چشم اندازهفته نامه

بهترین هایپرکارهای تاریخ؛ قسمت اول، از پورشه 959 تا بوگاتی ویرون

در پدال طی دو قسمت به گذشته، حال و آیندهٔ سریع‌ترین خودروهای تولیدی روی کره زمین نگاهی خواهیم داشت.

دنیای هایپرکارها هیجان‌انگیزتر می‌شود. این عرصه قبلاً تحت سلطهٔ خودروهای قدرتمند معمولی بود اما همه‌چیز در حال تغییر است. طی چند سال اخیر مدل‌های تمام الکتریکی به بازار آمده و شتاب‌های شگفت‌انگیزی را ارائه کرده‌اند؛ بنابراین، وقت آن رسیده است که نگاهی به داستان هایپرکارها از ابتدا داشته باشیم و با خودرویی شروع کنیم که همه‌چیز را آغاز کرد.

پورشه ۹۵۹ سال ۱۹۸۶

۹۵۹ زمانی که در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد، پیشرفته‌ترین خودروی جهان محسوب می‌شد. این ماشین با پیشرانهٔ شش سیلندر تخت توئین توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک که امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد، اولین هایپرکار جهان به‌حساب می‌آمد. از ۹۵۹ تنها ۳۳۷ دستگاه ساخته شد.

فراری F40 سال ۱۹۸۷

F40 می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به اولین خودروی تولیدی تبدیل شد که توانست از مرز ۲۰۰ مایل بر ساعت عبور کند. این ماشین از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو با ۴۸۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و آخرین خودرویی بود که در دوران حیات انزو فراری توسعه پیدا کرد.

بوگاتی EB110 سال ۱۹۹۱

وقتی «رومانو آرتیولی» در سال ۱۹۹۱ برند بوگاتی را دوباره احیا کرد، جاه‌طلبی‌های بزرگی داشت که نتیجهٔ آن خلق EB110 با پیشرانهٔ V12 چهار توربو بود. این ماشین می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۴۸ کیلومتر بر ساعت برسد. بااین‌حال، از EB110 تنها ۱۳۹ دستگاه ساخته شد و بوگاتی در سال ۱۹۹۵ ورشکست شد.

جگوار XJ220 سال ۱۹۹۲

XJ220 به شکل کانسپت با پیشرانهٔ V12 و سامانهٔ چهارچرخ محرک معرفی شد اما در نسخهٔ تولیدی با موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو و دیفرانسیل عقب به بازار آمد. به همین دلیل، خیلی از خریداران سفارش خود را لغو کردند و رکورد اقتصادی دههٔ ۹۰ هم مزید بر علت شد. بااین‌حال، XJ220 با ۵۴۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، به سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان در آن زمان تبدیل شد.

مک‌لارن F1 سال ۱۹۹۴

پس از پورشه ۹۸۹، بزرگ‌ترین نقطهٔ عطف در تاریخ هایپرکارها را مک‌لارن F1 رقم زد. این خودرو که از بسیاری همنوعان خود سبک‌تر بود، از نیروگاه V12 تنفس طبیعی ساخت ب‌ام‌و با ۶۲۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. F1 با دستیابی به حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد دیوانه‌واری را در دههٔ ۹۰ به ثبت رساند که سال‌ها بعد بوگاتی ویرون توانست آن را بشکند.

فراری F50 سال ۱۹۹۵

هرچند F40 به پیشرانهٔ V8 توئین توربو مجهز بود اما جانشین آن از موتور V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کرد که با ۵۲۰ اسب بخار قدرت، از فرمول یک آمده بود. F50 می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و ظرف تنها ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد. از این ماشین تنها ۳۴۹ دستگاه ساخته شد درحالی‌که از F40 تعداد ۱,۳۱۱ دستگاه تولید شده بود.

پاگانی زوندا سال ۱۹۹۹

معمولاً نمی‌بینیم که یک خودروساز با اولین محصول خود چشم‌انداز یک بخش از بازار را تغییر دهد اما پاگانی با زوندا دقیقاً همین کار را انجام داد. بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ انواع مختلفی از این ماشین ساخته شدند که همگی تولید محدود بودند. زوندا به پیشرانهٔ V12 مرسدس بنز مجهز بود که تا ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

فراری انزو سال ۲۰۰۲

انزو به‌عنوان جانشین F50 با کمک زیادی از سوی مایکل شوماخر توسعه پیدا کرد. این هایپرکار به نیروگاه ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۶۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بود و ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. انزو اولین خودروی تولیدی با ترمزهای سرامیکی بود و به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

پورشه کاررا GT سال ۲۰۰۳

مثل فراری F50، پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V10 پورشه کاررا GT با ۶۰۳ اسب بخار قدرت هم ریشه در فرمول یک داشت. حداکثر سرعت رسمی این خودرو ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت بود و ظرف تنها ۹.۲ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. پورشه ابتدا قصد تولید ۱,۵۰۰ دستگاه از کاررا GT داشت اما نهایتاً ۱,۲۷۰ دستگاه از آن تولید شد.

مازراتی MC12 سال ۲۰۰۴

MC12 بر اساس فراری انزو ساخته شد اما خیلی خاص‌تر از آن بود زیرا تنها ۵۰ دستگاه از آن تولید شد. هایپرکار مازراتی از همان پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 انزو استفاده می‌کرد که البته قدرت آن به ۶۲۰ اسب بخار کاهش یافت. هرچند MC12 به‌اندازهٔ انزو سریع نبود اما با شتاب صفرتاصد ۳.۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت، هنوز هم پرفورمنس چشمگیری داشت.

بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵

تا قبل از اینکه ویرون در سال ۲۰۰۵ معرفی شود، حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت رقم چشمگیری برای هایپرکارها بود اما این ماشین با نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربو به سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت رسید و همه‌چیز را تغییر داد؛ اما مردان بوگاتی به این هم قانع نبودند و در سال ۲۰۱۰ ویرون سوپراسپرت را با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت معرفی کردند که به سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد.

سالین S7 سال ۲۰۰۵

شرکت آمریکایی سالین که به تیونینگ موستانگ می‌پرداخت، زمانی که تصمیم به ساخت یک هایپرکار گرفت، توسعه و مهندسی آن را در بریتانیا انجام داد. S7 از یک پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 استفاده می‌کرد که بر اساس موتور ویندسور فورد شکل گرفته و در نسخهٔ توئین توربو ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. به لطف این نیرو، هایپرکار سالین می‌توانست به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

لامبورگینی رونتون سال ۲۰۰۷

هرچند رونتون بر اساس مورسیه‌لاگو ساخته شده بود اما خودروی بسیار خاص‌تری بود زیرا تنها ۲۱ دستگاه کوپه و ۱۵ دستگاه رودستر از آن ساخته شد. رونتون از همان موتور ۶.۵ لیتری V12 مورسیه‌لاگو استفاده می‌کرد که با کمی ارتقاء قدرت آن به ۶۵۰ اسب بخار افزایش یافته بود. این خودرو با ساختار فیبر کربنی می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

جگوار CX-75 سال ۲۰۱۰

C-X75 نباید در این لیست باشد زیرا در حد پروتوتایپ باقی ماند اما جگوار به‌طورجدی به دنبال تولید آن بود و حتی چند نمونهٔ تولیدی هم از آن ساخته شد. این هایپرکار هیبریدی با کمک تیم فرمول یک ویلیامز توسعه پیدا کرد اما رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ مانع تولید آن شد. بااین‌حال، C-X75 بعدها در سال ۲۰۱۵ در فیلم اسپکتر جیمز باند حاضر شد. رئیس طراحی جگوار «یان کالوم» زمانی که در سال ۲۰۱۹ بازنشست شد گفت عدم تولید C-X75 یکی از بزرگ‌ترین پشیمانی‌های او است.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۶ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. Moein

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (913 ديدگاه)

    آخ که رخ رونتون نمی‌خواد قدیمی بشه😍

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      مقاله مختصری بود!

      اما چه اعجوبه‌هایی ساخته شدن ، کررا GT ، زوندا ، مکلارن ، رونتون!

      دوستان ، میدونستید مکلارن F1 افسانه‌ای بر پایه‌ی هوندا NSX دهه ۹۰ ساخته شد که مالک مکلارن حدود ۷۰ هزار کیلومتر با NSX رانندگی کرد و به عنوان خودروی شخصی خریداری شده بود و وقتی پیشنهاد موتور ۱۲ سیلندر را به هوندا پیشنهاد میده و رد میشه ، خودش اعجوبه‌ای را تحویل جهانیان میده که تا ابد ماندگارِ ، F1 یه الماسِ کمیابِ در جمع جواهراتِ خودرویی و کمتر کسی فروشنده‌ی این الماسِ گران‌بهاست!!!

      موافقم 5
      مخالفم 20
      1. مازیار

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        باز هم تراوشات ذهنی بی محل!

        “و وقتی پیشنهاد موتور ۱۲ سیلندر را به هوندا پیشنهاد میده و رد میشه” !!

        گوردون موری بعد از خارج شدن از تیم F1 مک لارن، یک تصمیم کاملا شخصی گرفت: ساخت بهترین سوپراسپرت جاده ای دنیا
        و برای موتور هم هوندا V12 توربو پیشنهاد کرد اما موری توربو نمی‌خواست
        ابن بود ماجرای گوردون موری مک لارن F1 و هوندا

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. مهندس مکانیک

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        تو اینم ربط دادی به ژاپن !!!!!! اصلا دنیا رو ژاپنیا ساختن

        موافقم 13
        مخالفم 3
      3. 

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (118 ديدگاه)

        باز هم اشتباه و سطحی و بد اشتباه گفتید NAVID۰۰۹۸ باز هم بد اشتباه گفتید این موارد من در آوردی و اشتباه بدرد نمیخوره.

        چون مکلارن F1 افسانه ای رو گوردون موری نابغه بزرگوار با هدف برتری بر هوندا NSX ساخت و موفق هم شد چون از همه نظر و از هر لحاظ خیلی بهتر از اون شد

        و نتیجه شگفت انگیز اون ساخت ابرخودروی افسانه ای شد که ارزش کلکسیونی اون الان برای هر دستگاه ده ها میلیون دلار هم میرسه
        و کلکسیونر ها قدر و ارزش و اعتبار و جایگاه و اهمیت اون رو میشناسند و میدونند که دهها میلیون دلار حاظرند پاش پول بدند و براش سرو دست بشکنند

        «گوردون موری در مصاحبه‌ها‌ی متعدد بعد از معرفی مکلارن F1 طراحی و مهندسی هوندا NSX را تحسین کرد. او ایجاد برتری نسبت به هوندا NSX را یکی از اهداف ساخت مکلارن F1 می‌داند»

        گوردون موری با تفکری خارج از چارچوب و تصمیم‌گیری‌های جسورانه در طراحی حیرت‌انگیز و غیرعادی، مدل F1‌ مک‌لارن را خلق کرد که امروزه به عنوان نمادی از یگانگی و هنجارشکنی در صنعت خودرو شناخته می‌شود

        بعد شما هدف برتری در ساخت این خودرو رو تحریف کردی و اسمش رو به مطلقاً و به اشتباه گذاشتی برپایه ساخته شدن که مطلقاً اشتباهه شما باید بری توبه کنی تو این شبهای قدر تا بلکه بخشیده بشی و باعث گمراهی دیگران نشی.

        برای مکلارن فقط از هوندا میخواستن پیشرانه را تامین کنندکه هوندا قبول نکرد و یا نتونست
        که بجاش از پیشرانه بی ام و استفاده کردند که خیلی هم بهتر شد چون که BMW به بهترین شکل پیشرانه V12 مکلارن رو تامین کرد که در سالهای بعد هم قهرمان لمانز شد و رکورد سریعترین ابرخودروی جهان رو هم سالها بدست اورد و البته قدرتمند ترین و قویترین پیشرانه فرمولا ۱ هم ساخت همین بی ام و بوده و رکوردش دستشه
        که بعد ها به مرسدس بنز رسید
        مکلارن F1 اسطوره ای افسانه ای بود که بعد از ساختنش مرسدس بنز و فورد و پورشه و … رو به تکاپو انداخت تا خودروهای بهتری بسازند تا در لمانز بهتر باشند و با مکلارن F1 رقابت کنند

        موافقم 13
        مخالفم 2
        1. Engineer

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (66 ديدگاه)

          با نظر شما موافقم این bmw بود که پیشرانه برای مکلارن رو ساخت چون از همون اول تا الان bmw توی ساخت پیشرانه کاملا بی رقیب بوده البته اونا هم میدونستن که بجز bmw کسی توانایی ساخت همچین چیزی رو نداره، قدرتمند ساخت ، اول شد، نتیجه مسابقات هم گویای همه چیز بود.

          موافقم 7
          مخالفم 4
        2. بهزاد

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          هوندا تامین کننده موتور فرمول یک مکلارن بود آن هم در زمان حضور انجین v12 و برای همین ساخت انجین ۱۲ سیلندر جاده ای برای هوندا مثل آب خوردن بود و البته همکاری مکلارن هوندا در فرمول یک فکر کنم دو سه سال قبل از ساخت ماشین جاده ای تمام شده بود و مکلارن با فورد و بعد با پژو به عنوان تامین کننده انجین وارد همکاری شد‌.

          موافقم 3
          مخالفم 6
        3. 

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (118 ديدگاه)

          درنهایت بی ام و این ماموریت رو به بهترین شکل انجام داد
          BMW واقعاً لیاقت بالایی داشت و برای تامین پیشرانه مکلارن F1 شایسته بود
          ترکیب طراحی و مهندسی بریتانیا و تکنولوژی آلمان با مهندسی بینظیرش
          بهترین نتیجه رو رقم زد

          موافقم 8
          مخالفم 2
    2. R

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1171 ديدگاه)

      تو این جمع فقط ویرون هایپرکاره بقیه همشون سوپر اسپورتن

      موافقم 2
      مخالفم 6
    3. Bmw

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (661 ديدگاه)

      هر موقه اسمی از هایپر کار میاد مثل همیشه آمریکا هیچ نماینده ای نداره یا اگرم داره هایپر کار تو خالی مثل هنسی و ssc که اکثرا تیونرن تا خودروساز
      چینم دیگه هایپر کار میسازه نمونش nio np9 که در عمل خودشو تو نوربرگ رینگ ثابت کرد واقعا تاسف برانگیزه
      شاید بعضیا بیان بگن سالین یه هایپر کاره درصورتی یه چیزی مثل هنسیِ فقط رو کاغذ ادعا داره اما در عمل….

      موافقم 4
      مخالفم 7
    4. اسد

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (839 ديدگاه)

      متاسفانه مقاله نویس نخواسته واقعیت را بنویسد ! اولا حداکثر سرعت پورشه ۹۵۹ ، طبق اعلام خود کارخانه ۳۰۶ نه ۳۱۷ مقاله نویس!!! دوما اگر بخواهیم اولین هاپر کار را بگوییم بر اساس سرعت لامبورگینی کانتاشه به سال ۱۹۷۱ که بالای ۳۰۰ سرعتش بود که این یعنی ۱۵ سال قبل از پورشه است!!! تازه فراری تستاروسا را هم میتونیم جز اولین ها بحساب بیاریم که اونم ۵ سال قبل از پورشه ۹۵۹ است!! برادر مقاله نویس لطفا یه آلمان فن خوب باش!!!!!!

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. eternal

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    این مقاله روحتو نوازش می ده….

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. froG-driVer

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      بهترین ها از نظر من رونتون و ژوندا و ویرون هستن
      موافق ها لایک

      موافقم 4
      مخالفم 1
  3. Siyavash

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (801 ديدگاه)

    بینهایت انتخاب انتخاب سخت هست..
    ولی به نظرم انتخاب ها باید بر اساس اثر گذاری
    اون ماشین تویه زمان خودش باشه …
    ۱.مکلارن f1.میشه گفت این مدل تقریبا کلاس هایپر واقعی رو ایجاد کرد..
    ۲.بوگاتی ویرون.. در حقیقت ویرون تمام آمار و ارقام تخیلی رو به واقعیت تبدیل کرد و جایگاه هایپر رو بالاتر برد…
    ۳.فراری انزو هم که شاهکار بود..
    ۴.پورشه کررا gt هم که تکرار نشدنی هست…
    بقیه برام جذابیت خاصی ندارن و به نظرم نباید تویه کلاس هایپر محسوب بشن البته از نظر قیمتی شاید حتی از هایپر ها بیشتر باشن…

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. علی یوسفی

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (264 ديدگاه)

      کاربر عزیز siyavash با فرمایش شما مخالفم چون بسیاری از خودروهای لیست بالا در زمان خودشون نوآوری در سیستم ها و البته عملکرد فنی داشتن مثالش پورشه ۹۵۹ که تقریبا اولین خودروی تولیدی جهان با شتاب صفر تا صد زیر ۴ ثانیه بود و پیچیدگی ها و نوآوری های الکترونیکی و مخصوص مسابقات بودنش همگی در دهه ۸۰ میلادی تازه بود یا مثلا جگوار xj220 که به نوعی اولین هایپرکار بریتانیایی بود و اگه اشتباه نکنم تا مدتی هم رکورد حداکثر سرعت در جهانو داشت یا مثلا بوگاتی eb110 و فراری f40 در زمان خودشون عملکرد فنی بهتری نسبت به پورشه کاررا جی تی داشتن پس اگه پورشه کاررا جی تی در لیست هست که منم مث شما موافق حضورشم حق خیلی از خودروهای لیست بالا هم بوده که در شمار بهترین هایپرکارهای تاریخ باشن.

      موافقم 4
      مخالفم 4
    2. Amir

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (68 ديدگاه)

      وقتی از رونتون خوشت نمیاد یعنی هنوز بچه ای

      موافقم 8
      مخالفم 4
  4. جرمی کلارکسون

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    ویرون اصلا جداس 💯

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. Joker

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (603 ديدگاه)

    واقعا که سالین شاهکار بوده و هست،شاید باور نکنین یه دونه با ترکیب رنگ سفید و کابین قرمز رنگ ازش اینجا توی دبی هست که تو پارکینگ کنج دیوار داره خاک میخوره اونم صفر کیلومتر!!!! اولین بار که دیدمش واقعا قلبم به درد اومد و موندم اینهمه شوروم لاکچری توی دبی چرا یکی پیدا نمیشه واسه خریدش اقدام کنه و بره بزاره نگین نمایشگاه بشه…

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. حسن

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2083 ديدگاه)

      مالک خودرو را تحویل پارکینگ داده و رسید گرفته و رفته حالا یا از کشور خارج شده یا نه اما برای بردنش نیومده تا رسید پارکینگ را نیارن کسی نمیتونه خارجش کنه مگر کسی حکم دادگاه داشته باشه

      موافقم 3
      مخالفم 2
  6. ehsan

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    عجب خودرو هایی به به 🤗
    پورشه کاررا جی تی 🤩🤩🤩🤩🤩🤩

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    میشه تعریف بهتری از “هایپرکار” داشت و بعضی از ماشین های این لیست رو سوپر اسپرت بدونیم
    هایپر کارها :
    قدرت بالای 900HP
    قیمت بالای 1M
    سرعت بالای 400KM
    ۰ تا ۱۰۰ زیر ۲.۵ ثانیه
    ۰ تا ۲۰۰ زیر ۷ ثانیه
    ۰ تا ۳۰۰ زیر ۱۴ ثانیه

    موافقم 4
    مخالفم 14
    1. مازیار

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      هایپرکار اونه که سطح جدیدی از تکنولوژی و بعد اون پرفورمنس نسبت به سوپدکارهای عصر خودش ارائه بده
      اعداد و ارقام به تنهایی کافی نیست

      موافقم 13
      1. Scuderia Ferrari

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4062 ديدگاه)

        آقا مازیار عزیز
        اولین چیزی که با شنیدن اسم هایپرکار به ذهنمون میاد پرفورمنسه و بعدش تکنولوژی و طراحی و ….
        به نظرم یک هایپرکار واقعی باید حداقل سه تا از پارامترهای بالایی رو داشته باشه

        موافقم 5
        مخالفم 7
  8. Ali

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Porsche 959

    موافقم 11
    مخالفم 0
  9. OMID-LAMBO

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    امان از این رونتون
    هیچ لامبورگینی رو به اندازه این دوست ندارم
    یادمه برای اولین بار که توی مجله ماشین عکسشو دیدم همینجوری مات و مبهوت مونده بودم از زیبایی و فضایی بودنش
    :(

    موافقم 13
    مخالفم 1
  10. زیزیگولو

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    حقیقت اینه که این ماشینا علاوه بر داشتن قوای فنی بالاشون به لطف طراحی متفاوتو منحصر بفردی که دارن توجه اکثر آدما رو تو اولین نگاه به خودشون جلب میکنن و نشستن پشت فرمونشون آرزوی هر کسیه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. سالار جان خان جان فصل

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    رو دست ال اف ای و ان اس اکس هنوز ندیدم

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      دوست عزیز قیمه هارو نریز تو ماست
      من کره فن نیستم ولی هر چیزی جای خود دارد

      موافقم 10
      مخالفم 2
  12. AMIR

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اصالت پورشه🤤

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. اسد

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (839 ديدگاه)

      پورشه شما ۱۵ سال بعد از لامبورگینی کانتاس اومد!!! لطفا حرف از اصالت نزنید

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. AMIR

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        مردم بی اعصاب شدن

  13. Amin

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    1_f1
    2_959
    3_enzo

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. OldBoy

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    ارزون ترین گزینه این لیست فک کنم همون تنها آمریکایی این لیست باشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    چقدر خوبن اینا

  16. دانیال_Surrey،England

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    بازم یه پست تکراری کامنت گیر.

    موافقم 9
    مخالفم 2
  17. Taha Ayoobi

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    پورشه کررا GT
    لامبورگینی رونتون

    موافقم 5
    مخالفم 1
  18. JaMsHiD

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    بیشترین سوزش رو ما تجربه میکنیم که میدونیم نمیشه اینو سوار بشیم

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2767 ديدگاه)

      اون یدونه دیسلایک !
      دقیقا چرا؟
      الان مثلا این ماشینا یدونه ازشون تو ایران هست؟ اصلا باشه هم پلاک ملی هست که بتونه همه جا بره؟

  19. رهام

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    همه فوق العاده اند شاهکارند

  20. علی

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مطلب شما یک اشتباه داره…تصویر پورشه اول مقاله مربوط به مدل 959 هستش که واقعا اولین هایپرکار دنیا بود ولی شما اسمش رو 989 نوشتین.در حالیکه پورشه 989 هایپرکار نبود و فقط یک مدل اولیه از اولین پورشه 4 درب بود که هیچ وقت هم به تولید نرسید.

  21. رهام

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    همه خوشگل و زیبا هستند

  22. BMW

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    آقا انتخاب سخته خیلی سخت🥲👌

  23. Tesla

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    زنده باد آمریکن کارز🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲

    موافقم 1
    مخالفم 9
  24. amirboss

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (730 ديدگاه)

    برترین سوپرکار ها با تکنولوژی زمان خودش مربوط به p1 و ویرون هست.
    ضعیف ترین این لیست هم MC12 هست.

    1. MC20

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      همین مزراتی MC12 ضعیف ( از نظر ‌شما ) رکورد فراری انزو رو در پیست تاپ گیر شکست …

      راننده هردو ماشین هم استیگ بود …

      آندره آ بارتولینی هم با همین مزراتی MC12 ضعیف ( از نظر شما ) ، سالهای 2006 و 2008 و 2009 ، قهرمان مسابقات FIA GT Championship شده …

      یه نسخه وحشی MC12 gt1 هم ازش ساختند با 756 اسب ، که سال 2006 برای خودش قابل اعتنا بوده اون زمان …

      خلاصه که ضعیف 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (730 ديدگاه)

        من واقع بین هستم و تاحالا چندین بار برعلیه شرکت و برند مورد علاقه خودم مطلب نوشتم.
        اهل کل کل های بیخود و وقت گیر هم نیستم.
        من فقط نظر شخصیم رو در مورد این لیست و خودرو های موجود نسبت به پیشرفت تکنولوژی تو زمان خودش نسبت به دیگر برند ها گفتم برادر.
        پیشنهاد من اینه یه مقدار دیگه راجع به مزراتی mc12 تحقیق کنی البته واقع بینانه.

  25. سجاد

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    به ولله که طراحی f1 برای آیندست
    چطور سی سال پیش همچین شاهکاری طراحی و ساخته شده

  26. blackwing

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    باورتون نمیشه ولی وقتی کررا GT رو از نزدیک ببینید زبونتون بند میاد ، این واشین واقعاً محشره

  27. مجید

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    به به ایتالیایی‌ها لیست رو غارت کردن 😍 حتی مازراتی هم نماینده داره تو جمع بزرگان! امیدوارم بتونه به چنان اوجی برسه که بتونه شونه به شونه ی لامبو و فراری سوپر اسپرت معرفی کنه، هر چند خیلی بعیده.

    تکامل فراری از اف ۴۰ تا انزو خیلی زیباست و همشون هم زیبا و چشمنوازن.

    زوندا هم که بلند‌پروازی ایتالیایی‌ها رو بیشتر هم کرد.

    رونتونی که روح آونتادور بود و آغازی بود برای دوران جدید لامبورگینی که به SVJ ختم شد.

    میگم زشت نیست حرف از هایپرکار میزنیم و اسمی از کوئینزخ CCX نمی‌بریم؟

  28. مجید

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    رونتون : جنگنده‌ی بدون بال
    یکی هم کانسپت اگویتزا که دیگه اون رسما خود جنگنده بود!

  29. Lamberto

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    مادر نزاییده غیر ایتالیایی کسی بخواد از پس فراری اف ۵۰ بزرگ بربیاد نسخه جی تی ایش بشدت شاهکار تکنولوژی در دهه نود هستش و این عظمت مهندسی ایتالیایی رو نشون میده . ۴.۷ لیتر تنفس طبیعی ۷۴۰ اسب و شتاب ۲.۹ ثانیه ای که برای همه قفل بوده.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. MC20

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      The Maserati Tipo V4 was a grand tourer-style torpedo car, designed, developed, and built by Italian manufacturer Maserati, between 1929 and 1932. It was also notably the first production car to be powered by a V16 engine

      Working on a shoestring budget, as always, the Maserati brothers found a solution that would allow them to use as much of the existing design as possible by simply stacking two straight-eight engines on a common crankcase at a 22.5° angle. Of course, in reality, it was not quite as simple as it looked on paper but this was the avenue pursued by Maserati. The new engine/car was dubbed the Tipo V4 in reference to the V16 engine and four-litre displacement.

      Maserati has yet to roll out a new product worthy of its undeniably impressive racing heritage—but 90 years ago the picture was somewhat different. In 1929 Enzo Ferrari had just founded Alfa Romeo team Scuderia Ferrari—and Maserati chief Alfieri Maserati had sent his team to set a new benchmark during the “Giornata dei record,” a time trial on the flying 10 kilometres (6.2 miles).

      Maserati’s tool for the job? The Maserati Tipo V4, a car combining two straight-eight engines to make up a V-16. Maserati’s pair of Tipo 26B engines was mounted side by side and connected by a single crankcase containing two crankshafts. Each of the two sets of cylinders had its own magneto ignition, carburetor, and supercharger. As a result, Maserati’s 25-degree, four-liter V-16 was good for anything between 280 and 305 horsepower.

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/1932_Maserati_Tipo_V4.jpg

      موافقم 1
      مخالفم 2
  30. MC20

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    Modena, 30 September 2019 – On 28 September 1929, Mario Umberto “Baconìn” Borzacchini, at the wheel of a Maserati Tipo V4, set the world land speed record for the flying 10 kilometres. The car had made its race debut on 15 September, driven by Alfieri Maserati in the Monza Grand Prix, finishing the race in sixth place. Two weeks later, before the race at the Circuito di Cremona, the “Giornata dei record”, a time trial on the flying 10 kilometres, was organised. The race was held on the old state (now provincial) highway no. 10-Padania Inferiore, which runs in a straight line East-North-East out of the city of Cremona for approximately 17 km. The 10 km course started from the town hall at Gadesco Pieve Delmona and finished at Sant’Antonio d’Anniata, a village near Pessina Cremonese, with a 3 km margin for the flying start and for stopping.

    The international rules required the course to be completed twice, once in each direction. The average of the times logged was approved for the purposes of the record. Borzacchini covered the uphill leg in 2’25”20/100, with an average speed of 247.933 km/h. On the downhill leg he took two more seconds, logging 2’27”40/100, giving an average of 244.233 km/h. His overall average time was 2’26”30/100, equivalent to a speed of 246.069 km/h: world record for class C (from 3,000 to 5,000 cc). This was an extraordinary achievement by Mario “Baconìn” Borzacchini, breaking the previous recorded, set by Ernest Eldridge at Montlhéry in 1927 with 225.776 km/h and a time of 2’39”45/100.

    The record was an outstanding achievement, celebrated in Bologna with a dinner hosted by the Automobile Club attended by the city’s top officials, the drivers and Enzo Ferrari, who took advantage of this opportunity to persuade the two wealthy Emilia-region businessmen Alfredo Caniato and Mario Tadini to establish the racing team which was to bear his name.

    The Maserati Tipo V4 marked a major milestone for Maserati in terms of innovation. The aim was to produce a mighty powerplant by combining two identical straight eight engines. This complex design comprised two Tipo 26B engines mounted side by side, connected by a single crankcase containing two crankshafts.

    The name Maserati Tipo V4 referred to the V layout of the rows of cylinders, placed at a 25° angle, and the displacement of 4 litres. Each of the two sets of cylinders had its own magneto ignition, its own carburettor with supercharger and its own crankshaft, giving a power output of over 280 HP.

    The chassis was specially reinforced to cope with the massive power of the engine. It consisted of the usual C-section pressed steel section rails; the car had a 4-speed gearbox with a single propeller shaft ending at the rigid rear axle with semi-elliptical spring suspension. It proved impossible to eliminate the rapid tyre wear and the inadequacy of the braking system, problems generated by the car’s immense power and considerable weight.

    Key technical features of the Tipo V4:

    Engine: sixteen cylinders, in two rows of eight in 25° V arrangement
    Displacement: 3,961 cc
    Power: from 280 hp to 305 hp
    Transmission: mechanical four speeds + reverse
    Chassis: riveted C-section pressed steel section rails and cross-members
    Dry weight: 1,050 kg
    Top speed: 260 km/h

    https://maserati.scene7.com/is/image/maserati/maserati/regional/gb/News/2019/maserati-international-rally/maserati-tipo-v4-in-cremona.jpg?$1920×2000$&fit=constrain

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا