در این مقاله خواندنی به برخی از بهترین وسایل نقلیه دنیا با قدرتی کمتر از ۱۰۰ اسب بخار اشاره خواهیم کرد.
یکی از خودروهای شاخص مرسدس AMG در چند سال اخیر را میتوان A35 دانست که محصولی پرقدرت، خوشساخت و باکیفیت است. پیشرانه ۲ لیتری توربوی این خودرو ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکند که برای ثبت صفر تا صد کمتر از ۵ ثانیه کافی خواهد بود. مرسدس بنز همچنین مدل جدید A45 با قدرت ۴۱۵ اسب بخار را هم تولید کرده که ۲۵ درصد قویتر از A35 است اما آیا ۲۵ درصد هیجان بیشتری را هم ارائه میکند؟ البته که نه! خود A35 هم گزینهای فوقالعاده برای سواری لذتبخش نیست بلکه صرفاً خودرویی بسیار سریع و پرفورمنس محسوب میشود.
مسابقه اسب بخار بین خودروسازان کاملاً از کنترل خارج شده و یک هاچبک درصورتیکه قدرت ۱۵۰ اسب بخاری داشته باشد اصلاً به چشم نخواهد آمد و همین موضوع درباره سوپر اسپرتی با قدرت کمتر از ۶۰۰ اسب بخار هم صدق میکند. همه اینها ترفندهای بازاریابی هستند و مهندسان میدانند که اقدامات لازم برای افزایش قدرت خودرو همواره به معنی افزایش وزن خواهد بود. شما برای تجربه لذت و هیجان در یک خودرو نیازی به قدرت زیاد ندارید و کافی است دراینباره از مالکان سیتروئن 2CV یا ژیان بپرسید. مالکان مینی کوپر S هم با پیشرانهای نه چندان پرقدرت لحظات جذاب زیادی را تجربه کردهاند. در واقع خودروهای زیادی وجود دارند که با قدرت کمتر از ۱۰۰ اسب بخار سواری لذت بخشی را ارائه میکنند.
البته تنها خودروها نیستند که با چنین قدرتی میتوانند هیجان را به ارمغان بیاورند چراکه موتورسیکلتها و دیگر وسایل نقلیه هم وضعیت مشابهی دارند. برای مثال هواپیمای پایپر کاب یک وسیله نقلیه بسیار ساده با قدرت ۶۵ اسب بخار است اما پرواز با آن بسیار هیجانانگیز خواهد بود. برای اثبات این گفتهها کلکسیونی از وسایل نقلیه جذاب با قدرت کمتر از ۱۰۰ اسب بخار را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم. برخی از آنها قدیمی و برخی جدید هستند و حتی گزینه برقی نیز در بین این وسایل نقلیه وجود دارد.
بهترین وسایل نقلیه دنیا با قدرت کمتر از ۱۰۰ اسب بخار
اسمارت رودستر/کوپه کانورتیبل
بسیاری از افراد اروپایی نام گوردون موری را اصلاً نشنیدهاند اما در یکچیز با او مشترک خواهند بود: هم این افراد و هم موری مالک اسمارت رودستر هستند. همه افراد اگرچه از کمبودهای اسمارت آگاهی دارند اما بازهم به آن عشق میورزند. این اسمارت کوچک را میتوان یک خودروی اسپرت مینیاتوری و عالی دانست که نزدیکترین گزینه به آستین هیلی اسپریت قرن ۲۱ محسوب میشود. موری همچنین مالک اسپریت نیز هست.
پیشرانه ۳ سیلندر توربوی اسمارت تنها ۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. دو نسخه از این خودرو تولید شد که یکی رودستر ساده و دیگری کوپه کانورتیبل است که دومی کمی سنگینتر است و ۸۱۵ کیلوگرم وزن دارد. البته این مدل همچنان با نسبت قدرت به وزن ۹۸ اسب بخار به ازای هر تن خودرویی چابک و لذتبخش به شمار میرود.
آنچه باعث میشود اسمارت بسیار لذتبخش باشد ابعاد آن است. نهتنها شما میتوانید با اسمارت در بزرگراهها رانندگی کنید بلکه حس سرعتی بالاتر از واقعیت را نیز تجربه نمایید. البته مشکلاتی همچون نشتی آب به کابین و گیربکس ۶ سرعته کند و غیردقیق هم وجود دارند که میتوان با آنها کنار آمد. اسمارت رودستر عمر کوتاهی داشت و تنها از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ تولید شد. رودستر هرگز برای اسمارت پولساز نشد.
لوتوس ۶
بسیاری از افراد معتقدند رانندگی با خودرویی کمتوان همچون سیتروئن 2CV باعث میشود شما رانندهای بهتر و سریعتر شوید زیرا سواری نرم و مدیریت انرژی را میآموزید. حالا فکر کنید این نوع فلسفه در لوتوس ۶ بکار رود. محصول جالب لوتوس در اوایل تأسیس کمپانی یعنی سال ۱۹۵۴ تولید شد و مثال بارز حملونقل ساده به شمار میرود. چندین پیشرانه را میتوانستید برای لوتوس ۶ سفارش دهید اما پرطرفدارترین آنها نمونه ۱۱۷۲ سیسی فورد بود که قدرتش به ۴۰ اسب بخار میرسید.
رانندگی با لوتوس ۶ نیازمند میزانی از تمرکز است که رانندگان امروزی باید در زمان استفاده از سیستمهای دستیار راننده داشته باشند. ترمزهای کاسهای پشت رینگهای کمعرض هم حتی هیدرولیکی نبودند و با کابل فعال میشدند. گیربکس سه سرعته فورد نیز سبک خاصی دارد و باید به آن عادت کرد. بسیاری از مالکان هم فرمان خودرو را با نمونه مدرنتر عوض کردند هرچند کارشناسان خودرویی معتقدند فرمان استاندارد خودرو اگرچه مبهم عمل میکند اما لذت خاصی دارد.
فکر میکنیم این لوتوس کوچک بتواند جگوار XK120 را در جادههای تنگ و پیچدرپیچ ناراحت کند. جگوار از قدرت بیشتری استفاده میکند اما ترمزها و هندلینگ ضعیفی دارد. بسیاری از رانندگان مسابقات در دهه ۶۰ میلادی زمان زیادی را پشت فرمان لوتوس ۶ صرف کردهاند و درسهای زیادی را از آن آموختهاند.
تریومف تروکستون R
یکی دیگر از بهترین وسایل نقلیه دنیا با قدرت کمتر از ۱۰۰ اسب بخار محصول شرکت تریومف است. موتورسیکلتهای اسپرت طرفداران زیادی دارند اما گزینههای کمتوان زیادی نیز عرضه میشوند که میتوانند هیجان سواری زیادی را در بر داشته باشند. یافتن موتورسیکلتی با قدرت کمتر از ۱۰۰ اسب بخار کار سادهای است و انتخاب ما برای این لیست مدل تریومف تروکستون R است که از پیشرانه ۲ سیلندر ۱۲۰۰ سیسی آبخنک با ۹۶ اسب بخار قدرت استفاده میکند. نیروی تولیدی این موتورسیکلت ۲۰۶ کیلوگرمی از طریق گیربکس ۶ سرعته راهی چرخ میشود. تروکستون استاندارد از همین پیشرانه استفاده میکند اما فاقد سیستم تعلیق اولینز در بخش عقب و ترمزهای برمبو مدل R است.
تریومف اشارهای به حداکثر سرعت موتورسیکلت خود نداشته اما احتمالاً سقف سرعت آن به حدود ۲۲۰ کیلومتر در ساعت میرسد که بیشتر از سرعت لازم برای اکثر موتورسواران خواهد بود. تروکستون R از حالتهای سواری باران، جاده و اسپرت سود میبرد اما تحویل قدرت پیشرانه به حدی نرم است که حتی در حالت اسپرت و تیزترین وضعیت گاز نیز موتورسیکلت مشکلی در جادههای خیس نخواهد داشت.
اکثر موتورسیکلتهای قدیمی فاقد مانورپذیری عالی و ترمزهای قدرتمند هستند و لاستیکها چسبندگی مناسب ندارند؛ اما تریومف تروکستون R ترمزهایی استثنایی و هندلینگی جذاب دارد و قدرت پیشرانه آن کاقی به نظر میرسد؛ اما برای طرفداران همیشگی دنیای موتورسیکلت شاید دوکاتی پانیگیل V4 پدیده دیگری باشد. ما این موتورسیکلت را نه به خاطر قدرت فراتر از ۲۰۰ اسب بخار بلکه به خاطر طراحی زیاد و توجه به جزئیات و همچنین صدایی فوقالعاده دوست داریم.
ادامه دارد…
NAVID@@98
۱ بهمن ۱۴۰۲من وسایل نقلیه کمتر از صد اسب رو دوست دارم انتخابم از اینها لوتوس ۶ 😍
A.m.A
۲ بهمن ۱۴۰۲انتخاب من پراید با 63خر بخار و 90نیوتون سانتی متره
قطعا لذت خیلی بیشتری نسبت به ماشین ها و موتور های این لیست داره
𝐀𝐥𝐢
۱ بهمن ۱۴۰۲جالب بود
۱ بهمن ۱۴۰۲سلام پراید نیست جزوشون؟؟
زیر ۱۰۰ اسب هست !
ولی آنچنان سرعتی داره تا حدود ۱۵ ثانیه شما رو به دم در عالم برزخ میاره
بعدش از اون دنیا به خودتون نگاه کنین😐
به خودتون بخندید
♥️
فرشید
۲ بهمن ۱۴۰۲اگه منصف باشیم پراید محاسنی هم نسبت به بقیه خودروهای داخلی داره که هیچ وقت دیده نمیشه. مصرف سوخت مناسب، استهلاک پایین، هزینه نگهداری و تعمیر کم، دارای آپشن های ضروری مثل کولر یا قفل مرکزی و فرمون هیدرولیک، طراحی هماهنگ توی مدل ۱۳۱ و… در کل اونجوری که مورد تمسخر قرار میگیره ماشین بدی نیست جز امنیتش
الف.ی
۲ بهمن ۱۴۰۲چرا باید به موتوری که با 63 اسب بخار 7/8 لیتر در صد کیلومتر بنزین میسوزونه بگیم کم مصرف؟
در کل یک سری خودرو ها مخصوص استفاده های مسافت کوتاه در شهر هستن
همه جای دنیا هم تولید میشن
اسمارت فورتو
استون مارتین سیگنت
فیات 500
انتظار از این وسایل رفت و آمد با سرعت نهایتا 70-80 کیلومتر در شهره
و خب کارشون رو هم درست انجام میدن
درست میگی اینکه ما با خودرویی با تکنولوژی 30 سال پیش 150 تا تو جاده های درب و داغون پر میکنیم، تقصیر پراید نیست
Reza
۱ بهمن ۱۴۰۲وزن کم بهتر است تا قدرت بیشتر
این موضوعیه که مکلارن از اول سر لوحه خودش قرار داده بود. برای همین مدل هایی مثل p1و سنا و 720 و 765 و f1 و… بوجود اومدن که هر کدوم داخل سگمنت خودشون سوپر اسپرت ساز هایی مثل فراری و لامبورگینی و پورشه رو شکست بدن .
18:45
۱ بهمن ۱۴۰۲بازم از اون مقاله های خییلی جذااااب
ممنون شاهین جان 🙏❤️❤️
حسین
۱ بهمن ۱۴۰۲فورد فستیوا کو؟
parhamiof
۱ بهمن ۱۴۰۲مطلب جالبی بود ممنون از آقای احمدزاده.
علی جردن
۱ بهمن ۱۴۰۲ایران هنوز تو دوران ژیان و لوتوس و سال 1954 سیر می کنه
هنوزم خودروهای صفر بازارمون مثل ساینا کوییک و ۲۰۶ تیپ ۳ زیر ۱۰۰اسب هستند اونم تو سال 2024
فرشاد
۲ بهمن ۱۴۰۲عاملش کسایی ان که بهت دیسلایک دادن
ثبت نام کردن منتظر تحویل خودرو تو پاچشون هستن
NAVID۰۰۹۸
۲ بهمن ۱۴۰۲زیر ۱۰۰ اسب هستند ولی به سبب ایرانیبازیهامون از افتخاراتمونِ که به سرعت ۲۰۰ و فراتر میرسونیمشون و این چیزیست که برای شرکتهای مادر هم قفلِ😂🤦♂️!
datsun
۲ بهمن ۱۴۰۲پژو ۴۰۵ xu7 هم زیر صد اسبه
رهگذر
۳ بهمن ۱۴۰۲ایشاالله با غرض حرف نزده باشی و منظورت این نباشه که بقیه خودروهای تولید داخل بالای ۲۰۰ اسب هستن
اون چندتا بچه اسب بالای ۱۰۰ اسب بقیه تولیدات داخلی اینقدر باید زوربزنی تا بتونی ازش استفاده کنی که قبل از رسیدن خودت پاره میشی
ALI.S
۵ بهمن ۱۴۰۲خوب اینا خودرو شهری هستند.
چرا باید از ۱۰۰تا بیشتر قدرت داشته باشه؟
مگه توی شهر میخوای چندتا باهاش بری؟
Sajjad
۱ بهمن ۱۴۰۲همون اسب بخار بیشتر، جذابیت داره
Royal Driver
۱ بهمن ۱۴۰۲به به، تریومف! موتورسیکلت های تمیز و بسیار شکیلی داره🔥👌
Moh.86
۱ بهمن ۱۴۰۲با احترام ولی مقاله ناقصی بود
هلهل
۲ بهمن ۱۴۰۲فیات ۵۰۰ وارداتی ۲ میلیاردی
پ.ن : ولی جدی این عزیزان واردکننده فیات بیشتر از بقیه سود نمیگیرن( نمیدزدن ) چون قیمت اصلیش حدود ۲۰ هزار یورو هست یکم کمتر از النترا ولی ظاهر ماشینه یه جوریه ۲ میلیارد نمی ارزه تنها اشتباه اینا انتخاب ماشین غلط برای واردات بود کلا این ماشین در هر جایی غیر خیابان های ۲ متری ایتالیا نمی ارزه
علی جردن
۲ بهمن ۱۴۰۲لطفا برسی خودروهای کارکرده پرتون Gen2 بزارین توی نمایشگاه و دیوار قیمت پروتون Gen2 اتوماتیک از قبمت کوییک ارزون تره وسوسه شدم بخرم لطفا راهنماییم کنید آیا قطعات هست؟ تعمیرکار مخصوص می خواد یا هر مکانیکی راه می ندازه کاراشو؟
سیتروئن C5 نسل قدیم هم مفته ۶۰۰ تومن نمی دونم
هادی
۳ بهمن ۱۴۰۲سی پنج از نظر طراحی جلو تر از زمان خودش بود ولی فنی همون سرطان ۴۰۵ داره
Taha Malek
۲ بهمن ۱۴۰۲سوزوکی کاپوچینو یا هوندا بیت میتونستن حضور داشته باشن.
روزی که بازار ماشینای اسپرت احساس نیاز کنه به ماشین هایی سبک تر بجای قویتر اون روز بهترین خودرو های اسپرت متولد میشن نه به زور کربن و فایبر و گیربکس تیتانیومی فقط یه ماشین ساده با وزن کم ولی این ذهنیت که همه دنبال اسب بخار بیشترن از قدیم و ایام بوده و نمیشه ذهنیت عمومی رو تغییر داد.
مجتبی .
۲ بهمن ۱۴۰۲ژیانشو چون سوار شدم وواقعا لذت داشت هستم. دوستان انتهای مطلب نوشته ادامه دارد. پس احتمالا گزینه مدنظرتون خواهد بود منتظر قسمت بعدشیم چون واقعا اینطور ماشینا خریدش برا تعداد بیشتری مقدوره تواین اوضاء. البته اگه بذارن نادوستان.
BMW
۲ بهمن ۱۴۰۲لوتوس باحاله خدایی😅😊
رامتین
۲ بهمن ۱۴۰۲یاد ژیان بخیر. هر وقت ژیان میبینم یاد چاق و لاغر میوفتم!
هیچ
۳ بهمن ۱۴۰۲ایرانخودرو و سایپا : i am a joke to you?