چشم اندازهفته نامه

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

خودروسازان در سبک‌سازی خودروهایشان پا را از تعویض جنس بدنه و اجزای داخلی موتور هم فراتر گذاشته‌اند.

سبک‌تر کردن خودروهای امروزی یکی از ضروری‌ترین و شاید بهترین اقدامات یک شرکت به شمار بیاید. با برقی‌شدن محصولات تازه‌وارد، وزن آن‌ها افزایش پیدا کرده است؛ همین مسئله خودروسازان را مجبور می‌کند در بخش‌های دیگر به کاهش وزن بپردازند تا وزن اضافه بسته باتری را جبران کنند. البته سبک‌سازی منحصر به خودروهای برقی نیست و خودروهای اسپرت درون‌سوز  و ابرخودروها هم برای دستیابی به عملکرد مناسب، نیاز به سبک‌سازی حداکثری دارند. گاه پیش آمده که خودروسازان مته به خشخاش گذاشته‌اند و با انجام اقداماتی نسبتا بی‌معنی، روی سبک‌بودن محصولاتشان تاکید کرده‌اند؛ اقداماتی که برخلاف شعار سازنده، فایده خاصی ندارند!

 

برچسب لوگوی پورشه 911GT3 RS

یک دستگاه GT3 RS 992 حدود ۱۶۵ کیلوگرم از نسخه ۹۹۶ GT3 RS سبک‌تر شده است. این خودروی ۱,۵۲۵ کیلوگرمی که به سیستم آیرودینامیک فعال، DRS و فنربندی تطبیق‌پذیر مجهز شده است. با این وجود پورشه پا را از آن هم فراتر گذاشته و لوگوی فلزی خود را با یک برچسب جایگزین کرده است که از وزن آن ۵ گرم دیگر کم کرده است!

 

پدال‌های GMA T.50

سوپراسپرت گوردون موری به‌عنوان یک محصول با تولید نه‌چندان زیاد، جزئیات زیادی دارد. موری در ساخت این خودرو از هیچ قسمتی مانند پدال‌ها غافل نشده است. مهندسان این شرکت بربیتانیایی با طراحی یک پدال سبک‌وزن از جنس تیتانیوم، ۳۰۰ گرم از وزن خودروی خود کم کرده‌اند.

 

پارچه دسته‌دنده هوندا NSX تایپ R

کاهش وزن به روشی تبلیغاتی به‌تازگی اختراع نشده است؛ مدل‌های کلاسیک هم از این بهبودهای بلااستفاده بهره‌مندی می‌شده‌اند. NSX تایپ R یکی از این مدل‌ها به شمار می‌رود که در زمان خود پرچمدار هوندا به شمار می‌رفت. مهندسان ژاپنی این خودرو به‌جای استفاده از چرم متداول برای پوشاندن بدنه دسته‌دنده، از یک مش زنجیرشکل استفاده کردند که ۱۰ گرم از وزن این خودروی اسپرت را کاهش داد.

 

کالیپر ترمز آلپین A110

سیستم ترمز پارک الکترونیکی معمولا برای متوقف کردن چرخ از کالیپرهای کوچک خودش استفاده می‌کند. مهندسان برمبو برای کاهش وزن خودروی اسپرت سبک‌وزن آلپین ترمز دستی را با کالیپرهای ترمز عقب یکپارچه کردند و با این کار ۲.۵ کیلوگرم از وزن آن را تراشیدند. آلپین هم به‌عنوان چاشنی کار، از حداقل تعداد پین برای اتصال کالیپرها به دیسک ترمز استفاده کرد و به این ترتیب A110 به‌ازای هر پین حذف شده، ۲۰ گرم سبک‌تر شد.

 

شیشه‌های الکتریکی لوتوس الیزه

لوتوس پکیج تورینگ را به‌تازگی برای کوپه الیزه منتشر کرده بود و مدعی شده بود که سیستم بالابر شیشه‌هایش آنقدر کوچک هستند که با نمونه دستی و سبک‌وزن تفاوت خاصی ندارند. بنابراین هرچند خبری از رقم دقیق و هیجان‌انگیز کاهش وزن چند گرمی این سیستم نیست اما می‌توانیم تصور کنیم مانند ویژگی‌های عجیب سایر خودروهای این مطلب، بود و نبودش فرق خاصی نمی‌کرده است.

 

سقف بیمینی پورشه ۷۱۸ اسپایدر

استاد کاهش وزن خودرو، پورشه، تصمیم گرفت برای مدل سفت‌وسخت 718RS اسپایدر از یک سقف تازه استفاده کند که با نمونه موجود در باکستر اسپایدر متفاوت باشد. پس با بازطراحی دوباره یک سقف جدید را توسعه داد که ۷.۶ کیلوگرم سبک‌تر شده بود و حالت «بیمینی» سقف قایق‌ها را داشت.

 

گیره سقف مرسدس مک‌لارن SLR

برخلاف تصور بسیاری، همکاری مرسدس و مک‌لارن برای ساخت یک خودرو چندان راحت پیش نمی‌رفته است؛ درحالی‌که مک‌لارن به تولید یک سوپراسپرت جاده‌ای سبک‌وزن علاقه داشته، لوکس‌ساز آلمانی به ساخت یک گرن‌تورر لوکس فکر می‌کرده است. در همین راستا، مک‌لارن اصرار داشته که مکانیزم سقف، باید یک گیره سبک وزن باشد که بالای شیشه جلو قرار می‌گیرد و ۶ کیلوگرم از وزن این خودرو کم می‌کند.

 

نمایشگر ثابت مک‌لارن 750S

یکی از ویژگی‌های جذاب مک‌لارن 720S، نمایشگر چرخان روبه‌روی راننده به شمار می‌رفت که در حالت مسابقه روی دور موتور، سرعت و دنده تمرکز می‌کرد. با معرفی مدل جدیدتر 750S، انگلیسی‌ها فرصت را برای کاهش وزن غنیمت دیدند و با حذف نمایشگر چرخان ۱.۹ کیلوگرم از وزن این خودرو کم کردند. بنابراین با ورود به حالت مسابقه، دیگر خبری از چرخش نمایشگر سفینه‌های جنگ ستارگان نیست.

 

رنگ آستون‌مارتین والکری

والکری پرچمدار آستون‌مارتین به شمار می‌رود که توسعه آن سال‌ها به درازا انجامیده است. این ابرخودروی قدرتمند تمرکز خاصی روی آیرودینامیک و وزن کم دارد. مهندسان بریتانیایی آن برای کاهش وزن بیشتر آن یک آپشن جدید تهیه کرده‌اند که رنگ سبک‌وزن نام دارد. استفاده از این رنگ خاص باعث می‌شود در مقایسه با رنگ استاندارد، ۳۰۰ گرم از وزن بدنه ۱,۳۵۵ کیلوگرمی آن کم شود. نظر شما درباره این اقدامات تبلیغاتی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    والکری از هر جهت شاهکاره
    رنو مگان اسپورت نسل دوم هم برای کاهش وزن بجای شیشه از تلق استفاده کردن که میتونست تو این مقاله باشه

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Abee

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینا هیچی درست اما با دمپایی ناخنی برن مسابقه حد اقل ۴ تا ۵ کیلو وزن کم میکنن نمیخاد از رنگ فلان استفاده کنن که ماشین۱۴۰۰کیلویی رو۳۰۰ گرم ارزون تر بکنه .

  2. Farahani

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید هم برای کاهش وزن زه بغل کم کرد

    موافقم 18
    مخالفم 1
  3. Mr. gt c

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    بیشترشان اینقدر خنده بود که حتی جنبه تبلیغاتی هم نداشت، خدا وکیلی ۲۰ با ۶۰۰ گرم اصن معنی نداره در یک خودرو، اگر اینطور باشد که باید راننده را هم به رژیم اجباری وادار کنند، در کل ارزش بعضی کاهش وزن ها در قبال حذف بعضی چیز ها اصلا جالب نبود

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. کامیاب

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      کاهش وزن محدود به یک فاکتور نمیشه
      درواقع با همین چند گرم کم کردن در نهایت کلی سبک سازی میکنند
      و اینکه حتی یک گرم تو سرعت بالا تاثیر گذاره

      موافقم 4
      مخالفم 6
  4. فرشید

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    ماشین باید کم صدا، کم مصرف، راحت و پر از امکانات رفاهی مثل سقف پاناروما، سیستم صوتی با کیفیت، کولر خوب، سیستم خودران سطح 2، گرم کن و ماساژور صندلی، چرم مرغوب، کنسول و داشبورد با جنس خوب و…. باشه. اسپرت بودن، شتاب و سرعت زیاد هیچ کاربردی توی واقعیت نداره

    موافقم 9
    مخالفم 12
    1. Muty

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      باهاتون موافقم البته اگه کامنتتون اینظوری تموم میشد :

      …هیچ کاربردی توی “” زندگی و کاربری روزمره”” نداره

      اما خدایش عاشق ماشین باشی ، حتی چندتا ماشین با مشخصاتی که گفتی هم داشته باشی. بازم برای آخر هفته دلت یه ماشین میخواد که نره بزنه و باهاش یه دوری بزنی . . .

  5. eternal

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    ۳۰۰ گرم فقط با تغییر نوع رنگ ماشین!! این دیگه عجیب نیست فضاییه

    موافقم 12
  6. PRPR

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (243 ديدگاه)

    بعضی قسمت های ماشین مخصوصا قسمت های داخلی اگر از کیفیتشون کاسته شه اونقدرا وزن رو کم نمیکنن و فقط از ابهت ماشین زده میشه مثلا اون ۳۰۰ گرم پدال های گاز گوردن موری اگر واقعا حدف کم کردن وزن بوده اصلا ارزش نداره

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. مازیار

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      چرا فکر میکنی از کیفیت پدالها کاسته شده؟
      اون یه سازه متخلخل هست که قطعا دوام و استحکامش هم در نظر گرفته شده

    2. B

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (865 ديدگاه)

      پدال از جنس تیتانیومه تیتانیوم فلزی مقاوم تر از آلومینیومه البته چگالیشم بیشتره بخاطر همین مقدار کم استفاده میشه و با وزن کمتر مقاومت آلمینیومو میده
      اپل هم تو سری جدیدش فریم آلومینیومی رو به تیتانیومی تبدیل کرد و بجاش فریمو نازکتر کرد تا وزن گوشی حدود ده گرمی کم بشه

  7. yaghoub

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (344 ديدگاه)

    جنبه تبلیغاتی دارند .
    اگر کسی قصد سبک سازی داره مثل لامبورگینی تو خودرو سیکسو المنتو کار می‌کنه .

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. amir

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      سستو المنتو
      مثل اینکه سیکس انگلیسی با سستو قاطی شد

  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    مورد های اول و اخر خیلی جالب بودن

  9. Taha Ayoobi

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    عاشق اون لوگوی پورشه شدم
    توی یکی از مدل های قدیمی هم پورشه برای کاهش وزن کاپ های روی رینگ رو برداشته بود

  10. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    همه اینا با سستو المنتو شروع شد.اشتباه نکنم میشه عنصر دهم تو جدول مندلیوف.به نظر من برای کاهش وزن های کم باید برن سراغ وزن غیر فنر سوار تا اثر مستقیم داشته باشه.اونجا هست که رو هر چرخ حتی ۱۰۰ گرم هم اثر گذاره.الان عظمت کار سایپا رو میشه پی برد.پس تبلیغاتی بوده حذف زه و سیستم صوتی.البته میگن مهندسهای پرفورمنس سایپا راضی به اون در پوش پلاستیکی هم نبودن جای ضبط صوت

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. GMA

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (849 ديدگاه)

      سستو المنتو: عنصر ششم (کربن) به دلیل اینکه از فیبر کربن به صورت گسترده‌ای در ساختش استفاده شد.

      1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (326 ديدگاه)

        آره یادم رفته بود عنصر ششم میشه.اون سال با کربن شاهکار کردن

    2. amir

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      سستو المنتو در زبان ایتالیایی به معنای عنصر ششم میشه که به کربن اشاره داره که به کار رفتن زیاد فیبر کربن در اون مدل لامبو اشاره داره

    3. Taha Ayoobi

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4323 ديدگاه)

      مهندس های پرفورمنس سایپا😂😂😂😂

  11. dna

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    یکی از نسخه های شیرون بود که جرمی کلارکسون سوژه اش کرده بود
    عددها رو دقیق یادم نیست اشتباه نکنم 16 کیلوگرم کم کرده بودند نسبت به نسخه معمولی و 300 هزار دلار گرونتر بود

  12. mf1

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (484 ديدگاه)

    درهای شیشه ای مک لارن سنا

  13. کاوه

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    دوستان انگار دقت نمیکنن.کلا دو مدل کم کردن وزن داریم.نوع اول کم کردن وزن تبلیغاتی مثل برچسب پورشه که علتش اینه که میخواد با این حرکت بگه ما اینقدر روی جزئیات دقیق ایم و اینقدر ماشین مهندسی شده است که حتی ۵ گرم وزن لوگو هم توی ماشین امون حساب شده است!!!!
    کم کردن دوم واقعا نیت و هدف کم کردن وزنه.مثلا میان شیشه یکم نازک تر استفاده میکنن که دو کیلو وزنش سبک تره یا از رینگ های یکم سبک تر استفاده میکننو…. اره درسته شاید یه کیلو توی کل وزن ماشین به چشم نیاد ولی وقتی قرار باشه از اول تا اخر ماشین رو به صورت مهندسی تلاش کنی وزنشو کم کنی یه کیلیو یه کیلو خودش کللللی ماشین رو سبک میکنه.به قول معروف قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.همین یه کیلو ونیم کیلو کردن باعث شده که طبق مثال توی متن بین دونسل پورشه ۱۶۲ کیلو تفاوت وزن باشه.یه کیلو وزن کمتر هیچ تاثیری نداره ولی ۱۶۲ کیلو کمتر خیییییییلی فرقشه خیلی

  14. amirboss

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (729 ديدگاه)

    پایین آوردن وزن خودرو برای بهترکردن راندمان خودش یه دنیاییه و اصلا شوخی نیست حتی برای چندگرم.
    همینطوری که کوچکترین قطعات مثل دستگیره درب تو آیرودینامیک خودرو تاثیر میذاره.
    تو برخی از مدلهای لوتوس هم برای اتصال برخی از قسمتهای شاسی از نوعی چسب استفاده میشه که خودش هم باعث کاهش وزن,استحکام یکپارچه و انعطاف پذیری بیشتر شاسی میشه.

    1. Taha Ayoobi

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4323 ديدگاه)

      تو بعضی ماشین ها مثل لامبورگینی رینگ ها هم روی ارگونومیک تاثیر داره.
      توی بی ام و XM هم دستگیره ها رو جوری طراحی کردن که باعث کاهش درگ بشه

      1. amirboss

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (729 ديدگاه)

        طراحی آرگونومیک رینگ چندسالیه شده یه چالش برای طراحان خودرو بخصوص تو خودروهای پرسرعت که جدا از بحث زیبایی باید باعث بهبود فرمان‌پذیری خودرو؛
        بالابردن قدرت مانور خودرو در زمان حرکت؛
        چرخیدن راحت‌تر فرمان نسبت به زوایای تعریف شده برای چرخ و
        بهبود عملکرد سیستم ترمز هم به‌دلیل افزایش سطح تماس و همچنین وظیفه خنک کاری دیسک ترمز رو داشته باشه.
        رینگ خودرو در زمان حرکت درسرعت های بالا جدا از نیروی گریزاز مرکز یه نیروی دیگه تولید میکنه که به زبان ساده بگم تمایل داره رینگ از خودرو جدابشه و از بدنه فاصله بگیره که اونم بستگی به محل قرارگیری توپی رینگ به لبه بیرونی,مرکز یا لبه داخلی رینگ داره که خودش یه فشار مضاعف به سیستم تعلیق خودرو وارد میکنه که میشه این نیرو رو توسط آلیاژ یا طراحی متناسب با خودرو به حداقل رسوند. البته این تعریف به همینجا ختم نمیشه و یه بحث پیچیده ست و نمیشه اینجوری بهش پرداخت.

  15. BMW

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    یکی از علایق من مانیتور جذاب مک هست حیف که رفت🥲

  16. F

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دلیل اینکه پورشه بجای آرم واقعی از برچسب استفاده کرده درواقع بخاطر وزن نیست، بخاطر آیرودینامیکه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا