیف پونیاک
امیدوارم این برند بازم برگرده ب صنعت خودرو سازی
کاش بشه بازم احیاش کرد
امیرحسین
۱ شهریور ۱۴۰۲فقط دوج
18:45
۱ شهریور ۱۴۰۲جذاب بود امیر جان🙏👑👑❤️
ALI
۶ شهریور ۱۴۰۲اصالت یعنی چی؟ به جلو پنجره ولوو دقت کنید ، بی نظیره ، این همه سال اصالت و حفظ کردن کار هرکسی نیست