دههها بود که تصور میشد پیشرانههای V6 گزینههای مناسبی برای سوپراسپرتها نیستند ولی شش خودرویی که در ادامه خواهید دید خلاف این را ثابت کردند.
هرچند اولین پیشرانههای V6 در ابتدای قرن بیستم در آمریکا، آلمان و فرانسه طراحی و ساخته شدند ولی اولین موتور V6 تولید انبوه از سال ۱۹۵۰ توسط لانچیا ساخته شد. این پیشرانهها طی دهههای بعد محبوب شدند و به دلیل اندازهٔ جمعوجورتر نسبت به موتورهای شش سیلندر خطی، موردتوجه چنین خودروساز قرار گرفتند. درنهایت، موتورهای V6 به سوپراسپرتها هم راه پیدا کردند و تواناییهای خود را نشان دادند.
هوندا NSX سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵
در اواسط دههٔ ۸۰، هوندا توسعهٔ اولین سوپراسپرت ژاپنی را همراه با یک پیشرانهٔ V6 جدید و پیشرفته آغاز کرد. NSX که بهعنوان اولین سوپراسپرت V6 جهان در نظر گرفته میشود، در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه شیکاگو معرفی و سال بعد راهی نمایندگیهای فروش شد. NSX که یکی از اسطورههای خودروسازی ژاپن محسوب میشود، با کمک رانندهٔ افسانهای فرمول یک، آیرتون سنا توسعه پیدا کرد. این خودرو که روی یک شاسی مونوکوک تمام آلومینیومی پیشرفته ساخته شده بود، در آمریکا با برند آکورا عرضه شد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 این ماشین اولین موتور تولیدی جهان با شاتونهای تیتانیومی محسوب میشد. نسخهٔ اولیهٔ این موتور ۲۷۰ اسب بخار قدرت داشت ولی از سال ۱۹۹۷ به بعد، حجم موتور به ۳.۲ لیتری و قدرت به ۲۹۰ اسب بخار افزایش یافت. نسل اول NSX تا سال ۲۰۰۵ تولید شد.
جگوار XJ220 سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴
XJ220 بهعنوان پروژهای برای تولید یک سوپرکار جادهای آغاز شد که بتواند در نسخهٔ مسابقهای در رقابتهای ۲۴ ساعته لمان شرکت کند. در ابتدا، این پروژه چندان موردحمایت جگوار نبود و به همین دلیل، تیمی دوازدهنفره بهصورت داوطلبانه در اوقات فراغت خود روی توسعهٔ یک کانسپت کار میکردند. بعداً اما مدیریت شرکت تحت تأثیر کار این تیم قرار گرفت و چراغ سبز تولید را نشان داد. بااینحال، برخلاف نمونهٔ کانسپت که به پیشرانهٔ V12 و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود، نسخهٔ تولیدی XJ220 به سوپراسپرتی محرک عقب با موتور V6 توئین توربو تبدیل شد. هرچند این تغییر خشم بسیاری از خریداران را برانگیخت ولی جگوار بهمنظور کاهش وزن، کوتاه کردن فاصلهٔ محوری و رعایت قوانین آلایندگی تصمیم به استفاده از موتور V6 گرفته بود. این موتور ۳.۵ لیتری که نسخهای بشدت اصلاحشده از موتور V64V روور بود، ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که بیشتر از موتور V12 تنفس طبیعی نمونهٔ کانسپت بود. به لطف این نیرو، XJ220 ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۴۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
نیسان GT-R سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴
در اواخر دههٔ ۸۰، نیسان نسخهٔ پرفورمنس بالای اسکایلاین GT-R را احیا کرد. هرچند سه نسل بعدی این ماشین پرفورمنسی شبیه به سوپراسپرتها داشتند ولی نیسان برای GT-R برنامههای بزرگتری داشت. اولین نشانهٔ این برنامهها در قالب کانسپتی در نمایشگاه توکیو ۲۰۰۱ دیده شد. چهار سال بعد، نیسان از کانسپت دیگری رونمایی کرد که این بار بسیار نزدیکتر به نسخهٔ تولیدی بود که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. GT-R نسل R35 که حالا به مدلی مستقل و جدا از اسکایلاین تبدیل شده بود، هرچند بهعنوان خودرویی اسپرت به بازار آمد ولی خیلی زود به قاتل سوپراسپرتها تبدیل شد. این ماشین به پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو مجهز بود که در ابتدا ۴۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نیرو که به هر چهارچرخ منتقل میشد، GT-R را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. طی سالهای بعد، GT-R ارتقاء پیدا کرد و قدرت موتور نهایتاً در نسخهٔ نیسمو به ۶۰۰ اسب بخار رسید.
فورد GT سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲
در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲، فورد بهمنظور احیای GT40 افسانهای، اقدام به معرفی کانسپتی کرد که یکی از بهترین طراحیهای رترو در کل تاریخ خودروسازی محسوب میشد و نهایتاً با نام فورد GT به تولید رسید. این ماشین با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ قدرتمند، همان سوپراسپرتی بود که طرفداران فورد از دههٔ ۶۰ منتظرش بودند. بااینحال، زمانی که نسل دوم GT در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، چون دو سیلندر کمتر داشت، با واکنش چندان مثبتی از سوی طرفداران مواجه نشد. بااینحال، این موتور نهایتاً مورد استقبال قرار گرفت زیرا این هرگز یک پیشرانهٔ V6 معمولی نبود. این موتور ۳.۵ لیتری اکوبوست توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور، GT را ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو مثل سلف خود، خیلی زود به یکی از قابلاحترامترین سوپراسپرتهای بازار تبدیل شد.
مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲ تاکنون
از فراری F50 گرفته تا مکلارن F1، تاکنون سوپراسپرتهای زیادی به بازار عرضه شدهاند که ادعای ارائهٔ نزدیکترین تجربه به خودروی فرمول یک را داشتهاند. بسیاری از این خودروها، تکنولوژیهایی را هم از فرمول یک گرفته بودند ولی زمانی که در سال ۲۰۱۷ مرسدس از کانسپت پراجکت وان رونمایی کرد، میدانستیم که ایدهٔ ساخت یک خودروی فرمول یک برای جاده معنای متفاوت و دقیقتری پیدا خواهد کرد. این هایپرکار درنهایت در سال ۲۰۲۲ به AMG One تبدیل شد. این ماشین از سطح بیسابقهای از تکنولوژی فرمول یک بهره میبرد که مهمترین آنها پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ V6 است. این موتور نسخهای اصلاحشده از پیشرانهٔ خودروی فرمول یک مرسدس W06 فصل ۲۰۱۵ است که به تنهایی ۵۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکند که این رقم در ترکیب با سیستم هیبریدی به ۱۰۶۳ اسب بخار میرسد. AMG One هماکنون سریعترین خودروی تولیدی پیست نوربرگرینگ محسوب میشود.
فراری F80 سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷
جدیدترین ابرخودرویی که از پیشرانهٔ V6 استفاده میکند، فراری F80 است. هرچند پرچمداران فراری از زمان F50 همگی از پیشرانههای V12 تنفس طبیعی استفاده میکردند، مردان مارانلو تصمیم گرفتن در جانشین لافراری تعداد سیلندرها را نصف کنند. فراری دلیل این تصمیم را بهبود پرفورمنس عنوان کرده است. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در F80، همان موتور سوپرکار ۲۹۶ GTB است که با اصلاحاتی مثل اصلاح زمان جرقهزنی و تزریق سوخت، در اینجا بهتنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. علاوه بر این، F80 به سه موتور الکتریکی هم مجهز است که دوتا در جلو و یکی در عقب قرار دارد و مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار میرساند. به لطف این نیرو، F80 ظرف ۲.۱۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف ۵.۷۵ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. هرچند این هایپرکار هنوز در دنیای واقعی آزمایش نشده ولی با سابقهای که از پرچمداران فراری داریم و با توجه به عملکرد عالی این موتور V6 در ۲۹۶ GTB، قطعاً F80 هم در حد پیشینیان خود فوقالعاده عمل خواهد کرد.
mercedes.benz(Amir)
۱۱ آبان ۱۴۰۳برای من و البته کلکسیونرای آینده قطعا AMG One جذاب ترین گزینه این لیسته دفاع نمیکنم واقعا در حد انتظار نبود ولی با همه نا امیدیا همچنان شاهکاره
amirkhanzadeh
۱۱ آبان ۱۴۰۳همه شوم عالی هستند یکی از یکی شاهکار تر
برای یک ماشین باز دیدن همه اینا باهم مثل دیدن دروازه های بهشته
SMS
۱۱ آبان ۱۴۰۳فقط چهار تای آخر ولی یه چرخ جی تی آر به همشون می ارزه
NAVID@@98
۱۱ آبان ۱۴۰۳با اینکه فقط اصل موتور V8 به بالاست ولی
همین V6 ها هم از بینشون به همین صورته فقط
👑🥇1مرسدس AMGone 1 و فورد GT و فراری F80 و جگوار XJ220 به همشون می ارزن از هرچیز اول ها اروپا و آمریکا1 فقط این چند تااز هر چیز اول ها🥇👑 !!!!!!!!!!! اینا سنگ محک V6 های جهان هستی هستن ۱۱ به هرشون می ارزن اوففففف اوففففف 🔥😍
عشق فقط یکی ماشین فقط همون همین🥳
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آبان ۱۴۰۳قشنگ همون دوتا ژاپنی رو زد چقدر آخه تو ترو…لی
تو خودت متوجه حرفات هستی مخصوصا جمله آخر
NAVID@@98
۱۲ آبان ۱۴۰۳من فن ژاپنم که هستم ماشین مورد علاقم هم که همون مزدا میاتا عه
دقیقا متوجه هستم ممنون که میگید چقدر کارم درسته
NAVID@@98
۱۲ آبان ۱۴۰۳فقط همین چهار تا اول بین این ها قطعا همین
1 فراری F80 جدید هم مثل مرسدس بنز AMG one فوردGT و جگوار XJ220 افسانه ای 1 چرخ اینا به همه هر چی دیگه غیر اینا می ارزه سنگ محک هستن واقعا اول این بهترین V6 ها !!!!!!!!!!! ۱۱
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آبان ۱۴۰۳یادمونه سنگ محک خیلیا همین V6 gtr بود که اروپایی ها دنبال سوراخ موش بودن
نه که بد باشن فقط میخواستم بدونی معنی سنگ محک چیه
کمی حقیقت رو ببین و تحقیق کن
محمدهادی
۱۲ آبان ۱۴۰۳دقیقا
بنظر منم همه ی موارد گزینه تای شاهکار دنیای خودرو هستن
حالا آخرین مورد ینی پرچم دار جدید فراری کمی بنظرم عجیب و غریب بنظر میاد
مخصوصا اون رمپ مشکی رنگ جلوی خودرو
آخه کاربردش چیه؟! شبیه قطعه ی بی کیفیت اسپرتی بازای داخلیه!
اون نبود نمای خودرو معنادار و واضح تر بود
بین این ها هم قطعا NSX افسانه یی و همین فراری جدید
NAVID@@98
۱۲ آبان ۱۴۰۳۱۱ بین این ها قطعا همین 1 فراری F80 جدید هم مثل مرسدس بنز AMG one فوردGT و جگوار XJ220 افسانه ای 1 سنگ محک هستن واقعا این بهترین V6 ها ۱۱
فراری هم کجاش عجیبه اتفاقا دقیقا درسته شاهکار بودنش با موتور V8 که ترکونده بودن فراری الانم با موتور V6 که بارها در کاربرد های متنوع مثل قهرمانی مسابقات استقامت جهانی WEC و سوپرکار های دیگش برتریشان را اثبات نموده و مابقی را هم همینطور
خوب ۱۱
اینا سنده هاااااااااااا ۱۱
علی Shelby
۱۱ آبان ۱۴۰۳بنظر من همشون خوبه
نمیشه از بینشون انتخاب کرد
Nismo
۱۱ آبان ۱۴۰۳نیسان GTR
فورد GT
آکورا NSX
جرمی کلارکسون
۱۱ آبان ۱۴۰۳فراری 296 GTB باید تو این لیست میبود
Carbonado Aventador
۱۱ آبان ۱۴۰۳پورشه ۹۱۱ ؟!
JaMsHiD-B
۱۱ آبان ۱۴۰۳داش اون آرایش موتورش V6 نیست فلته
KF
۱۱ آبان ۱۴۰۳Flat-six
جرمی کلارکسون
۱۱ آبان ۱۴۰۳جیمز می و ریچارد هموند ازش دارن
Carbonado Aventador
۱۲ آبان ۱۴۰۳حواسم به ارایش موتور ها نبود..
فکر کردم زده بهترین ۶ سیلندرای تاریخ👌🏻
🏆Lamborghini🏆
۱۱ آبان ۱۴۰۳بزارید بگم از کدوم اینا خوشم اومد
همشون 😍
آرش
۱۱ آبان ۱۴۰۳6 عدد شاهکار مهندسی خودرو به احترامشون ایستاده تشویق.
ممد ژانگولر
۱۱ آبان ۱۴۰۳ای کاش ی ماشینی اسپورتی میساختن کاملا فلزی . اصلا مهم نبود شتاب کمتر بشه یا سرعتش کمتر بشه فقط ی ماشینی باشه تمام فلزی مشترک از آهن استیل آلومینیوم بدون پلاستیک
استیلشم براق نباشه جای لک بمونه
(Ali(chevynova
۱۱ آبان ۱۴۰۳چه عشقیه اون فوردgt
زیبا ، قدرتمند ، قهرمان
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آبان ۱۴۰۳فورد gt تو این نسل بهش کملطفی شده. اما از لحاظ پرفورمنس عالیه
فورد باید این سری رو تا ابد زنده نگه داره
Siyavash
۱۱ آبان ۱۴۰۳والله همشون یکی از یکی بهتر هستن خودم عاشق gtr هستم ولی نمیشه از بقیه چشم پوشی کرد…💯
سهیل گل آزاد
۱۱ آبان ۱۴۰۳میشه گفت واقعا شاهکار ترین پیشرانه این لیست متعلق بهamg1 هست بعدش f80 تا سالهای سال رو دست این پیشرانه ها نخواهد آمد
hosen
۱۱ آبان ۱۴۰۳وقتی اسم v6 میاد به چیزی جز gt-r نمیشه فکر کرد
شاهکار بی تکرار نیسان
حسین دهمرد
۱۱ آبان ۱۴۰۳nsx مرحوم
Taha Ayoobi
۱۱ آبان ۱۴۰۳همه عالی
من که عاشق جی تی و گودزیلا ام
آرین
۱۱ آبان ۱۴۰۳آقا مگه میشه
برادرش رو برداری خودش رو بر نداری
Nsx ناراحت شد
Taha Ayoobi
۱۱ آبان ۱۴۰۳آخ حواسم نبود
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳با احترام به زحمت جناب دهقان و دیگر دوستان عزیز سایت پدال …
انتقاد من صرفا به مجله Autoevolution هست و گفتم بگم که سو برداشت پیش نیاد …
( اگر قسمت دومی نداشته باشه این پست ) یکی از آبکی ترین و مضحک ترین مقاله هایی بود که تا حالا خوندم …
هوندا NSX ، بیشتر یه شوخی بود در دنیای سوپراسپرت ها …
جگوار XJ220 ، متاسفانه عمرش کوتاه تر از اون بود که بتونه در بازار ، تاثیر خاصی بگذاره و نیومده ، محو شد …
نیسان GT-R با معیارهای طراحی و قیمت بالا و تولید محدود ، اصلا سوپر اسپرت به حساب نمیاد و در سگمنت دیگری قرار می گیره …
همان گونه که کامیون ولوو FH16 از انجین جدید D17 ، معادل 780 اسب ، بیرون میکشه اما سوپر اسپرت نیست !!!
فورد GT رو زیادی بادش کردن و اگه ویدیوی بررسی کانال اتو تاپ ان ال رو دیده باشید ، این قدر زیره معمولی و فاقد حس و حال و هیجانه که حتی حوصله نمی کنید تا آخر ویدیو ، رانندگی باهاش توی اتوبان رو تماشا کنید …
مرسدس AMG ONE هم اصلا سوپر اسپرت نیست و توی پیست به دنیا اومده و توی پیست هم از دنیا می ره و با تولید محدود و فروش گزینشی اش ، قرار نیست در بازار به دست مردم برسه تا روی نسل خاصی از جوانان تاثیر بگذاره …
فراری F80 هنوز نیومده و تست نشده ، شده بهترین تاریخ !!!!!!!
عجب !!!!!
از اون گذشته F80 هم سوپراسپرت نیست و با قیمت فضایی اش ، بودنش اینجا بیشتر مسخره به نظر می رسه تا منطقی …
وقتی در تیتر ، کلمه تاریخ استفاده میشه ، انتخاب ها باید خیلی منطقی و درست و با درنظر گرفتن تمامی فاکتور ها از جمله دسترسی مردم به این محصولات و با اجماع خبرنگارن حوزه خودرو ( از تمامی نسل ها ) ، همراه باشه …
در نهایت بگم که برام جالبه که از هوندا ، اسم برده میشه اما ( با متر و معیار خود این مجله ) از 296 GTB و محصولات پورشه مثل GT2 RS و حتی آرتورا !!! حرفی زده نمیشه …
و حتی از MC20 هم خبری نبود …
MC20 ای که ماشین سال 2022 مجله EVO شد ، اون هم با شکست دادن همین 296 GTB و مک لارن آرتورا و …
در کل دنیای عجیبی شده …
در دنیایی که رکورد نوربرگ رینگ ، دست گوش های هوشمند شیائومی باشه ( نه ماشین ها ) ، دیدن این مقاله ها دیگه اونقدر ها هم درد نداره …
حد اقلش اینه که من تک تک ماشین های این پست رو واقعا دوست دارم …
مازیار
۱۱ آبان ۱۴۰۳مهدیار عزیز مرز بین اسپرت و سوپراسپرت و حتی هایپرکار دقیقا مشخص نیست. تو همه مقالات و بررسی ها این مسئله وجود داره. حالا شیش تا مخلوط ازشون
پورشه هم بخاطر موتور تخت توی لیست نبود وگرنه اگه فقط شش سیلندر بود بدون پورشه که تمام شیشه پنجرههای پدال اومده بود پائین😅
بهرحال بقول رضا مارمولک به تعداد آدمها سلیقه خودرویی وجود داره و نویسندگان پدال هم از این قاعده مستثنی نیستن اما در مجموع لیست بدی نبود
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳😱
🤦♂️
😁
مازیار جان قبول دارم که پورشه رو اصلا یادم نبود که تخته …
من ذهنم رفت پیش فقط 6 سیلندر و چون پورشه فقط تخت میسازه ، اصلا رفته بود توی نقطه کور ذهنم …
دست هام به نشانه تسلیم بالاست و با عرض پوزش از دوستان …
🙏🙏🙏
اما در مورد سلیقه و مرز بندی نامشخص که مرزهای اسپرت تا کجاست ، تا حدودی با شما موافقم ، اما نه صد در صد …
بعضا ( و نه همیشه ) مید انجین بودن …
نسبت توان خروجی به یک تن وزن ، بیش از 300 داشتن …
تولید محدود بودن ( غیر سری ) …
قیمت بالا داشتن …
تایم پیست معتبر داشتن …
جایزه ای برای بهترین انجین یا تکنولوژی سال تولید ، کسب کردن …
شرکت در مسابقات موتور اسپرت و کسب مقام کردن …
مورد اقبال بازار و مطبوعات قرار گرفتن و …
اینها پارامترهایی هستند که میشه بهشون رجوع کرد …
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آبان ۱۴۰۳حرف شما کاملا درسته
نیسان gtr سوپر اسپرت محسوب نمیشه و توی دسته کوپه 2+2 هست، کلا نوع بدنه کوپه به حساب میاد
خودرو های سوپراسپرت به اونایی میگن که طراحی و آیرودینامیک خشن و پرفورمنسی رو دارن
! i M α η δ υ α R
۱۲ آبان ۱۴۰۳👌👌👌
از لحاظ طراحی ، همون کوپه اسپرت برای GT_R ، درست ترین تعریفه …
هر چند به لحاظ تیونینگ و پرفورمنس ، تا ” مگا هایپر اسپرت ” هم می تونه لقب بگیره …
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آبان ۱۴۰۳دقیقا حتی کوپه ها بهتر به نظر میان
یجورایی این نسل gtr میخواست مرز های بین این دو سگمنت رو کوتاه کنه که موفقم شد
آرین
۱۱ آبان ۱۴۰۳استاد همه حرفتو قبول دارم
ولی اینجا هم گفته نیسان قاتل سوپر اسپورت ها بود
Nsx هم تو اون سال تقریبا از هر نظری شاهکار بوده شوخی دیگه چیه؟
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳عزیزم در این که گودزیلا سالی که رونمایی شد با قیمت 75 هزار دلار ، قاتل امثال 458 و گالاردو و … بقیه بود شکی نیست …
اما همون طور که گفتم در سگمنت سوپر اسپرت قرار نمی گیره …
الان شیاعومی XU7 اومد و رکورد نوربرگ رو شکست ، اما آیا هایپر کاره و در سگمنت هایپرکار قرار میگیره ؟
چه وجه تشابهی بین سدان 100 هزار دلاریه شیاعومی XU7 و مک لارن W1 یا فراری F80 وجود داره به نظر شما ؟
یا الان چون گودزیلا رو تیون میکنن و تا 1400 اسب و بیشتر ، ازش توان میگیرن ، گودزیلا میشه هایپر کار ؟
از کی تا حالا با مفاهیم دنیای خودرو و موتوراسپرت ، این قدر ملا لغتی برخورد میشه ؟
آرین
۱۲ آبان ۱۴۰۳بله حق کاملا با شماست
datsun
۱۱ آبان ۱۴۰۳اگه gtr سوپراسپورت نباشه ظاهرا خیلی سوپر اسپورت ها پیکاپ هم حساب نمیشن حتی نسل قبل رو اسکای لاین gtr r34 رو خیلی از مجلات و سایتها مثل تاپ گیر سوپر اسپورت معرفی میکردن و نسخه های مثل z تیون عملکردی مشابه سوپر اسپورت های امروزی داشتن ! R35 که جای خود دارد زمانی که معرفی شد تمام سوپر اسپورت ها رو به خاک خون کشید و رکورد نوربرگ رو چند سال بعدش با مدل نیسمو به نام خودش زد شتاب زیر سه ثانیه هندلینگ سطح بالا سیستم انتقال قدرتی که در دنیا حتی مشابه نداره! پس اگه gtr سوپر اسپورت نیست خیلی از سوپر اسپورتها بدرد لای جرز دیوار هم نمیخورن
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳نیسان عزیز ارادت …
کامنت من رو دقیق نخوندی …
گفتم : نیسان GT-R با معیارهای طراحی و قیمت بالا و تولید محدود ، اصلا سوپر اسپرت به حساب نمیاد و در سگمنت دیگری قرار می گیره …
من ، عملکرد گودزیلا رو زیر سوال نبردم چون هیچکس نمیتونه زیر سوال ببره …
سگمنتش رو زیر سوال بردم …
این دو مسئله خیلی با هم فرق داره …
آیا شما به وانتی که شتاب 0 تا 96 کیلومتر ، 3 ثانیه داره ، سوپراسپرت اطلاق می کنی ؟
اگه این جوریه همه ماشین های پرفورمنس دنیا از هر سگمنتی ، سوپر اسپرت هستند …
اون زمانی که من عاشق دنیای ماشین شدم ( 30 سال پیش ) همه چی حساب و کتاب داشت و اولین چیزی که یاد میگرفتی ، سگمنت بود …
همه چیز دسته بندی و مرزبندی شده بود …
مثل امروز شیر توو گلابی نبود …
Amir Machine
۱۱ آبان ۱۴۰۳مهدیار جان شما داری همه چیزو قاطی پاتی میکنی تا به نتیجه موردنظر خودت برسی
خیر کسی به وانتی که شتاب 3 ثانیه داره نمیگه سوپراسپرت چون اسمش روشه، وانت
کسی هم به شیائومی XU7 نمیگه سوپراسپرت چون سدانه! اینا هیچکدومشون ویژگیهای سوپراسپرت بودن رو ندارن ولی GT-R همه ویژگیهای لازم رو داره
نکته اول، هرگز نمیشه گفت سوپراسپرت فقط باید موتور وسط باشه، سوپراسپرتهای زیادی هم بوده و هستن که موتور جلو هستن
نکته بعدی، چه تفاوتی بین مرسدس SLS یا AMG GT با GT-R هست که مرسدس سوپراسپرت محسوب میشه و GT-R نه؟ تمام ویژگیهای SLS رو در GT-R هم میبینیم
تو سوپرکارهای موتور جلو مثل SLS، پیشرانه تا جای ممکن به پشت محور جلو کشیده میشه تا توزیع وزن بهتر بشه و ترکیب موتور جلو-وسط رو ایجاد میکنه، این ترکیب تو GT-R هم هست
بازم تو سوپرکارهای موتور جلو مثل SLS، گیربکس رو عقب نصب میکنن تا توزیع وزن بهتر بشه که اینم تو GT-R دیده میشه
مورد بعدی هم برخورداری از تکنولوزیهای پیشرفته و سطح بالاس که GT-R داشت، در مورد پرفورمنس هم که حرفی باقی نذاشته
اینا ویژگیهای سوپراسپرتهاس نه یک کوپه اسپرت معمولی، اگه هم بگی سوپراسپرت چهارنفره نداریم، پس پورشه 911 چیه؟
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳امیر جان …
من چیزی رو قاطی نکردم و در پاسخ به رویکرد احساسیه داتسون عزیز ، سعی کردم با مغالطه ، مثل خودش نتیجه بگیرم … و گرنه من خودم دارم میگم مرزبندی لازم و مهمه …
من با دلایلم ( طراحی و قیمت بالا و تولید محدود ) ، نظر شخصیه خودم رو گفتم که به نظرم GT_R ، فقط و فقط و فقط ، از منظر طراحی و سگمنت و قیمت ، با ظرفیت 4 نفر ، سوپر اسپرت نیست …
فقط و فقط و فقط از منظر طراحی و سگمنت و قیمت ، و نه پرفورمنس …
نظر من می تواند درست یا غلط باشد و قطعا نظر من جامع یا معیار صنعت خودرو و مبنای تصمیم گیری که نیست …
در ضمن ، من نگفتم حتما باید مید انجین باشه و توی کامنت ، نوشتم بعضا و نه همیشه ، باید مید انجین باشه …
من شخصا با کانفیگوریشن های فرونت انجین یا مید _ فرونت یا ترنس اکسل و … مشکلی ندارم و این تصمیمات فنی الزام آور ، به مرور ، تعاریف و مرزبندی های کلاسیک سگمنت سوپراسپرت رو تغییر دادند و این پذیرفتنیه …
گفتی که چه تفاوتی بین مرسدس SLS یا AMG GT با GT-R هست که مرسدس سوپراسپرت محسوب میشه و GT-R نه ؟
در جوابت باید بگم که فاکتوری وجود داره به نام قیمت و قیمت و قیمت …
در صنعت خودرو ، سه جاست که سگمنت ماشین ها مشخص میشن :
اول موقع قیمت گذاری …
دوم موقع بازاریابی …
سوم موقع فروش …
از همه اینا بگذریم …
سال 2009 ، نیسان جی تی آر 400 اسبی ، با قیمت 75 هزار دلار اومد تا با فراری 458 و مازراتی گرن توریسمو و لامبو گالاردو و … مسیر رو کوتاه کنه و انصافا نه تنها کوتاه که مسیر رو قطع کرد …
امروز گودزیلاهایی تیون شده با 1400 تا 2000 اسب ، مرزها رو جابجا کردند و از این منظر این ماشین یک ” مگا مانستر هایپر سدانه ” …
از اینم بگذریم …
یه سوال ازت دارم …
فرض کن یک پوستر از 458 ایتالیا و یک پوستر هم از نیسان GT_R داری …
فقط باید با نشون دادن یکی از این پوسترها ، مفهوم ” ماشین سوپر اسپرت ” رو به یه کسی از دوستان یا فامیل ، ( مثلا یه دختر خانم ) که از دنیای خودرو هم هیچی مطلقا ، نمی دونه ، بفهمونی …
سوالم ازت اینه که کدوم پوستر رو بهش نشون می دی تا مفهوم سوپراسپرت برای اون بنده خدا جا بیفته ؟
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳داتسون جان ، امروز حواسم خیلی پرته …
می خواستم بنویسم داتسون عزیز ، نوشتم نیسان عزیز …
با عرض پوزش بسیار …
🤦♂️🙏🌹🙏🤦♂️
JaMsHiD-B
۱۱ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز GT2 RS چرا باید توی لیست ماشین های V6 باشه
درحالی که موتورش فلت هست
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳جمشید جان …
درسته و از دوستان ، پوزش هم خواستم از بابت اشتباه ناخواسته …
من پورشه فن نیستم و بر من حرجی نیست که موتور تخت پورشه رفته بود توی نقطه کور ذهنم …
اما از اونجایی که خیلی وقته که دیگه فقط پورشه از تخت ، استفاده میکنه ، بعیده که دیگه ، پستی با عنوان بهترین سوپراسپرت های با انجین های 6 سیلندر تخت تاریخ ، داشته باشیم و با اغماض شاید حتی بد نباشه پورشه رو هم زیر سیبیلی ، توی این پست راه بدیم …
😁😁😁
JaMsHiD-B
۱۱ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز انسان تا اشتباه نکنه چیزی یاد نمیگیره من خودم هم همین شکلی کلی چیز یاد گرفتم از دیگران و حتی خود شما و این کار شما که واضح نظر خودتون رو بیان میکنید شجاعت بسیار زیادی میطلبه که آفرین میخواد .
…
پورشه که فقط باید یه مقاله راجع به فلت سیکس هاش بنویسن تو لیست جا نمیشه شاهکاره
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳ارادت دارم جمشید جون …
این اشتباه ها ، فکر کنم مال واکسن آسترا زنکاست …
من این جوری نبودم …
بعضی وقت ها احساس میکنم بخشی از گذشته ، از حافظه ام پاک شده ( مثل همین تخت پورشه که یادم رفته بود که V شکل نیست )
در باب شجاعت هم بگم لطف داری …
من همیشه ، سعی میکنم صادقانه نظرم رو بگم و هر جا مثل اینجا دیدم اشتباه کردم ، عذر خواهی میکنم …
به قول شاعر که میگه :
من هر چه که بیشتر فهمیدم …
فهمیدم که هنوز ، هیچ نفهمیدم …
JaMsHiD-B
۱۱ آبان ۱۴۰۳شما لطف داری مهدیار جان🙏
R
۱۱ آبان ۱۴۰۳فراری فنا الان بهت حمله میکنن😆
JaMsHiD-B
۱۱ آبان ۱۴۰۳R
من خودم از موقعی که صدای F80 و قیمتش رو دیدم کمی ناامید شدم فقط منتظرم توی پیست فرجی بشه که بشه به عنوان جانشین لا فراری نگاهش کرد و بگی فراری کار حقی انجام داده
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳R
۱۱ آبان ۱۴۰۳
سوابق: (1158 دیدگاه)
فراری فنا الان بهت حمله میکنن😆
فدای سرت …
خودم فن فراریم …
از پس هم بر میایم …
ا.م
۱۱ آبان ۱۴۰۳اینکه میگی جی تی ار سوپر اسپرت نیست درست بود تا اینکه رفتی جلوتر که کلا اشتباه میزدی. ای ام جی وان و اف ۸۰ هایپر کار هستن دوست عزیز بالاتر از سوپر اسپرت
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز خودت داری میگی هایپر کار …
پست ، در مورد بهترین سوپراسپرتهای V6 تاریخ هست نه بهترین هایپر کارهای V6 تاریخ …
این دو ماشین ، با این پرفورمنس و قیمت ، بدیهی هست که میشن هاپیر کار …
من هم به زبان فارسی گفتم که AMG ONE و F80 سوپراسپرت نیستند …
amirboss
۱۲ آبان ۱۴۰۳متاسفانه تعریف دقیقی از خودرو های سوپر اسپرت نیست اما میشه سوپر اسپرت ها رو به عنوان یک خودروی اسپرت قانونی خیابانی با عملکرد عالی هم از نظر قدرت، سرعت و هندلینگ توصیف کرد یا سوپراسپرت ها به نوعی مدل پرچم دار خودروهای اسپورت تولیدکننده خودرو هستن و معمولاً از فناوری های مختلف مرتبط با عملکرد برگرفته از مسابقات اتومبیل رانی بهره میبرند.
اینها نزدیک ترین تعاریف مرتبط با واژه سوپراسپرت هستن و نیاز نیست برند های خودروساز یکی یکی تخریب بشن.
Kiarash
۱۱ آبان ۱۴۰۳اسطوره های تکرار نشدنی 👌👏🇺🇲🇩🇪🇯🇵🇮🇹🇬🇧💔🤤😎💯
مازیار
۱۱ آبان ۱۴۰۳بطرز عجیبی تمام لیست فاکتورهای لازم برای دوست داشتنی بودن و حتی اسطوره بودن رو دارن
هرچند شخصا این نسل GTR رو زیاد دوست ندارم اما قطعا همون که گفتم هست
NGU
۱۱ آبان ۱۴۰۳این نسل gtr هم تو رو زیاد دوست نداره
مازیار
۱۱ آبان ۱۴۰۳کاملا طبیعیه
faster
۱۱ آبان ۱۴۰۳این GTR چیه که هنوزم بعد از ۱۵ سال یه عده نمیتونن ببیننش. سنگ محک v6 های دنیا
JaMsHiD-B
۱۱ آبان ۱۴۰۳تنها کسی که نمیتونه نگاهش کنه پیام و دار و دسته اش هستن که اونا هم فعلا ناپدید شدن و گاهی اوقات یه چیزی میپرونن
.
۱۱ آبان ۱۴۰۳فعلا که اینا چندتا دختر با آرایش های هجیب و قریب و نق نقو دیدن دلشون رو هوایه(آیونیک)ولشون کن الان دادشون میره رو هوا
ا.م
۱۱ آبان ۱۴۰۳نیسان gtr سوپر اسپرت حساب نمیشه. مثل ۹۱۱ که از gtr اسپرت تره ولی سوپر اسپرت حساب نمیشه.
یا مثلا اف ۸۰ و ای ام جی وان هایپر کار هستن
Reza Rafee
۱۱ آبان ۱۴۰۳فورد gtرو خیلی دوس دارم .
ماها که نمی تونیم بخریم .ولی ای کاش می شد سوارش میشدم😍😍
علی منصوری
۱۱ آبان ۱۴۰۳تمام لیست بهترینن ولی انتخابم..البته فقط انجین بنزینی
با احترام ب جاگوار xj220(یادش بخیر تو مجله ماشین چه تحلیل جالبی است وقتی اومده بود)
تقدیر از فورد gt
کاتانا ژاپانی gtr, الحق گودزیلاس
مازیار
۱۱ آبان ۱۴۰۳XJ220 بیشتر از سی سال قبل با گیربکس دستی و محرک عقب بدون لانچکنترل شتاب ۳/۶ داشته که فوقالعادست
در مورد تاپ اسپید هم اصلا اسمش بر اساس سرعت ۲۲۰ مایل یا ۳۵۴ کیلومتر گذاشته شده نمیدونم چرا اینجا ۳۴۲ اومده؟
Mehrbod
۱۲ آبان ۱۴۰۳پیشرانه جاگوار، موتور “ام جی” مترو رالی بود.. در دنیای رالی هم غوغا کرده بود..
XYZ
۱۱ آبان ۱۴۰۳یه سوال
ماشینای سوپراسپرت و هایپر کار باهم تفاوتی دارن؟ یا جفت کلمه یه معنا رو میده؟
🇰🇷
۱۲ آبان ۱۴۰۳این خبرها و بعضی کامنت هاشو اگه دوس داشتی بخون
https://www.pedal.ir/training/difference-between-sports-car-supercar-hypercar/
https://www.pedal.ir/training/what-defines-a-supercar-history-evolution/
XYZ
۱۲ آبان ۱۴۰۳خوندم سوالمم سوال موند انگار خود پدالم تفاوت دقیقی ازشون نمیدونه
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آبان ۱۴۰۳تفاوتشون توی پرفورمنس،متریال، طراحی هست که یه برند بهترین خودشو ارائه میده با قیمت زیاد ، تولید محدود و صرفا برای رکورد زنی میان و کلکسیونی هستن
اما سوپر اسپرت مشخصات معقولتری داره ، دسترسی بیشتری دارن توی بازار یجورایی میشه گفت فول آپدیت شده کلاس کوپه اسپرت به حساب میان
! i M α η δ υ α R
۱۲ آبان ۱۴۰۳اگر 20 سال پیش این سوال رو می پرسیدی ، جوابها فرق می کرد اما در سال 2024 هستیم و تقسیم بندی زیر می تونه به ذهنت کمک کنه …
این معیار حداقلی هست و یعنی می تونیم GT با قدرت 600 اسب هم داشته باشیم و با در نظر گرفتن پارامتر هایی نظیر طراحی شاسی و اتاق و کانفیگوریشن انجین و گیرباکس و سیستم تعلیق و زیر بندی و هزار کوفت و زهرمار دیگه که در سگمنت بندی ماشین ها دخیل هستند ، می تونی به این اعداد هم اکتفا کنی …
GT CAR تا 400 اسب …
SPORT CAR تا 600 اسب …
SUPERSPORT CAR تا 800 اسب …
HYPERSPORT CAR تا 1400 اسب …
ULTRA HYPERSPORT CAR تا 2300 اسب …
MEGA SPORT CAR بالای 2300 اسب …
M power
۱۲ آبان ۱۴۰۳اگه موتور شش سیلندر بیمر v شکل بود قطعن تو لیست جا میشد و البته ک gtrتکرار نشدنی هستش
Mehrbod
۱۲ آبان ۱۴۰۳موتور جگوار XJ220، همان موتوری است که روی MG مترو (METRO) رالی در مسابقات رالی قهرمانی حهان، استفاده می شد. این موتور پیشرفته و پربازده، برای “ام جی”، افتخارات بسیاری در دنیای موتور اسپرت به ارمغان آورد.
nima.jdm
۱۷ آبان ۱۴۰۳همگی شاهکار هستن
ولی از حق نگذریم مقام اول باید برسه به جی تی ار نیسمو
بعد ۱۵ سال هنوز مهندسی این موتور رو دستش نیومده و سنگ محک موتور های وی ۶ هست واقعا افسانه تکرار نشدنیه