چشم اندازهفته نامه

بزرگ‌ترین رقابت‌ها در تاریخ خودروسازی، از فراری و لامبورگینی تا موستانگ و کامارو

بدون شک رقابت باعث پیشرفت می‌شود و در جهان خودروسازی بسیار به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود زیرا خودروسازان را مجبور به ساخت خودروهای بهتر می‌کند. ازاین‌رو، در ادامه به بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رقابت‌های تاریخ صنعت خودروسازی نگاهی خواهیم داشت.

رولزرویس و بنتلی

رولزرویس از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۹۸ مالک بنتلی بود و بنابراین دو شرکت رقابت دوستانه‌ای باهم داشتند. خودروهای این دو شرکت هم معمولاً اشتراکات زیادی باهم داشتند. پس‌ازاینکه ویکرز هردو برند را خرید، بنتلی حرکت در مسیری اسپرت‌تر را آغاز کرد اما این برند زمانی واقعاً متحول شد که در سال ۱۹۹۸ به امپراطوری فولکس‌واگن ملحق شد. در همان سال‌ها رولزرویس هم به تملک ب‌ام‌و درآمد و امروز با گذشته ۲۵ سال از آن زمان، این دو نماد لوکس بریتانیا هنوز هم رقابتی سختی در بخش‌های مختلف بازار مثل شاسی‌بلندها دارند.

مرسدس بنز و ب‌ام‌و

بدون شک یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین رقابت‌ها در تاریخ خودروسازی، رقابت بین مرسدس بنز و ب‌ام‌و است. هرچند ب‌ام‌و ابتدا بیشتر خودروهای اسپرت می‌ساخت و مرسدس روی خودروهای لوکس تمرکز داشت اما با پایان دههٔ ۸۰، ب‌ام‌و تجمل را به محصولات خود افزود و مرسدس به اسپرت شدن علاقه نشان داد. برای چندین دهه، ب‌ام‌و سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس از بهترین و لوکس‌ترین سدان‌های جهان بوده‌اند و این رقابت در سال ۲۰۲۴ هنوز هم ادامه دارد.

کادیلاک و لینکلن

مشهورترین برندهای لوکس آمریکا بیشتر دوران حیات خود را صرف مبارزه برای جلب نظر خریداران خوش‌پوش و مقامات دولتی کرده‌اند. برای دهه‌ها، مدل‌های مختلف لینکلن رؤسای جمهور آمریکا را جابجا می‌کردند اما کاخ سفید از زمان تحویل یک فلیت‌وود ضدگلوله در سال ۱۹۸۴، تا به امروز به کادیلاک وفادار مانده است. بااین‌حال، هردو برند فهمیدند که جابجایی روسای جمهور برای حفظ جایگاه در بازار کافی نیست و وجههٔ کادیلاک و لینکلن در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ بشدت افول کرد. حتی فورد اعتراف کرد که در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸، لینکلن را تقریباً تعطیل کرده بود. بااین‌حال، از دههٔ ۲۰۲۰ هردو برند با ساخت خودروهایی که واقعاً لوکس هستند نه شبیه مدل‌های ارزان‌تری با چرم بیشتر، به‌آرامی تصویر خود را ارتقاء دادند و بجای تقلید از رقبای آلمانی، بار دیگر به ریشه‌ها و اصالت خود بازگشتند.

فراری و لامبورگینی

فروچیو لامبورگینی، صنعتگر ثروتمندی از شمال ایتالیا، در سال ۱۹۶۳ شرکت خودروسازی خودش را راه‌اندازی کرد زیرا از خرابی‌های فراری خود خسته شده بود. انزو فراری که با تندی فروچیو را از خود رانده بود، توجه چندانی به اولین خودروی لامبورگینی یعنی 350GT نداشت زیرا این یک کوپهٔ گران‌قیمت بود که توسط شرکتی کوچک در تعدادی محدود ساخته می‌شد اما انزو نمی‌توانست میورا را نادیده بگیرد. این خودرو که در سال ۱۹۶۶ به بازار آمد، بخش سوپراسپرت‌ها را برای همیشه تغییر داد درحالی‌که فراری اولین سوپراسپرت موتور وسط دوازده سیلندر خود را در سال ۱۹۷۳ به بازار فرستاد. هرچند فراری برای چندین دهه متعلق به فیات بود اما امروز برندی مستقل است درحالی‌که لامبورگینی از سال ۱۹۹۸ زیر چتر گروه فولکس‌واگن قرار گرفت.

شورلت کامارو و فورد موستانگ

وقتی فورد در سال ۱۹۶۴ موستانگ را معرفی کرد، آمریکا غافلگیر شد. هدف این خودرو کورویر بود اما شورلت خیلی زود فهمید که برای رقابت با موستانگ به توسعهٔ یک مدل جدید نیاز دارد. این‌گونه بود که در اواخر سال ۱۹۶۶ کامارو معرفی شد و رقابت بین این دو نام افسانه‌ای شکل گرفت. این رقابت چندین دهه ادامه داشت و هرچند کامارو از سال ۲۰۰۲ برای مقطعی کنار رفت اما در سال ۲۰۰۹ دوباره بازگشت و تنور رقابت با موستانگ را داغ کرد. بااین‌حال، با خاتمهٔ تولید کامارو در آخر سال ۲۰۲۳، به نظر می‌رسد این رقابت برای همیشه تمام شده باشد.

شورلت سیلورادو و فورد F150

فورد سری F برای ۴۳ سال متوالی پرفروش‌ترین پیکاپ آمریکا و برای ۳۸ سال پرفروش‌ترین خودروی این کشور بوده است. شورلت اما بیش از چهار دهه تلاش کرده است تا رقیب خود را از تخت پادشاهی پایین بکشد و هرچند بارها بسیار به آن نزدیک شده اما سیلورادو هنوز نتوانسته است بیشتر از سری F بفروشد. در سال ۲۰۲۳، درحالی‌که فروش پیکاپ فورد ۷۵۰ هزار دستگاه بود، سیلورادو ۵۴۳ هزار دستگاه فروخته است.

فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ و مک‌لارن P1

علاقه‌مندان به خودرو، فراری لافراری، پورشه ۹۱۸ و مک‌لارن P1 را تثلیث مقدس می‌دانند. این خودروها که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ معرفی شدند، اولین ماشین‌های تولیدی بودند که نشان دادند از قوای محرکهٔ هیبریدی هم می‌توان برای تولید پرفورمنس شگفت‌انگیز و دستیابی به شتاب‌های گیج‌کننده استفاده کرد. این خودروها هر سه تولید محدود بودند و با وجود قیمت هفت‌رقمی، تمام نمونه‌های آن‌ها به‌سرعت فروخته شد. بااین‌حال، هنوز نتوانسته‌ایم جایگزین تثلیث مقدس را ببینیم.

فیات ۵۰۰ و مینی

مینی و فیات ۵۰۰ در دههٔ ۵۰ در پاسخ به نیاز بازار اروپای پس از جنگ به خودروهای ارزان‌قیمت به بازار آمدند. سپس در اواخر دههٔ ۹۰، زمانی که فولکس‌واگن با معرفی نیو بیتل مسیر احیای خودروهای رترو را آغاز کرد، مینی تحت تملک ب‌ام‌و نمادین‌ترین خودروی انگلستان را بازگرداند. در سال ۲۰۰۷ نیز فیات با احیای ۵۰۰ به این جمع اضافه شد. مینی کوپر و فیات ۵۰۰ جدید در بازار اروپا بسیار موفق عمل کردند به رهبران این بخش جدید بازار تبدیل شدند. امروز هم فیات و مینی نسل جدید هردوی این هاچ‌بک‌ها را به‌صورت الکتریکی ارائه کردند تا این رقابت همچنان ادامه داشته باشد.

فورد فالکون و هولدن کومودور

برای چندین دهه، فورد فالکون و هولدن کومودور از محبوب‌ترین خودروهای استرالیا بودند. این خودروهای بزرگ دیفرانسیل عقب طی این سال‌ها در انواع مختلفی مثل نسخه‌های V8 اسپرت قدرتمند، کوپه و پیکاپ اسپرت ساخته شدند. بااین‌حال، محبوبیت کومودور و فالکون در دههٔ ۲۰۰۰ کاهش یافت زیرا استرالیایی‌ها به برندهای خارجی مثل تویوتا و همین‌طور شاسی‌بلندها روی آوردند. به همین دلیل، فورد زمانی که در سال ۲۰۱۶ به تولید خودرو در استرالیا پایان داد، نام فالکون را کنار گذاشت و کومودور هم پس‌ازاینکه در آخر عمر خود به نسخهٔ ری‌بج شدهٔ اوپل اینسیگنیا تبدیل شد، در سال ۲۰۱۹ به دلیل فروش پایین کنار رفت.

هوندا آکورد و تویوتا کمری

آکورد و کمری از دههٔ ۸۰ خصوصاً در ایالات‌متحده رقابت بسیار سختی باهم دارند. این ماشین‌ها هردو با قیمت مناسب و قابلیت اطمینان بالا، جزء پرفروش‌ترین سدان‌های بازار آمریکا هستند. البته آکورد و کمری از دههٔ ۲۰۲۰ با یک دشمن مشترک بنام شاسی‌بلندها مواجه شده‌اند که باعث شده فروش آن‌ها بسیار کاهش پیدا کند اما بااین‌حال هنوز هم در لیست پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا دیده می‌شوند.

جیپ واگنییر و رنجروور

واگنییر و رنجروور نباید رقیب یکدیگر می‌شدند زیرا با فاصلهٔ هشت سال نسبت به یکدیگر به بازار آمدند و خریداران کاملاً متفاوتی را هدف قرار داده بودند. بااین‌حال، در اواخر دههٔ ۸۰ با افزایش تقاضا برای شاسی‌بلندهای لوکس در آمریکا، این دو خودرو برای مدت کوتاهی به رقیب هم تبدیل شدند. هردو خودرو در آن زمان بیش از یک دهه سن داشتند اما هنوز هم به‌طور شگفت‌انگیزی با استقبال خریداران مواجه بودند. این رقابت در دههٔ ۹۰ کمرنگ شد زیرا رنجروور به‌تدریج لوکس‌تر شد و واگنییر با مدل غیرلوکس گرند چروکی جایگزین شد اما در سال ۲۰۲۱ زمانی که واگنییر احیا شد، این دو خودرو دوباره باهم ملاقات کردند.

میتسوبیشی لنسر اوولوشن و سوبارو WRX STI

رقابت بین این دو نامه افسانه از مسابقات رالی WRC آغاز شد. رانندهٔ فنلاندی «تامی مکین» از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ با لنسر اوولوشن برنده عنوان قهرمانی راننده‌ها شد و ایمپرزا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ عنوان قهرمانی سازندگان را به دست آورد. هرچند هردو شرکت نهایتاً از رالی خارج شدند اما رقابت آن‌ها در طول دههٔ ۲۰۰۰ در جاده‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه میتسوبیشی در سال ۲۰۱۶ به تولید لنسر اوولوشن پایان داد.

پژو و رنو

دو خودروساز بزرگ فرانسه بیش از یک قرن است که در اروپا باهم رقابت کرده‌اند. از لحاظ فروش رنو معمولاً در صدر بوده اما پژو هم خیلی عقب‌تر نبوده است. گروه PSA (پژو و سیتروئن) با برند دی‌اس وارد بخش لوکس شد درحالی‌که داچیا برای رنو امکان ورود به بخش پایینی بازار را فراهم کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۹ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. پیام۲

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (278 ديدگاه)

    وایپر و کوروت (تا حدی)

    موافقم 71
    مخالفم 10
    1. پیام

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      این پیام ۲ من نیستما! بعدا نگید اکانت زدی 😂😂😂

      موافقم 22
      مخالفم 27
      1. amir

        ۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        لازم نیست خودتو لو بدی میدونیم کدوم اکانتا ماله توعه

        موافقم 32
        مخالفم 7
      2. پیام۲

        ۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (278 ديدگاه)

        معلومه تو اگه می دونستی وایپر چیه سراغ هیونداع نمی رفتی

        موافقم 29
        مخالفم 1
      3. برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)

        ۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        اینو😂😂

  2. Drifter

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    مگه افسانه‌ای تر از رقابت سایپا و ایران خودرو هم هست ؟!
    در ساخت و فروش ارابه مرگ و بلیط گرانبهای پرواز مستقیم و یک طرفه به سوی خدا

    موافقم 142
    مخالفم 5
  3. rita

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    تویوتا و نیسان چطور؟؟؟لندکروز و پاترول؟؟؟

    موافقم 67
    مخالفم 3
  4. JaMsHiD

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    رقابت پاترول و لندکروزر
    رقابت لانچیا و آئودی
    اینا هم اضافه کنید
    برای گلف هم که واقعا دوستش دارم رقیبی درخور پیدا نکردم

    موافقم 26
    مخالفم 14
    1. وی

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (375 ديدگاه)

      گلف gti یا R و سیویک R

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. JaMsHiD

        ۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2767 ديدگاه)

        تنها رقیب در خور که واقعا هات هاچ باشه و قیمت رقابتی داشته باشه و ست آپ رالی داشته باشه و سیستم تمام چرخ محرک داشته باشه کرولا GR هست . البته نظر شخصیه .

        موافقم 4
        مخالفم 5
    2. Taha Ayoobi

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4323 ديدگاه)

      لانچیا و آئودی؟

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. JaMsHiD

        ۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2767 ديدگاه)

        توی رالی

  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)
  6. Mr.Lucifer

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    هوندا nsx و فراری 348
    فورد و فراری

    موافقم 16
    مخالفم 5
  7. Arshia m3csl

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    چرا رقابت کوروت و 911 نبود؟ این دو اسطوره همیشه رقابت جذابی داشتن و حتی فراری و لامبورگینی رو به لرزه در اووردن تو طول تاریخ

    موافقم 24
    مخالفم 15
  8. Mr.Lucifer

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    هوندا nsx و فراری 348
    فورد و فراری
    شلبی دیتونا و فراری 250 gto

    موافقم 14
    مخالفم 4
  9. محمدهادی

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    همه این دو گانه ها جذاب و تامل برانگیزن
    ولی بنز و بی ام و و لامبورگینی و فراری یه چیز دیگه ن بنظرم

    موافقم 40
    مخالفم 7
    1. Taha Ayoobi

      ۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4323 ديدگاه)

      اونا اصن نمادین هستن

      موافقم 15
      مخالفم 2
  10. محمدهادی

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    البته تویوتا کمری و هوندا آکورد هم خیلی نکته دارن

    موافقم 16
    مخالفم 4
  11. جرمی کلارکسون

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    رقابت ۲۰۶ و لندکروز به گفته مدیران 🤣🤣🤣

    موافقم 48
    مخالفم 6
  12. yaghoub

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    رقابت می‌تونه به نفع هر دو رقیب باشه . همون طور که تو این لیست هم معلومه اکثر موارد هردو رقیب همدیگه رو کشیدن بالا .

    موافقم 16
    مخالفم 1
  13. Taha Ayoobi

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    چه لیست درخشانی

    موافقم 10
    مخالفم 1
  14. حسن

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    یه جا برندها را کنار هم گذاشتی یه جا خودروها را میشد دو تا مطلب زیبا در مورد هر کدوم نوشت

    موافقم 11
    مخالفم 1
  15. 8Dark8Night8

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    جادار از خیلی از رقابتا فیلم ساخته بشه این اواخر لانچیاvsآئودی ۲۰۲۴ ، لامبورگینی ۲۰۲۲ ، فراری ۲۰۲۳ رو دیدم قبل اونوم چند سال پیش فورد vs فراری بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  16. BMW

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    چه جالب همشون خوبن🥲😁

    موافقم 4
    مخالفم 1
  17. Viper_v10

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا

    موافقم 11
    مخالفم 2
  18. ALI.S

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    شاید بشود یک تصمیمی بین همشون گرفتن.
    اما انتخاب بین فراری و لامبورگینی یا مرسدس‌بنز و بیمر واقعاً سخته!
    این دو رقابت تاریخ صنعت خودروسازی هستش!
    نمادین و غیر‌قابل انکار…

    موافقم 17
    مخالفم 1
  19. Alireza

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (639 ديدگاه)

    احیانا 911 و کوروت چی پس، کلا اسم رقابت میاد اول اینا میان تو ذهنم

    موافقم 7
    مخالفم 9
  20. امیرعلی

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    توی عکس لنسر و سوبارو
    جالب بود که رنگ ها جابجا بودن یعنی ما بیشتر لنسر رو با رنگ قرمز دیدیم و سوبارو ها رو با رنگ آبی.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  21. Dan

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (682 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا

    موافقم 6
    مخالفم 1
  22. aliasn

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    اگه رنگ میتسو و سوبارو تو عکس درست بود اینو مینوشتم که البته دارم می نویسم🙂😀 ” اسکورپیون و ساب زیروی دنیای خودرو”

    موافقم 6
    مخالفم 3
  23. amirboss

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (730 ديدگاه)

    از همه بیشتر رقابت فراری و لامبورگینی,ماستنگ و کامارو, میتسو و سوبارو رو میپسندم
    رقیب سومی هایی هم بودن که اگه بودن جذاب میشد
    مثل ماستنگ و کامارو و چلنجر, بنز و ب ام و و آئودی,
    هالدن و واکسهال و اپل, لکسس و اینفینیتی و نیسان, کادیلاک و بیوک و لینکلن و…
    یه سری خودروسازها هم هستن که جایگاهی که دارن حقشون نیست و میتونستن یه رقیب قدر باشن تا یه مترسک خودروساز
    مثل ام جی و مازراتی و بیوک و اپل

    موافقم 9
    مخالفم 1
  24. علی

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (800 ديدگاه)

    رقابت خوبه ولی پادشاه خودورو ها لامبورگینی هست. ملکه خودروها مرسدس خانم بنز وسلام مابقی رعیت هستن

    موافقم 4
    مخالفم 8
  25. علی

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (800 ديدگاه)

    لامبورگینی قدرت و ابهت پادشاه رو داره. وقتی میبینی میگی جلل خالق واوووو هیجان میگیری وحشت میکنی مرسدس زیبایی و وقار ملکه رو داره وقتی میبینی احساساتی میشی مرسدس رومانتیک هست. لامبورگینی دراماتیک

    موافقم 5
    مخالفم 3
  26. رهگذر

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (304 ديدگاه)

    پاترول و لند کروز
    اینفینیتی کیو ایکس ۸۰ و لکسوس ال ایکس ۵۷۰
    پورشه ۹۱۱ و جی تی ار
    اکورا nsx و جی تی ار نیسمو
    نیسان تایتان و تویوتا تاندرا
    پس رقابت اینا چیشد؟!

  27. برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    رقابت نیسان جی تی ار از ۳۴ و تویتا سوپرا ام کی ۴

  28. Muscle car

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (56 ديدگاه)

    حیفه کامارو تموم بشه….
    موستانگ و کامارو
    سوبارو و میتسوبیشی
    بنز و بی ام و
    فراری و لامبورگینی
    از بهترین ها بودن
    باید پورشه ۹۱۸ و آئودی R8 هم میذاشتید

  29. Muscle car

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (56 ديدگاه)

    تویوتا سوپرا و نیسان اسکایلاین

  30. رضا

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    همه عالی
    ولی بی ام و یه عشقه دیگس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا