چشم اندازهفته نامه

آشنایی با اولین شاسی‌بلند همه خودروسازان بزرگ جهان (قسمت دوم)

در قسمت قبلی این مطلب با اولین شاسی‌بلند پانزده خودروساز مختلف آشنا شدیم و تا فورد پیش رفتیم. در این قسمت نیز سراغ شانزده شرکت دیگر می‌رویم.

فراری: پوروسانگوئه سال ۲۰۲۲

جدیدترین خودروسازی که وارد بخش شاسی‌بلندها شده فراری است. این شرکت شاسی‌بلند خود با نام پوروسانگوئه را سال گذشته معرفی کرد. البته فراری این خودرو را رسماً یک شاسی‌بلند نمی‌داند و آن را خودروی اسپرت بلندقامت چهاردر توصیف می‌کند. با این وجود و علیرغم ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در پوروسانگوئه می‌بینیم، این خودرو به‌عنوان ورود فراری به دنیای شاسی‌بلندها در نظر گرفته می‌شود.

جنسیس: GV80 سال ۲۰۲۰

جنسیس به‌عنوان برند لوکس هیوندای، سابقه کوتاهی دارد. این شرکت کار خود را با سدان‌ها آغاز کرد اما سرانجام در ژانویهٔ سال ۲۰۲۰ جنسیس از اولین شاسی‌بلند خود با نام GV80 پرده برداشت. پس از این نیز برند لوکس هیوندای شاسی‌بلند کوچک‌تر GV70 و همین‌طور مدل الکتریکی GV60 را معرفی کرد تا حضور خود در بخش شاسی‌بلندها را پررنگ‌تر کند.

هوندا: پاسپورت سال ۱۹۹۳

مثل برند لوکس آکورا، اولین شاسی‌بلند هوندا هم در اصل یک ایسوزو بود. این خودرو نسخهٔ ری‌بج شدهٔ ایسوزو رودئو بود که با نام هوندا پاسپورت طی دو نسل از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید می‌شد. پاسپورت به‌منظور حضور هوندا در بازار رو به رشد شاسی‌بلندهای ایالات‌متحده در نظر گرفته شده بود. اولین شاسی‌بلند اختصاصی هوندا اما مدل کامپکت CR-V بود که در سال ۱۹۹۵ معرفی شد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ نیز نام پاسپورت را دوباره کرد.

هیوندای: گالوپر سال ۱۹۹۱

هیوندای هم شرکت دیگری بود که ابتدا با کمک یک خودروساز دیگر وارد بخش شاسی‌بلندها شد. گالوپر نسخهٔ ری‌بج شدهٔ نسل اول میتسوبیشی پاجرو بود که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ توسط هیوندای طی دو نسل به بازار عرضه شد. اولین تلاش خود هیوندای برای ساخت شاسی‌بلند اما مدل سانتافه بود که در سال ۲۰۰۰ پدیدار شد.

اینفینیتی: QX4 سال ۱۹۹۶

اینفینیتی به‌عنوان برند لوکس نیسان، اولین شاسی‌بلند خود را در سال ۱۹۹۶ با نام QX4 به بازار فرستاد. هرچند این خودرو بر اساس نیسان پث‌فایندر ساخته شده بود اما چیزی بیشتر از یک ری‌بج ساده بود. QX4 کابین لوکس‌تر و راحت‌تری داشت و فقط با پیشرانه‌های نرم بنزینی ارائه می‌شد درحالی‌که برای پث‌فایندر موتورهای دیزلی هم قابل انتخاب بود.

جگوار: F-Pace سال ۲۰۱۶

جگوار برای دهه‌ها به‌عنوان شرکتی شناخته می‌شد که هرگز شاسی‌بلند نمی‌سازد زیرا مالک قبلی این برند بریتانیایی یعنی فورد این وظیفه را کامل به لندروور سپرده بود اما جگوار تحت مالکیت جدید با عرضهٔ F-Pace در سال ۲۰۱۶ خود را از این قیدوبندها رها کرد. جگوار برای ساخت این شاسی‌بلند بجای متوسل شدن به لندروور، از پلت‌فرم خاص خود استفاده کرد که قبلاً در سدان‌های XE و XF به کار رفته بود. یک سال بعد نیز رنجروور ولار روی همین پلت‌فرم ساخته شد.

جیپ: CJ-2A سال ۱۹۴۵

هرچند شورلت سابربن سابقهٔ بیشتری دارد اما بدون شک جیپ ویلیز اولین شاسی‌بلند واقعی جهان محسوب می‌شود. این خودرو در طول جنگ جهانی دوم توسط شرکت‌های فورد و ویلیز برای ارتش ایالات‌متحده تولید می‌شد. در سال ۱۹۴۵ اما ویلیز اولین نسخهٔ غیرنظامی این ماشین را با نام CJ-2A به بازار فرستاد. از این مدل تا زمانی که در سال ۱۹۴۹ جای خود را به CJ-3A داد بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه ساخته شد.

کیا: اسپرتیج سال ۱۹۹۳

در سال ۱۹۹۳ کیا شرکت بسیار متفاوتی نسبت به چیزی که امروز می‌شناسیم بود. در آن زمان، قیمت ارزان تنها دلیل خرید یکی از محصولات این شرکت بود و این موضوع در مورد نسل اول اسپرتیج هم صدق می‌کرد زیرا این خودرو فاصلهٔ زیادی با بهترین شاسی‌بلندهای آن زمان داشت. بااین‌حال، نسل اول اسپرتیج ۱۲ سال روی خط تولید ماند و سپس جای خود را به نسل دوم داد که خودروی بسیار بهتری بود.

لامبورگینی: LM002 سال ۱۹۸۶

برخلاف تصور خیلی‌ها، اوروس اولین شاسی‌بلند لامبورگینی نیست و این عنوان به LM002 اختصاص دارد که از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ در تعداد کمی ساخته شد. در آن زمان که شاسی‌بلندها خیلی محبوب نبودند و فشاری روی خودروسازان برای ورود به این بخش وجود نداشت، ساخت شاسی‌بلندی مثل LM002 برای شرکتی که صرفاً به تولید سوپراسپرت می‌پرداخت بسیار عجیب بود.

لندروور: سری I سال ۱۹۴۸

پس از جیپ CJ-2A، لندروور سری I یکی از اولین شاسی‌بلندهایی بود که برای استفاده‌های غیرنظامی ساخته شد. این خودرو در سه نسل شامل سری I، سری II و سری III ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ به دیفندر تغییر نام داد. نمونه‌های اولیهٔ سری I توسط شرکت روور به بازار عرضه می‌شدند تا اینکه در سال ۱۹۷۸ لندروور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بریتیش لیلاند به یک شرکت مستقل تبدیل شد.

لکسس: LX سال ۱۹۹۵

مثل اینفینیتی، اولین شاسی‌بلند لکسس هم در اصل ری‌بج یکی از شاسی‌بلندهای شرکت مادر خود بود. لکسس LX نسخهٔ لوکس‌تری از تویوتا لندکروزر بود که در اواخر سال ۱۹۹۵ روی خط تولید رفت. پس از این، لکسس به‌سرعت در سال ۱۹۹۸ اولین کراس‌اوور خود را هم با نام RX به بازار فرستاد.

لینکلن: نویگیتور سال ۱۹۹۸

لینکلن نیز برای ساخت اولین شاسی‌بلند خود از شیوه‌ای مشابه اینفینیتی و لکسس استفاده کرد. نویگیتور اساساً نسخهٔ لوکس فورد اکسپدیشن بود که جانشین برانکو شده بود. البته هرچند بدنهٔ این دو خودرو یکسان بود اما لینکلن تغییرات زیادی در ظاهر و داخل نویگیتور ایجاد کرد تا به‌خوبی از اکسپدیشن ارزان‌تر متمایز شود.

مازراتی: لوانته سال ۲۰۱۶

این خودرو که توسط سازندهٔ ایتالیایی با عنوان «مازراتی شاسی‌بلندها» توصیف شده بود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد. البته مازراتی با رونمایی از کانسپت کوبانگ در سال ۲۰۱۱ قصد خود برای ورود به دنیای شاسی‌بلندها را نشان داده بود. هرچند لوانته فروش بیشتری نسبت به دیگر محصولات مازراتی داست اما چندان مورد تحسین قرار نگرفت.

مزدا: ناواهو سال ۱۹۹۱

اولین شاسی‌بلند مزدا هم شرایطی مثل هوندا پاسپورت و هیوندای گالوپر داشت زیرا ناواهو درواقع نسخهٔ ری‌بج شدهٔ نسل اول فورد اکسپلورر بود. این خودرو اما عمر کوتاهی داشت و تا سال ۱۹۹۴ تولید شد. مدل تریبیوت که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، جایگزینی برای ناواهو بود. تریبیوت هم بر اساس فورد اسکیپ ساخته شده بود اما مزدا مشارکت بیشتری در طراحی آن داشت.

مرسدس بنز: G کلاس سال ۱۹۷۹

شاسی‌بلندی که این روزها با نام G کلاس می‌شناسیم، در ابتدا G واگن نام داشت که مخفف خودروی آفرود در زبان آلمانی بود. این خودرو که در سال ۱۹۷۹ به بازار آمد، یک ۴×۴ سنتی با شاسی نردبانی، ظاهر جعبه‌ای شکل، سه قفل دیفرانسیل و خریداران نظامی فراوان بود. بعداً اما سرنوشت G کلاس کاملاً تغییر کرد و به شاسی‌بلندی مجلل و نماد ثروت تبدیل شد که بعید است برای آفرود استفاده شود.

مینی: کانتریمن سال ۲۰۱۰

ب‌ام‌و پس از اینکه در احیای هاچ‌بک مینی موفق عمل کرد، همان فرمول را در دیگر کلاس‌ها هم به کار گرفت که یکی از آن‌ها شاسی‌بلند بود. بدین ترتیب، در سال ۲۰۱۰ مدل کانتریمن متولد شد. ویژگی اصلی کانتریمن این بود که می‌توانست دو بزرگ‌سال ۱۸۰ سانتی‌متری را در عقب خود جای دهد یعنی چیزی که تا آن زمان در هیچ مینی دیگری امکان نداشت. کانتریمن همچنین اولین مینی چهارچرخ محرک محسوب می‌شد.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    فقط تاریخچه پرافتخار هیوندا تو پرانتز آویزون میتسوبیشی موتورز
    .
    .
    ‌.
    روسها هم ماشینهای آفرودی عجیبی داشتن حتی یه سری دودیفرانسیل قبل جیب هم میساختن دقیق نمیدونم گاز بود آواز بود چی بود ولی قدمت زیادی دارن منتهی چون هدف نظامی بوده به جای نرسیدن،

    موافقم 48
    مخالفم 65
    1. (Ali(chevynova

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (7389 ديدگاه)

      سرباز جنگ جهانی دوم جیپ ویلیز
      اولین شاسی بلند کامل دنیا
      پدر افرودرهای جهان
      ماشالاه امریکن

      موافقم 40
      مخالفم 79
      1. (Ali(chevynova

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (7389 ديدگاه)

        کاش در تاریخچه لندروور این واقعیت تاریخی رو دوباره ذکر میکردید که نسل اولش براساس پلتفرم ویلیزMBساخته شد

        موافقم 30
        مخالفم 70
      2. فورد

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (891 ديدگاه)

        خیلی جالبه شرکت فورد تولیدش میکرده

        موافقم 15
        مخالفم 1
      3. محمد

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1484 ديدگاه)

        بازم نفر اول رو ریپلای کرد و شعر و ماشاالله ماشاالله راه انداخت

        موافقم 24
        مخالفم 5
    2. phonix

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      اقای داتسون
      کامنت خیلی لوسی گذاشتید جناب لطف کنید سعی کنید با کامنت چیزی به سایت اضافه کنید

      موافقم 50
      مخالفم 14
      1. datsun

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (3960 ديدگاه)

        همین که شما اضافه میکنید کافیه

        موافقم 19
        مخالفم 41
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (10473 ديدگاه)

        جدی دنیای خودرو فقط بین سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ ارزش واقعی داشت و دیگر هیچ !

        جناب فونیکس
        حالا شما کوتاه بیا ، بگذار از کامنت‌های مفهومی شما فعلاً فیض ببریم تا بعد ببینیم چی پیش میاد !

        موافقم 11
        مخالفم 37
    3. Avan

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (424 ديدگاه)

      کاماز هست. الان کامیون می سازد.کامیونهای ارتش روسیه را هم می سازد.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  2. بزار قبول نکنم

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (50 ديدگاه)

    کانتریمن؟!؟ شاسی بلند؟!؟

    موافقم 30
    مخالفم 6
    1. Sajjad

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      کراس اور هم محسوب نمیشه!

      موافقم 21
      مخالفم 7
      1. TML BN

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1059 ديدگاه)

        چرا دیگه وقتی ماشینی مثل دانگ فانگ اچ سی کراس کراس اووره چرا این نباشه

        موافقم 19
        مخالفم 2
  3. TML BN

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    نمیدونم چرا لوانته خیلی به دل من میشینه نسبت به DBX و رقباش
    و جی واگن واقعا واسه من خودروی تلخیه چون به سفارش خودمون بود ولی هیچ وقت پاش حتی نزدیک به مرزمون هم نشد

    موافقم 44
    مخالفم 5
  4. Daruosh

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    اون لکسوس اتاق fj80 رو نگاه اوووووووف🤤❤️‍🔥

    موافقم 36
    مخالفم 4
  5. امین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    ایران خودرو هم لطفاً ذکر کنید .با محصول ریرا

    موافقم 9
    مخالفم 28
    1. TML BN

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      هنوز به بار نه به دار بزار ببینیم چه آش شعله قلم کاریه بعد

      موافقم 22
      مخالفم 1
  6. reza-a

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (456 ديدگاه)

    لامبورگینی ال ام 002 رو اول برای یک سفارش نظامی ساخت (یک جور رقابت برای دریافت سفارش) که موفق نشد و برای جبران هزینه طراحیش نسخه غیر نظامیش رو تولید کرد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. Avan

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (424 ديدگاه)

    دقت کردید کیا اسپورتیج ۱۹۹۳ شبیه پراید هست. فکر کنم تا چند سال دیگه بعد از پراید ۱۱۱، ۱۳۲ ، ۱۵۱ برسیم به پراید ۲۰۱۴۸ که همین شکل اسپورتیج سال۱۹۹۳ است!

    موافقم 14
    مخالفم 2
  8. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلام ما کیا اسپورتیجر داریم که رو سقفش سان روف دارد و من از آنجا بیرون می آیم

    موافقم 0
    مخالفم 13
    1. 😐

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (4983 ديدگاه)

      سلام باشه

    2. یک عشق ماشین

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      الان مثلا پز دادی؟

  9. خخخ

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    اصالت واقعی LM002 😀
    ریدم به محصولات لامبورگینی که تا حالا ندیدم رکورد بزنه

    موافقم 2
    مخالفم 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا