چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین خودروها با طراحی‌ گوِه‌ای شکل؛ از دلورین تا کانتاش

در این مطلب نگاه دقیقی به عصر طلایی طراحی‌های گوه‌ای شکل خودروها خواهیم داشت یعنی دورانی که مدت‌ها پیش به پایان رسید.

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی مکتب طراحی گوه‌ای شکل در صنعت خودروسازی شکل گرفت که موافقان و مخالفانی داشت اما مطمئناً تعدادی از چشمگیرترین خودروها را خلق کرد. در اینجا به جذاب‌ترین خودروهای عصر طلایی طراحی‌های گوه‌ای شکل می‌پردازیم.

آستون‌مارتین لاگوندا

«ویلیام تاونز» یکی از برجسته‌ترین طراحان سبک گوه‌ای بود و آستون‌مارتین لاگوندا سال ۱۹۷۶ یکی از چشمگیرترین دست‌پرورده‌های او محسوب می‌شد. این خودرو بر اساس سدان قبلی لاگوندا که در سال ۱۹۷۲ به بازار آمد ساخته شد و قرار بود در سال ۱۹۸۶ راهی بازار شود اما مشکلات تولید تجهیزات الکترونیکی پیشرفتهٔ آن تأخیری دوساله را پدید آورد. هرچند لاگوندا به عدم قابلیت اطمینان شهرت یافت اما پرفورمنس سریعی برای یک سدان لوکس چهاردر داشت و تا سال ۱۹۹۰ تولید شد.

سیتروئن BX

با نگاهی به طراحی گلگیرهای عقب سیتروئن BX می‌توان فهمید این خودرو توسط «مارچلو گاندینی» طراحی شده یعنی همان کسی که لامبورگینی کانتاش را خلق کرد. سیتروئن در BX علاوه بر ارائهٔ طراحی جسورانه در سگمنتی که اکثر خودروها ظاهری محافظه‌کارانه داشتند، برای ساخت کاپوت و درها از پلاستیک استفاده کرده بود. این ریسک‌های سیتروئن جواب داد و BX بیش از ۲.۳ میلیون دستگاه فروخت.

دلورین DMC-12

از مشکلات پروژهٔ دلورین که بگذریم، به خودروی بسیار جذابی می‌رسیم که به لطف طراحی ایتال‌دیزاین حتی هنوز هم چشمگیر است. البته ظاهر گوه‌ای شکل DMC-12 بیشتر به خاطر ساختار فولاد ضدزنگ آن بود زیرا شکل دادن به این ماده سخت است. درهرحال، این طراحی برای بسیاری از خریداران جذاب بود و تنها در دو سال ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ که دلورین عرضه می‌شد ۱۰ هزار دستگاه فروخت.

فراری 365GT4

فراری پیش‌ازاین هم سراغ طراحی‌های گوه‌ای شکل رفته بود که بارزترین نمونهٔ آن دماغهٔ مدل دیتونا بود اما پرچم‌دار واقعی این طراحی در مارانلو، مدل 365GT4 بود که در سال ۱۹۷۲ به بازار آمد. این خودرو که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود، فاصلهٔ بسیار زیادی با فرم منحنی محصولات قبلی فراری داشت و راه را برای جهت طراحی این شرکت تا دههٔ ۹۰ نشان داد. نتیجهٔ ظاهر گوه‌ای شکل 365GT4 کابینی بسیار جادار برای چهار نفر بود.

فیات X1/9

درحالی‌که خریداران استقبال خوبی از ام‌جی میجت و تریومف اسپیت‌فایر می‌کردند، فیات رویکرد مدرن‌تری را در پیش گرفت و X1/9 را با ظاهر کاملاً گوه‌ای شکل ارائه کرد. چراغ‌های مخفی به ظاهر ساده و تیز این خودرو کمک کرده و سقف تارگا حس اسپرت بیشتری به آن می‌بخشید. علاوه بر این، X1/9 خودروی چابکی هم بود و به همین دلیل خیلی زود خریداران زیادی در اروپا و ایالات‌متحده پیدا کرد. در طول ۱۷ سال، ۱۸۰ هزار دستگاه از این ماشین ساخته شد و ثابت کرد ظاهر گوه‌ای شکل جذابیت ماندگاری دارد.

لامبورگینی کانتاش

اگر لامبورگینی میورا اصطلاح سوپراسپرت را خلق کرد، کانتاش بابی را باز کرد که همهٔ سوپراسپرت‌های بازار با آن مقایسه می‌شدند. مارچلو گاندینی این ماشین را به‌گونه‌ای طراحی کرده بود که حتی زمان پارک بودن هم به نظر می‌رسید با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. این ظاهر گوه‌ای شکل اما فقط زیبایی نداشت زیرا کانتاش در سرعت‌های بالا به‌مراتب از میورا پایدارتر بود. گاندینی اما علاوه بر این فرم خاص، درهای قیچی را هم برای کانتاش طراحی کرد که به نماد تمام مدل‌های V12 لامبورگینی تبدیل شد. کانتاش ۱۶ سال تولید شد و هرچند در طول این سال‌ها بال‌ها، دریچه‌های هوا و برآمدگی‌های بیشتری را به خود دید اما طرح اولیهٔ آن بدون تغیر باقی ماند.

پونتیاک فی‌یرو

هرچند فی‌یرو به خاطر پرفورمنس ضعیف و مشکلات فنی خودروی خوش‌نامی نیست اما به خاطر طراحی جسورانه‌اش شایستهٔ تحسین است. ظاهر این خودرو که به‌وضوح از فیات X1/9 الهام گرفته بود، فرم گوه‌ای شکل و ساده‌ای را ارائه می‌کرد. این همچنین اولین خودروی اسپرت موتور وسط تولید انبوه ساخت آمریکا محسوب می‌شد؛ اما با وجود همهٔ این‌ها، خریداران آمریکایی علاقهٔ چندانی به فی‌یرو نداشتند که دلیل اصلی آن پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 کسل‌کننده با تنها ۹۲ اسب بخار قدرت بود. بعداً نیز حتی با وجود ارائهٔ پیشرانهٔ سرحال‌تر ۲.۸ لیتری با ۱۳۸ اسب بخار قدرت، جنرال موتورز پس از پنج سال و فروش ۳۵۵ هزار دستگاه، به تولید فی‌یرو پایان داد تا بیش از این ضرر نکند.

سوبارو XT

در سال ۱۹۸۵ سوبارو مدل XT را به‌عنوان یک محصول هیجان‌انگیز به بازار فرستاد. این خودرو توانست جایگاه سوبارو را در بازار که با سدان‌ها و استیشن‌های کسل‌کننده شناخته می‌شد ارتقاء دهد. XT کوپه‌ای بشدت گوه‌ای شکل بود که به‌اندازهٔ یک پورشه 924S قیمت داشت. البته سوبارو این قیمت را با ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد و پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تخت که شتاب صفرتاصد قابل‌احترام ۹.۵ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد توجیه کرده بود. ویژگی‌های جالب XT اما دستگیره‌های در پاپ‌آپ یا بیرون‌آی و تک برف‌پاک‌کن جلو بود که زیر خط کاپوت پنهان می‌شد. این منجر به ارائهٔ ضریب درگ خوب ۰.۲۹ Cd شد که ثابت می‌کرد سبک طراحی گوه‌ای شکل بسیار کارآمد است.

تویوتا MR2

«سیچی یامائوچی» توانست از تمام ویژگی‌های طراحی خودروهای گوه‌ای شکل یعنی دماغهٔ تیز، چراغ‌های جلوی مخفی و خطوط شارپ استفاده کند و درعین‌حال ظاهری متمایز به MR2 ببخشد. ترکیب موتور وسط نیز به ظاهر گوه‌ای شکل این خودروی اسپرت جمع‌وجور کمک کرده بود. اولین نسل MR2 که بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ تولید شد، موفقیت بزرگی را برای تویوتا به دنبال داشت و ۱۶۶ هزار دستگاه فروخت. اکثر نمونه‌های این ماشین با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ارائه شدند که ۱۲۲ اسب بخار قدرت داشت اما تویوتا یک نسخهٔ سوپرشارژ را هم با ۱۴۵ اسب بخار قدرت عرضه کرد.

ولوو ۴۸۰

۴۸۰ برداشتی دهه هشتادی از استیشن اسپرت 1800ES دهه ۷۰ ولوو بود. ۴۸۰ با تمام محصولات ولوو در آن زمان بسیار متفاوت بود. این ماشین مثل اکثر مدل‌های گوه‌ای شکل، در جلو از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد اما در عقب به درب صندوق شیشه‌ای یک‌تکه مجهز شده بود. ۴۸۰ از پیشرانه‌های رنو استفاده می‌کرد که پرفورمنس ضعیفی را فراهم می‌کردند اما این هاچ‌بک منحصربه‌فرد ولوو طرفداران خاص خود را داشت که بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ بیش از ۸۰ هزار دستگاه از آن را خریدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۵ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Hamidreza

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (329 ديدگاه)

    کانتاشو نگاه…! ابهتو! کرک و پر آدم میریزه از این همه هیبت!

    موافقم 62
    مخالفم 12
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      دوستان ، ساخت دلورین داستان جالبی داره که ارزش داره در موردش سرچ کنید !

      موافقم 20
      مخالفم 6
      1. Cyber truck punk

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (149 ديدگاه)

        دلورین فقط تو فیلم بازگشت به آینده.
        از اون به بعد شد یک ماشین آیکونیک تو هالیوود
        مثل آستون مارتین جیمز باند

        موافقم 6
        مخالفم 3
      2. محمد

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (226 ديدگاه)

        مگه میشه کسی ندونه، داستان رستم و سهرابه

        موافقم 11
        مخالفم 3
  2. Shirko

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (271 ديدگاه)

    فقط کونتاش ❤️❤️

    موافقم 28
    مخالفم 6
  3. الف.ی

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    پدال جان کاری به این مطلب خاص ندارم
    تعداد مطالب اصطلاحا Top 10 ات خیلی زیاد شده
    معمولا در تولید محتوا، محتوا های Top 10 فقط چند وقت یه بار منتشر میشن، به عنوان محتوا های جذاب برای تنوع کار
    زیاده روی در انتشار Top 10 به طور کلی نشانه کمبود محتوای نرمال و سر هم بندی اجباری محتواست
    در کل کیفیت مطالبت نسبت به چند سال قبل پایین اومده
    انگار همزمان با افول صنعت خودروسازی کشور، جذابیت پدال هم افت کرده
    کلا مجموعه مطالب شده یه سری Top 10 و بررسی خودرو های ایرانی و اخبار ایران و یه سری موارد آموزشی به علاوه ویدیو های درگ مت واتسون! (که همین ویدیو هام نسبت به امثال Motortrend و Car and Driver هزار درجه لول پایینتری دارن)
    البته این رو هم بگم موارد آموزشیتون خیلی خوبه و خود من خیلی استفاده میکنم
    اینو به عنوان مخاطب چندین ساله پدال عرض کردم همراه با خیرخواهی و با آرزوی بهترین ها

    موافقم 48
    مخالفم 19
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      تولید محتوی پدال براساس میزان بازدید مخاطب و ارزش سئو، تعیین می‌شه
      به همین دلیل مطالب پدال ۱۴۰۲ بسیار پربازدیدتر از پدال چند سال قبل هست
      مخاطبان معمولا در جریان هزینه‌های سنگین یک سایت خبری نیستند و نمی‌دونند که حقوق کارمندان، نویسندگان و هزینه‌های جاری برای سرورها، نیازمند درآمد ثابت و بالاست
      ما مجبوریم به سمتی بریم که حداکثر مخاطب جذب کنیم و شکر خدا تونستیم به‌تازگی، رتبه اول سایت‌های خودرویی ایران از نظر میزان بازدیدکننده بشیم. احتمالا یادتون هست که پدال در سال ۱۴۰۰ به رتبه بسیار پایین بین سایت‌های رقیب رسیده بود و برای کسب درآمد و جذب تبلیغات مشکل اساسی داشت
      عذرخواهم که رویه گذشته با تمرکز اختصاصی بر ماشین‌های خارجی رو نمی تونیم ادامه بدیم و تلاش می‌کنیم حدود ۳۰ درصد مطالب سایت، مربوط به اخبار داخلی باشه

      موافقم 20
      مخالفم 3
      1. الف.ی

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        آو من نمیدونستم پدال به این موفقیت رسیده👌 چقد خوب
        یک سوال
        مگه چه مشکلی هست که مثل سابق نمیشه تمرکز رو خودرو های خارجی بذارین؟

        پ.ن: یادم میاد یه موقع پدال تازه میخواست شروع به تبلیغ تو سایت کنه و موضوع هزینه ها رو برای مخاطبا توضیح میداد
        دوران خوشی داشتیم😂👌

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2859 ديدگاه)

          مشکل اصلی کمبود مخاطب هست
          ماشین های خارجی که در ایران وجود ندارن، برای درصد کمی از جمعیت ایران جذابیت دارند
          شما خودت به اطرافیانت نگاه کن ببین برای چند نفر مهمه که بنز 2024 با موتور 4 سیلندر تولید بشه یا 6 سیلندر
          اما جدیدترین ماشین چینی که می خواد وارد ایران بشه، داستانش فرق داره و همه مردم توی گوگل دنبالش می گردن
          حتما دیدی مقاله معرفی یک ماشین که شاید بخواد وارد ایران بشه، چقدر کامنت می گیره
          قبلا به اندازه الان، اینستاگرام و یوتیوب بین مردم ما متداول نبود، به همین دلیل برای سایت خبری مثل پدال، لازم هست به نیاز مخاطب با جمعیت بیشتر هم اهمیت بده و اخبار داخلی حدود 30 درصد بیاره داخل مطالب

    2. Huracan Performante

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (61 ديدگاه)

      مت واتسون که خوبه درگ هاش البته نه همشون ولی اکثرا خوبن و باحالن اگه انگلیسی بلد باشی و بفهمی چی میگن

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. الف.ی

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        موتور ترند و جانی لیبرمن یه چیز دیگه بود

  4. phonix

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    لاگوندا نسبت به بقیه ماشین های لیست که هیچ نسبت به کل ماشینای خود استون مارتین هم یه چیز دیگس
    حسی که ازش میگیرم رو از هیچ ماشین دیگه ای نمیگیرم

    موافقم 18
    مخالفم 6
  5. مهراد

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (862 ديدگاه)

    دونه به دونه این ماشینا رویای بچگیمه

    فارق از همه چی تصور کنید اون سالی که کانتاش معرفی شده بود ده ها سال پیش ، مردم حتما با خودشون میگفتن این ماشین نیست این احتمالا سفینه ای چیزیه ، بخاطر همین توقعات از لامبورگینی خیلی بالاست و موقع رونمایی ریووئلتو بعضی ها یکم نا امید شدن چون کانتاش اون موقع کجا و ریووئلتو الان کجا ( هر چند از لحاظ مهندسی مدل جدید هزار بار سرتره )

    موافقم 14
    مخالفم 4
  6. ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    دلورین عشقه😲😲😲😱😱😱🥰🥰🥰😍😍😍😍🤔🤔🤔

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. مجتبی .

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    حتی وقتی پارک بود بنظر میرسید باسرعت ۲۰۰ کیلومتر درحال حرکت است❤

    موافقم 14
    مخالفم 1
  8. مانی

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    لامبورگینی کانتاش به نظرم یک شاهکار و یک رنسانس و یک جهش بزرگ در زمینه طراحی خودروهای سوپر اسپرت در دهه هفتاد میلادی بود.همچنین،آستون مارتین لاگوندا و دلورین DMC-12 و تویوتا MR2 هم طراحی های جاودانه و بی همتا هستند.

    موافقم 17
  9. نشناسی بهتره

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (501 ديدگاه)

    انتخابام استون مارتین
    دلورین و کانتاش👌👍

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. AMIR

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خداییش از لحاظ طرح خودروی گوه ای
    لامبورگینی کانتاش خیلی خوب و زیباست

    موافقم 11
  11. شکیبا

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    هر طور نیگا میکنم هر کدوم از مدلها رو یاد سیتروئن میفتم واقعآ یکی از بهترین ماشین هایی که با تولید انبوه وارد ایران شد زانتیا سیتروئن بود یادش گرامی

    موافقم 6
    مخالفم 1
  12. Siyavash

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    تقریبا تمام طرح هایه اون سال ها ۹۰. درصد یه شکل بودن اگه دقت کنید..

    موافقم 1
    مخالفم 2
  13. JDM

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    دلورین و کانتاش و تویوتا MR2 یکی از بهترینا تو دوران خودشون بودن دلورین رو به چندا مقاله خودم ازش واقعا طراحی فضایی داشته

  14. Blue

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (384 ديدگاه)

    فقط دلورین ، بعد دیدن سری فیلم های سفر به آینده بیشتر عاشقش میشین

    موافقم 4
    مخالفم 1
  15. me-aquariustime66

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    آستون‌مارتین لاگوندا زمانی که کارت ماشین بازی میکردیم یکی از بهترین‌ها بود عالی بود🙂

  16. فرشاد

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    اون دهه این کاپوتای تخت و بدنه مثلث طور خیلی رو بورس بود
    کانتاش طراحیش واس اون زمان خیلی جلوتر بوده

  17. حسین

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    دستیگره های پاپ آپ یا بیرون آی!
    یعنی تن فردوسی تو گور لرزید.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. امیر حسین نیاوند

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم زانتیا هم میتونه تو این لیست قرار بگیره

  19. یک ایرانی

    ۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    وای!ببین به کجا رسیدیم که با افتخار اعلام می‌کنند،ماشین خارجی تو ایران وجود نداره.از بنز و بی ام دبلیو و بیوک و شورلت و حتی تویوتا ببین به چی رسیدیم.به آشغال های زشت چینی که مفتشون هم گرونه.حیف این ملت که قدر خودش رو ندونست.حقشونه که به دلیل نداشتن ماشین های ایمن توی جاده ها لای ماشین های بی کیفیت له بشن.آریای کلاسیک رو به دیوار می‌زدی،طوریش نمی‌شد که هیچ،دیوار رو خراب می‌کرد می‌رفت داخل. چند روز پیش جلوی چشمم یکی از همین آشغال های چینی زد به تیر برق.داغون شد که هیچ،حتی اکسل عقبش هم از جا کنده شد.ببین چقدر آشغال بود،جلوش خورده،چرا عقبش هم صدمه دیده؟عقبش که به جایی نخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا