در این مطلب نقطهٔ شروع خودروهای مشهور جهان و جایگاهی که امروز دارند را بررسی خواهیم کرد. اینها خودروهایی هستند که برای دههها و طی نسلهای متعدد تولید شدهاند و در اینجا به نسل اول و آخر هرکدام نگاهی خواهیم داشت.
شورلت سابربن از ۱۹۳۴
سابربن قدیمیترین نام در حال تولید در دنیای ماشین است. اولین سابربن همچنین با هشت صندلی در سه ردیف و فضای بار کافی، یکی از پیشگامان خودروهای خانوادگی چندمنظوره یا MPV محسوب میشد. سابربن امروزی اما در اصل نسخهٔ کشیدهتر تاهو است که ۳۸۱ میلیمتر طول بیشتری دارد. نسل کنونی این خودرو در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.
فیات ۵۰۰ از ۱۹۳۶
تعداد تولید: ۸.۴ میلیون دستگاه
هرچند خیلیها فکر میکنند اولین فیات ۵۰۰ در سال ۱۹۵۷ معرفی شد اما آن خودرو در اصل Nuova 500 (به معنای نیو ۵۰۰) بود و اولین ۵۰۰ که با نام توپولینو شناخته میشود اولین بار در سال ۱۹۳۶ به بازار آمد. توپولینو که در ایتالیایی به معنای بچه موش است، از یک پیشرانهٔ ۵۷۰ سیسی چهار سیلندر استفاده میکرد که در جلو نصب شده بود. سپس در سال ۲۰۰۷ فیات دوباره ۵۰۰ را با طراحی مشابه Nuova 500 احیا کرد. در سال ۲۰۲۰ هم نسل جدید این هاچبک ایتالیایی با بهصورت الکتریکی با نام 500e معرفی شد.
فورد سری F از ۱۹۴۸
تعداد تولید: ۴۳ میلیون دستگاه
پیکاپ سری F فورد اولین بار در سال ۱۹۴۸ به بازار آمد و نامگذاری متفاوتی نسبت به امروز داشت. این سری پیکاپها بسته به اندازه و ظرفیت بار، از F-1 تا F-8 تولید میشدند. این نامگذاری امروز به F150 تا F750 تبدیل شده است. سری F چندین دهه است که پرفروشترین خودروی آمریکا محسوب میشود. نسل کنونی یا چهاردهم F150 اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و برای اولین بار فورد نسخهٔ الکتریکی آن را هم با نام لایتنینگ ارائه کرد.
فولکسواگن ترنسپورتر از ۱۹۵۰
تعداد تولید: ۱۳ میلیون دستگاه
ترنسپورتر یکی از چندین نامی بود که برای فولکسواگن تایپ دو استفاده شد. این خودرو دومین محصول فولکسواگن پس از بیتل بود که با نام تایپ یک شناخته میشد. تایپ دو از همان ترکیب موتور عقب بیتل استفاده میکرد اما به لطف بدنهٔ جعبهای شکل، فضای بار زیادی را ارائه میکرد. هرچند تایپ دو در سال ۱۹۹۰ با ون کاملاً جدید و موتور جلوی ترنسپورتر T4 جایگزین شد اما تا سال ۲۰۱۳ همچنان در برزیل تولید میشد. ترنسپورتر هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و در انواع مختلفی تولید میشود.
شورلت کوروت از ۱۹۵۳
تعداد تولید: ۱.۸ میلیون دستگاه
اولین نسخهٔ کوروت از چندین جهت با نسخههای بعدی متفاوت بود. این خودرو فقط بهصورت کانورتیبل با محور عقب صلب و صرفاً با پیشرانههای شش سیلندر تولید میشد تا اینکه در سال ۱۹۵۵ برای اولین بار موتور V8 هم ارائه شد. پس از شروعی نهچندان موفقیتآمیز، کوروت به نماد خودروهای اسپرت آمریکا تبدیل شد و طی شش دهه بعد شورلت هیچگاه این نام را کنار نگذاشت. البته در نسل هشتم کوروت بزرگترین تغییر خود را تجربه کرد و پیشرانهٔ آن به پشت صندلیها انتقال پیدا کرد. در این نسل همچنین برای اولین بار شاهد ارائهٔ کوروت هیبریدی هستیم.
مرسدس بنز SL از ۱۹۵۴
تعداد تولید: ۸۰۰ هزار دستگاه
اولین مرسدس بنز تولیدی که نام SL داشت (مخفف سوپر لایت یا فوق سبک)، ۳۰۰ SL سال ۱۹۵۴ بود. این ماشین بر اساس خودروی مسابقهای مرسدس ساخته شده بود که در سال ۱۹۵۲ در مسابقات لمانز و پانامریکانا برنده شد. جذابترین ویژگی ۳۰۰ SL درهای گالوینگ آن بود درحالیکه با بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت، قویتر از نسخهٔ مسابقهای خود بود. نسل کنونی یا هفتم SL که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، بهطور اختصاصی توسط AMG تولید میشود و شخصیت اسپرتتری نسبت به نسلهای قبلی دارد.
تویوتا لندکروزر از ۱۹۵۴
تعداد تولید: ۴.۷ میلیون دستگاه
لندکروزر کار خود را در سال ۱۹۵۴ با نام تویوتا BJ جیپ و بهعنوان خودرویی نظامی آغاز کرد اما زمانی که تولید آن برای پاسخگویی به تقاضای غیرنظامی افزایش یافت به لندکروزر تغییر نام داد. این شاسیبلند ژاپنی طی دهههای بعد در انواع مختلفی ساخته شد و محبوبیت فوقالعادهای در سراسر جهان پیدا کرد. جدیدترین نسل لندکروزر در سال ۲۰۲۱ با کد J300 معرفی شد. این خودرو برادر کوچکتری هم دارد که با نام لندکروزر پرادو شناخته میشود.
مینی از ۱۹۵۹
تعداد تولید: ۱۰ میلیون دستگاه
این خودرو که به مشهورترین ماشین ساخت بریتانیا تبدیل شد، ابتدا با نام آستین سون یا موریس مینی ماینر عرضه میشد و نامهای متعدد دیگری هم برای آن استفاده شد اما از همان ابتدا بیشتر با نام مینی شناخته میشد. این ماشین در سال ۲۰۰۰ پس از ۴۱ سال از روی خط تولید کنار رفت و علیرغم بهروزرسانیهای زیادی که تجربه کرده بود، بسیار قدیمی شده بود هرچند که مردم هنوز آن را دوست داشتند. پسازاینکه بامو برند مینی را خرید، در سال ۲۰۰۱ مینی کاملاً جدیدی معرفی شد که هرچند بسیار بزرگتر از مدل قبلی بود اما کاملاً ویژگیهای ظاهری سلف خود را حفظ کره بود. جدیدترین نسل مینی سال گذشته بهصورت تمام الکتریکی معرفی شد.
فورد موستانگ از ۱۹۶۴
تعداد تولید: ۱۰ میلیون دستگاه
هرچند موستانگ اولین پونی کار بازار نبود و پلیموث باراکودا دو هفته قبل از آن معرفی شده بود اما به موفقترین پونی کار تبدیل شد و درحالیکه هنوز سالهای اولیهٔ نسل نخست خود را تجربه میکرد، به فروش یک میلیون دستگاه رسید. موتورهای موستانگ بهمرور بزرگ و بزرگتر شدند و در سال ۱۹۶۸ حتی امکان انتخاب موتور ۷ لیتری هم وجود داشت. این ماشین هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این نسل با همان موتورهای ۲.۳ لیتری چهار سیلندر اکوبوست و ۵ لیتری V8 قبلی به فروش میرسد.
پورشه ۹۱۱ از ۱۹۶۴
تعداد تولید: ۱ میلیون دستگاه
مشهورترین پورشهٔ تاریخ ابتدا قرار بود ۹۰۱ نام داشته باشد اما پس از اعتراض پژو، به ۹۱۱ تغییر نام داد. نسلهای اولیهٔ این خودرو از پیشرانهٔ شش سیلندر تخت هوا خنک در عقب استفاده میکردند اما پورشه سرانجام در سال ۱۹۹۸ سراغ موتور آب خنک رفت. نسل هشتم ۹۱۱ که با کد ۹۹۲ شناخته میشود، در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و مثل قبل در نسخههای کوپه، کانورتیبل و تارگا بهصورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک تولید میشود. امروز تمام نسخههای ۹۱۱ بهجز GT3 از پیشرانههای توربوشارژ استفاده میکنند اما نامهای توربو و توربو S هنوز هم نشاندهندهٔ پرچمداران خانوادهٔ ۹۱۱ هستند.
تویوتا کرولا از ۱۹۶۶
تعداد تولید: ۴۴ میلیون دستگاه
اولین نسل کرولا در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و رقابت سختی را با داتسون ۱۰۰۰ آغاز کرد. تویوتا با ارائهٔ پیشرانههای ۱.۱ لیتری و بعداً ۱.۲ لیتری که بزرگتر از موتور ۱ لیتری داتسون بودند، محبوبیت کرولا را افزایش داد. این خودرو در ژاپن و استرالیا تولید و به آمریکای شمالی صادر میشد تولید نسل اول کرولا در سال ۱۹۷۰ خاتمه یافت. این ماشین هماکنون در نسل دوازدهم خود قرار دارد و پرفروشترین خودروی تاریخ محسوب میشود. کرولا هماکنون در نسخههای سدان، هاچبک، استیشن و حتی کراساوور تولید میشود.
هوندا سیویک از ۱۹۷۲
تعداد تولید: ۲۴ میلیون دستگاه
هرچند هوندا در خودروهای قبلی خود از پیشرانههای هوا خنک استفاده میکرد اما اولین نسل سیویک با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری آب خنک راهی بازار شد. این خودرو در نسخههای سالون، هاچبک و استیشن تولید میشد. سیویک اقتصادی در سالهای پس از بحران نفتی ۱۹۷۳ بسیار محبوب شد و هوندا پیشرانههای بزرگتری را برای آن ارائه کرد. این کامپکت محبوب ژاپنی هماکنون در نسل یازدهم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و در نسخههای هاچبک و سدان در سراسر جهان عرضه میشود. تایپ R هیجانانگیزترین نسخهٔ سیویک است که ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد.
فولکسواگن گلف از ۱۹۷۴
تعداد تولید: ۳۵ میلیون دستگاه
گلف بهعنوان جایگزین بیتل در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد و با پیشرانهٔ آب خنک و انتقال قدرت محرک جلو، تحول بزرگی را نسبت به سلف قدیمی خود تجربه کرد. گلف GTI هم که در سال ۱۹۷۶ ارائه شد، با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری و ۱۱۰ اسب بخار قدرت، یکی از اولین هاچبکهای داغ جهان بود. گلف هماکنون در نسل هشتم خود قرار دارد که بهتازگی یک بهروزرسانی را تجربه کرده است. این آخرین گلف درونسوز خواهد بود و نسل بعدی این هاچبک نمادین آلمانی به خودرویی الکتریکی تبدیل خواهد شد.
Kktoos
۱۳ اسفند ۱۴۰۲بنزو پورش از همون اول خوشگل بودن
Kktoos
۱۳ اسفند ۱۴۰۲لندکروز و سابرین بیشترین تغییرو داشتن
John Marston
۱۳ اسفند ۱۴۰۲چرا آمار فروش و تولید سابربن نیست؟
Reza Waffen SS
۱۳ اسفند ۱۴۰۲SL رو که دیدم دلم رفت 💖
(Ali(chevynova
۱۳ اسفند ۱۴۰۲فقط اصالت امریکن کارز رو نگاه
لذت میبره آدم از پشتوانه ای که دارن
ماشالاه گذشته درخشان
ماشالاه نسلهای متعدد
ماشالاه سنگ محک بودن
mercedes
۱۳ اسفند ۱۴۰۲داداش اسپند براش دود کن
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۳ اسفند ۱۴۰۲جدی میفرمایید؟
عباس جانسون
۱۴ اسفند ۱۴۰۲امریکن موتورز نه کارز داش
رهام
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اوکی قبول ولی تو اخه اون sl رو نگاه چه خوشگله
اصلا ولش کن
همون ترانسپورترم به ما بدن از بین اینا برا ما خیلی
اسد
۱۴ اسفند ۱۴۰۲عشق یعنی تویوتاکرولا و فیات ۵۰۰
gholii
۱۳ اسفند ۱۴۰۲همه شون جانشین هاشون شایسته هستن به غیر از بنز اس ال متاسفانه….نسل های قبلیش که رودستر سقف فلز بودن در تمام دنیا یه سبک زندگی بودن برای خودشون ولی این نسل جدید پر از ایده های احمقانه هست متاسفانه…گیربکس اش که جلو عه خاک بر سر نکردن بزارن عقب حداقل یه وجه تمایزی با رقیباش داشته باشه.
کارل بنز خدا بیامرزتت که نیستی ببینی حاصل رنج و مرارت هات شده شبیه تخم مرغ.
Kktoos
۱۳ اسفند ۱۴۰۲به نظرم وقتیamg gtهستسقف فلزی اینکslباز یچی شبیه اون میشد تکراری میشد ولی اینجوری تنوع داره هرچند واقعاslاز اولم خوب بوده و حرفت تا حدود زیادی درسته
Kktoos
۱۳ اسفند ۱۴۰۲بنزslیجور تنوع هست برای شرکت بنز وگرنه ماشین سقف فلزی که جانشینslباشه amg gtهست که جانشین خوبیه و این نسلsl به طور کامل جانشین اون slنیست و کسی سقف فلز بخواد قطعاgtجانشین خوبیه برایsl
amirboss
۱۳ اسفند ۱۴۰۲سیتروئن 2cv هم یه خودرویی بود که در صورت تداوم نسل میتونست برای سیتروئن سودآوری خوبی داشته باشه و به دلیل سیاست های ساخت تو زمان خودش خیلی بین مردم محبوب شده بود.
اما موفق ترین این لیست بی شک فورد سری اف هست که تقریبا تو معرفی هر نسل دچار افت فروش نشده و هنوز پرفروش ترین پیکاپ بازاره
علیرضا
۱۳ اسفند ۱۴۰۲سال ۱۹۹۰ که ۲cv توقف تولید شد جای گزینش سیتروئن ساکسو بود که بسیار موفق و پرفروش بود سال ۲۰۰۱ تولید ساکسو متوقف و c3 وارد بازار شد
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اسفند ۱۴۰۲فورد سری F نسل اول جیگر خالصِ😍
یه زمانی که سمند اومده بود فکر میکردم بلاخره ما هم شدیم مثل خارِجَکیها داریم پیشرفت میکنیم ، اگر مملکت مملکت بود صاحب داشت و توسط یه مشت دلسوز اداره میشد در بدترین حالت سمند امروزی باید یه چیزی تو مایهها ریسپکت میشد نه سورن ورپریده!!!
صنعت ما تا خصوصی نشه ، دزدیها پابرجا و ضعفها بیشترترترترتره…!
parhamiof
۱۳ اسفند ۱۴۰۲البته به نظرم آزاد شدن واردات به صورت کامل و عرضه خودرو ها با قیمت اصلی بهتره.
صنعت خودرو ایران دست خصوصی ها هم بیوفته درست نمیشه چرا فکر میکنید دوای این مشکل دست اوناست؟
B
۱۴ اسفند ۱۴۰۲فقط صنعت نیست که مشکل داره ما عملا در اران چیزی بنام صنعت نداریم چیزی باید درست بشه که صنعت ، آموزش و … کشورو به این سمت برده
Genius
۱۳ اسفند ۱۴۰۲پراید صبا بژ مدل 74 دوررنگ کف آفتاب دیده تو همین برف اخیر شمرون سربالایی جمال آباد رو سینه کش رفت بالا و ساینا مدل 1402 داشت سرسره بازی میکرد!!! این است روایت پیشرفت سایپا :))
R@min
۱۳ اسفند ۱۴۰۲کوروت و ماستنگ و ۹۱۱ بهترین اسپرت های تاریخ هستن و باید تو گاراژ یه ماشین باز حداقل یه دونش حضور داشته باشه.
آپشن جدید رنگ مات ماستنگ هم فوق العاده هست.
محمد ج
۱۳ اسفند ۱۴۰۲چقدر ماشینها کیوت تر ، با هویت تر و زیباتر بودن
چقدر با مینی و موستانگ حال کردم
yaghoub
۱۳ اسفند ۱۴۰۲نمیدونستم سابقه فیات ۵۰۰ اینقدر زیاده.
مجتبی .
۱۳ اسفند ۱۴۰۲این فورد سریfنسل اولش تادهه نود توفیلمهای مناطق جنوب آمریکا ومکزیک هست. ظاهرا خیلی بادوام وساده هستش.
🤡
۱۳ اسفند ۱۴۰۲همه ماشین های این لسیتین خوشگل تر شدن به غیر از بنز و کرولا
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۳ اسفند ۱۴۰۲هر کدوم یکی از یکی جواهر تر هستند واقعا بی نظیر هستن حتی بی کیفت ترینشان
BMW
۱۳ اسفند ۱۴۰۲پورش رو فقط اوف🥲
jalopy
۱۳ اسفند ۱۴۰۲یکی از یکی شاهکار تر
ولی بنظرم فولکس قدیمی ها خوشگل تر بودن
Abbas
۱۳ اسفند ۱۴۰۲Sl and golf,, club king
Taha Ayoobi
۱۳ اسفند ۱۴۰۲همهشون عالی هستن
هرکدوم نماد هستن
ولی حیفه که گلف الکتریکی بشه
الف.ی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲با دیدن عکس کوروت به نظرم شورلت باید یه نسخه رودستر ازش بسازه
M power
۱۴ اسفند ۱۴۰۲واس اینکه مینی ناراحت نشه منم مینی رو دوس دارم ÷]
قدرت طهماسبی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲پیکان و وانت نیسان چی
مکانیک معروف به انگشت سیاه
۱۴ اسفند ۱۴۰۲کاش از پشت ماشین و نمای داخلیش هم عکس میذاشتی.همه این ماشین ها اصیل بودند اما مینی و گلف اصالتشون رو بیشتر از بقیه حفظ کرده بودند
ALI.S
۱۷ اسفند ۱۴۰۲خیلی خوب بود🤩
بجز SL300، من همون گالوینگ استثنایی رو میخوام🥹