در این مطلب به مرور برنامههای الکتریکی برندهای آستونمارتین، بنتلی، جگوار، لندروور، لوتوس، مکلارن و رولزرویس تا سال ۲۰۳۰ خواهیم پرداخت.
این روزها خودروسازان بریتانیایی به لطف مالکین ثروتمند هندی و چینی (جگوار-لندروور و لوتوس)، سرمایهگذاریهای خارجی (آستونمارتین و مکلارن) و شرکتهای مادر آلمانی (بنتلی، مینی و رولزرویس)، توانستهاند به حیات خود ادامه دهند اما پس از اینکه در سال ۲۰۳۰ پیشرانههای درونسوز به آخر خط رسیدند، برندهای خودروسازی انگلستان تغییرات بزرگی را تجربه خواهند کرد و چارهای ندارند که خط تولید خود را به جایی منتقل کنند که باطریها تولید میشوند یعنی چین، قارهٔ اروپا و حتی شاید آمریکای شمالی. بااینحال، در دوران الکتریکی ممکن است برندهای لوکس بریتانیایی مثل جگوار دوباره شکوفا شوند. به همین دلیل، قصد داریم تأثیراتی که تغییر به سمت خودروهای الکتریکی روی برندهای سطح بالایی که هنوز هم خود را بریتانیایی میدانند خواهد گذاشت را بررسی کنیم.
آستونمارتین
آستونمارتین قصد دارد اولین خودروی اسپرت الکتریکی خود را در سال ۲۰۲۵ معرفی کند اما پیش از آن، اولین محصولات پلاگینهیبریدی این برند را خواهیم دید که شامل سوپرکار والهالا و همینطور کراساوور DBX میشود. در این خودروها مثل مدل جدید DB12، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی مرسدس با نمونهٔ جدید و بهبودیافتهای جایگزین خواهد شد. به گفتهٔ «لارنس استرول»، رئیس و مغز متفکر استراتژی آستونمارتین، این برند علاوه بر خودروهای اسپرت جدید، روی یک GT چهارنفرهٔ ساختارشکن هم کار میکند. همچنین طبق شایعات، ساخت یک ونکوئیش جدید هم برای قرار گرفتن بالاتر از DBS در دستور کار قرار دارد. البته برخلاف کانسپت موتور وسطی که چند سال پیش با نام ونکوئیش معرفی شد، این مدل جدید خودرویی موتور جلو خواهد بود و گفته میشود با قیمتی ۱.۲ میلیون پوندی، ممکن است در جشن سالگرد ۱۱۰ سالگی آستونمارتین معرفی شود. علاوه بر این، برند بریتانیایی مذکور دو خودروی اسپرت دونفرهٔ موتور وسط جدید را هم در دست توسعه دارد که یکی پلاگینهیبریدی و دیگری الکتریکی خواهد بود.
بنتلی
بنتایگا در سال ۲۰۲۶ به اولین محصول الکتریکی بنتلی تبدیل خواهد شد. این خودرو از پلتفرم الکتریکی جدید SSP که توسط پورشه برای برندهای لوکس گروه فولکسواگن طراحی شده استفاده خواهد کرد. مدیرعامل بنتلی «آدریان هالمارک» مجموعاً عرضه پنج بنتلی الکتریکی جدید را تا پایان سال ۲۰۳۰ وعده داده است. البته پیش از آن انتظار میرود شاهد فیسلیفتهای بزرگی روی کانتیننتال و فلاینگ اسپور باشیم. همچنین قرار است طی یک سال آینده، قدرت، گشتاور و برد قوای محرکهٔ هیبریدی V6 بنتلی افزایش پیدا کند ولی هنوز نمیدانیم که آیا قوای محرکهٔ هیبریدی قویتر V8 که در محصولات آئودی و پورشه استفاده خواهد شد برای بنتلی هم ارائه میشود یا نه. بنتلی هنوز حرف زیادی در مورد مدلهای الکتریکی آیندهٔ خود نزده است ولی علاوه بر بنتایگا، انتظار میرود جایگزین الکتریکی کانتیننتال در سال ۲۰۲۷ و سپس جایگزین الکتریکی فلاینگ اسپور در سال ۲۰۲۸ معرفی شود. از سوی دیگر، احتمال احیای نام محبوب مولسان هم برای یک سدان سطح بالاتر وجود خواهد داشت درحالیکه گفتههایی در مورد اضافه شدن یک شاسیبلند فول سایز به سبد محصولات بنتلی برای رقابت با رولزرویس کولینان هم مطرح شده است.
جگوار
جگوار در سال ۲۰۲۵ با معرفی سه مدل جدید بر اساس پلتفرم پیشرفتهٔ پانترا که JEA هم شناخته میشود کاملاً الکتریکی خواهد شد. گفته میشود این محصولات شامل یک کوپهٔ اسپرت لوکس چهاردر و دو کراساوور خواهد بود که یکی در سال ۲۰۲۵ و مدل بزرگتر در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. ظاهراً جگوار تصمیم گرفته به رقابت با پورشه پانامرا، ماکان و کاین الکتریکی برخیزد. اعلام شده این پلتفرم از قابلیت شارژ سریع، امکان ساخت نسخههای پرفورمنس بالای SVR و رانندگی خودکار سطح سه برخوردار خواهد بود. بااینحال، استراتژی اصلی جگوار و ویژگیهای برجستهٔ این محصولات هنوز اعلام نشده و این میتواند باعث کاهش اعتماد خریداران و نمایندگیها به برنامهای شود که به نظر میرسد یک تلاش مبهم دیگر از سوی این برند بریتانیایی است.
لندروور
اولین شاسیبلند الکتریکی لندروور نسخهٔ تمام برقی رنجروور خواهد بود که سال آینده معرفی میشود. البته هرچند رنجروور و رنجروور اسپرت الکتریکی همچنان از پلتفرم MLA استفاده خواهند کرد که تواناییهای آفرود بالایی دارد، اکثر محصولات برقی آیندهٔ لندروور روی پلتفرم ۸۰۰ ولتی EMA ساخته میشوند که بیشتر برای جاده مناسب خواهد بود؛ اما این سؤال مطرح میشود که چرا باید دو پلتفرم الکتریکی مجزا برای جگوار و لندروور توسعه داد درحالیکه الزامات فنی محصولات دو شرکت بسیار مشابه بوده و میتوان در هزینهها صرفهجویی کرد؟ درهرحال، لندروور هم مثل جگوار قصد دارد از سال ۲۰۲۵ صرفاً محصولات الکتریکی و هیبریدی به بازار عرضه کند. جایگزین ولار در سال ۲۰۲۵ و اووک در سال ۲۰۲۶ الکتریکی خواهند شد و از باطریهای جدیدی با چگالی بالا استفاده خواهند کرد که در کارخانهای در دست احداث در بریتانیا تولید خواهد شد. سپس دیسکاوری و دیسکاوری اسپرت الکتریکی بر اساس پلتفرم EMA به بازار خواهند آمد و بعداً نوبت به دیفندر خواهد رسید که بهتدریج پیشرانههای درونسوز و پلاگینهیبریدی را با تمام الکتریکی جایگزین خواهد کرد. علاوه بر این، انتظار میرود تا سال ۲۰۲۷ لندروور محصول پایهٔ جدیدی که فعلاً بچه دیفندر شناخته میشود را معرفی کند.
لوتوس
اولین لوتوسهای الکتریکی هایپرکار اویجا و کراساوور الترا بودند که دومی در چین عرضه شده است. بااینحال، مدلهای الکتریکی بیشتری از این شرکت در راه هستند ازجمله تایپ ۱۳۵ که شبیه مدل بنزینی امیرا خواهد بود. لوتوس اواخر سال جاری نیز سدان تایپ ۱۳۳ را معرفی خواهد کرد تا به مصاف پورشه تایکان برود. گفته شده این خودرو از عناصر مشترکی با پولستار ۵ GT استفاده میکند. خودروی بعدی لوتوس کراساوور کامپکتی بنام تایپ ۱۳۴ است که برخلاف مدلهای قبلی، بر اساس پلتفرم SEA جیلی ساخته میشود.
مکلارن
مکلارن هماکنون روزهای سختی را سپری میکند زیرا مشکلات سیستم هیبریدی و ورشکستگی تنها تأمینکنندهٔ باطری این شرکت عرضهٔ سوپرکار آرتورا را به تأخیر انداخت و مدل جدید 750S هم تا پیش از سهماههٔ اول سال آینده به شرایط سوددهی نخواهد رسید؛ بنابراین، تعجبی ندارد که کاسهٔ صبر سهامداران مکلارن و در درجهٔ اول صندوق دولتی PIF عربستان در حال لبریز شدن است. در همین حال، مدیرعامل مکلارن «مایکل لیترز» به دنبال شریکی برای سرمایهگذاری در پروژهٔ حیاتی شاسیبلند این شرکت است که قرار است در سال ۲۰۲۸ راهی بازار شود. افزودن یک کراساوور به سبد محصولات مکلارن برای تضمین آیندهٔ شرکت ضروری است و بنابراین حالا که بامو از همکاری با مکلارن کنار کشیده، شاید لوسید که سهام آنهم در اختیار PIF عربستان است گزینهٔ خوبی برای شراکت باشد. در چند سال آینده باید شاهد معرفی جانشین P1 هم باشیم که مطمئناً کار را برای فراری، پورشه و لامبورگینی سخت میکند. گفته شده قوای محرکهٔ هیبریدی جدید این خودرو با خروجی چهاررقمی بسیار کارآمدتر خواهد بود.
رولزرویس
کوپهٔ اسپکتر که اخیراً معرفی شده برای اولین بار رولزرویس را به دنیای الکتریکی وارد کرده است درحالیکه این برند فوق لوکس مدلهای الکتریکی بیشتری را در راه دارد. البته پیش از آن فیسلیفت مدلهای گوست، فانتوم و کولینان در سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ معرفی خواهند شد. انتظار میرود در بهار سال ۲۰۲۷ اسپکتر کانورتیبل را ببینیم. از همین پلتفرم در سه مدل تمام الکتریکی دیگر شامل کولینان در سال ۲۰۲۶، فانتوم در سال ۲۰۲۷ و گوست در سال ۲۰۲۸ استفاده خواهد شد؛ اما چرا رولزرویس از پلتفرم الکتریکی جدید بامو بنام نیو کلاس که در سال ۲۰۲۵ ارائه میشود استفاده نمیکند؟ چون از یک سو قطعات موردنیاز رولزرویس روی این پلتفرم تا پیش از سال ۲۰۲۹ آماده نمیشود و از سوی دیگر این پلتفرم آزادی کامل را به طراحان و مهندسان برند فوق لوکس بریتانیایی نمیدهد.
مازیار
۲۴ خرداد ۱۴۰۲احتمالا بزرگترین سورپرایزش ونکوئیش موتور جلو ۱/۲ میلیون پوندی باشه🤩
Tesla
۲۴ خرداد ۱۴۰۲بنتلی که زیر مجموعه فولکس واگن آلمان هست و اولین محصول الکتریکیش هم از پلتفرم ppe فولکس واگن استفاده میکنه ( پلتفرمی که با همکاری پورشه و آئودی ساخته شده و ماکان برقی هم از همین پلتفرم استفاده میکنه ) ، رولز هم که زیر مجموعه ب ام و هست تمام مهندسی ها و طراحی هاش رو آلمانی ها انجام میدن و اسپکتر در واقع یه i7 کوپه هست که لوگو رولزرویس روش زدن ، جگوار ، لندرور و آستون مارتین هم که تا حالا تمامی موتور ها و گیربکس هاشون رو از بنز یا بیمر میگرفتن و به احتمال خیلی زیاد برای تولید محصولات الکتریکی هم باز دست به دامان ژرمن ها بشن ، پس بهتر بود سر تیتر مطلب رو مینوشتید : معرفی تمام خودرو های برقی آلمانی که تا سال ۲۰۳۰ عرضه میشن 🤣🤣🇩🇪🇩🇪🇩🇪
datsun
۲۴ خرداد ۱۴۰۲بببن کار رولزرویس به کجا رسیده که تو مسخره ش میکنی
حسین
۲۴ خرداد ۱۴۰۲شما برو با همون اوراقیات حال کن به ما کاری نداشته باش
BMW
۲۴ خرداد ۱۴۰۲فقط یک کلمه بهت میگم دلم به حالت میسوزه نه من کلا برو بچ بیشتر سایت تک و تنها گیر کردی نمیدونی چیکار کنی داری خنچال نیکشی به دیوار بری و بالا ولی نمیتونی بعد میای به کلاغ گیر میدی چرا داره پرواز میکنه اصلاح جالبی بود برات نه
Monster 765lt
۲۴ خرداد ۱۴۰۲جونم به این برندها یکی از یکی خفن تر و جذاب تر
AMANTE
۲۴ خرداد ۱۴۰۲من بیشتر از همه نگران جگوار هستم چون خیلی وقته در سکوت فرو رفته و محصول جدیدی ارائه نداده.
جگوار محصولات خوب زیادی داشته مثل MK2 که مدل مسابقه ایش خیلی باحاله تا مدل XK اتاق X150 که ساده و زیبا با یک موتور V8 جذاب بود.
cyrus-az
۲۴ خرداد ۱۴۰۲همشون عجیب جذابن ولی نمیدونم رولزرویس فقط واسه من خیلی جذابه یا واسه همه همینطوره؟
حسین
۲۴ خرداد ۱۴۰۲من از بین اینا فقط بنتلی و رولز رویس رو دوست دارم
ناشناس
۲۴ خرداد ۱۴۰۲بچه دیفندر فکر کنم همونیه که سال ۹۹ رندرهاش تو فضاهای مجازی منتشر شده بود و ظاهرش کاملا شبیه دیفندرهای قدیمی بود
مازیار
۲۴ خرداد ۱۴۰۲با توجه به مدلهایی از دیفندر قدیم که گاه و بی گاه با چند تغییر تریم و قیمتهای نجومی عرضه میشه، ارائه محصولی جدید با ظاهری شبیه همون دیفندر قدیم غیر محتمل نیست.
BMW
۲۴ خرداد ۱۴۰۲همشون یه پا عشقن ولی انتخاب من آستون مارتین و بنتلی و مک لارن و رولرز رویس و یک درصد لوتوس
Royal Driver
۲۴ خرداد ۱۴۰۲دلم خیلی پیشه جگوار، بنتلی و آستون مارتینه، این سه تا برند واقعا برام ارزشمندن.
تقتتثاقغثفق
۲۸ خرداد ۱۴۰۲داداش برنده واقعی رو اعلام می کنم آستون مارتین مک لارن و رولزرویس هستند
شرک بازگشت به محله گربه فروشا
۲۵ خرداد ۱۴۰۲خدا کنه یک برند آلمانی زودتر مکلارن رو بخره نجاتش بده خیلی دوسش دارم نمیخوام ورشکست بشه
و اینکه دست موجودات شبیه انسانی که ملخ میخورند و کل دنیا و گرفته اند هم نیفته
*ALI*
۲۶ خرداد ۱۴۰۲رولزرویس قیافش فوق العادس
کی میشه پای ماشین های برقی توی ایران باز بشه
سجاد سرمد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲قشنگ معلومه مقاله ترجمه از یک نویسنده ی بریتانیایی یک جوری نوشتیم انگار خودتون نوشتین متاسفم ذکر کنید منبع رو
سجاد سرمد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲قشنگ معلومه مقاله ترجمه از یک نویسنده ی بریتانیایی یک جوری نوشتیم انگار خودتون نوشتین متاسفم ذکر کنید سور رو
سجاد سرمد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲قشنگ معلومه مقاله از یک نویسنده ی بریتانیایی یک جوری نوشتیم انگار خودتون نوشتین متاسفم