چشم اندازهفته نامه

بهترین سوپراسپرت‌های V6 تاریخ، از هوندا NSX تا فراری F80

دهه‌ها بود که تصور می‌شد پیشرانه‌های V6 گزینه‌های مناسبی برای سوپراسپرت‌ها نیستند ولی شش خودرویی که در ادامه خواهید دید خلاف این را ثابت کردند.

هرچند اولین پیشرانه‌های V6 در ابتدای قرن بیستم در آمریکا، آلمان و فرانسه طراحی و ساخته شدند ولی اولین موتور V6 تولید انبوه از سال ۱۹۵۰ توسط لانچیا ساخته شد. این پیشرانه‌ها طی دهه‌های بعد محبوب شدند و به دلیل اندازهٔ جمع‌وجورتر نسبت به موتورهای شش سیلندر خطی، موردتوجه چنین خودروساز قرار گرفتند. درنهایت، موتورهای V6 به سوپراسپرت‌ها هم راه پیدا کردند و توانایی‌های خود را نشان دادند.

هوندا NSX سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵

در اواسط دههٔ ۸۰، هوندا توسعهٔ اولین سوپراسپرت ژاپنی را همراه با یک پیشرانهٔ V6 جدید و پیشرفته آغاز کرد. NSX که به‌عنوان اولین سوپراسپرت V6 جهان در نظر گرفته می‌شود، در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه شیکاگو معرفی و سال بعد راهی نمایندگی‌های فروش شد. NSX که یکی از اسطوره‌های خودروسازی ژاپن محسوب می‌شود، با کمک‌ رانندهٔ افسانه‌ای فرمول یک، آیرتون سنا توسعه پیدا کرد. این خودرو که روی یک شاسی مونوکوک تمام آلومینیومی پیشرفته ساخته شده بود، در آمریکا با برند آکورا عرضه شد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 این ماشین اولین موتور تولیدی جهان با شاتون‌های تیتانیومی محسوب می‌شد. نسخهٔ اولیهٔ این موتور ۲۷۰ اسب بخار قدرت داشت ولی از سال ۱۹۹۷ به بعد، حجم موتور به ۳.۲ لیتری و قدرت به ۲۹۰ اسب بخار افزایش یافت. نسل اول NSX تا سال ۲۰۰۵ تولید شد.

جگوار XJ220 سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴

XJ220 به‌عنوان پروژه‌ای برای تولید یک سوپرکار جاده‌ای آغاز شد که بتواند در نسخهٔ مسابقه‌ای در رقابت‌های ۲۴ ساعته لمان شرکت کند. در ابتدا، این پروژه چندان موردحمایت جگوار نبود و به همین دلیل، تیمی دوازده‌نفره به‌صورت داوطلبانه در اوقات فراغت خود روی توسعهٔ یک کانسپت کار می‌کردند. بعداً اما مدیریت شرکت تحت تأثیر کار این تیم قرار گرفت و چراغ سبز تولید را نشان داد. بااین‌حال، برخلاف نمونهٔ کانسپت که به پیشرانهٔ V12 و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود، نسخهٔ تولیدی XJ220 به سوپراسپرتی محرک عقب با موتور V6 توئین توربو تبدیل شد. هرچند این تغییر خشم بسیاری از خریداران را برانگیخت ولی جگوار به‌منظور کاهش وزن، کوتاه کردن فاصلهٔ محوری و رعایت قوانین آلایندگی تصمیم به استفاده از موتور V6 گرفته بود. این موتور ۳.۵ لیتری که نسخه‌ای بشدت اصلاح‌شده از موتور V64V روور بود، ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که بیشتر از موتور V12 تنفس طبیعی نمونهٔ کانسپت بود. به لطف این نیرو، XJ220 ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۴۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

نیسان GT-R سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴

در اواخر دههٔ ۸۰، نیسان نسخهٔ پرفورمنس بالای اسکای‌لاین GT-R را احیا کرد. هرچند سه نسل بعدی این ماشین پرفورمنسی شبیه به سوپراسپرت‌ها داشتند ولی نیسان برای GT-R برنامه‌های بزرگ‌تری داشت. اولین نشانهٔ این برنامه‌ها در قالب کانسپتی در نمایشگاه توکیو ۲۰۰۱ دیده شد. چهار سال بعد، نیسان از کانسپت دیگری رونمایی کرد که این بار بسیار نزدیک‌تر به نسخهٔ تولیدی بود که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. GT-R نسل R35 که حالا به مدلی مستقل و جدا از اسکای‌لاین تبدیل شده بود، هرچند به‌عنوان خودرویی اسپرت به بازار آمد ولی خیلی زود به قاتل سوپراسپرت‌ها تبدیل شد. این ماشین به پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو مجهز بود که در ابتدا ۴۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو که به هر چهارچرخ منتقل می‌شد، GT-R را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. طی سال‌های بعد، GT-R ارتقاء پیدا کرد و قدرت موتور نهایتاً در نسخهٔ نیسمو به ۶۰۰ اسب بخار رسید.

فورد GT سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲

در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲، فورد به‌منظور احیای GT40 افسانه‌ای، اقدام به معرفی کانسپتی کرد که یکی از بهترین طراحی‌های رترو در کل تاریخ خودروسازی محسوب می‌شد و نهایتاً با نام فورد GT به تولید رسید. این ماشین با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ قدرتمند، همان سوپراسپرتی بود که طرفداران فورد از دههٔ ۶۰ منتظرش بودند. بااین‌حال، زمانی که نسل دوم GT در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، چون دو سیلندر کمتر داشت، با واکنش چندان مثبتی از سوی طرفداران مواجه نشد. بااین‌حال، این موتور نهایتاً مورد استقبال قرار گرفت زیرا این هرگز یک پیشرانهٔ V6 معمولی نبود. این موتور ۳.۵ لیتری اکوبوست توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور، GT را ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این خودرو مثل سلف خود، خیلی زود به یکی از قابل‌احترام‌ترین سوپراسپرت‌های بازار تبدیل شد.

مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲ تاکنون

از فراری F50 گرفته تا مک‌لارن F1، تاکنون سوپراسپرت‌های زیادی به بازار عرضه شده‌اند که ادعای ارائهٔ نزدیک‌ترین تجربه به خودروی فرمول یک را داشته‌اند. بسیاری از این خودروها، تکنولوژی‌هایی را هم از فرمول یک گرفته بودند ولی زمانی که در سال ۲۰۱۷ مرسدس از کانسپت پراجکت وان رونمایی کرد، می‌دانستیم که ایدهٔ ساخت یک خودروی فرمول یک برای جاده معنای متفاوت و دقیق‌تری پیدا خواهد کرد. این هایپرکار درنهایت در سال ۲۰۲۲ به AMG One تبدیل شد. این ماشین از سطح بی‌سابقه‌ای از تکنولوژی فرمول یک بهره می‌برد که مهم‌ترین آن‌ها پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ V6 است. این موتور نسخه‌ای اصلاح‌شده از پیشرانهٔ خودروی فرمول یک مرسدس W06 فصل ۲۰۱۵ است که به تنهایی ۵۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که این رقم در ترکیب با سیستم هیبریدی به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رسد. AMG One هم‌اکنون سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شود.

فراری F80 سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷

جدیدترین ابرخودرویی که از پیشرانهٔ V6 استفاده می‌کند، فراری F80 است. هرچند پرچم‌داران فراری از زمان F50 همگی از پیشرانه‌های V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کردند، مردان مارانلو تصمیم گرفتن در جانشین لافراری تعداد سیلندرها را نصف کنند. فراری دلیل این تصمیم را بهبود پرفورمنس عنوان کرده است. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در F80، همان موتور سوپرکار ۲۹۶ GTB است که با اصلاحاتی مثل اصلاح زمان جرقه‌زنی و تزریق سوخت، در اینجا به‌تنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. علاوه بر این، F80 به سه موتور الکتریکی هم مجهز است که دوتا در جلو و یکی در عقب قرار دارد و مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار می‌رساند. به لطف این نیرو، F80 ظرف ۲.۱۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف ۵.۷۵ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هرچند این هایپرکار هنوز در دنیای واقعی آزمایش نشده ولی با سابقه‌ای که از پرچم‌داران فراری داریم و با توجه به عملکرد عالی این موتور V6 در ۲۹۶ GTB، قطعاً F80 هم در حد پیشینیان خود فوق‌العاده عمل خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۱ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۵ دیدگاه‌ها

  1. mercedes.benz(Amir)

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2732 ديدگاه)

    برای من و البته کلکسیونرای آینده قطعا AMG One جذاب ترین گزینه این لیسته دفاع نمیکنم واقعا در حد انتظار نبود ولی با همه نا امیدیا همچنان شاهکاره

    موافقم 36
    مخالفم 37
    1. amirkhanzadeh

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      همه شوم عالی هستند یکی از یکی شاهکار تر

      برای یک ماشین باز دیدن همه اینا باهم مثل دیدن دروازه های بهشته

      موافقم 34
      مخالفم 4
      1. SMS

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (581 ديدگاه)

        فقط چهار تای آخر ولی یه چرخ جی تی آر به همشون می ارزه

        موافقم 17
        مخالفم 30
      2. NAVID@@98

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (773 ديدگاه)

        با اینکه فقط اصل موتور V8 به بالاست ولی
        همین V6 ها هم از بینشون به همین صورته فقط
        👑🥇1مرسدس AMGone 1 و فورد GT و فراری F80 و جگوار XJ220 به همشون می ارزن از هرچیز اول ها اروپا و آمریکا1 فقط این چند تااز هر چیز اول ها🥇👑 !!!!!!!!!!! اینا سنگ محک V6 های جهان هستی هستن ۱۱ به هرشون می ارزن اوففففف اوففففف 🔥😍
        عشق فقط یکی ماشین فقط همون همین🥳

        موافقم 4
        مخالفم 17
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1182 ديدگاه)

          قشنگ همون دوتا ژاپنی رو زد چقدر آخه تو ترو…لی
          تو خودت متوجه حرفات هستی مخصوصا جمله آخر

          موافقم 13
          مخالفم 1
        2. NAVID@@98

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (773 ديدگاه)

          من فن ژاپنم که هستم ماشین مورد علاقم هم که همون مزدا میاتا عه
          دقیقا متوجه هستم ممنون که میگید چقدر کارم درسته

          موافقم 3
          مخالفم 14
        3. NAVID@@98

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (773 ديدگاه)

          فقط همین چهار تا اول بین این ها قطعا همین
          1 فراری F80 جدید هم مثل مرسدس بنز AMG one فوردGT و جگوار XJ220 افسانه ای 1 چرخ اینا به همه هر چی دیگه غیر اینا می ارزه سنگ محک هستن واقعا اول این بهترین V6 ها !!!!!!!!!!! ۱۱

          موافقم 3
          مخالفم 5
        4. Galant.VR4(JDM)

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1182 ديدگاه)

          یادمونه سنگ محک خیلیا همین V6 gtr بود که اروپایی ها دنبال سوراخ موش بودن
          نه که بد باشن فقط میخواستم بدونی معنی سنگ محک چیه
          کمی حقیقت رو ببین و تحقیق کن

          موافقم 11
          مخالفم 1
      3. محمدهادی

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2409 ديدگاه)

        دقیقا
        بنظر منم همه ی موارد گزینه تای شاهکار دنیای خودرو هستن
        حالا آخرین مورد ینی پرچم دار جدید فراری کمی بنظرم عجیب و غریب بنظر میاد
        مخصوصا اون رمپ مشکی رنگ جلوی خودرو
        آخه کاربردش چیه؟! شبیه قطعه ی بی کیفیت اسپرتی بازای داخلیه!
        اون نبود نمای خودرو معنادار و واضح تر بود
        بین این ها هم قطعا NSX افسانه یی و همین فراری جدید

        موافقم 9
        مخالفم 1
      4. NAVID@@98

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (773 ديدگاه)

        ۱۱ بین این ها قطعا همین 1 فراری F80 جدید هم مثل مرسدس بنز AMG one فوردGT و جگوار XJ220 افسانه ای 1 سنگ محک هستن واقعا این بهترین V6 ها ۱۱
        فراری هم کجاش عجیبه اتفاقا دقیقا درسته شاهکار بودنش با موتور V8 که ترکونده بودن فراری الانم با موتور V6 که بارها در کاربرد های متنوع مثل قهرمانی مسابقات استقامت جهانی WEC و سوپرکار های دیگش برتریشان را اثبات نموده و مابقی را هم همینطور
        خوب ۱۱
        اینا سنده هاااااااااااا ۱۱

        موافقم 1
        مخالفم 7
    2. علی Shelby

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (540 ديدگاه)

      بنظر من همشون خوبه
      نمیشه از بینشون انتخاب کرد

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. Nismo

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    نیسان GTR
    فورد GT
    آکورا NSX

    موافقم 41
    مخالفم 12
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (983 ديدگاه)

      فراری 296 GTB باید تو این لیست می‌بود

      موافقم 33
      مخالفم 7
      1. Carbonado Aventador

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        پورشه ۹۱۱ ؟!

        موافقم 23
        مخالفم 2
        1. JaMsHiD-B

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2796 ديدگاه)

          داش اون آرایش موتورش V6 نیست فلته

          موافقم 20
          مخالفم 2
        2. KF

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (524 ديدگاه)

          Flat-six

          موافقم 12
          مخالفم 2
        3. جرمی کلارکسون

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (983 ديدگاه)

          جیمز می و ریچارد هموند ازش دارن

          موافقم 2
          مخالفم 2
        4. Carbonado Aventador

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          حواسم به ارایش موتور ها نبود..
          فکر کردم زده بهترین ۶ سیلندرای تاریخ👌🏻

  3. 🏆Lamborghini🏆

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    بزارید بگم از کدوم اینا خوشم اومد
    همشون 😍

    موافقم 25
    مخالفم 1
  4. آرش

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    6 عدد شاهکار مهندسی خودرو به احترامشون ایستاده تشویق.

    موافقم 32
    مخالفم 2
  5. ممد ژانگولر

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    ای کاش ی ماشینی اسپورتی میساختن کاملا فلزی . اصلا مهم نبود شتاب کمتر بشه یا سرعتش کمتر بشه فقط ی ماشینی باشه تمام فلزی مشترک از آهن استیل آلومینیوم بدون پلاستیک
    استیلشم براق نباشه جای لک بمونه

    موافقم 6
    مخالفم 11
  6. (Ali(chevynova

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    چه عشقیه اون فوردgt
    زیبا ، قدرتمند ، قهرمان

    موافقم 20
    مخالفم 34
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1182 ديدگاه)

      فورد gt تو این نسل بهش کم‌لطفی شده. اما از لحاظ پرفورمنس عالیه
      فورد باید این سری رو تا ابد زنده نگه داره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. Siyavash

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (811 ديدگاه)

    والله همشون یکی از یکی بهتر هستن خودم عاشق gtr هستم ولی نمیشه از بقیه چشم پوشی کرد…💯

    موافقم 18
    مخالفم 1
  8. سهیل گل آزاد

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    میشه گفت واقعا شاهکار ترین پیشرانه این لیست متعلق بهamg1 هست بعدش f80 تا سالهای سال رو دست این پیشرانه ها نخواهد آمد

    موافقم 16
    مخالفم 15
  9. hosen

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    وقتی اسم v6 میاد به چیزی جز gt-r نمیشه فکر کرد
    شاهکار بی تکرار نیسان

    موافقم 32
    مخالفم 11
  10. حسین دهمرد

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    nsx مرحوم

    موافقم 19
    مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    همه عالی
    من که عاشق جی تی و گودزیلا ام

    موافقم 20
    مخالفم 4
    1. آرین

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (351 ديدگاه)

      آقا مگه میشه
      برادرش رو برداری خودش رو بر نداری
      Nsx ناراحت شد

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4379 ديدگاه)

        آخ حواسم نبود

        موافقم 6
        مخالفم 1
  12. ! i M α η δ υ α R

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2348 ديدگاه)

    با احترام به زحمت جناب دهقان و دیگر دوستان عزیز سایت پدال …

    انتقاد من صرفا به مجله Autoevolution هست و گفتم بگم که سو برداشت پیش نیاد …

    ( اگر قسمت دومی نداشته باشه این پست ) یکی از آبکی ترین و مضحک ترین مقاله هایی بود که تا حالا خوندم …

    هوندا NSX ، بیشتر یه شوخی بود در دنیای سوپراسپرت ها …

    جگوار XJ220 ، متاسفانه عمرش کوتاه تر از اون بود که بتونه در بازار ، تاثیر خاصی بگذاره و نیومده ، محو شد …

    نیسان GT-R با معیارهای طراحی و قیمت بالا و تولید محدود ، اصلا سوپر اسپرت به حساب نمیاد و در سگمنت دیگری قرار می گیره …

    همان گونه که کامیون ولوو FH16 از انجین جدید D17 ، معادل 780 اسب ، بیرون میکشه اما سوپر اسپرت نیست !!!

    فورد GT رو زیادی بادش کردن و اگه ویدیوی بررسی کانال اتو تاپ ان ال رو دیده باشید ، این قدر زیره معمولی و فاقد حس و حال و هیجانه که حتی حوصله نمی کنید تا آخر ویدیو ، رانندگی باهاش توی اتوبان رو تماشا کنید …

    مرسدس AMG ONE هم اصلا سوپر اسپرت نیست و توی پیست به دنیا اومده و توی پیست هم از دنیا می ره و با تولید محدود و فروش گزینشی اش ، قرار نیست در بازار به دست مردم برسه تا روی نسل خاصی از جوانان تاثیر بگذاره …

    فراری F80 هنوز نیومده و تست نشده ، شده بهترین تاریخ !!!!!!!

    عجب !!!!!

    از اون گذشته F80 هم سوپراسپرت نیست و با قیمت فضایی اش ، بودنش اینجا بیشتر مسخره به نظر می رسه تا منطقی …

    وقتی در تیتر ، کلمه تاریخ استفاده میشه ، انتخاب ها باید خیلی منطقی و درست و با درنظر گرفتن تمامی فاکتور ها از جمله دسترسی مردم به این محصولات و با اجماع خبرنگارن حوزه خودرو ( از تمامی نسل ها ) ، همراه باشه …

    در نهایت بگم که برام جالبه که از هوندا ، اسم برده میشه اما ( با متر و معیار خود این مجله ) از 296 GTB و محصولات پورشه مثل GT2 RS و حتی آرتورا !!! حرفی زده نمیشه …

    و حتی از MC20 هم خبری نبود …

    MC20 ای که ماشین سال 2022 مجله EVO شد ، اون هم با شکست دادن همین 296 GTB و مک لارن آرتورا و …

    در کل دنیای عجیبی شده …

    در دنیایی که رکورد نوربرگ رینگ ، دست گوش های هوشمند شیائومی باشه ( نه ماشین ها ) ، دیدن این مقاله ها دیگه اونقدر ها هم درد نداره …

    حد اقلش اینه که من تک تک ماشین های این پست رو واقعا دوست دارم …

    موافقم 15
    مخالفم 30
    1. مازیار

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      مهدیار عزیز مرز بین اسپرت و سوپراسپرت و حتی هایپرکار دقیقا مشخص نیست. تو همه مقالات و بررسی ها این مسئله وجود داره. حالا شیش تا مخلوط ازشون
      پورشه هم بخاطر موتور تخت توی لیست نبود وگرنه اگه فقط شش سیلندر بود بدون پورشه که تمام شیشه پنجره‌های پدال اومده بود پائین😅
      بهرحال بقول رضا مارمولک به تعداد آدمها سلیقه خودرویی وجود داره و نویسندگان پدال هم از این قاعده مستثنی نیستن اما در مجموع لیست بدی نبود

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        😱

        🤦‍♂️

        😁

        مازیار جان قبول دارم که پورشه رو اصلا یادم نبود که تخته …

        من ذهنم رفت پیش فقط 6 سیلندر و چون پورشه فقط تخت میسازه ، اصلا رفته بود توی نقطه کور ذهنم …

        دست هام به نشانه تسلیم بالاست و با عرض پوزش از دوستان …

        🙏🙏🙏

        اما در مورد سلیقه و مرز بندی نامشخص که مرزهای اسپرت تا کجاست ، تا حدودی با شما موافقم ، اما نه صد در صد …

        بعضا ( و نه همیشه ) مید انجین بودن …

        نسبت توان خروجی به یک تن وزن ، بیش از 300 داشتن …

        تولید محدود بودن ( غیر سری ) …

        قیمت بالا داشتن …

        تایم پیست معتبر داشتن …

        جایزه ای برای بهترین انجین یا تکنولوژی سال تولید ، کسب کردن …

        شرکت در مسابقات موتور اسپرت و کسب مقام کردن …

        مورد اقبال بازار و مطبوعات قرار گرفتن و …

        اینها پارامترهایی هستند که میشه بهشون رجوع کرد …

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1182 ديدگاه)

          حرف شما کاملا درسته
          نیسان gtr سوپر اسپرت محسوب نمیشه و توی دسته کوپه 2+2 هست، کلا نوع بدنه کوپه به حساب میاد
          خودرو های سوپراسپرت به اونایی میگن که طراحی و آیرودینامیک خشن و پرفورمنسی رو دارن

        2. ! i M α η δ υ α R

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2348 ديدگاه)

          👌👌👌

          از لحاظ طراحی ، همون کوپه اسپرت برای GT_R ، درست ترین تعریفه …

          هر چند به لحاظ تیونینگ و پرفورمنس ، تا ” مگا هایپر اسپرت ” هم می تونه لقب بگیره …

        3. Galant.VR4(JDM)

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1182 ديدگاه)

          دقیقا حتی کوپه ها بهتر به نظر میان
          یجورایی این نسل gtr میخواست مرز های بین این دو سگمنت رو کوتاه کنه که موفقم شد

    2. آرین

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (351 ديدگاه)

      استاد همه حرفتو قبول دارم
      ولی اینجا هم گفته نیسان قاتل سوپر اسپورت ها بود
      Nsx هم تو اون سال تقریبا از هر نظری شاهکار بوده شوخی دیگه چیه؟

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        عزیزم در این که گودزیلا سالی که رونمایی شد با قیمت 75 هزار دلار ، قاتل امثال 458 و گالاردو و … بقیه بود شکی نیست …

        اما همون طور که گفتم در سگمنت سوپر اسپرت قرار نمی گیره …

        الان شیاعومی XU7 اومد و رکورد نوربرگ رو شکست ، اما آیا هایپر کاره و در سگمنت هایپرکار قرار میگیره ؟

        چه وجه تشابهی بین سدان 100 هزار دلاریه شیاعومی XU7 و مک لارن W1 یا فراری F80 وجود داره به نظر شما ؟

        یا الان چون گودزیلا رو تیون میکنن و تا 1400 اسب و بیشتر ، ازش توان میگیرن ، گودزیلا میشه هایپر کار ؟

        از کی تا حالا با مفاهیم دنیای خودرو و موتوراسپرت ، این قدر ملا لغتی برخورد میشه ؟

        موافقم 14
        مخالفم 4
        1. آرین

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (351 ديدگاه)

          بله حق کاملا با شماست

    3. datsun

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3961 ديدگاه)

      اگه gtr سوپراسپورت نباشه ظاهرا خیلی سوپر اسپورت ها پیکاپ هم حساب نمیشن حتی نسل قبل رو اسکای لاین gtr r34 رو خیلی از مجلات و سایتها مثل تاپ گیر سوپر اسپورت معرفی میکردن و نسخه های مثل z تیون عملکردی مشابه سوپر اسپورت های امروزی داشتن ! R35 که جای خود دارد زمانی که معرفی شد تمام سوپر اسپورت ها رو به خاک خون کشید و رکورد نوربرگ رو چند سال بعدش با مدل نیسمو به نام خودش زد شتاب زیر سه ثانیه هندلینگ سطح بالا سیستم انتقال قدرتی که در دنیا حتی مشابه نداره! پس اگه gtr سوپر اسپورت نیست خیلی از سوپر اسپورتها بدرد لای جرز دیوار هم نمیخورن

      موافقم 23
      مخالفم 10
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        نیسان عزیز ارادت …

        کامنت من رو دقیق نخوندی …

        گفتم : نیسان GT-R با معیارهای طراحی و قیمت بالا و تولید محدود ، اصلا سوپر اسپرت به حساب نمیاد و در سگمنت دیگری قرار می گیره …

        من ، عملکرد گودزیلا رو زیر سوال نبردم چون هیچکس نمیتونه زیر سوال ببره …

        سگمنتش رو زیر سوال بردم …

        این دو مسئله خیلی با هم فرق داره …

        آیا شما به وانتی که شتاب 0 تا 96 کیلومتر ، 3 ثانیه داره ، سوپراسپرت اطلاق می کنی ؟

        اگه این جوریه همه ماشین های پرفورمنس دنیا از هر سگمنتی ، سوپر اسپرت هستند …

        اون زمانی که من عاشق دنیای ماشین شدم ( 30 سال پیش ) همه چی حساب و کتاب داشت و اولین چیزی که یاد میگرفتی ، سگمنت بود …

        همه چیز دسته بندی و مرزبندی شده بود …

        مثل امروز شیر توو گلابی نبود …

        موافقم 11
        1. Amir Machine

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1280 ديدگاه)

          مهدیار جان شما داری همه چیزو قاطی پاتی میکنی تا به نتیجه موردنظر خودت برسی
          خیر کسی به وانتی که شتاب 3 ثانیه داره نمیگه سوپراسپرت چون اسمش روشه، وانت
          کسی هم به شیائومی XU7 نمیگه سوپراسپرت چون سدانه! اینا هیچکدومشون ویژگی‌های سوپراسپرت بودن رو ندارن ولی GT-R همه ویژگی‌های لازم رو داره
          نکته اول، هرگز نمیشه گفت سوپراسپرت فقط باید موتور وسط باشه، سوپراسپرت‌های زیادی هم بوده و هستن که موتور جلو هستن
          نکته بعدی، چه تفاوتی بین مرسدس SLS یا AMG GT با GT-R هست که مرسدس سوپراسپرت محسوب میشه و GT-R نه؟ تمام ویژگی‌های SLS رو در GT-R هم میبینیم
          تو سوپرکارهای موتور جلو مثل SLS، پیشرانه تا جای ممکن به پشت محور جلو کشیده میشه تا توزیع وزن بهتر بشه و ترکیب موتور جلو-وسط رو ایجاد میکنه، این ترکیب تو GT-R هم هست
          بازم تو سوپرکارهای موتور جلو مثل SLS، گیربکس رو عقب نصب میکنن تا توزیع وزن بهتر بشه که اینم تو GT-R دیده میشه
          مورد بعدی هم برخورداری از تکنولوزی‌های پیشرفته و سطح بالاس که GT-R داشت، در مورد پرفورمنس هم که حرفی باقی نذاشته
          اینا ویژگی‌های سوپراسپرت‌هاس نه یک کوپه اسپرت معمولی، اگه هم بگی سوپراسپرت چهارنفره نداریم، پس پورشه 911 چیه؟

          موافقم 8
          مخالفم 2
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2348 ديدگاه)

          امیر جان …

          من چیزی رو قاطی نکردم و در پاسخ به رویکرد احساسیه داتسون عزیز ، سعی کردم با مغالطه ، مثل خودش نتیجه بگیرم … و گرنه من خودم دارم میگم مرزبندی لازم و مهمه …

          من با دلایلم ( طراحی و قیمت بالا و تولید محدود ) ، نظر شخصیه خودم رو گفتم که به نظرم GT_R ، فقط و فقط و فقط ، از منظر طراحی و سگمنت و قیمت ، با ظرفیت 4 نفر ، سوپر اسپرت نیست …

          فقط و فقط و فقط از منظر طراحی و سگمنت و قیمت ، و نه پرفورمنس …

          نظر من می تواند درست یا غلط باشد و قطعا نظر من جامع یا معیار صنعت خودرو و مبنای تصمیم گیری که نیست …

          در ضمن ، من نگفتم حتما باید مید انجین باشه و توی کامنت ، نوشتم بعضا و نه همیشه ، باید مید انجین باشه …

          من شخصا با کانفیگوریشن های فرونت انجین یا مید _ فرونت یا ترنس اکسل و … مشکلی ندارم و این تصمیمات فنی الزام آور ، به مرور ، تعاریف و مرزبندی های کلاسیک سگمنت سوپراسپرت رو تغییر دادند و این پذیرفتنیه …

          گفتی که چه تفاوتی بین مرسدس SLS یا AMG GT با GT-R هست که مرسدس سوپراسپرت محسوب میشه و GT-R نه ؟

          در جوابت باید بگم که فاکتوری وجود داره به نام قیمت و قیمت و قیمت …

          در صنعت خودرو ، سه جاست که سگمنت ماشین ها مشخص میشن :

          اول موقع قیمت گذاری …

          دوم موقع بازاریابی …

          سوم موقع فروش …

          از همه اینا بگذریم …

          سال 2009 ، نیسان جی تی آر 400 اسبی ، با قیمت 75 هزار دلار اومد تا با فراری 458 و مازراتی گرن توریسمو و لامبو گالاردو و … مسیر رو کوتاه کنه و انصافا نه تنها کوتاه که مسیر رو قطع کرد …

          امروز گودزیلاهایی تیون شده با 1400 تا 2000 اسب ، مرزها رو جابجا کردند و از این منظر این ماشین یک ” مگا مانستر هایپر سدانه ” …

          از اینم بگذریم …

          یه سوال ازت دارم …

          فرض کن یک پوستر از 458 ایتالیا و یک پوستر هم از نیسان GT_R داری …

          فقط باید با نشون دادن یکی از این پوسترها ، مفهوم ” ماشین سوپر اسپرت ” رو به یه کسی از دوستان یا فامیل ، ( مثلا یه دختر خانم ) که از دنیای خودرو هم هیچی مطلقا ، نمی دونه ، بفهمونی …

          سوالم ازت اینه که کدوم پوستر رو بهش نشون می دی تا مفهوم سوپراسپرت برای اون بنده خدا جا بیفته ؟

          موافقم 9
          مخالفم 1
      2. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        داتسون جان ، امروز حواسم خیلی پرته …

        می خواستم بنویسم داتسون عزیز ، نوشتم نیسان عزیز …

        با عرض پوزش بسیار …

        🤦‍♂️🙏🌹🙏🤦‍♂️

        موافقم 11
        مخالفم 1
    4. JaMsHiD-B

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      دوست عزیز GT2 RS چرا باید توی لیست ماشین های V6 باشه
      درحالی که موتورش فلت هست

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        جمشید جان …

        درسته و از دوستان ، پوزش هم خواستم از بابت اشتباه ناخواسته …

        من پورشه فن نیستم و بر من حرجی نیست که موتور تخت پورشه رفته بود توی نقطه کور ذهنم …

        اما از اونجایی که خیلی وقته که دیگه فقط پورشه از تخت ، استفاده میکنه ، بعیده که دیگه ، پستی با عنوان بهترین سوپراسپرت های با انجین های 6 سیلندر تخت تاریخ ، داشته باشیم و با اغماض شاید حتی بد نباشه پورشه رو هم زیر سیبیلی ، توی این پست راه بدیم …

        😁😁😁

        1. JaMsHiD-B

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2796 ديدگاه)

          دوست عزیز انسان تا اشتباه نکنه چیزی یاد نمیگیره من خودم هم همین شکلی کلی چیز یاد گرفتم از دیگران و حتی خود شما و این کار شما که واضح نظر خودتون رو بیان میکنید شجاعت بسیار زیادی میطلبه که آفرین میخواد .

          پورشه که فقط باید یه مقاله راجع به فلت سیکس هاش بنویسن تو لیست جا نمیشه شاهکاره

          موافقم 8
          مخالفم 1
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2348 ديدگاه)

          ارادت دارم جمشید جون …

          این اشتباه ها ، فکر کنم مال واکسن آسترا زنکاست …

          من این جوری نبودم …

          بعضی وقت ها احساس میکنم بخشی از گذشته ، از حافظه ام پاک شده ( مثل همین تخت پورشه که یادم رفته بود که V شکل نیست )

          در باب شجاعت هم بگم لطف داری …

          من همیشه ، سعی میکنم صادقانه نظرم رو بگم و هر جا مثل اینجا دیدم اشتباه کردم ، عذر خواهی میکنم …

          به قول شاعر که میگه :

          من هر چه که بیشتر فهمیدم …

          فهمیدم که هنوز ، هیچ نفهمیدم …

        3. JaMsHiD-B

          ۱۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2796 ديدگاه)

          شما لطف داری مهدیار جان🙏

    5. R

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1177 ديدگاه)

      فراری فنا الان بهت حمله میکنن😆

      1. JaMsHiD-B

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2796 ديدگاه)

        R
        من خودم از موقعی که صدای F80 و قیمتش رو دیدم کمی ناامید شدم فقط منتظرم توی پیست فرجی بشه که بشه به عنوان جانشین لا فراری نگاهش کرد و بگی فراری کار حقی انجام داده

      2. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1158 دیدگاه)
        فراری فنا الان بهت حمله میکنن😆

        فدای سرت …

        خودم فن فراریم …

        از پس هم بر میایم …

    6. ا.م

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینکه میگی جی تی ار سوپر اسپرت نیست درست بود تا اینکه رفتی جلوتر که کلا اشتباه میزدی. ای ام جی وان و اف ۸۰ هایپر کار هستن دوست عزیز بالاتر از سوپر اسپرت

      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        دوست عزیز خودت داری میگی هایپر کار …

        پست ، در مورد بهترین سوپراسپرت‌های V6 تاریخ هست نه بهترین هایپر کارهای V6 تاریخ …

        این دو ماشین ، با این پرفورمنس و قیمت ، بدیهی هست که میشن هاپیر کار …

        من هم به زبان فارسی گفتم که AMG ONE و F80 سوپراسپرت نیستند …

    7. amirboss

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (755 ديدگاه)

      متاسفانه تعریف دقیقی از خودرو های سوپر اسپرت نیست اما میشه سوپر اسپرت ها رو به عنوان یک خودروی اسپرت قانونی خیابانی با عملکرد عالی هم از نظر قدرت، سرعت و هندلینگ توصیف کرد یا سوپراسپرت ها به نوعی مدل پرچم دار خودروهای اسپورت تولیدکننده خودرو هستن و معمولاً از فناوری های مختلف مرتبط با عملکرد برگرفته از مسابقات اتومبیل رانی بهره میبرند.
      اینها نزدیک ترین تعاریف مرتبط با واژه سوپراسپرت هستن و نیاز نیست برند های خودروساز یکی یکی تخریب بشن.

  13. Kiarash

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (514 ديدگاه)

    اسطوره های تکرار نشدنی 👌👏🇺🇲🇩🇪🇯🇵🇮🇹🇬🇧💔🤤😎💯

    موافقم 10
    مخالفم 1
  14. مازیار

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    بطرز عجیبی تمام لیست فاکتورهای لازم برای دوست داشتنی بودن و حتی اسطوره بودن رو دارن
    هرچند شخصا این نسل GTR رو زیاد دوست ندارم اما قطعا همون که گفتم هست

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. NGU

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (122 ديدگاه)

      این نسل gtr هم تو رو زیاد دوست نداره

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. مازیار

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        کاملا طبیعیه

  15. faster

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    این GTR چیه که هنوزم بعد از ۱۵ سال یه عده نمیتونن ببیننش. سنگ محک v6 های دنیا

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD-B

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      تنها کسی که نمیتونه نگاهش کنه پیام و دار و دسته اش هستن که اونا هم فعلا ناپدید شدن و گاهی اوقات یه چیزی میپرونن

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. .

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        فعلا که اینا چندتا دختر با آرایش های هجیب و قریب و نق نقو دیدن دلشون رو هوایه(آیونیک)ولشون کن الان دادشون میره رو هوا

        موافقم 6
        مخالفم 3
  16. ا.م

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نیسان gtr سوپر اسپرت حساب نمیشه. مثل ۹۱۱ که از gtr اسپرت تره ولی سوپر اسپرت حساب نمیشه.
    یا مثلا اف ۸۰ و ای ام جی وان هایپر کار هستن

    موافقم 4
    مخالفم 1
  17. Reza Rafee

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    فورد gtرو خیلی دوس دارم .
    ماها که نمی تونیم بخریم .ولی ای کاش می شد سوارش میشدم😍😍

  18. علی منصوری

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    تمام لیست بهترینن ولی انتخابم..البته فقط انجین بنزینی
    با احترام ب جاگوار xj220(یادش بخیر تو مجله ماشین چه تحلیل جالبی است وقتی اومده بود)
    تقدیر از فورد gt
    کاتانا ژاپانی gtr, الحق گودزیلاس

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. مازیار

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      XJ220 بیشتر از سی سال قبل با گیربکس دستی و محرک عقب بدون لانچ‌کنترل شتاب ۳/۶ داشته که فوق‌العادست
      در مورد تاپ اسپید هم اصلا اسمش بر اساس سرعت ۲۲۰ مایل یا ۳۵۴ کیلومتر گذاشته شده نمیدونم چرا اینجا ۳۴۲ اومده؟

      1. Mehrbod

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (318 ديدگاه)

        پیشرانه جاگوار، موتور “ام جی” مترو رالی بود.. در دنیای رالی هم غوغا کرده بود..

  19. XYZ

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه سوال
    ماشینای سوپر‌اسپرت و هایپر کار باهم تفاوتی دارن؟ یا جفت کلمه یه معنا رو میده؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. 🇰🇷

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (276 ديدگاه)
      1. XYZ

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        خوندم سوالمم سوال موند انگار خود پدالم تفاوت دقیقی ازشون نمیدونه

        1. Galant.VR4(JDM)

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1182 ديدگاه)

          تفاوتشون توی پرفورمنس،متریال، طراحی هست که یه برند بهترین خودشو ارائه میده با قیمت زیاد ، تولید محدود و صرفا برای رکورد زنی میان و کلکسیونی هستن
          اما سوپر اسپرت مشخصات معقول‌تری داره ، دسترسی بیشتری دارن توی بازار یجورایی میشه گفت فول آپدیت شده کلاس کوپه اسپرت به حساب میان

    2. ! i M α η δ υ α R

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      اگر 20 سال پیش این سوال رو می پرسیدی ، جوابها فرق می کرد اما در سال 2024 هستیم و تقسیم بندی زیر می تونه به ذهنت کمک کنه …

      این معیار حداقلی هست و یعنی می تونیم GT با قدرت 600 اسب هم داشته باشیم و با در نظر گرفتن پارامتر هایی نظیر طراحی شاسی و اتاق و کانفیگوریشن انجین و گیرباکس و سیستم تعلیق و زیر بندی و هزار کوفت و زهرمار دیگه که در سگمنت بندی ماشین ها دخیل هستند ، می تونی به این اعداد هم اکتفا کنی …

      GT CAR تا 400 اسب …

      SPORT CAR تا 600 اسب …

      SUPERSPORT CAR تا 800 اسب …

      HYPERSPORT CAR تا 1400 اسب …

      ULTRA HYPERSPORT CAR تا 2300 اسب …

      MEGA SPORT CAR بالای 2300 اسب …

  20. M power

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (365 ديدگاه)

    اگه موتور شش سیلندر بیمر v شکل بود قطعن تو لیست جا میشد و البته ک gtrتکرار نشدنی هستش

  21. Mehrbod

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (318 ديدگاه)

    موتور جگوار XJ220، همان موتوری است که روی MG مترو (METRO) رالی در مسابقات رالی قهرمانی حهان، استفاده می شد. این موتور پیشرفته و پربازده، برای “ام جی”، افتخارات بسیاری در دنیای موتور اسپرت به ارمغان آورد.

  22. nima.jdm

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    همگی شاهکار هستن
    ولی از حق نگذریم مقام اول باید برسه به جی تی ار نیسمو
    بعد ۱۵ سال هنوز مهندسی این موتور رو دستش نیومده و سنگ محک موتور های وی ۶ هست واقعا افسانه تکرار نشدنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا