چری اومودا ۵ که در ایران به نام فونیکس FX شناخته میشود؛ چند ماه پیش با پیشرانهی تمام الکتریکی نیز معرفی شد. عرضهی این خودروی برقی علاوهبر چین، برای استرالیا و شمال اروپا بهزودی آغاز میشود.
کراساورهای برقی با ابعاد کوچک، مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا هستند. کیا نیرو، هیوندای کنا، امجی ZS و بیوادی آتو۳ همگی با پیشرانههای تمام الکتریکی تولید میشوند. این شرایط، مشوق بسیار خوبی برای چری و دیگر خودروسازان روبهرشد چینی است که سرمایهگذاری بر کراساورهای کامپکت برقی را افزایش دهند.
خودروسازی چری در سال ۱۹۹۹ آغاز به کار کرد و از سال ۲۰۰۳ به گروه صادرکنندگان خودرو در چین پیوست. این مجموعه، در گروه بزرگترین خودروسازان چینی، شامل بایک، جیلی و بیوایدی قرار نمیگیرد اما طی سالهای اخیر، جزء ۱۰ صادرکنندهی خودرو از چین بوده است. علاوهبر ایران و روسیه، کشورهای شرق آسیا، شمال افریقا و امریکای جنوبی، واردکنندگان خودرو از چری محسوب میشوند.
تعداد برندهای زیرمجموعهی چری، بسیار زیاد و پرتعداد هستند. دلیل این شرایط به خوبی مشخص نیست اما تقریبا هرسال، یک یا دو برند جدید توسط چری معرفی میشود. ظاهرا، تعدادی از کراساورهای مدرن و اسپرت چری، با نام اومودا عرضه خواهند شد؛ درحالیکه مهمترین آنها، اومودا ۵ یا فونیکس FX است.
اومودا ۵ سال ۲۰۲۲ معرفی شد و طراحی جدید با ظاهر اسپرت را به نمایش گذاشت. این مدل هماکنون در چین و مالزی و ایران مونتاژ میشود. نسخهی برقی، بهار ۲۰۲۳ به نمایشگاه شانگهای رسید تا علاوهبر شرایط فنی، تفاوتهای ظاهری هم با مدل بنزینی داشته باشد.
طراحی ظاهری و نمای بدنه فونیکس FX برقی
در نمای روبرو، تفاوتهای جالبی بین مدلهای برقی و بنزینی دیده میشود. مهندسان شرکت سازنده، با کمترین هزینه، ساختار سپر و چراغها را برای نسخهی الکتریکی، تغییر دادهاند تا عملا، جلوپنجره حذف شود.
طرفین سپر، حفرههای مثلثی برای مهشکنها وجود دارد. داخل گلگیرها و زیرسپر، مشابه نسخهی بنزینی از ادوات پلاستیکی ارزانقیمت استفاده شده است. این ترکیب، ظاهر اومودا ۵ برقی را مدرن و آیندهنگر نشان میدهد؛ اما با قاطعیت نمیتوان از جلوهی بیرونی خودرو رضایت داشت چراکه حجمدهی سپر و خطوط تیز آن، عجیب به نظر میرسد.
در نمای جانبی، تفاوت خاصی بین مدلهای برقی و بنزینی دیده نمیشود. این شرایط برای پشت خودرو نیز وجود دارد. طبیعتا اومودا ۵ الکتریکی، فاقد اگزوز و خروجیهای نمایشی در طرفین سپر است اما همچنان، ادوات پلاستیکی سیاه رنگ ارائه میکند. طرح چرخها نیز برای فونیکس FX برقی، تفاوتهایی با نسخهی بنزینی داد.
ابعاد اومودا 5EV با طول ۴,۴۰۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۳۰ میلیمتر، ارتفاع ۱,۵۸۸ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۳۰ میلیمتر، تفاوتی با مدل بنزینی ندارد.
طراحی کابین و فضای داخلی فونیکس FX برقی
در اندک تصاویر منتشر شده از اتاق اومودا 5EV، توجه ویژه به رنگ روشن و ادوات فلزی دیده میشود. ظاهرا نمایشگرهای روی داشبورد با ابعاد ۱۰.۲۵ اینچ، تفاوتی با فونیکس FX بنزینی ندارند اما تزئینات فرمان و تودریها برای نسخهی برقی، لوکستر به نظر میرسد.
ادوات پلاستیکی طرح چوب، در قسمتهای مختلف کابین وجود دارند و حس جدیدی برای کراساور برقی فراهم میکنند. داخل فرمان D شکل هم، کلیدهای سیاه براق و جزئیات به رنگ نارنجی دیده میشود که برای خودروهای چینی، نادر است.
پیشرانه و تجهیزات فنی فونیکس FX برقی
موتور ۲۰۰ اسب بخار (۱۵۰ کیلوواتی) برای کراساور برقی چری، ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. با این مشخصات، اومودا 5EV در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت خواهد داشت. فونیکس FX برقی، باتری ۶۱ کیلووات ساعتی دارد و با یک شارژ، مسافت ۴۵۰ کیلومتر را طی میکند.
چری ادعا میکند، کراساور برقی با امکان ذخیره انرژی از سیستمهای شارژ سریع DC ساخته است. در این حالت، شارژ باتریها از ۳۰ به ۸۰ درصد، ۳۵ دقیقا زمان نیاز دارد. مشخص نیست اومودا 5EV با برق شهری، برای رسیدن از ۱۰ به ۱۰۰ درصد ظرفیت باتریها، چقدر زمان لازم است اما میتوان از آمار فنی خودرو، حدود ۸ تا ۹ ساعت را محتمل دانست.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فونیکس FX برقی
سیستمهای ترمز و حفظ تعادل شامل ABS EBD ESP BOS TCS EBA HAC HDC برای فونیکس FX ارائه میشوند. تعداد ۶ کیسه هوا، رادار نقطه کور، ترمز خودکار، هشدار خروج از خط و کنترل هوشمند شدت نور، دیگر تجهیزات ایمنی این خودرو هستند.
کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، ناوربری ماهوارهای، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن در جلو، ورود و استارت بدون کلید، آینههای برقی و سیستم صوتی سونی با ۸ بلندگو، مهمترین امکانات رفاهی اومودا 5EV محسوب میشوند.
قیمت فونیکس FX برقی در بازار جهانی و هزینه خرید برای ایران
هنوز برای اومودا 5ev ساخت چین، قیمت دقیق ارائه نشده و این خودرو تحویل خریداران نشده است. مهمترین رقیبان اومودا 5ev در بازار استرالیا، بیوایدی اتو ۳ و امجی ZS EV هستند که به قیمت ۳۰ هزار دلار امریکا (۴۵ هزار دلار استرالیا)، فروخته میشوند. با این شرایط، میتوان انتظار داشت اومودا 5ev حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار دلار قیمت داشته باشد.
با فرض محال که تعرفه گمرکی و مالیات بر خودروهای وارداتی برای محصولات برقی تخفیف داده شود، فونیکس FX الکتریکی در ایران، حدود ۱/۵ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. هماکنون در بازار آزاد برای فونیکس FX بنزینی مجهز به موتور ۱/۵ و ۱/۶ لیتر توربو، ۲ تا ۲/۲ میلیارد تومان پرداخت میشود. از نظر قدرت و گشتاور، مدل احتراقی (با موتور ۱/۶ لیتر) و نسخهی برقی، تفاوت چندانی ندارند.
هی روزگار
۱۷ خرداد ۱۴۰۲هنوز بنزین با کیفیت نداریم برای لگنای داخلی و مونتاژی های چینی اونوقت زیرساخت برقی وقتی که زیر ساخت بنزینی وجود نداره !!!!!!!
الله اعلم
Navid AJ
۲۰ خرداد ۱۴۰۲برای خانم دکتری که ماشینش شب تا صبح تو خونه شارژ شده و باهاش میخواد بره مطب و برگرده خونه گزینه ی بدیه؟
کارشناس
۱۷ خرداد ۱۴۰۲مث آدمی شده که ریش داشته و زده و قیافه ش ضایع شده :)
مزدا
۱۷ خرداد ۱۴۰۲طراحی داخلی خوبه
ولی با طراحی بیرونی اصلا حال نمیکنم از جمله رینگ دو رنگش
A.H MOTORS
۱۸ خرداد ۱۴۰۲هرچی ماشین دارن وارد میکنن فقط و فقط پول دار ها میتونن بخرن و ما هم باید ۲۰۷ tu3 بخریم …
حسین
۱۷ خرداد ۱۴۰۲شما فکر کن مپنا بذاره ماشین برقی بدون تعرفه وارد بشه! خودشون از چین میارن به اسم تولید داخل میزنن به بدن
منصور
۱۹ خرداد ۱۴۰۲مپنا مگه تا حالا ماشین وارد کرده که ندارن دیگری وارد کنه
خواهشاً محکم و با دلیل صحبت کنید
Ali
۱۷ خرداد ۱۴۰۲خیلیم عالی ولی ماشین برقی تو خارج از کشور مشکل جایگاه شارژ داره حالا فک کن تو خارج از شهر شارژش تمام بشه ! باید بارش کنی ولی پرایدم حداقل کسی میتونه یه دبه بنزین بهت برسونه
ابوذر
۲۰ خرداد ۱۴۰۲راهکار خیلی ساده است یه موتور برق برات میاره
محمد
۱۷ خرداد ۱۴۰۲خیلی خوبه ها ولی قیمتش ادم رو میترسونه … این تو سامانه میشه حدود دو و نیم با مالیات و …
new reventon
۱۷ خرداد ۱۴۰۲چری رو ایران چری کرد
ایراناسیانالم ایران، ایرانخودرو کرد
Reza
۱۷ خرداد ۱۴۰۲همون بنزینی هاش ارزش خرید ندارن چه برسه به این برقیش
Reza
۱۸ خرداد ۱۴۰۲چرا دیس لایک؟
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۲برای اینکه چرند میگی
محمود
۱۸ خرداد ۱۴۰۲حتما پژو ۲۰۷ که سواری ارزش خرید داره(( اشاره به ذهن کوچک))
Rerace777
۱۷ خرداد ۱۴۰۲من تازه داشتم اریزو ۵ برقی رو تو ذهنم می گنجوندم…
سلمان
۲۰ تیر ۱۴۰۲چه ایرادی داره بهترین ماشین ایرانه وقتی شاهین سایپا ۸۰ کیلومتر راه رفته میره تعمیر گاه چون موتورش به فنا میره تا حالا ماشین چری دیدی ماشین یدک کش ببرتش؟
Arman
۱۷ خرداد ۱۴۰۲حالا درون سوزش خیلی ها نمیتون بخرن چه برس به برقی یک ضرب المثل میگه یکی میمیره ز درد بینوایی یکی میگه زردک نمیخواهی.
البته نمیگم بده ولی به درد بازار ایران نمیخوره بخصوص اینک کمتر مشتری داره ماشین های برقی ایران یکم بخاطر جایگاه های برای شارژ
M.D
۱۷ خرداد ۱۴۰۲با این قیمت می ارزه
البته تو بازار آزاد …..
نکته دیگه هم تو ایران فعلا خدمات برای ماشین های برقی نیومده مثل ایستگاه های برق زیاد قطعات و ….
Alireza
۱۸ خرداد ۱۴۰۲همیشه وقتی میگن ماشین برقی در راه ایران به این فکر میکنم که یکی خریدیم و آخر شب بابام میگه علی برو ماشینو بزن شارژ😂😂
محمد قاسمی
۱۸ خرداد ۱۴۰۲بین چری ها بدترین طراحی برای فونیکس fx
واقعا نامتقارن و مسخره طراحی شده
هیچیش به هیچ جاش نمیاد
یوسف
۱۸ خرداد ۱۴۰۲کلا اول پالون خر وارد میشه بعد میرن دنبال خر، این قراره تو کدوم ایستگاه شارژ شهری و بین شهری شارژ بشه؟ با کدوم برق همون برق پاکی که با مازوت تولید شده و به زودی قراره تو گرمای تابستون قطع بشه؟ این خودرو در دسترس چند درصد مردمه؟ میدونم کلا خودروی برقی در دنیا ارزون نیست ولی خیلی از کشورها روی خریدش تخفیف مالیاتی چشمگیر میدن نه اینکه همون تعرفه و مالیاتی که از خودروی بنزینی میگیرین روی اینم منظور بکنن. راه حل آلودگی فجیع شهرهای ما اتوبوس ها، موتورسیکلت ها و خودروهای کوچیک برقی هستش که با برق پاک کار بکنن، با برق پاکی که میتونیم از سیصد روز آفتابی در این سرزمین پهناور تولید بکنیم یا با وزش باد در کوهستان ها و سواحل.
Giaga
۱۸ خرداد ۱۴۰۲بنظرم یکم شبیه تویوتا chr طراحی کردن
علی
۱۸ خرداد ۱۴۰۲400 کیلومتر با یکبار شارژ برای شروع خودرو برقی در ایران مناسبه چرا ؟
1- داخل شهر که مشکلی ندارید هرجای شهر برید و شب برگردید خونه داخل پارکینگ میزنیدش شب تا صبح به شارژ معمولی و برق شهری که کند هست ولی تا صبح طی 9 ساعت کامل شارژ شده و نیازی به جایگاه های خاص ندارید و دوباره صبح هرجا خواستید برید…
2- برای شمال رفتن هم خوبه ! کلا میشه رفت تا شعاع 350 کیلومتری تهران و توی مقصد باز زدش شب تا صبح به برق شهری که شارژ بشه و بعدش برگردید تهران …
فعلا مناسبه تا در آینده جایگاه های شارژ سریع بیان و توی جاده ها بتونید 30 دقیقه توقف کنید تا شارژ سریع بشه و مسافت های طولانی تر باهاش برید …
درکل با توجه به تعرفه بنزین در آینده این خودرو ها برای شهر کم هزینه تر هستند.
فریمانی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲اول اینکه برق ۲۵ آمپر خونه جواب نمیده ولی اگرم بده تماااام مصرفی های دیگه باید قطع بشه . حتی لامپ جهت روشنایی
درست میشه حالا
یا یه چند دهه زمان لازمه!!!!
…
BMW
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ایران فکر نکنم اصلا جایگاه برق داشته باشه وه بخواد برقی بیاره وول یه فکری به حال مملکت ماشین هات بکن که چطور نمیخوای وارو کنی بعد برقی بیار اینم شانس ماست
تو این شرکت های خودرو سازی داخلی حال ببین به اینجا برسه چقدر میشه و برقی هم هست گرون تره پس
behzad
۱۹ خرداد ۱۴۰۲فقط در صورتی ارزش خرید داره که بشه با شارژر موبایل یا پاوربانک شارژش کرد ! وگرنه ما کجا جایگاه شارژ ماشین برقی تو ایران داریم ؟
ممد
۲۰ تیر ۱۴۰۲پاور بانک گوشی رو طی ۸ ساعت پر میکنه برق شهری گوشی رو ۵۰ دقیقه ای پاور بانک یک هفته طول میکشه شارژش کنه
جاوید
۱۵ مرداد ۱۴۰۲سلام دوستان و خسته نباشید عوامل محترم سایت پدال.
دوستان سوال من اینه وقتی به جای پراید میتونید خودروهای تمام مارک های تویوتا. میتسوبیشی. مزداو… ژاپنی رو با ۶۶۰ سی سی دو سیلندر با ۱۷۰ کیلومتر سرعت و با چهار پنج نفر سرنشین سربالایی و سرازیری براش فرق نداره و با کولر روشن رانندگی دلچسبی رو به راننده میده و مصرف بسیار پایین و قیمت مناسب وارد کشور کنید چه اصراریه که انقدر ایران خودروی چینی بی کیفیت داشته باشیم
امیر
۱۲ مرداد ۱۴۰۳من که همون فونیکس اف ایکس عادی رو بیشتر ترجیح میدم چون هم ارزون تره همم اینکه جایگاه برقی از کجا بیاریم اینم بخریم