چشم اندازهفته نامه

آشنایی با اولین خودروهای سوپرشارژ جهان، از پیشگامی مرسدس تا فراگیری در آمریکا

اولین خودروی سواری سوپرشارژ جهان، ساخت مرسدس بود که در سال ۱۹۲۳ به بازار عرضه شد و چندی بعد دیگر شرکت‌ها هم سراغ این سیستم رفتند.

در جهان ماشین، کمتر صدایی را می‌توان پیدا کرد که جذاب‌تر از نالهٔ یک سوپرشارژر در کنار غرش یک موتور V8 باشد. هرچند سوپرشارژر را بیشتر در خودروهای آمریکایی می‌بینیم ولی در طول تاریخ، خودروسازان کشورهای دیگر هم از این سیستم القای اجباری استفاده کرده‌اند که مشهورترین آن‌ها، مرسدس بنز است. این شرکت در دههٔ ۲۰۰۰ در مدل‌های زیادی از محصولات خود از سوپرشارژر استفاده می‌کرد که با نام کمپرسور شناخته می‌شدند. علاوه بر این، اولین خودروی سوپرشارژ جهان هم توسط مرسدس ساخته شد هرچند که داستان سوپرشارژر خیلی زودتر از اختراع خودرو و پیشرانهٔ درون‌سوز آغاز شده بود.

همچنین بخوانید: مروری بر تاریخچه توربوشارژر و اولین خودروهای توربوی جهان

تاریخچهٔ سوپرشارژر

در سال ۱۸۴۹، «جی جونز» بریتانیایی، ایده‌ای را برای دستگاهی مطرح کرد که می‌توانست به منظور تهویهٔ معادن ذغال سنگ استفاده شود. در آن سال‌ها، استخراج ذغال سنگ کار بسیار خطرناکی بود زیرا تجمع گازهای سمی مثل متان یا مونوکسید کربن معدنچیان را تهدید می‌کرد. ایدهٔ جونز این بود که با دستگاهی، هوای تازه را وارد معدن کند تا تجمع گاز را با جریان هوا از بین ببرد. ۱۱ سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۰ نیز دو برادر آمریکایی شرکتی بنام روتس بلاور را ایجاد و اقدام به ثبت اختراع دستگاه تهویهٔ کارآمدتری کردند که می‌توانست هوا را بسیار سریع‌تر از دستگاه جونز به حرکت درآورد. به همین دلیل، این دستگاه به دمندهٔ نوع روتس شهرت یافت.

سوپرشارژر نوع روتس

سوپرشارژر در خودرو

این دستگاه دمنده برای اولین بار در مارس سال ۱۸۷۸ در جهان خودرو موردتوجه قرار گرفت یعنی زمانی که یک مهندس آلمانی بنام «هاینریش کریگر» یک سوپرشارژر ابتدایی را به ثبت رساند که از دو روتور تشکیل شده بود. این دستگاه قرار بود روی منیفولد ورودی موتور نصب شود تا با پمپاژ هوا باعث افزایش قدرت موتور شود. دستگاه کریگر هیچ‌گاه به تولید نرسید ولی چند ماه بعد، یک مهندس اسکاتلندی بنام «دوگالد کلرک» نوع ابتدایی دیگری از سوپرشارژر را طراحی کرد که با موفقیت روی یک پیشرانهٔ دو زمانه آزمایش شد.

اولین خودروی سوپرشارژ تولیدی

هرچند اولین سوپرشارژرها در اواخر دههٔ ۱۸۰۰ ثبت اختراع شدند ولی سوپرشارژر تا سال ۱۹۲۳ در خودروهای تولیدی مورداستفاده قرار نگرفت. مرسدس اولین خودروی سوپرشارژ تولیدی غیرنظامی را در این سال به بازار عرضه کرد. این تکنولوژی در دو خودرو ارائه شد که شامل مرسدس ۶/۲۵ با پیشرانهٔ کوچک ۱.۶ لیتری و مرسدس ۱۰/۴۰ با موتور بزرگ‌تر ۲.۶ لیتری می‌شد. مدت کوتاهی پس از معرفی سوپرشارژر در خودرویی تولیدی توسط مرسدس، شرکت‌هایی مثل فیات، بوگاتی و آلفارومئو هم تولید خودروهای مسابقه‌ای سوپرشارژ را آغاز کردند تا اینکه در سال ۱۹۲۹، یک خودروی تولیدی دیگر با موتور سوپرشارژ به بازار عرضه شد. این خودرو بنتلی ½۴ لیتری بود که با نام بنتلی بلاور شناخته می‌شد.

نوع جدیدی از سوپرشارژر

تمام خودروهایی که ذکر کردیم، از سوپرشارژرهای نوع روتس استفاده می‌کردند یعنی همان طرحی که برای دستگاه‌های تهویه معادن به کار گرفته شده بود ولی این قطعه در سال ۱۹۳۵ متحول شد. در این سال، یک مهندس سوئدی اولین سوپرشارژر پیچشی یا اسکرو را ثبت اختراع کرد. سوپرشارژر نوع اسکرو هوای بسیار بیشتری را در پکیجی بسیار کوچک‌تر فراهم می‌کند و سوپرشارژرها تا به امروز از همین طرح استفاده می‌کنند.

سوپرشارژر نوع اسکرو

سوپرشارژرهای مدرن

احتمالاً تاکنون ماسل کارهای قدیمی را با قطعهٔ کرومی بزرگی که از کاپوتشان بیرون زده دیده‌اید. این قطعه همان سوپرشارژر نوع روتس است. در دورانی که خودروها کاربراتوری بودند، سوپرشارژرها هم ابعاد بسیار بزرگی داشتند و برای عملکرد درست باید تغییراتی زیادی در منیفولد هوای موتور صورت می‌گرفت. بااین‌حال، افزایش قدرتی که سوپرشارژر به همراه داشت بسیار زیاد بود. سوپرشارژرهای دهه‌های ۶۰ و ۷۰ می‌توانستند ۷۵ تا ۱۵۰ اسب بخار به قدرت موتور اضافه کنند. با گذشت زمان و فراگیری سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری اما سوپرشارژرهای کوچک‌تر که زیر کاپوت جای می‌گرفتند متداول شدند. امروز نیز به لطف پیشرفت تکنولوژی، سوپرشارژرها با اندازه‌ای کوچک می‌توانند قدرت زیادی به موتور استفاده کنند. نقطهٔ اوج این موضوع را در پیشرانه‌هایی مثل LT5 کوروت C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت، هلکت دوج با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار و پردتور فورد با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت می‌بینیم.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. آرش

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    قبل از اینکه دوستان وارد بحثهای الکی بشن این کشور و اون کشور ازش اسطوره درست کنن ببینن چطور یه ایده خلاقانه حاصل از نبوغ در طی سالها به تکامل رسیده

    موافقم 16
    مخالفم 1
  2. POUYAN

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    مهمترین پیشرفت توی این مقاله کارِ اون مهندس سوئدی بود که اسمشو نگفتین.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  3. حسین دهمرد

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2645 ديدگاه)

    همون سانتریفیوژ از همه بی دردسر تره.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. JDM سابق

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    در حال حاضر ایتون و سوپرشارژر هارو میسازه

    کمپانی های آمریکایی مثل فورد و جنرال‌موتورز ازین برند ها در موتور هاشون استفاده میکنن
    کمپانی IHI واسه دوج سوپرشارژر میسازه
    قالبا ایتون بیشتره سوپرشارژر هارو میسازه
    مثلاً ایتون برای GT500 و C7 ZR1
    سوپرشارژر مدل TVS R2650 با حجم ۲۶۵۰ CC استفاده میکنن
    LT4 Eaton R1740 با حجم ۱۷۰۰ CC استفاده میکنن
    انجین های LSA و LS9 هم به ترتیب ۱.۹ لیتری و ۲.۳ لیتری ایتون استفاده میکنن

    بنظرم بعدش ویپل (Whipple) بهترین سوپرشارژر هارو میسازه
    برند های معتبر دیگه مثل مگنوسان پکستون و کن بل و ورتک هم هستن که اونا هم خیلی خوبن ( Paxton, Kenne bell, vortech, magnuson, lingenfelter)

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۳۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2057 ديدگاه)

      ایتون بهترین و پیشرفته ترین هست مخصوصا همین مدل که قالب فیبرکربنی داره ولی تویین اسکرو مرسدس SLR فوق‌العاده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا