چشم اندازهفته نامه

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت پایانی)

خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آن‌ها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید

مزدا، ۱۹۵۹

مزدا در سال ۱۹۲۰ با نام تویو کوگیو کار خود را با ساخت ماشین‌افزار آغاز کرد و چهار دهه بعد اولین خودروی خود را ساخت. این وانت سه‌چرخه‌ای بنام K360 بود که در سال ۱۹۵۹ در ژاپن عرضه شد. این وانت که در کشورمان هم عرضه شد، تا سال ۱۹۶۹ به تولید رسید و ۲۸۰ هزار دستگاه از آن ساخته شد. K360 به یک پیشرانهٔ ۳۵۶ سی‌سی دو سیلندر هوا خنک با ۱۱ اسب بخار قدرت مجهز بود و ظرفیت حمل ۴۸۵ کیلوگرم را داشت. اولین خودروی سواری مزدا هم یک سال بعد با نام R360 به بازار آمد.

هوندا، ۱۹۶۳

«سوئیچیرو هوندا» در سال ۱۹۳۷ کار خود را به‌عنوان مکانیک آغاز کرد و سپس وارد بخش تأمین قطعات و ساخت پیشرانه، دوچرخه‌های موتوردار و موتورسیکلت شد. در سال ۱۹۵۹، هوندا به بزرگ‌ترین سازندهٔ موتورسیکلت در جهان تبدیل شد. اولین خودروی این شرکت رودستری بنام S360 بود که در ژوئن ۱۹۶۲ معرفی شد اما هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید تا عنوان اولین خودروی تولیدی هوندا به وانت T360 و سپس رودستر S500 برسد که هردو در سال ۱۹۶۳ با اختلاف دو ماه به بازار عرضه شدند. T360 به یک پیشرانهٔ ۳۵۶ سی‌سی چهار سیلندر DOHC مجهز بود.

لامبورگینی، ۱۹۶۳

لامبورگینی ابتدا به ساخت تراکتور می‌پرداخت اما پس از مشاجرهٔ «فروچیو لامبورگینی» با «انزو فراری» تصمیم به ساخت خودرو گرفت؛ اما اولین تلاش این شرکت برای ساخت یک خودروی تولیدی جاده‌ای که با رونمایی از پروتوتایپی بنام ۳۵۰ GTV در نمایشگاه تورین ۱۹۶۳ صورت گرفت، با بازخوردهای بسیار بدی مواجه شد و درنتیجه، لامبورگینی طراحی نسخهٔ تولیدی را تغییر داد. ۳۵۰ GTV به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 با ۳۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بود.

ایران‌خودرو، ۱۹۶۷

هرچند در این مطلب به اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان می‌پردازیم اما بد نیست نگاهی هم به بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان داشته باشیم. ایران‌خودرو در سال ۱۳۴۱ یا ۱۹۶۲ با نام ایران‌ناسیونال توسط برادران خیامی برای ساخت اتاق و مونتاژ اتوبوس‌های مرسدس بنز تأسیس شد. سپس خیامی‌ها به فکر تولید خودروی سواری افتادند و پس از بررسی مدل‌های مختلف، نهایتاً هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا انتخاب شد. تولید این خودرو در اردیبهشت ۱۳۴۶ برابر با می ۱۹۶۷ با نام پیکان در ایران آغاز شد.

کیا، ۱۹۷۴

داستان کیا در سال ۱۹۴۴ در قالب شرکت صنعتی کیونگ‌سونگ آغاز شد. این شرکت در سال ۱۹۵۷ تولید تحت لیسانس موتورسیکلت‌های هوندا را آغاز کرد و در سال ۱۹۶۲ به تولید وانت‌های سه‌چرخ مزدا پرداخت تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۷۴، اولین خودروی خود را ساخت. البته این خودرو هم در اصل نسل دوم مزدا فامیلیا بود که با نام کیا بریسا در کره تولید می‌شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱ لیتری مجهز بود و تا سال ۱۹۸۱ تولید شد.

هیوندای، ۱۹۷۵

هیوندای در سال ۱۹۴۷ به‌عنوان یک شرکت ساختمانی تأسیس شد و ۲۰ سال بعد تولید خودروها و پیکاپ‌های فورد را به‌صورت تحت لیسانس آغاز کرد. سپس هیوندای برای توسعهٔ اولین خودروی خودش، «جورج ترنبول» بریتانیایی که قبلاً در شرکت بریتیش لیلاند کار می‌کرد را استخدام کرد. وی پنج مهندس بریتانیایی دیگر را هم به کار گرفت و با استفاده از موتور و گیربکس میتسوبیشی و برخی قطعات فورد کورتینا که قبلاً توسط هیوندای مونتاژ می‌شد، اولین خودروی این شرکت کره‌ای را توسعه داد. این خودرویی ساده و ارزان‌قیمت بود که توسط جوجارو از ایتال‌دیزاین طراحی شد و پونی نام گرفت.

آکورا، ۱۹۸۶

در دههٔ ۸۰، دولت ژاپن محدودیت‌های صادراتی را برای بازار ایالات‌متحده اعمال کرد و بنابراین، خودروسازان ژاپنی با صادرات خودروهای گران‌تر می‌توانستند سود بیشتری کسب کنند. بدین منظور، آکورا به‌عنوان برند لوکس هوندا در سال ۱۹۸۶ تأسیس شد. این اولین برند لوکسی بود که توسط یک خودروساز ژاپنی ایجاد می‌شد. اولین محصولات آکورا مدل‌های لجند و اینتگرا بودند که از طریق ۶۰ نمایندگی در سراسر ایالات‌متحده عرضه شدند. این خودروها اما در اصل محصولات هوندا بودند که در آمریکا با برند آکورا به فروش رسیدند. آکورا در چند سال اول فعالیت خود در بین پرفروش‌ترین برندهای لوکس پرفروش بازار ایالات‌متحده قرار گرفت و حتی از برندهای باسابقه‌ای مثل مرسدس بنز و ب‌ام‌و فروش بیشتری داشت اما در اواسط تا اواخر دههٔ ۹۰ فروش آن کاهش یافت.

لکسوس، ۱۹۸۹

پس از موفقیت آکورا، تویوتا و نیسان هم با الهام از هوندا در اواخر دههٔ ۸۰ به فکر ایجاد برند لوکس افتادند. دراین‌بین، تویوتا زودتر برند لوکس خود را با نام لکسوس معرفی کرد که بعدها بخش لوکس را متحول کرد. اولین تیزر از نام و لوگوی این برند در نمایشگاه نیویورک ۱۹۸۸ منتشر شد و مدت کوتاهی بعد، در ژانویهٔ ۱۹۸۹ در نمایشگاه دیترویت، اولین محصول لکسوس با نام LS400 رونمایی شد. این خودرویی فوق‌العاده راحت، مجهز و قابل‌اعتماد بود و دنیای کاملاً متفاوتی را نسبت به مرسدس، کادیلاک و جگوار در اختیار خریداران قرار می‌داد.

اینفینیتی، ۱۹۸۹

تنها چند ماه پس از تویوتا، نیسان هم در نوامبر ۱۹۸۹ برند لوکس اینفینیتی را راه‌اندازی کرد. اولین خودروی این برند، سدان لوکسی بنام Q45 بود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 با ۲۸۴ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد که از نیسان پرزیدنت گرفته شده بود. جالب اینکه در آن سال‌ها، برای Q45 سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و تعلیق فعال با کنترل هیدرولیکی قابل سفارش بود.

مک‌لارن، ۱۹۹۲

اولین مک‌لارن‌ها خودروهای مسابقه‌ای M6 بودند که توسط شرکتی بنام تروجان در اواخر دههٔ ۶۰ ساخته شدند. هرچند تعدادی از این خودروها به نمونه‌های جاده‌ای تبدیل شدند اما مک‌لارنی که امروز می‌شناسیم در سال ۱۹۸۵ توسط «ران دنیس» برای ساخت خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای تأسیس شد. اولین ثمرهٔ این شرکت مدل باورنکردنی F1 بود که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را شکست.

تسلا، ۲۰۰۸

احتمالاً خود تسلا هم نمی‌دانست که اولین محصولش چه تأثیری روی صنعت خودروسازی خواهد گذاشت. این خودروی اسپرت با نام تسلا رودستر که بر اساس لوتوس الیزه ساخته شده بود، نه‌تنها اولین خودروی الکتریکی با برد قابل‌اتکا (بین ۲۴۰ تا ۳۲۰ کیلومتر) بود بلکه با شتاب صفرتاصد زیر چهار ثانیه، تصوری که از خودروهای الکتریکی وجود داشت را کاملاً تغییر داد.

جنسیس، ۲۰۱۵

هیوندای ابتدا در سال ۲۰۰۸ از نام جنسیس برای سدان لوکسی استفاده کرد اما کمتر از یک دهه بعد، با الگوبرداری از ژاپنی‌ها و خصوصاً تویوتا و لکسوس، در نوامبر ۲۰۱۵ جنسیس را به‌عنوان برند لوکس مستقل تأسیس کرد. اولین محصول جنسیس سدان پرچم‌دار G90 بود که اواخر همان سال در کره جنوبی رونمایی شد. این آغازی برای جاه‌طلبی‌های هیوندای بود که بعداً با سدان‌های کوچک‌تر و همین‌طور کراس‌اوورها ادامه پیدا کرد. درحالی‌که جنسیس در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۷ هزار خودرو در ایالات‌متحده فروخت، این رقم در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵۶ هزار دستگاه رسید.

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت دوم)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۴ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (5346 ديدگاه)

    به ایران خودرو که رسیدم حالم گرفته شد 😔

    موافقم 143
    مخالفم 18
    1. ADAK

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1849 ديدگاه)

      اتفاقا جالب بود
      برای متعصبان و دیر فهمان و بکلی نفهم ها
      کسایی که منکر تلاش و فکر و هوش و… ایرانی ها هستن و نمی خوان قبول کنن علاوه بر دانش و تلاش و ملیت گرایی و فکر و هوش و پشتوانه ی تاریخ و فرهنگ بودن بــــــستر برای پیشرفت هر جامعه و صنعت و دانشی باید تولد حکامش مهیا بشه
      یه زمانی بستر برای خیامی ها مهیا بود ؛ پولدارها و کاآفرینان آن دوره ایران ناسیونال خلق کردند، در پی تاملات با دنیا کادیلاک موناژکردن
      یه زمانی هم بستر برای کسانی مهیاس که با عرضه ماشین چینی به 4-5 برابر قیمت جهانیش این مدلی به مردم خدمت کنن
      خط مشی ها خیلی متفاوته
      ببینین کیا و هوندا و … در یک حدود شروع کردیم
      اونا کجا ما کجا
      ما در طول تاریخ خودمون رو ثابت کردیم
      اگه کاستی بوده ، از مهیا نبودن این بستر بوده…

      موافقم 50
      مخالفم 4
      1. Anti Tesla

        ۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1265 ديدگاه)

        میانگین آیکیو ایرانیان چقدره؟

        موافقم 5
        مخالفم 28
        1. علی

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          این همه حق ک یارو گفتو ول کردی چسبیدی به ایکیو؟

          موافقم 12
  2. griffon

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3679 ديدگاه)

    لامبو و مک لارن از همون اول قوی شروع کردن

    موافقم 70
    مخالفم 3
    1. محمد هادی

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2476 ديدگاه)

      دقیقا خواستم بگم
      فقط این دوتارو مقایسه کن با اولین های دیگه توی لیست این مطلب!!

      موافقم 16
      مخالفم 2
    2. Amard

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (838 ديدگاه)

      اتفاقا ایرانی ها پیش رو هستن اتفاقی که در ایران افتاده به این سادگی نبین آمریکا و اروپا اجازه پیشرفت به کشورهای دیگه نمیدن نمونش چین تا دیدن داره پیشرفت میکنه با تحریم چوب لای چرخش کردن منجمله تیک تاک تحریم تراشه ها و فناوری ۵g تحریم هواوی رشد چین کند شد کشورهای عربی هم اگه به حد خطرناک برسن درو میشن

      موافقم 9
      مخالفم 22
  3. Matin

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ایران خودرو از کل خودرو سازی کره قدیمی تره
    بعد داره چینی های دسته ۵ رو میاره ایران🥺

    موافقم 138
    مخالفم 1
  4. امین

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (462 ديدگاه)

    ایران‌خودرو خودرو ساز نیست ، مونتاژ کاره

    موافقم 86
    مخالفم 9
    1. حامد

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (124 ديدگاه)

      خودروسازهای کره ای هم همین بودن، هر دوشون نزدیک ده سال بعد از ایرانخودرو شروع کردن و مثل ایرانخودرو مونتاژ کار بودن

      موافقم 78
      مخالفم 1
      1. Anti Tesla

        ۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1265 ديدگاه)

        ایرانیا رو با کره ای ها مقایسه می کنی؟
        والا من نرفتم ولی نزدیکانی که شرق آسیا رفتند،
        معتقد بودند که آنها با ایرانی ها خیلی تفاوت دارند.

        موافقم 7
        مخالفم 9
        1. phonix

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1877 ديدگاه)

          شاخ دارن ؟ یا روزاشون 48 ساعتس ؟

          موافقم 21
        2. Anti Tesla

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1265 ديدگاه)

          نه عزیزم من فقط گفتم فرق دارند.
          این برداشت خودت از حرف من بود.

        3. دانیال

          ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          این پیکانی که ایران تولید کرد
          کل جهان طرفدارش شدن
          ولی بقیه رو خراب کرد

  5. سس

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ادم باورش نمیشه هوندا ۱۹۶۳ شروع کرده ولی الان پرفروشترین برنده

    موافقم 35
    مخالفم 9
    1. JDM

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1275 ديدگاه)

      پرفروش ترین نیست ولی جز بهترین برندای دنیاس

      موافقم 50
      مخالفم 3
      1. datsun

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3953 ديدگاه)

        پرفروش ترین برند موتور سیکلته با اختلاف خیلی بالا
        تو خودرو سازی هم درسته از تویوتا و نیسان دیرتر شروع کرد ولی شروع طوفانی داشت

        موافقم 33
        مخالفم 3
        1. JDM

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1275 ديدگاه)

          اره تو موتورسیکلت حرف اولو میزنه و شروع طوفانی هوندا بخاطر طراحی خوب و پتانسیل بالای انجیناش بود

          موافقم 12
          مخالفم 3
  6. phonix

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    برای جنسیس باید بگید اولین محصول اختصاصی برند جنسیس جی 90 بود چون بعد از سال 2018یا 2017 جنسیس ها رو کاملا با برند جنسیس ( جلو وعقب ) به بازار ارائه میدادن قبل از اون ارم جلو جنسیس بود ولی بج هیوندایی پشت ماشین بود این محصول رو با کد جی 80 دادن بیرون بعد هم یه نسخه اسپورت ازش ارائه دادن بعدشم کلا نسلش عوض شد

    موافقم 23
  7. علی ====

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    اون خودرو سه چرخ مزدا تو ایران زیاد بود

    موافقم 23
    1. محمد هادی

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2476 ديدگاه)

      خدایی اولین کار لامبورگینی هنوزم خوشکلو خوش استایله لامبورگینی از همون اولم خفن بوده

      موافقم 15
  8. 💀

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    پیکان عشق بو بنزین و گاز

    موافقم 28
  9. LH44

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    ایران‌خودرو، ۱۹۶۷…
    یاد و خاطره دوران طلایی ایران و باعث و بانی هایش بخیر…

    موافقم 68
    مخالفم 9
  10. JDM

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1275 ديدگاه)

    آکورا، اینفینیتی، جنسیس و لکسوس برند نیستن زیرمجموعه بودن الانم جنسیس به طور کامل مستقل شده
    پیشرفت هوندا و مزدا تا 1990 چشمگیر بودکه باعث شد سر زبونا بیوفتن با مدلی مثل آکورد و مزدا F30،FD
    هوندا سیویک
    مکلارن که اصلا افسانه‌ای شروع کرد اونم تولید F1 افسانه‌ای
    لامبو هم که بحثش جدا

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. griffon

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3679 ديدگاه)

      یادمه این تو ماست وانتد ۲۰۱۲ بار اول باش رانندگی کردم انقدر چابک و تند بود اول نمیتونستم کنترلش کنم

  11. محمد

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1476 ديدگاه)

    اگه ایران خودرو هنوز به دست خانواده خیامی اداره میشد مثل هوندا ، کیا و هیوندا ، برندی جهانی بود ، فکرشو بکنید اگه اون اتفاق نمی افتاد الان آخرین نسل پیکان داشت با کمری و سوناتا رقابت میکرد…

    موافقم 64
    مخالفم 7
    1. Anti Tesla

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1265 ديدگاه)

      ممد جان!
      اون اتفاق تأثیر زیادی داشت ولی چون نظام ما سرمایه داری نبود،کم کم برادران خیامی از ایران می رفتند.
      اینا سرمایه دار بودن،جایی سرمایه گذاری میکنن که بیشتر به نفعشون باشه.
      بعد انقلاب سریع اینا میرن کانادا و کلی اونجا سرمایه داشتند! خب سرمایه دار هستند و طبیعتاً در کشوری که نظامش سرمایه داری هست سرمایه گذاری می کنند.

      موافقم 5
      مخالفم 9
  12. R

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1211 ديدگاه)

    کونیگزگ و پاگانی چی؟

    موافقم 13
    مخالفم 3
  13. پژمان

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    ۷ سال جلوتر از هیوندای شروع کردیم 😮‍💨

    موافقم 33
    مخالفم 1
  14. R

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1211 ديدگاه)

    و بوگاتی
    چطور تونستین این سه تا کمپانی مشهورو فراموش کنین؟ مخصوصا بوگاتی

    موافقم 5
    مخالفم 9
  15. Roham

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (756 ديدگاه)

    جالبه
    ظرفیت بار مجاز مزدا با K-360 با 356cc حجم موتور و یازده اسب بخار قدرت حدودا به اندازه ظرفیت بار مجاز پرایده
    بعد یه نخاله مثل عنتری نژاد میگه محصولات ایران‌خودرو چیزی کم از بنز ب‌ام‌و نداره!

    موافقم 26
    مخالفم 1
  16. 18:45

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (703 ديدگاه)

    ممنون از امیر عزیز این لیست هم عالی بود
    حال کردم با اولین های آکورا، لکسوس و مک لارن…

    موافقم 6
    مخالفم 3
  17. Siyavash

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (885 ديدگاه)

    خدایا..کجا بودیم ..الان کجا هستیم..😔😔😔😔😔

    موافقم 15
  18. Enzo Ferrari 2008

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    هوندا واقعا ۳چرخ بوده

    موافقم 3
    مخالفم 6
  19. مهرداد

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    دورود بر خیامیها و انسانهای با جرات و خلاق که باعث این نوآوریها شدند، حیف که ایران خودرو این شد اخرش

    موافقم 20
  20. رامتین

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3249 ديدگاه)

    فقط پیکان. بسیار جذاب و نوستالژیک….

    موافقم 13
  21. Matin

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    مزدا اسمشو از از اهورا مزدا خدای زرتشتی ها گرفته
    اسمش هم کاملا ایرانیه

    موافقم 16
    مخالفم 9
    1. JDM

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1275 ديدگاه)

      اهورا مزدا معنیش با اون مزدا یکی نیست چون لفظ درستش مازدا هست و نوعی اسم یا فامیل ژاپنی هست

      موافقم 4
      مخالفم 7
      1. phonix

        ۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1877 ديدگاه)

        خیر جناب مزدا همون مزدا هست
        توی سایتشون نوشتن که اسمشون از اسم خدای خرد و دانش تمدن های خاورمیانه هست . ( به شکل اهورا مزدا نوشته شده )
        https://www.mazda.com/en/innovation/mazda-stories/mazda/behind/#:~:text=%E2%80%9CMazda%E2%80%9D%20comes%20from%20Ahura%20Mazda,the%20automotive%20civilization%20and%20culture.

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2961 ديدگاه)

          در واقع نام گذاری مزدا، دلیل دو گانه داره
          موسس این برند آقای ماتسودا بود که طبیعتا قصد داشت اسم خانوادگی خودش روی کارخانه باشه، مثل هوندا
          ولی متوجه شد تلفظ ماتسودا برای بازارهای خارجی مشکل هست و تاثیر منفی داره
          از طرف دیگه، اسناد متعدد وجود داره که آقای ماتسودا به تاریخ ایران و فرهنگ کشور ما علافه‌مند بودند. مطالعات زیادی هم در این زمینه داشتند
          خلاصه به ذهن ایشون رسیده که نام “مزدا” هم به معنی خدا هست و هم شباهت به “ماتسودا” داره

          موافقم 19
        2. JDM

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1275 ديدگاه)

          بابت اطلاعات کم و غلط شرمنده تو یه سایتی خوندم فکر کردم درسته ولی بیشتر باید تحقیق میکردم
          مرسی از اطلاعات مفیدتون🙏🏻

  22. AMIR

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ایران خودرو یه زمانی بهترین برند بود.کیفیت ساخت اون موقع که پیکان ساخته شده بود بهترین شاهکار و کیفیت بود👏
    ولی آخرش هم شد این😔

    موافقم 12
    مخالفم 1
  23. الف.ی

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1781 ديدگاه)

    مکلارن اف وانو ببینید
    هنوز هم زیباست

  24. علی جردن

    ۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    واقعا جذاب بود متوجه شدم که برادران خیامی با آقای لامبورگینی هم زمان در یک دهه اقدام به تاسیس کارخانه خودروسازی کردند

    افسوس‌.‌‌ پشت کار ایرانی ها کجا ایتالیایی کجا !؟

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. phonix

      ۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      اقایون خیامی به مراتب کار بزرگ تری کردن از مونتاژ اوتوبوس های بنز در مشهد رسیدن به نمایندگی تهران بعد هم مشکلات حقوقی باشون با شراکت ایجاد شد و خودشون خودرو سازی زدن با تیراز بسیار بالا و دارمد بالا تر از لامبورگینی .
      حتی اولین خودرو ایرانی هم همین اقایون طراحی کردن ولی کار شون توسط انقلابیون و مصادره شرکت ومال شخصیشون ناکام موندن .

      موافقم 13
    2. Muty

      ۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1849 ديدگاه)

      ربطی به پشت کار نداره.
      بیخودی بی لیاقتی و بی کفایتی بعضیآاا را به پشتکار نداشتن ایرانی ها نبند.
      بعضیا کلن هیچ تحلیلی توی اون مغز پر از دانش شون نمیکنن
      فقط هدفت کامنت گذاشتنه!!!

      تازه مگه پیشرفت ما بد بوده ؟ از پیکان رسیدیم به رانا+ با فرمون برقی که پشتش میشینه آدم دل مییییلرزه 😉😂

      موافقم 5
      مخالفم 0
  25. Kiavosh

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مک لارن سال 1992 ی ماشین زده که اگه ندونی مال این ساله فکر می‌کنی 2014,2015 ساختنش ظرافت تو بدنه ماشین نگاه کنید لذت میبرید

  26. ابوالفضل

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (324 ديدگاه)

    در کل این لیست بنتلی ، پونتیاک و مازراتی در همون مدل اولیه زیبا بودن
    مک لارن هم در ابتدا علاوه بر زیبایی ، عملکرد فوق العاده ای داشته
    جای بوگاتی هم خالی بود

  27. Farhan

    ۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    و قسمت آخر به شخصه لذت بردم مخصوصا با عکس های مکلارن اف وان و…. ولی اون پیکان دل منو برد مخصوصا با اون رنگش

  28. ناشناس

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه جالب تولید اولین پیکان در اردیبهشت سال ۴۶ آغاز شده و آخرین پیکان هم اردیبهشت ماه سال ۸۴ متوقف شده، اولین پیکان هم اردیبهشت ماه آخرین پیکان هم اردیبهشت ماه، اولین محصول هیوندای یعنی پونی هم که چند سال پیش توسط شرکت هیوندای با موتور برقی به صورت کانسپت رونمایی شد

  29. تورانی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم خودروسازان بایدوازداشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا