چشم انداز

بهترین لیموزین‌های تاریخ، از مرسدس پولمن تا کادیلاک پرزیدنشال

در این مطلب به معرفی بهترین لیموزین‌های کارخانه‌ای تاریخ می‌پردازیم یعنی مدل‌هایی که توسط خود خودزوسازان ساخته شده‌اند نه شرکت‌های متفرقه.

لیموزین‌ها خودروهایی هستند که روی ارائهٔ فضای بیشتر، راحتی بیشتر و تجمل بیشتر در صندلی‌های عقب تمرکز دارند. در طول تاریخ اما لیموزین‌های بسیار کمی توسط خود خودروسازان ساخته شده‌اند و اکثر این خودروها ساخت شرکت‌های اتاق‌سازی متفرقه هستند. بااین‌حال، با نگاهی به تاریخ هنوز هم می‌توان لیموزین‌هایی را پیدا کرد که مستقیماً از کارخانهٔ خودروسازان بزرگ و مشهور خارج شده‌اند. در ادامه بهترین نمونه‌های این خودروها را به ترتیب زمان ساخت معرفی خواهیم کرد.

کادیلاک ۷۵ سال ۱۹۳۶

سری ۷۰ که در سال ۱۹۳۶ معرفی شد، پرچم‌دار کادیلاک محسوب می‌شد. مدل ۷۵ طول بیشتری داشت که به صندلی‌های عقب اختصاص داده شده بود و به لطف صندلی‌های کوچک تاشوی عقب و سه صندلی در جلو می‌توانست تا هشت نفر را حمل کند. این خودرو در سال ۱۹۵۹ به لطف باله‌های بزرگ و کروم‌کاری‌های فراوان به اوج رسید تا اینکه در سال ۱۹۸۷ تولید سری ۷۵ خاتمه پیدا کرد. در آن زمان، موتورهای عظیم ۷ لیتری و ۸.۲ لیتری دههٔ ۷۰ جای خود را به یک ۴.۱ لیتری داده بودند. از آن زمان تاکنون کادیلاک لیموزین تولیدی به بازار عرضه نکرده است.

رولزرویس فانتوم V سال ۱۹۵۹

فانتوم V بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۸ تولید می‌شد. بدنهٔ این خودرو توسط اتاق‌سازان مختلفی ساخته می‌شد و سپس رولزرویس آن را با شاسی و پیشرانه مونتاژ می‌کرد. هرچند این بدنه‌ها طبق طرح استانداردی ساخته می‌شدند اما هیچ‌کدام از آن‌ها کاملاً باهم یکسان نبودند. فانتوم V از یک پیشرانهٔ ۶.۲۳ لیتری V8 به همراه گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک جنرال موتورز استفاده می‌کرد. مجموعاً تنها ۵۱۶ دستگاه از این خودرو ساخته شد که چندین دستگاه آن در اختیار خانوادهٔ سلطنتی بریتانیا و سران دیگر کشورهای سراسر جهان قرار گرفت.

مرسدس بنز ۶۰۰ پولمن سال ۱۹۶۳

مرسدس بنز تنها شرکتی بود که با معرفی ۶۰۰ در سال ۱۹۶۳ رقیبی برای فانتوم V به بازار فرستاد. این خودرو با نام مستعار گروسر به معنای بزرگ، با طول ۵,۴۵۰ میلی‌متر در نسخهٔ استاندارد، از اکثر خودروهای آن دوره بزرگ‌تر بود. در نسخهٔ پولمن این رقم به ۶,۲۴۰ میلی‌متر می‌رسید تا بتواند دو صندلی رو به عقب را در خود جای دهد. علاوه بر این، امکان انتخاب نسخهٔ شش در هم وجود داشت که باعث سهولت در ورود و خروج می‌شد. تمام ۲,۶۷۷ دستگاهی که از مرسدس ۶۰۰ و ۴۸۷ دستگاهی که از نسخهٔ پولمن ساخته شد از یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V8 انژکتوری استفاده می‌کردند که ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این موتور علاوه بر این که می‌توانست خودرو را به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند، باید انرژی سیستم‌های هیدرولیکی متعدد ۶۰۰ که برای همه‌چیز از ترمزها و پنجره‌ها گرفته تا قفل درها استفاده می‌شد را هم تأمین می‌کرد.

دایملر DS420 سال ۱۹۶۸

دایملر DS240 طولانی‌ترین دورهٔ تولید را بین تمام لیموزین‌های کارخانه‌ای جهان در اختیار دارد زیرا ۲۴ سال بدون تغییر بزرگی تولید شد. این خودرو همچنین با طول ۵,۷۴۰ میلی‌متر بسیار کشیده بود و با نصب صندلی‌های میانی تاشو می‌توانست تا هفت نفر را در خود جای دهد. DS420 علاوه بر نسخهٔ سالن، به‌صورت کارخانه‌ای در نسخهٔ کانورتیبل لنداولت هم ساخته می‌شد. این لیموزین که موردعلاقهٔ شهرداران و مقامات سیاسی بریتانیا بود، بر اساس نسخهٔ کشیدهٔ پلت‌فرم جگوار مارک X ساخته شده بود و از همان پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری شش سیلندر خطی جگوار استفاده می‌کرد.

زیل ۴۱۰۴ سال ۱۹۷۳

این لیموزین صرفاً برای رهبران اتحاد جماهیر شوروی در نظر گرفته شده بود و تنها ۱۰۶ دستگاه از آن ساخته شد. زیل ۴۱۰۴ با طول ۶,۳۰۰ میلی‌متر بسیار کشیده و با وزن ۳.۴ تن بسیار سنگین بود. این ماشین در داخل تودوزی چرمی، تنظیم برقی صندلی‌ها، تهویه مطبوع و رادیوپخش کاست را ارائه می‌کرد. همچنین بسیاری از نمونه‌های ۴۱۰۴ به شیشه‌های ضدگلوله و ضد تشعشع رادیواکتیو مجهز بودند. لیموزین زیل از باک بزرگ ۱۲۰ لیتری استفاده می‌کرد تا بتواند نیاز پیشرانهٔ تشنهٔ ۷.۷ لیتری V8 را تأمین کند.

مایباخ ۶۲ سال ۲۰۰۲

نام مایباخ از سال ۱۹۰۹ مترادف با خودروهای فوق لوکس بود و از سال ۱۹۶۰ به عضوی از خانوادهٔ مرسدس تبدیل شد. در سال ۲۰۰۲ مرسدس این برند را با معرفی دو سدان فوق لوکس بنام‌های ۵۷ و ۶۲ احیا کرد تا رقیبی برای رولزرویس و بنتلی به بازار بفرستد. دراین‌بین، ۶۲ با طول ۶,۱۶۵ میلی‌متر مدل کشیده‌تری بود که با تنها دو صندلی در عقب برای ثروتمندان در نظر گرفته شده بود. این خودرو همچنین به لطف پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۵.۴ ثانیه، پرفورمنس بسیار خوبی هم برای یک لیموزین بزرگ و سنگین ارائه می‌کرد. بااین‌حال، سدان‌های مایباخ فروش پایینی داشتند و تولید آن‌ها در سال ۲۰۱۲ پس از ساخت تنها ۳ هزار دستگاه خاتمه یافت.

بنتلی استیت لیموزین سال ۲۰۰۲

بنتلی در سال ۲۰۰۲ دو دستگاه لیموزین اختصاصی ساخت و به ملکه الیزابت دوم به مناسبت جشن پنجاهمین سالگرد سلطنت او هدیه داد. از آن زمان تاکنون از این خودروها به‌طور منظم استفاده می‌شود. این لیموزین بر اساس پلت‌فرم آرناژ ساخته شد که ۸۳۰ میلی‌متر به طول آن افزوده شد. همچنین بدنهٔ ضدگلولهٔ لیموزین هم توسط مولینر با سقف بلندتری نسبت به آرناژ ساخته شده بود تا ورود و خروج ملکه آسان شود. لیموزین بنتلی همچنین به لطف پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V8 توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت که از آرناژ R گرفته شده بود و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد، می‌توانست ملکه را خیلی زود به مقصد برساند. در داخل خودرو هم به خاطر علاقهٔ ملکه به حیوانات بجای چرم از پارچه استفاده شده بود. پس از مرگ مله این دو لیموزین به پسر او به ارث رسیدند.

مرسدس بنز S کلاس پولمن سال ۲۰۱۵

آخرین نمونهٔ مرسدس بنز S کلاس پولمن که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، کاملاً با الهام از ۶۰۰ پولمن قدیمی طراحی شده بود. این خودرو با دو پیشرانهٔ مختلف شامل ۴.۶ لیتری V8 توئین توربو با ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶ لیتری V12 توئین توربو با ۵۳۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌شد و با ۶,۴۹۹ میلی‌متر طول، حتی از مایباخ ۶۲ هم کشیده‌تر بود. برای صندلی‌های عقب پولمن هم ترکیب‌های مختلفی مثل چهار صندلی روبروی هم قابل سفارش بود.

بنتلی مولسان گرند لیموزین سال ۲۰۱۶

مولسان لیموزین یک متر کشیده‌تر از مولسان معمولی بود و با طول ۶,۵۷۵ میلی‌متر کشیده‌ترین لیموزین کارخانه‌ای جهان محسوب می‌شد. به لطف این طول زیاد، فضای کافی برای نصب چهار صندلی روبروی هم در عقب خودرو فراهم شده بود. یک پارتیشن شیشه‌ای هم بین عقب کابین و قسمت راننده تعبیه شده بود که با لمس یک دکمه مات می‌شد. زیر کاپوت خودرو اما همان موتور ۶.۷۵ لیتری V8 توئین توربوی مولسان معمولی قرار گرفته بود که ۵۰۵ اسب بخار قدرت داشت. بنتلی توسط بخش مولینر خود پنج دستگاه از این لیموزین تولید کرد و همهٔ آن‌ها را برای فروش به امارات فرستاد اما تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها فروش نرفته‌اند. به همین دلیل، بنتلی به‌تازگی این پنج لیموزین دست‌ساز را دوباره برای فروش ارائه کرده است.

کادیلاک پرزیدنشال سال ۲۰۱۸

هرچند جدیدترین لیموزین‌های ریاست جمهوری کادیلاک در سال ۲۰۱۸ به دونالد ترامپ تحویل داده شدند اما این دو لیموزین اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط دولت اوباما با هزینهٔ ۱۶ میلیون دلار سفارش داده شدند. این غول بزرگ که با نام The Beast شناخته می‌شود، بیش از ۹ تن وزن دارد و هرچند از زبان طراحی کادیلاک استفاده می‌کند اما برای تحمل بدنهٔ زرهی و تجهیزات فراوان، روی شاسی پیکاپ شورلت سیلورادو ساخته شده است. ازجملهٔ تجهیزات این لیموزین می‌توان به سیستم اطفاء حریق، سیستم تأمین هوای داخلی، لاستیک‌های پنچررو و شیشه‌های ضدگلوله و ضد بمب اشاره کرد. علیرغم اندازهٔ بزرگ و وزن سنگین، لیموزین‌های ریاست جمهوری کادیلاک باید چابک باشند و بتوانند مانور پیچیدن J شکل را با سرعت بالا انجام دهند تا توان بیرون کشیدن رئیس‌جمهور از کمینگاه احتمالی و سناریوهای ترور را داشته باشد. دو دستگاه این خودرو همیشه پلاک یکسانی دارند تا مهاجمین نتوانند بفهمند رئیس‌جمهور در کدام خودرو نشسته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۲ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Moh

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    لیموزین فقط سمند سریر

    موافقم 194
    مخالفم 14
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      مطلب ناقصی بود ولی با همین ناقص بودنش نشون داد که ماشالاه کادیلاک
      ماشالاه اصالت و ماشالاه لیموزین ساز تراز اول

      موافقم 51
      مخالفم 143
      1. محمد

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        ماشاالله آدم های زبون نفهم

        موافقم 143
        مخالفم 25
        1. (Ali(chevynova

          ۱۴ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          خودت رو میگی؟

          موافقم 33
          مخالفم 90
        2. محمد

          ۱۴ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1485 ديدگاه)

          از قدیم گفتن فحش رو بنداز زمین صاحبش برمیداره

          موافقم 98
          مخالفم 11
      2. حسام

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (156 ديدگاه)

        ماشاالله بچه سال هایی که قراره با وقت گذرانی تو پدال و ماشاالله ماشاالله کردن کنکور تو رشته آبیاری گیاهان دریایی قبول شن
        عزیزم برو سر درس و مشقت درچه سطحی می‌دونی خودتو که نقد و بررسی های نویسندگان پدال ناقص بدونی
        انتظاری نمیره از یه کودک کلاس دهمی

        موافقم 111
        مخالفم 12
        1. ارش

          ۱۴ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (52 ديدگاه)

          داداش علی شوی نوا الان باید به ۳۰ سالگی رسیده باشه پشت کنکور چی ؟!!!معلومه شما تازه با پدال آشنا شدی ما ده ساله تو پدال مطلب میزاریم چطور نمی شناسی اعضا پدال رو ؟!!

          موافقم 17
          مخالفم 16
      3. حسام

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (156 ديدگاه)

        حداقل یکی از همین کامنت های ماشاالله زدناتو شات بگیر در آینده وقتی دیدیش موجب خنده و شادیت بشه همینطور که موجب خنده و شادی ماست حرفات

        موافقم 60
        مخالفم 3
        1. عارف

          ۱۴ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (327 ديدگاه)

          دوستان من بیش از ۶ سال در پدال از خبرهای خودرویی لذت میبرم . علی آقا از قدیمیهای این سایت و اطلاعات زیادی در مورد خودرو و تیون آمریکاییها داره . لطفا خواهش میکنم از اختلاف سلیقه نفرت و کینه نسازیم و از اطلاعات خودرو لذت ببریم . قرار نیست همه مثل ما فکر کنند

          موافقم 26
          مخالفم 38
      4. حسین

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (225 ديدگاه)

        ماشالاه نه، ماشالله درسته.

        موافقم 31
        مخالفم 9
      5. hssn

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (491 ديدگاه)

        البته که مطلب هیچ ترتیب خاصی نداشت.

        موافقم 5
        مخالفم 9
    2. cyrus-az

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (107 ديدگاه)

      بنظرم اون 5 تا مولسان لیموزین رو که مشتری براش پیدا نشده با رایزنی بیارن ایران. احتمالا به اندازه کل فروش بنتلی در سال براشون صرفه داشته باشه.

    3. پیام

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      تو اینجور جاهایی معلوم میشه بنز چیکاره هست

      موافقم 12
      مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    تو اینا پولمن ۱۹۶۳ بدجوری دلبری میکنی لاکردار 👌

    موافقم 63
    مخالفم 4
  3. امیر

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کادیلاک واقعا یه هیولاست

    موافقم 52
    مخالفم 11
  4. درود

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    فقط اونجاش نوشته تنها 3 هزار دستگاه ازش ب فروش رفت
    مگه لیموزین چقدر قراره بفروشه

    موافقم 55
    مخالفم 3
  5. فرحان

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    اون اس کلاس پولمن سال ۲۰۱۵ چقدر جذابه

    موافقم 58
    مخالفم 3
  6. DNA

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    نسل قبل اس کلاس چقد زیباست دیدنش لذتبخشه

    موافقم 37
    مخالفم 1
  7. R/T

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    کادیلاک پرزیدنشال سال ۲۰۱۸
    من یه ویدیو درباره اش دیدم واقعا خیلی هیولا است و کلی آپشن و امکانات امنیتی داره همونطور که تو متن اشاره شده است

    موافقم 37
    مخالفم 4
  8. بهنام

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (904 ديدگاه)

    مرسدس پولمن دو دستگاه تو موزه ی سعدآباد هست که واقعا دیدنش حال ماشین دوستا رو خوب میکنه . رولزرویس ، مرسدس های پولمان و میباخ و کادیلاک ها واقعا جذاب هستن .

    موافقم 36
  9. Royal Driver

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    فکر کنم تنها کسی که از مایباخ ۶۲ خوشش اومده اینجا منم… چون ماشینه بسیار خاصیه. یک کشتی لوکس تمام عیار محسوب میشه حتی برای استاندارد های امروزی حرف نداره. یک شرکتی هم اومده این ماشین رو کمی دست کاری کرده و تبدیلش کرده به کوپه، یا حالا گرند تورر‌. یک ماشین کوپه پهن پیکری ساخته که واقعا کم میاره آدم در وصفش. مرسدس ۶۰۰ هم واقعا توی تکنولوژی از زمان خودس جلوتر بود و صد البته یکی از گرون ترین ماشینای زمان خودش هم محسوب میشد.

    موافقم 44
    مخالفم 1
  10. BMW

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    فقط کادیلاک و مرسدس ۶۰۰

    موافقم 31
    مخالفم 1
  11. NotDoctor

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    بنز توی تجمل پیشتازه

    موافقم 29
    مخالفم 8
  12. مازیار

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    ((مرسدس بنز تنها شرکتی بود که با معرفی ۶۰۰ در سال ۱۹۶۳ رقیبی برای فانتوم V به بازار فرستاد.))

    همین جمله تمام اونچه که لازم هست رو منتقل میکنه

    موافقم 35
    مخالفم 3
  13. Alan.r

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    یکی از جالب ترین چیز ها در مورد ۶۰۰ سیستم هیدرولیک مرکزیشه که شیشه بالابرها،سانروف ،در صندوق و صندلی های جلو و عقب رو کنترل می‌کنه این مدل به فرمان برقی و تلویزیون هم مجهز بوده
    مرسدس همیشه در ارائه لیموزین های فوق لوکس جزو بهترین ها بوده و هست الآن هم نمونه های مایباخ ، پولمان و گارد جزو بهترین های دنیا هستن

    موافقم 22
    1. محمدهادی

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      اصن مرسدسو باید بدن بره همیشه لیموزین و ماشینهای تشریفاتی مدرن بسازه
      اینکار شدیداً به آرم ماشین و نام و سابقه ش میاد
      اسپریت های خانوادگی رو هم بسپرن دست بی ام و و بعد آئودی
      خلاص
      راستی اون دو دستگاه کادیلاک مشخصات عجیبی ندارن خیلی؟؟ینی موتورشون چند اسب بخاره که ۹ تن ماشین و باید تو شرایط فرار پرتاب کنه جلو؟؟
      یه چیزی هم در مورد اون کادیلاک ۷۵ مدل دهه ۳۰ میلادی بگم!
      لامصب چطوری تا اواخر دهه ۸۰ تولید شدی؟؟
      من فککنم این ماشین رکورد در خط تولید بودن رو تا ابد در دنیای ماشین زد!!

      موافقم 11
      1. بهنام

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (904 ديدگاه)

        احتمالا اشتباهه تا ۱۹۵۰ تولید شده

      2. امیر دهقان

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (743 ديدگاه)

        منظور این نیست که فقط در یک نسل و با همین شکل و ظاهر تا سال 1987 تولید شده
        سری 70 و 75 در چندین نسل در اواخر دهه 80 تولید شد
        https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Series_70

  14. *ALI*

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    لیموزین های مرسدس بنز خیلی قشنگن به نظر من لیموزین به بنز و بنتلی بیشتر میاد تازه پژو پارس لیموزین هم داریم خخخخخ

    موافقم 10
    مخالفم 3
  15. امیرمسعود

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    باتشکرازآقای امیردهقان بابت مطالب ارزنده.

  16. محمد امین

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    جلال و جبروت داره از سر و روی مرسدس 600 می باره
    هرچقدر در وصف زیبایی، انجین، تکنولوژی و کیفیت ساخت این ماشین نوشته بشه کمه
    واقعا لقب بهترین لیموزین تاریخ برازنده شه

  17. حسین دهمرد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    وقتی حرف از لیموزین میشه اولویت با بنزه . ممکنه بنتلی و رولزرویز لوکستر باشن اما تو این رده پرستیژ بنز یه کلاس جداگانه هست.

  18. JaMsHiD

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2753 ديدگاه)

    کامنت اول نوشته بود لیموزین فقط سمند سریر
    رفتم سرچ کردم و دیدم بله😂
    چه سمی ساخته ویران خودرو !
    یه مانیتور و کنسول وسط ردیف عقب اضافه کرده شده لیموزین فقط ستون وسط پهن تر شده😂

  19. آرش

    ۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ببخشید این دایملر با کمپانی دایملر بنز آلمان ارتباطی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا