تعداد خودروهای خوب که به دلایل مختلف شکست خوردهاند زیاد است. این خودروها شایستگی موفقیت را داشتهاند اما دسته از آنها به خاطر قلب تپنده خود یعنی پیشرانه شکست را تجربه کردهاند. مشکلات این خودروها میتوانسته به قابلیت اطمینان پایین، سروصدای زیاد یا کمتوانی پیشرانه و یا ترکیبی از هر سه مشکل مربوط باشد اما یکچیز بین تمامی خودروهای خوبی که در این لیست وجود دارند مشترک است و آن اینکه به خاطر پیشرانه بد خود شکست خوردهاند!
ام جی ای توئین کم (سال ۱۹۵۸)
با خطوط زیبای بدنه و هندلینگ مناسب، ام جی ای یک خودروی کلاسیک دلپذیر است. اکثر مدلهای تولیدی از پیشرانه ۱.۵ یا ۱.۶ لیتری استفاده میکردند اما بیش از ۲ هزار دستگاه از آن با پیشرانه توئین کم عرضه شدند که از پیشرانههای سری B گرفته شده بودند. این پیشرانه باید از سوخت مرغوب استفاده میکرد و زمانبندی احتراق خاصی داشت. پیستونهای این پیشرانه به راحتی مستهلک میشدند و حتی در حالت عادی و رسیدگی کامل نیز پیشرانه به روغنسوزی میافتاد. به همین خاطر ام جی ای توئین کم شکست سختی را متحمل شد.
کرایسلر گاز توربین (سال ۱۹۶۳)
گاز توربین هرگز بهصورت انبوه تولید نشد و ما هم نمیخواهیم با آوردن اسم این خودرو در لیست خود کرایسلر را مسخره کنیم اما میخواهیم بدانیم اگر خودروسازان به دنبال جابجا کردن مرزهای محدودیت باشند چه اتفاقی رخ میدهد. گاز توربین یک آزمایش قابلتوجه بود. تنها ۵۰ دستگاه از این خودرو تولید و تحویل خانوادهها شد تا بهصورت واقعی آن را تست کنند. خانوادههای تست کننده نتیجه گرفتند این خودرو شتاب گیری محدود، مصرف سوخت شوکه کننده، فرایند راهاندازی پیچیده و سروصدای زیادی دارد که همگی با قیمتی بالا ارائه میشوند و پیشرانه ۸ سیلندر عادی این وظایف را بسیار بهتر انجام میدهد.
هیلمن ایمپ (سال ۱۹۶۳)
یکی دیگر از خودروهای خوب که میتوانست موفق باشد اما پیشرانه به پاشنه آشیل آن تبدیل شد هیلمن ایمپ است. این خودرو وزن کم، تعویض دنده نرم و پیشرانهای جمعوجور داشت اما اگرچه این نیروگاه آهنین تمام آلومینیومی و ۸۷۵ سیسی آبخنک در بخش عقب قرار گرفته بود و رانندگی هیجانانگیز را تضمین میکرد اما یکی از دلایل شکست اصلی ایمپ لقب گرفت. علاوه بر مشکلات مربوط به گاز پنوماتیک مدلهای اولیه، داغ کردن پیشرانه منجر به سوختن واشر سرسیلندر و حتی پارگی بلوک میشد. در نسخههای بعدی این خودرو اکثر مشکلات حل شده بودند اما شهرت منفی ایمپ همچنان همراه این خودرو بود.
NSU Ro80 (سال ۱۹۶۷)
از میان تمامی پیشرانههای خبرسازی که در این لیست حضور دارند، پیشرانه وانکل Ro80 شاید بدترین آنها باشد. این پیشرانه به حدی بد بود که تقریباً کمپانی سازنده را نیز محو کرد. درحالیکه Ro80 جزو خودروهای خوب بود که از طراحی آئرودینامیک و گیربکس نیمه اتوماتیک استفاده میکرد اما از کار افتادن کامل پیشرانه در ۱۵ هزار کیلومتر اولیه کارکرد کاملاً عادی بود و دلیل آن نیز استهلاک روتور ذکر میشد که نتیجه نهایی فقدان کمپرس بود. میزان مراجعه مشتریان به نمایندگیها بابت تعمیرات مشمول گارانتی این خودرو بیش از حد بود و باعث شد NSU در سال ۱۹۶۹ به دست فولکسواگن بیفتد. نام این شرکت نیز از سال ۱۹۷۷ محو شد…
آستین ۳ لیتر (سال ۱۹۶۷)
ما در این لیست خودروهای برجسته را معرفی میکنیم اما باید اذعان کرد آستین ۳ لیتر جزو آنها نیست هرچند میتوانست جزو محصولات موفق دنیا لقب گیرد. ۳ لیتر خودرویی بزرگ و لوکس بود که میبایست سواری و هندلینگ برجستهای را ارائه میکرد اما اینطور نبود و پیشرانه ۶ سیلندرش نیز از آستین هیلی ۳۰۰۰ گرفته شده بود. متأسفانه آستین ۳ لیتر نتوانست خودش را نشان دهد زیرا بسیاری از ۹۹۹۲ مدل تولیدی به خاطر از کار افتادن کامل پیشرانه در کارکردهای اولیه اوراق شدند.
ترایومف استگ (سال ۱۹۷۰)
استگ هم جزو خودروهای خوب بود که سرنوشت بدی داشت. یک کانورتیبل چهارنفره و ارزانقیمت با پیشرانه ۸ سیلندر باب میل افراد زیادی خواهد بود مخصوصاً اینکه طراحی زیبایی نیز دارد؛ اما این پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری مشکلات زیادی همچون سرسیلندر ضعیف، قطعات بیکیفیت و… داشت که منجر به عیوبی همچون نشت ضدیخ و داغ شدن میشد. در طول هفت سال تنها ۲۵۹۳۹ دستگاه از استگ تولید شد و تنها ۱۰ درصد از آنها روانه بازار آمریکا به عنوان بازاری کلیدی شدند. شرکت بریتیش لیلند امیدهای زیادی به این خودرو داشت، خودرویی که از نظر فروش و سود بتواند با مرسدس بنز SL رقابت کند اما نتیجه آن چیزی نبود که انتظارش را داشتند.
جنسن هیلی (سال ۱۹۷۲)
هیلی یک خودروی اسپرت بود که از همکاری شرکتهای جنسن و هیلی حاصل شده بود. این خودرو از پیشرانه لوتوس استفاده میکرد و لقب اولین خودروی تولیدی دنیا با ۴ سوپاپ برای هر سیلندر را یدک میکشید. جنسن هیلی میبایست جزو خودروهای خوب میبود که شرکت سازنده را به عرش میبرند اما هماهنگی با قوانین ایمنی آمریکا روی ظاهر آن تأثیر منفی گذاشت و پیشرانه توئین کم ۱۶ سوپاپ نیز به یک فاجعه کامل تبدیل شد. داغ شدنهای متعدد منجر به سوختن واشر سرسیلندر و سایر مشکلات میشد. البته پیشرانه بد تنها یکی از نقاط ضعف متعددی بود که مشتریان میبایست با آن دستوپنجه نرم میکردند.
تریومف دولومیت اسپرینت (سال ۱۹۷۳)
داستان دولومیت اسپرینت کمی فرق دارد. این خودرو بر پایه سدان دولومیت شکل گرفته بود و بنابراین ترکیبی از پرفورمنس و اشرافیت را عرضه میکرد؛ اما پیشرانه کاملاً آلیاژی این خودرو داغ میکرد و نتیجه آن خراب شدن بخشهای مختلف بلوک و سیلندر بود. دولومیت اسپرینت هم جزو خودروهای خوب بود که به خاطرهها پیوست.
ولوو ۲۶۰ (سال ۱۹۷۴)
ولوو 260 با ظاهر جعبهای خود لذت سواری خاصی نداشت اما به عنوان گزینه حملونقل ایمن و راحت میتوانست جزو خودروهای موفق باشد. نکته مهم اینکه ۲۶۰ در دورهای که بسیاری از رقبا مشکل دوام داشتند از کیفیت ساخت بسیار خوبی سود میبرد؛ اما پیشرانه ۶ سیلندر ۲۶۶۴ سیسی تمام آلومینیومی ولوو ۲۶۰ که با همکاری پژو، رنو و ولوو توسعه یافته بود بسیار غیرقابلاعتماد بود و مشکلات زیادی در زمینه یاتاقانها، میللنگ و… داشت که در نهایت منجر به ترکیدگی بلوک پیشرانه میشد. این پیشرانه بعدها در دلورئون و رنو آلپین GTA و A610 نیز نصب شد.
لانچیا گاما (سال ۱۹۷۶)
لانچیا تاریخچهای غنی از نظر خلاقیتها و نوآوریها دارد اما در دهه ۷۰ میلادی با عرضه خودروهای بدی همچون بتا و گاما شناخته میشد. گاما یک سدان یا کوپه لوکس با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بود که نیروی تولیدی را به چرخ های جلو منتقل میکرد؛ اما زمانی که فرمان را بهصورت کامل میچرخاندید تسمهها از جای خود درمیآمدند که نتیجه نهایی آن آسیب دیدن پیستونها و سوپاپها بود!
پیشرانههای ۸ سیلندر دیزلی جنرال موتورز (سال ۱۹۷۸)
خودروهای خوب زیادی وجود دارند که جنرال موتورز به آنها افتخار میکند اما بحران سوخت دهه ۷۰ میلادی باعث شده بود خودروسازان آمریکایی به فکر کاهش مصرف سوخت باشند و نتیجه نهایی این تلاشها خیلی رضایتبخش نبود. جنرال موتورز ایده تولید پیشرانه دیزلی را مطرح کرد اما نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری این شرکت نسبت تراکم بسیار بالاتری داشت که منجر به مشکلاتی همچون خرابی سرسیلندر و پر شدن مایع خنککننده در سیلندرها شد. جنرال موتورز همچنان در نمایندگیهای خود به مشکلات مشتریان پاسخ میداد اما تا سال ۱۹۸۵ روی تولید آنها پافشاری کرد.
مرسدس بنز 300SD (سال ۱۹۷۹)
مرسدس S کلاس از نظر اشرافیت، نوآوری و پرفورمنس همواره جزو سرآمدها بوده است. به همین خاطر در زمان معرفی اولین سدان مجهز به پیشرانه توربودیزل انتظارات بالا بود ولی متأسفانه پاسخ مناسبی به انتظارات داده نشد. این پیشرانه ۵ سیلندر قدرت ۱۱۰ اسب بخاری داشت و از نظر پرفورمنس نیز چنگی به دل نمیزد. 300SD تنها در آمریکا عرضه شد اما تعجبی نداشت که به میزان محدود فروش رفت.
شورولت کوروت ۳۰۵ کالیفرنیا (سال ۱۹۸۰)
قوانین آلایندگی سختگیرانه کالیفرنیا تأثیرات زیادی روی خودروهای اسپرت و عضلانی داشت اما قطعاً بدترین تصمیمات دراینباره به کوروت با پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری مربوط میشود که فقط ۱۸۰ اسب بخار قدرت داشت. بدتر اینکه خبری از گیربکس دستی نبود و تمامی کوروت ۳۰۵ کالیفرنیاها از گیربکس ۳ سرعته کند استفاده میکردند، گیربکسی که پرفورمنس را بدتر هم میکرد. البته مصرف سوخت این خودرو نیز رضایتبخش نبود و کوروت تنها پس از یک سال با بازار وداع کرد.
همچنین بخوانید
خودروهای خوب که با پیشرانه بد شکست خوردند! (قسمت پایانی)
aMiRsHaYaN
۶ آبان ۱۴۰۱من یه زمان خیلی کرایسلر توربین رو دوست داشتم فقط به خاطر ظاهرش و موتور عجیبن غریبا
کاراکتر
۶ آبان ۱۴۰۱جای محصولات هیوندای خالیه
از اون بالا یاطاقان میاید
میلاد زد ام
۶ آبان ۱۴۰۱اونایی که فاز کلانتر برمیداشتن میومدن حرفای فلسفی میگفتم نمیدونم به سلیقه همدیگه احترام بزاریم و فلان و بیسار ؛
الان کدوم سوراخ موش قایم شدن که این فیک دوزاری رو نصیحت کنن ؟
اصلا ربط این مقاله به هیوندای چی بود ؟
کاراکتر
۶ آبان ۱۴۰۱دوست عزیز تو خودت فیک منی داری نقش اکانت های دو سه سال پیش من رو بازی میکنی
SLR _ 722
۶ آبان ۱۴۰۱دوست عزیز
بنظر بنده بهترین راه برای مقابله با افراد ترول محل نگذاشتن به این افراد و گذر از اون ها با یک دیسلایک هست . به اندازه کافی دوستان بهشون تذکر دادن و از این به بعد یاسین به گوش آهو خوندن هست
هر جوابی بهشون داده بشه تشویق اون ها به ادامه دادن هست
همیشه برای خودروی بی کیفیت بچه های پدال میگن نخرید ، برای افراد بی کیفیت هم جواب ندهید
Porsche 911
۶ آبان ۱۴۰۱هدفتون از این کارا چیه
این همه بحث بیهوده برای چی…
TML BN
۶ آبان ۱۴۰۱محمد نباید محلشون گذاشت نباید ریپلای کرد فقط دیسلایک
کامیاب
۶ آبان ۱۴۰۱کرایسلر توربین کار قربانی کارتل های نفتی شد
کم استهلاک
با دوام
سازگار با هر سوختی
موتور توربینی میتونست انقلاب خودرویی بعدی باشه که متاسفانه الکتریکی ها رقمش زدند
Amirreza.M
۶ آبان ۱۴۰۱سایپا شاهین از قلم افتاده
محمدهادی
۶ آبان ۱۴۰۱فقط اون کوروت ۳۰۵
AHMET 2002
۷ آبان ۱۴۰۱سیناد
زامباد کاروان
پیکان موتور پژو
green
۶ آبان ۱۴۰۱فقط ef7
Mohsen
۶ آبان ۱۴۰۱خخخخخخ داداش ماشین خوب سوار نشدی
کسی که ماشین خوب و با اصالت سوار شده باشه فرق ماشین با لگن های بیکیفیت ایرانخودرو و سایپا رو میدونه
یک کاربر
۶ آبان ۱۴۰۱طراحیشون که خوبه
PURIYA
۶ آبان ۱۴۰۱کوروت کالیفرنیا که تو لیست اومده جزو خودرو های درگستر تایپ فول هست پس چرا اینجا گفتین پیشرانش خوب نیست
R@min
۶ آبان ۱۴۰۱تایپ فول ؟؟؟ گمونم منظورتون top fuel ( تاپ فیول) باشه و موتور این ماشینم اگر اشتباه نکنم LG4 باشه که تو مسابقات درگ به طور کامل تیون میشن.
PURIYA
۶ آبان ۱۴۰۱بله همونه که شما گفتی😂
قاطر فروش
۶ آبان ۱۴۰۱زمانی که فرمان را بهصورت کامل میچرخاندید تسمهها از جای خود درمیآمدند که نتیجه نهایی آن آسیب دیدن پیستونها و سوپاپها بود!
انگار فرانسویها طراحیش کردن
ali(chevynova)
۶ آبان ۱۴۰۱گیربکس های 3 دنده جی ام اتفاقا خیلی بهتراز 4 دندهاش بود
3 دندها قدرتی تر بودن و شتابشون خیلی خوبه و اصلا زوزه نمیوفتادن
4 دندها تاپ اسپیدشون خوب بود ولی دنده 1 و دنده عقبشون زوزه میوفتاد
انجین 305 شوی هم با 180 اسب رو کوروت جواب نبود ولی همین انجین از اواسط دهه 70 تا اواسط دهه 90 رو کاپریس استفاده میشد و بخصوص از 1987 به بعد که تک تسمه شدن عالی بود ولی خوب مثل 350 قدرت نداشت که خوب طبیعی بود چون 700 سی سی حجمش کمتر از 350 بود
ali(chevynova)
۶ آبان ۱۴۰۱البته 305 رو بیشتر با کاربرات 2 دهنه سفارش میدادن ولی همون دوران کاربرات 4 دهنه هم براش میشد بست و تو جاده و کفی دست کمی از 350 نداشت
یه مزیت بزرگی که 305 شورولت داره اونکه بخاطر دیواره پهن تره بین سیلندرهاش نسبت به 350 احتمال واشر زدن و آب و روغن قاطی کردنش کمتر هست برعکس انجین 400 شورولت که دیواره بینش خیلی نازکه و کلا مورد علاقه آمریکایی بازها نیست
Arian
۸ آبان ۱۴۰۱متور 305 تنها مشکلی تو ایران داشت قطعاتش سخت پیدا میشه نسبت به 350
PRPR
۶ آبان ۱۴۰۱چجوری تونسته کوروت اینکارو بکنه؟ موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری فقط ۱۸۰ اسب بخار؟ حیف بنزین
R@min
۶ آبان ۱۴۰۱موتور مهم ترین و پیچیده ترین قسمت ساخت یه خودرو هست. این موتور هست که سبک، استایل و هویت خاص یه فلسفه خودروسازی یا برند رو یدک می کشه.
اصولا دلیل بد شدن یه موتور بخاطر بلندپروازی ها و ریسک های برندها هست که مثل شروع هر کار دیگه ای با موانع و شکست هایی روبرو میشه اما موضوعی که یه برند سطح بالا رو از رقباش جدا می کنه یا حتی با وجود شکستش سر پا نگه میداره درس گرفتن و شناسایی نقاط ضعف و قوت و تبدیل اون ها به فرصت هست.
میشه گفت تو تاریخ صنعت خودروسازی جی ام، فولکس واگن و تویوتا تو ساختار موتورهای بد سرآمد این صنعت هستن اما می بینیم که هر سه جزو قوی ترین و مورد اعتماد ترین برندهای خودروسازی هستن. این برندها هیچ وقت بخاطر شکست هاشون عقب نکشیدن یا اون پروژه رو رها نکردن بلکه به طور مداوم سعی در ارتقا و رفع مشکل داشتن که باعث می شد هم میزان نارضایتی مشتری به حداقل برسه و هم زمینه ساز نسل بعدی موتورهای بسیار بهتر بود.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۶ آبان ۱۴۰۱حالت خوبه جی ام و تویوتا انجین بد میساختن و سر آمد بودن.دیگه تمام دنیا میدونن مقاومترین انجینها ساخت این دو خودرو سازه.منی که سابقه طولانی آمریکایی داشتم بپرس چه بلاهایی سر انجین نوا آوردم یه بار ما رو لنگ نزاشت.
JDM
۶ آبان ۱۴۰۱موتور 2jz?
موتور 3uz که توی اون کویر های کشور های عربی دوام میاره
چجوری میگی تویوتا انجین های خوب نمیسازه
R@min
۶ آبان ۱۴۰۱خوندن یه کامنت انقدر سخته ؟؟ گفتم تو تاریخشون موتورهای بد هم ساختن ؟؟
R@min
۶ آبان ۱۴۰۱اون علامت سوال آخر جمله رو اگر امکانش هست حذف کنین چون بعد تایید کامنت اضافه شده.
Arian
۸ آبان ۱۴۰۱بهترین آلیاژ انجین برای ماشین دست تویوتاست برای همینه که متور های سگ جون میده بیرون همیشه هرکی هم گفت بده داره مزخرف میگه
AHMET 2002
۷ آبان ۱۴۰۱اجازه بده نپذیرم
اینا ک گفتی انجین بدم دارن اما دیگه سرامد نیستن داش
R@min
۷ آبان ۱۴۰۱شما نسبت تنوع به خرابی رو در طول تاریخ معیار قرار بده و این موضوع کاملا طبیعی هست. حالا اگر وقت شد تو یه کامنت به طور کامل میگم.
بی خیال اسم
۶ آبان ۱۴۰۱مقاله جالبی بود
حیف بود مرسدس …
Porsche 911
۶ آبان ۱۴۰۱NSU کلا بخاطر موتور های وانکل اش معروف بود
مهردادکمال
۶ آبان ۱۴۰۱دقت کردین تو این لیست اکثرا انگلیسی بودن!
datsun
۶ آبان ۱۴۰۱بیشتر انگلیسی ها به خاطر همین قابلیت اطمینان پایین و کاهش فروش ورشکست شدن
meysam
۶ آبان ۱۴۰۱چه مقاله جالبی
منتظر قسمت دوم هستم
شهر نشین
۷ آبان ۱۴۰۱مادیلاک سلستیک از لانچیا کپی نکرده؟
فرحان نصیری
۱۵ آبان ۱۴۰۱چرا از قسمت دوم خبری نیست