در این مطلب، با پیشرانههای چهار سیلندری آشنا خواهیم شد که بیشترین گشتاور را در بین همهٔ موتورهای چهار سیلندر تولیدی جهان دارند.
پیشرانههای پیکاپهای بزرگ و کامیونها به تولید گشتاورهای بالا شهرت دارند. بهعنوانمثال، پیشرانههای V8 دیزلی بزرگ که زیر کاپوت پیکاپهای سنگین آمریکایی دیده میشوند، به لطف توربوشارژر، بیش از ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند چراکه پیشرانههای حجیم دیزلی بهطور طبیعی گشتاور بالایی تولید میکنند و برای حمل و بار و یدک کشی عالی هستند. بااینحال، هرچند پیشرانههای حجیم ذاتاً برای تولید گشتاور بالا مناسب هستند اما این بدان معنا نیست که موتورهای کوچک نمیتوانند گشتاور شگفتانگیزی تولید کنند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم نگاهی به پیشرانههای چهار سیلندری داشته باشیم که بیشترین گشتاور را در بین همهٔ موتورهای چهار سیلندر تولیدی دارند.
۷-مزدا اسکایاکتیو ۲.۵
گشتاور: ۴۳۰ نیوتن متر
اسکایاکتیو G خانوادهای از پیشرانههای بنزینی مزدا است که از سال ۲۰۱۲ در نسخههای مختلفی تولید میشود. به لطف طراحی خاص منیفولد دود برای خروج بهتر گازهای احتراق که دمای محیط سیلندر را پیش از مکش هوا پایین میآورد و مانع از ناک زدن میشود، نسبت تراکم در نسخههای تنفس طبیعی این موتور به ۱۴ میرسد. قویترین و بزرگترین نسخهٔ چهار سیلندر این پیشرانه، ۲.۵ لیتر حجم دارد که بهصورت تنفس طبیعی و توربو تولید میشود. نسخهٔ توربوشارژ این موتور با حداکثر بوست ۱۷.۴ psi و نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک، ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
۶-ولوو B4804T48
گشتاور: ۴۳۰ نیوتن متر
وقتی در مورد قویترین پیشرانههای چهار سیلندر حرف میزنیم ولوو اولین اسمی نیست که به ذهن میآید اما این شرکت سوئدی موتورهای چهار سیلندر شگفتانگیزی تولید میکند. موتور ۲ لیتری B4804 ولوو در ۳۸ نسخهٔ مختلف تولید میشود و حتی برخی نسخههای آن در محصولات جیلی هم مورداستفاده قرار میگیرد اما قویترین نسخهٔ این موتور با نام B4804T48 فقط مخصوص مدلهای پولستار ولوو است. این پیشرانه که نسبت تراکم ۱۰.۳ به یک دارد، از القای اجباری توئین شارژر یعنی استفادهٔ همزمان از توربوشارژر و سوپرشارژر بهره میبرد. به لطف این ویژگیها، موتور چهار سیلندر ولوو حداکثر ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
۵-سوبارو EJ25
گشتاور: ۴۵۰ نیوتن متر
سوبارو به پیشرانههای چهار سیلندر تخت شهرت دارد که به خاطر هدرزهایی با طول نابرابر، صدای منحصربهفردی دارند. در صدر خانوادهٔ موتورهای تخت سوبارو، پیشرانهٔ EJ25 قرار دارد که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۹۶ بازمیگردد اما سوبارو بهطور مداوم آن را بروز کرده است. قویترین نسخهٔ این موتور در سال ۲۰۱۹ در نسخهٔ تولید محدودی از WRX STI با نام S209 ارائه شد. این نسخه ۳۳۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت و تنها ۲۰۰ دستگاه از آن ساخته شد. پیشرانهٔ تخت EJ25 بلوک آلومینیومی دارد و به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپهای هوا و زنجیر تایم بجای تسمه تایم مجهز است. هرچند این پیشرانهها نسبتاً قابلاعتماد هستند اما بعضاً از خرابی رینگ پیستون رنج میبرند.
۴-فورد اکوبوست ۲.۳
گشتاور: ۵۰۰ نیوتن متر
خانوادهٔ موتورهای اکوبوست فورد بسیار گسترده است و شامل چندین پیشرانهٔ چهار سیلندر قدرتمند میشود که قویترین آنها موتور ۲.۳ لیتری توربو است. این پیشرانه در خودروهای بسیار متنوعی استفاده میشود که حتی برخی از آنها محصول خود فورد نیستند. این موتور در محصولات مختلف فورد از ۲۷۰ تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما قویترین نسخهٔ آن را نه در یک فورد بلکه در دالارا استراداله با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور میبینیم. این پیشرانه در جدیدترین نسخهٔ موستانگ اکوبوست هم ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخههای اولیهٔ این موتور از سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر رنج میبردند که این مشکل در فوکوس RS بیشتر دیده میشد اما در نسخههای بعدی برطرف شد.
۳-مرسدس M139
گشتاور: ۵۴۵ نیوتن متر
مرسدس AMG ثابت کرده است که میتواند قدرتی فوقالعاده را نهفقط از پیشرانههای بزرگ V8 و V12 بلکه از موتورهای کوچک چهار سیلندر هم بیرون بکشد. M139 هماکنون قویترین پیشرانهٔ در حال تولید جهان محسوب میشود. این موتور اولین بار در هاجبک داغ A45 استفاده شد اما بعداً زیر کاپوت خودروهای مختلفی از GLA45 گرفته تا SL43 هم قرار گرفت. قویترین نسخهٔ موتور M139 را در مدل بحثبرانگیز C63 S E Performance میبینیم که جایگزین پیشرانهٔ V8 قبلی شد. این موتور چهار سیلندر در اینجا به لطف موتور برقی روی توربوشارژر، ۴۷۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. وقتی از پیشرانههای کوچک چنین قدرت بالایی بیرون کشیده میشود، نگرانیهایی در مورد قابلیت اطمینان را به دنبال دارد اما AMG تضمین کرده است که موتور M139 میتواند بهطور قابلاعتماد بیش از ۳۰ psi بوست توربوشارژر خود را تحمل کند.
۲-میتسوبیشی 4B11T
گشتاور: ۵۶۰ نیوتن متر
پیشرانهٔ 4B11T میتسوبیشی وظیفهٔ مهمی بر عهده داشت زیرا باید جایگزین یکی از بهترین پیشرانههای ژاپنی تاریخ یعنی 4G63T میشد. هرچند مدتی طول کشید تا علاقهمندان JDM با این پیشرانه کنار بیایند اما 4B11T زمانی که در انبوهی از نسخههای ویژهٔ لنسر اوو X مورداستفاده قرار گرفت، خود را اثبات کرد. درحالیکه نسخههای اولیهٔ موتور 4G63T بلوک چدنی داشتند، 4B11T از ابتدا تمام آلومینیومی بود. این پیشرانه همچنین از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ MiVEC میتسوبیشی روی هردو میلسوپاپ دود و هوا بهره میبرد، بجای تسمه از زنجیر تایم استفاده میکرد و به توربوشارژر جدیدی مجهز شد که در مقایسه با موتور 4G63T در دورهای پایین ۲۰ درصد سریعتر پاسخ میداد. گشتاور اکثر نمونههای این پیشرانه بین ۳۵۰ تا حدود ۴۰۰ نیوتن متر بود اما در نسخهٔ ویژهٔ لنسر FQ440 لست ادیشن گشتاور به عدد خیرهکنندهٔ ۵۶۰ نیوتن متر و قدرت به ۴۴۵ اسب بخار رسید.
۱-جنرال موتورز L3B
گشتاور: ۵۸۰ نیوتن متر
L3B بزرگترین و پرگشتاورترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی حال حاضر جهان محسوب میشود. این پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری بهطور خاص برای تولید گشتاور دور پایین طراحی شده و در پیکاپهای مختلف جنرال موتورز مثل شورلت سیلورادو و کلرادو مورداستفاده قرار میگیرد. بااینحال، میتوانیم این موتور را زیر کاپوت کوچکترین سدان کادیلاک یعنی CT4 هم ببینیم. این پیشرانه با خروجیهای مختلفی تولید میشود که بوست توربوشارژر آنها بین ۱۰ تا ۲۷ psi است درحالیکه نسبت تراکم در تمام نسخهها ۱۰ به یک است. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای موتور L3B میتوان به بلوک تمام آلومینیومی، زنجیر تایم، تزریق مستقیم سوخت، زمانبندی متغیر سوپاپ، لیفت متغیر سوپاپ با سه پروفیل مختلف بادامکهای هوا و سیستم غیرفعالسازی سیلندرها اشاره کرد. بیشترین گشتاور این موتور در شورلت سیلورادو و جیامسی سییرا با ۵۸۰ نیوتن متر و بیشترین قدرت آن با ۳۲۵ اسب بخار در کادیلاک CT4-V ارائه میشود.
omqali
۲۶ خرداد ۱۴۰۳بیا، حتی فوردم واشر میزنم
car lover
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اره پیشرانه اکوبوست همین مشکل رو داشت بخاطر جای منیفولد که به توربو نزدیک بود و باعث داغ شدنش میشد
سوشیانت
۲۶ خرداد ۱۴۰۳نوشته که تو مدل های اولیه اینطوری بوده و بعدا برطرف شد
Dun Dun
۲۶ خرداد ۱۴۰۳نوشته حل شد
شهروند ایرانی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳با تشکر از میتسوبیشی و amg که هم اسب بخار بالا هم کشتاور باهم دارن البته تنفس طبیعی یه چیز دیگه اس ماشینی که با سوخت های کم کیفیت خوب کار کنه قابل اطمینان بیشتری داره و جای کار هم زیاد روش
S2000
۲۶ خرداد ۱۴۰۳از ۷ تا انجین ، ۳ تاش حاصل تلاش ژاپنیا بود
۲ تاش مال امریکا و یدونه هم آلمان و سوئد
جوابی محکم و قابل تامل به اونی که خودش میدونه
ژاپن یکی از خودروسازان تراز یک و اثبات شدهی دنیاست و با هیت کردنش خودت رو فقط کوچیکتر از قبل میکنی بچه جون
B
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اره ولی تو موتورای سیلندر بالا به اروپایی ها و آمریکایی ها نمیرسن
راستگو
۲۶ خرداد ۱۴۰۳بچه ها بنظرتون ارزش داره یه میتسوبیشی (عیننکی)گالانت بگیرم مثلا350
اورحالش کنم بشه 450بشه هزینش
این خوبه یا مثلا یه ماشین داخلی؟
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اگه ماشین بازی میتسوبیشی
راستگو
۲۶ خرداد ۱۴۰۳خرجش خیلی بالاس چقد مثلا
تا چقد قابلیت تیون داره
گاس فرینگ
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اگه عشق شو به طور خیلی زیاد داری بخر در غیر این صورت بعد یه مدت دل تو میزنه چون برای پیدا کردن قطعه با یک سری محلات جدید در شهر تون آشنا میشی البته فقط وضع گالانت این نیست نگاه کنی اکثر مالکای دوو ریسر چراغ پژو پارس انداختن رو ماشین
.
۲۶ خرداد ۱۴۰۳فقط دلت میخواد ماشین بازی کنی عشقشو داری این حرکتو بزن
Hadi.jdm
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اگه حوصله و عشقشو داری آره میارزه.چون قطعات و مکانیک خوب براش کمه.ولی اگه نه که tu5 همه چیزش هست
نویدی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اگر حال و حوصله اورهال کردن داری، توی این محدوده قیمتی برو سراغ زانتیا،ارزش بیشتری داره نسبت به گالانت.
زیزیگولو
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ماشین ژاپنی حتی دسته چندمش هم ارزشش خریدن داره
Hadi.jdm
۲۶ خرداد ۱۴۰۳از تمام این انجین ها میتسوبیشی 4g63 و تویوتا 3s رو تو ایران میشه خوب جمع کرد.به طوری که با قابلیت اطمینان عالی تا 300 اسب رو راحت تحویل میدن
Taha Ayoobi
۲۶ خرداد ۱۴۰۳عجیبه بی ام و نیست تو لیست.
Taha Ayoobi
۲۶ خرداد ۱۴۰۳البته اون بیشتر 6 سیلندر داره فک کنم.
amirboss
۲۶ خرداد ۱۴۰۳گشتاور تولیدی توسط یه موتور به فاکتور ها ی مختلفی بستگی داره که توضیحش ساعتها وقت میبره و اینجا جاش نیست.
ولی درکل برای گشتاور و توان خروجی موتور از حجم موتور،جنس بلوک و سرسیلندر،تعداد سیلندر و شکل قرارگیری سیلندر ها،ابعاد و کورس پیستون، سیستم های متغیر بازوبسته کردن سوپاپ، سیستم های پرخوران و پاشش سوخت،ضریب تراکم و. . . همگی تو توان خروجی موتور و گشتاور نقش مستقیم دارن.
۲۶ خرداد ۱۴۰۳سلام موتور M15سایپا شاهینو جا انداختید
Taha Ayoobi
۲۶ خرداد ۱۴۰۳با کوهی از گشتاور.
گات
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ماشاالله میتسوبیشی افسانه ای
حیف که الان حال و روز خوبی نداره ، رنو مثل یه مگس خون خوار چسبیده به میتسوبیشی امیدوارم زودتر شر این رنو کم بشه تا میتسوبیشی بتونه با کمک نیسان دوباره خودشو احیا کنه
JaMsHiD-R1988
۲۶ خرداد ۱۴۰۳حیف میتسوبیشی کاشک با هموطنانش بجای رنو همکاری میکرد
بنظرم یه میتسوبیشی با پلتفرم تویوتا خیلی بیشتر از یه میتسوبیشی با پلتفرم رنو خریدار و طرفدار و قابلیت اطمینان داشته باشه
علی
۲۷ خرداد ۱۴۰۳اگه دقت کرده باشید پیشرانه بنز حجم کمتر نسبت همه موتورهای لیست داره همه لیست از ۲.۳ تا ۲.۵ لیتر هستن ولی موتور بنز از حجم ۱۹۹۶ سی سی از کمه کوچیکتره ولی از همه قلدر تر تازه معجزه amg اینجاست که تا ۳۰ پی اس آی تحمل داره یعنی این موتور دست ساز amg یه شاهکار تاریخی که مثل مجسمه ساخته و تراشیده شده تا مثل یک تندیس زیبا از دیدنش عاشق بشی
علی
۲۷ خرداد ۱۴۰۳همه ماشین بازا میدونن که AMG با عشق موتور میسازه
الهه موتورهای دو لیتری
علی
۲۷ خرداد ۱۴۰۳اگه دقت کرده باشید پیشرانه بنز حجم کمتر نسبت همه موتورهای لیست داره همه لیست از ۲.۳ تا ۲.۵ و حتی ۲.۷ لیتر هستن ولی موتور بنز از حجم ۱۹۹۶ سی سی از کمه کوچیکتره ولی از همه قلدر تر تازه معجزه amg اینجاست که تا ۳۰ پی اس آی تحمل داره یعنی این موتور دست ساز amg یه شاهکار تاریخی که مثل مجسمه ساخته و تراشیده شده تا مثل یک تندیس زیبا از دیدنش عاشق بشی
BMW
۲۷ خرداد ۱۴۰۳در کاپوت ایرانی رو که باز میکنی خیلی داغون و بهم ریخته است ولی اینها رو ببین