چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای اسپرت اروپا با پیشرانه آمریکایی؛ از دتوماسو تا کبرا

بسیاری از خودروسازان کوچک اروپایی برای نیرو بخشیدن به محصولات خود سراغ موتورهای آمریکایی رفته‌اند و از این طریق خودروهای فوق‌العاده‌ای خلق شده است.

در طول تاریخ خودروسازی، زمانی که یک شرکت کوچک اروپایی برای محصول خود به دنبال پیشرانه بود عمدتاً سراغ آمریکایی‌ها می‌رفت زیرا این راهی مقرون‌به‌صرفه برای دستیابی به قدرت‌های بالا بود تا بتواند با رقبای بزرگ‌تر رقابت کند. این فرمول بدون شک زمانی که پیشرانه‌های فورد در سینهٔ AC کبرا قرار گرفت ثابت شد و تا به امروز با TVR گریفیت جدید ادامه پیدا کرده است.

آلارد J2

سیدنی آلارد یکی از اولین کسانی بود که به پتانسیل پیشرانه‌های V8 تولید انبوه، قدرتمند و قابل‌اعتماد آمریکایی برای استفاده در خودروهای اسپرت سبک پی برد. بیشتر مدل‌های این شرکت که در کارخانه‌ای در لندن تولید می‌شدند از پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V8 پایلوت فورد استفاده می‌کردند اما مشهورترین محصول آلارد مدل J2 با پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری مرکوری بود که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. بااین‌حال، برخی خریداران حتی از این هم فراتر رفتند و پیشرانه‌های بزرگ‌تر V8 کادیلاک را انتخاب کردند تا سطح ترسناکی از سرعت را در جاده‌ها تجربه کنند.

دتوماسو پانترا

پانترا واقعاً محصول یک تلاش بین‌المللی بود که باعث وصلت پیشرانهٔ V8 عضلانی آمریکایی با یک خودروی اسپرت ایتالیایی شد. البته «الخاندرو دتوماسو» قبلاً با این فرمول آشنا شده بود اما پانترا به دلیل ظاهر جذاب و پیشرانهٔ قابل‌اعتماد فورد که با ۳۳۰ اسب بخار قدرت در سال ۱۹۷۱ کار را آغاز کرد، توانست نظر خریداران سوپراسپرت‌ها را به خود جلب کند. پانترا در دوران طولانی عمر خود که حتی از لامبورگینی کانتاش هم بیشتر بود، تا سال ۱۹۹۱ همچنان از همین موتور استفاده می‌کرد که قدرت آن در نسخهٔ GT5S به ۳۵۰ اسب بخار رسید.

ایزو گریفو

ساخت اسکوتر و یخچال پس از جنگ جهانی دوم، سرمایهٔ کافی برای شرکت ایتالیایی ایزو به ارمغان آورد تا بتواند رقیبی چشمگیر برای فراری تولید کند. این کار با مدل ریوولتا آغاز شد اما گریفو به محصول تعیین‌کننده‌ای برای این شرکت مبدل گشت. این خودرو کوپهٔ شیکی با طراحی برتونه و پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری کوروت بود که حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد، رقمی که برای سال ۱۹۶۳ بسیار زیاد بود. بعداً نیز گریفو با موتور ۷ لیتری ۳۹۰ اسب بخاری ارائه شد که با حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت به فراری دیتونا نزدیک شد.

جنسن اینترسپتور

جنسن که قبلاً یک پیشرانهٔ V8 آمریکایی را در مدل C-V8 امتحان کرده بود، در سال ۱۹۶۶ مدل محبوب اینترسپتور را به بازار فرستاد. این خودرو از پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 کرایسلر استفاده می‌کرد که ۳۲۵ اسب بخار قدرت داشت اما حتی اگر این هم کافی نبود، می‌شد پکیج SP را سفارش داد که سه کاربراتور دو دههٔ هالی را به موتور اضافه می‌کرد. برای استفادهٔ حداکثری از قدرت بالای موتور، جنسن اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۶۸ یک خودروی پرفورمنس چهارچرخ محرک را با نام FF تولید کرد. این مدل بر اساس اینترسپتور ساخته شده بود.

سانبیم تایگر

سانبیم یکی از برندهای گروه روتس بود یعنی همان شرکتی که برند هیلمن را هم در اختیار داشت و سازندهٔ پیکان بود. گروه روتس زمانی که می‌خواست یک خودروی پرفورمنس ارزان‌قیمت داشته باشد، رودستر سانبیم آلپین را به پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 فورد مجهز کرد تا مدل تایگر متولد شود. این خودروی سریعی بود که در رالی خوب عمل کرد و در ایالات‌متحده موردتوجه قرار گرفت اما زمانی که گروه روتس توسط کرایسلر خریداری شد، طبق سیاست دیترویتی‌ها، استفاده از موتور فورد ممنوع شد و تایگر کنار رفت.

TVR گریفیت

جدیدترین خودروی اروپایی که از موتور آمریکایی استفاده می‌کند TVR گریفیت است. این خودرو به پیشرانهٔ ۵ لیتری کایوت فورد مجهز شده اما این موتور توسط کاسورث با سیستم روغن‌کاری کارتل خشک، فلای‌ویل سبک‌تر و تغییر ECU، اصلاح شده و حالا ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با اینکه گریفیت در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد اما تولید آن به دلیل مشکلات مختلف بارها به تعویق افتاده است. بااین‌حال، انتظار می‌رود طی سال جاری نهایتاً تولید این کوپهٔ بریتانیایی آغاز شود.

بیزارینی استرادا

«جوتو بیزرانی» بیشتر به فکر برنده شدن در مسابقات بود و به همین دلیل مدل سبک‌وزن استرادا که با نام ۵۳۰۰ GT هم شناخته می‌شد را برای لمانز ساخت. از این خودرو حدود ۱۶۰ دستگاه نمونهٔ جاده‌ای و مسابقه‌ای ساخته شد که همگی از پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 شورلت کوروت با ۳۶۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کردند. نسخهٔ جاده‌ای استرادا خودرویی سریع اما با هندلینگ چالش‌برانگیز بود که رانندگی با آن به مهارت بالایی نیاز داشت ولی در پیست، بیزارینی توانست در لمانز سال ۱۹۶۵ در کلاس خود مقام اول را کسب کند.

AC کبرا

کبرا موفق‌ترین مصداق همکاری آمریکا و انگلیس است. این خودرو که ساخت شرکت بریتانیایی AC Cars بود، درواقع Ace نام داشت و از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی بریستول استفاده می‌کرد اما در سال ۱۹۶۱ که تولید این موتور خاتمه یافت، کارول شلبی وارد عمل شد و پیشنهاد استفاده از پیشرانهٔ V8 را داد. وی موتور فورد را با خود آورد که روی شاسی بازطراحی شدهٔ Ace نصب شد و کبرای افسانه‌ای را متولد کرد. این خودرو کار خود را با پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری فورد آغاز کرد اما در نسخه‌های بعدی به پیشرانهٔ ترسناک ۷ لیتری مجهز شد. کبرای برای مدت طولانی پرشتاب‌ترین خودروی جاده‌ای جهان محسوب می‌شد.

مازانتی ایوانترا

مازانتی یک خودروساز کوچک ایتالیایی است که در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ از سوپراسپرت خود بنام ایوانترا رونمایی کرد. این خودرو به پیشرانهٔ ۷ لیتری LS7 کوروت C6 Z06 مجهز شده بود که مازانتی خروجی آن را به ۷۰۰ اسب بخار رسانده بود. این شرکت نسخه‌های حجیم‌تر و توئین توربوی این موتور را هم در نسخه‌های بعدی ایوانترا ارائه کرد. جدیدترین نسخهٔ این سوپراسپرت ایتالیایی که کلاسیک نام دارد اما از پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری LT2 کوروت C8 استفاده می‌کند که با تجهیز به سوپرشارژر، قدرت آن به ۷۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۳ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (851 ديدگاه)

    AC کبرا ، جنسن و ایزوگریفو خیلی دوست داشتنی هستن

    موافقم 59
    مخالفم 4
    1. مهدی

      ۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      توایران چی که بایدگذرموقت بخوره تازه اگه اجازه ورودپیدا کنه بعدازاین مرحله ازت می پرسندبرای خریدش کدوم منبع ارزی رواستفاده کردی چون دولت به شدت ازاستفاده منابع ارزی به خصوص خودروهای آمریکایی مخالف است

      موافقم 13
      مخالفم 12
      1. Radmehr (ایتالیایی فن)

        ۶ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (541 ديدگاه)

        چه ربطی داره
        مگه میخواد بیاره ایران

        موافقم 22
        مخالفم 1
        1. A.az

          ۶ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (142 ديدگاه)

          حساس نشو یه کامنتی زد که بهتر از این به بعد نزنه
          ولی خدایی مازانتی عجب چیز حق ببخشید ینی خوفیه

          موافقم 18
      2. حسین دهمرد

        ۶ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2643 ديدگاه)

        یعنی همیشه یکی پیدا میشه گند بزنه تو مقاله.

        موافقم 15
        مخالفم 1
  2. Yasin

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا ولی من جذب جنسیس اینترسپتور شدم…

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      ماشالاه مهندسی امریکن کارز که اروپاییها هم فهمیدن برای انجین خوب باید برن سراغشون

      موافقم 22
      مخالفم 69
      1. فرشاد

        ۶ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        جالب اینجاس همه اینا یا ورشکست شدن یا کمپانی شون در حد خط تولید مخلوط کن هس
        نتیجه استفاده از این تکنولوژی هم بیشتر ازین نمیشه

        موافقم 40
        مخالفم 11
        1. سوشیانت

          ۶ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (3512 ديدگاه)

          چه ربطی داره؟! ورشکسته شدن کمپانی ها دلیلی بر بد بودنشون نیست نمونش الدزمبیل که اولین شرکتی بود که توربوشارژ استفاده کرد و کلی صنعت خودرو رو جلو انداخت در ضمن با دقت بخون خودروهای اروپایی فوق العاده ای که پیشرانه آمریکایی داشتند

          موافقم 6
          مخالفم 19
        2. فرشاد

          ۷ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          متخصص گنده امریکا همون جی ام سی تون اگه خود امریکا احیاش نمیکرد خیلی وقت پیش ورمیشکست
          بعدشم اولین توربوشارژ رو تو ماشینا و استفاده روزمره رو پورشه فرستاد روخط تولید و انبوه تولیدش کرد
          واینک هی ماشین اروپایی که انیجنش امریکن باشه فوق العاده که هیچ خوب هم نمیشه مث همینا که ناشناس هستن که هیچ تعداد فروششون پنج رقمی هم نشد به کنار همشونم منقرض شدن

          موافقم 2
          مخالفم 4
      2. قاسم

        ۶ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (16 ديدگاه)

        امریکا فقط بلده بنزین خوره درست کنه! نه انجین!

        موافقم 24
        مخالفم 40
        1. سوشیانت

          ۶ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (3512 ديدگاه)

          پروفسور دلیل مصرف بالای موتور های آمریکایی حجم موتورشونه که باعث میشه قدرت زیادی داشته باشن اگه فقط براتون مصرف مهمه که کلن از ماشین استفاده نکنید

          موافقم 10
          مخالفم 19
    2. علی

      ۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      منظورت جنسن هست که تو ایران هم هست تعمیرگاهش تو خیابان فداییان بود که چند تایی همیشه جلوش پارک بود البته ۵ سالی هست که مغازه تغییر کاربری داده.

      موافقم 14
      مخالفم 1
  3. AMANTE

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    موتور های آمریکایی بخاطر قیمت خوب، دوام و قدرت زیادی که تولید میکنن، بین خودروساز ها بخصوص اونایی که تازه شروع میکنن محبوبه و یک ترکیب از طراحی ظریف و زیبا اروپایی با قدرت آمریکایی بوجود میاد که معمولا نتیجه اش معرکه میشه.
    البته موتور های آمریکایی فقط در اروپا محبوب نیست و در استرالیا و آسیا و کل جهان معروف و محبوبه.

    موافقم 36
    مخالفم 3
  4. Ah shit here we go again

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    امریکن موتورز💪🗿

    موافقم 23
    مخالفم 7
  5. JaMsHiD

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    AC کبرا زیبایی ازش می‌باره
    همچنان قدرت بسیار زیادی داشت تو زمان خودش
    من تو گرن توریسمو تو بخش رالی موزیکش شانس دیدن این زیبا رو داشتم
    واقعا سریع بود نسبت به زمان خودش !

    موافقم 26
    مخالفم 3
    1. طهران

      ۶ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      منم توی موزیک تیلور سویفت با هر دو جیگر آشنا شدم

      موافقم 6
      مخالفم 3
  6. فرامرز

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    توی فیلم فورد در برابر فراری مک دیمون که نقش کرول شلبی رو بازی میکرد یک دونه ACکبرا زیر پاشه
    واقعا که این ماشین معرکه ست 👌👌

    موافقم 15
    مخالفم 3
  7. حسن

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    واقعا عجیبه هر چقد به گذشته بر میگردیم خودروهای زیباتری میبینیم

    موافقم 22
  8. misha

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    ایزو گریفو میتونه تو کلاس درس زیبایی شناسی مثال باشه، اینا واقعا ساخته میشدن که آدم سوارشون بشه؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. 18:45

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    جنسن اینترسپتور یه پدیده مهندسی و هم طراحی ظاهری بود…
    همونطور که مقاله اشاره کرده مدل ff اون اولین خودروی اسپرت دنیا بود که سیستم دودیفرانسیل هم بهش اضافه شد و انقلابی تو کشش و هندلینگ کوپه های اسپرت ایجاد کرد. جایی که همیشه کوپه ها موتور جلو_دیفرانسیل عقب بودن کمپانی جنسن مهر ابطال به این قانون زد. بعد از جنسن، این کمپانی آئودی بود که بصورت گسترده ای از این پلت فرم تا به امروزه استفاده کرده و با سیستم چهارچرخ محرک کوآتروی خودش حسابی همیشه درد سر برای رقبا بوجود آورد…
    جالب اینجاست مدل دودیفرانسیل که آئودی بعد از جنسن ساخت خودروی مشهور آئودی کوآترو بود که درواقع اولین خودروی اسپرت دنیا بود که سیستم دودیفرانسیل رو در کنار موتور توربو شارژر استفاده می‌کرد!
    درواقع این دو سیستم برای اولین بار کنار هم مورد استفاده قرار میگرفتن و آئودی فاتح مسابقات رالی بود…

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. مهردادکمال

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    عالی بود مرسی

    موافقم 8
    مخالفم 1
  11. Farhan

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    مقاله عالی بود کیف کردم

  12. مجتبی .

    ۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    کارول شلبی چقدر کارای جالب داشته واقعا دمش گرم باپیشنهادس

  13. A.M : D&F&C&S&P

    ۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام خدمت جناب اشتری
    یه سوال دارم که مربوط به این مقاله نیست…
    چرا همه ماشین‌های ژاپنی یه صدا میدن؟؟😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. BMW

    ۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    عشق کبرا لعنتی کبرا 11 وارد میشود جذاب شوخی بودا😂

  15. JDM

    ۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    وقتی هیچی از خودرو و خودروسازی نمیدونی میای مقاله به این باحالی رو خراب میکنی یه عده تعصبی ماشالله آمریکن کارز یا اون بنده خدا که میگه اروپایی ها فهمیدن که برای انجین خوب باید برن سراغشون اخه مهندس چه ربطی داره یعنی میخوای بگی اگه زمانی که بنز اومد یه موتور کوروت رو مدل amg انداخت بخاطر اینه که مهندسی نداره یا نیسان که سالهاست با رنو همکاری میدی داره همدیگرو از بحران نجات میدن یا همین شرکتا که اومدن انجین آمریکایی انداختن که با هزینه کم به قدرت بالایی دست پیدا کنن واقعا معلوم شد سرنوشت این سایت با بعضی مخاطب هاش چیه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. JDM

    ۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    کار خفنیه واقعا استفاده از پیشرانه آمریکایی برای رسیدن به قدرت بالا (درحالت) فابریک خودروسازایی که دنبال یه انجین که هر چقدر گاز بدی یه صدا نده اونم پیشرانه های قوی آمریکایی مثل بعضی از شرکت های اسیایی که میان برای اقتصادی بودن از انجین های کم مصرف میتسوبیشی رنو و تویوتا استفاده میکنن
    فضای تعصبی که اینجاس نمیزاره مهندسی وحشی آمریکایی یا هنر خودروسازای ایتالیایی یا حتی شاهکارهای ژرمن هارو ببینه و پیگیرشون باشیم که سطح فهممون بره بالا الان من بیام بگم ژاپن ماشین‌هایی میسازه که درخدمت هر قشر از جامعه هستن کلی هیت میشم و کلی حرفای بی معنی خالی از تعصب یکیش خودم
    اینارو گفتم با اینکه ربطی به این مقاله نداشت ولی خدایش از این چیزا لذت ببرین تا اینکه اینقدر ترول باشین و همش هیت کنین

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا