در طول تاریخ، سوپراسپرتهای زیادی با پیشرانهٔ V12 ساخته شدهاند اما از بین همهٔ آنها، کدام مدلها بهترین هستند؟ پاسخ این سؤال را در ادامه خواهیم داد.
آستونمارتین One-77
هرچند One-77 مثل والکری از پیشرانهٔ V12 استفاده میکند اما برخلاف برادر مسابقهای جادهای خود، این یک گرند تورر لوکس و راحت است. One-77 همچنین از راننده با صدای پیشرانهای پذیرایی میکند که رقیب بهترین کنسرتهای موسیقی جهان است. پیشرانهٔ ۷.۳ لیتری تنفس طبیعی این ماشین که با کمک کاسورث توسعه پیدا کرد، ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
پاگانی زوندا F
هرچند زوندا C12 نقطهٔ آغاز شرکت هوراچیو پاگانی بود اما زوندا F اولین حرکت جدی این شرکت نوپای ایتالیایی محسوب میشد. این مدل که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر تولید شد، بزرگترین بازمهندسی زوندا تا آن زمان محسوب میشد. هرچند در سینهٔ زوندا F همچنان پیشرانهٔ ۷.۳ لیتری V12 مرسدس قرار داشت اما با تغییراتی، خروجی آن به ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور رسید.
لامبورگینی میورا
میورا اولین سوپراسپرت موتور وسط جهان محسوب میشود. این ماشین با یک پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 که بهصورت عرضی نصب شده و ابتدا تنها ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشت، با حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، به سریعترین خودروی تولیدی زمان خود تبدیل شد.
بوگاتی EB110
هرچند همهٔ ما بوگاتی را با ویرون و شیرون میشناسیم ولی EB110 هم سریعترین خودروی زمان خود بود. این سوپرکار حتی طبق استانداردهای امروزی هم بسیار سریع است. این ماشین با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 چهار توربو که در قویترین نسخه ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد، ظرف تنها ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست میافت.
فراری F50
F40 یکی از خارقالعادهترین محصولات تاریخ فراری بود و به همین دلیل، جانشین آن وظیفهٔ بسیار سنگینی بر عهده داشت اما F50 این کار با بهطور تحسینبرانگیزی انجام داد. دلیل اصلی این موضوع، استفاده از پیشرانهٔ خودروی فرمول یک فراری بود یعنی موتوری که آلن پراست و نایجل منسل در سال ۱۹۹۰ در فراری ۶۴۱ با آن مسابقه میدادند. این موتور ۴.۷ لیتری در F50 قدرتی ۵۲۰ اسب بخاری داشت.
لامبورگینی دیابلو
دیابلو جانشین کانتاش افسانهای و اولین لامبورگینی بود که از سد سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت یا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت عبور کرد. این خودرو که یازده سال تولید شد، با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V12 که بعداً به ۶ لیتری تبدیل شد و ظاهری که قدیمی نمیشد، به شهرت لامبورگینی کمک شایانی کرد. قدرت دیابلو از ۴۸۵ اسب بخار در زمان معرفی به ۵۷۵ اسب بخار در قویترین نسخه رسید.
مرسدس بنز CLK GTR
این ماشین قطعهٔ مهمی از تاریخ موتوراسپرت مرسدس است و به لطف سلطهٔ این برند بر مسابقات قهرمانی فیا GT در اواخر دههٔ ۹۰ متولد شد. از نسخهٔ جادهای CLK GTR فقط ۲۵ دستگاه به الزام قوانین مسابقات ساخته شد. CLK GTR به پیشرانهٔ ۶.۹ لیتری V12 مجهز بود که ۶۳۰ اسب بخار قدرت داشت و بعداً در نسخهٔ سوپراسپرت به ۷.۳ لیتری با ۶۶۴ اسب بخار قدرت تبدیل شد.
فراری ۵۹۹ GTO
فراری در طول تاریخ خود تنها سه بار از نام GTO استفاده کرده است که آخرین نمونهٔ آن در مدل ۵۹۹ بود. پیشرانهٔ ۶ لیتری دوازده سیلندر F140 قابلاعتماد فراری در اینجا تقویت شده و ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. به لطف این نیرو، ۵۹۹ GTO در کمتر از ۱۰ ثانیه از صفر به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
لامبورگینی اونتادور SVJ
وقتی حتی لامبورگینی هم تسلیم میشود و به تکنولوژی هیبریدی در سوپرکار جدید روئلتو روی میآورد، باعث میشود اونتادور SVJ را بیشتر تحسین کنیم. این یکی از آخرین سوپراسپرتهای V12 واقعی بوده و بهعنوان یکی از وحشیترین سوپرکارهای سالهای اخیر شناخته میشود. در SVJ قدرت پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی لامبورگینی به ۷۷۰ اسب بخار رسید.
پاگانی هوآیرا R
هوآیرا R سوپراسپرتی مخصوص پیست از شرکتی بود که واقعاً فراری و لامبورگینی را برآشفت. در این نسخه، قدرت موتور ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی مرسدس به ۸۵۰ اسب بخار رسید و تا بیش از ۹ هزار rpm دور میگرفت. شاید جالبترین واقعیت در مورد موتور هوآیرا R اما وزن آن باشد که تنها ۱۹۸ کیلوگرم است.
فراری انزو
انزو هم یکی دیگر از ساختههای فوقالعادهٔ تاریخ مارانلو است که راه F40 و F50 را ادامه داد. پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی انزو بدون شک یکی از بهترین موتورهای دههٔ طلایی سوپراسپرتها بود. این پیشرانه با ۶۶۰ اسب بخار قدرت باعث شد انزو بتواند بیش از سه ثانیه سریعتر از پورشه کاررا GT یک دور پیست نوربرگرینگ را طی کند.
آستونمارتین والکری
والکری افراطیترین محصول تاریخ آستونمارتین محسوب میشود. این ماشین یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث را با تکنولوژی فرمول یک و طراحی آدریان نیوی ترکیب کرده است. موتور V12 والکری شاهکاری است که تا ۱۱ هزار rpm دور میگیرد و بهتنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. سیستم هیبریدی هم ۱۶۰ اسب بخار به این رقم میافزاید.
لامبورگینی مورسیهلاگو
نوهٔ میورا، جانشینی شایسته برای پدربزرگ افسانهای خود بود. مورسیهلاگو از نسخهٔ تکاملیافتهٔ همان پیشرانهٔ دوازده سیلندری استفاده میکرد که در سینهٔ پیشینیان آن قرار داشت و در اینجا حجم موتور تا ۶.۵ لیتر افزایش پیدا کرد. مورسیهلاگو در آخرین نسخهٔ خود یعنی سوپرولوچه، با ۶۷۰ اسب بخار قدرت، از قلمروی سوپراسپرتها فراتر رفت و به دستهٔ هایپرکارها وارد شد.
مازراتی MC12
MC12 برای نشان دادن بازگشت مازراتی به مسابقات ساخته شد. این خودرو بر اساس فراری انزو شکل گرفته و از همان پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 استفاده میکرد. با این حال، MC12 توانست حدود یک ثانیه سریعتر از پسرعموی مارانلویی خود پیست نوربرگرینگ را طی کند تا نشان دهد لوگوی نیزهٔ سهشاح حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه
۸۱۲ کامپتیزیونه جدیدترین ساختهٔ V12 فراری و احتمالاً آخرین محصول تولیدی مارانلو است که به توربوشارژرها و سیستمهای هیبریدی با قاطعیت نه میگوید. در سینهٔ کامپتیزیونه یکی از فوقالعادهترین پیشرانههای V12 تاریخ قرار گرفته است. این یک ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی است که ۸۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و ۸۱۲ را بیشتر شبیه یکی از رمانهای درام شکسپیر کرده است.
مکلارن F1
مکلارن F1 با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، برای ۱۲ سال رکورددار سریعترین خودروی تولیدی جهان بود. چنین سرعت فوقالعادهای به لطف پیشرانهٔ ۶.۱ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت بامو حاصل شد که ۶۲۷ اسب بخار قدرت تولید میکرد. انتظار میرود ارزش F1 طی سالهای آینده حتی از ۲۰ میلیون پوند هم فراتر برود که نشان از جذابیت فوقالعادهٔ آن دارد.
گوردون موری T.50
گوردون موری از چند چیز در مکلارن F1 خوشش نمیآمد و به همین دلیل، این را طراحی کرد. T.50 با پیشرانهٔ ۴ لیتری V12 تنفس طبیعی کاسورث که ۶۶۳ اسب بخار قدرت تولید میکند در کنار وزن تنها ۹۸۶ کیلوگرم، خالصترین خودروی جهان و آخرین سوپراسپرت آنالوگ محسوب میشود و میتوان گفت بهاحتمالزیاد، دیگر چیزی بهتر از این ساخته نخواهد شد.
۲ دی ۱۴۰۲😐♥️
Rman
۲ دی ۱۴۰۲چقدر خوب میشد اگه سال ساخت هر مدل حداقل جلوی اسمش مینوشتند
اسد
۲ دی ۱۴۰۲جای فراری برلینتا خالیه ، F12 , یادش رفته نویسنده مقاله
خاص
۲ دی ۱۴۰۲همچنین
فراری دیتونا SP3
و آپولو IE
ALI.S
۷ دی ۱۴۰۲واقعاً F12 هم باید میبود
ARMAN سابق
۲ دی ۱۴۰۲همه شاهکار
اصلا اینا روح دارن چیزی که کمتر خودرو جدیدی داره
Amir
۲ دی ۱۴۰۲صدای مورسیه لاگو 🤤
yaghoub
۲ دی ۱۴۰۲همه عالی
انتخاب خودم استون مارتین. واقعاً زیباست
Mamad
۲ دی ۱۴۰۲انتخابم قطعا 812
ولی خدایی T.50عجب چیزیه صدای موتور ساخت کاسورث خداس
وی
۲ دی ۱۴۰۲همه عالی
ولی F12هم حقش بود باشه نسبت به زمان خودش از 812 و 599 زیباتره بنظرم
ولی درکل شخصیت موتور f50و والکری فوق العاده هستن والبته صداشون
سوشیانت
۲ دی ۱۴۰۲موتور ۱۲ سیلندر استون مارتین از اتصال دو تا موتور v6 فورد بوجود اومده🇺🇲💪🔥
مازیار
۲ دی ۱۴۰۲مجسمه داوود میکلانژ هم از یه سنگ مرمر شش تنی بوجود اومده
اون دست کاسورث بود که کردش جواهر زمان
محمدهادی
۲ دی ۱۴۰۲عجب پاسخ درخوری،و سوشیانت در افق محو…
Sport cars
۲ دی ۱۴۰۲وقتی یه ترول امریکا فن میبینه هیچ امریکایی تو لیست نبود
فرشاد
۲ دی ۱۴۰۲بمیرم واست که چیزی واسه گفتن نداری
سوشیانت
۲ دی ۱۴۰۲در جواب به همه اونایی که ریپلای کردن، وقتی ۸ سیلندر های آمریکایی از ۱۲ سیلندر های بقیه کمپانی ها بهتره نیازی نداره که ۱۲ سیلندر بزنه😉🔥🇺🇲💪
blackwing
۳ دی ۱۴۰۲داداش من یک عمره دارم امریکایی سوار میشم ، فن آمریکایی هم هستم ولی موتور هشت سیلندر یه وانت فورد یا شورولت هیچ حرفی برای گفتن پیش یه شاهکار ۱۲ سیلندر ایتالیایی نداره. تعصبات الکی رو بزارین کنار ، چیو با چی مقایسه میکنین ؟
تو این مقالهها امریکایی فنها بشینن فقط نگاه کنن و لذت ببرن ، نیازی نیست چیزی بگن
سوشیانت
۳ دی ۱۴۰۲موتور همی قدرتش از ۱۲ سیلندر ایتالیایی بیشتره
blackwing
۳ دی ۱۴۰۲فقط که به قدرت نیس به دقت ساخته ، نحوه چیدمان بلوک سیلندرها ، متریال ساخت… هزارتا فاکتور دیگه هست ، فقط موتور فراری 812 دوتا چلنجر هلکت قیمتشه ، نمیدونم چقدر شناخت داری از این چیزا ولی واقع بین باشین.
وقتی تو یه همایش ماشینی ما امریکایی سوارها واسادیم یه آلفارومئو یا مرسدس SL کلاسیک وارد میشه همه احترام میزارن و با لذت نگاهش میکنن چون همش کار دست و هنر مهندس آلمانی یا ایتالیایی هستش..
سوشیانت
۴ دی ۱۴۰۲همین که فکر میکنی قیمت بیشتر نشون دهنده بهتر بودنه مشخصه که اطلاعاتت پایینه
ALI.S
۷ دی ۱۴۰۲بابا من زیر هر مقاله آمریکایی میرم منتظرم سوشیانت بیاد یک چیزی بنویسه، اما خداییش انتظار نداشتم اینجا ببینمش😂😂😂
P
۲ دی ۱۴۰۲لذت بردیم 😍
Alireza
۲ دی ۱۴۰۲خیلی دوست دارم صدای یه V12 رو از نزدیک بشنوم
بهرام
۲ دی ۱۴۰۲اگر اینها نبودند، کل تهران الان پر بود از دوازده سیلندر. شما توی گوگل بنویس: مورسیه لاگو در تهران – ببین چقدر عکس قدیمی پلاک زرد میاره. همه مورسیه لاگوها و گالاردوها رو فراری دادند. هیچی الان نیست و فقط آشغال میبینیم
Reza Waffen SS
۲ دی ۱۴۰۲ستاره ها جمعشون جمعا فقط رخ مورسیه لاگو 🤤
محمدهادی
۲ دی ۱۴۰۲تمام شاهکارهای صاحب تاریخ اینجان
فقط ماجراهای شیرین نسل های لامبورگینی ها
اون دیابلوی اصیل
اون مورسیه لاگوی رنگ پرتغالی…
هیییی
sinasvj
۲ دی ۱۴۰۲زیبایی SVJ وصف نشدنیه برام هیچوقت ازش سیر نمیشم, عکس SVJ رو اشتباهی SV گذاشتید اصلاح کنید با تشکر از سردبیر
مازیار
۲ دی ۱۴۰۲در مورد آخرین جمله پاراگراف مربوط به T50
به جای چیزی بهتر از این ساخته نخواهد شد به نظرم میشه گفت چیزی بهتر از این ساخته نشده و نخواهد شد.
Amin
۲ دی ۱۴۰۲مکلارن اف وان بهترین این لیست هست ، بدون هیچ تعصبی
هیچ کدوم از این ماشین ها باهاش قابل مقایسه نیستن
مازیار
۲ دی ۱۴۰۲قطعا F1 همیشه جاودان خواهد بود
اما این T50 با همون ذهنیت ساخته شده و سبک تر قوی تر پیشرفته تر با آئرودینامیک خیلی بهتره
به نظرم تنها چیزی که بهش نیاز داره تا به همون کاریزمای F1 و حتی بالاتر برسه گذر زمان هست
گذشته از اون اول پاراگرافش رو دیدی؟
((گوردون موری از چند چیز در مکلارن F1 خوشش نمیآمد و به همین دلیل، این را طراحی کرد.))
Amin
۲ دی ۱۴۰۲قطعا از نظر فنی بهتره چونکه ۳۰ سال بعد توسط یه سازندهدی قدر ساخته شده …. نیازی به توضیح نیست
ولی فقط طراحی و تاریخچه f1 کافی هست تا این معادله یک طرفه بشه …
F1 اولین در نوع خودش بود ، یه ترکیب پرفکت که سال ها از زمان خودش جلو تر بود ، اوج تکنولوژی زمان خودش رو در کنار زیبایی های بصری و فنی ارائه میداد ، هیچ ماشینی نبود که بتونه حتی توی یک سگمنت در اون لول ازش بهتر باشه … توسط برند مکلارن ساخته شده بود با اون اوازه ی سلطه اش بر فرمول یک به خصوص اون زمان …پرایم مکلارن رو در زمان تولید اف وان ، تریلی هم نمیتونه بکشه …
همه چیز این ماشین با ظرافت حداکثری ساخته شده بود از انتخاب متریال و پیشرانه و حتی دینامیک رانندگی
با شکوندن رکورد سرعت ۳۸۶ کیلومتر برساعت و شتاب حدود ۳ ثانیه ، وزنی که از یه هاچپک گلف کمتر بود و دنیایی از اعداد و نکات شگفت انگیز دیگه که توی ماشین های امروزی هم به این ظرافت و حساسیت پیدا نمیشه .. چه بسا ۳۰ سال پیش و با تکنولوژی اون زمان ( مقایسه تلفن زنگی و آیفون ۱۵ هست عملا …)
توی بحث طراحی ، با اینکه سلیقه ای هست ولی مطمئنم همه روی این موضوع موافق باشن که f1 نه تنها بسیار زیباتر و کاریزما تره ، بلکه یکی از زیباترین هایپر کار های تاریخه …و این خودش یکی از دلایل جاودانگی اش هست
توی دهه ۹۰ ساخته شده که از نظر خلاقیت مهندسی خودرو جزو بهترین دهه های تاریخ این صنعته و حتی شاید بهترین
حالا ، شما بیا f1 رو با t50 مقایسه کن ، ماشینی که ۳۰ سال پیش ساخته شده و دنیای زمان خودش رو تکون داده و پایه گزار چیزی بوده که امروزه داره ادامه داده میشه و سنگ محکی هست که هیچی کس چیزی شبیه بهش رو نیاورده بود تا حتی سال ها بعد ….مقایسه کن با t50 ای که میخواد یک ادای احترام به اون ماشین باشه میخواد خودش رو شبیه کنه به ماشینی که اسطوره هست … میخواد مثل اون باشه …قطعا این دو یکسان نخواهند بود
T50 نه اولین هست ، نه تاریخچه ای داره ، نه توسط غول و پرایمی مثل مکلارن ۱۹۹۲ ساخته شده و نه انقلابی در صنعت خودرو بوده ، توی دوره ای که t50 معرفی شد چند تا هایپرپر کار نام ببرم که از نظر پرفورمنس و مهندسی سطح بالاتری دارن ….! دنیای امروز با دنیای ۱۹۹۰ جه قدر تغیر کرده …! چه چیز هایی الان به دست اومده که حتی اون موقع کسی فکرش رو هم نکرده بود … چه ماشینی هایی اومدن و رفتن …؟
حتی از نظر اسم هم f1 یکی از کاریزما ترین اسم های خودرویی رو داره که با شنیدن اش مخاطب تحت تاثیر قرار میگیره
بله … باید به همه ی این چیز ها فکر کرد و در نظر گرفت
تاریخچه ی مسابقاتی f1 هم بماند که خودتون بیشتر از من میدونید قطعا
با این موضوع موافقم که t50 آخرین هایپر کار واقعی با چاشنی انالوگ و لذت بخشه و از نظر مهندسی به خصوص موتور یه شاهکاره و هیچ جای بحثی نیست که t50 فوقالعاده است ، اما فوقالعاده بودن با اسطوره بودن فرق داره
شاید بهتر باشه حرفم رو با این جمله تموم کنم ، دلیل وجود t50 چیزی جز f1 نیست
راستی ..از شما که مکلارن فن بودی بعیده آقا مازیار 😉😂
مازیار
۳ دی ۱۴۰۲امین جان این حرفهای شما کاملا درسته و من هم در کامنت پائینی خلاصه همینو گفتم
F1 و T50 نسبت به زمان با هم قابل قیاس نیستن. اونها در واقع نسل قدیم و جدید یه پدیده هستن
میشه مثالهایی مشابه زد. مثلا فراری F40 اونقدر که از دنیای خودش بالاتر بود نسل های بعدیش نبودن یا موارد دیگه
راجع به فن هم دوست عزیز به نظر من T50 دقیقا F1 بعدی هست حالا خیلی مهم نیست عنوانش
مازیار
۲ دی ۱۴۰۲و یه مورد دیگه اینکه
F1 زمان خودش اختلاف خیلی زیادی با بقیه داشت اما T50 نه، چون امروز دقیقا وسط هجوم ابرخودروهای ماورایی ( البته بیشتر از جهت مشخصات ) هستیم و این باعث شده T50 خیلی به چشم نیاد. حالا یکی ممکنه به ماشین دیگه ای اشاره کنه اما به نظرم اگه F1 رو برترین بدونیم T50 ازش بالاتره چون در واقع همون F1 بروز شده هست
GMA
۲ دی ۱۴۰۲مازیار عزیز کاملا با شما موافقم
خود گوردون موری اظهار کرده T.50 «از هر لحاظ»بهتر از F1 خواهد بود.
ALI.S
۷ دی ۱۴۰۲ببین قیافه رو که فاکتور بگیریم(چون از نظر ظاهری که با لامبورگینی و فراری قابل مقایسه نیست) ولی تو آستونمارتین والکری رو گذاشتی کجا؟
علی یوسفی
۲ دی ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر بابت متن عالی و بنظرم جای لامبورگینی کانتاش هم خالیه یا حتی آستون مارتین dbs و v12 ونتیج ۲۰۱۰ و ابر خودروی ادونیس که اگه اشتباه نکنم موتور تقویت شده ی بوگاتی eb110 رو داره.
imanenzo
۲ دی ۱۴۰۲انزوی افسانه ای،اسطوره تاریخ صنعت خودرو
Royal Driver
۲ دی ۱۴۰۲بی شک یکی از بهترین مطلب ها بود، همهی اسطوره های صنعت خودروسازی گرد همن، ولی کاش بعضی مدل های فراری قدیمی با موتور های کلمبو هم حضور داشتن، و همینطور جگوار XJR-15. شاید از نظر خیلیا بهترین نبود، اما ارزشمندی بالایی داره. یک ماشین مسابقهای خالص برای جاده هست! با اون موتور ۶ لیتری ۲۴ سوپاپ وی۱۲ که داشت و ارتباط های زیادی داشت با موتور ۷ لیتری غولی که توی ماشین های پروتوتیپ گروه سی جگوار XJR-9 و XJR12 بودن، و لمانزو به ترتیب ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ بردن. اون هم محشر بود کاش بهش اشاره میشد. اما عشق های من تو این لیست زیادن، ولی انزو و اف۵۰ اولن. اف۵۰ واقعا خالص ترین ماشین با حسو حال فرمول یک برای جاده بود. توی Big Five، دسته کم گرفته شده ترینه همینطور خاص ترین. موتورش هم یک موتور خاصه. ۶۵ درجه ۶۰ سوپاپ وی۱۲ تیپو F130B که بر پایه موتور افسانهای تیپو 036 بود. (همون موتور ۶۸۰ اسبی توی فراری ۶۴۱ سال ۱۹۹۰, که بهترین فرمول یک وی۱۲ فراری توی اوایل دهه ۹۰ بود، بقیهشون رتبهای نداشتند) البته حجمش برای مدل جادهای از ۳.۵ به ۴.۷ لیتر افزایش پیدا کرده بود. فرایند تولید این موتور خارقالعاده بود. به بهترین نحوه این موتورو اسمبل میکردن. از متریال آلومینیوم سبک و بلوک خود تیپو ۰۳۶ فلز چدنی. منیفولد ها هم از جنس تیتانیوم، ولی بعضی اجزا هم از منیزیم سبک ترین و بادوام ترین آلیاژ برای میللنگ، اجزای فیبرکربنی . وزن خود موتور رو قشنگ به ۱۹۸ کیلو رسوند که عالی بود. خود ماشین با موتور جمعا ۱۳۰۰ کیلو میشدن. نسخه فوق خاص مسابقهای F50 GT هم ساختن که قدرتش هم از ۵۱۲ جادهای به ۷۵۰ اسب رسید و باعث میشد جادویی باشه. این موتور عالی F130 هم بگم که توی یکی از آخرین ماشینای پروتوتایپ فراری یعنی 333SP نصب شده بود برای اواسط دهه ۹۰ تا ۲۰۰۱ مسابقه میداد و خیلی هم پیروزی و افتخار کسب کرد. نشون دهنده بی نقص بودن موتور فرمول یک تیپو 036 بود. و بعد از اف۱۳۰، اف۱۳۳ و اف۱۱۶ هم، F140 خلق شد…
R@min
۲ دی ۱۴۰۲تیپو 036 که موفق نبود و بقیه اصلاحاتشم تو سال های بعد پشت موتورهای هوندا و رنو و فورد بود. بعد ده سال تونستن برنده بشن اونم با تغییر ساختار به ده سیلندر تیپو 048 و البته خروج هوندا، رنو و فورد !
موتور بی نقص دهه 90 فرمول 1، RA هوندا و RS رنو بود و بعد اینا با اختلاف HBA فورد.
Royal Driver
۲ دی ۱۴۰۲اگر دقت کرده باشید من از لحاظ خوب بودنش بین موتور های خود فراری توی سال های بعدیش از دوره ۳.۵ لیتری وی۱۲ بود گفتم. چون جانشین های بعد ۶۴۱ (از دوره V12) هیچ پیروزی درستی نداشتن، حتی رقابتی نبودن و همیشه زیر سایه مکلارن های مجهز به هوندا و ویلیامز هایی که رنوی ضد گلوله رو داشتن بود. از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵، فقط سال ۱۹۹۰، مدل ۶۴۱ که موتور های تیپو ۰۳۶ و ۰۳۷. و داشت خوب بود دارم اینو میگم. چون از ۱۶ مسابقهای که داد، ۶ تارو پیروز شد. ولی سال ۱۹۹۱،۱۹۹۲،۱۹۹۳،۱۹۹۴،۱۹۹۵ رو همگی بزارید رو هم. فقط ۲ تا مسابقه رو برد و گندی که بالا آورد وحشتناک بود! حالا با این حساب که سال ۱۹۹۴، قوی ترین موتور وی۱۲ تاریخ فرمول یک رو ساختن که از ۶۵ درجه کردنش ۷۵ درجه و ۸۵۰ اسب بخار داشت (تیپو ۰۴۳) ولی بازم کاری از پیش بر نیومد. درضمن،رنو از ۱۹۸۹ تا اواسط ۲۰۰۰ (که ۲ بار پیروز جهان با نام خودش شد+ فقط ۳ سال رو توی دهه ۹۰ نبود و خارج دائم نشد.
R@min
۲ دی ۱۴۰۲” این موتور عالی F130 هم بگم که توی یکی از آخرین ماشینای پروتوتایپ فراری یعنی ۳۳۳SP نصب شده بود برای اواسط دهه ۹۰ تا ۲۰۰۱ مسابقه میداد و خیلی هم پیروزی و افتخار کسب کرد. نشون دهنده بی نقص بودن موتور فرمول یک تیپو ۰۳۶ بود.”
منم طبق این موضوع گفتم و شروع قهرمانی های فراری هم از سال 99 با خروج رنو و هوندا و جمع شدن تدریجی شعبه فورد اروپا بود و بعدش هم که رنو بعد دو سه سال برگشت و از 2000 تا 2010 رقابت بین همین دو تا بود.
Ferrari
۳ دی ۱۴۰۲سالهایی که شما داری ازش حرف میزنی، راننده مهمترین فاکتور برای پیروزی بود، یه نگاه به رانندهای مکلارن و فراری بندازید متوجه میشید. در اون سالها موتورهای فراری اصلا ضعیفتر از رقبا نبود شاید ۱۰ اسب بخاطر ضعیفتر بوده اما در عوض گشتاور بیشتری تولید میکردن، ضعف شدید فراری در بخش شاسی و ایرودینامیک بود، سال ۹۶ که شوماخر اومد به همراه ژان تاد، سعی کردن بهترین مهندسان از تیمهای دیگه رو جذب کنن و موفق هم شدن، فصل ۹۷ فراری ۸ پیروزی کسب کرد و ویلیامز قهرمانیشو مدیون سیستم تعلیق فعال بود که برای ۹۸ ممنوع شد. تو همین دوران از ۹۷ تا۱۲۰۰۲ که رنو تیم داد، همچنان تامین کننده موتور بود و ویلیامز از موتورهای rs رنو استفاده میکرد. تیم رنو هم سال ۲۰۰۱ از همین موتور ها استفاده کزد و این نشون میده رنو روی این پیشرانه ها کار میکرده، حالا از کجا میگید رنو از فرمول یک رفته خدا میدونه. البته اینو اضافه کنم که دو شرکت playlifeو mecachrom هزینه توسعه موتورهای رنو رو پرداخت میکردن درواقع رنو پیشرانه های خودش رو با این اسامی در اختیار تیمهای دیگه قرار داد تا سال ۲۰۰۱ که رنو بنتون رو خرید و موتورهای rs خودش رو با اسم رنو تولید کرد
نکته دوم این توهم پیشرانه های فورد هست، اون پیشرانه ها متعلق به کاسورث بوده اصلا فورد در حدی نبود که پیشرانه فرمول یک اون هم تنفس طبیعی طراحی و تولید کنه. فورد فقط از کاسورث حمایت مالی کرد و تا سال ۲۰۰۵ هم به عنوان تامین کننده حضور داشتن.
قهرمانی های فراری هیچ ربطی به این اسامی نداشت و با شایستگی تمام تا سال ۲۰۰۸, هشت فصل قهرمان شدن اتفاقا در حضوز همین تیمها و تامین کنندهایی که نام بردید
R@min
۳ دی ۱۴۰۲Ferrari@
من هیچ علاقه ای به کوچکترین صحبتی با شما ندارم پس دیگه ریپلای به من نزن خواهشا ! همه اینا تو ویکی پدیا هست اصلا نیازی حروم کردن وقت هم نداره. کاسورث همه موتورهاشو ساخته فراری هم قهرمان قهرمانانه.
مهردادکمال
۲ دی ۱۴۰۲داریم کم کم فراموش میکنیم که زمانی حتی فولکس واگن تو اس یو. وی و سدان فول سایزش موتور 12سیلندر میذاشت و مثلا مرسدس همزمان تو 3-4محصول با هم موتور 12سیلندر قرار میداد…
اینا ماشینایی بودن که موتورشون خیلی نرم کار میکرد و توی سرعت 200کیلومتر مثل قطار پایدار بودن
چه دورانی بود یادش بخیر
LAMBORGHINI
۲ دی ۱۴۰۲نمیدونم چی بگم 😍😍😍
Dark Knight
۲ دی ۱۴۰۲۱۲ سیلندر که هیچی الان دیگه کم کم ۸ سیلندر ها هم دارن منقرض میشن و با این روند تا ۱۰ سال دیگه حتی خبری از موتور های ۴ سیلندر کم مصرف هم نیست !! ماشین های برقی از نظر هزینه نگهداری و انرژی نسبت به درونسوز ها به صرفه تر هستن اما آیا میشه یک ماشین باز رو با کاهش ۴۰ درصدی هزینه نگهداری به خرید ماشین های برقی قانع کرد ؟ من که فکر نمیکنم
ممد ژانگولر
۲ دی ۱۴۰۲همشون عشقن درسته
ولی صادقانه بخوام بگم لامبورگینی اونتادور و میورا از همه رو حساب تر و زیبا تر هستن.موقع فروش همیشه هم پولن و هم سکه
EODE
۲ دی ۱۴۰۲وی ۱۲ آستون مارتین والکری فوقالعاده هستش . اگه اشتباه نکنم این موتور بیشترین اسب بخار رو به ازای هر لیتر حجم موتور در بین تفس طبیعی ها تولید میکنه .
۶.۵ لیتری وی ۱۲ فراری هم جزو رکورددار ها هستش و صدای معرکه ای داره . به غیر از فراری ۸۱۲ ، روی فراری دیتونا SP3 هم اسفاده شده .
در کل به نظرم فراری و لامبورگینی و آستون مارتین بیشترین موتور های به یاد ماندنی وی ۱۲ رو ساختن و برای فراری و لامبورگینی داشتن وی ۱۲ جزئی از شخصیتشون بود .
این مطلب در مورد سوپراسپرت ها بود وگرنه وی ۱۲ های رولز رویس و بنتلی هم معرکه هستن .
مازیار
۲ دی ۱۴۰۲رکورد بازده اتمسفریک متعلق به اون یکی محصول کاسورث هست
V12 3.9L T50s
۱۸۴ اسب بر هر لیتر
Siyavash
۲ دی ۱۴۰۲اینو میگن یه مقاله هیجان انگیز و خوب..چه خبری هیجان انگیز تر از موتور هایه ۱۲ سیلندر…عالی ممنون از نویسنده..💯💯💯
Arash IV
۲ دی ۱۴۰۲فراری ۸۱۲ و والکری انتخابم
aliHOZA
۲ دی ۱۴۰۲پس مکلارن اف۱ کو؟؟؟؟
راستی، کسی تاحالا به آینههای مورسیه لگو دقت کرده؟ عالی هستن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ دی ۱۴۰۲واویلا
فقط هند
۲ دی ۱۴۰۲جونم f1
GMA
۲ دی ۱۴۰۲شاهکار های بی بدیل کاسورث، والکری و T.50
18:45
۲ دی ۱۴۰۲ممنون امیر جان مطلب عالی و اصیلی بود. 🙏❤️❤️
حالا انتخاب های خودم:
انواع لامبورگینی ها انتخاب اولم و بعدش مک لارن، وان 77 و انواع فراری😁😎
Arya
۲ دی ۱۴۰۲این مقاله ای بود که خیلی وقت منتظرش بودم…
جمع،جمع پادشاهان صنعت های بزرگ خودروسازی هست.
همه عالی،همه زیبا،همه خوش صدا،همه وحشی،همه جذاب خلاصه هرچی گفتم کم گفتم
ولی فراری 812 یچیز دیگست هم قیافش و هم صداش و هم اصالتش و هم برندش اسب سرکش مارانلو که قویترین موتور تنفس طبیعی گرند تور دنیا رو داره. دوستان دقت کنید گفتم گرند تور یعنی فقط برا پیست نیست و والکری مخصوص پیست هستش که قدرت تنفس طبیعیش از 812 بیشتره
از لامبورگینی و موری و استون مارتین هم نگذریم که چیزهای حقی هستن
MP
۲ دی ۱۴۰۲از این ها 11 تاش ایتالیایی هستن
آیا ایمان نمیارین؟؟؟
😍
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ دی ۱۴۰۲چند میلیون دلار بیاد توی حساب ایمان میآریم
فعلا آرزوی ژاپنی و آلمانی آمریکایی داریم برای رانندگی روزانه
MP
۳ دی ۱۴۰۲والا من آرزوهام و ارزون نمیفروشم!!!
😅
Royal Driver
۲ دی ۱۴۰۲درواقع ۱۲ تاش😁، بوگاتی EB110 توی دوران ایتالیایی بوگاتی تولید و ساخته شد وقتی که شخص آرتیولی از فرانسه بردش ایتالیا. وقتی ورشکست شد، فولکس واگن احیاش کرد دوباره از مودنا بردش مولشایم.
blackwing
۲ دی ۱۴۰۲لیستو نگاه کن خداییییی 🥹🥹🥹
BMW
۲ دی ۱۴۰۲ابن مطلب رو باید تو ویترین نگه داشت واقعا تحسین برانگیزه و وسوسه انگیز ولس افسوس که حتی دیدنشون برای ما شده رویا نه آرزو😕😑🥲
پوریا چالش
۲ دی ۱۴۰۲یکی از بهترین پست هایی پدال تو این چند سال یک سال نمیدونم چرا وقطی که داشتم میخوندم خنده رو لبم بود چون واقعا عاشقانه لامبورگینی و فراری رو دوس دارم و دیدنشون تو صدر جدول بهترین و محبوب تزسن v12ها خوشحال کننده هست اونتادور sv, مورسیه لاگو خوش صدا ترسن ماشین هایی دنیا مخصوصا تقه دادن تعویض دنده sv
Amir
۴ دی ۱۴۰۲بهترین لیسته😍😍
Amir
۴ دی ۱۴۰۲البته که جای خیلیا خالی بود