چشم اندازهفته نامه

پیشرانه‌های چهار سیلندر با بیشترین گشتاور، از مرسدس C63 تا شورلت سیلورادو

در این مطلب، با پیشرانه‌های چهار سیلندری آشنا خواهیم شد که بیشترین گشتاور را در بین همهٔ موتورهای چهار سیلندر تولیدی جهان دارند.

پیشرانه‌های پیکاپ‌های بزرگ و کامیون‌ها به تولید گشتاورهای بالا شهرت دارند. به‌عنوان‌مثال، پیشرانه‌های V8 دیزلی بزرگ که زیر کاپوت پیکاپ‌های سنگین آمریکایی دیده می‌شوند، به لطف توربوشارژر، بیش از ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند چراکه پیشرانه‌های حجیم دیزلی به‌طور طبیعی گشتاور بالایی تولید می‌کنند و برای حمل و بار و یدک کشی عالی هستند. بااین‌حال، هرچند پیشرانه‌های حجیم ذاتاً برای تولید گشتاور بالا مناسب هستند اما این بدان معنا نیست که موتورهای کوچک نمی‌توانند گشتاور شگفت‌انگیزی تولید کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم نگاهی به پیشرانه‌های چهار سیلندری داشته باشیم که بیشترین گشتاور را در بین همهٔ موتورهای چهار سیلندر تولیدی دارند.

۷-مزدا اسکای‌اکتیو ۲.۵

گشتاور: ۴۳۰ نیوتن متر

اسکای‌اکتیو G خانواده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی مزدا است که از سال ۲۰۱۲ در نسخه‌های مختلفی تولید می‌شود. به لطف طراحی خاص منیفولد دود برای خروج بهتر گازهای احتراق که دمای محیط سیلندر را پیش از مکش هوا پایین می‌آورد و مانع از ناک زدن می‌شود، نسبت تراکم در نسخه‌های تنفس طبیعی این موتور به ۱۴ می‌رسد. قوی‌ترین و بزرگ‌ترین نسخهٔ چهار سیلندر این پیشرانه، ۲.۵ لیتر حجم دارد که به‌صورت تنفس طبیعی و توربو تولید می‌شود. نسخهٔ توربوشارژ این موتور با حداکثر بوست ۱۷.۴ psi و نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک، ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

۶-ولوو B4804T48

گشتاور: ۴۳۰ نیوتن متر

وقتی در مورد قوی‌ترین پیشرانه‌های چهار سیلندر حرف می‌زنیم ولوو اولین اسمی نیست که به ذهن می‌آید اما این شرکت سوئدی موتورهای چهار سیلندر شگفت‌انگیزی تولید می‌کند. موتور ۲ لیتری B4804 ولوو در ۳۸ نسخهٔ مختلف تولید می‌شود و حتی برخی نسخه‌های آن در محصولات جیلی هم مورداستفاده قرار می‌گیرد اما قوی‌ترین نسخهٔ این موتور با نام B4804T48 فقط مخصوص مدل‌های پولستار ولوو است. این پیشرانه که نسبت تراکم ۱۰.۳ به یک دارد، از القای اجباری توئین شارژر یعنی استفادهٔ هم‌زمان از توربوشارژر و سوپرشارژر بهره می‌برد. به لطف این ویژگی‌ها، موتور چهار سیلندر ولوو حداکثر ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

۵-سوبارو EJ25

گشتاور: ۴۵۰ نیوتن متر

سوبارو به پیشرانه‌های چهار سیلندر تخت شهرت دارد که به خاطر هدرزهایی با طول نابرابر، صدای منحصربه‌فردی دارند. در صدر خانوادهٔ موتورهای تخت سوبارو، پیشرانهٔ EJ25 قرار دارد که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد اما سوبارو به‌طور مداوم آن را بروز کرده است. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور در سال ۲۰۱۹ در نسخهٔ تولید محدودی از WRX STI با نام S209 ارائه شد. این نسخه ۳۳۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت و تنها ۲۰۰ دستگاه از آن ساخته شد. پیشرانهٔ تخت EJ25 بلوک آلومینیومی دارد و به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های هوا و زنجیر تایم بجای تسمه تایم مجهز است. هرچند این پیشرانه‌ها نسبتاً قابل‌اعتماد هستند اما بعضاً از خرابی رینگ پیستون رنج می‌برند.

۴-فورد اکوبوست ۲.۳

گشتاور: ۵۰۰ نیوتن متر

خانوادهٔ موتورهای اکوبوست فورد بسیار گسترده است و شامل چندین پیشرانهٔ چهار سیلندر قدرتمند می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها موتور ۲.۳ لیتری توربو است. این پیشرانه در خودروهای بسیار متنوعی استفاده می‌شود که حتی برخی از آن‌ها محصول خود فورد نیستند. این موتور در محصولات مختلف فورد از ۲۷۰ تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما قوی‌ترین نسخهٔ آن را نه در یک فورد بلکه در دالارا استراداله با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌بینیم. این پیشرانه در جدیدترین نسخهٔ موستانگ اکوبوست هم ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه‌های اولیهٔ این موتور از سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر رنج می‌بردند که این مشکل در فوکوس RS بیشتر دیده می‌شد اما در نسخه‌های بعدی برطرف شد.

۳-مرسدس M139

گشتاور: ۵۴۵ نیوتن متر

مرسدس AMG ثابت کرده است که می‌تواند قدرتی فوق‌العاده را نه‌فقط از پیشرانه‌های بزرگ V8 و V12 بلکه از موتورهای کوچک چهار سیلندر هم بیرون بکشد. M139 هم‌اکنون قوی‌ترین پیشرانهٔ در حال تولید جهان محسوب می‌شود. این موتور اولین بار در هاج‌بک داغ A45 استفاده شد اما بعداً زیر کاپوت خودروهای مختلفی از GLA45 گرفته تا SL43 هم قرار گرفت. قوی‌ترین نسخهٔ موتور M139 را در مدل بحث‌برانگیز C63 S E Performance می‌بینیم که جایگزین پیشرانهٔ V8 قبلی شد. این موتور چهار سیلندر در اینجا به لطف موتور برقی روی توربوشارژر، ۴۷۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. وقتی از پیشرانه‌های کوچک چنین قدرت بالایی بیرون کشیده می‌شود، نگرانی‌هایی در مورد قابلیت اطمینان را به دنبال دارد اما AMG تضمین کرده است که موتور M139 می‌تواند به‌طور قابل‌اعتماد بیش از ۳۰ psi بوست توربوشارژر خود را تحمل کند.

۲-میتسوبیشی 4B11T

گشتاور: ۵۶۰ نیوتن متر

پیشرانهٔ 4B11T میتسوبیشی وظیفهٔ مهمی بر عهده داشت زیرا باید جایگزین یکی از بهترین پیشرانه‌های ژاپنی تاریخ یعنی 4G63T می‌شد. هرچند مدتی طول کشید تا علاقه‌مندان JDM با این پیشرانه کنار بیایند اما 4B11T زمانی که در انبوهی از نسخه‌های ویژهٔ لنسر اوو X مورداستفاده قرار گرفت، خود را اثبات کرد. درحالی‌که نسخه‌های اولیهٔ موتور 4G63T بلوک چدنی داشتند، 4B11T از ابتدا تمام آلومینیومی بود. این پیشرانه همچنین از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ MiVEC میتسوبیشی روی هردو میل‌سوپاپ دود و هوا بهره می‌برد، بجای تسمه از زنجیر تایم استفاده می‌کرد و به توربوشارژر جدیدی مجهز شد که در مقایسه با موتور 4G63T در دورهای پایین ۲۰ درصد سریع‌تر پاسخ می‌داد. گشتاور اکثر نمونه‌های این پیشرانه بین ۳۵۰ تا حدود ۴۰۰ نیوتن متر بود اما در نسخهٔ ویژهٔ لنسر FQ440 لست ادیشن گشتاور به عدد خیره‌کنندهٔ ۵۶۰ نیوتن متر و قدرت به ۴۴۵ اسب بخار رسید.

۱-جنرال موتورز L3B

گشتاور: ۵۸۰ نیوتن متر

L3B بزرگ‌ترین و پرگشتاورترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی حال حاضر جهان محسوب می‌شود. این پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری به‌طور خاص برای تولید گشتاور دور پایین طراحی شده و در پیکاپ‌های مختلف جنرال موتورز مثل شورلت سیلورادو و کلرادو مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، می‌توانیم این موتور را زیر کاپوت کوچک‌ترین سدان کادیلاک یعنی CT4 هم ببینیم. این پیشرانه با خروجی‌های مختلفی تولید می‌شود که بوست توربوشارژر آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۷ psi است درحالی‌که نسبت تراکم در تمام نسخه‌ها ۱۰ به یک است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های موتور L3B می‌توان به بلوک تمام آلومینیومی، زنجیر تایم، تزریق مستقیم سوخت، زمان‌بندی متغیر سوپاپ، لیفت متغیر سوپاپ با سه پروفیل مختلف بادامک‌های هوا و سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها اشاره کرد. بیشترین گشتاور این موتور در شورلت سیلورادو و جی‌ام‌سی سی‌یرا با ۵۸۰ نیوتن متر و بیشترین قدرت آن با ۳۲۵ اسب بخار در کادیلاک CT4-V ارائه می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. omqali

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    بیا، حتی فوردم واشر میزنم

    موافقم 5
    مخالفم 16
    1. car lover

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      اره پیشرانه اکوبوست همین مشکل رو داشت بخاطر جای منیفولد که به توربو نزدیک بود و باعث داغ شدنش میشد

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. سوشیانت

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      نوشته که تو مدل های اولیه اینطوری بوده و بعدا برطرف شد

      موافقم 13
      مخالفم 4
    3. Dun Dun

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (163 ديدگاه)

      نوشته حل شد

  2. شهروند ایرانی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (832 ديدگاه)

    با تشکر از میتسوبیشی و amg که هم اسب بخار بالا هم کشتاور باهم دارن البته تنفس طبیعی یه چیز دیگه اس ماشینی که با سوخت های کم کیفیت خوب کار کنه قابل اطمینان بیشتری داره و جای کار هم زیاد روش

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. S2000

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (231 ديدگاه)

      از ۷ تا انجین ، ۳ تاش حاصل تلاش ژاپنیا بود
      ۲ تاش مال امریکا و یدونه هم آلمان و سوئد
      جوابی محکم و قابل تامل به اونی که خودش میدونه
      ژاپن یکی از خودروسازان تراز یک و اثبات شده‌ی دنیاست و با هیت کردنش خودت رو فقط کوچیکتر از قبل میکنی بچه جون

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. B

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (865 ديدگاه)

        اره ولی تو موتورای سیلندر بالا به اروپایی ها و آمریکایی ها نمیرسن

        موافقم 4
        مخالفم 1
  3. راستگو

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    بچه ها بنظرتون ارزش داره یه میتسوبیشی (عیننکی)گالانت بگیرم مثلا350
    اورحالش کنم بشه 450بشه هزینش
    این خوبه یا مثلا یه ماشین داخلی؟

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      اگه ماشین بازی میتسوبیشی

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. راستگو

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        خرجش خیلی بالاس چقد مثلا
        تا چقد قابلیت تیون داره

    2. گاس فرینگ

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (341 ديدگاه)

      اگه عشق شو به طور خیلی زیاد داری بخر در غیر این صورت بعد یه مدت دل تو میزنه چون برای پیدا کردن قطعه با یک سری محلات جدید در شهر تون آشنا میشی البته فقط وضع گالانت این نیست نگاه کنی اکثر مالکای دوو ریسر چراغ پژو پارس انداختن رو ماشین

    3. .

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      فقط دلت میخواد ماشین بازی کنی عشقشو داری این حرکتو بزن

    4. Hadi.jdm

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اگه حوصله و عشقشو داری آره میارزه.چون قطعات و مکانیک خوب براش کمه.ولی اگه نه که tu5 همه چیزش هست

      موافقم 8
      مخالفم 1
    5. نویدی

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (385 ديدگاه)

      اگر حال و حوصله اورهال کردن داری، توی این محدوده قیمتی برو سراغ زانتیا،ارزش بیشتری داره نسبت به گالانت.

      موافقم 7
      مخالفم 1
    6. زیزیگولو

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      ماشین ژاپنی حتی دسته چندمش هم ارزشش خریدن داره

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. Hadi.jdm

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    از تمام این انجین ها میتسوبیشی 4g63 و تویوتا 3s رو تو ایران میشه خوب جمع کرد.به طوری که با قابلیت اطمینان عالی تا 300 اسب رو راحت تحویل میدن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    عجیبه بی ام و نیست تو لیست.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      البته اون بیشتر 6 سیلندر داره فک کنم.

  6. amirboss

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    گشتاور تولیدی توسط یه موتور به فاکتور ها ی مختلفی بستگی داره که توضیحش ساعتها وقت می‌بره و اینجا جاش نیست.
    ولی درکل برای گشتاور و توان خروجی موتور از حجم موتور،جنس بلوک و سرسیلندر،تعداد سیلندر و شکل قرارگیری سیلندر ها،ابعاد و کورس پیستون، سیستم های متغیر بازوبسته کردن سوپاپ، سیستم های پرخوران و پاشش سوخت،ضریب تراکم و. . . همگی تو توان خروجی موتور و گشتاور نقش مستقیم دارن.

  7. ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    سلام موتور M15سایپا شاهینو جا انداختید

    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      با کوهی از گشتاور.

  8. گات

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    ماشاالله میتسوبیشی افسانه ای
    حیف که الان حال و روز خوبی نداره ، رنو مثل یه مگس خون خوار چسبیده به میتسوبیشی امیدوارم زودتر شر این رنو کم بشه تا میتسوبیشی بتونه با کمک نیسان دوباره خودشو احیا کنه

    موافقم 5
    مخالفم 6
  9. JaMsHiD-R1988

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2754 ديدگاه)

    حیف میتسوبیشی کاشک با هموطنانش بجای رنو همکاری میکرد
    بنظرم یه میتسوبیشی با پلتفرم تویوتا خیلی بیشتر از یه میتسوبیشی با پلتفرم رنو خریدار و طرفدار و قابلیت اطمینان داشته باشه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. علی

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    اگه دقت کرده باشید پیشرانه بنز حجم کمتر نسبت همه موتورهای لیست داره همه لیست از ۲.۳ تا ۲.۵ لیتر هستن ولی موتور بنز از حجم ۱۹۹۶ سی سی از کمه کوچیکتره ولی از همه قلدر تر تازه معجزه amg اینجاست که تا ۳۰ پی اس آی تحمل داره یعنی این موتور دست ساز amg یه شاهکار تاریخی که مثل مجسمه ساخته و تراشیده شده تا مثل یک تندیس زیبا از دیدنش عاشق بشی

  11. علی

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    همه ماشین بازا می‌دونن که AMG با عشق موتور میسازه
    الهه موتورهای دو لیتری

    موافقم 1
    مخالفم 2
  12. علی

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    اگه دقت کرده باشید پیشرانه بنز حجم کمتر نسبت همه موتورهای لیست داره همه لیست از ۲.۳ تا ۲.۵ و حتی ۲.۷ لیتر هستن ولی موتور بنز از حجم ۱۹۹۶ سی سی از کمه کوچیکتره ولی از همه قلدر تر تازه معجزه amg اینجاست که تا ۳۰ پی اس آی تحمل داره یعنی این موتور دست ساز amg یه شاهکار تاریخی که مثل مجسمه ساخته و تراشیده شده تا مثل یک تندیس زیبا از دیدنش عاشق بشی

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. BMW

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    در کاپوت ایرانی رو که باز میکنی خیلی داغون و بهم ریخته است ولی اینها رو ببین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا