خودروهای دو دیفرانسیل ساخت چین در بازار ایران، کمتعداد هستند. به همین دلیل، مقایسهی آزکارا با لوکانو اهمیت دارد.
برخلاف غالب محصولات چری که توسط مدیران خودرو وارد ایران شدهاند، جیکو ۷ قرار است توسط گروه ماموت در کشورمان عرضه شود. همچنین برای این کراساور، نام لوکانو ۷ در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید:
در سمت دیگر ماجرا، فردا موتور که سابقهی واردات محصولات دانگ فنگ را داشته، سراغ جیلی آزکارا رفته است و این کراساور را با فناوری هیبرید، همراه سیستم چهارچرخ محرک وارد میکند. آزکارا یکی از کراساورهای پرفروش و باسابقهی جیلی چین است.
برندهای متنوع زیرمجموعهی چری فعالیت میکنند. بعضی از این محصولات با نامهای مختلف، مشخصات فنی و حتی ظاهر مشابه دارند. لوکانو ۷ هم، با برند جیکو (جائکو Jaeco) و چری و تانسو (Tansuo) از سال ۲۰۲۳ تاکنون تولید میشود. تمام این خودروها، در چین مونتاژ میشوند و تفاوت خاصی ندارند. پلت فرم لوکانو ۷ با چری تیگو ۷ پرو موجود در ایران مشابه است.
آزکارا، اطلس، X70 و بویو، نامهای مختلف برای یک کراساور هستند. این خودرو از سال ۲۰۱۶ همچنان تولید میشود و حتی نسخه وانت دارد. آزکارا علاوهبر چین، در بیلاروس، مالزی و پاکستان مونتاژ میشود. نسل دوم، سال ۲۰۲۲ رونمایی شده اما تولید نسل اول با پیشرانه بنزینی و هیبرید ادامه دارد. آزکارا در کشورهای عرب خلیج فارس و آسیای میانه نیز، فروش داشته است.
مقایسه طراحی بیرونی لوکانو ۷ و جیلی آزکارا
هر دو کراساور وارداتی، طراحی نزدیک به استاندارد جهانی دارند اما قابل مقایسه با کراساور مشهور ساخت کره و ژاپن نیستند. شاید برای غالب مشتریان ایرانی، لوکانو ۷ و جیلی آزکارا، زیبا دیده شوند؛ اما نسبت به رقبای غیرچینی با طراحی سال ۲۰۲۴، کمی قدیمی به نظر میرسند.
برخلاف غالب محصولات مدرن چری که با نمای تهاجمی و خطوط پیچیده ارایه میشوند؛ حالت ساده و باوقار در لوکانو ۷ تاکید شده است. به همین دلیل، چراغهای باریک و کاملا افقی در راستای خط کاپوت هستند. فرم کلی جلوپنجره و سپرهای نیز، چهارگوش بدون خطوط مورب دیده میشود. در اولین نگاه به لوکانو ۷، بزرگی جلوپنجره توی ذوق میزند. عدم هماهنگی بین اجزای مختلف، مثل چراغهای کوچک و حفرههای بزرگ طرفین سپر، کمی ناخوشایند است اما در مجموع عامهپسند محسوب میشود.
از نمای جانبی، الگوبرداری از محصولات رنجرور دیده میشود. تیرگی قاب پنجرهها، شیب ملایم سقف و خطوط صاف در برشهای در، این موضوع را نشان میدهد. در نمای پشت، چراغهای پیوسته و باریک با طرح LED و شطرنجی، مشابه چراغهای روبروی خودرو استفاده شدهاند؛ اما تاکید بسیار زیادر برحجمدهی بدنه و خطوط عمیق دیده میشود. در مجموع میتوان از طراحی عقب لوکانو ۷ رضایت داشت؛ هرچند که سپر، کاملا پلاستیکی است و حفرههای طرفین نیز، ارتباطی با اگزوز ندارند.
جیلی آزکارا در نمای روبرو با پنج ضلعیهای متعدد جلوپنجره، متفاوت از دیگر کراساورهای دنیا دیده میشود. چراغهای باریک، LED مخصوص روشنایی روز دارند و مهشکنهای طرفین سپر هم، LED هستند. حجمدهی بدنه در کاپوت جلو، حس اسپرت خودرو را تقویت میکند و داخل سپر هم، ترکیبی چشمنواز دیده میشود اما بخش بزرگی از نمای روبرو، ادوات پلاستیکی سیاهرنگ دارد.
شیب سقف در انتهای بدنه با حالتی شبیه اسپویلر کشیده شده است. مشابه لوکانو ۷، تیرگی برای فریم پنجرهها و ستون عقب، الهامگرفته از شاسیبلندهای رنجرور به نظر میرسد اما در مجموع، ترکیبی جوانپسند را تشکیل میدهند . در نمای پشت، حجمدهی بسیار خوب بدنه و جایگاه مناسب برای پلاک، شکل گرفته است. برخلاف بسیاری دیگر خودروهای چینی که حفرههای ظاهری غیرکاربردی ارایه میکنند؛ آزکارا جایگاه دوگانه برای خروجی اگزوز وجود دارد. فرم چراغها نیز جذاب به نظر میرسد اما مشابه دیگر جوانب خودرو، حجم ادوات پلاستیکی داخل سپر عقب آزاردهنده است.
در مجموع، میتوان برای طراحی بیرونی آزکارا در مقایسه با لوکانو ۷ امتیاز مثبت قایل شد و کراساور جیلی را زیباتر از رقیب ساخت چری دانست. جیلی آزکارا طول و عرض و ارتفاع ۴,۵۱۹ و ۱,۸۳۱ و ۱,۶۹۴ میلیمتر همراه فاصله محوری ۲,۶۷۰ میلیمتر دارد. لوکانو ۷ با طول ۴,۴۵۱ و عرض ۱,۸۶۵ و ارتفاع ۱,۶۷۰ و فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلیمتر عرضه میشود. برخلاف آنچه به نظر میرسد؛ لوکانو ۷ نسبت به جیلی آزکارا و فونیکس تیگو ۷ پرو مدیران خودرو، کمی کوچکتر است.
مقایسه طراحی داخلی لوکانو ۷ و جیلی آزکارا
برای افرادی که نمای کابین خودرو اهمیت دارد، انتخاب بین لوکانو و آزکارا چندان سخت نیست. محصول چری از نمایشگر بزرگ و ایستاده با طراحی کمینهگار (مینیمال) استفاده میکند تا بسیار مدرن و آیندهنگر دیده شود. در سمت دیگر، جیلی آزکارا همراه خطوط مواج روی داشبورد و کنسول شیبدار، سبک پیچیاده و تجملی دارد.
طراحی ساده و کمهیجان، در ادوات داشبورد لوکانو ۷ دیده میشود. سازنده تلاش کرده است با مانیتور بزرگ در بخش میانی، فناوریهای مدرن را توی چشم بیاورد اما خطوط کاملا صاف روی داشبورد، همراه با مواد خشک پلاستیکی، جذابیت چندانی فراهم نمیکنند. البته چرم مصنوعی و مواد نرم در بخش میانی نکته مثبت هستند.
پشت فرمان لوکانو ۷، پنل دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ نصب شده و نمایشگر لمسی مرکزی، ۱۴/۸ اینچ تقریبا هماندازهی لپتاپهای استاندارد است. در کابین، کلیدهای کنترلی بسیار کمتعداد هستند و استفاده از امکانات خودرو، وابستگی کامل به دکمههای روی فرمان و لمس مانیتور دارد. طراحی دستهدنده، محل جالیوانی، کلیدگردان و کنسول میانی، جذاب به نظر میرسد.
برای آزکارا دو نمایشگر ۱۲ اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان استفاده شده است. این تجهیزات باعث میشوند فضای داخل خودرو، کاملا متفاوت از مدل اولیه ساخت ۲۰۱۶ باشد. راحتی صندلیها نیز برای ۴ سرنشین بالغ، بسیار خوب است. سبک طراحی کنسول میانی و دستهدنده نیز، تفاوتهای جالبی با کراساورهای موجود در ایران دارد. چرم و مواد نرم برای بخش پایین داشبورد، نکتهی مثبت محسوب میشوند.
باوجود طراحی داخلی بسیار خوب، فضای صندوق برای جیلی آزکارا، ۳۲۰ لیتر است و چندان رضایت بخش نیست. این بخش برای لوکانو ۷ به ۴۱۲ لیتر میرسد و برتری محسوب نسبت به آزکارا دارد. هر دو خودرو برای ۴ سرنشین بلندقد مناسب هستند.
مقایسه پیشرانه و تجهیزات فنی لوکانو ۷ با جیلی آزکارا
برای لوکانو موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ و سیستم دو دیفرانسیل، متمایز از تیگو ۷ پرو است. محصول وارداتی ماموت، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این کراساور ۱۶۲۰ کیلوگرمی در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت، ۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
در ایران، جیلی آزکارا با پیشرانه هیبرید ساده (MHEV) فروخته میشود. این مدل، از یک موتور ۱/۵ لیتر ۳ سیلندر توربوشارژ با قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر استفاده میکند. آزکارا هیبرید، گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ اتوماتیک دارد و همراه سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو تولید میشود. این خودرو با وزن تقریبی ۱۷۵۰ کیلوگرم، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.
برای لوکانو ۷ سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در تغییر لاین (LCA)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW) ، رادار تصادف از عقب (RCTA)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم کمکی رانندگی بین خطوط (LKA) حرکت خودکار در ترافیک (TJA)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC) و (ICA)، کنترل نوربالا اتوماتیک (IHC)، رادار تصادف از جلو (FCW)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)، حفظ خودرو در سراشیبی، شش ایربگ ایمنی برای حفاظت در تمام جهات، سقف پانوراما، سنسور نور، سنسور باران، چراغهای LED، آینه الکتروکرومیک، دوربین ۳۶۰ درجه با حالت نمایش 3D، تنظیم برقی صندلیهای ردیف اول همراه با سردکن و گرمکن صندلیها، آینههای برقی به همراه گرمکن، سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، درب برقی صندوق عقب به همراه سنسور پا، ، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی و اتوهولد، سانروف، سامانه استارت/ استاپ و تریم چرمی کابین ارایه میشوند.
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، آزکارا و لوکانو ۷ چندان متفاوت نیستند؛ اما ظاهرا جیلی آزکارا فاقد گرمکن و سردکرن صندلیهای جلو است. سیستم صوتی Bose به همراه نمایشگر لمسی، سانروف و سقف پانوراما، ترمز پارک برقی، سیستم تهویه دوکاناله، سیستم پایش فشار باد تایرها، صندلیهای چرمی، دوربین عقب و پنل ابزار دیجیتال از جمله تجهیزات رفاهی جیلی آزکارا هستند. شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور پارک و دوربین عقب مجهز؛ همراه کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار، هشدار رانندگی بین خطوط دیگر تجهیزات آزکارا هستند.
مقایسه قیمت لوکانو ۷ با جیلی آزکارا
در کشورهای خلیج فارس، قیمت جیلی آزکارا هیبرید با دو دیفرانسیل، همراه امکانات کامل، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار است. برای مدل غیرهیبرید لوکانو ۷ در چین، ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار پرداخت میشود و نسخهی وارداتی همراه سیستم دو دیفرانسیل، تقریبا ۲۰ هزار دلار است. با این شرایط، حدود قیمت لوکانو ۷ و جیلی آزکارا در محدودهی ۲/۵ میلیارد تومان محسوب میشود؛ اما احتمالا به دلیل استفاده از سیستم هیبرید در آزکارا، ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون اختلاف قیمت وجود دارد.
از دیدگاه نگارنده، باتوجه به اینکه هر دو خودروی مذکور، مناسب رانندگی آفرود نیستند و نمیتوانند برای شرایط خاص طبیعتگردی استفاده شوند؛ از نظر کیفیت رانندگی برتری فنی نسبت به یکدیگر ندارند. برای کاربری شهری و خانوادگی، لوکانو شتاب بهتر ارایه میکند؛ اما آزکارا مصرف سوخت کمتر با شتاب کندتر دارد. همچنین ۱۵۰ کیلوگرم وزن بیشتر برای کراساور هیبرید جیلی، کمی تاثیر منفی بر مانورپذیری و کیفیت ترمزگیری میگذارد.
Amirreza.M
۲ آبان ۱۴۰۳لوکانو حس وقار و سنگینی جذابی داره به خصوص از روبهرو و بغل هرچند که تناسباتش چندان اصولی نیست اما از طرف دیگه آزکارا طراحی ساده، زیبا و اصولیتری داره
کابین هم آزکارا رو بهتر میدونم در مجموع انتخابم با اختلاف کم آزکارا هست
amirkhanzadeh
۳ آبان ۱۴۰۳مقایسه بین بد و بدترین
اما برنده = طرف پولشو می ریزه تو زباله دونی
پس زباله دونی برنده است
C4
۲ آبان ۱۴۰۳بیرون لوکانو + داخل آزکارا
موتور لوکانو هم یک سیلندر بیشتر داره حالا درسته موتور جیلی دارای فناوری ولوو هست اما من بابت بنزین بی نظیر مملکت ترجیح میدم ۴ سیلندر بردارم
نکته اخر هم اینکه کلا پول اینا رو ندارم بجاش اما دل پاک دارم
هراکلیوس
۲ آبان ۱۴۰۳به امید روزی که پدال با همین قیمت رنجرور با کادیلاک برای خرید هموطنانمون برای مقایسه بزاره نه این نوخودروهای خوش فیس توخالی
mickeyy
۲ آبان ۱۴۰۳داشبورد لوکانو جالب نیست. داشبورد جیلی به مراتب زیبا تره
hosen
۲ آبان ۱۴۰۳لوکانو واقعا طراحی پخته ای داره خوشم اومد
کاش موتور 2 لیتری توربو براش انتخاب میکردن
وی
۳ آبان ۱۴۰۳این لوکانو 8 لیتر با موتور 1.6 اون بنتلی مقاله قبلی هم 9 لیتر در صد کیلومتر با موتور 4 لیتری 8 سیلندر 😂
همایون
۳ آبان ۱۴۰۳وقتشه نسل جدید آزکارا برسه ایران.اصلا نمیدونم تو دبی هست یا نه ولی کلا نسل جدیدش خیلی خوبه و جذابه
علی جردن
۳ آبان ۱۴۰۳فقط یک دلیل بیارین که قانع شم اشکودای تکدِف ساخت اروپا از این دوتا چینی بهتره (!)
C4
۳ آبان ۱۴۰۳اشکودا با طعم آلمان سلطانه
استاندارد و مهندسی اروپا کجا ، چین کجا
علی جردن
۳ آبان ۱۴۰۳فعلا استاندارد چین از استاندارد اروپا زده جلو
مسعود
۳ آبان ۱۴۰۳اشکودا اگر همون جتا باشه موتورش زود داغ میکنه و هنوز مهندسهای چینی هم سر در نیاوردند…یه سرچی یزن.
A
۳ آبان ۱۴۰۳اونقدارم کپی رنجرور نیست
بهش حس ناکافی بودن ندین
اه
واقعاً ک
مسعود
۳ آبان ۱۴۰۳سبک جلو پنجره ماشینهای ولوو طوریه که تو تصادف از جلو کمترین آسیب رو میبینه…تو اینترنت سرج کنی در مقایسه با بنز و بی ام دبلیو میبینی که این مزیت رو داره….جیلی آزکارا هم همینطوره اما نسل جدیدش نه متاسفانه…به زیبایی بیشتر بها داده.
عباس عرفانیان
۳ آبان ۱۴۰۳من از سال 2014 جیلی امگراند اتومات دارم و کاملا از این ماشین راضیم.
امیدوارم خودروهای جدید جیلی نیز از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار باشند تا همگان بتوانند استفاده کنند. ممنون از اطلاع رسانیدن
خسته نباشید
علی منصوری
۳ آبان ۱۴۰۳من تجربه روندن آزکارا دارم، خیلی خوب بود و البته مثل تمام چینی های این سگمنت بود، طراحی داخلیم ک ی چیز کاملا سلیقه ای و بنظرم قشنگه،
ولی ظاهر آزکارا داره قدیمی میشه …لوکانو قشنگه، بروزه، ولی تو بازار ایران خیلی بی تجربس، باید با ی قیمت معقولی باشه تا بتونه رقابت کنه….تو این سگمنت و رنج بسیار پرمخاطب و رقابت با چینی امتحان پس داده و کره و ژاپنی کارکرده برند باید خیلی آفر خوب بدی تا بیان سمتت
....
۳ آبان ۱۴۰۳لوکانو ۷ بهتره یا اکستریم vx
علی رضا
۴ آبان ۱۴۰۳من ازکارا دارم
گرم کن و سرد کن جلو داره.سیستم هیبریدی خیلی خاص داره.مثلا در استارت استپ در ترافیک سریع خاموش و روشن میشه .در بزگ راه موقع که پا از پدال گاز برداشته میشه بلافاصله موتور خاموش میشه و موتور برقی میاد تو مدار و باعث پایداری سرعت ماشین میشه.و ….
.
حسن
۵ آبان ۱۴۰۳من پشت آزکارا نشستم ، واقعا با تمام چینی ها متفاوته، اینهایی که فرداموتور وارد کرده، سفارش اماراته. داخل چرم ناپا و جفت دیفرانسیل با سیستم صوتی خاص. واقعا عالیه، کاش پولش رو داشتم میگرفتم🤗