چشم اندازهفته نامه

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت دوم)

خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آن‌ها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید

شورلت، ۱۹۱۳

هرچند «لوئی شورلت» شرکت خود را در سال ۱۹۱۱ تأسیس کرد اما اولین خودروی شورلت در سال ۱۹۱۳ عرضه شد. شورلت تایپ C که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۱۹۱۳ معرفی شد، با پیشرانهٔ شش سیلندر و گیربکس سه سرعته، گران‌تر از رقبا بود و به همین دلیل، شورلت به‌سرعت یک مدل چهار سیلندر را هم معرفی کرد.

دوج، ۱۹۱۴

«جان و هوراس دوج» در سال ۱۹۰۱ کارگاهی را برای تولید قطعات دوچرخه راه‌اندازی کردند و در سال ۱۹۰۳ وارد صنعت تولید قطعات خودرو شدند. در ابتدا تقریباً تمام تولید برادران دوج توسط فورد خریداری می‌شد اما ازآنجایی‌که فورد خودش در حال افزایش تولید قطعات بود، آن‌ها تصمیم گرفتند خودشان خودرو بسازند. خودروی دوج که در سال ۱۹۱۴ تولید شد، به یک پیشرانهٔ ۳۴۸۰ سی‌سی چهار سیلندر با ۳۵ اسب بخار قدرت و گیربکس سه سرعته مجهز بود. تا سال ۱۹۱۶، دوج با تولید بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال، به چهارمین برند پرفروش آمریکایی تبدیل شد.

آستون‌مارتین، ۱۹۱۵

اولین خودروی آستون‌مارتین مدلی بنام کول اسکاتل (به معنای ذغال سنگ) بود که در سال ۱۹۱۵ ساخته شد. از این خودرو فقط سه دستگاه ساخته شد که هیچ‌کدام از آن‌ها جان سالم به در نبردند و امروز وجود ندارند. در سال ۱۹۲۱، آستون‌مارتین فروش خودرو را آغاز کرد و اولین مدل تولیدی آن به پیشرانهٔ ۱۴۹۶ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود. از این خودرو هم تنها ۶۹ دستگاه به تولید رسید زیرا شرکت خیلی زود ورشکست شد. خودرویی که در تصویر می‌بینید، قدیمی‌ترین خودروی باقیمانده از آستون‌مارتین است.

میتسوبیشی، ۱۹۱۷

میتسوبیشی به‌عنوان یک شرکت کشتیرانی در سال ۱۸۷۰ تأسیس شد و اولین خودروی خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. این خودرو با نام مدل A، بر اساس فیات تیپو ۳ با پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲,۷۶۵ سی‌سی ساخته شده بود و ظرفیت حمل هفت نفر را داشت. این پیشرانه با ۳۵ اسب بخار قدرت، امکان رسیدن به سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد. از مدل A فقط ۲۲ دستگاه ساخته شد.

بنتلی، ۱۹۱۹

«والتر اوون بنتلی» و برادرش «هوراس» قبل از جنگ جهانی اول خودروهای فرانسوی DFP را در شمال لندن میفروختند اما والتر همیشه می‌خواست خودروی خودش را طراحی و تولید کند. بدین منظور، در ژانویهٔ سال ۱۹۱۹ در همان روز کنفرانس صلح پاریس برای پایان دادن به جنگ جهانی اول، والتر شرکت بنتلی موتورز را تأسیس کرد. اولین خودروی این شرکت در سال ۱۹۲۱ آمادهٔ تحویل شد. این مدل با نام بنتلی ۳ لیتری، از یک پیشرانهٔ ۲۹۹۶ سی‌سی چهار سیلندر با چهار سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌کرد و از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۹ تعداد ۱۶۲۲ دستگاه از آن ساخته شد. بنتلی همچنین تا سال ۱۹۳۰ پنج بار برندهٔ مسابقهٔ لمانز شد.

سیتروئن، ۱۹۱۹

در طول جنگ جهانی اول، کارخانهٔ «آندره سیتروئن» به تولید تسلیحات می‌پرداخت تا اینکه در اوایل سال ۱۹۱۶ تصمیم گرفت به سمت تولید خودرو حرکت کند. در مارس ۱۹۱۹، تنها چهار ماه پس از پایان جنگ جهانی اول، سیتروئن اولین خودروی خود را با نام تایپ A به نمایش درآورد. این خودرو به پیشرانهٔ ۱۳۲۷ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود و می‌توانست به حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تا زمان پایان تولید تایپ A در سال ۱۹۲۱، بیش از ۲۴ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

جگوار، ۱۹۲۲

پیشینهٔ جگوار به سال ۱۹۲۲ و شرکتی بنام Swallow Sidecar یا به‌طور مخفف SS بازمی‌گردد که به‌عنوان سازندهٔ بدنه برای خودروهای کوچک بریتانیایی مثل آستین و سینگر فعالیت خود را آغاز کرد. از نام جگوار برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ برای خودروی جدیدی استفاده شد که با نام SS جگوار به بازار آمد؛ اما پس از جنگ جهانی دوم، فروش خودروها با برند SS اصلاً خوب نبود و به همین دلیل در مارس ۱۹۴۵ نام شرکت به جگوار تغییر یافت. این شرکت در ابتدا همان سدان‌های قدیمی SS را با برند جگوار به بازار عرضه کرد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۴۸ اولین جگوار واقعی متولد شد. این خودرو جگوار مارک V با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی بود.

کرایسلر، ۱۹۲۴

«والتر کرایسلر» که سال‌ها در صنعت خودروسازی فعالیت کرده بود، در سال به شرکت مکسول چالمرز پیوست که اوضاع نابسامانی داشت. این شرکت نهایتاً در سال ۱۹۲۳ تعطیل شد و والتر یک سال بعد با استفاده از بقایای مکسول چالمرز، شرکت جدیدی بنام خودش تأسیس کرد. اولین محصول این شرکت، سری ۷۰ نام داشت که به پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی مجهز بود. این پیشرانه با ویژگی‌هایی مثل پیستون‌های آلومینیومی، بسیار نوآورانه بود. در سال اول، ۳۲ هزار دستگاه از سری ۷۰ فروخته شد.

پونتیاک، ۱۹۲۶

در دههٔ ۲۰، جنرال موتورز شورلت را در سطح پایین و کادیلاک را در سطح بالا داشت و الدزمبیل هم در بین آن‌ها قرار می‌گرفت ولی بیشتر به کادیلاک نزدیک بود؛ بنابراین، این شرکت به برندی برای عرضهٔ خودروهای مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت نیاز داشت. بدین منظور، پونتیاک در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد. اولین محصول پونتیاک مدلی بنام ۶ با پیشرانهٔ ۳.۱ لیتری بود که در نسخه‌های دودر و چهاردر عرضه می‌شد و ۸۲۵ دلار قیمت داشت. این خودرو با فروش ۷۷ هزار دستگاه در سال اول، موفقیت بزرگی را رقم زد.

ب‌ام‌و، ۱۹۲۷

ب‌ام‌و در سال ۱۹۱۶ به‌عنوان سازندهٔ موتور هواپیما شروع به کار کرد و در سال ۱۹۲۳ اولین موتورسیکلت خود را به بازار فرستاد. در سال ۱۹۲۷ نیز مدلی بنام دیکسی به‌عنوان اولین خودروی ب‌ام‌و معرفی شد. البته این خودرو در اصل آستین سون بود که به‌صورت تحت لیسانس توسط ب‌ام‌و تولید می‌شد. انتقال فرمان از راست به چپ، تنها تفاوت دیکسی با آستین سون بود.

ولوو، ۱۹۲۷

ولوو اولین خودروی خود را با نام OV4 در سال ۱۹۲۷ ساخت. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱۹۴۰ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود که ۲۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به یک گیربکس سه سرعته متصل بود. OV4 تا سال ۱۹۲۹ به تولید رسید و طی این مدت ۹۹۶ دستگاه از آن ساخته شد.

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت پایانی)

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    دوج از اول رخ سنگینی داره
    بنتلی از همین اولش رو یه محور هس

    موافقم 39
    مخالفم 1
  2. محمد

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    واقعاً جذابه که این صنعت از کجا به اینجا رسیده و در آینده با ورود فناوری های جدید شاید ماهیت خودرو کلا متحول بشه ، خودروساز فرانسوی dfp که خیلی قدیمیه و بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۶ فعالیت میکرد ، آستین هم که بار ها دست به دست چرخید و با اسم های مختلف تولید شد تا امروز به چینی ها رسید و به دلیل کیفیت پایین امروز خودرو هاش امروز چیز زیادی از ماشین های قدیمیش نمونده ، اما حیف پونتیاک واقعا ماشین های جذابی تولید میکرد آقای دهقان مطلب خیلی جذابی بود لطفاً تا جایی که میشه این مقاله رو ادامه بدید حتی شده دوران معاصر

    موافقم 30
    مخالفم 3
    1. Cyber truck punk

      ۱ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      فکرمیکنم میتسوبیشی زمان خودش هایپر کار محسوب می‌شده.
      توانایی دستیابی به سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت تو اون زمان قطعا کار هر خودرو سازی نبوده.
      پونتیاک هم این وسط خیلی حیف شد، ولی هرچی بشه از تاریخ خودرو ها هیچ وقت از یاد نمیره.

      موافقم 8
      مخالفم 2
  3. مازیار

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    اولین مدل ولوو کاملا قابل تشخیصه! ۹۶ سال قبل! واقعا غافلگیر شدم
    پونتیاک هم خوش تیپه خیلی بهتر از بی ام و
    میتسوبیشی خیلی ابتدایی نشون میده
    اتاق جگوار هم ظاهرا زودتر از بقیه مدرن شد

    موافقم 35
    مخالفم 3
    1. امیر دهقان

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      همونطور که تو متن اشاره شده، عکسی که از جگوار گذاشتیم متعلق به اولین مدلیه که با نام جگوار عرضه شد، این مدل سال 1935 ساخته شده که حدود 10 سال از باقی ماشین‌های این لیست جدیدتره
      بهتره عکس رو با همون مدل‌های اولیه که با برند SS عرضه میشدن جایگزین کنم

      موافقم 25
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (850 ديدگاه)

        متوجه نشده بودم آقای دهقان
        بخاطر یادآوری ممنون

        موافقم 7
        مخالفم 1
  4. .Amir.

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    مدل های اولیه بنتلی و استون مارتین دقیقا شبیه محصولاتی جدیدشون هستند. اسپرت و لوکس.

    موافقم 18
    مخالفم 1
  5. lelewed933

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    میتسوبیشی عجب پیشینه ای داشته

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      میتسوبیشی و نماد سه الماس اون بیان گر نشان محل تولد و یه جورایی نماد خانوادگی اقای یاتورو بوده و از 1870 هم قدیمی تر بوده و به شکل کار خانوادگی سینه به سینه اداره شده تا این اقا اونو تبدیل به یک شرکت منسجم کرده قبلش در بخش معادن بودن ( معدن دار بودن ) با خریدن یک داک کشتی سازی مربوط به هلندی های اخراج شده از ژاپن شروع به کشتی سازی میکنن و کم کم تبدیل به اینی که الان هستن میشن
      خیلی از شرکت های ژاپن عمر بالایی دارن و یکی از دلایل شهرت ژاپن در بخش اقتصاد هم همین قدیمی بودن شرکت هاست .

      موافقم 23
      مخالفم 3
      1. Roham

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (757 ديدگاه)

        لوگو میتسوبیشی اشاره به پروانه پیشران موتور کشتی داره و ساده و شیک طراحی شده

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. lelewed933

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (382 ديدگاه)

          الان بنظر میرسه خودروسازی اولویت بالایی برای میتسوبیشی نداره و تمرکزشو روی بخشهای دیگه گذاشته و در خودروسازی ترجیح میده مشارکت کنه تا با هزینه پایین، سود مناسبی بدست بیاره.

          موافقم 12
        2. phonix

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1878 ديدگاه)

          اقا روهام عزیز پروانه کشتی 4 و 5 پر هست بیشتر هم هست که خیلی کم استفاده میشه سه پر هم به شکل دایره دید میشه از روبه رو
          https://khodrom.ir/history-of-the-mitsubishi-logo/

          موافقم 3
          مخالفم 2
  6. سالار فصل

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    از 1913 تا 1927 میشه 14 سال
    ولی پیشرفت آنچنانی نمیشه دید

    موافقم 5
    مخالفم 7
  7. JaMsHiD

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    میتسوبیشی که داره تاریخچه خودش رو نابود می‌کنه😐🤝

    موافقم 16
  8. blackwing

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    منتظر علی نوا باشین با اصالت و ماشالا جفت پا میاد تو صورت هممون 😂

    موافقم 40
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      زیاد ازم حرص خوردی ها نه؟

      موافقم 5
      مخالفم 25
      1. blackwing

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1303 ديدگاه)

        حرص چیه داداش ، باعث شادی و نشاط اعضای پدالی ، شما و کاربر تسلا… 😂

        موافقم 19
        مخالفم 1
        1. (Ali(chevynova

          ۱ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          اره
          پس همچنان منتظر شادیهای دیگه از طرف من باش

          موافقم 2
          مخالفم 9
        2. blackwing

          ۱ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1303 ديدگاه)

          شوخی میکنم ناراحت نشو اوستا 🤝😀

          موافقم 11
          مخالفم 1
  9. Arshia m3csl

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    کرایسلر و داج از همون اوایل تاسیس میخواستن گانگستری و خشن باشن کاش جانشین کرایسلر ۳۰۰ بیاد تا دوباره یک سدان خفن مافیایی ببینیم از کرایسلر

    موافقم 11
  10. Farhan

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    مقاله عالی بود تشکر از آقای دهقان
    باز خوبه کاربر تسلا بین اینا نیست و گرنه پیداش میشد برای ما از قدرت و اینجور چیزا حرف میزد🤣

    موافقم 13
  11. samurai

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    اصالت و کیفیت خریدنی نیست مثل جایزه و ادما و مجلات دوزاری بی اصالت ……………:)

    موافقم 13
    مخالفم 4
  12. Amin

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    توی این لیست ، بنتلی ، استون مارتین و جگوار جلو تر هستن از نظر طراحی و درک بهتری از ساخت خودرو داشتن

    استون مارتین اسپورت و لاکچری بودن خودش رو از روز اول داشته

    موافقم 14
    مخالفم 3
  13. abbas

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    حیف پونیاک
    امیدوارم این برند بازم برگرده ب صنعت خودرو سازی
    کاش بشه بازم احیاش کرد

  14. امیرحسین

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    فقط دوج

    موافقم 4
    مخالفم 2
  15. 18:45

    ۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    جذاب بود امیر جان🙏👑👑❤️

  16. ALI

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اصالت یعنی چی؟ به جلو پنجره ولوو دقت کنید ، بی نظیره ، این همه سال اصالت و حفظ کردن کار هرکسی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا