چانگانچشم اندازدانگ فنگفردا موتورز

نیوو 05 و فورتینگ S50 مشخصات و قیمت محصولات جدید فردا موتور

دو مدل سدان با پیشرانه پلاگین هیبرید و سیستم تمام برقی، توسط فردا موتور در ایران رونمایی شده‌اند. نیوو ۰۵  و فورتینگ EV7 به زودی پیش‌فروش می‌شوند.

می‌توان فردا موتور را بازیگر اصلی نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۳ دانست. این مجموعه، بیش از دیگر شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه، مدل جدید معرفی کرد و مرکز توجه قرار گرفت.  شاسی‌بلند پهن‌پیکر  MG RX9 هاچبک اسپرت امی‌جی ۳ و دو مدل سدان با پیشرانه‌های متفاوت از محصولات چانگان و دان فنگ، توسط فردا موتور رونمایی شدند.

بیشتر بخوانید:

گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. این مجموعه طی همکاری‌ مشترک با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدل‌های متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهم‌ترین خودروسازان این کشور محسوب می‌شود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و سالانه حدود ۲/۳ میلیون دستگاه تولید دارد.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای اصلی

برند کیوآن (Qiyuan) یکی از زیرمجموعه‌ی چانگان است که انواع سدان و کراس‌اور را با فناوری هیبرید یا تمام برقی تولید می‌کند. سدان A05 سال ۲۰۲۳ با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید برای بازار چین معرفی شد و به دلیل قیمت مناسب، همراه ابعاد نسبتا بزرگ و امکانات قابل قبول، مورد توجه قرار گرفت.

فورتینگ، یکی از برندهای زیرمجموعه‌ی دانگ است. در ایران، لاماری ایما از محصولات فورتینگ محسوب می‌شود. سدان برقی فورتینگ با کد مدل S7 و S50 در کشورهای مختلف عرضه شده و طراحی ۲۰۲۴ است. فردا موتور برای این خودرو، فعلا نام فورتینگ S50 EVK را انتخاب کرده و احتمالا برای فروش در ایران، اسم محصول را تغییر خواهد داد.

طراحی و نمای بیرونی نیوو NEVO 05 فردا موتور

خودروهای مدرن چانگان، غالبا طراحی خاص و متفاوت از دیگر برندهای جهان دارند. این شرایط، هرچند خلاقیت و استقلال شرکت سازنده را نشان می‌دهد؛ اما خوشایند سلیقه‌های مختلف نیست. نیوو ۰۵  نیز برای عامه‌ی مردم، جذابیت ظاهری خودروهای ژاپنی یا اروپایی را فراهم نمی‌کند.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای اصلی

چراغ‌های باریک همراه کشیدگی تا نزدیکی آینه بغل، حس اسپرت نیوو۰۵  را تقویت می‌کند. این خودرو عملا فاقد جلوپنجره است و صرفا مجرای هدایت هوا در بخشی از پایین سپر دارد. دیگر نکته‌ی مثبت در A05 پرهیز از ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ است؛ ضمن اینکه حجم‌دهی بدنه پیچیدگی خاصی ندارد؛ اما خودرو را آینده‌نگر و مدرن نشان می‌دهد.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای جانبی

نمای جانبی نیوو ۰۵  با شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه، جذاب و چشم‌نواز است. حذف دستگیره‌های سنتی و حجم‌دهی جالب در قسمت‌های نزدیک چراغ‌ جلو و عقب، سدان چانگان را فراتر از یک خودروی چینی ارزان‌قیمت، جلوه می‌دهند. در چین، ۵ مدل رینگ اسپرت آلومینیوم ۱۷ و ۱۸ اینچ همراه تایرهای  ۲۱۵ و ۲۲۵ میلی‌متر برای کیوآن A05 ارایه می‌شود.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای پشت

در پشت، الگوبرداری هوشمندانه از خودروهای مزدا مشهود است؛ اما نمی‌توان طراحان چانگان را به کپی‌کاری متهم کرد. حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای سپر و انحنای درپوش صندوق که حس بالچه را تداعی می‌کند؛ جذاب به نظر می‌رسد. ابعاد و فرم چراغ‌های عقب نیز، طراحی هماهنگی  با چراغ‌های جلو دارد.

نیوو ۰۵ (چانگان کیوآن  A05) با طول ۴۷۸۵ و عرض ۱۸۴۰ و ارتفاع ۱۴۶۰ و فاصله محوری ۲۷۶۵ میلی‌متر تولید می‌شود. این خودرو از سدان‌های ساخت ایران مثل سمند و دنا بزرگ‌تر است. از نظر ابعاد بدنه،  نیوو  بزرگ‌تر از تویوتا کرولا و کوچک‌تر از کمری محسوب می‌شود.

طراحی کابین و نمای داخلی نیوو NEVO 05 فردا موتور

نمایشگر بزرگ و چرم با مواد نرم در قسمت میانی روی داشبورد، نیوو ۰۵ را مدرن و جذاب جلوه می‌دهد. مدل‌های سفارشی از پوشش سفید یا نارنجی برای تودری و صندلی و داشبورد استفاده می‌کنند که معمولا برای خودروهای چینی، مشاهده نمی‌شود.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای داخلی

فرمان بیضی شکل، دسته‌ دنده‌ی کوتاه و حذف کلیدهای فیزیکی، حس جالبی برای سرنشینان نیوو ۰۵  فراهم می‌کند. روی داشبورد، نمایشگر لمسی ۱۳/۲ اینچ نصب شده و پنل دیجیتال پشت فرمان، ۱۰/۲۵ اینچ است. صندلی برقی، شارژر بی‌سیم، ترمز دستی برقی (دکمه‌ای بدون اهرم) در تمام مد‌ل‌های وجود دارند اما سانروف ارایه نمی‌شود.

صندلی‌های نیوو ۰۵ اسپرت و ارگونومیک (هماهنگ با بدن انسان) طراحی شده‌اند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای راحت و مناسب سفرهای طولانی مدت فراهم می‌کند. حجم بار قابل حمل در صندوق عقب، حدود ۵۰۰ لیتر است و امکان خواباندن صندلی‌های ردیف دوم نیز وجود دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی نیوو ۰۵ فردا موتور

سدان چانگان، از موتور توربوشارژ استفاده نمی‌کند. فناوری پلاگین هیبرید، با پیشرانه تنفس طبیعی ۱/۵ لیتری برای کیوآن A05، قدرت ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتن‌متر دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل،  ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر در صد کیلومتر است. کیوآن A05 با گیربکس اتوماتیک CVT و سیستم محرک جلو ارایه می‌شود.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای دسته دنده

به لطف باتری ۹ کیلووات ساعتی، سدان پلاگین هیبرید چانگان می‌تواند مسافت ۷۰ کیلومتر را بی‌نیاز از بنزین به صورت تمام برقی طی کند. اگر ظرفیت باتری‌ها و باک سوخت تکمیل باشد، حدود هزار تا ۱۲۰۰ کیلومتر، توان پیمایش برای چانگان A05 وجود دارد.

طراحی و نمای بیرونی فورتینگ S50 فردا موتور

در نمای روبرو می‌توان شباهت‌هایی بین فورتینگ سدان و لاماری ایما پیدا کرد. این مورد به دلیل ساختار عمودی و چراغ‌های طرفین سپر دیده می‌شود. از سویی دیگر،  فورتینگ S50 بدون شک یکی از عجیب‌ترین خودروهای سدان ساخت چین در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد‌ و حس متفاوتی به مخاطب می‌دهد.

آنچه فورتینگ S50 را آینده‌نگر نشان می‌دهد، حجم‌دهی استادانه برای قسمت‌های مختلف بدنه است. خصوصا در قسمت‌های نزدیک به چراغ‌های جلو تا ستون اول، انحنایی چشم‌نواز وجود دارد. سدان برقی دانگ فنگ، طبیعتا فاقد جلوپنجره تولید شده؛ ضمن اینکه ادوات پلاستیکی مرسوم در مدل‌های چینی را ارایه نمی‌کند.

در نمای جانبی و پشت، فورتینگ S50 تحت تاثیر لوسید ایر دیده می‌شود. دستگیره‌های مخفی‌شده داخل بدنه، چرخ‌های ۲۰ اینچ، تایرهای ۲۳۵ میلی‌متر و شیب جذاب تا انتهای درپوش موتور، دیگر نکات جذاب این خودرو هستند. البته رکاب‌ها در پایین، با مواد پلاستیکی سیاه‌رنگ ارایه شده‌اند.

در نمای عقب، چراغ‌های باریک و پیوسته استفاده شده است. فرم‌دهی بدنه برای پشت خودرو، ظرافت نمای روبرو را ندارد و همراه ادوات پلاستیکی داخل سپر، ناهماهنگ دیده می‌شود. بالچه‌ی کوچک روی درپوش صندوق نیز، زاید به نظر می‌رسد.

ابعاد فورتینگ S50 فردا موتور با طول ۴۹۳۵ و عرض ۱۹۱۵ و ارتفاع ۱۴۹۵  و فاصله محوری۲۹۱۵  میلی‌متر تعریف می‌شوند. اندازه‌ی این خودرو، مشابه تویوتا کمری ۲۰۱۷ موجود در ایران و البته کمی بزرگ‌تر است.

طراحی کابین و نمای بیرونی فورتینگ S50 فردا موتور

ترکیب ادوات مختلف در اتاق، کمینه‌گرا (مینیمال) و الهام‌گرفته از تسلا مدل S دیده می‌شود. نمایشگر لمسی ۱۵/۶ اینچ در وسط و پنل دیجیتال ۸/۸ اینچ پشت فرمان، فضای داخلی فورتینگ S50 را آینده‌نگر نشان می‌دهد.

بخش بزرگی از داشبورد و تودری‌ها از چرم و مواد نرم ساخته شده است. صندلی‌ها با رنگ روشن، راحتی مورد انتظار از یک سدان بزرگ را فراهم می‌کنند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلند قد، مناسب است و صندوق عقب ۵۴۱ لیتر، مناسب سفرهای خانوادگی محسوب می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی فورتینگ S50 فردا موتور

فورتینگ S50 EVK پیشرانه برقی با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و ۳۱۰ گشتاور نیوتن‌متر دارد. این خودرو از باتری ۵۶/۸ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد که با شارژ کامل، توان پیمایش مسافت ۵۴۰ کیلومتر فراهم می‌کند. اگر فورتینگ S50 به سیستم شارژ سریع DC متصل شود، ۳۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را تنها در ۲۸ دقیقه تکمیل می‌کند.

سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت فورتینگ S50 با مشخصات وارد شده به ایران، حدود ۷ ثانیه خواهد بود. این مدل همراه گیربکس تک سرعته و وزن خالص ۲۱۰۰ کیلوگرم، نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. نسخه‌ی دیگری از فورتینگ S50 با توان پیمایش ۶۵۰ کیلومتر نیز وجود دارد.

قیمت نیوو  ۰۵ و فورتینگ S50 در چین و پیش‌بینی برای ایران

آستانه قیمت ۱۲ هزار دلار برای چانگان A05 بازار چین، جالب توجه است. این خودرو با امکانات کامل، ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. اگر حدود نرخ دلار در ایران را، ۸۰ هزار تومان فرض کنیم، نیوو  ۰۵وارداتی فردا موتور احتمالا با قیمت ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

سدان برقی دانگ فنگ فورتینگ S50 در چین، ۲۰ هزار دلار قیمت دارد. این محصول، تحفیف مالیات مخصوص خودروهای الکتریکی خواهد داشت و احتمالا با حدود قیمت ۲ میلیارد تومان تحویل مشتریان فردا موتور خواهد شد.

غالب سدان‌های چینی بازار ایران، شامل چری آریزو ۶ و شاین مکس ایران خودرو، حدود قیمت ۱/۷ میلیارد تومان و ابعاد بدنه‌ی مشابه نیوو  ۰۵ دارند؛ اما محصول چانگان قدرت و گشتاور بالاتری دارد. در میان سدان‌های برقی، هم‌اکنون محصول الکتریکی کرمان موتور با نام  KMC EJ7 با اقساط ۱۲ تا ۲۴ ماهه به قیمت ۱/۷ میلیارد تومان عرضه می‌شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4324 ديدگاه)

    رنگ سبز مگسیش خیلی به دل میشه خدا قسمت همتون کنه.هم برقیه هم ساخت کشور اول دنیا چینه

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. GearHead

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (271 ديدگاه)

      سبز مگسی😂 سبز شِرِک بیشتر بهش میاد

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. علی

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      برقی زیر 700 کیلومتر برد در ایران یعنی حماقت. هر عددی بود صرب کنید به ۶۰ درصد . مثلا ۷۰۰ اگه باشه که نداریم تا این لحظه میشه 420 کیلومتر !
      شاین مکس و لونا و بستیون که حدود 400 کیلومتر هستند ضرب کنید میشه حدود 250 کیلومتر!
      میگن نزارید زیر 20 % برسه، اگر هم نگن خود راننده نگرانه و عملا زیر 20 درصد جزو برد پیمایش محسوب نمیشه. بالای 80 درصد هم ایران خودرو به مالکان لونا گفته استفاده نکنید چون خطر داره و … پس عملا میمونه 60 درصد از توان باطری.
      شما جرات می‌کنی با 250 الی 400 کیلومتر برد پیمایش از اینجا تا رشت یا اصفهان برید؟ وسط بیابون میخوای چیکار کنی با این نبود جایگاه ؟ مشکلات ایمنی زمان شارژ خانگی در خونه های فاقد چاه ارت در شهرستانها و … چی میشه؟
      در این زمان زیر برد 700 عرضه خودروهای برقی توهین به شعور مردمه.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. ممد ژانگولر

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (4324 ديدگاه)

        داش علی مهم اینه رنگ ماشینت سبز مگسی باشه و دل خوش داشته باشی بقیش مهم نیست و میگذره.

      2. حسام

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (249 ديدگاه)

        کی گفته قراره با ماشین برقی برید مسافرت؟
        این ها برای داخل شهر هستند با شارژ کردن در پارکینگ خانه، تنها مشکل پول برقه.

  2. ارسلان

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    حال به هم زن….

    موافقم 3
    مخالفم 5
  3. علیرضا

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    دیگه بی پرده دارن نشون میدن کشورو عمده به چین فروختن

    موافقم 3
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا