تغییر وضعیت خودروسازان از تولید محصولات احتراقداخلی به برقی، یک دگرگونی بزرگ و هیجانانگیز به شمار میرود که با سرعت بالایی درحال رخ دادن است. تغییرات جدید به افراد بیشتری امکان استفاده از این فرصت را داده تا برای حضور در این صنعت پردرآمد، خود را مطرح کنند. شرکتی مانند تسلا یک دهه پیش این کار را انجام داد.
با موفقیت تسلا، بسیاری از خودروسازان دیگر نیز وارد این حوزه تازه و پر تبوتاب شدند. پیشتر در مطالبی جداگانه، خودروهای سدان، کراساوور، شاسیبلند و وانتهای ۵ سال آینده بازار را معرفی کردیم. در ادامه این مطلب، لیستی از خودروسازان بهنام و تازهوارد را معرفی خواهیم کرد که در آیندهای نهچندان دور، به شرکتهای مشهور عرضهکننده خودروهای برقی تبدیل خواهند شد:
وینفست
وینفست یک خودروساز ویتنامی با دفتر مرکزی خود در کشور سنگاپور محسوب میشود. این برند با ارائه برنامههای جدید مانند خرید اشتراک شارژ بهجای خرید باتری و… قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، نمایندگیهای زیادی را در ایالاتمتحده و اروپا بازگشایی کند؛ البته بسیاری از این نمایندگیها در ایالت «کالیفرنیا» خواهند بود.
نخستین محصولات وینفست که برای این بازارها عرضه خواهند شد، VF 8 و VF 9 نام دارند. این دو شاسیبلند که بههمراه برنامه اشتراک باتری منحصربهفرد این شرکت عرضه خواهند شد، قیمت تهیه خودرو را از هزینه خرید و نگهداری باتری آن جدا میکنند.
فیسکر
طراح خوشذوق بامو Z8، آستونمارتین DB9 و ونتیج،«هنری فیسکر»، با عرضه مدل نیمهبرقی کارما در دهههای نخست قرن ۲۱ میلادی، اقبال زیادی پیدا نکرد اما این شکست باعث دست کشیدن او از تلاش نشد. شرکت «فیسکر اتوموتیو» بعدها با محصولاتی چون کارما رِوِرو و کارما GS-6 همچنان برای عرض اندام در بازار تلاش میکرد اما خبری از نشان تجاریاش نبود و در تعداد محدودی خودرو میساخت.
این نابغه طراحی امروزه اما با بازسازی نام خود، بهجای ساختن سدانهای آیندهنگرانه پلاگینهیبرید، محصولات تمام برقی میسازد. نخستین محصول این شرکت که تا پایان سال جاری میلادی وارد خط تولید خواهد شد، اوشن نام دارد. این شرکت برنامه دارد تا پس از عرضه این کراساوور، مدل ارزانتر پیِر را نیز روانه بازار کند.
کانو
طراحی محصولات کانو متداول نیست و فرمی جعبهای و درعینحال منحنی دارد. این طراحی عجیب اما منحصربهفرد توسط شرکتی ارائه شده است که برای مدتی با مشکلات مدیریتی متعدد و چالشهای گوناگون برای تولید محصولاتش دستوپنجه نرم میکند.
کانو میخواهد ابتدا یک وانتپیکاپ و یک ون را روانه بازار کند. این دو خودرو با طراحی ناآشنای خود، بهگونه ساخته میشوند که راننده و شاگرد را جایی جلوتر از محور جلوی خودرو قرار میدهند؛ این سبک طراحی در خودروهای امروزی چندان رایج نیست.
دلورین
سازنده خودروی فولادی پرنده در مجموعه فیلم «بازگشت به آینده» قصد دارد تا با تولید محصولات مفهومی خود، بهصورت جدی وارد صنعت خودرو شود. دلورین دیگر خودروهای سفرکننده در زمان نمیسازد اما محصولات جدید آن با ظاهر منحصربهفرد خود و پیشرانه برقی روانه بازار میشوند.
کانسپت آلفا۵ یک مدل مفهومی چهار سرنشینی با دو در بزرگ گالوینگ است که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۹۹ ثانیه زمان نیاز دارد. این خودرو نهایتا تا سرعت ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت و مسافت ۴۸۰ کیلومتر رانندهاش را همراهی میکند. دلورین اخیرا اعلام کرده که کانسپت کوپه آلفا۲ را نیز بهخاطر درخواستهای زیاد خریداران وارد خط تولید میکند.
ایندی
«INDI EV» یک شرکت واقعدر ایالت کالیفرنیا است که بهتازگی از محصول خود رونمایی کرده است. نخستین خودروی این شرکت آمریکایی یک کراساوور تمام برقی با طراحی مشابه شاسیبلند برقی تسلا مدل Y و بامو i3 است. این خودرو که «وان» نام دارد، به یک باتری ۹۵ کیلووات ساعتی مجهز میشود تا بتواند با یکبار شارژ کامل مسافت ۴۸۰ کیلومتر را طی کند.
ایندی میگوید که وان به سیستم تعلیق بادی و سیستم چهارچرخ محرک مجهز خواهدشد. ویژگی اصلی محصولش نیز سیستم «سوپرکامپیوتر» آن به شمار میرود. این سیستم نرمافزاری راه را برای ورود انواع نرمافزارهای کاربردی و بازیها باز میکند. نتیجه تلاش این سیستم در یک نمایشگر ۱۵ اینچی به نمایش درمیآید.
خودروهای جدیدی که هماکنون در آمریکا به فروش میرسند
برندهایی که پیشتر از آنها نام بردیم، هنوز محصولات خود را وارد بازار نکردهاند اما در این میان، شرکتهایی هم هستند که چند قدم جلوتر از آنها حرکت کردهاند:
ریویان
ریویان هماکنون دو خودروی R1T و R1S را در بازار دارد. این دو خودرو برقی با چهرهای کاملا مشابه یکدیگر، مشخصات فنی اغواکننده و عملکرد مناسبی دارند که باعث جذب تعداد زیادی از علاقهمندان به کلاس خودرویی شاسیبلند و وانتهای برقی شده است.
پولاستار
پولاستار در مقایسه با بسیاری از استارتاپها و شرکتهای تازهبنیان تولیدکننده خودروهای الکتریکی، پیشینه بیشتری دارد. این شرکت که زیربرند افزایش عملکرد محصولات ولوو سوئد به شمار میرفت، همانند AMG برای مرسدسبنز بهعنوان بخشی جدانشدنی از آن شرکت محسوب میشد؛ تا آنکه مدیران ولوو تصمیم گرفتند تا آن را به خودروسازی مستقل در حوزه تولید خودروهای برقی تبدیل کنند.
این شرکت که هماکنون خودروهایی لوکس، با عملکرد نسبتا بالا میسازد، برخلاف ولوو از سوئد به چین نقل مکان کرده تا تحت مدیریت شرکت مادر، جیلی، به تولید خودرو بپردازد.
لوسید
اگر اخبار پدال را دنبال کرده باشید، با نام لوسید و محصول تحسین برانگیز آن آشایی دارید. لوسید ایر آنقدر عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت که امروزه بهعنوان رقیبی جدی برای خودروهای نامآشنای بازار چون مرسدسبنز EQS، تسلا مدل S پلید و پورشه تایکان تبدیل شده است.
ایر با بهرهوری از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۸۰۰ کیلومتر گستره پیمایش مسیر، بهعنوان یکی از بهترین گزینهها در بازار خودروهای برقی شناخته میشود. تنها مشکل آن قیمت بسیار بالا و پرچمدارگونه آن است. ایر حتی از خودروهای لوکس یادشده نیز گرانتر است و همین مسئله، رقابت را برایش دشوار میکند.
نوابغ صنعت خودرو
اگر حرف تولید هرگونه خودرویی باشد، نمیتوان حضور بزرگان صنعت را در آن حوزه نادیده گرفت. برندهایی چون هیوندای، مرسدسبنز، بامو، مازراتی، جگوار و… همگی وارد بازار خودروهای برقی شدهاند و قصد دارند تا همانگونه که سهم زیادی از تولیدات خودروهای بنزینی را به خود اختصاص دادند، خودروهای الکتریکی زیادی بفروشند.
امروزه تقریبا تمام خودروسازان بزرگ جهان بخشی قابلتوجه از تولید خود را روی نمونههای برقی متمرکز کردهاند؛ بنابراین حتی با عدم ظهور برندهای جدید نیز هیچ کمبودی در مدلهای برقی وجود ندارد.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۹ شهریور ۱۴۰۱بچه ها من اینجوری فکر میکنم یا شما هم همین حس رو دارید که ماشین ها حس ماشین های تو بازی های گیم یا تو فیلم های علمی تخیلی یا کارتون ها رو میدن ؟
AMANTE
۱۹ شهریور ۱۴۰۱دقیقا همینجوری شده.
بخشی بخاطر الکتریکی شدن هست و کمپانی های جدیدی که به سبب اش درست شدن، چون باید طراحی رو انجام بدن که متمایز از بقیه باشه.
بخشی دیگه بخاطر اینه که طراح ها دیگه نمیدونن چیکار کنن و رد دادن. بخاطر همین میان سراغ طرح هایی که تا الان ریسکی بوده ولی با چسبوندن حرف هایی مثل مسیر تازه و پیش به سوی دنیای الکتریکی و… جمع اش میکنن.
࿗
۱۹ شهریور ۱۴۰۱تارا الکتریکی از قلم افتاد
لطفا رسیدگی کنید
࿗
۱۹ شهریور ۱۴۰۱انتظار میرفت نابغه ای مثل فیکسر وقتی برند خودش رو تاسیس کنه ماشین هایی طراحی کنه که متمایز ترین باشن ولی اینها خیلی معمولی و حوصله سربرن
࿗
۱۹ شهریور ۱۴۰۱بعد یک عمر فهمیدم فیسکر بود
۹۱۱
۱۹ شهریور ۱۴۰۱آره. با هات موافقم خیلی شبیه ماشین هایی هستند که توی فیلم های علمی تخیلی هستن.
۹۱۱
۱۹ شهریور ۱۴۰۱کانو هم بد نیست.
بهراد
۱۹ شهریور ۱۴۰۱یعنی اصلا یبار تسلا مدل ۳ سوار شدم… بخدا فکر کردم سوار این ماشین برقی های بچه ها شدم 😐 نه دنده ایه نه صدای موتوری اخه لذت رانندگی این چیه ؟!
parham68
۱۹ شهریور ۱۴۰۱آره واقعا همین حس رو میدن
محمد
۱۹ شهریور ۱۴۰۱سونی،هوندا
مردیم از خوشی
۱۹ شهریور ۱۴۰۱سونی سال 2025 و شیاومی و اپل 2024
رضا
۱۹ شهریور ۱۴۰۱برقی شدن باعث میشه هر ننه قمری که از خونه فرار میکنه ماشین بسازه
F.L.P
۲۰ شهریور ۱۴۰۱یه جوری میگین انگار ساخت موتور کم قیمت . کم مصرف . با قدرت مناسب کار خیلی اسونیه .
JDM lover
۱۹ شهریور ۱۴۰۱حالا که برقی شده هر کی یه برند میزنه یه مدل سریع میده بیرون
طراحی ها هم که همه عجیب غریب و بی روح
کابینم که تعریف چندانی نداره
هعععی…
مشتاقی
۱۹ شهریور ۱۴۰۱خدا کنه این برندهای تازه وارد حسابی با قدرت وارد بشن و تویوتا رو یا اون طراحیای زشتش از صحنه روزگار محو کنند.
Hitman
۱۹ شهریور ۱۴۰۱داش نفهمیدیا اینا هم طراحیشون ترکیدس😂
(البته به غیر پول استار و بنز و شورلت و دلورین)
F.L.P
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ای کاش ادمینان بیایند و کامنت های زشت شما را از روزگار پاک کنند . مرد حسابی تویوتا جا تورو تنگ کرده ؟؟ ارثتو خورده ؟؟ خب نخر .
Si
۱۹ شهریور ۱۴۰۱هیوندا خودروساز بزرگ؟ نویسنده عزیز یه سری به کمدینی بزن
سیاوش
۲۰ شهریور ۱۴۰۱همش ماشالله آمریکا
A.A.S
۲۰ شهریور ۱۴۰۱چقدر من از طراحی این خودرو های برقی بدم میاد 🥴
Mehdi
۲۰ شهریور ۱۴۰۱از کانو خوشم اومد
البته برای همان طبیعتی که توش عکس گرفته نه خیابانای پر چال چوله ایران
خان
۲۸ شهریور ۱۴۰۱پول استار هم ماشین خوبیه۰۰۰
یک کاربر
۵ مهر ۱۴۰۱از هیچکدومشون خوشم نیومد