دههها بود که تصور میشد پیشرانههای V6 گزینههای مناسبی برای سوپراسپرتها نیستند ولی شش خودرویی که در ادامه خواهید دید خلاف این را ثابت کردند.
هرچند اولین پیشرانههای V6 در ابتدای قرن بیستم در آمریکا، آلمان و فرانسه طراحی و ساخته شدند ولی اولین موتور V6 تولید انبوه از سال ۱۹۵۰ توسط لانچیا ساخته شد. این پیشرانهها طی دهههای بعد محبوب شدند و به دلیل اندازهٔ جمعوجورتر نسبت به موتورهای شش سیلندر خطی، موردتوجه چنین خودروساز قرار گرفتند. درنهایت، موتورهای V6 به سوپراسپرتها هم راه پیدا کردند و تواناییهای خود را نشان دادند.
هوندا NSX سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵
در اواسط دههٔ ۸۰، هوندا توسعهٔ اولین سوپراسپرت ژاپنی را همراه با یک پیشرانهٔ V6 جدید و پیشرفته آغاز کرد. NSX که بهعنوان اولین سوپراسپرت V6 جهان در نظر گرفته میشود، در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه شیکاگو معرفی و سال بعد راهی نمایندگیهای فروش شد. NSX که یکی از اسطورههای خودروسازی ژاپن محسوب میشود، با کمک رانندهٔ افسانهای فرمول یک، آیرتون سنا توسعه پیدا کرد. این خودرو که روی یک شاسی مونوکوک تمام آلومینیومی پیشرفته ساخته شده بود، در آمریکا با برند آکورا عرضه شد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 این ماشین اولین موتور تولیدی جهان با شاتونهای تیتانیومی محسوب میشد. نسخهٔ اولیهٔ این موتور ۲۷۰ اسب بخار قدرت داشت ولی از سال ۱۹۹۷ به بعد، حجم موتور به ۳.۲ لیتری و قدرت به ۲۹۰ اسب بخار افزایش یافت. نسل اول NSX تا سال ۲۰۰۵ تولید شد.
جگوار XJ220 سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴
XJ220 بهعنوان پروژهای برای تولید یک سوپرکار جادهای آغاز شد که بتواند در نسخهٔ مسابقهای در رقابتهای ۲۴ ساعته لمان شرکت کند. در ابتدا، این پروژه چندان موردحمایت جگوار نبود و به همین دلیل، تیمی دوازدهنفره بهصورت داوطلبانه در اوقات فراغت خود روی توسعهٔ یک کانسپت کار میکردند. بعداً اما مدیریت شرکت تحت تأثیر کار این تیم قرار گرفت و چراغ سبز تولید را نشان داد. بااینحال، برخلاف نمونهٔ کانسپت که به پیشرانهٔ V12 و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود، نسخهٔ تولیدی XJ220 به سوپراسپرتی محرک عقب با موتور V6 توئین توربو تبدیل شد. هرچند این تغییر خشم بسیاری از خریداران را برانگیخت ولی جگوار بهمنظور کاهش وزن، کوتاه کردن فاصلهٔ محوری و رعایت قوانین آلایندگی تصمیم به استفاده از موتور V6 گرفته بود. این موتور ۳.۵ لیتری که نسخهای بشدت اصلاحشده از موتور V64V روور بود، ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که بیشتر از موتور V12 تنفس طبیعی نمونهٔ کانسپت بود. به لطف این نیرو، XJ220 ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۴۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
نیسان GT-R سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴
در اواخر دههٔ ۸۰، نیسان نسخهٔ پرفورمنس بالای اسکایلاین GT-R را احیا کرد. هرچند سه نسل بعدی این ماشین پرفورمنسی شبیه به سوپراسپرتها داشتند ولی نیسان برای GT-R برنامههای بزرگتری داشت. اولین نشانهٔ این برنامهها در قالب کانسپتی در نمایشگاه توکیو ۲۰۰۱ دیده شد. چهار سال بعد، نیسان از کانسپت دیگری رونمایی کرد که این بار بسیار نزدیکتر به نسخهٔ تولیدی بود که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. GT-R نسل R35 که حالا به مدلی مستقل و جدا از اسکایلاین تبدیل شده بود، هرچند بهعنوان خودرویی اسپرت به بازار آمد ولی خیلی زود به قاتل سوپراسپرتها تبدیل شد. این ماشین به پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو مجهز بود که در ابتدا ۴۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نیرو که به هر چهارچرخ منتقل میشد، GT-R را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. طی سالهای بعد، GT-R ارتقاء پیدا کرد و قدرت موتور نهایتاً در نسخهٔ نیسمو به ۶۰۰ اسب بخار رسید.
فورد GT سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲
در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲، فورد بهمنظور احیای GT40 افسانهای، اقدام به معرفی کانسپتی کرد که یکی از بهترین طراحیهای رترو در کل تاریخ خودروسازی محسوب میشد و نهایتاً با نام فورد GT به تولید رسید. این ماشین با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ قدرتمند، همان سوپراسپرتی بود که طرفداران فورد از دههٔ ۶۰ منتظرش بودند. بااینحال، زمانی که نسل دوم GT در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، چون دو سیلندر کمتر داشت، با واکنش چندان مثبتی از سوی طرفداران مواجه نشد. بااینحال، این موتور نهایتاً مورد استقبال قرار گرفت زیرا این هرگز یک پیشرانهٔ V6 معمولی نبود. این موتور ۳.۵ لیتری اکوبوست توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور، GT را ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو مثل سلف خود، خیلی زود به یکی از قابلاحترامترین سوپراسپرتهای بازار تبدیل شد.
مرسدس AMG One سال ۲۰۲۲ تاکنون
از فراری F50 گرفته تا مکلارن F1، تاکنون سوپراسپرتهای زیادی به بازار عرضه شدهاند که ادعای ارائهٔ نزدیکترین تجربه به خودروی فرمول یک را داشتهاند. بسیاری از این خودروها، تکنولوژیهایی را هم از فرمول یک گرفته بودند ولی زمانی که در سال ۲۰۱۷ مرسدس از کانسپت پراجکت وان رونمایی کرد، میدانستیم که ایدهٔ ساخت یک خودروی فرمول یک برای جاده معنای متفاوت و دقیقتری پیدا خواهد کرد. این هایپرکار درنهایت در سال ۲۰۲۲ به AMG One تبدیل شد. این ماشین از سطح بیسابقهای از تکنولوژی فرمول یک بهره میبرد که مهمترین آنها پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ V6 است. این موتور نسخهای اصلاحشده از پیشرانهٔ خودروی فرمول یک مرسدس W06 فصل ۲۰۱۵ است که به تنهایی ۵۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکند که این رقم در ترکیب با سیستم هیبریدی به ۱۰۶۳ اسب بخار میرسد. AMG One هماکنون سریعترین خودروی تولیدی پیست نوربرگرینگ محسوب میشود.
فراری F80 سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷
جدیدترین ابرخودرویی که از پیشرانهٔ V6 استفاده میکند، فراری F80 است. هرچند پرچمداران فراری از زمان F50 همگی از پیشرانههای V12 تنفس طبیعی استفاده میکردند، مردان مارانلو تصمیم گرفتن در جانشین لافراری تعداد سیلندرها را نصف کنند. فراری دلیل این تصمیم را بهبود پرفورمنس عنوان کرده است. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مورداستفاده در F80، همان موتور سوپرکار ۲۹۶ GTB است که با اصلاحاتی مثل اصلاح زمان جرقهزنی و تزریق سوخت، در اینجا بهتنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. علاوه بر این، F80 به سه موتور الکتریکی هم مجهز است که دوتا در جلو و یکی در عقب قرار دارد و مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار میرساند. به لطف این نیرو، F80 ظرف ۲.۱۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف ۵.۷۵ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. هرچند این هایپرکار هنوز در دنیای واقعی آزمایش نشده ولی با سابقهای که از پرچمداران فراری داریم و با توجه به عملکرد عالی این موتور V6 در ۲۹۶ GTB، قطعاً F80 هم در حد پیشینیان خود فوقالعاده عمل خواهد کرد.
mercedes.benz(Amir)
۱۱ آبان ۱۴۰۳برای من و البته کلکسیونرای آینده قطعا AMG One جذاب ترین گزینه این لیسته دفاع نمیکنم واقعا در حد انتظار نبود ولی با همه نا امیدیا همچنان شاهکاره
Nismo
۱۱ آبان ۱۴۰۳نیسان GTR
فورد GT
آکورا NSX
جرمی کلارکسون
۱۱ آبان ۱۴۰۳فراری 296 GTB باید تو این لیست میبود
Carbonado Aventador
۱۱ آبان ۱۴۰۳پورشه ۹۱۱ ؟!
🏆Lamborghini🏆
۱۱ آبان ۱۴۰۳بزارید بگم از کدوم اینا خوشم اومد
همشون 😍
آرش
۱۱ آبان ۱۴۰۳6 عدد شاهکار مهندسی خودرو به احترامشون ایستاده تشویق.
ممد ژانگولر
۱۱ آبان ۱۴۰۳ای کاش ی ماشینی اسپورتی میساختن کاملا فلزی . اصلا مهم نبود شتاب کمتر بشه یا سرعتش کمتر بشه فقط ی ماشینی باشه تمام فلزی مشترک از آهن استیل آلومینیوم بدون پلاستیک
استیلشم براق نباشه جای لک بمونه
(Ali(chevynova
۱۱ آبان ۱۴۰۳چه عشقیه اون فوردgt
زیبا ، قدرتمند ، قهرمان
Siyavash
۱۱ آبان ۱۴۰۳والله همشون یکی از یکی بهتر هستن خودم عاشق gtr هستم ولی نمیشه از بقیه چشم پوشی کرد…💯
سهیل گل آزاد
۱۱ آبان ۱۴۰۳میشه گفت واقعا شاهکار ترین پیشرانه این لیست متعلق بهamg1 هست بعدش f80 تا سالهای سال رو دست این پیشرانه ها نخواهد آمد
hosen
۱۱ آبان ۱۴۰۳وقتی اسم v6 میاد به چیزی جز gt-r نمیشه فکر کرد
شاهکار بی تکرار نیسان
حسین دهمرد
۱۱ آبان ۱۴۰۳nsx مرحوم
Taha Ayoobi
۱۱ آبان ۱۴۰۳همه عالی
من که عاشق جی تی و گودزیلا ام
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳با احترام به زحمت جناب دهقان و دیگر دوستان عزیز سایت پدال …
انتقاد من صرفا به مجله Autoevolution هست و گفتم بگم که سو برداشت پیش نیاد …
( اگر قسمت دومی نداشته باشه این پست ) یکی از آبکی ترین و مضحک ترین مقاله هایی بود که تا حالا خوندم …
هوندا NSX ، بیشتر یه شوخی بود در دنیای سوپراسپرت ها …
جگوار XJ220 ، متاسفانه عمرش کوتاه تر از اون بود که بتونه در بازار ، تاثیر خاصی بگذاره و نیومده ، محو شد …
نیسان GT-R با معیارهای طراحی و قیمت بالا و تولید محدود ، اصلا سوپر اسپرت به حساب نمیاد و در سگمنت دیگری قرار می گیره …
همان گونه که کامیون ولوو FH16 از انجین جدید D17 ، معادل 780 اسب ، بیرون میکشه اما سوپر اسپرت نیست !!!
فورد GT رو زیادی بادش کردن و اگه ویدیوی بررسی کانال اتو تاپ ان ال رو دیده باشید ، این قدر زیره معمولی و فاقد حس و حال و هیجانه که حتی حوصله نمی کنید تا آخر ویدیو ، رانندگی باهاش توی اتوبان رو تماشا کنید …
مرسدس AMG ONE هم اصلا سوپر اسپرت نیست و توی پیست به دنیا اومده و توی پیست هم از دنیا می ره و با تولید محدود و فروش گزینشی اش ، قرار نیست در بازار به دست مردم برسه تا روی نسل خاصی از جوانان تاثیر بگذاره …
فراری F80 هنوز نیومده و تست نشده ، شده بهترین تاریخ !!!!!!!
عجب !!!!!
از اون گذشته F80 هم سوپراسپرت نیست و با قیمت فضایی اش ، بودنش اینجا بیشتر مسخره به نظر می رسه تا منطقی …
وقتی در تیتر ، کلمه تاریخ استفاده میشه ، انتخاب ها باید خیلی منطقی و درست و با درنظر گرفتن تمامی فاکتور ها از جمله دسترسی مردم به این محصولات و با اجماع خبرنگارن حوزه خودرو ( از تمامی نسل ها ) ، همراه باشه …
در نهایت بگم که برام جالبه که از هوندا ، اسم برده میشه اما ( با متر و معیار خود این مجله ) از 296 GTB و محصولات پورشه مثل GT2 RS و حتی آرتورا !!! حرفی زده نمیشه …
و حتی از MC20 هم خبری نبود …
MC20 ای که ماشین سال 2022 مجله EVO شد ، اون هم با شکست دادن همین 296 GTB و مک لارن آرتورا و …
در کل دنیای عجیبی شده …
در دنیایی که رکورد نوربرگ رینگ ، دست گوش های هوشمند شیائومی باشه ( نه ماشین ها ) ، دیدن این مقاله ها دیگه اونقدر ها هم درد نداره …
حد اقلش اینه که من تک تک ماشین های این پست رو واقعا دوست دارم …
Kiarash
۱۱ آبان ۱۴۰۳اسطوره های تکرار نشدنی 👌👏🇺🇲🇩🇪🇯🇵🇮🇹🇬🇧💔🤤😎💯
مازیار
۱۱ آبان ۱۴۰۳بطرز عجیبی تمام لیست فاکتورهای لازم برای دوست داشتنی بودن و حتی اسطوره بودن رو دارن
هرچند شخصا این نسل GTR رو زیاد دوست ندارم اما قطعا همون که گفتم هست