برای یادآوری اینکه چرا کار آنها ضروری است، کافی است مهندسانی که تست تصادف خودروها در مرکز تاچم thatcham را انجام میدهند نگاهی به روور ۱۰۰ نگه داشته شده در تأسیسات برکشایر بیندازند. بخش جلوی این خودرو در تست تصادف از جلو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت از بین رفته است اما موضوع شوکه کننده تر چگونگی انتقال انرژی ضربه به کابین و کمان کردن ستونهای شیشه جلو است. داخل کابین شاهد فضای بسیار کم باقی مانده برای حفظ جان سرنشینان هستیم و از طرف دیگر فرمان نیز به زور به سمت سر راننده حرکت کرده است.
روور جزو اولین خودروهایی بود که در سال ۱۹۹۷ توسط یورو انکاپ (مخفف عبارت New Car Assessment Programme) تست شد. موسسه تاچم در سال ۲۰۱۲ به یکی از تأسیسات تست تصادف معتبر بدل گردید. یورو انکاپ امروز در بلژیک مستقر است اما در واقع ابتکار عملی از طرف بریتانیا بود که توسط آزمایشگاه تحقیقات حملونقل طراحی شد. دولت بریتانیا سریعاً در پشتصحنه این برنامه جدید حضور یافت و اندکی بعد نیز اتحادیه اروپا وارد میدان شد.
یورو انکاپ در حرکتی که نگرانی مالکان روور ۱۰۰ را در پی داشت تنها ۱ ستاره از ۴ ستاره ممکن را به این خودرو اعطا کرد. البته امروز تعداد ستارهها به ۵ عدد افزایش یافته است. حتی بهترین خودروهای آن زمان یعنی فورد فیستا و فولکسواگن پولو نیز تنها ۳ ستاره را به دست آوردند. نتایج به دست آمده شوکی را به کل صنعت خودرو وارد کرد و این امر منجر به افزایش میزان تست تصادف خودروهای جدید شد؛ اما نتایجی که کسب شد مشتریان و خودروسازان را به فکر فرو برد. عواقب آن نیز سریع و دراماتیک بود. یورو انکاپ طرحی داوطلبانه بود و همینگونه هم باقی ماند اما تنها ۵ ماه بعد ولوو S40 به اولین خودروی ۴ ستاره در بخش حفاظت سرنشینان تبدیل شد.
خودروسازان و مصرفکنندگان از یورو انکاپ استقبال کردند و در سال ۲۰۰۰ بود که این موسسه یکی از سختترین تستهای خود یعنی تست تصادف از بغل را معرفی کرد. متیو اوری مدیر موسسه تاچم میگوید این تست سختترین تست بوده است زیرا قطب برخورد کننده همانند یک چاقو عمل میکند. در سال ۲۰۰۱ نسل دوم رنو لاگونا اولین خودرویی بود که توانست حداکثر ۵ ستاره از سیستم تست جدید یورو انکاپ را دریافت کند که دلیل آن ساختار بسیار پایدار، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و کیسه هوای سر بود. این نتایج باعث تشویق دیگر خودروسازان برای بهبود عملکردشان شد.
یورو انکاپ در سال ۲۰۰۷ بازهم به بهبود تستهای تصادف تشویق شد و یکی از دلایل آن نیز معرفی سیستم حفاظت شلاقی در S80 بود که باعث آغاز تستهای عملکرد شلاقی با استفاده از آدمکهای شبیهسازی شد. تا سال ۲۰۰۹ یورو انکاپ میتوانست مدعی کاهش ۶۵ درصدی جراحتها در خودروهای ۵ ستارهای نسبت به محصولاتی شود که قبل از یورو انکاپ تولید شده بودند. از سال ۲۰۰۹ تاکنون اکثر خودروهای تولیدی توانایی دستیابی به ۴ یا ۵ ستاره ایمنی را دارند. البته هیچ راهی بدون دستانداز نیست. همین سال پیش بود که رنو Zoe فیس لیفت یک صفر گنده را از آنِ خود کرد! یورو انکاپ در توضیح این نتیجه شوکه کننده گفت:
Zoe جدید حفاظت ضعیفی در کل تصادفات داشته است و همین موضوع درباره حفاظت از عابران پیاده صدق میکند. این خودرو همچنین فاقد تکنولوژی پیشگیری از تصادف مناسب است و هیچ ستارهای کسب نمیکند
معمولاً یورو انکاپ محصولی فیس لیفت شده همچون نسخه کنونی Zoe را تست نمیکند زیرا مشغول تست خودروهای کاملاً جدید است و تعداد این خودروها به حدود ۳۵ دستگاه در سال میرسد. یکی دیگر از دلایل آن نیز پروتکلهای تست است که هر دو سال یکبار تغییر میکنند و در هر ۵ سال نیز بهروزرسانیهای اساسی دارند. تغییرات بزرگ بعدی در قوانین یورو انکاپ به سال ۲۰۲۵ مربوط میشود. به همین خاطر مقایسه نتایج بین نسخههای فیس لیفت خیلی کمککننده نخواهد بود. البته رنو اعلام کرد Zoe خودروی کاملاً متفاوتی بوده است.
طی سالهای گذشته یورو انکاپ خودروها را به مانع تغییر شکلپذیر میکوبید. این مانع یک ساختار نرمتر بود که بخش جلوی یک خودروی دیگر را شبیهسازی میکرد. نسخه قابل حرکت این مانع با نام مانع تغییر شکلپذیر متحرک در سال ۲۰۱۹ جایگزین نمونه قبلی شد. بهطور ساده باید گفت اگر مانع موردبحث پس از تصادف تغییر شکل زیادی داشته باشد بنابراین ساختار خودروی تست شده خیلی مستحکم بوده است و بنابراین توانسته است انرژی تصادف بیشتری را به بقیه بخشها بفرستد. اگر مانع خیلی تغییر نکرده باشد خودروی تست شده انرژی زیادی را جذب کرده است. اوری میگوید:
ما خودروسازان را تشویق میکنیم خودروهای بزرگ همچون شاسی بلندها را خیلی مستحکمتر نسازند
در سال ۲۰۱۵ تست تصادف مانع کاملاً پهن که حذف شده بود دوباره بازگشت.
اگر مهندسان تاچم خیلی تحت تأثیر روور ۱۰۰ قرار گرفته باشند حتماً از هوندا جاز تست شده در سال ۲۰۱۷ نیز الهام گرفتهاند. نمای جلوی جاز از بین رفته است اما کار جذب انرژی تصادف نیز انجام شده است. مهمتر اینکه ستونهای شیشه جلو تغییر جدی نداشتهاند و کیسههای هوای جانبی نیز باز شدهاند تا از سرنشینان حفاظت به عمل آورند. اوری اظهار میدارد:
شما میتوانید ببینید که زاویه غربیلک فرمان تغییر نکرده است. بخش اعظم انرژی تصادف توسط نمای جلوی خودرو جذب شده است. اگرچه این تست از نوع بخش جلو و نه تست تصادف از بغل بوده است اما کیسه هوای جانبی باز شده است. به همین خاطر است که حذف کیسه هوای جانبی از Zoe فیس لیفت خیلی بد بوده است
جدیدترین بهروزرسانی در تستهای تصادف این موسسه به سال ۲۰۲۰ مربوط میشود که اوری از آن به عنوان “سال پیشرفت” یاد میکند. او میگوید:
از مطالعه داده تصادفات رخ داده متوجه شدیم مردم بیشتری در بخش جانبی ضربه نخورده یک خودرو فوت میکنند یا بهطور جدی زخمی میشوند. معمولاً دلیل این موضوع برهمکنش سرنشینان با راننده بوده است اما مطالعات بعدی نیاز به نصب کیسه هوای مرکزی در خودروهای جدید را آشکار ساخت. ما به درخواست افزایش سطح ایمنی خودروها ادامه خواهیم داد زیرا دانش و علم ما بیوقفه در حال رشد است و میدانیم خودروسازان میتوانند اقدامات بیشتری انجام دهند.”
احتمالاً در سال ۲۰۲۵ شاهد معرفی تست دستیار رانندگی خودکار توسط یورو انکاپ خواهیم بود. اوری و تیم مهندسانش از مسئولیت خطیر خود در ارائه نتایج دقیق و قابل تکرار، قبل و پس از تستها آگاه هستند. تمامی خودروهای حاضر در تستهای یورو انکاپ دو بار در سال به مقرهای این موسسه در بروکسل برده میشوند تا خودروسازان بتوانند آنها را بررسی کنند. اوری خاطرنشان میسازد:
ما آنها را تشویق میکنیم تا درک خود را به اشتراک بگذارند. البته ما از آنها میخواهیم ابزارهای خود را نیاورند. برخی از خودروسازان به دنبال بردن قطعات به منظور بررسی دقیق هستند
بنابراین خودروهای حاضر در تستهای تصادفات هرگز نمیتوانند تعمیر شوند و به جاده بازگردند (بله چنین اتفاقی قبلاً رخ داده است اما نه برای خودروهای تست شده در یورو انکاپ!). تستهای یورو انکاپ چهار بخش کلیدی از ایمنی خودرو را بررسی میکند: حفاظت از سرنشینان بزرگسال، حفاظت از سرنشینان خردسال، حفاظت از عابران در معرض آسیب و دستیار ایمنی.
تست تصادف جلو
این تست در پاسخ به تحقیقات دهه ۶۰ میلادی انجام شد که طی آن فهمیده شد اکثر تصادفات بخش جلو بجای اینکه تمام خودرو را تحت تأثیر قرار دهند تنها بخشی از نمای جلو را شامل میشوند. به همین خاطر تنها یک سمت از خودرو تمامی انرژی تصادف را جذب میکند و بنابراین کابین فشار شدیدتری را متحمل میشود.
هایپر جی
به حرکت درآوردن یک خودروی آزمایشی با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت که روی یک سورتمه سوار شده است تست هایپر جی را تشکیل میدهد. بازوی پنوماتیکی با فشار ۱۲۰ بار کار میکند و تنها ۱.۲ متر باز میشود. یک سری ترمزهای کنترل شده با کامپیوتر در انتهای دستگاه قرار دارد که به مهندسان اجازه میدهد تا شتاب قطب بازو را کنترل کنند و به این ترتیب نتایج پایدار و قابل تکراری به دست آید.
تست ایمنی فعال
ایمنی غیرفعال چیزی است که مهندسان تاچم انجام میدهند اما یورو انکاپ سیستمهای ایمنی فعال را نیز بررسی میکند. برای این کار مهندسان به مقر اسبق راف میروند. تاچم همینجا یک پروتکل تست برای ترمز اضطراری خودکار تدارک دیده است. همچنین پروتکلهایی برای سیستمهای حفاظت از عابران پیاده و تردد بین خطوط در نظر گرفته شده است. برای تستهای ترمز اضطراری خودکار، مهندسان خودروی کنترل از راه دور را به سمت یک هدف تصادف نرم هدایت میکنند. این هدف تصادف نرم از متریال نرم و قابلجذب تولید شده است و به شکل یک فورد فیستا درآمده است. نسل بعدی تستها روی سیستمهایی تمرکز خواهند داشت که چشمهای رانندگان و نشانههای خستگی آنها را بررسی میکنند.
ملاقات با خانواده آدمکهای تست
هزاران نفر زندگی خود را مدیون آدمکهای تست موسسه تاچم هستند. متأسفانه همانند آدمکهای حاضر در تأسیسات تست یورو انکاپ، مورفولوژی اکثر آدمکها به دهه ۵۰ میلادی بازمیگردد. مشکل دیگر هم به تواناییهای حسگری آنها مربوط میشود که به اندازه تستهای تصادف پیشرفت نکردهاند. در سالهای پیش آدمکها میتوانستند فشار سینه روی سینه سرنشین را اندازه بگیرند اما این یک راهحل ایده آل نبود. اوری میگوید آدمکی که بتواند در تمامی سناریوهای تصادف بکار رود هنوز وجود ندارد.
آدمک جدید تور 50M یک قدم به هدف نزدیکتر شده است. در خلال بازدید ما از تاچم، کارکنان این موسسه یکی از آدمکهای تولید شده توسط شرکت سل باند را نشان دادند. تاچم مدعی است این آدمک شبیهترین نمونه به انسان است و برای تست مانع تغییر شکلپذیر متحرک بکار میرود. حسگرهای متنوع روی این آدمک باعث بررسی ترومای بافت نرم، شکم و لگن، مغز، گردن و نخاع میشوند.
Asghar
۲۹ اسفند ۱۴۰۰خیلی جذاب بود
مرسی
کافر مقدس
۲۹ اسفند ۱۴۰۰شبکه منوتو یدونه سمند بردن انگلیس خیلی نتایج تست افتضاح شد . سمند صفر رو اونجا کارشناس ها فقط 500 یورو میخریدن اونم فقط برای باز کردن انجین و گیربکس برای ساخت ماشین های دست ساز نوجوانان :D
مردیم از خوشی
۲۹ اسفند ۱۴۰۰کدوم مدل ، ساخت کدوم سال بوده ؟ اگه مدل سال ۱۴۰۰ را ببری شاید بگند ۵۰۰ یورو باید بدی تا اینا ازت برداریم 😂
طاها
۱۳ خرداد ۱۴۰۱خیر سرش مدل های قدیمی سفارش روسیه بود که یرای صادرات ( به اصطلاح مستحکم سازی میشدن)
کافر مقدس
۲۹ اسفند ۱۴۰۰هنوز تو ایران در داشبور پراید صفر قرآن کریم میذارن و مردم هم پشت ماشین مینویسن بیمه فلانی . توسل به فلانی
تهش کلی آدم سالانه با تصادفات از دنیا میرن و ناقص میشن . 2هزار نفر هم با آلودگی هوا تهران از دنیا میرن . خوب بریم از کافرها ماشین بخریم دیگه . برقی هم بخریم آلودگی هم کنترل کنیم ولی نمیشه که . این وسط سفره بسیاری جمع میشه
بعد یک ارگانی کلی پول میگیره که اون قرآن رو بذاره تو داشبورد تهش خودشونم میگن وا مصیبتا
مجتبی
۲ فروردین ۱۴۰۱چندین سال پیش بنده خدایی تو شرکت خودرو سازی بود میگفت قرآنها دونه ای یک میلیون تومان حساب میشه . وقتی بود که ۴۰۵ ده یازده تومن بود.
Aston martin
۸ فروردین ۱۴۰۱همین پژو و تیبارو برقی میکنن میندازن بهت
میثم
۲۹ اسفند ۱۴۰۰عجب مقاله ای بود
واقعا حال کردم
دمت گرم داش شاهین
شاهین
۲۹ اسفند ۱۴۰۰سلام ممنونم از شما
انجام وظیفه اس
Ali
۲۹ اسفند ۱۴۰۰دقیقا سمند تو همین مرکز تست شد و دقیقا رییس تچم همین آقای کچل درباره ایمنی سمند که بدتر از خودروهای بیست سال پیش بود حرف میزد😃
Jdm باز
۲۹ اسفند ۱۴۰۰مقاله مفید وجذابی بود ممنون
علیرضا۷۷۱۴
۳ فروردین ۱۴۰۱بنام خدا.جهت اطلاع قطعا عزیزان میدانند که پایه گذار تستهای ایمنی و تصادف ازدهه پنجاه میلادی مرسدس بنز بوده (درزمانی که هیچ سازمانی رسما مسول اینکار نبود وحتی کسبی به این موضوع اهمیت چندانی نمیداد)همین شرکت باعث پیشرفتهای شگرف در بحث ایمنی خودروها بوده است. درضمن قدمت بررسی وتست تصادف و ایمنی خودروها در امریکا بیش از اتحادیه اروپاست (nhtsa) در ابتدای دهه هفتاد شکل گرفت .
علی
۱۱ فروردین ۱۴۰۱نظارت روی یه گروهی که همه هم اکانت های یه بچه ده ساله هستن واجب شده
زیر پست مربوط به تمام خودرو ساز های جهان که هست میدن و معتقدن پدال فقط باید ماشین های آمریکایی رو بررسی کنه
اینجا هم که زیر مطلب آموزشی در حالی که یه خیار چپونده تو دهنش زجه میزنه بریم از کافرا بخریم
انگار اونا چون کافرن خودرو سازی خوبی دارن
راه پیشرفت رو همین آقایون هم میدونن
باید عوض بحث دین و مذهب همه کنار هم بشینیم با فساد مقابله کنیم و خودمون تولید کنیم
کشورهایی که دارو بچه های پروانه ای رو تحریم کردن بعید میدونم بابت لطف به ما ماشین بفروشن (بگین چون تاجرن تا همه بفهمند چی تو سر شما میگذره)
اگه تولید نکنیم شکست خوردیم
اگه عوض تلاش بشینیم رو حقیقت فساد چهارتا هم بذاریم پیشرفت نمیشه
کار تمام فساد خودرو تو شیش ماه ماشین نخریدن مردم تموم میشه
کیه که پی اینو به تنش بماله؟هیچکس
علی
۱۱ فروردین ۱۴۰۱حتی بخوایم وارد کنیم(کاری الان باید انجام داد)راهش چرت و پرت گفتن تو پدال و مقدس کردن دشمن نیست
راهش فقط مقاومته
یه زمان جلو دشمن
الان جلو مافیا ماشین
ali
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا افرین
یه حرف حساب پیدا شد
حرفتون کاملا درست و منطقیه
در بهترین دانشگاه های جهان بهترین دانشجو ها با انواع فرهنگ و مذاهب کنار هم میشینن…بعد ما هم هنوز یه سریو داریم که مثل اون شاهی که واسه سفره های فرنگش وام میگرفت فکر میکنن مشکل عدم پیشرفت حجابه یا اسلامه! اگرچه که تقصیر خودشون هم نیست چون اینو کردن تو ذهنشون از اون طرف هم که اساسا فکر نمیکنند!
aliakbarkhoei
۲۱ خرداد ۱۴۰۱چرا 64km?