اولین خودروی سواری سوپرشارژ جهان، ساخت مرسدس بود که در سال ۱۹۲۳ به بازار عرضه شد و چندی بعد دیگر شرکتها هم سراغ این سیستم رفتند.
در جهان ماشین، کمتر صدایی را میتوان پیدا کرد که جذابتر از نالهٔ یک سوپرشارژر در کنار غرش یک موتور V8 باشد. هرچند سوپرشارژر را بیشتر در خودروهای آمریکایی میبینیم ولی در طول تاریخ، خودروسازان کشورهای دیگر هم از این سیستم القای اجباری استفاده کردهاند که مشهورترین آنها، مرسدس بنز است. این شرکت در دههٔ ۲۰۰۰ در مدلهای زیادی از محصولات خود از سوپرشارژر استفاده میکرد که با نام کمپرسور شناخته میشدند. علاوه بر این، اولین خودروی سوپرشارژ جهان هم توسط مرسدس ساخته شد هرچند که داستان سوپرشارژر خیلی زودتر از اختراع خودرو و پیشرانهٔ درونسوز آغاز شده بود.
همچنین بخوانید: مروری بر تاریخچه توربوشارژر و اولین خودروهای توربوی جهان
تاریخچهٔ سوپرشارژر
در سال ۱۸۴۹، «جی جونز» بریتانیایی، ایدهای را برای دستگاهی مطرح کرد که میتوانست به منظور تهویهٔ معادن ذغال سنگ استفاده شود. در آن سالها، استخراج ذغال سنگ کار بسیار خطرناکی بود زیرا تجمع گازهای سمی مثل متان یا مونوکسید کربن معدنچیان را تهدید میکرد. ایدهٔ جونز این بود که با دستگاهی، هوای تازه را وارد معدن کند تا تجمع گاز را با جریان هوا از بین ببرد. ۱۱ سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۰ نیز دو برادر آمریکایی شرکتی بنام روتس بلاور را ایجاد و اقدام به ثبت اختراع دستگاه تهویهٔ کارآمدتری کردند که میتوانست هوا را بسیار سریعتر از دستگاه جونز به حرکت درآورد. به همین دلیل، این دستگاه به دمندهٔ نوع روتس شهرت یافت.
سوپرشارژر در خودرو
این دستگاه دمنده برای اولین بار در مارس سال ۱۸۷۸ در جهان خودرو موردتوجه قرار گرفت یعنی زمانی که یک مهندس آلمانی بنام «هاینریش کریگر» یک سوپرشارژر ابتدایی را به ثبت رساند که از دو روتور تشکیل شده بود. این دستگاه قرار بود روی منیفولد ورودی موتور نصب شود تا با پمپاژ هوا باعث افزایش قدرت موتور شود. دستگاه کریگر هیچگاه به تولید نرسید ولی چند ماه بعد، یک مهندس اسکاتلندی بنام «دوگالد کلرک» نوع ابتدایی دیگری از سوپرشارژر را طراحی کرد که با موفقیت روی یک پیشرانهٔ دو زمانه آزمایش شد.
اولین خودروی سوپرشارژ تولیدی
هرچند اولین سوپرشارژرها در اواخر دههٔ ۱۸۰۰ ثبت اختراع شدند ولی سوپرشارژر تا سال ۱۹۲۳ در خودروهای تولیدی مورداستفاده قرار نگرفت. مرسدس اولین خودروی سوپرشارژ تولیدی غیرنظامی را در این سال به بازار عرضه کرد. این تکنولوژی در دو خودرو ارائه شد که شامل مرسدس ۶/۲۵ با پیشرانهٔ کوچک ۱.۶ لیتری و مرسدس ۱۰/۴۰ با موتور بزرگتر ۲.۶ لیتری میشد. مدت کوتاهی پس از معرفی سوپرشارژر در خودرویی تولیدی توسط مرسدس، شرکتهایی مثل فیات، بوگاتی و آلفارومئو هم تولید خودروهای مسابقهای سوپرشارژ را آغاز کردند تا اینکه در سال ۱۹۲۹، یک خودروی تولیدی دیگر با موتور سوپرشارژ به بازار عرضه شد. این خودرو بنتلی ½۴ لیتری بود که با نام بنتلی بلاور شناخته میشد.
نوع جدیدی از سوپرشارژر
تمام خودروهایی که ذکر کردیم، از سوپرشارژرهای نوع روتس استفاده میکردند یعنی همان طرحی که برای دستگاههای تهویه معادن به کار گرفته شده بود ولی این قطعه در سال ۱۹۳۵ متحول شد. در این سال، یک مهندس سوئدی اولین سوپرشارژر پیچشی یا اسکرو را ثبت اختراع کرد. سوپرشارژر نوع اسکرو هوای بسیار بیشتری را در پکیجی بسیار کوچکتر فراهم میکند و سوپرشارژرها تا به امروز از همین طرح استفاده میکنند.
سوپرشارژرهای مدرن
احتمالاً تاکنون ماسل کارهای قدیمی را با قطعهٔ کرومی بزرگی که از کاپوتشان بیرون زده دیدهاید. این قطعه همان سوپرشارژر نوع روتس است. در دورانی که خودروها کاربراتوری بودند، سوپرشارژرها هم ابعاد بسیار بزرگی داشتند و برای عملکرد درست باید تغییراتی زیادی در منیفولد هوای موتور صورت میگرفت. بااینحال، افزایش قدرتی که سوپرشارژر به همراه داشت بسیار زیاد بود. سوپرشارژرهای دهههای ۶۰ و ۷۰ میتوانستند ۷۵ تا ۱۵۰ اسب بخار به قدرت موتور اضافه کنند. با گذشت زمان و فراگیری سیستم سوخترسانی انژکتوری اما سوپرشارژرهای کوچکتر که زیر کاپوت جای میگرفتند متداول شدند. امروز نیز به لطف پیشرفت تکنولوژی، سوپرشارژرها با اندازهای کوچک میتوانند قدرت زیادی به موتور استفاده کنند. نقطهٔ اوج این موضوع را در پیشرانههایی مثل LT5 کوروت C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت، هلکت دوج با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار و پردتور فورد با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت میبینیم.
آرش
۳۰ آبان ۱۴۰۳قبل از اینکه دوستان وارد بحثهای الکی بشن این کشور و اون کشور ازش اسطوره درست کنن ببینن چطور یه ایده خلاقانه حاصل از نبوغ در طی سالها به تکامل رسیده
SMS
۳ آذر ۱۴۰۳همیشه همینجوری بوده
اول بنز یا جنرال موتورز و… ایده را می ساختند و بعد هم توسط دیگر شرکت ها به تکامل رسیده
POUYAN
۳۰ آبان ۱۴۰۳مهمترین پیشرفت توی این مقاله کارِ اون مهندس سوئدی بود که اسمشو نگفتین.
حسین دهمرد
۳۰ آبان ۱۴۰۳همون سانتریفیوژ از همه بی دردسر تره.
hosen
۳۰ آبان ۱۴۰۳دقیقا ولی نمیدونم چرا به اندازه نوع روتس و اسکرو مورد استفاده قرار نمیگیره.
JDM سابق
۳۰ آبان ۱۴۰۳در حال حاضر ایتون و سوپرشارژر هارو میسازه
کمپانی های آمریکایی مثل فورد و جنرالموتورز ازین برند ها در موتور هاشون استفاده میکنن
کمپانی IHI واسه دوج سوپرشارژر میسازه
قالبا ایتون بیشتره سوپرشارژر هارو میسازه
مثلاً ایتون برای GT500 و C7 ZR1
سوپرشارژر مدل TVS R2650 با حجم ۲۶۵۰ CC استفاده میکنن
LT4 Eaton R1740 با حجم ۱۷۰۰ CC استفاده میکنن
انجین های LSA و LS9 هم به ترتیب ۱.۹ لیتری و ۲.۳ لیتری ایتون استفاده میکنن
بنظرم بعدش ویپل (Whipple) بهترین سوپرشارژر هارو میسازه
برند های معتبر دیگه مثل مگنوسان پکستون و کن بل و ورتک هم هستن که اونا هم خیلی خوبن ( Paxton, Kenne bell, vortech, magnuson, lingenfelter)
R@min
۳۰ آبان ۱۴۰۳ایتون بهترین و پیشرفته ترین هست مخصوصا همین مدل که قالب فیبرکربنی داره ولی تویین اسکرو مرسدس SLR فوقالعاده بود.
JDM سابق
۳۰ آبان ۱۴۰۳سوپرشارژر SLR هم IHI تولید کرده
مرسدس دو لاین سوپرشارژر ایتون و IHI داره
IHI موتورهای M112 و M113/M155 تأمین میکنه
ایتون مدالهای M111 بعضی مدلهای M112 و M271 رو تولید کرده
جدای از این ایتون سوپرشارژ مدل m112 تو جگوار XJR و XKR هم گذاشتن
ولی خب سنگ تمام رو واسه مدلهای TVS R آمریکایی گذاشته با مدل های چهار پره که هم کامپکت ترن هم حرارت کمتری تولید میکنن
amirboss
۳۰ آبان ۱۴۰۳لابه لای این همه برند تولید سوپر شارژ، برای افرادی که میخان بدونن سوپرشارژر به صورت خلاصه چه کاری انجام میده اضافه کنم سوپرشارژر یک کمپرسور هوا است که با افزایش فشار یا چگالی هوای ورودی موتور، باعث ورود اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق شده و به احتراق بهتر سوخت و بازدهی بیشتر موتور، و در نتیجه افزایش قدرت خروجی آن کمک میکند. در این سامانه، دستگاه انرژی مورد نیاز خود را از موتور میگیرد و به همین دلیل موجب تضعیف قدرت موتور میگردد.
Khan
۲ آذر ۱۴۰۳ممنون از افزودن آگاهی ما