بدون شک رقابت باعث پیشرفت میشود و در جهان خودروسازی بسیار به نفع مصرفکنندگان خواهد بود زیرا خودروسازان را مجبور به ساخت خودروهای بهتر میکند. ازاینرو، در ادامه به بزرگترین و طولانیترین رقابتهای تاریخ صنعت خودروسازی نگاهی خواهیم داشت.
رولزرویس و بنتلی
رولزرویس از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۹۸ مالک بنتلی بود و بنابراین دو شرکت رقابت دوستانهای باهم داشتند. خودروهای این دو شرکت هم معمولاً اشتراکات زیادی باهم داشتند. پسازاینکه ویکرز هردو برند را خرید، بنتلی حرکت در مسیری اسپرتتر را آغاز کرد اما این برند زمانی واقعاً متحول شد که در سال ۱۹۹۸ به امپراطوری فولکسواگن ملحق شد. در همان سالها رولزرویس هم به تملک بامو درآمد و امروز با گذشته ۲۵ سال از آن زمان، این دو نماد لوکس بریتانیا هنوز هم رقابتی سختی در بخشهای مختلف بازار مثل شاسیبلندها دارند.
مرسدس بنز و بامو
بدون شک یکی از قدیمیترین و مشهورترین رقابتها در تاریخ خودروسازی، رقابت بین مرسدس بنز و بامو است. هرچند بامو ابتدا بیشتر خودروهای اسپرت میساخت و مرسدس روی خودروهای لوکس تمرکز داشت اما با پایان دههٔ ۸۰، بامو تجمل را به محصولات خود افزود و مرسدس به اسپرت شدن علاقه نشان داد. برای چندین دهه، بامو سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس از بهترین و لوکسترین سدانهای جهان بودهاند و این رقابت در سال ۲۰۲۴ هنوز هم ادامه دارد.
کادیلاک و لینکلن
مشهورترین برندهای لوکس آمریکا بیشتر دوران حیات خود را صرف مبارزه برای جلب نظر خریداران خوشپوش و مقامات دولتی کردهاند. برای دههها، مدلهای مختلف لینکلن رؤسای جمهور آمریکا را جابجا میکردند اما کاخ سفید از زمان تحویل یک فلیتوود ضدگلوله در سال ۱۹۸۴، تا به امروز به کادیلاک وفادار مانده است. بااینحال، هردو برند فهمیدند که جابجایی روسای جمهور برای حفظ جایگاه در بازار کافی نیست و وجههٔ کادیلاک و لینکلن در دهههای ۸۰ و ۹۰ بشدت افول کرد. حتی فورد اعتراف کرد که در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸، لینکلن را تقریباً تعطیل کرده بود. بااینحال، از دههٔ ۲۰۲۰ هردو برند با ساخت خودروهایی که واقعاً لوکس هستند نه شبیه مدلهای ارزانتری با چرم بیشتر، بهآرامی تصویر خود را ارتقاء دادند و بجای تقلید از رقبای آلمانی، بار دیگر به ریشهها و اصالت خود بازگشتند.
فراری و لامبورگینی
فروچیو لامبورگینی، صنعتگر ثروتمندی از شمال ایتالیا، در سال ۱۹۶۳ شرکت خودروسازی خودش را راهاندازی کرد زیرا از خرابیهای فراری خود خسته شده بود. انزو فراری که با تندی فروچیو را از خود رانده بود، توجه چندانی به اولین خودروی لامبورگینی یعنی 350GT نداشت زیرا این یک کوپهٔ گرانقیمت بود که توسط شرکتی کوچک در تعدادی محدود ساخته میشد اما انزو نمیتوانست میورا را نادیده بگیرد. این خودرو که در سال ۱۹۶۶ به بازار آمد، بخش سوپراسپرتها را برای همیشه تغییر داد درحالیکه فراری اولین سوپراسپرت موتور وسط دوازده سیلندر خود را در سال ۱۹۷۳ به بازار فرستاد. هرچند فراری برای چندین دهه متعلق به فیات بود اما امروز برندی مستقل است درحالیکه لامبورگینی از سال ۱۹۹۸ زیر چتر گروه فولکسواگن قرار گرفت.
شورلت کامارو و فورد موستانگ
وقتی فورد در سال ۱۹۶۴ موستانگ را معرفی کرد، آمریکا غافلگیر شد. هدف این خودرو کورویر بود اما شورلت خیلی زود فهمید که برای رقابت با موستانگ به توسعهٔ یک مدل جدید نیاز دارد. اینگونه بود که در اواخر سال ۱۹۶۶ کامارو معرفی شد و رقابت بین این دو نام افسانهای شکل گرفت. این رقابت چندین دهه ادامه داشت و هرچند کامارو از سال ۲۰۰۲ برای مقطعی کنار رفت اما در سال ۲۰۰۹ دوباره بازگشت و تنور رقابت با موستانگ را داغ کرد. بااینحال، با خاتمهٔ تولید کامارو در آخر سال ۲۰۲۳، به نظر میرسد این رقابت برای همیشه تمام شده باشد.
شورلت سیلورادو و فورد F150
فورد سری F برای ۴۳ سال متوالی پرفروشترین پیکاپ آمریکا و برای ۳۸ سال پرفروشترین خودروی این کشور بوده است. شورلت اما بیش از چهار دهه تلاش کرده است تا رقیب خود را از تخت پادشاهی پایین بکشد و هرچند بارها بسیار به آن نزدیک شده اما سیلورادو هنوز نتوانسته است بیشتر از سری F بفروشد. در سال ۲۰۲۳، درحالیکه فروش پیکاپ فورد ۷۵۰ هزار دستگاه بود، سیلورادو ۵۴۳ هزار دستگاه فروخته است.
فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ و مکلارن P1
علاقهمندان به خودرو، فراری لافراری، پورشه ۹۱۸ و مکلارن P1 را تثلیث مقدس میدانند. این خودروها که در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ معرفی شدند، اولین ماشینهای تولیدی بودند که نشان دادند از قوای محرکهٔ هیبریدی هم میتوان برای تولید پرفورمنس شگفتانگیز و دستیابی به شتابهای گیجکننده استفاده کرد. این خودروها هر سه تولید محدود بودند و با وجود قیمت هفترقمی، تمام نمونههای آنها بهسرعت فروخته شد. بااینحال، هنوز نتوانستهایم جایگزین تثلیث مقدس را ببینیم.
فیات ۵۰۰ و مینی
مینی و فیات ۵۰۰ در دههٔ ۵۰ در پاسخ به نیاز بازار اروپای پس از جنگ به خودروهای ارزانقیمت به بازار آمدند. سپس در اواخر دههٔ ۹۰، زمانی که فولکسواگن با معرفی نیو بیتل مسیر احیای خودروهای رترو را آغاز کرد، مینی تحت تملک بامو نمادینترین خودروی انگلستان را بازگرداند. در سال ۲۰۰۷ نیز فیات با احیای ۵۰۰ به این جمع اضافه شد. مینی کوپر و فیات ۵۰۰ جدید در بازار اروپا بسیار موفق عمل کردند به رهبران این بخش جدید بازار تبدیل شدند. امروز هم فیات و مینی نسل جدید هردوی این هاچبکها را بهصورت الکتریکی ارائه کردند تا این رقابت همچنان ادامه داشته باشد.
فورد فالکون و هولدن کومودور
برای چندین دهه، فورد فالکون و هولدن کومودور از محبوبترین خودروهای استرالیا بودند. این خودروهای بزرگ دیفرانسیل عقب طی این سالها در انواع مختلفی مثل نسخههای V8 اسپرت قدرتمند، کوپه و پیکاپ اسپرت ساخته شدند. بااینحال، محبوبیت کومودور و فالکون در دههٔ ۲۰۰۰ کاهش یافت زیرا استرالیاییها به برندهای خارجی مثل تویوتا و همینطور شاسیبلندها روی آوردند. به همین دلیل، فورد زمانی که در سال ۲۰۱۶ به تولید خودرو در استرالیا پایان داد، نام فالکون را کنار گذاشت و کومودور هم پسازاینکه در آخر عمر خود به نسخهٔ ریبج شدهٔ اوپل اینسیگنیا تبدیل شد، در سال ۲۰۱۹ به دلیل فروش پایین کنار رفت.
هوندا آکورد و تویوتا کمری
آکورد و کمری از دههٔ ۸۰ خصوصاً در ایالاتمتحده رقابت بسیار سختی باهم دارند. این ماشینها هردو با قیمت مناسب و قابلیت اطمینان بالا، جزء پرفروشترین سدانهای بازار آمریکا هستند. البته آکورد و کمری از دههٔ ۲۰۲۰ با یک دشمن مشترک بنام شاسیبلندها مواجه شدهاند که باعث شده فروش آنها بسیار کاهش پیدا کند اما بااینحال هنوز هم در لیست پرفروشترین خودروهای آمریکا دیده میشوند.
جیپ واگنییر و رنجروور
واگنییر و رنجروور نباید رقیب یکدیگر میشدند زیرا با فاصلهٔ هشت سال نسبت به یکدیگر به بازار آمدند و خریداران کاملاً متفاوتی را هدف قرار داده بودند. بااینحال، در اواخر دههٔ ۸۰ با افزایش تقاضا برای شاسیبلندهای لوکس در آمریکا، این دو خودرو برای مدت کوتاهی به رقیب هم تبدیل شدند. هردو خودرو در آن زمان بیش از یک دهه سن داشتند اما هنوز هم بهطور شگفتانگیزی با استقبال خریداران مواجه بودند. این رقابت در دههٔ ۹۰ کمرنگ شد زیرا رنجروور بهتدریج لوکستر شد و واگنییر با مدل غیرلوکس گرند چروکی جایگزین شد اما در سال ۲۰۲۱ زمانی که واگنییر احیا شد، این دو خودرو دوباره باهم ملاقات کردند.
میتسوبیشی لنسر اوولوشن و سوبارو WRX STI
رقابت بین این دو نامه افسانه از مسابقات رالی WRC آغاز شد. رانندهٔ فنلاندی «تامی مکین» از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ با لنسر اوولوشن برنده عنوان قهرمانی رانندهها شد و ایمپرزا بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ عنوان قهرمانی سازندگان را به دست آورد. هرچند هردو شرکت نهایتاً از رالی خارج شدند اما رقابت آنها در طول دههٔ ۲۰۰۰ در جادهها همچنان ادامه داشت تا اینکه میتسوبیشی در سال ۲۰۱۶ به تولید لنسر اوولوشن پایان داد.
پژو و رنو
دو خودروساز بزرگ فرانسه بیش از یک قرن است که در اروپا باهم رقابت کردهاند. از لحاظ فروش رنو معمولاً در صدر بوده اما پژو هم خیلی عقبتر نبوده است. گروه PSA (پژو و سیتروئن) با برند دیاس وارد بخش لوکس شد درحالیکه داچیا برای رنو امکان ورود به بخش پایینی بازار را فراهم کرد.
پیام۲
۴ اسفند ۱۴۰۲وایپر و کوروت (تا حدی)
پیام
۴ اسفند ۱۴۰۲این پیام ۲ من نیستما! بعدا نگید اکانت زدی 😂😂😂
amir
۴ اسفند ۱۴۰۲لازم نیست خودتو لو بدی میدونیم کدوم اکانتا ماله توعه
پیام۲
۴ اسفند ۱۴۰۲معلومه تو اگه می دونستی وایپر چیه سراغ هیونداع نمی رفتی
برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)
۵ اسفند ۱۴۰۲اینو😂😂
Drifter
۴ اسفند ۱۴۰۲مگه افسانهای تر از رقابت سایپا و ایران خودرو هم هست ؟!
در ساخت و فروش ارابه مرگ و بلیط گرانبهای پرواز مستقیم و یک طرفه به سوی خدا
rita
۴ اسفند ۱۴۰۲تویوتا و نیسان چطور؟؟؟لندکروز و پاترول؟؟؟
JaMsHiD
۴ اسفند ۱۴۰۲رقابت پاترول و لندکروزر
رقابت لانچیا و آئودی
اینا هم اضافه کنید
برای گلف هم که واقعا دوستش دارم رقیبی درخور پیدا نکردم
وی
۴ اسفند ۱۴۰۲گلف gti یا R و سیویک R
JaMsHiD
۵ اسفند ۱۴۰۲تنها رقیب در خور که واقعا هات هاچ باشه و قیمت رقابتی داشته باشه و ست آپ رالی داشته باشه و سیستم تمام چرخ محرک داشته باشه کرولا GR هست . البته نظر شخصیه .
Taha Ayoobi
۴ اسفند ۱۴۰۲لانچیا و آئودی؟
JaMsHiD
۵ اسفند ۱۴۰۲توی رالی
𝐀𝐥𝐢
۴ اسفند ۱۴۰۲سه الماس
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/Cars-7-14.jpg
Mr.Lucifer
۴ اسفند ۱۴۰۲هوندا nsx و فراری 348
فورد و فراری
Arshia m3csl
۴ اسفند ۱۴۰۲چرا رقابت کوروت و 911 نبود؟ این دو اسطوره همیشه رقابت جذابی داشتن و حتی فراری و لامبورگینی رو به لرزه در اووردن تو طول تاریخ
Mr.Lucifer
۴ اسفند ۱۴۰۲هوندا nsx و فراری 348
فورد و فراری
شلبی دیتونا و فراری 250 gto
محمدهادی
۴ اسفند ۱۴۰۲همه این دو گانه ها جذاب و تامل برانگیزن
ولی بنز و بی ام و و لامبورگینی و فراری یه چیز دیگه ن بنظرم
Taha Ayoobi
۴ اسفند ۱۴۰۲اونا اصن نمادین هستن
محمدهادی
۴ اسفند ۱۴۰۲البته تویوتا کمری و هوندا آکورد هم خیلی نکته دارن
جرمی کلارکسون
۴ اسفند ۱۴۰۲رقابت ۲۰۶ و لندکروز به گفته مدیران 🤣🤣🤣
yaghoub
۴ اسفند ۱۴۰۲رقابت میتونه به نفع هر دو رقیب باشه . همون طور که تو این لیست هم معلومه اکثر موارد هردو رقیب همدیگه رو کشیدن بالا .
Taha Ayoobi
۴ اسفند ۱۴۰۲چه لیست درخشانی
حسن
۴ اسفند ۱۴۰۲یه جا برندها را کنار هم گذاشتی یه جا خودروها را میشد دو تا مطلب زیبا در مورد هر کدوم نوشت
8Dark8Night8
۴ اسفند ۱۴۰۲جادار از خیلی از رقابتا فیلم ساخته بشه این اواخر لانچیاvsآئودی ۲۰۲۴ ، لامبورگینی ۲۰۲۲ ، فراری ۲۰۲۳ رو دیدم قبل اونوم چند سال پیش فورد vs فراری بود
BMW
۴ اسفند ۱۴۰۲چه جالب همشون خوبن🥲😁
Viper_v10
۴ اسفند ۱۴۰۲ایران خودرو و سایپا
ALI.S
۴ اسفند ۱۴۰۲شاید بشود یک تصمیمی بین همشون گرفتن.
اما انتخاب بین فراری و لامبورگینی یا مرسدسبنز و بیمر واقعاً سخته!
این دو رقابت تاریخ صنعت خودروسازی هستش!
نمادین و غیرقابل انکار…
Alireza
۴ اسفند ۱۴۰۲احیانا 911 و کوروت چی پس، کلا اسم رقابت میاد اول اینا میان تو ذهنم
امیرعلی
۴ اسفند ۱۴۰۲توی عکس لنسر و سوبارو
جالب بود که رنگ ها جابجا بودن یعنی ما بیشتر لنسر رو با رنگ قرمز دیدیم و سوبارو ها رو با رنگ آبی.
Dan
۴ اسفند ۱۴۰۲ایران خودرو و سایپا
aliasn
۴ اسفند ۱۴۰۲اگه رنگ میتسو و سوبارو تو عکس درست بود اینو مینوشتم که البته دارم می نویسم🙂😀 ” اسکورپیون و ساب زیروی دنیای خودرو”
amirboss
۵ اسفند ۱۴۰۲از همه بیشتر رقابت فراری و لامبورگینی,ماستنگ و کامارو, میتسو و سوبارو رو میپسندم
رقیب سومی هایی هم بودن که اگه بودن جذاب میشد
مثل ماستنگ و کامارو و چلنجر, بنز و ب ام و و آئودی,
هالدن و واکسهال و اپل, لکسس و اینفینیتی و نیسان, کادیلاک و بیوک و لینکلن و…
یه سری خودروسازها هم هستن که جایگاهی که دارن حقشون نیست و میتونستن یه رقیب قدر باشن تا یه مترسک خودروساز
مثل ام جی و مازراتی و بیوک و اپل
علی
۵ اسفند ۱۴۰۲رقابت خوبه ولی پادشاه خودورو ها لامبورگینی هست. ملکه خودروها مرسدس خانم بنز وسلام مابقی رعیت هستن
علی
۵ اسفند ۱۴۰۲لامبورگینی قدرت و ابهت پادشاه رو داره. وقتی میبینی میگی جلل خالق واوووو هیجان میگیری وحشت میکنی مرسدس زیبایی و وقار ملکه رو داره وقتی میبینی احساساتی میشی مرسدس رومانتیک هست. لامبورگینی دراماتیک
رهگذر
۵ اسفند ۱۴۰۲پاترول و لند کروز
اینفینیتی کیو ایکس ۸۰ و لکسوس ال ایکس ۵۷۰
پورشه ۹۱۱ و جی تی ار
اکورا nsx و جی تی ار نیسمو
نیسان تایتان و تویوتا تاندرا
پس رقابت اینا چیشد؟!
برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)
۵ اسفند ۱۴۰۲رقابت نیسان جی تی ار از ۳۴ و تویتا سوپرا ام کی ۴
Muscle car
۵ اسفند ۱۴۰۲حیفه کامارو تموم بشه….
موستانگ و کامارو
سوبارو و میتسوبیشی
بنز و بی ام و
فراری و لامبورگینی
از بهترین ها بودن
باید پورشه ۹۱۸ و آئودی R8 هم میذاشتید
Muscle car
۵ اسفند ۱۴۰۲تویوتا سوپرا و نیسان اسکایلاین
رضا
۷ اسفند ۱۴۰۲همه عالی
ولی بی ام و یه عشقه دیگس