مسلما خودروهای برقی آینده صنعت خودرو را در دستان خود خواهند گرفت؛ گواه این مسئله نیز افزایش تعداد محصولات بسیار در خودروسازیهای مختلف و قوانین سختگیرانه کشورهای پیشرفته برای قطع تولید خودروهای احتراق داخلی است. از آنجایی که بازار خودروهای برقی بیشازپیش داغ و تازه است، تقریبا تمام خودروسازان کهنهکار روی به تولید این خودروها آوردهاند؛ این روند تا جایی پیش رفته است که بهواسطه این پیشرفت، شاهد حضور نامهایی کاملا جدید نیز در صنعت خودرو هستیم.
ما در ادامه بخش دوم این مقاله که به معرفی کراساوورهای آینده پرداختیم، لیستی از تمام خودروهای تمام شاسیبلندی که هنوز وارد خط تولید نشدهاند اما بهزودی خواهند شد، تهیه کردهایم:
بایتون M-Byte | ورود از سال ۲۰۲۲ |
بایتون از مدلهای سدان و شاسیبلند K-Byte و M-Byte در نمایشگاه CES رونمایی کرد. این شرکت میخواهد بهعنوان پرچمدار خودروهای مجهز به تکنولوژی چینی شناخته شود. با وجود اینکه اروپاییها نخستین مشتریهای این برند خواهد بود، انتظار میرود که شاسیبلند M-Byte با قیمت ۴۵ هزار دلاری و ۲۷۲ اسب بخار قدرت برای بازار آمریکا عرضه شود. مدل یادشده دیفرانسیل عقب خواهد بود و از یک باتری ۷۲ کیلووات ساعتی سود خواهد بود. بایتون نسخههای قدرتمندتر این خودرو را نیز در آینده عرضه خواهد کرد. این شرکت نوید داده که شاسیبلند برقیاش توان پیمایش مسافت ۳۶۰ کیلومتر را داشته باشد.
کادیلاک لیریک | ورود از سال ۲۰۲۲ |
نخستین کادیلاک برقی در «اسپرینگ هیل»، آمریکا، و درکنار سایر خودروهای برقی آینده جنرالموتورز ساخته خواهد شد. سازنده قصد دارد تا لیریک را در دو نسخه تک موتوره و دو موتوره عرضه کند و میگوید که خودروهایش در هر صورت، توان پیمایش مسافتی بیشتر از ۴۸۰ کیلومتر را خواهند داشت. لیریک برپایه پلتفرم «Ultium battery» جنرالموتورز توسعه یافته است و از شارژ سریع DC نیز سود خواهد برد. قیمت نسخه پایه این خودرو حدودا ۶۰ هزار دلار خواهد بود و به فناوریهایی نظیر نمایشگر بسیار بزرگ ۳۳ اینجی LED خمیده درون کابین مجهز خواهد شد. کادیلاک اخیرا با یک شرکت طراحی دیجیتال همکار شده است تا تجربه کاربری نمایش محتوا و بازی را در این نمایشگر بررسی کنند.
فارادی فیوچر FF91 | ورود از سال ۲۰۲۳ |
زمانی که فارادی فیوچر نخستین محصول خود را به نمایش درآورد همه تصور میکردند که این خودرو، یک انقلاب بهپا خواهد کرد اما حال درباره رسیدن این خودرو به خط تولید نیز شکوتردید وجود دارد! بااینهمه، اخیرا یکی از محصولا تاین شرکت درحال گذراندن تستهای در مرکز تولید کالیفرنیا دیده شده است. سازنده مدعی است که FF91 به موتورهایی با ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت مجهز خواهد بود. فارادی فیوچر در زمان عرضه این خودرو ادعا کرده بود که FF91 میتواند درعرض تنها ۲.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. باتری این خودرو که در همکاری با شرکت LG توسعه یافته است، یک واحد ۱۳۰ کیلووات ساعتی خواهد بود که سرنیشنانش را تا بیش از ۶۰۰ کیلومتر همراهی خواهد کرد.
فیسکر اوشن | ورود از اواخر سال ۲۰۲۲ |
«هنری فیسکر»، موسس استارتاپ فیسکر، قصد دارد تا با عرضه شاسیبلند اوشن که توانایی پیمایش ۴۸۰ کیلومتر را داشته و به یک سقف مجهز به پنل خورشیدی آراسته شده است، نظر خریداران خودروهای EV را به خود جلب کند. این خودرو که نخستینبار و در جریان نمایشگاه خودروی لسآنجلس رونمایی شد، در نسخه دو موتوری و با سیستم چهاچرخ محرک نیز وارد بازار خواهد شد. اقتصادیترین نسخه اوشن نیز قیمتی نزدیک به ۴۰ هزار دلار خواهد داشت.
فورد اکسپلورر برقی | ورود از سال ۲۰۲۳ |
اکسپلورر برخلاف سایر قارهها، در آمریکا بهعنوان یکی از محبوبترین شاسیبلندها شناخته میشود؛ به همین دلیل، فورد تصمیم گرفته تا آن را هم برقی کند. این شرکت پیشتر اعلام کرد که یک شاسیبلند سه ردیفه برقی به جمع ماستنگ مک E و ون E ترانزیت افزوده خواهد شد. این شاسیبلند که هماکنون با موتوری V6 هیبریدی و ۳۱۸ اسب بخار در بازار به فروش میرسد، احتمالا مانند سایر محصولات بلندقامت و برقی فورد به دو حالت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به فروش خواهد رسید.
جنسیس GV70 برقی | ورود از سال ۲۰۲۲ |
GV70 شاید کمی بزرگ بهنظر برسد اما در حقیقت یک کراساوور محسوب میشود. جنسیس برای برقیکردن این کراساوور از همان روشی استفاده کرده است که برای ساختن نسخه برقی G80 استفاده کرده بود؛ بنابراین میان نسخه برقی و بنزینی این شاسیبلند تقریبا هیچ تفاوت ظاهری وجود نخواهد داشت. نسخه برقی GV70 مجموعا به دو موتور در محور جلو و عقب مجهز خواهد شد که روهمرفته ۴۸۳ اسب بخار قدرت تولید خواهند کرد. سازنده هنوز اطلاعاتی را درباره قیمت احتمالی این محصول ارائه نکرده است.
هیوندای آیونیک ۷ | ورود از سال ۲۰۲۴ |
آیونیک ۷ که احتمالا برروی همان پلتفرم E-GMP استفاده شده در آیونیک ۵ ساخته خواهد شد، اندازهای نزدیک به شاسیبلند سه ردیفی هیوندای پالیسید دارد. همه دید واضحی از نسخه مفهومی این شاسیبلند داریم اما با توجه به تغییراتی که هیوندای برای نسخه تولید انبوده آیونیک ۶ از آنها استفاده کرد، احتمالا چهره آیونیک ۷ نیز باعث شگفتی شود. از آنجا که این خودرو اندازه بزرگتری نسبتبه سایر برادران آیونیک دارد، احتمالا توان پیمایش حداقل مسافت ۴۸۰ کیلومتر را خواهد داشت.
کیا EV9 | ورود از سال ۲۰۲۳ |
کیا نیز همانند برادر صنعتی خود، هیوندای، قصد دارد تا برای شاسیبلند سه ردیفی خود یعنی تلوراید، یک نسخه برقی بسازد؛ بنابراین و در این راستا، دورنمای خود را با مدل مفهومی EV9 به رخ همان کشید. EV9 مفهومی از زبان طراحی خشن، جسورانه و جذابی استفاده میکند که حتما تاثیر بسیاری روی نسخه تولید انبوه این خودرو خواهد داشت. کیا اعلام کرده که حداقل مسافت قابل پیمایش با این شاسیبلند ۴۸۰ کیلومتر خواهد بود و تا پیش از فرارسیدن سال ۲۰۲۴ میلادی، از نسخه تولید انبوه آن پردهبرداری خواهد شد.
شاسیبلند برقی آستونمارتین | محتمل |
آستونمارتین زیربرند لاگوندا را بهعنوان مجموعه سازنده خودروهای لوکس و برقی خود و برای افراد خاص راهاندازی کرده بود. مدل All-Train که تصویر نسخه مفهومی آن را مشاهده میکنید، از همان پلتفرم موجود در شاسیبلند DBX بهره میبرد. همین مسئله گمانهزنیها را برای تولید یک DBX برقی نیز افزایش میدهد. «پالمر»، مدیرعامل سابق این مجموعه، اعلام کرده بود که خودروهای برقی این شرکت عملکردی برابر نسخههای بنزینی خواهند داشت و میتوانند حداقل مسافت ۴۸۰ کیلومتر را بپیمایند. براساس اخبار اما گویا خبری از لاگوندا برقی نخواهد بود و احتمالا باید منتظر همان DBX برقی در سالهای نهچندان نزدیک باشیم.
۵ شاسیبلند برقی لینکلن | ورود از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ |
زیرمجموعه لوکس فورد، لینکلن، قصد دارد از سال ۲۰۳۰ فقط به تولید خودروهای برقی بپردازد. قدم نخست این خودروساز در این راه نیز عرضه یک شاسیبلند در سال جاری میلادی است که احتمالا با نام «مارک E» شناخته خواهد شد. این خودرو احتمالا هماندازه مدل آویاتور باشد اما از چهره مخصوص خود سود خواهد جست. انتظار میرود که توان پیمایش این محصول نیز چیزی بین ۴۸۰ تا ۶۴۰ کیلومتر باشد و در نسخههای دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه شود.
لوتوس التره | ورود از سال ۲۰۲۴ |
لوتوس بهطور رسمی اعلام کرده است که شاسیبلند ۹۰۰ اسب بخاری التره امسال و در کارخانه ووهان چین تولید میشود و تا سال ۲۰۲۴ به آمریکا خواهد رسید. مدل پایه این خودرو از ۶۰۰ اسب بخار قدرت و سیستم چهارچرخ محرک سود میبرد و براساس ادعای سازنده، میتواند با استفاده از باتری ۸۰۰ ولتی خود ۵۰۴ کیلومتر را به یکبار شارژ کامل بپیماید. التره به شارژر سریع ۳۵۰ کیلوواتی نیز مجهز میشود تا دارنده بتواند درعرض ۲۰ دقیقه، دوسوم ظرفیت باتری را پر کند. التره احتمالا به یکی از سریعترین خودروهای این خودروساز تبدیل خواهد شد.
مرسدسبنز EQG | ورود از اواخر ۲۰۲۳ |
برنامه برقیشدن مرسدسبنز دامنگیر مدل محبوب G کلاس نیز شده است. این شرکت برای نخستینبار در نمایشگاه مونیخ از نسخه مفهومی EQG رونمایی کرد. نسخه تولید انبوه این خودرو به سیستم چهرچرخ محرک مجهز خواهد شد که نیروی خود را از چهار موتور قرار داده شده برای هر چرخ میگیرد. باقی جزئیات این شاسیبلند هنوز اعلام نشده است. با این همه، میدانیم که ورود EQG، هامر EV سرانجام یک رقیب درخور پیدا خواهد کرد.
سونی ویژن S 02 | ورود از اواخر ۲۰۲۲ |
قرار است سازندگان دستگاههای خاطرهانگیز واکمن و پلیاستیشن در آینده با ویژن S 02 وارد صنعت خودرو شوند. سونی مدعی شده است که این خودرو از ۵۳۶ اسب بخار قدرت و دو موتور سود خواهد برد اما چیزی درباره توان پیمایش آن ذکر نکرده است. این نمونه اولیه که گنجایش جایدادن ۷ سرنشین را دارد، احتمالا خودرویی چون تسلا مدل Y را رقیب خود قرار میدهد که میتواند ۵۲۸ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل بپیماید.
وینفست VF8 و VF9 | ورود از سال ۲۰۲۳ |
وینفست در سال گذشته موفق شد تا ۳۰ هزار خودرو در ویتنام به فروش برساند و به یکی از چهار خودروساز محبوب آن کشور بدل شود. این شرکت آسیایی قصد دارد تا با مدلهای VF8 و VF9 وارد بازار آمریکا شود. البته وینفست به عرضه خودرو بسنده نکرده و برنامه خرید اشتراک باتری را نیز معرفی کرده است و امیدوار است تا با کمک این خلاقیت، بتواند نظر خریداران متعددی را به خود جلب کند.
فولکسواگن ID.8 | ورود محتمل |
با وجود اینکه مدیرعامل فولکسواگن، «هربرت دیز»، اعلام کرده که این مجموعه قصد دارد تا یک شاسیبلند برقی بزرگتر از ID.4 کنونی را عرضه کند اما هنوز هیچ اطلاعات دقیقی درباره این خودرو در دسترس نیست. شاسیبلند ID.8 احتمالی اندازهای نزدیک به مدل کنونی اطلس (تصویر بالا) و توان پیمایش مسافتی بیشتر از ID.4 را خواهد داشت. فولکسواگن درباره ارسال این خودرو به آمریکای شمالی چیزی نگفته است اما از آنجا تقاضای شاسیبلندهای بزرگ در این منطقه زیاد است، احتمالا شاهد ورود آن به آمریکا نیز خواهیم بود.
ولوو XC90 | ورود از اواخر ۲۰۲۲ |
مدل مفهومی ولوو ریشارژ درحقیقت روشنکننده نسل آینده ولوو XC90 برقی است. برخی از المانهای این مدل مفهومی پا را از XC90 فراتر گذاشته و در تمامی مدلهای آینده این شرکت حضور خواهند داشت. انتظار میرود که شاسیبلند سه ردیفه بعدی ولوو در بازه زمانی اواخر ۲۰۲۲ و اواسط ۲۰۲۳ رونمایی گردد. این شرکت بهصورت رسمی اعلام کرده که جایگزین XC90 کاملا برقی خواهد بود و از نام جدیدی نیز استفاده خواهد کرد.
javadhy
۱۱ تیر ۱۴۰۱تو این مطلب فقط مرسدس eqg توجهم رو جلب کرد
هر چند با فلسفه ساخت g class برقی موافق نیستم ولی جی به هر حال خودروی خفن و جالب و خاصیه
به شدت منتظر سیستم چرخش تانکی این خودرو هستم
اولین بار وقتی خزیدن هامر ev رو دیده بود به نظرم خیلی جالب و خاص بود ولی با دیدن این سیستم بنز دیگه واقعا شگفت زده شدم واقعا خاصه و مطمئنم خیلی در موردش در آینده بحث میشه
javadhy
۱۱ تیر ۱۴۰۱تو این مطلب فقط مرسدس eqg توجهم رو جلب کرد
هر چند با فلسفه ساخت g class برقی موافق نیستم ولی جی به هر حال خودروی خفن و جالب و خاصیه
به شدت منتظر سیستم چرخش تانکی این خودرو هستم
اولین بار وقتی خزیدن هامر ev رو دیده بودم به نظرم خیلی جالب و خاص بود ولی با دیدن این سیستم بنز دیگه واقعا شگفت زده شدم واقعا خیلی خفنه و مطمئنم خیلی در موردش در آینده بحث میشه
شاعر
۱۱ تیر ۱۴۰۱منم با برقی کردن آفرودرها مخالفم.
کسانی که میرن آفرود همیشه بنزین اضافه با خودشون میبرن حالا سوال اینجاست در صورت تمام شدن شارژ راننده میخواد چیکار کنه؟
توجه داشته باشید ۳۰ کیلومتر آفرود ممکنه اندازه ۵۰۰ کیلومتر جاده کفی انرژی مصرف کنه پس خیلی محتمل هست راننده نتونه تخمین درستی بزنه و یه ناکجا آبادی شارژ باتریش تمام شه
NAVID۰۰۹۸
۱۱ تیر ۱۴۰۱یه ژنراتور برق میبندن روی سقف میزنن به دل کوه و بیابون برای آفرود !
آخه اصلاً کدوماشون به درد آفرود میخورن و مگه هنوز به ادن حدی رسیدن که بتونن آفرود کنند با اطمینان خاطر !!!
Reza Waffen SS
۱۲ تیر ۱۴۰۱زود قضاوت نکن
Reza Waffen SS
۱۲ تیر ۱۴۰۱بیصبرانه منتظر EQG ام
Radmehr
۱۱ تیر ۱۴۰۱کاملا برعکس
من هامر برقی رو به کلی پر ابهت تر از EQG میدونم
Reza Waffen SS
۱۲ تیر ۱۴۰۱جوجه رو آخر پاییز میشمارن
Erfan
۱۱ تیر ۱۴۰۱متاسفانه هیچکدام روح یک ماشین واقعی رو به انسان الهام نمیکنه.بیشتر دارن شبیه ماشین اسباب بازی میشن.
JDM lover
۱۱ تیر ۱۴۰۱اره دقیقا
مسعود
۱۱ تیر ۱۴۰۱داداش به اون کادیلاک میگی اسباب بازی 🤔🤔🤔
TML BN
۱۱ تیر ۱۴۰۱با یک مشت طراحی عجق وجق اصلا زیبا نیستن
JDM lover
۱۱ تیر ۱۴۰۱یه سوالی که همین الان به ذهنم اومد
اینه که خودرو های برقیو چجوری تیون میکنن؟؟ ااصلا میشه تیونش کرد؟؟ ( مشخصات فنی منظورمه)
مثلا g کلاس برقی بشه ، برابوس چیکار میتونه باهاش بکنه؟ فقط میتونه ظاهر یا کابینشو ارتقا بده؟
Dian
۱۱ تیر ۱۴۰۱مهندس برق استخدام می کنن توش رئوستا ، آمپلی فایر ، خازن و باتری به جای توربوشارژ و سوپرشارژ میزارن😂😂
Erfan
۱۱ تیر ۱۴۰۱به نظرم برنامه ریزی رو به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری عوض بکنن.
با اینکه کلا موتور عوض بشه چون فکر نکنم به صورت مکانیکی قابل ارتقا باشه یا اینکه وزن باطری هارو بیارن پایین تا ماشین سبک تر بشه و شتاب بیشتری داشته باشه
امیرشایان فرازی
۱۱ تیر ۱۴۰۱فک کنم که حجم باتری ها رو افزایش میدن یا موتورش رو عوض می کنن مثل eqs و eqs53
شاعر
۱۱ تیر ۱۴۰۱۱. با هک نرم افزاری (مثلا ممکنه توان موتور برای افزایش طول عمر رو یه عددی محدود شده باشه با هک نرم افزاری میشه این محدودیت رو برداشت )
۲. ارتقاع سخت افزاری (استفاده از موتورهای قویتر و باتریهای قویتر و …)
۳. سبک سازی (ممکنه یه ماشین که مثلا باتری ۸۰ کیلووات ساعتی روشه بیان ۶۰ کیلوواتش رو بردارن و با این کار مثلا ۳۰۰ کیلو سبکش کنن و با ترفندهایی بدنه رو هم سبک کن با این کار برد ماشین بصورت قابل توجهی پایین میاد ولی ماشین بشدت سبک میشه و توی درگ و دریفت کم نمیاره فقط باید دم به دقیقه شارژش کنی )
GMA
۱۱ تیر ۱۴۰۱پوروسانگوئه نه تو کراس اوور ها بود نه اینجا!!!
GMA
۱۱ تیر ۱۴۰۱فراموش کردید SUV لوسید گراویتی را بنویسید!
امیرشایان فرازی
۱۱ تیر ۱۴۰۱یا خدا بازم همه برقیه که 🤦
سلطان eqg 🇩🇪💪
جناب ایکس
۱۱ تیر ۱۴۰۱یه جوری نوشته بودین بازار یه لحظه فک کردم بازار داخل منظورتونه😂😅😂😂
قاطر فروش
۱۱ تیر ۱۴۰۱لیریک و ریویان تقریبا یه قیمتن فاتحه شرکت تازه وارد خوندس
قاطر فروش
۱۱ تیر ۱۴۰۱شاهد حضور زشت و خُنِک شرکت های ژاپنی هستیم بنظر ژاپن قراره جاشو ب چین بده و این بده
پروژه سرمایه گذاری رو هیدروژن هم شکست خورد انگاری
meysam
۱۱ تیر ۱۴۰۱از اومدن سونی خیلی خوشحال میشم
ارین صاحب جمعی
۱۱ تیر ۱۴۰۱Eqg خیلی جالب باید باشه بقیه غیر کادیلاک در حد بازارهای جهانی نیستن
قاطر فروش
۱۱ تیر ۱۴۰۱الکتریکی ها ب قبل و بعد لیریک تقسیم میشن عالیه این
Alan.r
۱۱ تیر ۱۴۰۱همشون شبیه فیلم های علمی تخیلی شدن اصلا اصالت و زیبایی نمونه های قدیمی رو ندارن طراحی شون کم کم شبیه به هم و یکنواخت میشه
Parsa
۱۲ تیر ۱۴۰۱# نه – به -خودرو – الکتریکی-
اونایی که موافقا ادامه بدن
فرحان نصیری
۱۴ تیر ۱۴۰۱به جز کادیلاک لیریک بقیه طراحی ها جذاب نیستن روح واقعی یک خودرو رو منتقل نمیکنن مثل اینکه اسباب بازی با یه طرح مسخره خریدی و شبیه فیلم های تخیلی
iranarmy25789
۱۴ تیر ۱۴۰۱سلام، نظر منو فارادی فیوچر جلب کرده، خودروی برقی که بالای 1000 اس بخار قدرت داشته باشه واقعا خیلیه،و اینکه بالای 600کیلومترهم با هربار شارژ راه میره و باطریهاشم ساخت شرکت LG هستش، شتاب0تا100 هم زیر3 ثانیه هستش