چشم اندازهفته نامه

با سریع‌ترین خودروهای فستیوال سرعت گودوود آشنا شوید

هر کدام از این خودروها یک بار باعث حبس‌شدن نفس هواداران خودرو در سینه‌شان شده‌اند.

فستیوال سرعت گودوود یکی از مشهورتین گردهمایی‌های خودرویی جهان به شمار می‌رود که سالانه شرکت‌های مشهور بسیاری را پیرامون خانه گودوود جمع می‌کند. این رویداد مشهور که خود شامل بخش‌های مختلف می‌شود، امسال هم شاهد حضور ابرخودروها، سدان‌ها، مدل‌های تازه و کلاسیک گوناگونی بود که مسیر معینی را برای ثبت رکورد طی کردند. در ادامه به سریع‌ترین خودروهای این پیست در سال ۲۰۲۴ نگاهی خواهیم انداخت.

مقالات مرتبط:

لوتوس کازورث ۷۷

این خودروی فرمول چرخ‌باز کلاسیک که در سال ۱۹۷۶ دیده به جهان گشود، هم‌اکنون به‌عنوان دهمین خودروی سریع پیست گودوود شناخته می‌شود. یک پیشرانه ۸ سیلندر V شکل ۴۶۵ اسب بخاری، قلب تپنده مسابقه‌دهنده لوتوس را که با کمک «کالین چپمن» توسعه یافته بود، تشکیل می‌دهد. لوتوس کازورث مسیر پیست فستیوال را در ۴۹.۸۶ ثانیه طی کرد.

فورد پوما رالی ۱

هر چند مجموعه بزرگ گودوود شامل پیست مسابقه کلاسیک، پیست تپه‌نوردی برای ثبت رکورد و مسیر رالی می‌شود، اما شرکت فورد تصمیم گرفت خودروی رالی خود را به مسیر تپه‌نوردی وارد کند. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ بر پایه کراس‌اوور کوچک فورد پوما و با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ توسعه یافته است، ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارد و در این فستیوال توانسته رکورد ۴۹.۸۲ ثانیه را به نام خود ثبت کند.

نیسان اسکای‌لاین GT-R R32 گروه آ

یکی از اصیل‌ترین خودروهایی که در این تپه‌نوردی رکوردشکنی کرده است، نیسان اسکای‌لاین GT-R محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد و بعدها در مسابقه ۲۴ ساعتی «اسپا» و سه رقابت قهرمانی سری آ استرالیا به مقام نخست رسید. پیشرانه کلاسیک این خودرو ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما امروزه قدرت آن به ۱,۰۰۰ اسب بخار رسیده است. اسکای‌لاین GT-R گروه آ مسیر تپه‌نوردی گودوود را در ۴۸.۹۱ ثانیه طی کرد.

زینگر ۲۱C

زینگر ابرخودروسازی آمریکایی است که با تکیه‌بر فناوری فلزافزونی و چاپ‌ سه‌بعدی قطعات فلزی در تلاش است تا استاندارد تازه‌ای برای صنعت خودرو معرفی کند. نسخه خاصی از نخستین محصول این شرکت، ۲۱C، در جریان گودوود ۲۰۲۴ رخ‌نمایی کرد و توانست رکورد سریع‌ترین خودروی تولید انبوه این پیست را بشکند و به فهرست ۱۰ خودروی سریع آن وارد شود. راننده این ابرخودرو با تکیه‌بر پیشرانه ۲.۸۸ لیتری V8 تخت آن که ۱,۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، موفق شد مسیر یادشده را در ۴۸.۸۳ ثانیه بپیماید.

آلپین A110 پایکس پیک

این خودرو که مخصوصا برای حضور در تپه‌نوردی مشهور «پایکس پیک» توسعه یافته بود، توانست مسیر گودوود را در ۴۸.۱۹ ثانیه تمام کند. ۵۰۰ اسب بخار قدرت این خودروی آیرودینامیک از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر خطی به دست می‌آید.

پورشه ۹۱۱GT3 کاپ

این نسخه از ۹۱۱ تنها برای حرکت در پیست طراحی شده است و از یک پیشرانه ۴ لیتری ۶  سیلندر تخت استفاده می‌کند. ۹۱۱GT3 کاپ با تکیه‌بر وزن ۱,۲۶۰ کیلوگرمی و ۴۸۵ اسب بخار قدرت پیشرانه‌اش موفق شد مسیر تپه‌نوردی گودوود را در عرض ۴۸.۰۵ ثانیه طی کند.

سوبارو GL فامیلی هاکستر

تا چندی پیش حتی کسی تصورش را هم نمی‌کرد که یک استیشن خانوادگی به ستاره‌ نمایشی رویداد گودوود تبدیل شود اما با کمک مجموعه «هونیگان»، این رویا به واقعیت تبدیل شد. GL فامیلی هاکستر در سال ۲۰۲۲ در گودوود هنرنمایی کرد و رکورد ۴۷.۵ ثانیه را در مسیر تپه‌نوردی آن به ثبت رساند.

گورنی ایگل-شورولت FA74

Gurney Eagle-Chevrolet FA74 – Goodwood Festival of Speed 2018

خودروی مسابقه‌ای فرمول ۵۰۰۰ گورنی ایگل-شورولت در سال ۱۹۷۴ به جهان معرفی شد و هم‌اکنون یکی از قدیمی‌ترین رکوردداران این فستیوال سرعت به شمار می‌رود. این خودروی سبک‌وزن با تکیه‌بر ۶۰۰ اسب بخار قدرت پیشرانه ۵ لیتری V8 خود موفق شد مسیر یادشده را در ۴۷.۳۴ ثانیه به اتمام برساند.

سوبارو WRX: پراجکت میدنایت

خودروی تازه سوبارو امسال موفق شد رکورد محصول دیگر این شرکت را در این رویداد بشکند. این سدان آیرودینامیک که به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تخت مجهز شده است توان تولید ۶۷۰ اسب بخار قدرت را دارد و تا ۹,۵۰۰rpm دور می‌گیرد. سوبارو با تکیه‌بر مهندسی خود توانست رکورد ۴۵.۱۵ ثانیه را با این خودرو به ثبت برساند.

فورد سوپر ون ۴.۲

سریع‌ترین خودرو گودوود یک محصول عادی و تولید انبوه نیست؛ بلکه رکوردشکن برقی شرکت فورد با نام سوپر ون ۴.۲ است که رکوردهای متعددی را در این پیست به ثبت رسانده است. این خودرو با تکیه‌بر ۱,۴۰۰ اسب بخار قدرت سه موتور برقی خود توانست رکورد ۴۳.۹۹ ثانیه را در این فستیوال مشهور به ثبت برساند و نام خود را در آن جاودانه کند. در ادامه می‌توانید ویدئویی از دور ثبت رکورد سریع‌ترین خودروهای گودوود مشاهده کنید و صدای بی‌نظیر آن‌ها را بشنوید. به نظر شما کدام خودروهای جدید می‌توانند رکورد این غول‌های مهندسی‌شده را بشکنند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Car love

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (679 ديدگاه)

    گودوود کابوس جاپونیاس از بس توش رفتن تو یونجه ها 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 7
    مخالفم 12
    1. عمو مایک

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (52 ديدگاه)

      باز اونا با کابوس هاشون رو به‌ رو شدن .
      کره رو حتی تو این کابوس ها راه نمیدن 😂😂😂😂

      موافقم 14
      مخالفم 2
      1. SMS

        ۲۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (354 ديدگاه)

        مثینکه سلاطین اونجا جمعشون جمعه
        از لحاظ روحی دوست دارم اونجا باشم

        موافقم 10
    2. amir

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3248 ديدگاه)

      یه سوبارو و نیسان معذرت راستی تایم چیوندای چایونیک ۵ کو؟؟؟ یادم نبود rn22e رفت تو یونجه ها

      موافقم 9
      مخالفم 2
    3. حمیدرضا

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (238 ديدگاه)

      دیگه ببخشید که دومین تایم سریع این مسیر دست ی ژاپنی بنزینی هست و ساخته دست جومونگ اینا نزدیکشم نتونسته بشه🤪

      موافقم 12
      مخالفم 1
    4. آرش

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (66 ديدگاه)

      🤣🤣

    5. محمدهادی

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2294 ديدگاه)

      فعلا که دارنده دو تا از رکوردهای امسال جاپونی هان
      سوبارو چه کرد این دوره👑👑
      ضمنا اونیکه چند روز پیش رفت تو گاردریل همون اول یک اروپایی بود
      جاپونیا پررو ولی با ادب ن همیشه و همه جا

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. GMA

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (838 ديدگاه)

    نکته قابل توجهی اینجا وجود داره که به خوبی فاصله خودروهای جاده‌ای و موتور اسپرت رو نمایان می‌کنه
    به اعداد و ارقام زینگر و پورشه توجه کنید
    زینگر با 1250kg و 1250hp که نهایت خودروهای جاده‌ای محسوب میشه با کلی تکنولوژی های نو و ساختار مونوکوک کربنی و سیستم هیبریدی پیچیده تایمی که ثبت کرده حدود ۰/۸ ثانیه از ۹۱۱ GT3 کاپ با 10kg جرم بیشتر و قدرت تنها 485hp کندتره!
    این نشون میده ستاپ حرفه‌ای موتور اسپرت و تعلیق و شاسی مسابقه‌ای چقدر جلوتر از اعداد و ارقام هیولایی پیشرو ها و تاپ های جاده‌ای هست!
    تازه اینکه کلاس GT هست و جلوی هایپر کارهای لمانز و F1 هیچ حساب میشه، دیگه خودتون فکر کنید اونها چقدر جلوتر هستند…

    موافقم 15
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3309 ديدگاه)

      ماشین مظهر عجایبه واقعا…

      موافقم 7
      مخالفم 2
    2. amir

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3248 ديدگاه)

      اینکه چیزی نیست یه عده دیروز پورشه رو مسخره میکردن و میگفتن مهندسی پیچیده به چه دردی میخوره مشتری فقط اسب بخار میخواد هرزگردی کنه شتاب ۱.۶۶ بزنه

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۲۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3309 ديدگاه)

        امیر نکن.

        اون مهندسی پیچیده اش هم ۷۰ اسب به ازای هر لیتر میداد تا به هِمی روی آورد.

    3. Mohammad

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (331 ديدگاه)

      Gma
      از این نظر نگاه نکرده بودم ، تحلیل جالبی بود واقعا

    4. محمدهادی

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2294 ديدگاه)

      دقیقا شما یک رب ساعت بازی گرن تو یسمو رو بازی کن تا ببینی وقتی از پشت یک خودروی اسپرتی روز دنیا میشینی پشت یک خودرو ی مسابقه یی دهه ۹۰ میلادی،دقیقا چه اتفاقی یهو میوفته…

    5. JaMsHiD_R1988

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2203 ديدگاه)

      ماشین های مسابقه ای بیشترشون شاسی فضایی دارن و یه سیستم تعلیق که کاملا تغییر یافته . که بنظرم کلا هیچ ربطی به جاده ندارن و فقط و فقط مخصوص پیست و تحت فشار قرار گرفتن هستن ماشین های جاده ای هرچقدرم قوی باشند باز بخاطر نداشتن این نوع شاسی به پای شاسی فضایی نمیرسن
      مثلا شما جامپ های تویوتا یاریس توی رالی نگاه کنید ، اصلا قابل قیاس با یاریس جی آر خیابونی نیست

      دقیقا مثل مثال ایشون ، من که تجربه نزدیکی نداشتم ولی کاملا فرق ماشین های مسابقه ای و جاده ای مشهوده
      من یه تایم با پژو 205 T16 گروه بی زدم توی نوربرگ رینگ نوردشلیف ، بعدش با لانچیا دلتا اینتگراله هم تست کردم و کاملا فرق ماشین های خیابونی و ماشینی که برای پیست هست مشهوده
      حتی تو بازی که پشت تلویزیون هست

  3. Killer

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (587 ديدگاه)

    یاد نیسان gtr افتادم که به فنا رفت تو این پیست :(

    موافقم 1
    مخالفم 13
    1. amir

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3248 ديدگاه)

      جی تی ار زمانی که برندی مثل جنسیس حتی وجود خارجی نداشت تو نوربرگرینگ رکورد میزد همین الانم نه تنها تایمش بلکه ۰ تا۱۰۰ از چایونیک برقی بیشتره!!!
      هیت میخوای بدی لاقل یه چیزی رو انتخاب کن که منطقی باشه بهش هیت بدی

      موافقم 8
      مخالفم 3
  4. دیجی

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (403 ديدگاه)

    تو هر مقاله ای یا خبری که توش کلمه سرعت هست پورشه کلک هم هست

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3248 ديدگاه)

      نمیدونم چه فعل و انفعالی تو مغز یه نفر باید بگذره به ۹۱۱ بگه قورباغه بدشکل الکی گرون اصلا هم سوشیانت رو نمیگم

      موافقم 9
      مخالفم 2
  5. امیرحسین

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (197 ديدگاه)

    پورشه ۹۱۱ دیونه میکنه ادمو

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. علی Shelby

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    من پورشه رو انتخاب میکنم با

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. میلاد فکور

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سوبارووو🤘

  8. قاسم

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    بریتانیای کببر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست