اولین خودروهای انژکتوری در دههٔ ۵۰ میلادی توسط مرسدس، شورلت و کرایسلر ساخته شدند ولی خیلی طول کشید تا این سیستم فراگیر شود.
تا حدود چهار دهه پیش، تقریباً تمام خودروهای سواری برای سوخترسانی به پیشرانه از کاربراتور استفاده میکردند. این قطعه وظیفهٔ ایجاد مخلوط سوخت و هوای مناسب برای موتور را بر عهده داشت. کاربراتور اما خیلی کارآمد نبود و به تنظیمات دورهای نیاز داشت. به همین دلیل، سیستم سوخترسانی انژکتوری توسعه پیدا کرد که از هر لحاظ نسبت به کاربراتور برتری دارد. اولین خودروهایی که به سیستم سوخترسانی انژکتوری الکترونیکی مجهز بودند در سال ۱۹۵۸ توسط کرایسلر و برندهای زیرمجموعهٔ آن ساخته شدند.
اولین خودروهای انژکتوری الکترونیکی
سیستم سوخترسانی انژکتوری الکترونیکی که در آن سالها با نام الکتروژکتور شناخته میشد، اولین بار در سال ۱۹۵۷ توسط شرکت آمریکن موتور روی رامبلر نصب شد ولی این سیستم که ساخت Bendix بود، به دلیل مشکل در روشن کردن خودرو در هوای سرد، هیچگاه به تولید نرسید و افتخار تولید اولین خودروی انژکتوری الکترونیکی به کرایسلر و شرکتهای زیرمجموعهٔ آن رسید. در سال ۱۹۵۸، کرایسلر سیستم الکتروژکتور را در چهار مدل خود شامل کرایسلر 300D، دسوتو فریدوم، دوج D500 و پلیموث فیوری ارائه کرد. بااینحال، استفاده از این سیستم در خودروهای مذکور بسیار محدود بود زیرا سفارش آن ۶۳۷ دلار معادل ۷ هزار دلار امروز هزینه روی دست خریداران میگذاشت. به همین دلیل، در سال ۱۹۵۸ تنها ۱۶ دستگاه کرایسلر 300D، دو دستگاه پلیموث فیوری، دو دستگاه دوج D500 و پنج دستگاه دسوتو فیوری ساخته شد. این خودروها برای نصب سیستم الکتروژکتور به کارخانهٔ مخصوصی فرستاده میشدند.
مشکلات الکتروژکتور
مشکل اصلی سیستم الکتروژکتور، شیوهٔ کنترل آن بود. این سیستم مثل انژکتورهای امروزی به شکل الکترونیکی کنترل نمیشد چون هنوز خبری از کامپیوتر یا ECU نبود. کنترل این سیستم از طریق فرایند پیچیدهای صورت میگرفت که از خلأ منیفولد هوا برای کنترل میزان سوخت تزریقی به موتور استفاده میکرد. تنها بخش الکترونیکی سیستم الکتروژکتور، پالس تزریق بود که توسط یک ژنراتور پالس بهطور هماهنگ با دلکو ایجاد میشد. ازآنجاییکه فشار پاشش سوخت الکتروژکتور ثابت بود، تنها راه برای افزایش یا کاهش مقدار سوختی که به داخل سیلندرها پاشیده میشد، پالس الکترونیکی بود. در این سیستم از ترانزیستور برای اندازهگیری مقدار الکتریسیتهای که در هر زمان از سیستم ایجاد پالس عبور میکرد استفاده شده بود؛ بهعبارتدیگر، هرچه تولید پالس بیشتر ادامه پیدا میکرد، سوخت بیشتری به موتور تزریق میشد. به همین دلیل، سیستم الکتروژکتور هم مثل کاربراتور به تنظیمات نیاز داشت. این تنظیمات که توسط ترانزیستورها صورت میگرفت، دور سلو یا درجای موتور، مخلوط سوخت و هوا و دمای مایع خنککنندهٔ موتور را کنترل میکرد. اعمال هر سهٔ این تنظیمات اما بسیار دشوار بود و به همین دلیل، معدود موتورهای مجهز به الکتروژکتور به شکل مطلوبی کار نمیکردند.
الکتروژکتور بهتر از کاربراتور بود؟
خیر، سیستم الکتروژکتور بهتر از کاربراتورهای آن زمان نبود زیرا علاوه بر قیمت بالا، همانطور که گفتیم، تنظیم و کنترل آن بسیار دشوار بود. افرادی که خودرو را برای رسیدن از نقطهٔ A به B میخریدند، علاقهای به کلنجار رفتن با ترانزیستورها نداشتند. علاوه بر این، درحالیکه در آن سالها مکانیکها و حتی تعویض روغنیها بهراحتی کاربراتور خودروها را تنظیم میکردند، هیچکس غیر از نمایندگیهای کرایسلر دانش و مهارت لازم برای تنظیم سیستم الکتروژکتور را نداشت. به همین دلیل، پس از تنها یک سال، کرایسلر به ارائهٔ این سیستم در تمام برندهای زیرمجموعهٔ خود پایان داد. Bendix نیز نهایتاً سیستم الکتروژکتور خود را به بوش فروخت که بر پایهٔ آن سیستم انژکتوری D-Jetronic را توسعه داد. این سیستم بوش اولین بار در سال ۱۹۶۷ در فولکسواگن ۱۶۰۰ TL به تولید رسید.
دیگر سیستمهای انژکتوری اولیه
هرچند الکتروژکتور اولین سیستم انژکتوری الکترونیکی بود ولی پیش از آن چند سیستم انژکتوری مکانیکی هم توسط خودروسازان دیگر ارائه شده بود. اولین سیستم انژکتوری که به تولید رسید، سیستم ساخت بوش در برخی نمونههای مرسدس بنز 300SL سال ۱۹۵۵ بود. این تکنولوژی از سیستم انژکتوری خودروی فرمول یک مرسدس اقتباس شد که یک سال قبل معرفی شده بود. تزریق سوخت این سیستم اما باعث پاک شدن روغن روی دیوارههای سیلندر و رقیق شدن روغن موتور میشد که سایش رینگ پیستونها را به دنبال داشت. به همین دلیل، مرسدس اندکی پس از معرفی سیستم انژکتوری در 300SL، سراغ سیستم انژکتوری جدیدی رفت که سوخت را در منیفولد هوا میپاشید.
اولین سیستم انژکتوری نسبتاً موفق و بیدردسر، سیستم رمجت ساخت روچستر بود که اولین بار در شورلت کوروت سال ۱۹۵۷ معرفی شد. پروژهٔ رمجت برای جنرال موتورز بسیار اهمیت داشت و حتی مهندس مشهور کوروت «زورا دانتوف» از نزدیک در توسعهٔ این سیستم نقش داشت. شورلت میخواست اولین برند جنرال موتورز باشد که سیستم انژکتوری را معرفی میکند و موفق شد. بااینحال، سیستم سوخترسانی انژکتوری شورلت هم خیلی طرفدار نداشت و از ۶,۳۳۹ دستگاه کوروتی که در سال ۱۹۵۸ فروخته شد، تنها ۱,۰۴۰ دستگاه به موتور انژکتوری مجهز بودند.
۴ دی ۱۴۰۳ماشین فقد پراید کاربرات زیر مدل 80 و هایما 7x
Aj23
۵ دی ۱۴۰۳کلاً مشکل داری؟🤔
Nismo
۴ دی ۱۴۰۳فقط کاربراتور 4 دهنه هولی😂😂😂
Taha Ayoobi
۴ دی ۱۴۰۳جانمممم😂
JDM سابق
۴ دی ۱۴۰۳اولین سیستم های انژکتوری سیستم این لاین مرسدس و رم جت کوروت بود که چندماه بعد از مرسدس رونمایی شد
آلمانی ها روبه سیستم انژکتور کامیون ها آوردن
سیستم انژکتور این لاین همون سیستمی هست که به صورت مکانیکی رو کامیون های قدیمی مثل مایلر، ولوو کله زرد و اف و ماک و… بود این سیستم انژکتوری در دهه سی توسط بوش اختراع شد
واسه دیزل مشکلی نداره ولی واسه اتومبیل های سواری فوقالعاده دردسر زاست
از تنظیم افتادنش تا شونه کردن پمپ یا به اصطلاح انگلیسیش Runway و… مشکلاتش هستن
اما سیستم انژکتور کوروت اختباص از سیستم انژکتوری هواپیماهای موتور پیستونی قدیمی آمریکایی بود
این دو کلا مکانیکال بودن
نقطه عطف این ماجرا
سیستم انژکتور برقی بندیکس روی کراسیلر 300D بود( بندیکس خیلی شرکت غولیه از نزدیک تجربه استفاده از تولیداتش رو داشتم واقعا عالیه)
که بعدها بندیکس لایسنس به بوش میده و بوش هم سری Jetronic برای اکثره تولیدکنندگان اروپایی توزیع میکنه
بعدش هم دهه 80 کمپانیهای توشیبا و موتورولا اولین ECU رو برای فورد میسازن
قنداق
۴ دی ۱۴۰۳سیستم انژکتوری بوش دهه سی چطوری کار می کرد ؟
۴ دی ۱۴۰۳میچرخید
قنداق
۴ دی ۱۴۰۳چجوری کار می کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نکنه دروغ آلمانه
قنداق
۴ دی ۱۴۰۳آقای اشتری لطفا به کاربران دروغ نگید
حتی منجر به کینه توزی و قتل میشه
قنداق
۴ دی ۱۴۰۳آقای دهقان تشکر
لطفا به نویسندگان و مترجمین بگید بیشتر درباره اولین خودرو و انژکتور و غیره تحقیق کنن
امیرعلی
۴ دی ۱۴۰۳برای چی باید منجر به قتل بشه؟
JDM سابق
۴ دی ۱۴۰۳همین سیستمی که رو کامیون های قدیمی هست دو نوع سوزن دارن
یه نوع سوزن که روی منیفولد موتور نصب میشه
یه نوع سوزن به صورت کوچیک تر و کپل تر روی خوده پمپ نصب میشه
سوزن های پمپ به وسیله شیم گیری تنظیم میشن یه دیافراگم و فنر هم انتهای پمپ داره که اونم قابل تنظیمه دوتا شیلنگ ورودی و خروجی روغن هم داره که روغن و تو پمپ جریان میده
رو خوده پمپ هم دو تا شیلنگ ورودی و خروجی بنزین یا گازوئیل داره
یه پمپ کوچیک به اسم پمپ سه گوش یا Supply pump داره که بنزین و از تو باک مکش میکنه
خوده Supply pump هم که پمپ کوچیک دیگه به اسم پمپ دستی داره که اگر خواستی استارت بگیری پمپ هوا گرفت، یکی از مهره ها انژکتور موتور ترجیحا آخری یا خروجی گازوئیل رو پمپ شل میکنی با پمپ دستی تلمبه میزنی تا بنزین یا گازوئیل بدون حباب و صاف بیرون بریزه آخرش هم مهره سفت میکنی و استارت میزنی
پمپ خودش میلنگ جداگونه داره که قدرتشو به وسیله کوپلینگ از میل سوپاپ میگیره
ساختار موتور بر اساس سیستم Helix کار میکنه
خداوکیلی حالا من چطور ساختار Helix و توضیح بدم!!!
قنداق
۴ دی ۱۴۰۳لطفا ویدیویی توضیح بدید
البته زیرنویس پارسی !!!!!!!!!!
Taha Ayoobi
۴ دی ۱۴۰۳به به
خیلی جالب بود ولی کوتاه بود.
🥇M🏆 Bavaria///👑
۴ دی ۱۴۰۳ممنون امیر جان
عااااالی و آموزنده بود👍👍👍🙏
حسین دهمرد
۵ دی ۱۴۰۳یه المنت قبل از کاربرات میزاشتن مشکل روشن شدن تو هوای سرد هم رفع میشد. بعد از روشن شدن هم سوخت بوسیله ی همین المنت یا گرمای آب رادیاتور تا مرز تبخیر گرم میشد تا اشتعال بهتر صورت بگیره و استاندارد های آلایندگی هم رعایت بشه
کارشناس مکانیک
۵ دی ۱۴۰۳سیستم انژکتور برای اولین بار دهه پنجاه میلادی وارد بازار شد. اولین خودروهای انژکتوری توسط بنز و پژو دهه ۷۰ میلادی وارد ایران شد. از انژکتور استقبال چندانی نشد. زیرا مکانیکها به سیستم انژکتور آشنایی نداشتند و همچنین دستگاه عیبیاب ( دیاگ ) نداشتند و این دستگاه فراگیر نشده بود و تعمیرات موتورهای انژکتور فقط توسط عدهای خاص و تعمیرگاههای مجاز خاص انجام میشد. چنانچه خودرو خارج از سهر خراب میشد ، توسط بکسل به تعمیرگاه مبداء انتقال میافت. موتورهای دیزل را به انژکتور بنزینی ترجیح میدادند.
پژو ۵۰۴ ال و جی ال مدل ۱۹۷۲ سیستم ئی بی دی ترمز مکانیکی داشت. یک شیر باز و بست عبور روغن ترمز روی اکسل عقب داشت. زمانی که خودرو خالی بود اکسل بالا بود و شیر بسته میشد و با نیم کیلو فشار روی پدال ترمز ، خودرو در فاصلهای معین متوقف میشد. زمانی که ماشین پر از مسافر و فول بار میشد ، اکسل پائین می آمد و فنر متصل به شیر و بدنه خودرو ، اهرم شیر عبور روغن ترمز را میکشید و شیر را باز میکرد. برای توقف خودرو همان نیم کیلو فشار کافی بود تا در همان فاصله معین و سرعت معین متوقف شود و نیاز نبود فشار بیشتری به پدال ترمز بیاوریم.
به آرم بی ام و دقت کرده باشید ، ملخ هواپیما در حال چرخش است. شرکت بی ام و سازنده هواپیما بود. هماکنون نیز قطعات مکانیکی و الکترونیکی برای شرکتهای ایرباس و بوئینگ و جنرال موتورز میسازد. سال ۱۹۸۶ ادوات ناوبری هواپیما را روی خوروهایش طراحی کرد و به نمایش گذاشت. اما بدلیل هزینهی بالا از تولید آن صرف نظر کرد. رادار ۳۶۰ درجه ، دید درشب ، هشدار راننده خواب آلود ، هشدار خروج از جاده ، رادار دید کور در پیچها ، سیستم ضد لغزش ، سیستم پایداری ، سیستم کنترل قدرت ضد پاتیناژ و هرزگردی چرخها ، ای بی اس ، ئی بی دی ، ئی جی اس ، او تی سی ایربگ راننده ایر لاک کمربند.
شرکت ولوو در سال ۱۹۷۴ کامیون کشنده تریلری ۲۴ چرخ با موتور توربو فن طراحی کرده بود که با ۴۰ تن بار می توانست ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. شاهپور غلامرضا قصد داشت آن را وارد کند ولی شاه شخصاً دستور داد تا این کامیون وارد کشور نشود زیرا زیر ساختارهای جادههای ما آماده پذیرایی از این کامیون نبود. به محض ورود قاتل جادهها میشد.
هم اکنون تک و توک از این کامیون برای حمل بارهای سنگین توسط بوجی(هزارپا) در ایران استفاده میشود. کشنده آن ۱۶ چرخ است.
سعید
۵ دی ۱۴۰۳عجیبه اکثر اختراعات امریکایی هستن. این سیستمم امریکا به بوش فروخته