در طول سالها، برخی از طراحان خودروهای آلمانی جرأت شکستن هنجارها را پیدا کرده و طراحیهای عجیبی را در خودروها ارائه کردند. در ادامه، با غیرمعمولترین طراحیها در خودروهای آلمانی آشنا خواهیم شد.
فولکسواگن بیتل سال ۱۹۳۸
شاید امروز فولکسواگن بیتل خودروی چندان عجیبی به نظر نرسد اما زمانی که در سال ۱۹۳۸ معرفی شد کاملاً غیرمعمول بود. این خودرو به دستور آدولف هیتلر برای ساخت خودرویی که بتواند دو بزرگسال و سه کودک را با سرعت صد کیلومتر بر ساعت جابجا کند و قیمتی بیش از یک موتورسیکلت نداشته باشد توسط فردیناند پورشه طراحی شد. شکل غیرمعمول بیتل بهطور باورنکردنی محبوب شد و تا سال ۲۰۰۳ با همان ظاهر به تولید رسید.
فولکسواگن پلاتنواگن سال ۱۹۴۶
پلاتنواگن خودرویی بود که پس از جنگ جهانی دوم توسط فولکسواگن برای حملونقل قطعات در داخل کارخانه ساخته شد. این خودروی عجیب بر اساس شاسی بیتل ساخته شده و پیشرانهٔ آن در قسمت عقب قرار داشت. هرچند پلاتنواگن هیچگاه برای فروش عمومی عرضه نشد اما الهامبخش ساخت ون تایپ ۲ بود. زمانی که یک واردکنندهٔ هلندی در سال ۱۹۴۷ هنگام بازدید از کارخانهٔ فولکسواگن در ولفسبورگ، پلاتنواگن را دید، ایدهٔ ساخت یک ون بر اساس بیتل در ذهنش شکل گرفت که نهایتاً منجر به ساخت ون تایپ ۲ یا همان ترنسپورتر شد.
مرسدس بنز 300SL سال ۱۹۵۴
«رودولف اولنهاوت» که در سال ۱۹۳۱ به مرسدس پیوست و در سال ۱۹۳۶ رئیس بخش خودروهای مسابقهای این شرکت شد، پس از جنگ جهانی دوم شاسی لولهای را برای خودروی مسابقهای W194 300SL طراحی کرد و در سال Uhlenhaut 300 SLR را ساخت که سریعترین خودروی جادهای جهان لقب گرفت. طراحی او در W194 الهامبخش «فردریش گایگر» برای طراحی 300SL گالوینگ شد. این خودرویی زیبا اما غیرمعمول با درهای گالوینگ بود که بعداً در SLS AMG هم استفاده شد.
مسراشمیت KR200 سال ۱۹۵۵
طراح KR200 یک مهندس هوانوردی بنام «فریتز فند» بود و بنابراین، تعجبی ندارد که در این خودرو یک کاناپی هواپیما مانند میبینیم. البته وی پیش از KR200 سراغ طراحی خودروهای کوچک رفته بود و در سال ۱۹۴۸ خودرویی بنام فند فلیتزر را برای افرادی که در جنگ جهانی دوم دچار قطع عضو شده بودند ساخت. بعداً اما مشخص شد بسیاری از خریداران فلیتزر نه از معلولان بلکه افراد عادی بودند که خودرویی ارزانقیمت میخواستند. این منجر به ساخت فند ۱۵۰ دونفره، مسراشمیت KR175 و درنهایت KR200 شد.
هاینکل کابین سال ۱۹۵۶
یکی دیگر از خودروهای عجیبی که در دوران محبوبیت خودروهای حبابی ساخته شد، کابین نام داشت و توسط شرکت هواپیماسازی آلمانی هاینکل طراحی شد. این شرکت هم که مثل مسراشمیت پس از جنگ از ساخت هواپیما منع شده بود، به این نتیجه رسید که عطش زیادی برای حملونقل ارزانقیمت وجود دارد. کابین شباهت زیادی به بامو ایزتا داشت اما ویژگی منحصربهفرد آن برخورداری از سقف پارچهای بود که اگر درب جلو در تصادف گیر میکرد میتوانست بهعنوان دریچهٔ فرار عمل کند.
زونداپ یانوس سال ۱۹۵۷
زونداپ یک تولیدکنندهٔ موتورسیکلت بود که در سال ۱۹۵۶ به فکر ساخت یک خودروی حبابی افتاد. طراحی این خودرو به طراح هواپیما «کلود دورنیه» سپرده شد. خودرویی که او طراحی کرد، از نمای جلو کمی به ایزتا شباهت داشت اما یانوس یک درب هم در عقب داشت و میتوانست چهار نفر را حمل کند. البته صندلی عقب رو به پشت خودرو نصب شده بود. نقص طراحی اصلی این خودرو، هندلینگ ضعیف بود زیرا پیشرانه که در وسط نصب شده بود، خیلی سبک بود و مرکز ثقل خودرو بسته به تعداد سرنشینان تغییر میکرد. از یانوس ۶,۹۰۰ دستگاه ساخته شد.
آمفیکار سال ۱۹۶۰
آمفیکار با الهام از فولکسواگن اشویمواگن ساخته شد که یک خودروی نظامی آبی خاکی در جنگ جهانی دوم بود. آمفیکار از پیشرانهٔ تریومف هرالد ۱۲۰۰ استفاده میکرد که در عقب نصب شده و دو پروانه را به حرکت درمیآورد. از این خودروی آبی خاکی ۳,۸۷۸ دستگاه ساخته شد.
فولکسواگن تایپ ۱۸۱ سال ۱۹۶۸
معلوم نیست چه کسی در فولکسواگن طراحی تایپ ۱۸۱ را انجام داده اما این خودرو در اصل برای ارتش آلمان غربی ساخته شد و بعداً فولکسواگن پتانسیل یک خودروی تولیدی را در آن دید. تایپ ۱۸۱ با استفاده از کف کوپهٔ کارمن گیا، قوای محرکهٔ بیتل و سیستم تعلیق عقب ون تایپ ۲ ساخته و در نسخهٔ غیرنظامی با رنگهای متنوعی به بازار عرضه شد.
بامو Z1 سال ۱۹۸۹
Z1 خودروی عجیبی بود و هنوز هم هست. ویژگی منحصربهفرد این ماشین درهای کشویی بود که به داخل بدنه میرفتند. علاوه بر این، Z1 از پانلهای بدنهٔ پلاستیکی استفاده میکرد که میشد آنها را با استفاده از پیچگوشتی در کمتر از یک ساعت تعویض کرد و رنگ خودرو را از قرمز به آبی تغییر داد. البته Z1 هیچگاه قرار نبود خودرویی تولید انبوه باشد و فقط برای دو سال ساخته شد.
بامو E1 سال ۱۹۹۱
بامو که از سال ۱۹۷۲ با ایدهٔ ساخت خودروهای الکتریکی کلنجار میرفت، حدود دو دهه بعد هاچبک الکتریکی کوچک E1 را ساخت که شعاع حرکتی ۲۵۰ کیلومتری آن برای اوایل دههٔ ۹۰ رقم چشمگیری بود. اولین کانسپت E1 به دلیل آتش گرفتن هنگام شارژ نابود شد و سپس نمونهٔ دوم آن ساخته شد. هرچند بامو هیچگاه E1 را برای فروش عرضه نکرد اما این خودرو الهامبخش ساخت سری ۳ کامپکت بود که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد.
پورشه C88 سال ۱۹۹۴
هرچند پورشه همیشه به ساخت خودروهای اسپرت شهرت داشته اما در پاسخ به درخواست دولت چین برای ارائهٔ یک خودروی مقرونبهصرفه، اقدام به ساخت یک سدان اقتصادی برای عرضه در چین کرد. بدین منظور، یک مهندس و یک طراح از چین به پورشه آمدند تا ایدهٔ ساخت یک خودروی ارزانقیمت، ساده، جادار و راحت را عملی کنند. دولت چین همین درخواست را از کرایسلر، فیات، میتسوبیشی، اوپل، فورد و مرسدس هم کرده بود اما برنده هیچگاه انتخاب نشد. ظاهراً دولت این طرحها را رایگان گرفته و از برخی عناصر طراحی آنها در خودروهای چینی استفاده کرده است.
آئودی A2 سال ۲۰۰۰
A2 با بدنهٔ آیرودینامیک و مصرف سوخت باورنکردنی برای اوایل دههٔ ۲۰۰۰، از زمان خود جلوتر بود و حتی در سال ۲۰۰۱ برندهٔ جایزهٔ طراحی شد. جالب اینکه A2 توسط کسی طراحی شد که لامبورگینی مورسیهلاگو را طراحی کرده بود. این خودرو با نظرات متفاوتی مواجه شد و از آن زمان تاکنون آئودی چیزی شبیه به A2 تولید نکرده است.
لوتک سیریوس سال ۲۰۰۱
«کرت لاترشمیت» یک رانندهٔ مسابقه بود که شرکت لوتک را در سال ۱۹۶۲ با هدف ساخت خودروهای مسابقهای تأسیس کرد. وی که بعداً سراغ تیونینگ محصولات پورشه و سپس ساخت قطعات آیرودینامیکی برای فراری و مرسدس رفت، اولین خودروی خود را با نام C1000 در سال ۱۹۹۵ ساخت. این خودرو نتوانست موفق عمل کند و لوتک در سال ۲۰۰۱ سوپرکار جدیدی بنام سیریوس را به بازار فرستاد. از این خودرو هم تنها پنج دستگاه ساخته شد که هرکدام ۳۸۰ هزار پوند قیمت داشتند.
ایزدرا اتوبانکوریر 116i سال ۲۰۰۶
ایزدرا که همیشه به ساخت خودروهای عجیب میپرداخت، در سال ۲۰۰۶ یک گام فراتر رفت و خودروی بسیار عجیبی بنام اتوبانکوریر 116i را ساخت که شبیه سوپر سالونهای لوکس دههٔ ۳۰ بود. توسعهٔ این خودرو از اواسط دههٔ ۸۰ آغاز شد. شاسی و اسکلت 116i از S کلاس نسل W126 گرفته شده و به دو پیشرانهٔ هشت سیلندر M117 مرسدس مجهز شده بود که میتوانستند باهم کار کنند یا فقط یکی از آنها روشن باشد. این موتورها مجموعاً ۱۰ لیتر حجم و ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. 116i با الهام از بوگاتی رویال و مرسدس 540K اتوبان کوریر طراحی شده بود.
فولکسواگن XL1 سال ۲۰۱۳
فولکسواگن از ساخت XL1 یک هدف داشت: پیمودن صد کیلومتر با یک لیتر سوخت. پیشازاین خودرو سه کانسپت در سالهای ۲۰۰۳، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ ساخته شد و سپس نسخهٔ تولیدی در سال ۲۰۱۲ با تغییرات بسیار کمی نسبت به کانسپت سال ۲۰۱۱ معرفی شد.
حسین
۲۱ بهمن ۱۴۰۲از xl1 چه تعداد تولید شد؟
۲۱ بهمن ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/Cars-1-9.jpg
آدولف هیتلر ماشینی رو ساخته که بعد سالها هنوزم با یه چراغ LED بروز میشه
علیرضا۷۷۱۴
۲۱ بهمن ۱۴۰۲بنام خدا. هیتلر شکل ظاهری خودرو رو طراحی کرد به شکل کلی و ابتدایی (جهت اطلاع خوانندگان که بعضا نام کاربری ادولف یا هیتلر رو هم انتخاب کردند هیتلر نقاش بوده است والبته نقاش متوسط در حد خوب ) ساخت خودرو توسط فردیناند پورشه نابغه فنی و خودرو سازی صورت گرفت نه ادلف هیتلر …..
ALI.S
۲۲ بهمن ۱۴۰۲دستور ساخت این ماشین هم توسط آدولف هیتلر داده شد.
در حقیقت تولد این شرکت هم با دستور هیتلر بود.
ولی در این مورد حق با شماست.
مجتبی .
۲۲ بهمن ۱۴۰۲بله وجالبه که پلیدترین دیکتاتور هم به فکر مردمش بوده؛ خودرویی به قیمت موتورسیکلت.
فرشید
۲۲ بهمن ۱۴۰۲کاهش نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، رشد سرانه ملی و بقیه پارامترهای مهم و علمی آلمان که منجر به رفاه مردم شد رو طی حکمرانی هیتلر مقایسه کنید تا متوجه بشید چقدر خودش و نفراتش کار درست و نابغه بودن فقط حیف از اون بخش نژاد پرست، یهود ستیز و جنگ طلب که باعث مرگ میلیون ها انسان عزیز شد
مهردادکمال
۲۲ بهمن ۱۴۰۲عجب کامنتی ✓✓✓
یوسف
۲۱ بهمن ۱۴۰۲دست شرکت سایپا رو شد…..
نمای جانبی پورشه C88رو ببنید….
بعدش ادعا میکنن که خودمون طراحی کردیم…..
۲۱ بهمن ۱۴۰۲واکنش ما به سایپا : لو رفتی کیومرث 🤟😂😂😂
محمدهادی
۲۱ بهمن ۱۴۰۲بنظرم اون نمای جتنبی بیشتر شبیه به تندر ۹۰ هست البته یکم
ولی اون بی ام و E1 برای اوایل دهه نود چقد زیبا و متناسب طراحی شده بوده
ALI.S
۲۲ بهمن ۱۴۰۲اون چیزی که تو فکر میکنی توسط رنو ساخته و طراحی شد.
در سالهای بعد توسط سایپا فیس لیفت شد.
این رو باید به رنو بگی که اصالت رو از پورشه گرفت، که البته ایده گرفتن هم هیچ وقت چیز بدی نبوده.
از خرابکاریهای تولیدات داخلی دفاع نمیکنم بلکه در هر فرصتی انتقادات خودم رو منتقل هم میکنم.
اما خواهش میکنم واقعیت رو تغییر ندیم و حقیقت رو ببینیم.
Soroush
۲۱ بهمن ۱۴۰۲اون 300slمثه جواهر تو این لیست میدرخشه
fordgt
۲۱ بهمن ۱۴۰۲https://www.topgear.com/car-news/concept/under-skin-vw-xl-sport
حداقل با یه موتور ۴ سیلندر تولید می شد جالب می شد
محمدهادی
۲۱ بهمن ۱۴۰۲بنظرم فولکس اسپرت و جذابی بود
هنوزم استایل جذابی داره
PegaSus
۲۱ بهمن ۱۴۰۲وای وای وای، اون مرسدس 300SL و نگا… با روح و روان آدم بازی میکنه 🤤
مردی که دنیا رو فروخت
۲۱ بهمن ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/Cars-11-5.jpg
یه لحظه فکر کردم یه سیتروئنه😐
۲۱ بهمن ۱۴۰۲من فکر کردم فورد فوکس هست
Reza-a
۲۱ بهمن ۱۴۰۲متن پورشه سی هشتاد و هشت رو بخونین
دولت چین تا چه حد متقلب و غیرقابل اعتماده!
۲۱ بهمن ۱۴۰۲اره کیش رو هم گرفتن واسه خودشون
پویا
۲۲ بهمن ۱۴۰۲همین کارو دقیقا برای موتورهای جستجو گر و شرکت های فناوری انجام دادن.چندین سال گوگل رو مچل کردن برای ساخت یه موتور جستجو گر مخصوص خودشون آخر سر که گوگل پروژه رو تحویل داد از فعالیت تو چین منعش کردن و بعدها بایدو از دل همون پروژه بیرون زد…
𝐀𝐥𝐢
۲۱ بهمن ۱۴۰۲C88 رو دیدم کپ کردم،قطعا زیباترین این لیست 300sl همه چیه طراحیش بجا و زیباست
مهدی
۲۱ بهمن ۱۴۰۲لوتک و فولکس x عجب چیزی هستن
کیف میکنم طراحی رو میبینم
مرسدس هم با اون درهای گالوینگ روح و روان آدم رو داغون میکنه
Mbslrmc
۲۱ بهمن ۱۴۰۲پروفسور زونداپ پس ایشون بوده
parhamiof
۲۱ بهمن ۱۴۰۲هنوز قیافه مسخرش و عینک گندش تو ذهنمه.😂
Siyavash
۲۱ بهمن ۱۴۰۲اون لوتک سیریوس واقعا نسبت به زمان خودش خیلی زیباه بود میتونید با بقیه ماشین هایه اون سال مقایسه کنید ک ببینید…..💯💯
Piero Ferrari
۲۱ بهمن ۱۴۰۲فولکس واگن غول اروپا
Taha Ayoobi
۲۱ بهمن ۱۴۰۲چین ***…
BMW
۲۲ بهمن ۱۴۰۲کلا فولکس واگن بیتل خیلی باحاله😁🥲👍
mehran
۲۲ بهمن ۱۴۰۲واقعا 300slجاش تو این لیست نیست
مجتبی .
۲۲ بهمن ۱۴۰۲باتقلب چینیها کاری ندارم ولی طراحی صندوق برا ۲۰۶ چقدرآب خورد؟ اگه میتونستم اون لوتک سیروس رومیخریدم. بنزه که فقط تماشا.
محمد
۲۲ بهمن ۱۴۰۲الان هم خودروی میکرولینو با طراحیه کاملا شبیه به بی ام و ایزتا تولید میشه
مهردادکمال
۲۲ بهمن ۱۴۰۲با احترام مرسدس گالوینگ عجیب نیست بلکه بی نهایت جذاب و فراتر از زمان خودش بوده به عقیده من از 99درصد تمام محصولات قبل و بعدش زیباتر بوده و هست!!!