چشم اندازهفته نامه

چین چگونه به مشکل بزرگی برای خودروسازان غربی تبدیل شده است؟

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازار داخلی این کشور، خودروسازان خارجی را در پرسودترین بازار خودروی جهان به دردسر انداخته است.

میدانیم که چین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود. این کشور با بیش از ۱۵۰ برند خودروسازی و فروش بیش از ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در سال، یکی از مهم‌ترین بازارهای خودروی جهان محسوب می‌شود. در کمتر از ۲۰ سال، چین از یک بازار کوچک و محدود به بازاری تبدیل شده که حضور در آن برای هر خودروسازی که به دنبال تبدیل شدن به برندی جهانی است، ضروری خواهد بود. رشد سریع بازار چین باعث شده خودروسازان اروپایی، آمریکایی و آسیایی، این کشور را در اولویت خود قرار دهند ولی چرا چین برای بسیاری از این برندهای باسابقه مشکل‌ساز شده است؟

اهمیت چین برای صنعت خودروسازی

سال گذشته، فروش خودروهای سبک در چین معادل ۲۸ درصد از کل فروش جهانی خودرو بوده است؛ بنابراین، چین یک منبع درآمد بزرگ برای اکثر خودروسازان جهان محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، بیش از یک‌سوم کل فروش گروه فولکس‌واگن در چین صورت می‌گیرد. همچنین چین ۳۶ درصد از کل فروش ب‌ام‌و، ۳۳ درصد از فروش مرسدس، ۳۴ درصد از فروش تسلا، ۳۰ درصد از فروش هوندا، ۱۷ درصد از فروش تویوتا و ۲۱ درصد از فروش نیسان را به خود اختصاص داده است. چین همچنین مرکز اصلی تولید و صادرات بسیاری از خودروسازان جهان محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، تسلا برخی مدل‌های خود را از کارخانهٔ شانگهای به بازارهای جهان صادر می‌کند و ب‌ام‌و از کارخانهٔ چین برای تولید iX3 و مینی کوپر الکتریکی برای صادرات استفاده می‌کند. پولستار، داچیا، هوندا، اسمارت، سیتروئن، لوتوس، لینکلن و کوپرا هم خودروهای خود را در چین تولید و به اروپا و آمریکا صادر می‌کنند.

در همین حال، چین به راه نجاتی برای بسیاری از برندهای خودروسازی تبدیل شده است زیرا در زمانی که بازارهای اروپا و آمریکا رشدی ندارند، چین به تنها منبع اصلی رشد خودروسازان جهانی تبدیل شده است. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، میزان فروش خودرو در اروپا تنها ۴ درصد افزایش پیدا کرده و فروش بازار آمریکای شمالی هم با ۱۷.۳ میلیون دستگاه، بدون تغییر مانده است درحالی‌که فروش خودرو در چین طی همین مدت ۲۵ درصد افزایش یافته است.

میزان رشد فروش خودرو در سه بازار بزرگ جهان

۲۰۱۳ ۲۰۲۳ تغییر
چین ۱۷.۹۳ میلیون دستگاه ۲۲.۴۵ میلیون دستگاه +۲۵ درصد
آمریکای شمالی ۱۷.۳۵ میلیون دستگاه ۱۷.۳۲ میلیون دستگاه ۰ درصد
اروپا ۱۲.۳۱ میلیون دستگاه ۱۲.۷۹ میلیون دستگاه +۴ درصد

تغییر شرایط

با وجود رشد قابل‌توجه فروش خودرو در چین، وضعیت برای خودروسازان خارجی در این کشور رو به وخامت است. پس از بیماری کرونا، ذائقه و تقاضای خریداران چینی تغییر کرد و شرایط برای برندهای غیرچینی را سخت کرد. در سال ۲۰۲۰، خودروسازان چینی ۳۶ درصد از بازار خودروی این کشور را در اختیار داشتند که این سهم در سال ۲۰۲۱ با افزایشی قابل‌توجه به ۴۳ درصد رسید. این افزایش در سال ۲۰۲۲ هم به دلیل پیشرفت خودروسازان چینی با سرعت بیشتری ادامه یافت و خودروسازان بزرگ چینی مثل چانگان، جیلی، چری و بی‌وای‌دی به دلیل جنگ قیمتی که تسلا به راه انداخت، برنامه‌های تولید خود را تسریع کردند. این‌گونه بود که خودروهای چینی جدیدی با قیمت‌های پایین‌تر وارد نمایندگی‌های فروش شدند. علاوه بر این، رقابت شدیدتر، بسیاری از خودروسازان چینی را مجبور به بهبود مشخصات خودروهای خود در زمینه‌هایی مثل باطری و نرم‌افزار کرد.

همهٔ این اتفاقات در کمتر از سه سال رخ داد و خودروسازان خارجی را غافلگیر کرد. درنتیجه، حرکت خریداران از خودروهای غیرچینی به چینی سرعت گرفت. تا سال ۲۰۲۲، خودروسازان چینی ۴۶ درصد از کل بازار داخلی این کشور را به خود اختصاص دادند و یک سال بعد بی‌وای‌دی فولکس‌واگن را به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین به زیر کشید. در همین سال، سهم چینی‌ها از بازار کشورشان به ۵۰ درصد رسید. افزایش سهم خودروسازان چینی امسال نیز با سرعت چشمگیرتری افزایش پیدا کرده و در آگوست ۲۰۲۴ به رکورد جدید ۶۲ درصد رسیده است. این تغییر در سلیقهٔ خریداران چینی، خودروسازان خارجی را بشدت ترسانده است خصوصاً با توجه به اینکه خودروسازان چینی توانایی ساخت خودروهای رقابتی را پیدا کرده‌اند که با ویژگی‌هایی مثل نرم‌افزارهایی که به زبان چینی صحبت می‌کنند، برای خریداران چینی جذاب‌تر هستند.

سهم چین از کل فروش خودروسازان مختلف در سال ۲۰۲۳

تویوتا ۱۸.۱ درصد
فولکس‌واگن ۴۳.۴ درصد
هیوندای ۶.۱ درصد
هوندا ۳۱.۵ درصد
فورد ۵.۱ درصد
شورلت ۵.۳ درصد
نیسان ۲۱.۶ درصد
سوزوکی ۰.۱ درصد
کیا ۲.۶ درصد
مرسدس ۳۲.۴ درصد
ب‌ام‌و ۳۶.۱ درصد
آئودی ۳۸.۱ درصد
تسلا ۳۳.۹ درصد
رنو ۰ درصد
فیات ۰ درصد
مزدا ۶.۹ درصد
پژو ۲.۶ درصد
جیپ ۰.۵ درصد
سوبارو ۰.۹ درصد
اشکودا ۲.۵ درصد
لکسوس ۲۱.۵ درصد
میتسوبیشی ۲.۳ درصد
سیتروئن ۴.۹ درصد
کادیلاک ۵۱.۰ درصد
بیوک ۷۳.۹ درصد
جی‌ام‌سی ۰ درصد

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    البته نمیشه از سیاست الکتریکی شدن خودرو ها هم غافل بود و اشاره ای نکرد. اکثر برند ها و محصولات پر فروش چینی الکتریکی ان.
    کلا این سیاست به نفع خودرو سازی چین شد که دست بر قضا تو تولید باتری و نیروی انسانی اولیه همیشه سرآمد بودن.

    وگرنه تا پنج یا ده سال پیش چین جز کشور خودش و یه چند تا کشور جهان سومی جای دیگه ای فروش نداشت.

    موافقم 34
    مخالفم 4
    1. mmd@

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      فولکس به فنا رفته😐🤣

      موافقم 15
      مخالفم 7
    2. amirkhanzadeh

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      کاری با چینی ها ندارم
      همین ایران بیاد پلتفرم ماشین های خوب بخره بسازه من راضیم
      به مرور زمان حداقل یک چیزی یاد می گیرند

      موافقم 17
      مخالفم 3
    3. علی Shelby

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (575 ديدگاه)

      زنده باد جی ام سی

      موافقم 12
  2. فرشید

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    میگه چینی آشغاله. میپرسم پس چی خوبه؟ جوابش پارس !
    از نظر احساسی، لذت سواری و اتمسفر چینی ها متفاوت از ایرانی ها هستند. یه دنیای دیگن ولی تعمیر و نگهداری ایرانی ها کم دردسرتر و ارزون تره. سال هاست دستمون به غربی و ژاپنی ها هم که نمیرسه. راستش دیگه از سمند و پارس خسته شده بودم. حدود بیست سال استفاده از خانواده 405 کافی نیست؟ چهل سالگی رو رد کردم. مگه دیگه چقدر از عمرم مونده. حوصله دو دوتا چهارتا و مقایسه قیمت چراغ فلان ماشین با بهمان ماشین رو نداشتم. دلم فیدلیتی میخواست ولی نشد. دلمو زدم به دریا ام وی ام برداشتم…

    موافقم 46
    مخالفم 7
    1. الف.ی

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1780 ديدگاه)

      مبارکتون باشه❤️
      چرخش بچرخه👌

      1. فرشید

        ۲۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (279 ديدگاه)

        بزرگوارید. ممنون

  3. ممد ژانگولر

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4193 ديدگاه)

    من که هر شب خواب اکستریم vx میبینم سر این تبلیغ پدال چسبونده اون بالا.
    صبحها با خط یازده میرم بعد از ظهرها با بی ار تی برمیگردم .
    دوباره با رویای اکستریم چهار میلیاردی میخوابم .

    موافقم 29
    مخالفم 3
  4. Amirmohammad

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (564 ديدگاه)

    سیاست درستی رو اتخاذ کردن ازطرفی هم برقی سازی خیلی بهشون کمک کرد،بنظرم قراره پیشرفتشون تو بازار جهانی خیلی بیشتر اینی که هست هم بشه

    موافقم 12
    مخالفم 8
  5. Arshia m3csl

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    به نظرم خودرو ساز های غربی و ژاپنی هم دست به کار میشن تا بازار رو ازدست ندن فولکس واگن مطمئنم دوباره به اوج بر میگرده و چینی ها هم که درحد تویوتا و نیسان دوام و کیفیت ندارن چینی ها مقطعیه این روندشون تو بازار خدمات بد خودرو ساز های چینی چند یال دیگه کار دستشون میده که حتی فراخان نمیزنن و اهمیتی نمیدن به مشتری

    موافقم 8
    مخالفم 21
  6. رهگذر

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    میدونید ک چین یک ح ک و مت کمونیستی و دیکتاتوریه.ولی خب یه توافق نانوشته با مردمش داره ک من رفاه شمارو تامین میکنم و شما هم گوش به فرمان من.این شده ک همچین کشوری اینطوری داره میتازونه چین تا دو دهه قبل مردمش نون نداشتن برا خوردن به معنی واقعی کلمه .الان برو ببین چی شدن.این ثمره شعار ندادن قهر نبودن با دنیا ایجاد زیرساخت و تاسیس و رسیدن به صنایع مادر قوی شدن در صنعت و اقتصاد و حالا گردن کشیدن های سیاسی اقتصادی برای دنیاست
    اگه حدود 50 سال میشست مرگ بر اینو اونو میفرستاد درهای کشورش رو میبست شعار میداد ایدولوژی های نخ نمارو ردیف میکرد اسایش امنیت و اقتصاد و فرهنگ و طبیعت و محیط زیست و همه رو فدای این شعار و ایدولوژی ها میکرد الان شبیه برخی کشورهای اسیایی و خاورمیانه ای بود که حالا اسمش مهم نیست چیه ولی شبیه اون میشد.در عوض الان شبیه هیچکس نیست تعیین کننده در سیاست های مالی اقتصادی دنیاس.عالم از خداشه با چین همکاری کنه

    موافقم 27
    مخالفم 16
  7. Mosafer

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    به زودی همه دنیا دوباره روی محصولات وارداتی تعرفه می‌بندند و تجارت آزاد به شعاری تبدیل میشه..

    موافقم 12
    مخالفم 2
  8. Kiarash

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (697 ديدگاه)

    روزی که ایران خودروسازی داشت چین و کره و ژاپن تو فلاکت بودن و الان ایران باید جای اینا می بود 🥲☹️😥

    موافقم 18
    مخالفم 21
    1. datsun

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      ژاپن🙂

      موافقم 18
      مخالفم 2
    2. JaMsHiD_R1988

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2985 ديدگاه)

      کی گفته ایران باید جای اونا میبود؟
      هربلایی سر این ملت بیاد حقشه که همش تقصیر خودشه
      نه تقصیر مسئولینه نه دولت فقط خود مردم

      موافقم 30
      مخالفم 10
    3. علیرضا ۷۷۱۴

      ۲۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      بنام خدا.کیارش عزیز که نامت را هم انگلیسی مینویسی چین درعمق بدبختی بود و کره جنوبی هنوز درارزوی خوشبختی ولی ژاپن به لطف فرهنگ و توانمندی و سختکوشی و البته کمک همه جانبه آمریکا در مسیر خوشبختی وکشور عزیزمان ایران هم در حال گذار از جامعه سنتی و روستایی به صنعتی و شهری و البته در مسیر خوشبختی

      موافقم 5
      مخالفم 2
  9. علی منصوری

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (445 ديدگاه)

    نتیجه معیار قضاوت تو هر چیزی، آمار و ارقام نشون میده پیشرفت دارن میکنن، دوستان اسم چین میاد چنان تعصبی بخرج میدن بدون اینکه حتی تجربه استفاده از اون محصول داشته باشن، بقول رفیقمون این داستان برقی شدنم باعث شده غول الکتریکی دنیام قوی تر بشه تو صنعت خودرو،دوستان پشت این سیاست فعلی طبق گفته مقاله چندین کمپانی بزرگ قرار داره و بنظرتون همشون اشتباه میکنن؟؟!! همشون کیفیت فدا کمیت و درصد فروش میکنن، نمی‌گم دنبال فروش بیشتر نیستن ولی کمپانی ک فدا نمیکنن، آقا کل حرفم اینه ک رو حساب گذشته بی کیفیت محصولات چینی پیشرفتشون انکار نکنیم

    موافقم 10
    مخالفم 5
  10. محمد یوسف ارتش

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خیلی سادست کپی کاری

    موافقم 11
    مخالفم 14
  11. PARSA

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    اگه انقدر چین خوبه چرا جز ایران خریدار دیگ نداره ؟

    موافقم 6
    مخالفم 21
    1. محمد

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (69 ديدگاه)

      کی گفته بهت ماشین چینی را فقط ایران میخرند ؟ قبل از اینکه بنویسید یه سرچی بکنید. خودرو های چینی حتی در انگلستان و فرانسه و آلمان هم فروش دارند.

  12. محمد

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1264 ديدگاه)

    الان که به سمت ورشکست شدن شدن فولکس واگن داریم پیش میریم چون تنها کارخونه های سود دهش در چین هستند. ولی بعد ۲۰۲۵ با رشد بیشتر خودروساز هایی مثل هونگچی و افزایش محصولات لوکس و پرچمدار چینی که بتونن با رقبای غربی رقابت کنند شاهد ورشکست شدن برند هایی مثل آئودی و بی ام و و بنز خواهیم بود.
    البته در بدترین حالت.
    چون این برند ها اصالت و ریشه دارند و ممکنه یک تو یک حال معقول زیان سنگینی بدهند.

    موافقم 6
    مخالفم 9
  13. شایکل موماخر

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    والا اگه مائو تسه تونگ و شی جین پینگ و بروسلی میدونستن اینقدر تو ایران طرفدار سینه چاک دارن، از ذوق شبا خوابشون نمیبرد. رشد فروش چینیا تو خود چین نشانه ضعف اقتصادی و تراز منفی صادراتی هست و صد البته احساس خطر درست و بموقع اروپا و آمریکا از تهدید «حباب چینی» و وضع تعرفه های نجومی برای چینی های مکار و بنجل بنداز !!!! شما خیلی ذوق زده نشین. ماشین چینی ای که با قسط و قرض و قوله خریدید، بنز و کادیلاک و تویوتا نمیشه. بفکر اکسل باش، پرنده مردنی ست

    موافقم 11
    مخالفم 12
  14. A.R.A.S.H

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    نظری ندارم🤐…

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا