چشم انداز

10 خودرویی که نقش مهمی در پیشرفت شاسی‌بلندهای لوکس ایفا کردند

در این مطلب با سفری در تاریخ، به خودروهایی خواهیم پرداخت که هرکدام به نحوی در پیشرفت شاسی‌بلندهای لوکس نقش داشتند.

شاسی‌بلند لوکس یکی از پرسودترین سگمنت‌های خودرویی است و تقریباً تمام خودروسازان بزرگ نماینده‌ای در این بخش از بازار دارند. این سگمنت از اواخر دههٔ ۹۰ رشد سریعی را تجربه کرده تا جایی که سدان‌ها و استیشن‌ها را تا حد زیادی به حاشیه رانده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ۱۰ خودرویی آشنا شویم که به تغییر بازار شاسی‌بلندهای لوکس و شکل‌گیری چیزی که امروز می‌بینیم کمک کردند.

جیپ واگنییر سال ۱۹۶۳

همه‌چیز با جیپ واگنییر شروع شد. این اولین شاسی‌بلندی بود که برای استفاده‌های خانوادگی ساخته شد و درعین‌حال توانایی تردد در خارج از جاده را هم داشت. واگنییر که با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی عرضه شد، ظاهری شیک‌تر و لوکس‌تر از جیپ‌های قبلی داشت. برای افزایش راحتی، گیربکس اتوماتیک برای این شاسی‌بلند قابل انتخاب بود و سیستم تهویه هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌شد تا به افزایش راحتی کل خانواده در سفرهای طولانی کمک کند. با واگنییر، برای اولین بار کلمهٔ لوکس در کنار شاسی‌بلند قرار گرفت.

رنجروور سال ۱۹۷۰

رنجروور ساخته شد تا توانایی‌های بیراهه نوردی لندروورهای قبلی را در کنار راحتی و آرامش برای سرنشینان ارائه کند. بدین منظور، رنجروور به فنرهای پیچشی در هر چهارچرخ مجهز شد و در داخل با صندلی‌های چرمی و مخملی از سرنشینان پذیرایی می‌کرد. این خودرو حتی به سیستم مکانیکی تنظیم ارتفاع خودکار هم مجهز شده بود که می‌توانست فاصلهٔ خودرو از زمین را صرف‌نظر از باری که روی کمک‌فنرها وجود داشت ثابت نگه دارد. این اولین شاسی‌بلند لوکسی بود که نه‌تنها روی جاده سواری راحتی داشت بلکه در خارج از جاده هم می‌توانست در حد تمام شاسی‌بلندهای زمان خود عمل کند.

لامبورگینی LM002 سال ۱۹۸۶

لامبورگینی که می‌خواست پا را از حوزهٔ سوپراسپرت‌ها فراتر بگذارد، در سال ۱۹۸۶ شاسی‌بلند عجیب LM002 را به بازار فرستاد. هرچند این خودرو برای درنوردیدن خشن‌ترین مناطق جهان طراحی شده بود ولی قلب غیرمعمولی داشت زیرا به نیروگاه ۵.۲ لیتری V12 سوپرکار کانتاش مجهز شده بود و درنتیجه می‌توانست ظرف تنها ۷.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و درعین‌حال بدون هیچ مشکلی از شیب ۱۲۰ درجه بالا برود. بااین‌حال، LM002 با برخورداری از صندلی‌های چرمی و سیستم تهویه نشان می‌داد که بیراهه نوردی به معنای ناراحتی سرنشینان نیست. از این خودرو تنها ۳۰۱ دستگاه ساخته شد.

مرسدس بنز G کلاس سال ۱۹۸۹

هرچند G کلاس در سال ۱۹۷۹ به بازار آمده بود ولی نسخه‌های اولیهٔ این خودرو صرفاً روی بیراهه نوردی تمرکز داشتند و اولین G کلاس لوکس واقعی در سال ۱۹۸۹ با کد W463 متولد شد. تودوزی چرمی همراه با تریم چوبی به تمایز این مدل جدید از پیشینیان خود کمک کرد و فرم جعبه‌ای شکل بدنه نیز مدرن‌تر و نرم‌تر شد تا به G کلاس جلوهٔ لوکس‌تری ببخشد. با معرفی W463، مرسدس بنز جدی‌ترین رقیب برای رنجروور باسابقه را به بازار فرستاد.

تویوتا لندکروزر J80 سال ۱۹۹۰

همهٔ شاسی‌بلندهای لوکسی که تا قبل از لندکروزر J80 به بازار آمدند همیشه با علامت سؤال قابلیت اطمینان مواجه بودند اما J80 این شرایط را تغییر داد. همچنین در این مدل تویوتا برای اولین بار لندکروزر را به شاسی‌بلندی لوکس تبدیل کرد. این خودرو با گرم‌کن صندلی‌های جلو، پنجره‌های برقی و سانروف برقی عرضه شد و غربیلک فرمان چرمی هم به راننده نشان می‌داد که با یک شاسی‌بلند لوکس رانندگی می‌کند. در همین حال، قفل‌های الکترونیکی دیفرانسیل هم خیال راننده را بابت عبور از تپه‌های گل‌آلود مزاحم راحت می‌کردند.

الدزمبیل براوادا سال ۱۹۹۱

براوادا یکی از اولین شاسی‌بلندهای لوکس میان سایز بود که در قیاس با مدل‌های فول سایزی مثل لندکروزر و رنجروور، برای ترددهای شهری مناسب‌تر بود. براوادا به‌عنوان اولین شاسی‌بلند لوکس جنرال موتورز، بر اساس شورلت بلیزر ساخته شد. طراحی بیرونی شیک همراه با سامانهٔ چهارچرخ محرک که توانایی‌های بیراهه نوردی بالایی را فراهم می‌کرد، باعث استقبال خریداران از این خودرو شد. براوادا به‌صورت استاندارد با ترمز ABS و سیستم ورود بدون کلید عرضه می‌شد که تکنولوژی‌های چشمگیری برای اوایل دههٔ ۹۰ بودند.

مرسدس بنز ML سال ۱۹۹۷

بازار شاسی‌بلندهای لوکس در اواخر دههٔ ۹۰ رونق گرفت و درنتیجه مرسدس در کنار G کلاس مدل دیگری را اضافه کرد. این خودرو که ML نام داشت، به‌عنوان مدلی میان سایز به بازار عرضه شد که ارزان‌تر و چابک‌تر از G کلاس بود. همچنین درحالی‌که شاسی‌بلندها در آن سال‌ها به دلیل مرکز ثقل بالا به ایمنی ضعیف شهرت پیدا کرده بودند، ML شروع به تغییر این تصویر منفی کرد زیرا این اولین شاسی‌بلندی بود که به سیستم کنترل پایداری مجهز شد درحالی‌که ایربگ‌های جلو و جانبی هم به حفظ جان سرنشینان در هنگام تصادف و واژگونی کمک می‌کرد. در سال ۱۹۹۹ نیز ML55 به‌عنوان یکی از اولین شاسی‌بلندهای پرفورمنس جهان به بازار آمد.

ب‌ام‌و X5 سال ۲۰۰۰

با ورود مرسدس به بازار پرسود شاسی‌بلندهای لوکس میان سایز، ب‌ام‌و هم می‌خواست سهمی از این بازار داشته باشد و درنتیجه در سال ۱۹۹۹ مدل X5 را معرفی کرد. باواریایی‌ها اما برای متمایز کردن شاسی‌بلند خود از رقیب اشتوتگارتی، تصمیم به ساخت شاسی‌بلندی گرفتند که رانندگی و هندلینگی شبیه سری ۳ و سری ۵ داشته باشد. این هدف به لطف پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 قدرتمند و تنظیم سفت سیستم تعلیق حاصل شد. علاوه بر این، ازآنجایی‌که X5 از قطعات و تکنولوژی‌های رنجروور استفاده می‌کرد، در خارج از جاده هم حرف‌هایی برای گفتن داشت.

پورشه کاین سال ۲۰۰۲

کاین خودرویی است که باعث نجات پورشه شد. این شرکت که در دههٔ ۹۰ برای بقا دست‌وپا می‌زد، تمام تلاش خود را برای توسعهٔ شاسی‌بلندی به خرج داد که لایق نشان پورشه باشد. بدین منظور، کاین به سیستمی بنام مدیریت کشش مجهز شد که نیرو را به چرخ‌هایی که بیشتر به آن نیاز داشتند منتقل می‌کرد تا خودرو بتواند هم روی جاده و هم خارج از جاده عملکرد مناسبی داشته باشد. علاوه بر این، سیستم تعلیق بادی فعال هم یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه کاین بود که می‌توانست سواری را بسته به شرایط نرم یا سفت کند.

بنتلی بنتایگا سال ۲۰۱۶

داستان شاسی‌بلندهای لوکس در دههٔ ۲۰۱۰ تحول دیگری را تجربه کرد زیرا حالا نظر برندهای فوق لوکس مثل بنتلی، رولزرویس و آستون‌مارتین هم به این بخش جلب شد. بنتلی با معرفی بنتایگا در سال ۲۰۱۶، زودتر از رقبا شاسی‌بلند فوق لوکس خود را به بازار فرستاد. این ماشین با یک نیروگاه W12 زیر کاپوت که ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت، نه‌تنها روی جاده بسیار سریع بود بلکه به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، هنگام تمام شدن مسیر آسفالت نیز وحشت نمی‌کرد. بنتایگا در داخل هم با مقادیر فراوان چوب و چرم و آپشن‌های بی‌شمار، فراتر از هر چیزی بود که قبلاً در بخش شاسی‌بلندهای لوکس دیده شده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6056 ديدگاه)

    همیشه اسم تویوتا بین برترینا هستش 👏👏👏

    موافقم 74
    مخالفم 33
  2. نیو کار

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    خیلی جالبه جیپ هفت سال بعدش به سفارش ایران بنام اهو ساخته شده بعد الان ماشین های وارداتی به سفارش ایران نواپشن وبا حداقل حجم موتوره از کشور چینه به این میگن پیشرفت

    موافقم 75
    مخالفم 7
    1. پیرمرد قدیمی

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (214 ديدگاه)

      به تولید همون آهو اگر ادامه میدادند الان شرف داشت به تولیدات ویرانخودرو و سایپا، حداقل یک ماشین صفر کیلومتر با قیمت مناسب برای آفرود سنگین، در دسترس طبیعت گردان میبود.
      چه بسا تعلیق جیپ آهو بسیار نرم تر از نیسان پاترول های داخل ایران هست ( از روی تجربه )

      موافقم 46
      مخالفم 6
  3. رها

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    اسکالاید کو پس؟؟

    موافقم 23
    مخالفم 28
    1. Cadillac

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      اصلا اینایی که نام برد نصفشون کراس اور هستن اصلا SUV نیستن
      درحال حاضر بهترین شاسی بلند SUV نه CUV لوکس حال حاضر دنیا کادیلاک اسکالید V هست

      گفتم لوکس چون رولزرویس و بنتلی میشن فوق لوکس لندکروز و پارترولم که لوکس نیستن

      موافقم 17
      مخالفم 36
      1. سوشیانت

        ۱۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3707 ديدگاه)

        رولز رویس و بنتلی اصن اس یو وی ندارن

        موافقم 8
        مخالفم 16
        1. Nismo

          ۱۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1625 ديدگاه)

          آره داداش دوچرخه میزنن اونا فقط

          موافقم 13
          مخالفم 8
        2. سوشیانت

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3707 ديدگاه)

          به اونا میگن کراس اوور باهوش

          موافقم 1
          مخالفم 8
        3. مازیار

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1047 ديدگاه)

          دیروز یه نفر گفت اینا کراس اوور هستن
          آقای اشتری اومد گفت دیگه به همه همون SUV اطلاق میشه لینک هم فرستاد دیدیم بله همینطوره انواع شاسی بلندها که بیشترشون کراس اوور هستن تحت نام SUV دسته بندی شدن
          بعد چند ساعت تازه سوشی میگه اینا کراس اوور هستن!!

          میگم سوشی امشب که تلویزیون ساعت اعلام کرد یه نگاه به ساعتت بنداز ببین چند ساعت عقب نیست؟ بعدش تاریخت رو با تقویم چک کن اگه درست بود سرسیم هات رو چک کن ببین از جا در نیومده؟ بعدش فیوزهات رو چک کن ببین همشون سالمه؟ عصبهای مغز رو چک کن یه تست بینایی سنجی بده بلاخره یه چیزی یه جایی سر جاش نیست که وضعیت اینطوریه. نگران نباش باهم درستش می‌کنیم

          موافقم 7
          مخالفم 2
    2. داریوش

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      رفته از موتوری دیدن کنه بقیه داستانو میگه

      موافقم 3
      مخالفم 16
  4. مازیار

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    لیست یه کمی طولانی هست
    بر اساس تیتر میتونه تو چهار مدل خلاصه بشه
    واگنییر شروع کرد
    رنجروور کامل کرد
    جی‌واگن خاص کرد
    لندکروز متداول کرد
    بقیه نقش خاصی نداشتن

    موافقم 57
    مخالفم 15
  5. الف.ی

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    تماشای تغییر و پیشرفت صنعت خودرو از نقطه صفر تا نقطه امروزی همیشه جذابه (البته این سالا رو به افول بوده)
    ببخشید ولی همه این لیست یه طرف مرسدس G کلاس یه طرف
    نسل اول پورشه کاین هم هنوز از نزدیک خودروی جذابیه
    بنتایگا هم که الماسه
    ولی لامبورگینی LM002 خیلی محصول ناموفقی بود
    به شروع با جیپ واگنیر هم دقت کنید
    ریشه خیلی از اختراعات و سبک و سیاق ها در صنعت خودرو به خودروسازان آمریکایی برمیگرده

    موافقم 23
    مخالفم 13
  6. Titanium

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    بنتایگا مثل یه مرد انگلیسیه که کت و شلوار پوشیده

    موافقم 15
    مخالفم 10
  7. آرین

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    لندکروز چه نازه

    موافقم 19
    مخالفم 9
  8. XYZ

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آقای پدال وقتی میگیم شاسی بلند یعنی SUV
    اینایی که شما نام بردی نصفشون کراس اور بودن
    درحال حاضر بهترین شاسی بلند SUV لوکس دنیا کادیلاک اسکالید V هست

    موافقم 10
    مخالفم 24
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2991 ديدگاه)

      در بازار جهانی الان به هیوندای کنا نیسان کیکس و تویوتا CH-R هم SUV گفته می‌شه
      https://www.caranddriver.com/rankings/best-suvs/under-30k

      مدل‌های کوچک و بزرگ زیرگروه دارن مثل small SUV و subcompact SUV و large SUV
      دیگه واژه کراس‌اور یا CUV از غالب رسانه‌های جهان حذف شده
      https://cars.usnews.com/cars-trucks/rankings/suvs

      موافقم 22
      مخالفم 3
  9. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    یه لیست درست کردید ولی اسمی از پدر شاسی بلندها یعنی سابربن نیست و اینکه suv های واقعی لوکس که لینکلن نویگیتور و کدیلاک اسکالید به شیوه خودشون بنا کردن.

    موافقم 8
    مخالفم 26
  10. nissan skyline

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    بهترین آفرودر تاریخ و شاسی مورد علاقه ام
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Luxury-SUV-2.jpg

    موافقم 12
    مخالفم 9
  11. Sina

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سافاری y60 هم میشد بیاد تو این لیست
    نسخه های فول آپشنش تو دهه ۹۰ میلادی چیزی کم از لندکروز سری ۸۰ نداشت.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  12. حسین دهمرد

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2701 ديدگاه)

    بنتلی هر روز زیباتر میشه

    موافقم 9
    مخالفم 6
  13. مانی

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    میشه بفرمایی بلیزر و جی ام سی رو چرا نام نبردید که هنوز هم تو خیابون همتا ندارن؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 8
  14. فریبرز‌

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    لامبورگینی شیب ۱۲۰ درجه رو‌ طی میکنه؟ شدنیه واقعا؟

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. مازیار

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      اشتباه شده
      ۱۲۰ درجه که میشه شیب برعکس

      موافقم 5
      مخالفم 2
  15. Taha Ayoobi

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4906 ديدگاه)

    لیست ناقص بود ولی خب

    موافقم 2
    مخالفم 8
  16. همایون

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (860 ديدگاه)

    جیپ و رنجرور که پادشاه و راه باز کنه این کلاس بودن و لازمه نسل جدید جیپ واگونیر و گرند واگونیر به تکنولوژی بیشتر و ظاهر با ابهت تری مجهز شن تا خاطرات گذشته رو زنده کنن هر چند از لحاظ کیفیت مونتاژ تو آمریکایی ها بهترینن،بنز Gکه سلطان قلب خودمه و واقعا شانس آورد که انقدر پرستیژ پیدا کرد تو ثروتمندان تبدیل به نماد گنگ شد البته معتقدم بنز تو بروزرسانی جدید فقط به فکر سود بیشتره و اصلا روی تغییرات بیشتر و لوکستر کردنش کار نکرده که متاسفانه باعث شده عقب بیفته از رقبا ، دلیل پیدایش آفرودر لامبو شرکت در مناقصه ارتش آمریکا بود که با خودرویی به نام چیتا که موتور کرایسلر داشت جلوی هاموی شرکت کرد و باخت ولی واسه جبران خرجی که کرده بود بعد اومد با کمی تغییرات دو مدل معرفی کرد که دومی به موتور کانتاش مجهز کرد و یکم چرم و چوب توش ریخت تا بفروشه اما هنوزم طراحی لخت نظامی و حتی طراحی داخلی غیر کاربردی مثل هاموی داشت که با وجود ابعاد کنسول وسط غول پیکر جای راننده و سرنشین رو تنگ کرده بود البته این خودرو الگویی شد واسه هامرH2.البته معتقدم به جای لندکروز باید مدل لکسوسش یعنی مدل lx450 رو معرفی میکردید و از همه مهمتر غایب بزرگ لینکلن نویگیتور هستش که تو زمان خودش ترکوند و باعث به وجود اومدن کادیلاک اسکالید شد واقعا نویگیتور لوکسترین شاسی بلند دوره خودش بود اما فورد با بی تدبیری و معرفی نمونه وانت و بعدهم نسلهای بعدیش که جلوی کادیلاک از پیش بازنده بودن شخصیت نویگیتور نسل اول رو نابود کرد اینارو موقع رونماییشون من بودم و میدونم چقدر سروصدا کردن و رویه بازار رو تغییر دادن مرسدس با ml راه رو واسه کراس اوورهای خانوادگی باز کرد و بعدا با مدل amg اولین شاسی‌بلند پرفورمنس رو بیرون داد که برخلاف لامبو قیمت زیادی نداشت و قابل استفاده تر بود البته بی‌ام و هم با خرید هوشمندانه انگلیسی ها تونست x5 رو بیاره و برای اولین بار مفهموم جدیدی معرفی کنه که حتما نباید شاسی بلندها توان بیراهه نوردی سنگین داشته باشن و مهم عملکردشون تو شهر و جادست‌ همین تفکر باعث شد بعدها شاسی بلند تک دف هم عرضه شد.و در آخر تیر خلاص پورشه کاین بود که به همراه پسرعموش فولکس توراک بازار رو یه تکون اساسی دادند و یه طراحی جسورانه با پورشه عرضه شد که مایع نجات پورشه و اکثر اسپرت سازان شد تا با معرفی شاسی بلند از برشکستگی فرار کنن.در مورد بنتلی هم تا مدتها بهترین انتخاب بود با موتور دوازده سیلندر و آپشنهای فوق گران قیمت و و کابین لوکس هم تو درگ جلوی شاسی بلندهای پرفورمنس برنده میشد هم راحتترین کابین رو داشت مخصوصا بعد از فیس لیفت خیلی خوب شد ولی بعد از مدتی با حذف موتور دوازده سیلندر و اپشنهای گران قیمت و البته رو نمایی نکردن از نسل جدیدش جلوی هموطنش رولرزویس کم آورده و دیگه جلب توجه نمیکنه مثل گذشته این مسئله در مورد آستون DBX هم صدق میکنه

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا