تعداد خودروهای خوبی که به دلایل مختلف شکست خوردهاند زیاد است. این خودروها شایستگی موفقیت را داشتهاند اما دستهای از آنها به خاطر قلب تپنده خود یعنی پیشرانه شکست را تجربه کردهاند. مشکلات این خودروها میتوانسته به قابلیت اطمینان پایین، سروصدای زیاد یا کمتوانی پیشرانه و یا ترکیبی از هر سه مشکل مربوط باشد اما یکچیز بین تمامی خودروهای خوبی که در این لیست وجود دارند مشترک است و آن اینکه به خاطر پیشرانه بد خود شکست خوردهاند!
همچنین بخوانید:
معرفی خودروهای خوب که به خاطر پیشرانه بد خود شکست خوردند! (قسمت اول)
کادیلاک (سال ۱۹۸۱)
با عدم خرید کادیلاک دیزلی در اوایل دهه ۸۰ میلادی از اصابت گلوله جان سالم به درمیبردید! اما پیشرانه ۸ سیلندر بنزینی این خودروساز با تکنولوژی خاص V8-6-4 ارائه میشد که یک جفت سیلندر را بسته به فشار کاری پیشرانه خاموش میکرد. جنرال موتورز با شجاعت بسیار این تکنولوژی را وارد سبد محصولات کادیلاک در سال ۱۹۸۱ کرد؛ اما مشکل این بود که سیستمهای الکترونیکی با کامپیوتر مرکزی کند و نه چندان خوب همراه بودند و این سیستم کار نمیکرد که باعث میشد خودروها اصلاً قابلاستفاده نباشند. به نمایندگیها یک روش جایگزین ارائه شد که باعث میشد پیشرانه همیشه از ۸ سیلندر خود استفاده کند. این سیستم تنها یک سال پس از عرضه حذف شد و ۲۰ سال بعد یا کمی بیشتر از آن بود که دوباره در خودروها بکار رفت هرچند این بار قدرت محاسبه کامپیوتر خودروها بسیار بهتر شده بود.
شورولت کامارو (سال ۱۹۸۲)
اولین نسل شورولت کامارو خودرویی با ظاهر جذاب و قدرت مناسب در برخی نسخهها بود؛ اما در طول زمان شاهد تغییر اوضاع بودیم و تا سال ۱۹۸۲ شما میتوانستید این خودرو را با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری که فقط ۹۲ اسب بخار قدرت داشت خریداری کنید. کامارو با این پیشرانه فقط به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت میرسید و خبری از عضلات مشهور نبود!
پونتیاک فیه رو (سال ۱۹۸۳)
خودروسازان آمریکایی بسیار محافظهکار هستند و به همین خاطر است که در طول این سالها خودروهای اسپرت و پیشرانه وسط بسیار کمی را تولید کردهاند. یکی از این خودروها پونتیاک فیه رو نام دارد که در زمان معرفی خود در سال ۱۹۸۳ امیدوار کننده به نظر میرسید اما پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتریاش بیشتر برای رانندگی آرام طراحی شده بود و گزینهای ایده آل برای یک محصول اسپرت نبود؛ اما بدتر اینکه یاتاقانهای این پیشرانه کیفیت ضعیفی داشتند و خرابی آنها منجر به ورود روغن به محفظه پیشرانه و در نهایت آتشسوزی میشد.
کرایسلر TC مازراتی (سال ۱۹۸۶)
یکی دیگر از خودروهای خوبی که سرنوشت بدی داشت کرایسلر TC مازراتی است. قاعدتاً یک خودروی لوکس، دونفره و کانورتیبل باید در بازار موفق باشد اما کرایسلر با سابقه معرفی کانسپت های درخشان و تولید محصولات ضعیف نتوانست این فرمول را به موفقیت تبدیل سازد. TC حاصل همکاری کرایسلر و مازراتی بود و ظاهر آن اگرچه هوشمندانه به نظر میرسید اما عملکرد ناامیدکنندهای داشت و بدتر از آن نیز پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری توربو بود که از نظر قابلیت اطمینان مثل محصولات دهه ۸۰ مازراتی عمل میکرد.
رنجروور دیزل (سال ۱۹۸۶)
رنجروور کلاسیک یک خودروی شاخص و نمادین است و پیشرانه ۸ سیلندر بنزینی آن طرفداران زیادی دارد. نسخه بنزینی این خودرو در سال ۱۹۷۰ عرضه شد اما ارائه پیشرانه دیزلی برای آن ۱۶ سال بعد انجام شد. البته پیشرانه ۲.۴ لیتری دیزلی VM انتخاب خوبی برای رنجروور نبود زیرا اگرچه از توربو استفاده میکرد اما خبری از پرفورمنس نبود. علیرغم مشخصات قابلقبول روی کاغذ، این پیشرانه در عمل ضعیف بود و استقبالی از آن نشد.
هامر H1 (سال ۱۹۹۲)
هامر H1 هم جزو خودروهای خوبی است که به خاطر پیشرانه بد خود شکست خورد. این خودرو در ابتدا برای ارتش توسعه یافته بود و بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ با پیشرانه توربودیزلی عرضه شد که از شکستن سیلندرها رنج میبرد و دلیل آن نقص در ریختهگری اعلام میشد. زمانی که پیشرانه از کار میافتاد تنها راهحل رفع مشکل تعویض کامل آن بود و جالب آنکه در برخی خودروها شاهد از کار افتادن پیشرانه جدید نیز بودیم!
ام جی اف (سال ۱۹۹۵)
با ظاهری بامزه، سواری و هندلینگ فوقالعاده به خاطر سیستم تعلیق پیشرفته و قیمت مناسب، ام جی اف پیشرانه وسط یکی از بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی به شمار میرفت اما پیشرانه آن از نوع سری K مربوط به ام جی و روور بود که به خاطر ظرفیت کم مایع خنککننده اغلب با مشکل واشر زدن مواجه میشد. کوچکترین نشتی در سیستم خنک کاری به معنی داغ کردن پیشرانه و خرابی واشر سرسیلندر بود.
TVR سِربِرا (سال ۱۹۹۹)
TVR از نظر جاهطلبی هیچ کمبودی نداشت و از صفر پیشرانه خاص خودش را ساخت. اولین پیشرانه این شرکت از نوع ۸ سیلندر با نام AJP8 بود اما در ادامه پیشرانه ۶ سیلندر سبکتر و قویتر نیز تولید شد که البته قابلیت اطمینان بسیار ضعیفی داشت. TVR مجبور شد بسیاری از این پیشرانهها را تحت گارانتی بازسازی کرده یا بهصورت کامل تعویض کند زیرا به خاطر آسیب میللنگ و سوپاپها آسیبهای سنگینی را متحمل شده بودند. این شرکت در سال ۲۰۰۶ با صنعت خودرو خداحافظی کرد.
مزدا RX-8 (سال ۲۰۰۳)
قطعاً مزدا RX-8 را میتوان جزو خودروهای خوبی دانست که امیدهای زیادی به موفقیت آن وجود داشت. کمپانیهای زیادی در اواخر دهه ۶۰ میلادی به دنبال تولید پیشرانههای روتاری بودند اما پس از محو شدن کمپانی NSU بیدار شدند. پیشرانه روتاری از نظر طراحی مشکلاتی داشت اما علیرغم این موضوع مزدا همچنان به ایده این پیشرانه وفادار باقی ماند. سالها پس از آنکه اکثر شرکتها ایده پیشرانه وانکل را رها کرده بودند مزدا RX-8 تولید شد و اگرچه ظاهری فوقالعاده و هندلینگی بسیار خوب داشت اما ضعف روتور باعث شد پیشرانههای این خودرو توانایی کمپرس خود را در همان کارکردهای اولیه از دست دهند.
بی ام و سری ۳ (سال ۲۰۰۴)
پیشرانه N47 دیزلی بکار رفته در بی ام و سری ۳ کد E90 که در سری ۱ کد E81 و سری ۵ کد E60 نیز بکار رفته بود یک کابوس شبانه برای مالکان محسوب میشد زیرا زنجیر تایم آن میتوانست خراب شود و پیشرانه را از کار بیندازد. مورد بدتر اینکه زنجیر در بخش پشتی پیشرانه قرار داشت و هزینه تعویض آن میتوانست بیشتر از ارزش خود خودرو باشد!
لندروور دیسکاوری ۳ (سال ۲۰۰۴)
نهایتاً به آخرین خودرو در لیست خودروهای خوبی میرسیم که پیشرانه بد باعث شکست آنها شد. لندروور دیسکاوری ۳ اولین آفرودر لوکس بازار بود که میتوانست هرجایی برود و ظرفیت حمل هفت نفر را با راحتی کامل داشته باشد. این خودرو از طراحی هوشمندانه و سواری بسیار خوبی سود میبرد و پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری که بعداً حجمش به ۳ لیتر رسید نیز عملکرد نرمی داشت. این پیشرانه حاصل همکاری فورد و پژو-سیتروئن بود اما هرچقدر کارکرد دیسکاوری بیشتر میشد ضعفهای پیشرانه نیز خودش را نشان میداد. میللنگ و میل بادامک میتوانست بدون هیچگونه نشانهای خراب شود. البته این خرابیها مختص دیسکاوری نبود و برخی دیگر از محصولات جگوار و لندروور نیز از همین مشکل رنج میبردند.
aMiRsHaYaN
۱۵ آبان ۱۴۰۱همه اینا به کنار ef7 ما هم به کنار
❤BMW❤
۱۵ آبان ۱۴۰۱واقعا اگه ای اف سون رو روی بوگاتی بذارن ، رکورد های جهانی جابهجا میشه
یک کاربر
۱۵ آبان ۱۴۰۱یا XU7
mahdi-es17
۱۵ آبان ۱۴۰۱EF7در نوع خودش موتور بدی نیست
یک کاربر
۱۵ آبان ۱۴۰۱داش ماشین خوب سوار نشدی
mahdi-es17
۱۵ آبان ۱۴۰۱قطعا ماشین خوب سوار نشدم بین بد بد تر یکی انتخاب کردم
M13?
M15
M15t
Tu5
Tu5p
Xy7
Ef7که بهترینشونه
Just toyota
۱۵ آبان ۱۴۰۱مسخرش نکنین ، ef7 سلطانی برای خودش 🤣🤣🤣🙌
کرگدن باواریا
۱۶ آبان ۱۴۰۱ناسلامتی لات کوچه خلوتن اینا ، شوت میکنن ماشینو بالا خودشونم میشینن پشت فرمون ولی دماغ میچسبه به شیشه جلو ؛ اشکالی نداره عوضش خفن میشه ، یه لامپ زرد غلیظ هم به عنوان نوربالا ، بعد میگن عجب دنیایی داره این ماشین باز بودن :)
علی
۲۲ آبان ۱۴۰۱خوب شد فهمیدیم ماشینای بد چین نخریم یه وقت بریم تارا بخریم مسخره هست ولی گناه داره نتیجه ازدواج فامیلیه دیگه بجاش پیش رانه داره آخ آخ تیبا جدیده انگار پشتش هنوز کار داره تموم نشده در رفته زیر عمل
علی
۱۵ آبان ۱۴۰۱فکر کنم تو این زمینه انگلیسی ها رکوردار بودن !! کلا ماشینهای انگلیسی یا خیلی خوبن یا خیلی بد !!! متوسط ندارن
محمدهادی
۱۵ آبان ۱۴۰۱ولی انصافا فقط مشکل اون کاماروعه🤣🤣🤣🤣
لعنتیا کامارو و ۹۰ اسب بخار؟؟!
خی اسمشو میذاشتید پراید دیگه
حیف ابهت نام کامارو نیست با همراهی ۹۰ اسب بخاری؟🤣🤣🤣🤣
بنظرم این کار نیرو نفوذیا بوده
MAZDA
۱۸ آبان ۱۴۰۱من موندم این ماشین چطور میخواست راه بره 😂
A.A.S
۱۵ آبان ۱۴۰۱طراحی پونتیاک رو دوست دارم
حمید
۱۵ آبان ۱۴۰۱کل لیست امریکایی بود، جالب نیست !
Just toyota
۱۵ آبان ۱۴۰۱علتش اینه که آمریکا بزرگ ترین تولید کننده خودرو در جهان بعد از چین هست ( که البته تا ۳ سال پیش آمریکا اول بود ) و قطعا تنوع خودرویی به شدت زیادی داره و بین خودرو ها خوب و بد هم وجود داره ( هر چند ۹۹ درصد خوب هستند ) بیش ترین افتخارات دنیا خودرو مال آمریکا هست
meysam
۱۵ آبان ۱۴۰۱کلا 11 تا ماشین بود که 5 تاش اروپایی بودن 4 تا آمریکایی
یدونه ژاپنی و یدونه دورگه اروپایی و آمریکایی
چجوری کل لیست شد آمریکایی؟ 🤔
Ninja MA-R
۱۷ آبان ۱۴۰۱بقیه موتور های بدشون رو روی ماشین های بدشون گذاشتن
TML BN
۱۵ آبان ۱۴۰۱سری سه و دیسکاوری و آر ایکس آمریکایی اند
عجب.
mahdi-es17
۱۵ آبان ۱۴۰۱نمونش شاهین البته در نوع ملی
Payfast
۱۵ آبان ۱۴۰۱شاهین پرواز میکنه!
یک کاربر
۱۵ آبان ۱۴۰۱Rx_8 بخاطر موتور های وانکل اش معروف بوده
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۵ آبان ۱۴۰۱به نظرم هامر اچ 1 و مزدا rx8 و بی ام و سری ۳ لیاقتشون نبود به علاوه دیسکاوری
hamidreza
۱۵ آبان ۱۴۰۱RX_8 میتونست با موتور خیلی بهتری ارائه بشه ولی جزو بهترینای دریفته
blackwing
۱۵ آبان ۱۴۰۱یاتاقان یاتاقان که میگن همون بیامو هستش
Auto_agreen
۱۵ آبان ۱۴۰۱Ef7 موتور خوبیه فقط به روغن حساسه مشکلاتش بیشتر برقیه اونم به خاطر کیفیت دسته سیم هاست
قاطر فروش
۱۵ آبان ۱۴۰۱شاید یادتون نباشه ولی bmw خیلی بی کیفیت بود
A.Az
۱۵ آبان ۱۴۰۱مشکل کل موتورای تاریخ یه طرف ef7 یه طرف
اصلأ این لامصب اولش مشکل بوده بعد سیلندرو پیستون درآورده
اینو نه به عنوان یه راننده که به عنوان یه تعمیرکار میگم
از فرار روغن و شاتون زدن و دسترسی تقریباً ناممکن به اکثر بخشها و قطعات و ابعاد غولپیکر که باعث شده غیر از خانواده سمند تو کاپوت هیچ ماشینی جا نشه و ….
ینی تا صبح میتونم از مشکلاتش بگم براتون
SLR _ 722
۱۶ آبان ۱۴۰۱سلام
امکانش هست از مشکلاتش بیشتر بگید، من سمند 93 دارم که از صفری دست خودم بوده و تا الان مشکلی نداشته منتها حس میکنم کم کم قراره خرج رو دستم بزاره
A.Az
۱۶ آبان ۱۴۰۱دقیقاً یکی از آشنایان سمند موتور ملی داشت و کارکردش به جایی رسیده بود که کم کم وقت تعمیر موتورش بشه، گفتم بفروش و یه ماشین دیگه یا حداقل چند مدل بالاتر بگیر
فروخت و دوباره موتور ملی گرفت یه مدل جدیدتر
بعد چند ماه موتور نیاز به تعمیر پیدا کرد پ پس از هزینه ۳۰ میلیونی باز ماشین ایراد داشت و مجبور شد بفروشه
در کل درمورد ef7 همیشه ریسک بالای درست نشدن موتور حتی با صرف هزینه بالا و حتی در دست تعمیرکار ماهر هستش
از موتور ملی همین بس که من تا حالا دوتا موتور ملی با عیب یکسان ندیدم!
Sobhan
۱۵ آبان ۱۴۰۱لعنتی ما عاشق اون بی ام و سری ۳هستم
محمدهادی
۱۶ آبان ۱۴۰۱داداش فقط نسخه دیزل ش رو گفته
نه همه موتورهای این اتاق که
یاس ی
۱۶ آبان ۱۴۰۱اولین سری موتورهای ef7 واقعا مشکل داشتن ولی از سال 95 به بعد تقریبا جز. موتورهای کم دردسر حساب میشن، من از آخر سال 96 تا الان دنا دارم، آدمی هم نیستم که توی جاده یواش برم، ماشین 40 تا کارکرد بوده از دوستم خریدم الان 130 تا کارکرد داره، خدارو شکر تا الان بدترین خرجی که روی دستم گذاشته تعویض واتر پمپ بوده که اونم مقصر خودم بوده، حدود بیست دقیقه توی آبی که تا نزدیک کاپوت بود رانندگی کردم، چراغ استپ روشن شد ولی من تا خونه رفتم. بعدش حدود 1000 کیلومتر توی جاده و شهر باهاش گشتم بعد واتر پمپ عوض کردم. گاها تا 7000 کیلومتر هم روغن عوض نکردم. خدارو شکر تا الان از نظر موتوری و برقی هزینه نداشته. جلوبندی شاید سه چهار با توی این 6 سال تعمیر شده که جاده های بلوچستان بی تاثیر نیست. در کل من راضیم ولی جدیدها را نمیدونم. قبلش پراید، سمند، پارس، دوتا 405 و زانتیا هم داشتم. ولی از دنا به نسبت راضیم. به نسبت راضیم . ولی فضای داخلیش تنگه. مزایا و معایبش را حساب کنی مزایاش بیشتره چون کم خرج بوده برای من.
اردلان
۱۶ آبان ۱۴۰۱خو اونوقت چطوری هامر h1 بیشتر از بیست ساله در ارتش امریکا خدمت میکنه
بابک
۲۰ آبان ۱۴۰۱با سلام
ایکاش تیتر مقاله این بود :
موتور های بدی که روی ماشینهای افسانه ای راه پیدا کردند.
چون هیچوقت یک موتور نا موفق باعث شکست یک خودروی موفق نمیشه . بعنوان مثال همون کامارو در نسل سوم با موتور های ۵ و ۵/۷ لیتر در ورژن های آیروک و زد۲۸ حریف ارزان قیمت کوپه اسپرت های اروپائی بود و یا بی ام و E90 با موتور N52B30 که جزء ده موتور برتر و بادوام دنیا بود فقط در آمریکا فروش بسیار بالایی را داشت و هنوز هم یکی از محبوبترین مدلهای این خودرو حتی در ایران هست همینطور رنجرور و مونترال فیرو که پیشرانه های خوب و موفقی هم داشته اند .