چشم انداز

آشنایی با اولین شاسی‌بلند همه خودروسازان بزرگ جهان (قسمت اول)

در این مطلب با اولین شاسی‌بلند همهٔ خودروسازان بزرگ جهان آشنا خواهید شد و شاید در چند مورد شوکه شوید زیرا اولین شاسی‌بلند برخی شرکت‌ها آن چیزی که همه فکر می‌کنند نیست.

در آغاز قرن بیست و یکم شاسی‌بلندها هنوز جایگاه نسبتاً کوچکی در بازار خودروی جهانی داشتند اما حدود دهه بعد تنها خودروسازان بسیار خاصی مثل مک‌لارن و کونیگزگ هنوز هیچ شاسی‌بلندی در سبد محصولات خود ندارند. در این سری مطالب اما می‌خواهیم ببینیم کدام خودروسازان دهه‌ها در بخش شاسی‌بلندهای بازار حاضر بوده‌اند و کدام شرکت‌ها اخیراً به دلیل تقاضای بازار مجبور به ورود به این بخش شده‌اند؛ بنابراین، در سه قسمت به معرفی اولین شاسی‌بلند همه خودروسازان بزرگ و مشهور جهان به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

آکورا: SLX سال ۱۹۹۵

اولین شاسی‌بلند آکورا مدلی بنام SLX بود. این خودرو اما در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ ایسوزو تروپر بود که کمی ارتقاء پیدا کرده بود و از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ توسط برند لوکس هوندا به بازار عرضه شد. SLX فقط در ایالات‌متحده به فروش رسید و بعداً در سال ۲۰۰۱ با MDX جایگزین شد که اولین شاسی‌بلند اختصاصی آکورا به‌حساب می‌آمد.

آلفارومئو: ماتا سال ۱۹۵۲

هرچند شاید فکر کنید آلفارومئو هم یکی از بسیار خودروسازانی محسوب می‌شود که طی دههٔ اخیر وارد بازار شاسی‌بلندها شده و استلویو اولین شاسی‌بلند آن است ولی این شرکت در دههٔ ۵۰ شاسی‌بلند جیپ مانندی بنام ماتا را تولید می‌کرد. البته این خودرو به درخواست وزارت دفاع ایتالیا و بیشتر برای استفاده‌های نظامی ساخته شد اما نسخه غیرنظامی ماتا هم به تولید رسید.

آستون‌مارتین: DBX سال ۲۰۲۰

آستون‌مارتین یکی از جدیدترین بازیگران در بخش شاسی‌بلندها محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۲۰ اولین کراس‌اوور خود را با نام DBX معرفی کرد. نسخهٔ DBX707 این خودرو که در اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی شد، یکی از قوی‌ترین و سریع‌ترین شاسی‌بلندهای حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

آئودی: Q7 سال ۲۰۰۵

هرچند آئودی Q7 اشتراکات زیادی با فولکس‌واگن توآرگ و پورشه کاین دارد اما سه سال پس از آن‌ها در اواخر سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد. این خودرو از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ با یک پیشرانهٔ عظیم ۶ لیتری V12 توربودیزل با ۵۰۰ اسب بخار قدرت قابل خریداری بود. این پیشرانه روی هیچ خودروی دیگری نصب نشد. Q7 هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد.

بنتلی: دامینیتور سال ۱۹۹۵

در مورد اولین شاسی‌بلند بنتلی هم شاهد داستانی مثل آلفارومئو هستیم زیرا درحالی‌که همه بنتایگا را به‌عنوان اولین شاسی‌بلند این شرکت می‌شناسند اما این عنوان در اختیار مدلی بنام دامینیتور است. این خودرو در سال ۱۹۹۴ به سفارش سلطان برونئی در شش دستگاه ساخته شد و گفته می‌شود هزینهٔ ساخت هر دستگاه در آن زمان به سه میلیون پوند رسیده است. از دامینیتور اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی میدانیم که روی شاسی نسل دوم رنجروور ساخته شده است.

ب‌ام‌و: X5 سال ۱۹۹۹

در بین برندهای لوکس، ب‌ام‌و سابقهٔ نسبتاً طولانی‌تری در بخش شاسی‌بلندها دارد. نسل اول X5 در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و هم‌اکنون در نسل چهارم قرار دارد. تمام نسل‌های این خودرو فقط در کارخانهٔ اسپارتانبورگ در کارولینای شمالی ساخته شدند. پس از X5 راه برای ساخت شاسی‌بلندهای دیگر ب‌ام‌و مثل X6 کوپه و X7 فول سایز هموار شد.

بیوک: راندیوو سال ۲۰۰۱

اولین شاسی‌بلند بیوک در سال ۲۰۰۱ روی خط تولید رفت و شش سال عمر کرد. هرچند این خودرو عمر نسبتاً کوتاهی داشت اما مدل موفقی بود و بسیار بیشتر از پسرعموی زشت خود، پونتیاک آزتک فروخت. هرچند این دو خودرو اشتراکات زیادی داشتند اما دلیل موفقیت راندیوو واضح بود. شاسی‌بلند بیوک ظاهر بسیار متعارف‌تری نسبت به آزتک داشت.

کادیلاک: اسکالید سال ۱۹۹۸

کادیلاک در سال ۱۹۹۸ با عرضهٔ نسل اول اسکالید مستقیماً به لینکلن نویگیتور پاسخ داد و وارد بخش شاسی‌بلندها شد. این خودرو اما در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ جی‌ام‌سی یوکان دنالی بود که فقط حدود دو سال تولید شد و سپس جای خود را به نسل دوم داد که محصولی اختصاصی محسوب می‌شد و بیشتر از شاسی‌بلندهای فول سایز ارزان‌تر جنرال موتورز متمایز شده بود.

شورلت: سابربن سال ۱۹۳۵

شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، اولین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی به‌حساب می‌آید. هرچند نسل‌های اولیه سابربن خیلی به تعریف امروزی شاسی‌بلند شباهت نداشتند اما نسل چهارم که در سال ۱۹۵۵ معرفی شد با فاصلهٔ بیشتر از زمین و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، سابربن را به یک شاسی‌بلند واقعی تبدیل کرد.

کرایسلر: پاسیفیکا سال ۲۰۰۳

پاسیفیکا نه‌تنها اولین شاسی‌بلند کرایسلر بود بلکه اولین محصول توسعهٔ مشترک اتحاد دایملر کرایسلر که در سال ۱۹۹۸ شکل گرفته بود هم محسوب می‌شد. این خودرو در اوایل سال ۲۰۰۳ با مدل ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد اما موفقیت چندانی کسب نکرد و تولید آن پیش از پایان سال ۲۰۰۷ خاتمه یافت.

سیتروئن: C-Crosser سال ۲۰۰۷

سیتروئن با C-Crosser که در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد وارد دنیای شاسی‌بلندها شد. البته این خودرو هم مثل پژو ۴۰۰۷ اساساً یک میتسوبیشی اوت‌لندر ری‌بج شده بود هرچند که یکی از پیشرانه‌های آن (۲.۲ لیتری توربودیزل) ساخت خود سیتروئن بود. C-Crosser فقط از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در بازار دوام آورد و هرچند میتسوبیشی نسل بعدی اوت‌لندر را به بازار فرستاد اما پژو و سیتروئن اقدام به ساخت شاسی‌بلندهای اختصاصی خودشان کردند.

داچیا: داستر سال ۱۹۸۰

هرکس می‌گوید اولین شاسی‌بلند داچیا مدل داستر بوده حرف درستی میزند اما اگر منظور داستری باشد که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، اشتباه است زیرا اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۸۰ به بازار آمد. البته این خودرو در اصل ساخت شرکت رومانیایی آرو بود و Aro 10 نام داشت اما از قطعات داچیا استفاده می‌کرد و در برخی بازارها با نام داستر عرضه می‌شد. قطعات فنی این شاسی‌بلند از داچیا ۱۳۰۰ (نسخهٔ رومانیایی رنو ۱۲) گرفته شده بود. Aro 10 تا سال ۲۰۰۶ تولید شد و برای مدت کوتاهی با نام داچیا داستر در بریتانیا هم عرضه شد.

دوج: تاون واگن سال ۱۹۵۶

مثل شورلت سابربن، به‌راحتی نمی‌توان گفت که دوج تاون واگن یک شاسی‌بلند است یا نه. درهرحال، این خودرو که در سال ۱۹۵۶ معرفی شد، در اصل نسخهٔ سواری از ون باری تاون پنل بود که دو سال قبل معرفی شده بود. تاون واگن ارتفاع لازم برای شاسی‌بلند تلقی شدن را داشت اما فقط به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شد. البته در سال ۱۹۵۷ دوج مدل تاون واگن پاور را با ارتفاع بیشتر از زمین و سامانهٔ چهارچرخ محرک معرفی کرد که بسیار به تعریف امروزی شاسی‌بلند نزدیک‌تر بود.

دی‌اس: DS 6 سال ۲۰۱۴

ازآنجایی‌که دی‌اس به‌عنوان برند لوکس سیتروئن در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، تعجبی ندارد که اولین شاسی‌بلند آن طی دههٔ اخیر معرفی شده است. DS 6 اما برای بازار چین در نظر گرفته شده بود و در این کشور تولید می‌شد. اولین کراس‌اوور سیتروئن برای اروپا نیز DS 7 کراس‌بک بود که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

فورد: برانکو سال ۱۹۶۵

اولین شاسی‌بلند فورد مدل مشهور برانکو بود که در اواخر سال ۱۹۶۵ پدیدار شد. این خودرو طبق روش سنتی آن سال‌ها یعنی با ساختار بدنه روی شاسی ساخته شده بود. تولید برانکو طی پنج نسل تا سال ۱۹۹۶ ادامه یافت و نسل ششم پس از حدود ۲۵ سال وقفه با طراحی رترو که به نسل اول شباهت دارد در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۴ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. m-i-l-i

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    فورد و دوج برای اولین بار چه ماشینایی زدن

    موافقم 82
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (7389 ديدگاه)

      سابربن و پاورواگن کافیه برای همه اینها
      ماشالاه اصالت امریکن کارز

      موافقم 46
      مخالفم 57
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (10473 ديدگاه)

        ای کاش زمان برگرده با قبل از سال ۲۰۰۰ 😢.

        دیگه این دنیا به درد نمیخوره !

        موافقم 58
        مخالفم 20
      2. (Ali(chevynova

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (7389 ديدگاه)

        ((شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، اولین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی به‌حساب می‌آید))

        موافقم 42
        مخالفم 28
        1. Mf1

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (243 ديدگاه)

          خوب الان کجای کار قرار داره اقا ماشالا

          موافقم 17
          مخالفم 15
      3. ارش

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (52 ديدگاه)

        حتی فکر اینکه دهه ۳۰ ماشین دو دیفرانسیل داشته باشی لذت بخشه

        موافقم 32
        مخالفم 2
        1. همایون

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (792 ديدگاه)

          نسل اول سابربن دو دف نبود کلا اینکه سابرین رو اولین شاسی بلند بدونن یا جیپ ویلیز بین علما بحثه توش.چون همونطور که تو متن گفته شد سابرین تا سال ۵۵ بیشتر شبیه یه استیشن بود و البته دف عقبم بود و ارتفاعی از زمین نداشت آنچنان ولی جیپ در نسل اول استانداردهای شاسی بلندهارو تنظیم کرد.هر چند تو همون سالها آلمانها هم مدلهای همه جارو داشتن

          موافقم 11
          مخالفم 3
  2. TML BN

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    داستر ما از کرگی زشت بود
    بنتلی دامینیتور هم انگار رولزرویس کولینان در دوران لوغه😂

    موافقم 57
    مخالفم 7
  3. Python

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1107 ديدگاه)

    توی قسمت بعدی برند ماهیندرا واشکودا رو هم بزارید‌ حتما

    موافقم 8
    مخالفم 14
  4. امین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    ایران خودرو هم با ریرا شروع می کند

    موافقم 36
    مخالفم 4
    1. Arshia m3csl

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1194 ديدگاه)

      ریرا کراس اوور کوچیکه نه شاسی بلند پلتفرمش هم مال پژو ۲۰۰۸ هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. دوستدار خودروی برقی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (191 ديدگاه)

    X5 مادره تمام شاسی بلند های نسل جدیده
    کلا صنعت شاسی بلند سازی رو به قبل از x5 و بعد از x5 تقسیم کرد
    (فن bmw نیستم)

    موافقم 19
    مخالفم 59
    1. ARMAN سابق

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (492 ديدگاه)

      مادر تمام کراس اور ها منظورته دیگه نه؟؟؟
      مادر تمام شاسی بلند ها اولین نشونه که سابربنه

      موافقم 43
      مخالفم 6
    2. datsun

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3960 ديدگاه)

      جل الخالق ، یه کامنتهای این روزا تو پدال میزارن عجیب

      موافقم 37
      مخالفم 2
    3. (Ali(chevynova

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (7389 ديدگاه)

      اون موقع که Bmwc نمیدونست شاسی بلند چیه ، سابربن ۶۰ سال سابقش بود
      Bmwcکلا ۲۵ ساله میدونه شاسی بلند چیه

      موافقم 25
      مخالفم 34
      1. آلمانی باز

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (208 ديدگاه)

        آره bmw کلا ۲۵ ساله میدونه شاسی بلند چیه ولی تو همین ۲۵ سال ی x5 لمانز ساخت باهاش ۱۸ سال رکوردار شاسی بلند ها تو نوربرینگ بود

        1. Mojtaba

          ۳ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          بابا نگو x5 ادم حالش کلا به هم میخوره

    4. حسن

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      الانشم که بیست سال گذشته و باید بزرگ میشد هنو نشده برا 4 نفر خوبه اونم دو تاش قد بلند نباشن شما شاسی حساب کن ما هم میگیم هست

      موافقم 3
      مخالفم 9
  6. Amir

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    انگار رولز رویس شاسی بلنداشو از شاسی بلند ۱۹۹۵ بنتلی اسکی رفته

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. datsun

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3960 ديدگاه)

      یه چی میگی ها اون موقع بنتلی بچه رولزرویس بود تحت مالک رولزرویس

      موافقم 18
      مخالفم 4
  7. محمد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    شما که زحمت کشیدی این مطلب جالبو ترجمه کردی لااقل به ترتیب حروف الفبای خودمون مرتب می‌کردی

    موافقم 8
    مخالفم 3
  8. ارش

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    شورلت و دوج عالی بودن فکر کنید دهه ۳۰ میلادی ماشین دو دیفرانسیل و جادار داشته باشی چه لذتی داشته اون موقع الان که دیگه همه کمپانی ها چند مدل دو دیفرانسیل دارن .

    موافقم 21
    مخالفم 2
  9. Reza-a

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (456 ديدگاه)

    به آلفارومئو نمی‌خورد تو کلاس شاسی بلند اینطور سابقه سنگینی داشته باشه!
    بزرگوار از پیشکسوتان کلاس شاسی بلنده🙂

    موافقم 19
    مخالفم 1
  10. Reza

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    آلفارومئو غیر انتظارترین بود!

    موافقم 12
    مخالفم 1
  11. حسن

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    آلفارومئو ماتا همون جیپ ویلیس ام‌بی 1941 نیست به نظرتون؟

    موافقم 6
    مخالفم 4
  12. حسن

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    شورلت همیشه پز سابربن را میده اما هرگز فکر نمیکردم سال 1935 یه همچین جیگری ساخته باشه واقعا خودروهای اولیه هر کدام یک اثر هنریه فاخر بودن

  13. فرزاد افشار

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    اولین شاسی بلند جهان مربوط به جیپ ویلیز بوده اما بنز قبل از اون ماشین چهارچرخ متحرک داَشته

    موافقم 7
    مخالفم 3
  14. نویدی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (393 ديدگاه)

    شاسی بلندای آمریکایی انگار همشون وانتن،یه وانت اتاق دار!

    موافقم 7
    مخالفم 4
  15. مهردادکمال

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2005 ديدگاه)

    هزینهٔ ساخت هر دستگاه در آن زمان به سه میلیون پوند رسیده است. از دامینیتور اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی میدانیم که روی شاسی نسل دوم رنجروور ساخته شده است
    قطعا برای دوشیدن شاه برونئی این داستان رو سر هم کردن… شما باورتون میشه!!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  16. رضا

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    پادشاه شاسی بلندها تویوتا لندکروز 🇯🇵👑

    موافقم 3
    مخالفم 8
  17. علیرضا یکانی ازبوشهر

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام آقایان پس پاترول نیسان سافاری یا لندکروز تویوتا یا مزدا سوزوکی یا لندرور میتسوبیشی پاجیرو اصلا سیمرغی که توایران تولیدمیشد 3دنده بود یا سلطان بلیزر البته درسته که قدیمی‌ترین منظوره ولی اینم یادمون باشه که ژاپنی‌ها چه کردند

  18. محمدرضا

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا از رانجرور مرسدس لندرور خبری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا