هر کدام از این خودروها یک بار باعث حبسشدن نفس هواداران خودرو در سینهشان شدهاند.
فستیوال سرعت گودوود یکی از مشهورتین گردهماییهای خودرویی جهان به شمار میرود که سالانه شرکتهای مشهور بسیاری را پیرامون خانه گودوود جمع میکند. این رویداد مشهور که خود شامل بخشهای مختلف میشود، امسال هم شاهد حضور ابرخودروها، سدانها، مدلهای تازه و کلاسیک گوناگونی بود که مسیر معینی را برای ثبت رکورد طی کردند. در ادامه به سریعترین خودروهای این پیست در سال ۲۰۲۴ نگاهی خواهیم انداخت.
مقالات مرتبط:
لوتوس کازورث ۷۷
این خودروی فرمول چرخباز کلاسیک که در سال ۱۹۷۶ دیده به جهان گشود، هماکنون بهعنوان دهمین خودروی سریع پیست گودوود شناخته میشود. یک پیشرانه ۸ سیلندر V شکل ۴۶۵ اسب بخاری، قلب تپنده مسابقهدهنده لوتوس را که با کمک «کالین چپمن» توسعه یافته بود، تشکیل میدهد. لوتوس کازورث مسیر پیست فستیوال را در ۴۹.۸۶ ثانیه طی کرد.
فورد پوما رالی ۱
هر چند مجموعه بزرگ گودوود شامل پیست مسابقه کلاسیک، پیست تپهنوردی برای ثبت رکورد و مسیر رالی میشود، اما شرکت فورد تصمیم گرفت خودروی رالی خود را به مسیر تپهنوردی وارد کند. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ بر پایه کراساوور کوچک فورد پوما و با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ توسعه یافته است، ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارد و در این فستیوال توانسته رکورد ۴۹.۸۲ ثانیه را به نام خود ثبت کند.
نیسان اسکایلاین GT-R R32 گروه آ
یکی از اصیلترین خودروهایی که در این تپهنوردی رکوردشکنی کرده است، نیسان اسکایلاین GT-R محسوب میشود که در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد و بعدها در مسابقه ۲۴ ساعتی «اسپا» و سه رقابت قهرمانی سری آ استرالیا به مقام نخست رسید. پیشرانه کلاسیک این خودرو ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما امروزه قدرت آن به ۱,۰۰۰ اسب بخار رسیده است. اسکایلاین GT-R گروه آ مسیر تپهنوردی گودوود را در ۴۸.۹۱ ثانیه طی کرد.
زینگر 21C
زینگر ابرخودروسازی آمریکایی است که با تکیهبر فناوری فلزافزونی و چاپ سهبعدی قطعات فلزی در تلاش است تا استاندارد تازهای برای صنعت خودرو معرفی کند. نسخه خاصی از نخستین محصول این شرکت، 21C، در جریان گودوود ۲۰۲۴ رخنمایی کرد و توانست رکورد سریعترین خودروی تولید انبوه این پیست را بشکند و به فهرست ۱۰ خودروی سریع آن وارد شود. راننده این ابرخودرو با تکیهبر پیشرانه ۲.۸۸ لیتری V8 تخت آن که ۱,۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، موفق شد مسیر یادشده را در ۴۸.۸۳ ثانیه بپیماید.
آلپین A110 پایکس پیک
این خودرو که مخصوصا برای حضور در تپهنوردی مشهور «پایکس پیک» توسعه یافته بود، توانست مسیر گودوود را در ۴۸.۱۹ ثانیه تمام کند. ۵۰۰ اسب بخار قدرت این خودروی آیرودینامیک از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر خطی به دست میآید.
پورشه 911GT3 کاپ
این نسخه از ۹۱۱ تنها برای حرکت در پیست طراحی شده است و از یک پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر تخت استفاده میکند. 911GT3 کاپ با تکیهبر وزن ۱,۲۶۰ کیلوگرمی و ۴۸۵ اسب بخار قدرت پیشرانهاش موفق شد مسیر تپهنوردی گودوود را در عرض ۴۸.۰۵ ثانیه طی کند.
سوبارو GL فامیلی هاکستر
تا چندی پیش حتی کسی تصورش را هم نمیکرد که یک استیشن خانوادگی به ستاره نمایشی رویداد گودوود تبدیل شود اما با کمک مجموعه «هونیگان»، این رویا به واقعیت تبدیل شد. GL فامیلی هاکستر در سال ۲۰۲۲ در گودوود هنرنمایی کرد و رکورد ۴۷.۵ ثانیه را در مسیر تپهنوردی آن به ثبت رساند.
گورنی ایگل-شورولت FA74
خودروی مسابقهای فرمول ۵۰۰۰ گورنی ایگل-شورولت در سال ۱۹۷۴ به جهان معرفی شد و هماکنون یکی از قدیمیترین رکوردداران این فستیوال سرعت به شمار میرود. این خودروی سبکوزن با تکیهبر ۶۰۰ اسب بخار قدرت پیشرانه ۵ لیتری V8 خود موفق شد مسیر یادشده را در ۴۷.۳۴ ثانیه به اتمام برساند.
سوبارو WRX: پراجکت میدنایت
خودروی تازه سوبارو امسال موفق شد رکورد محصول دیگر این شرکت را در این رویداد بشکند. این سدان آیرودینامیک که به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تخت مجهز شده است توان تولید ۶۷۰ اسب بخار قدرت را دارد و تا ۹,500rpm دور میگیرد. سوبارو با تکیهبر مهندسی خود توانست رکورد ۴۵.۱۵ ثانیه را با این خودرو به ثبت برساند.
فورد سوپر ون ۴.۲
سریعترین خودرو گودوود یک محصول عادی و تولید انبوه نیست؛ بلکه رکوردشکن برقی شرکت فورد با نام سوپر ون ۴.۲ است که رکوردهای متعددی را در این پیست به ثبت رسانده است. این خودرو با تکیهبر ۱,۴۰۰ اسب بخار قدرت سه موتور برقی خود توانست رکورد ۴۳.۹۹ ثانیه را در این فستیوال مشهور به ثبت برساند و نام خود را در آن جاودانه کند. در ادامه میتوانید ویدئویی از دور ثبت رکورد سریعترین خودروهای گودوود مشاهده کنید و صدای بینظیر آنها را بشنوید. به نظر شما کدام خودروهای جدید میتوانند رکورد این غولهای مهندسیشده را بشکنند؟
Car love
۲۷ تیر ۱۴۰۳گودوود کابوس جاپونیاس از بس توش رفتن تو یونجه ها 🤣🤣🤣🤣
عمو مایک
۲۷ تیر ۱۴۰۳باز اونا با کابوس هاشون رو به رو شدن .
کره رو حتی تو این کابوس ها راه نمیدن 😂😂😂😂
SMS
۲۷ تیر ۱۴۰۳مثینکه سلاطین اونجا جمعشون جمعه
از لحاظ روحی دوست دارم اونجا باشم
amir
۲۷ تیر ۱۴۰۳یه سوبارو و نیسان معذرت راستی تایم چیوندای چایونیک ۵ کو؟؟؟ یادم نبود rn22e رفت تو یونجه ها
حمیدرضا
۲۷ تیر ۱۴۰۳دیگه ببخشید که دومین تایم سریع این مسیر دست ی ژاپنی بنزینی هست و ساخته دست جومونگ اینا نزدیکشم نتونسته بشه🤪
آرش
۲۷ تیر ۱۴۰۳🤣🤣
محمدهادی
۲۷ تیر ۱۴۰۳فعلا که دارنده دو تا از رکوردهای امسال جاپونی هان
سوبارو چه کرد این دوره👑👑
ضمنا اونیکه چند روز پیش رفت تو گاردریل همون اول یک اروپایی بود
جاپونیا پررو ولی با ادب ن همیشه و همه جا
GMA
۲۷ تیر ۱۴۰۳نکته قابل توجهی اینجا وجود داره که به خوبی فاصله خودروهای جادهای و موتور اسپرت رو نمایان میکنه
به اعداد و ارقام زینگر و پورشه توجه کنید
زینگر با 1250kg و 1250hp که نهایت خودروهای جادهای محسوب میشه با کلی تکنولوژی های نو و ساختار مونوکوک کربنی و سیستم هیبریدی پیچیده تایمی که ثبت کرده حدود ۰/۸ ثانیه از ۹۱۱ GT3 کاپ با 10kg جرم بیشتر و قدرت تنها 485hp کندتره!
این نشون میده ستاپ حرفهای موتور اسپرت و تعلیق و شاسی مسابقهای چقدر جلوتر از اعداد و ارقام هیولایی پیشرو ها و تاپ های جادهای هست!
تازه اینکه کلاس GT هست و جلوی هایپر کارهای لمانز و F1 هیچ حساب میشه، دیگه خودتون فکر کنید اونها چقدر جلوتر هستند…
Taha Ayoobi
۲۷ تیر ۱۴۰۳ماشین مظهر عجایبه واقعا…
amir
۲۷ تیر ۱۴۰۳اینکه چیزی نیست یه عده دیروز پورشه رو مسخره میکردن و میگفتن مهندسی پیچیده به چه دردی میخوره مشتری فقط اسب بخار میخواد هرزگردی کنه شتاب ۱.۶۶ بزنه
Taha Ayoobi
۲۷ تیر ۱۴۰۳امیر نکن.
اون مهندسی پیچیده اش هم ۷۰ اسب به ازای هر لیتر میداد تا به هِمی روی آورد.
Mohammad
۲۷ تیر ۱۴۰۳Gma
از این نظر نگاه نکرده بودم ، تحلیل جالبی بود واقعا
محمدهادی
۲۷ تیر ۱۴۰۳دقیقا شما یک رب ساعت بازی گرن تو یسمو رو بازی کن تا ببینی وقتی از پشت یک خودروی اسپرتی روز دنیا میشینی پشت یک خودرو ی مسابقه یی دهه ۹۰ میلادی،دقیقا چه اتفاقی یهو میوفته…
JaMsHiD_R1988
۲۸ تیر ۱۴۰۳ماشین های مسابقه ای بیشترشون شاسی فضایی دارن و یه سیستم تعلیق که کاملا تغییر یافته . که بنظرم کلا هیچ ربطی به جاده ندارن و فقط و فقط مخصوص پیست و تحت فشار قرار گرفتن هستن ماشین های جاده ای هرچقدرم قوی باشند باز بخاطر نداشتن این نوع شاسی به پای شاسی فضایی نمیرسن
مثلا شما جامپ های تویوتا یاریس توی رالی نگاه کنید ، اصلا قابل قیاس با یاریس جی آر خیابونی نیست
دقیقا مثل مثال ایشون ، من که تجربه نزدیکی نداشتم ولی کاملا فرق ماشین های مسابقه ای و جاده ای مشهوده
من یه تایم با پژو 205 T16 گروه بی زدم توی نوربرگ رینگ نوردشلیف ، بعدش با لانچیا دلتا اینتگراله هم تست کردم و کاملا فرق ماشین های خیابونی و ماشینی که برای پیست هست مشهوده
حتی تو بازی که پشت تلویزیون هست
Killer
۲۷ تیر ۱۴۰۳یاد نیسان gtr افتادم که به فنا رفت تو این پیست :(
amir
۲۷ تیر ۱۴۰۳جی تی ار زمانی که برندی مثل جنسیس حتی وجود خارجی نداشت تو نوربرگرینگ رکورد میزد همین الانم نه تنها تایمش بلکه ۰ تا۱۰۰ از چایونیک برقی بیشتره!!!
هیت میخوای بدی لاقل یه چیزی رو انتخاب کن که منطقی باشه بهش هیت بدی
دیجی
۲۷ تیر ۱۴۰۳تو هر مقاله ای یا خبری که توش کلمه سرعت هست پورشه کلک هم هست
amir
۲۷ تیر ۱۴۰۳نمیدونم چه فعل و انفعالی تو مغز یه نفر باید بگذره به ۹۱۱ بگه قورباغه بدشکل الکی گرون اصلا هم سوشیانت رو نمیگم
امیرحسین
۲۷ تیر ۱۴۰۳پورشه ۹۱۱ دیونه میکنه ادمو
علی Shelby
۲۷ تیر ۱۴۰۳من پورشه رو انتخاب میکنم با
میلاد فکور
۲۹ تیر ۱۴۰۳سوبارووو🤘
قاسم
۳۰ تیر ۱۴۰۳بریتانیای کببر