با معرفی بهترین خودروهای توربوشارژ تاریخ، داستان پیشرفت تکنولوژی در القای اجباری پیشرانه را روایت خواهیم کرد.
راهحل ساده برای داشتن قدرت بیشتر استفاده از پیشرانهٔ بزرگتر است اما راهحل دیگری بنام توربوشارژر هم برای این کار وجود دارد. امروزه پیشرانههای توربو که کوچکتر، سبکتر و کممصرفتر هستند بسیار متداول شدهاند اما زمانی این تکنولوژی بسیار پیشرفتهای بود که فقط در خودروهای خاص ارائه میشد. در ادامه، با بهترین خودروهای توربوشارژ تاریخ آشنا میشویم.
همچنین بخوانید:
مروری بر تاریخچه توربوشارژر و اولین خودروهای توربوی جهان
مشهورترین خودروهای سوپرشارژ تاریخ
بامو ۲۰۰۲ توربو سال ۱۹۷۳
این بامو اولین خودروی توربوشارژ تولیدی اروپا بود. ۲۰۰۲ توربو با برچسبهای روی بدنه ظاهر اسپرتی داشت و خودروی سریعی بود اما تأخیر توربو در سالهای اولیه مشکلی کاملاً عادی بود. از این خودرو طی تنها دو سال فقط در ۱,۶۷۲ دستگاه ساخته شد.
پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۷۴
حتی کلمهٔ نمادین هم نمیتواند پورشه ۹۱۱ توربو را بهخوبی توصیف کند. این یکی از کاربردیترین سوپراسپرتهای تاریخ محسوب میشود. البته رانندگی با نمونههای اولیهٔ این ماشین به دلیل تأخیر توربوی زیاد و دینامیک ضعیف دشوار بود. هرچند امروز تمام نسخههای ۹۱۱ بهجز GT3 توربوشارژ هستند اما نام توربو هنوز هم مختص پرچمدار این خانواده است.
مرسدس بنز 300D سال ۱۹۷۷
هرچند پیشرانههای دیزلی توربوشارژ چند دهه قبل برای استفادههای تجاری ساخته شده بودند اما این اولین خودروی سواری توربودیزل جهان بود. 300D که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری پنج سیلندر استفاده میکرد، فقط در ایالاتمتحده عرضه میشد.
آئودی کواترو سال ۱۹۸۰
زمانی که پیشرانهٔ پنج سیلندر توربوشارژ آئودی با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو ترکیب شد، یک نابودکننده در مسابقات رالی شکل گرفت. تا آن زمان، سامانهٔ چهارچرخ محرک فقط برای شاسیبلندهای آفرود بود اما کواترو این رویه را برای همیشه تغیر داد.
مازراتی بایتوربو سال ۱۹۸۱
بایتوربو که قصد رقابت با خودروهای لوکس آلمانی را داشت، اولین خودروی تولیدی جهان با پیشرانهٔ توئین توربو بود. البته بایتوربو کیفیت ساخت پایین و هزینههای نگهداری بالایی داشت اما چون پیشگام استفاده از دو توربوشارژ بود به این لیست راه پیدا کرده است.
بنتلی توربو R سال ۱۹۸۵
هرچند بنتلی اولین بار در مولسان توربو سراغ توربوشارژر رفت اما توربو R آغازی تازه را برای این برند بریتانیایی رقم زد. این خودرو دیگر صرفاً یک رولزرویس ریبج شده بهحساب نمیآمد و به سریعترین اتاق نشیمن جهان در آن سالها تبدیل شد.
فورد سییرا RS کاسورث سال ۱۹۸۵
سییرا RS کاسورث خودرویی سریع و قابل تیونینگ بود. این ماشین که اساساً برای پیروزی در مسابقات گروه A اروپا در نظر گرفته شده بود، تنها ۲۰۴ اسب بخار قدرت داشت اما در اواسط دههٔ ۸۰ این قدرت بسیار زیادی برای یک کوپهٔ جمعوجور بهحساب میآمد.
رنو ۵ GT توربو سال ۱۹۸۵
GT توربو پاسخ رنو به پژو ۲۰۵ GTI محسوب میشد. البته این اولین رنو ۵ توربوشارژ نبود زیرا این شرکت در سال ۱۹۷۸ رنو ۵ توربوی موتور وسط را ساخته بود اما این GT توربوی جدید هاچبکی متعارف محسوب میشد. هرچند این ماشین تنها ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما با وزن تنها ۸۵۰ کیلوگرم، رانندگی هیجانانگیزی را فراهم میکرد.
شلبی GLHS سال ۱۹۸۶
این هاچبک پنجدر در بازارهای سراسر جهان با برندهای مختلفی مثل تالبوت، سیمکا و کرایسلر عرضه میشد اما در ایالاتمتحده دوج اومنی نام داشت. در سال ۱۹۸۴، کارول شلبی نسخهٔ اسپرتی از اومنی را با نام GLH معرفی کرد و نسخهٔ توربوشارژ آن در سال ۱۹۸۵ با نام GLH-T به بازار آمد. در سال ۱۹۸۶ هم نسخهٔ نهایی اومنی با نام GLHS و موتور ۲.۲ لیتری ۱۷۵ اسب بخاری ارائه شد.
بیوک GNX سال ۱۹۸۷
هرچند اولین خودروهای توربوشارژ تولیدی جهان ساخت آمریکا بودند اما خودروسازان این کشور معمولاً از موتورهای تنفس طبیعی حجیم استفاده میکردند. یکی از معدود استثناهای این موضوع، بیوک GNX بود که با ۲۷۶ اسب بخار قدرت میتوانست سریعتر از فراری تستاروسا شتاب بگیرد.
فراری F40 سال ۱۹۸۷
F40 یکی از هیجانانگیزترین خودروهای جادهای تاریخ محسوب میشود و آخرین مدلی است که پیش از مرگ انزو فراری توسعه پیدا کرد. فراری قصد داشت تنها ۴۰۰ دستگاه از این سوپراسپرت ۴۷۵ اسب بخاری تولید کند اما نهایتاً ۱,۳۱۵ دستگاه ساخته شد.
لوتوس کارلتون سال ۱۹۹۰
در زمانی که هنوز خبری از آئودی RS و مرسدس AMG نبود، لوتوس کارلتون چشمگیرترین سدان اسپرت بازار محسوب میشد. این خودرو با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو که ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و به سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسید، بهترین سوپرسدان آن دوره محسوب میشد.
بوگاتی EB110 سال ۱۹۹۱
بوگاتی در طول تاریخ خود همیشه خودروهای افراطی ساخته و به همین دلیل برای EB110 هم به کمتر از ۱۲ سیلندر، ۶۰ سوپاپ و چهار توربوشارژ قانع نبود. این ماشین میتوانست به حداکثر سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد که البته در قیاس با سرعتی که محصول بعدی بوگاتی تحت مالکیت فولکسواگن به آن دست پیدا کرد خیلی چشمگیر به نظر نمیرسد.
جیامسی سایکلون سال ۱۹۹۱
هرچند پیکاپها به دلیل قابلیتهای کاری خود دههها است که در ایالاتمتحده محبوب هستند اما جیامسی سایکلون روی دیگر این خودروها را نشان داد. ظرفیت بار این پیکاپ تنها ۲۳۰ کیلوگرم بود اما هیچکس به این موضوع اهمیتی نمیداد زیرا سایکلون به لطف پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
میتسوبیشی لنسر اوو سال ۱۹۹۲
همهٔ نمونههای لنسر اوو از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکردند و به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بودند. نمونههای اولیه تنها ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشتند اما این رقم بعداً تا بیش از ۴۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. زمانی که میتسوبیشی اولین بار اوو را عرضه کرد، تنها ۲,۵۰۰ دستگاه برای فروش در نظر داشت که طی سه روز همهٔ آنها فروخته شدند.
مزدا RX-7 سال ۱۹۹۳
نسل اول RX-7 خودروی اسپرت خوبی بود اما به لطف اضافه شدن دو توربوشارژر به موتور وانکل که قدرت را به ۲۸۰ اسب بخار میرساند، در نسل سوم همهچیز جدیتر شد. در جانشین این خودرو که با نام RX-8 به بازار آمد اما مزدا توربوشارژر را کنار گذاشت.
تویوتا سوپرا سال ۱۹۹۳
سوپرا ابتدا بهعنوان نسخهٔ پرچمدار سلیکا متولد شد اما از سال ۱۹۸۶ به یک مدل مجزا تبدیل شد. بااینحال، در سال ۱۹۹۳ بود که برای اولین بار توربوشارژر را زیر کاپوت سوپرا دیدیم. این مدل ۳۲۰ اسب بخار قدرت داشت و به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت میرسید.
نیسان GT-R سال ۲۰۰۷
GT-R که در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد، پرفورمنسی باورنکردنی را با قابلیت اطمینان شگفتانگیز ارائه میکرد. این خودرو ابتدا با ۴۸۵ اسب بخار قدرت به بازار آمد اما در سال ۲۰۱۴ نیسان نسخهٔ چشمگیر نیسمو را با ۶۰۰ اسب بخار قدرت ارائه کرد که میتوانست به سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
بنتلی بروکلندز سال ۲۰۰۸
پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V8 بهخودیخود یک نیروگاه قدرتمند است اما وقتی دو توربوشارژر به آن اضافه شد، یک هیولای واقعی خلق شد. این موتور گشتاور خارقالعادهٔ ۱۰۵۰ نیوتن متری تولید میکرد که مشابه آن حتی هنوز هم در محصولات کنونی بنتلی دیده نمیشود.
بوگاتی شیرون سال ۲۰۱۶
بوگاتی ویرون خودرویی بود که اصطلاح هایپرکار را دوباره تعریف کرد و بنابراین، جانشین آن باید پیشرفت قابلتوجهی را به نمایش میگذاشت. به همین دلیل، هرچند شیرون از همان نیروگاه W16 چهار توربو استفاده میکرد اما قدرت آن به ۱۵۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز یک نمونهٔ پیشتولید از شیرون سوپراسپرت توانست به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
فورد فوکوس RS سال ۲۰۱۶
فوکوس RS با سرعت بالا، شاسی جذاب و قابلیت استفادهٔ روزمره، هاچبک داغ فوقالعادهای بود. این ماشین از پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری اکوبوست موستانگ با ۳۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد اما متأسفانه فورد در نسل کنونی فوکوس نسخهٔ RS را تولید نکرد.
فولکسواگن گلف GTI سال ۲۰۲۰
هرچند گلف GTI اولین بار در سال ۱۹۷۵ پدیدار شد اما در سال ۱۹۹۷ بود که برای اولین بار موتور توربو را زیر کاپوت آن دیدیم. این یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربو در نسل چهارم گلف بود. پسازآن، گلف GTI هر نسل بهتر و بهتر شد اما برای این لیست، آخرین نسل را انتخاب میکنیم.
فورد
۲۲ بهمن ۱۴۰۲لیست ارزو های یک ماشین باز
amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲برای من باید لامبورگینی هایی مثل گایاردو و اونتادور رو هم اضافه کنن
Amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲لامبورگینی: توربو شارژ نخوندم🗿
amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲لامبورگینی و همچنین فراری تا یکم پیشا
توربو شارژ و موتور الکتریک و سوپرشارژو اینا چیه دادا
فقط ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲😔😔😔💔💔💔💔
فرشاد
۲۲ بهمن ۱۴۰۲جدای از همه بنتلی بروکلندز عجب چیزیه
amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲عجب لیست خفنی پر از سلاطین
بوگاتی شیرون با اون کواد توربوی افسانه ای و eb110
میتسوبیشی لنسر و نیسان جی تی آر و تویوتا سوپرا از افسانه های jdm
آئودی کواترو نماد رالی بیمر ۲۰۰۲ و پورشه ۹۱۱ از نمادین ترین های آلمان
جی ام سی سایکلون وانتی که فراری رو شرمنده میکرد
فراری اف ۴۰ یادگار انزو فراری از بهترین فراری های هزاره قبل
بیوک جی ان ایکس اعجوبه ماسل کار ها از خفن ترین و شکیل ترین ماسل کار های اون دوران
از جادوی کاسورث هم نگذریم
حقیقتا آتیشی شدم
𝐀𝐥𝐢
۲۲ بهمن ۱۴۰۲عاشق همشونم
R@min
۲۲ بهمن ۱۴۰۲جریان پیشرفت توربو مخصوصا تو خودروهای اسپرت توسط هوندا، فورد و بیمر به نقطه امروزی رسید و بقیه بیشتر مصرف کننده تکنولوژی زمان خودشون بودن.
amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲برند های فعال در موتور اسپرت همواره جزو برند های خفن و بروز بودن و با محصولاتی که بیرون دادن تکنولوژی های تحسین بر انگیزی رو به دنیای خودرو اضافه کردن نمیدونم تعداد سیلندر متغییر ضریب تراکم متغییر گیربکس های دوال کلاچ و انواع اقسام توربوشارژر سوپر شارژر ها سامانه چهارچرخ متغییر
پورشه اس فراریه همیشه سردمدار پرفورمنس بودن و جوایز موتور اسپرت رو درو کردن
yaghoub
۲۲ بهمن ۱۴۰۲چه لیست شگفت انگیزی
مخصوصاً لنسر چهارصد اسبی . عجب هیولایی بوده .
مهدی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲یکی از آرزوهای من این بتونم یه مزدا ار ایکس تر تمیز بکر پیدا کنم بخرم بیارم ایران
حتی نزارن سوار شم بندازم یه گوشه از خونه فقط نیگاه کنم کیف کنم
به اینم راضی هستم
Mamad
۲۲ بهمن ۱۴۰۲GNXسلطان دنیا
جرمی کلارکسون
۲۲ بهمن ۱۴۰۲تویوتا سوپرا و فورد سیرا RS کاسورث💯❤️💪
وی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲فراری f40و مزداrx7خواستنی ترین ماشینهای توربودار تاریخ 🫶🫶
JaMsHiD
۲۲ بهمن ۱۴۰۲ب ام و 2002 و آئودی کواترو و پورشه 911 توربو : مثلث برمودا
BMW
۲۲ بهمن ۱۴۰۲این مقاله رو باید با ماشین هاش قاب کرد زد تو دیوار عجب چیزی نوشتین آقا دهقان عزیز😁😊
LAMBORGHINI
۲۲ بهمن ۱۴۰۲F40 مال من ❤️❤️❤️🔥🔥🔥🔥
Amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲بابابزرگم یه bmw 2002 داشته ولی کلا دو هفته داشت😂😂
۲۲ بهمن ۱۴۰۲بابا بزرگ من هم شورلت داشت ولی نمیدونم چند وقت داشت 😐
R R
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بابا بزرگ منم نون برا خوردن نداشت اون زمان
sina
۲۲ بهمن ۱۴۰۲بنز ❤️
reza-a
۲۲ بهمن ۱۴۰۲یه موضوعی “نیسان جی تی آر” رو ار همه سوپراسپرت ها سرتر میکنه و اون همین قسمت از متن تو این مقاله هست:
«GT-R که در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد، پرفورمنسی باورنکردنی را با قابلیت اطمینان شگفتانگیز ارائه میکرد»
ابوالفضل
۲۲ بهمن ۱۴۰۲چه لیست جذابی
همه عالی
کاسورث ، لنسر ، گلف ، سایکلون😍 و …
اما GNX یه چیز دیگه اس 😎
M power
۲۲ بهمن ۱۴۰۲بی ام و
بنز
رنو
میتسوبیشی
خداروشکر تجربه سواریه این چارتا رو داشتم
۲۲ بهمن ۱۴۰۲خداروشکر من هم تجربه سواری هایما 7x داشتم ♥️👌
ALI.S
۲۳ بهمن ۱۴۰۲لیست گاد یعنی این.
Taha Ayoobi
۲۴ بهمن ۱۴۰۲نمیدونم چرا از فراری خوشم نمیاد شاید به خاطر اینه که از شرکتی که من دوست دارم بهتره، نمیدونم.
ولی از دوتا از فراری ها نمیشه گذشت.
F40
لافراری
Taha Ayoobi
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اون بیوک عشق منه
Taha Ayoobi
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ژاپنی های لیست که هیچ جای حرفی نمی ذارن
Taha Ayoobi
۲۴ بهمن ۱۴۰۲بروکلندز عجب چیزیه
محمد تشکری صالح
۲۹ بهمن ۱۴۰۲بعضی ماشین ها هیچوقت قدیمی نمیشن که اینا یک دسته از همونا هستن