چشم اندازهفته نامه

معرفی خودروهای خوب که با پیشرانه بد شکست خوردند (قسمت پایانی)

تعداد خودروهای خوبی که به دلایل مختلف شکست خورده‌اند زیاد است. این خودروها شایستگی موفقیت را داشته‌اند اما دسته‌ای از آن‌ها به خاطر قلب تپنده خود یعنی پیشرانه شکست را تجربه کرده‌اند. مشکلات این خودروها می‌توانسته به قابلیت اطمینان پایین، سروصدای زیاد یا کم‌توانی پیشرانه و یا ترکیبی از هر سه مشکل مربوط باشد اما یک‌چیز بین تمامی خودروهای خوبی که در این لیست وجود دارند مشترک است و آن اینکه به خاطر پیشرانه بد خود شکست خورده‌اند!

همچنین بخوانید:

معرفی خودروهای خوب که به خاطر پیشرانه بد خود شکست خوردند! (قسمت اول)

کادیلاک (سال ۱۹۸۱)

با عدم خرید کادیلاک دیزلی در اوایل دهه ۸۰ میلادی از اصابت گلوله جان سالم به درمی‌بردید! اما پیشرانه ۸ سیلندر بنزینی این خودروساز با تکنولوژی خاص V8-6-4 ارائه می‌شد که یک جفت سیلندر را بسته به فشار کاری پیشرانه خاموش می‌کرد. جنرال موتورز با شجاعت بسیار این تکنولوژی را وارد سبد محصولات کادیلاک در سال ۱۹۸۱ کرد؛ اما مشکل این بود که سیستم‌های الکترونیکی با کامپیوتر مرکزی کند و نه چندان خوب همراه بودند و این سیستم کار نمی‌کرد که باعث می‌شد خودروها اصلاً قابل‌استفاده نباشند. به نمایندگی‌ها یک روش جایگزین ارائه شد که باعث می‌شد پیشرانه همیشه از ۸ سیلندر خود استفاده کند. این سیستم تنها یک سال پس از عرضه حذف شد و ۲۰ سال بعد یا کمی بیشتر از آن بود که دوباره در خودروها بکار رفت هرچند این بار قدرت محاسبه کامپیوتر خودروها بسیار بهتر شده بود.

شورولت کامارو (سال ۱۹۸۲)

اولین نسل شورولت کامارو خودرویی با ظاهر جذاب و قدرت مناسب در برخی نسخه‌ها بود؛ اما در طول زمان شاهد تغییر اوضاع بودیم و تا سال ۱۹۸۲ شما می‌توانستید این خودرو را با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری که فقط ۹۲ اسب بخار قدرت داشت خریداری کنید. کامارو با این پیشرانه فقط به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و خبری از عضلات مشهور نبود!

پونتیاک فیه رو (سال ۱۹۸۳)

خودروسازان آمریکایی بسیار محافظه‌کار هستند و به همین خاطر است که در طول این سال‌ها خودروهای اسپرت و پیشرانه وسط بسیار کمی را تولید کرده‌اند. یکی از این خودروها پونتیاک فیه رو نام دارد که در زمان معرفی خود در سال ۱۹۸۳ امیدوار کننده به نظر می‌رسید اما پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری‌اش بیشتر برای رانندگی آرام طراحی شده بود و گزینه‌ای ایده آل برای یک محصول اسپرت نبود؛ اما بدتر اینکه یاتاقان‌های این پیشرانه کیفیت ضعیفی داشتند و خرابی آن‌ها منجر به ورود روغن به محفظه پیشرانه و در نهایت آتش‌سوزی می‌شد.

کرایسلر TC مازراتی (سال ۱۹۸۶)

یکی دیگر از خودروهای خوبی که سرنوشت بدی داشت کرایسلر TC مازراتی است. قاعدتاً یک خودروی لوکس، دونفره و کانورتیبل باید در بازار موفق باشد اما کرایسلر با سابقه معرفی کانسپت های درخشان و تولید محصولات ضعیف نتوانست این فرمول را به موفقیت تبدیل سازد. TC حاصل همکاری کرایسلر و مازراتی بود و ظاهر آن اگرچه هوشمندانه به نظر می‌رسید اما عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و بدتر از آن نیز پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری توربو بود که از نظر قابلیت اطمینان مثل محصولات دهه ۸۰ مازراتی عمل می‌کرد.

رنجروور دیزل (سال ۱۹۸۶)

رنجروور کلاسیک یک خودروی شاخص و نمادین است و پیشرانه ۸ سیلندر بنزینی آن طرفداران زیادی دارد. نسخه بنزینی این خودرو در سال ۱۹۷۰ عرضه شد اما ارائه پیشرانه دیزلی برای آن ۱۶ سال بعد انجام شد. البته پیشرانه ۲.۴ لیتری دیزلی VM انتخاب خوبی برای رنجروور نبود زیرا اگرچه از توربو استفاده می‌کرد اما خبری از پرفورمنس نبود. علیرغم مشخصات قابل‌قبول روی کاغذ، این پیشرانه در عمل ضعیف بود و استقبالی از آن نشد.

هامر H1 (سال ۱۹۹۲)

هامر H1 هم جزو خودروهای خوبی است که به خاطر پیشرانه بد خود شکست خورد. این خودرو در ابتدا برای ارتش توسعه یافته بود و بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ با پیشرانه توربودیزلی عرضه شد که از شکستن سیلندرها رنج می‌برد و دلیل آن نقص در ریخته‌گری اعلام می‌شد. زمانی که پیشرانه از کار می‌افتاد تنها راه‌حل رفع مشکل تعویض کامل آن بود و جالب آنکه در برخی خودروها شاهد از کار افتادن پیشرانه جدید نیز بودیم!

ام جی اف (سال ۱۹۹۵)

با ظاهری بامزه، سواری و هندلینگ فوق‌العاده به خاطر سیستم تعلیق پیشرفته و قیمت مناسب، ام جی اف پیشرانه وسط یکی از بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی به شمار می‌رفت اما پیشرانه آن از نوع سری K مربوط به ام جی و روور بود که به خاطر ظرفیت کم مایع خنک‌کننده اغلب با مشکل واشر زدن مواجه می‌شد. کوچک‌ترین نشتی در سیستم خنک کاری به معنی داغ کردن پیشرانه و خرابی واشر سرسیلندر بود.

TVR سِربِرا (سال ۱۹۹۹)

TVR از نظر جاه‌طلبی هیچ کمبودی نداشت و از صفر پیشرانه خاص خودش را ساخت. اولین پیشرانه این شرکت از نوع ۸ سیلندر با نام AJP8 بود اما در ادامه پیشرانه ۶ سیلندر سبک‌تر و قوی‌تر نیز تولید شد که البته قابلیت اطمینان بسیار ضعیفی داشت. TVR مجبور شد بسیاری از این پیشرانه‌ها را تحت گارانتی بازسازی کرده یا به‌صورت کامل تعویض کند زیرا به خاطر آسیب میل‌لنگ و سوپاپ‌ها آسیب‌های سنگینی را متحمل شده بودند. این شرکت در سال ۲۰۰۶ با صنعت خودرو خداحافظی کرد.

مزدا RX-8 (سال ۲۰۰۳)

قطعاً مزدا RX-8 را می‌توان جزو خودروهای خوبی دانست که امیدهای زیادی به موفقیت آن وجود داشت. کمپانی‌های زیادی در اواخر دهه ۶۰ میلادی به دنبال تولید پیشرانه‌های روتاری بودند اما پس از محو شدن کمپانی NSU بیدار شدند. پیشرانه روتاری از نظر طراحی مشکلاتی داشت اما علیرغم این موضوع مزدا همچنان به ایده این پیشرانه وفادار باقی ماند. سال‌ها پس از آنکه اکثر شرکت‌ها ایده پیشرانه وانکل را رها کرده بودند مزدا RX-8 تولید شد و اگرچه ظاهری فوق‌العاده و هندلینگی بسیار خوب داشت اما ضعف روتور باعث شد پیشرانه‌های این خودرو توانایی کمپرس خود را در همان کارکردهای اولیه از دست دهند.

بی ام و سری ۳ (سال ۲۰۰۴)

پیشرانه N47 دیزلی بکار رفته در بی ام و سری ۳ کد E90 که در سری ۱ کد E81 و سری ۵ کد E60 نیز بکار رفته بود یک کابوس شبانه برای مالکان محسوب می‌شد زیرا زنجیر تایم آن می‌توانست خراب شود و پیشرانه را از کار بیندازد. مورد بدتر اینکه زنجیر در بخش پشتی پیشرانه قرار داشت و هزینه تعویض آن می‌توانست بیشتر از ارزش خود خودرو باشد!

لندروور دیسکاوری ۳ (سال ۲۰۰۴)

نهایتاً به آخرین خودرو در لیست خودروهای خوبی می‌رسیم که پیشرانه بد باعث شکست آن‌ها شد. لندروور دیسکاوری ۳ اولین آفرودر لوکس بازار بود که می‌توانست هرجایی برود و ظرفیت حمل هفت نفر را با راحتی کامل داشته باشد. این خودرو از طراحی هوشمندانه و سواری بسیار خوبی سود می‌برد و پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری که بعداً حجمش به ۳ لیتر رسید نیز عملکرد نرمی داشت. این پیشرانه حاصل همکاری فورد و پژو-سیتروئن بود اما هرچقدر کارکرد دیسکاوری بیشتر می‌شد ضعف‌های پیشرانه نیز خودش را نشان می‌داد. میل‌لنگ و میل بادامک می‌توانست بدون هیچ‌گونه نشانه‌ای خراب شود. البته این خرابی‌ها مختص دیسکاوری نبود و برخی دیگر از محصولات جگوار و لندروور نیز از همین مشکل رنج می‌بردند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. aMiRsHaYaN

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    همه اینا به کنار ef7 ما هم به کنار

    موافقم 76
    مخالفم 10
    1. ❤BMW❤

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      واقعا اگه ای اف سون رو روی بوگاتی بذارن ، رکورد های جهانی جابه‌جا میشه

      موافقم 63
      مخالفم 8
      1. یک کاربر

        ۱۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (173 ديدگاه)

        یا XU7

        موافقم 37
        مخالفم 9
    2. mahdi-es17

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      EF7در نوع خودش موتور بدی نیست

      موافقم 24
      مخالفم 51
      1. یک کاربر

        ۱۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (173 ديدگاه)

        داش ماشین خوب سوار نشدی

        موافقم 35
        مخالفم 2
        1. mahdi-es17

          ۱۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (565 ديدگاه)

          قطعا ماشین خوب سوار نشدم بین بد بد تر یکی انتخاب کردم
          M13?
          M15
          M15t
          Tu5
          Tu5p
          Xy7
          Ef7که بهترینشونه

          موافقم 24
          مخالفم 26
    3. Just toyota

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      مسخرش نکنین ، ef7 سلطانی برای خودش 🤣🤣🤣🙌

      موافقم 41
      مخالفم 8
      1. کرگدن باواریا

        ۱۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (777 ديدگاه)

        ناسلامتی لات کوچه خلوتن اینا ، شوت میکنن ماشینو بالا خودشونم میشینن پشت فرمون ولی دماغ میچسبه به شیشه جلو ؛ اشکالی نداره عوضش خفن میشه ، یه لامپ زرد غلیظ هم به عنوان نوربالا ، بعد میگن عجب دنیایی داره این ماشین باز بودن :)

        موافقم 30
        مخالفم 2
      2. علی

        ۲۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خوب شد فهمیدیم ماشینای بد چین نخریم یه وقت بریم تارا بخریم مسخره هست ولی گناه داره نتیجه ازدواج فامیلیه دیگه بجاش پیش رانه داره آخ آخ تیبا جدیده انگار پشتش هنوز کار داره تموم نشده در رفته زیر عمل

    4. علی

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      فکر کنم تو این زمینه انگلیسی ها رکوردار بودن !! کلا ماشینهای انگلیسی یا خیلی خوبن یا خیلی بد !!! متوسط ندارن

      موافقم 30
      مخالفم 5
    5. محمدهادی

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      ولی انصافا فقط مشکل اون کاماروعه🤣🤣🤣🤣
      لعنتیا کامارو و ۹۰ اسب بخار؟؟!
      خی اسمشو میذاشتید پراید دیگه
      حیف ابهت نام کامارو نیست با همراهی ۹۰ اسب بخاری؟🤣🤣🤣🤣
      بنظرم این کار نیرو نفوذیا بوده

      موافقم 33
      مخالفم 1
      1. MAZDA

        ۱۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (63 ديدگاه)

        من موندم این ماشین چطور میخواست راه بره 😂

  2. A.A.S

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    طراحی پونتیاک رو دوست دارم

    موافقم 19
    مخالفم 7
  3. حمید

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (371 ديدگاه)

    کل لیست امریکایی بود، جالب نیست !

    موافقم 19
    مخالفم 34
    1. Just toyota

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      علتش اینه که آمریکا بزرگ ترین تولید کننده خودرو در جهان بعد از چین هست ( که البته تا ۳ سال پیش آمریکا اول بود ) و قطعا تنوع خودرویی به شدت زیادی داره و بین خودرو ها خوب و بد هم وجود داره ( هر چند ۹۹ درصد خوب هستند ) بیش ترین افتخارات دنیا خودرو مال آمریکا هست

      موافقم 19
      مخالفم 30
    2. meysam

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (3633 ديدگاه)

      کلا 11 تا ماشین بود که 5 تاش اروپایی بودن 4 تا آمریکایی
      یدونه ژاپنی و یدونه دورگه اروپایی و آمریکایی
      چجوری کل لیست شد آمریکایی؟ 🤔

      موافقم 38
      مخالفم 4
      1. Ninja MA-R

        ۱۷ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        بقیه موتور های بدشون رو روی ماشین های بدشون گذاشتن

        موافقم 3
        مخالفم 1
    3. TML BN

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      سری سه و دیسکاوری و آر ایکس آمریکایی اند
      عجب.

      موافقم 23
      مخالفم 1
  4. mahdi-es17

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    نمونش شاهین البته در نوع ملی

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. Payfast

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (808 ديدگاه)

      شاهین پرواز میکنه!

  5. یک کاربر

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    Rx_8 بخاطر موتور های وانکل اش معروف بوده

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    به نظرم هامر اچ 1 و مزدا rx8 و بی ام و سری ۳ لیاقتشون نبود به علاوه دیسکاوری

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. hamidreza

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (329 ديدگاه)

    RX_8 میتونست با موتور خیلی بهتری ارائه بشه ولی جزو بهترینای دریفته

  8. blackwing

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    یاتاقان یاتاقان که میگن همون بی‌ام‌و هستش

    موافقم 10
    مخالفم 17
  9. Auto_agreen

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    Ef7 موتور خوبیه فقط به روغن حساسه مشکلاتش بیشتر برقیه اونم به خاطر کیفیت دسته سیم هاست

    موافقم 7
    مخالفم 7
  10. قاطر فروش

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    شاید یادتون نباشه ولی bmw خیلی بی کیفیت بود

    موافقم 9
    مخالفم 5
  11. A.Az

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (142 ديدگاه)

    مشکل کل موتورای تاریخ یه طرف ef7 یه طرف
    اصلأ این لامصب اولش مشکل بوده بعد سیلندرو پیستون درآورده
    اینو نه به عنوان یه راننده که به عنوان یه تعمیرکار میگم
    از فرار روغن و شاتون زدن و دسترسی تقریباً ناممکن به اکثر بخشها و قطعات و ابعاد غولپیکر که باعث شده غیر از خانواده سمند تو کاپوت هیچ‌ ماشینی جا نشه و ….
    ینی تا صبح میتونم از مشکلاتش بگم براتون

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. SLR _ 722

      ۱۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (231 ديدگاه)

      سلام
      امکانش هست از مشکلاتش بیشتر بگید، من سمند 93 دارم که از صفری دست خودم بوده و تا الان مشکلی نداشته منتها حس میکنم کم کم قراره خرج رو دستم بزاره

      1. A.Az

        ۱۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (142 ديدگاه)

        دقیقاً یکی از آشنایان سمند موتور ملی داشت و کارکردش به جایی رسیده بود که کم کم وقت تعمیر موتورش بشه، گفتم بفروش و یه ماشین دیگه یا حداقل چند مدل بالاتر بگیر
        فروخت و دوباره موتور ملی گرفت یه مدل جدیدتر
        بعد چند ماه موتور نیاز به تعمیر پیدا کرد پ پس از هزینه ۳۰ میلیونی باز ماشین ایراد داشت و مجبور شد بفروشه
        در کل درمورد ef7 همیشه ریسک بالای درست نشدن موتور حتی با صرف هزینه بالا و حتی در دست تعمیرکار ماهر هستش
        از موتور ملی همین بس که من تا حالا دوتا موتور ملی با عیب یکسان ندیدم!

        موافقم 3
        مخالفم 1
  12. Sobhan

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    لعنتی ما عاشق اون بی ام و سری ۳هستم

    1. محمدهادی

      ۱۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      داداش فقط نسخه دیزل ش رو گفته
      نه همه موتورهای این اتاق که

  13. یاس ی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    اولین سری موتورهای ef7 واقعا مشکل داشتن ولی از سال 95 به بعد تقریبا جز. موتورهای کم دردسر حساب میشن، من از آخر سال 96 تا الان دنا دارم، آدمی هم نیستم که توی جاده یواش برم، ماشین 40 تا کارکرد بوده از دوستم خریدم الان 130 تا کارکرد داره، خدارو شکر تا الان بدترین خرجی که روی دستم گذاشته تعویض واتر پمپ بوده که اونم مقصر خودم بوده، حدود بیست دقیقه توی آبی که تا نزدیک کاپوت بود رانندگی کردم، چراغ استپ روشن شد ولی من تا خونه رفتم. بعدش حدود 1000 کیلومتر توی جاده و شهر باهاش گشتم بعد واتر پمپ عوض کردم. گاها تا 7000 کیلومتر هم روغن عوض نکردم. خدارو شکر تا الان از نظر موتوری و برقی هزینه نداشته. جلوبندی شاید سه چهار با توی این 6 سال تعمیر شده که جاده های بلوچستان بی تاثیر نیست. در کل من راضیم ولی جدیدها را نمیدونم. قبلش پراید، سمند، پارس، دوتا 405 و زانتیا هم داشتم. ولی از دنا به نسبت راضیم. به نسبت راضیم . ولی فضای داخلیش تنگه. مزایا و معایبش را حساب کنی مزایاش بیشتره چون کم خرج بوده برای من.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. اردلان

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    خو اونوقت چطوری هامر h1 بیشتر از بیست ساله در ارتش امریکا خدمت میکنه

  15. بابک

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با سلام
    ایکاش تیتر مقاله این بود :
    موتور های بدی که روی ماشینهای افسانه ای راه پیدا کردند.
    چون هیچوقت یک موتور نا موفق باعث شکست یک خودروی موفق نمیشه . بعنوان مثال همون کامارو در نسل سوم با موتور های ۵ و ۵/۷ لیتر در ورژن های آیروک و زد۲۸ حریف ارزان قیمت کوپه اسپرت های اروپائی بود و یا بی ام و E90 با موتور N52B30 که جزء ده موتور برتر و بادوام دنیا بود فقط در آمریکا فروش بسیار بالایی را داشت و هنوز هم یکی از محبوبترین مدلهای این خودرو حتی در ایران هست همینطور رنجرور و مونترال فیرو که پیشرانه های خوب و موفقی هم داشته اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا