چشم اندازهفته نامه

پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

با پیشرفت تکنولوژی، خودروسازان توانسته‌اند از پیشرانه‌هایی با حجم کم، قدرت‌های بسیار بالایی بیرون بکشند. در اینجا با بهترین مصادیق این موضوع آشنا خواهیم شد.

در گذشته، اصلی‌ترین راه افزایش قدرت پیشرانهٔ خودروها افزودن بر حجم موتور بود. در آن دوران، تولید ۱۰۰ اسب بخار از هر لیتر حجم موتور رقمی بود که فقط در خودروهای اسپرت پرفورمنس بالا دیده می‌شد و خودروهای خانوادگی معمولی هرگز نمی‌توانستند به آن نزدیک شوند. امروز اما به لطف پیشرفت تکنولوژی و به‌طور خاص، توربوشارژر، حتی بیش از این رقم را هم خودروهای روزمره می‌بینیم. در ادامه با پیشرانه‌هایی آشنا خواهیم شد که در هر لیتر بین ۲۰۰ تا حتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

۱۵-نیسان GT-R50

۱۸۹.۵ اسب بخار بر لیتر

هرچند موتور ۳.۸ لیتری V6 توئین توربوی نیسان GT-R در نسخهٔ نیسمو حداکثر ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در نسخهٔ ویژه و تولید محدود GT-R50 که با همکاری ایتال‌دیزاین برای سالگرد پنجاه‌سالگی GT-R ساخته شد، این عدد به رقم چشمگیر ۷۲۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد.

۱۴-فراری SF90 XX

۱۹۹.۲ اسب بخار بر لیتر

موتور V8 توئین توربوی جدید فراری با نام F154 در سال ۲۰۱۳ با ۳.۸ لیتر حجم و ۵۶۰ اسب بخار قدرت در کالیفرنیا T معرفی شد اما فراری در مدل‌های بعدی به‌مرور حجم و قدرت آن را افزایش داد. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور را در SF90 با ۴ لیتر حجم می‌بینیم که ابتدا به‌تنهایی ۷۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نسخهٔ جدید SF90 XX این رقم به ۷۹۷ اسب بخار افزایش پیدا کرد و به لطف موتورهای الکتریکی مجموع خروجی به ۱۰۳۰ اسب بخار رسیده است.

۱۳-بوگاتی شیرون سوپراسپرت

۲۰۰ اسب بخار بر لیتر

نیروگاه بوگاتی که اولین بار در ویرون معرفی شد، بیشترین سیلندر، بیشترین حجم موتور و بیشترین تعداد توربوشارژ را در این لیست دارد. این موتور ۸ لیتری W16 چهار توربو در شیرون ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این رقم در نسخه‌های بعدی مثل چنتودیچی و سوپراسپرت ۳۰۰+ به ۱۶۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. این نسخه توانست به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

۱۲-مک‌لارن سنا

۲۰۰ اسب بخار بر لیتر

مک‌لارن سنا که به‌افتخار رانندهٔ فقید فرمول یک «آیرتون سنا» نام‌گذاری شده است، از همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی 720S استفاده می‌کرد اما قدرت موتور در سنا با افزایش قابل‌توجه ۸۰ اسب بخاری، به ۸۰۰ اسب بخار رسید. سنا با این موتور رکورد پیست‌های زیادی را شکست.

۱۱-مک‌لارن آرتورا

۲۰۱.۶ اسب بخار بر لیتر

مک‌لارن که در تمام محصولات تولیدی مدرن خود از موتور V8 استفاده کرده بود، در سوپراسپرت هیبریدی آرتورا یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو جدید را معرفی کرد. این موتور با زاویهٔ ۱۲۰ درجه، ابتدا ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نسخهٔ جدید آرتورا اسپایدر این رقم به ۶۰۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده است درحالی‌که یک موتور الکتریکی مجموع خروجی را به ۷۰۰ اسب بخار می‌رساند.

۱۰-مازراتی MC20

۲۱۰ اسب بخار بر لیتر

مازراتی که سال‌ها در محصولات خود از موتورهای V8 فراری استفاده می‌کرد، با نزدیک شدن به زمان پایان قرارداد خود با شرکت مارانلو، اقدام به توسعهٔ یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی جدید بنام نتونو کرد. این پیشرانه که از تکنولوژی پیش‌احتراق فرمول یک بهره می‌برد، اولین بار با ۶۳۰ اسب بخار قدرت در سوپرکار MC20 معرفی شد و بعداً نسخه‌های ضعیف‌تر آن را در دیگر محصولات جدید مازراتی دیدیم.

۹-میتسوبیشی لنسر اوو X FQ440 MR

۲۲۰ اسب بخار بر لیتر

بازوی بریتانیایی میتسوبیشی به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس خود، در سال ۲۰۱۴ قوی‌ترین لنسر اووی تولیدی تاریخ را معرفی کرد. در این نسخهٔ ویژه، قدرت موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میتسوبیشی به رقم فوق‌العادهٔ ۴۴۰ اسب بخار رسید. از این لنسر تنها ۴۰ دستگاه ساخته شد.

۸-فراری ۲۹۶ GTB

۲۲۱ اسب بخار بر لیتر

۲۹۶ GTB اولین خودروی شش سیلندر فراری پس از مدل‌های دینوی دههٔ ۶۰ و ۷۰ محسوب می‌شود. این اما یک موتور شش سیلندر معمولی نیست و با تنها ۳ لیتری حجم، ۶۶۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور توئین توربو با زاویهٔ ۱۲۰ درجه توسط یک موتور الکتریکی همراهی می‌شود که مجموع خروجی را به ۸۳۰ اسب بخار می‌رساند.

۷-مرسدس بنز C63

۲۳۸ اسب بخار بر لیتر

مرسدس C63 که در نسل‌های قبلی از پیشرانه‌های بزرگ V8 استفاده می‌کرد، در جدیدترین نسل خود به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی مجهز شده است. این موتور که M139 نام دارد، همان نمونه‌ای است که در هاچ‌بک اسپرت A45 دیدیم اما در اینجا با ارتقاءهایی مثل تجهیز به موتور برقی کمکی توربوشارژ، قدرت چشمگیر ۴۷۶ اسب بخاری تولید می‌کند. به لطف یک موتور الکتریکی در عقب نیز مجموع خروجی به ۶۸۰ اسب بخار می‌رسد.

۶-هنسی ونوم F5

۲۷۵.۳ اسب بخار بر لیتر

ونوم F5 که جایگزین هایپرکار قبلی هنسی ونوم GT شد، از یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 توئین توربوی جدید با نام فیوری استفاده می‌کند. این موتور با بلوک اختصاصی آهنی، هرچند پس از شیرون بیشترین حجم را در این لیست دارد اما قدرت چشمگیر ۱۸۱۷ اسب بخاری تولید می‌کند که بیش از ۲۷۵ اسب بخار بر لیتر است.

۵-رضوانی بیست X

۲۸۰ اسب بخار بر لیتر

بیست اولین محصول شرکت رضوانی بود. نسل اول این خودرو بر اساس آریل اتم ساخته و در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. بیست از پیشرانه‌های ساخت کاسورث استفاده می‌کرد. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو که بیست X نام داشت، در سال ۲۰۱۶ با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر کاسورث معرفی شد. این موتور به لطف دو توربوشارژر بورگ‌وارنر، ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی جهان محسوب می‌شود.

۴-SSC تواتارا

۲۹۶.۶ اسب بخار بر لیتر

شرکت آمریکایی SSC پس‌ازاینکه در سال ۲۰۰۷ با هایپرکار آلتیمیت آئرو رکورد سرعت جهان را شکست، در سال ۲۰۱۸ نسخهٔ تولیدی هایپرکار جدید تواتارا را رونمایی کرد تا رکورد خود را از بوگاتی پس بگیرد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربوی میل‌لنگ تخت ساخت نلسون ریسینگ مجهز است که با بنزین معمولی ۱۳۵۰ اسب بخار و با سوخت E85 تا ۱۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در اوایل سال ۲۰۲۲ تواتارا توانست به سرعت ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

۳-کونیگزگ یسکو

۳۲۰ اسب بخار بر لیتر

کونیگزگ از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی خود همیشه قدرت‌های بسیار بالایی بیرون کشیده است اما نقطهٔ اوج آن را در هایپرکار یسکو می‌بینیم. در این خودرو، موتور ۵ لیتری شرکت سوئدی با بنزین ۱۲۸۰ اسب بخار و با سوخت E85 تا ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یسکو قصد دارد با این موتور رکورد سریع‌ترین خودروی تولید جهان را بشکند.

۲-زینگر 21C

۳۳۰ اسب بخار بر لیتر

شاید کسی انتظار دیدن خودرویی از شرکتی نوپا را در رتبه‌های بالایی این لیست نداشته باشد اما شرکت آمریکایی زینگر با هایپرکار 21C نشان داده است که با سابقهٔ اندک هم می‌توان شاهکار خلق کرد. این هایپرکار جذاب که از هواپیمای جاسوسی SR-71 الهام گرفته است، از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو با تنها ۲.۸۸ لیتر حجم بهره می‌برد که تا ۱۱ هزار rpm دور می‌گیرد و ۹۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به لطف سه موتور الکتریکی نیز مجموع خروجی 21C به ۱۲۵۰ اسب بخار می‌رسد که حتی به ۱۳۵۰ اسب بخار هم قابل‌افزایش خواهد بود.

۱-مرسدس AMG One

۳۵۸.۷ اسب بخار بر لیتر

دیدن مرسدس One در صدر این لیست اصلاً موضوع عجیبی نیست زیرا پیشرانه‌های فرمول یک بالاترین بازدهی ممکن را دارند و این مرسدس هم از موتور فرمول یک استفاده می‌کند. البته قدرت این پیشرانه نسبت به نمونهٔ مسابقه‌ای بسیار کاهش پیدا کرده و به ۵۷۴ اسب بخار رسیده است اما همین هم کافی است تا بیشترین نسبت قدرت به حجم حال حاضر جهان را داشته باشد. این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توربو است که چهار موتور الکتریکی هم آن را همراهی می‌کنند و مجموع خروجی را به ۱۰۶۳ اسب بخار می‌رساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. محی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    البته موتور سیکلت ها سال هاست بدون توربو به این عدد رسیدن،اما خب با دور موتور خیلی بالا

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      در این پست مجددا نکاتی برای وکیل کره ای نهفته است که جاپونی های عقب مونده به همراه یک نماینده بنز تنها غیر سوپراسپرت ها و غیرهایپر کار های حاضر توی لیستن

      موافقم 17
      مخالفم 2
      1. پیام

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2139 ديدگاه)

        امیر نگاهی به میتسوبیشی بکن بعدا حرف بزن. الان عاقبت میتسوبیشی کجاست

        موافقم 6
        مخالفم 14
        1. ناشناس

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (54 ديدگاه)

          پیام تو یعنی الان گیر میتسوبیشیی؟
          موفقیتای تویوتا رو نمیبینی؟چند تا از خودروهای تویوتا پر فروش شدن؟کرولا راو4 کمری.اینو قبول کن جنس ژاپنی ثابت شدس.ککره هم بد نیست دلی بعد ژاپن.

          موافقم 14
          مخالفم 2
      2. FY

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        جاپونی های عقب مونده منظورت همون تویوتا ست که ۱۰ ساله برترین برند جهانه هست😁😁😁

        موافقم 13
        مخالفم 3
    2. Ahmad

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      اقای اشتری خستم کردی بگو ببینم kmc x5 ارزش خرید داره یا نه.

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2858 ديدگاه)

        خسته نباشی عزیزم
        سوال شما قبلا ندیده بودم
        به نظرم بله kmc X5 با توجه به خدمات کرمان موتور، ارزش خرید داره
        چند سالی که جک S‌-5 در بازار ایران بوده، از نظر فنی کسی ندیدم شکایت داشته باشه
        دوستان من چند نفر داشتند و تا 150 هزار کیلومتر، فقط هزینه لوازم مصرفی کردن

        موافقم 16
        مخالفم 1
        1. Ahmad

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (41 ديدگاه)

          لطفتون مستدام.💐🙌

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. Ahmad

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (41 ديدگاه)

          واقعا بهترین سایت پداله الان تو … بودم اون چهار چشمکی سه روزه دارم ازش سوال میپرسم جواب نمیده ولی اقای اشتری زیر ۱ ساعت پاسخگو بودن.درود بر سایتتون.اون ریشو گنده هه هم فقط فاز میگیره جواب نمیده.درودو بلات تو سرشون.

          موافقم 10
          مخالفم 1
        3. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          آقای اشتری این تبلیغ اکستریم بردار لطفادهنمو سرویس کرده نیم ساعت برا یارو کامنت نوشتم اشتباهی دستم خورد رفت تو سایت اکستریم بعد برگشتم دیدم کامنتم نیست آقا یه کاریش کن این تبلیغات اکستریم روانیم کرده

          موافقم 9
          مخالفم 2
        4. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2858 ديدگاه)

          من به مدیران سایت منتقل می کنم
          ولی برای تبلیغات و کسب درآمد، من تصمیم گیرنده نیستم
          در جریان باشید، جبران هزینه های پدال فقط و فقط از تبلیغات هست

          موافقم 12
      2. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        داره برادر پولشو داشته باشی داره چرا نداشته باشه ماشین به اون خوبی ماشین به اون قشنگی ولی دوست عزیز اگه ۲۰۰ میل بیشتر برای ثبت نام بگذاری مینی ون لوکس هایما واقعا گزینه فول و فول اپشنیه از لندکروز ۲۰۲۳ هم آپشناش بیشتره

        مخالفم 15
    3. Shirko

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (271 ديدگاه)

      به نظرم نسبت قدرت ب وزن مهمتره .

  2. MC20

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    جونم ، ام چی ونتی …

    MC20 …

    Power / liter : 210 ps (207 hp) …

    موافقم 8
    مخالفم 6
  3. ممد ژانگولر

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    مرسدسو ببین . کارو ببین

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    به به نمیدونم چرا فقط لنسر به چشم امدش نصبت به الباقی
    شاید به خاطره قیمت کمتر از همه یا به خاطره اون صدای اگزوز
    نظره شخصی
    لنسر بهتر از همه تو خیابون جواب میده تا الباقی
    لااقل یه تصادف کنی خرجش کمتره نصبت اون یکی ها
    😊😅🤪🤪🤪

    موافقم 16
    مخالفم 4
  5. SMS

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (578 ديدگاه)

    تو خواب هم نمیشه اینا رو دید ، اول فکر کردم بوگاتی شاخه (که هست) نگو با حجم کمتر چه قدرت‌هایی دارن (البته هیبرید)

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. 18:45

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (654 ديدگاه)

    مو بر تن آدم سیخ میشه!! 😳😳
    ممنون امیر جان بابت مطالب جون دار و عالی🙏❤️❤️

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. cyrus-az

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    یکی از یکی جذاب تر و گرونتر ولی خب به قول مهدی لنسر یه مقدار شاید دست یافتنی تر باشه. هرچند بعید میدونم قیمت پایینی داشته باشه با توجه به اینکه 40 تا دونه بیشتر نساختن.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. مازیار

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    جای یه لیست اتمسفریک هم خیلی خالیه

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. GMA

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (849 ديدگاه)

      با صدر نشینی T.50😄

  9. Ekk

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نه عزیز اون نسبتهای که نوشته شده فقط واسه موتورهای احتراق داخلی شونه مثلا مرسدس وان ۵۷۴/۱.۶=۳۶۰
    اعدادش باور نکردنیه!!!!!

  10. blackwing

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    چند وقته که دیوانه‌ی کونیگزگ یسکو شدم
    بین همه هایپرکارها ، اینو به همه ترجیح میدم مخصوصاً ورژن Odin رنگ مشکی با خطوط و تریم طلایی🫠🤦🏻‍♂️

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. Amir evolution

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    همه تو سبک خودشون شاهکارن
    مخصوصا عشق من لنسر
    البته این عکس مال fq 440 نیست

    موافقم 10
    مخالفم 1
  12. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    چقدر جی تی ار اول تصویر خوشگله

    موافقم 8
    مخالفم 3
  13. حامد

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    مرسدس می درخشه
    بجز لنسر و نیسان که نسخه های تولید محدودن، C63 رتبه شماره 7 و بالاتر از کلی سوپر کار و هایپر کاره
    amg one هم که دیگه خداس

    موافقم 6
    مخالفم 3
  14. Mercedes

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (958 ديدگاه)
  15. R@min

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    موتور زینگر فوق‌العادس و در حال حاضر پیشرفته ترین موتور جاده ای به حساب میاد.

    موافقم 10
    مخالفم 4
  16. sinasvj

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    Gtr r50 خیلی خوشگله ایتال دیزاین خوش نواخته🥹👌

    موافقم 9
    مخالفم 2
  17. Mohammad

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (333 ديدگاه)

    عجب مقاله ای بود
    روحم جلا پیدا کرد 😅

  18. زیزیگولو

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    حجم موتور اصلی ترین عامل تو تولید گشتاور و عامل به حرکت در آووردن ماشین هستش و قدرت موتور که با واحد اسب بخار نشون داده میشه هم حاصل خروجی فرمول گشتاور هستش

  19. Elmiraj

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    خیلی حرفه بدون پشتوانه مالی و سابقه مهندسی موتور اسپرت ، شاهکاری خلق کنی که نه پیچیدگی ها و محدودیت های موتور F1 رو داره و نه باید تو فلان کیلومتر تعویض شه…

    مهندسان Divergent بهترین رو ساختن.

    موافقم 3
    مخالفم 9
  20. MC20

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    نمی دونم تعصب یه کشوری با سابقه 248 سال رو کشیدن با چه منطقی توجیه میشه اونم کشوری که هرچی داره از اروپاییهاست …

    بماند …

    باید یاد بگیریم به استعداد و نبوغ و پشتکار ، احترام بگذاریم حتی اگر از سوی رقیب باشه …

    بنز با ساخت AMG ONE کاری کرد که دوست و دشمن تا همیشه بسوزند …

    پنج سال دیگه هیچ کس از زینگر و مینگر ، یادش نمیاد …

    اما تا همیشه توی تاریخ ثبت شد که بنز بود که برای اولین و آخرین بار ، با انجین فرمول ، ماشین جاده ای ساخت …

    باز هم بنز بود که برای بار دوم ، ماشین رو اختراع کرد …

    حلال طرفداران ستاره سه پر …

    👌👌👌

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. علی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (800 ديدگاه)

      درسته بنز یه شاهکار بیاد ماندنی ساخت حتی تا قرن ها بیاد خواهد مانددرضمن خاتم نوربرینگ هم هست. رکورد همرو با اختلاف خیلی زیاد دروع کردددددد تا به همه بگه دود از کنده بلند میشه درود بر مرسدس

    2. نویدی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (385 ديدگاه)

      بنز آخرین کمپانی بود که از پیشرانه فرمول وان برای خودروی جاده ای استفاده کرده.
      برای مثال لکسس lfa و bmw m5 e60 (ده سیلندر) از پیشرانه فرمول یک بهره میبردن،خیلی قبلتر از amg one.

      موافقم 3
      مخالفم 5
      1. S

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (114 ديدگاه)

        در جواب به نویدی : کلا شما bmw فنا توهم دارین. آخه مگه bmw تو فرمول 1 ماشین داره که بخواد از این سیستم بهره ببره چرا یه چیزی میگین که خودتون خراب کنین ؟؟؟ من واقعا نمیدونم چرا انقدر از افتخارات مرسدس شما بیمر فنا میسوزین ؟ مرد حسابی تو هر لیست گردن کلفتی که اینجا میزارن هیچ اسمی از bmw نیست برو پستای دیگرم نگاه کن تو لیستایی که راجب ابر خودرو ها هست هیچ اسمی از bmw پیدا نمیکنی چون اصلا تا حالا ابر خودرو نداشته bmw ولی تو همون لیستا بنز همیشه اول بوده اسمش همیشه تو صدر جدول بوده. انقدر توهمی نباشین شما بیمر فنا واقعا دیگه شورشو درآوردین بسته دیگه . Bmw هیچوقت در مقابل بنز حرفی برا گفتن نداشته و نخواهد داشت این یه واقعیته باید قبول کنین چون بنز تو اکثر لیستا همیشه اول بوده و رکورد دار بوده ولی bmw حتی اسمشم تو اون لیستا نبوده تا حالا …

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. نویدی

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (385 ديدگاه)

          دلت به چهار تا لیست توی فضای مجازی خوشه،در صورتیکه خودتم میدونی هر جا خودروهای bmw و بنز همکلاس با هم رقابت داشتن بنز بازنده مطلق بوده…سیاست خودروسازها متفاوته،مثلا شما میخوای بری یقه مکلارن رو بگیری که چرا ماشین اقتصادی خانوادگی تولید نمیکنه؟!
          Bmw بهترین و مهندسی شده ترین انجین ها رو میسازه بعد شما فکر میکنی از فرمول وان سررشته نداره؟!یه کم بیشتر مطالعه کن…توی استفاده انجین فرمول وان در خودروی جاده ای حتی لکسس هم از بنز جلوتره.
          قدرت بنز رو نمیشه زیر سوال برد،ولی خود بنز هم میدونه که پشت سر bmw قرار داره.

          موافقم 2
          مخالفم 6
      2. S

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (185 ديدگاه)

        در جواب به نویدی : کی گفته بنز و بی ام تو یه کلاس بودن بی ام و برنده بوده؟؟؟ دلتو به کلیپای مش واتسون خوش نکن اونو دیگه همه می‌شناسن شما برو چهار تا کلیپ تو یوتیوپ نگاه کن اونوقت میفهی کدوم بهترن. بعدم اگه بنز همیشه پشت بی ام و بوده پس چرا این بنزه که همیشه رکوردار سرعت و پیستای معتبر جهانی هستش؟ داری خودتو گول میزنی ؟؟؟ حتی پستای اینجارم قبول نداری که هیچ اسمی از بی ام و بین ابر خودروها نیست؟؟؟ بعدم میگی لکسوس از بنز تو فرمول وان بهتره 😂😂😂😐😐😐 داداش شما کلن راجب ماشین نظر ندی خیلی بهتره برات… مرد حسابی از اول تاریخ فرمول وان این بنز و فراری بودن که از همه بیشتر قهرمانی دارن بعد تو میگی لکسوس بهتر از بنزه 😐😐😐😐😐😐 یعنی با همین جمله ای که گفتی بحث همینجا تموم میکنم خسته نباشی دلاور 😑😑😑…

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. نویدی

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (385 ديدگاه)

          من میگم اصلا ساخت ابرخودرو جز سیاست و برنامه های bmw نیست،اصلا نیازی نمیبینه که همچین محصول پرهزینه ای توی سبد داشته باشه،نمیخواد بسازه،بعد تو میگی چرا اسمش توی لیست ابرخودروها نیست؟!!!
          من میگم چندین سال قبل لکسس، انجین با تکنولوژی فرمول وان رو توی خودروی ((جاده ای)) lfa بکار برده،تو میگی بنز توی مسابقات فرمول وان قهرمانی داره؟!!

          در ضمن هر چی رکورد پیست توی دنیاست توسط پورشه جابجا و شکسته میشه،بنز کجا بود…بنز فقط با همین amg one یه دونه رکورد داره.
          .
          دقیقا ،شما همون بحث نکنی خیلی بهتره.

          موافقم 3
          مخالفم 5
        2. محمد

          ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (18 ديدگاه)

          داداش اول ببین بنده خدا چی میگه، قرار نیست حتما تیم اف ۱ داشته باشی تا بفهمی انجینش چطوریه ما الان بوگاتی نداریم ولی اطلاعات و عکساش و مهافینشو بلدیم به این میگن اطلاعات ،لکسوس و بی ام و خودرو هایی ساختم که قلب تپنده اف ۱ رو داشتن . میدونی مشکل مرسدس چیه ۱خیلی هزینه نگهداری دارن یه بلک سریز به اندازه اونتادور هزینه داره ۲ وزن ماشیناش خیلی زیاده

      3. S

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (114 ديدگاه)

        آهان الان داری از دکل پورشه میری بالا ؟؟؟ پس amg gt black series که رکوردار بود چی پس فقط amg one بوده ؟؟؟ جیگر مرسدس اندازه کل تاریخ بی ام و فقط ابر خودرو ساخته که رکوردارو جابه جا کرده وقتی سواد نداری راجب این قضیه بحث الکی نکن از دکل ماشینه دیگه ای هم بالا نرو . تو رکورد زدن همیشه بنز و پورشه بودن بی ام و کجا تونسته رکورد بزنه ؟؟؟ میگه بنز فقط amg one داره😂😂😂😂😐😐😐😐😐 بیخیال ترو قرآن مرسدس همیشه تو ماشین های جاده ای و فرمول وان حرف اول زده تو بی سواد نمیخواد راجب ماشین نظر بدی چون معلومه سوادت راجب ماشین‌ چقدره که داری این اراجیف میگی واقعا نباید با فن های بی ام و بحث کرد چون انگار داری با دیوار بحث میکنی بیخیال بابا😂😂😐😐😐😂😂

        1. نویدی

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (385 ديدگاه)

          حیف این حجم اینترنتی که حروم جواب دادن به مزخرفات تو کردم…به درس و مشقت برس.

      4. S

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (114 ديدگاه)

        من 10 سال کمه کم از تو بزرگترم اصلا شک نکن تو این قضیه بچه جوون. از این به بعدم از چیزی سر در نیاوردی نظر نده. متوهم‌ نباش …

  21. mbslrmc

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    میتسوبیشی لنسر اوولوشن فاینال کانسپت 473 اسب بخار با نسبت 236.5 بنظرم جاش خالیه

  22. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    آمریکا بیشترین حضور مثل همیشه.

    موافقم 1
    مخالفم 6
  23. همایون

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (779 ديدگاه)

    میتسوبیشی و وان دوتا گزینه مورد علاقم هستن

  24. یوسف

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    چرا همیشه به اسب بخار توجه میشه و هیچ کس به گشتاور اهمیت نمیده…..
    در صورتی که خیلی مهمه…. آفرود سوار ها میفهمن من چی میگم.
    ای کاش همچین لیستی هم برای موتور های بنزینی بر اساس گشتاور وجود داشت…..

    1. MC20

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      داداش یوسف عزیز تولید گشتاور زیاد نسبت به حجم موتور ( حالا با هر روشی ) افتخار نیست آخه …

      کنترل گشتاور اضافه و جلوگیری از هرز گردی رو به دنبال میاره …

      فراری برای ” دودیچی چیلیندری ” گشتاور رو از 718 نیوتن متر در فراری 812 سوپرفست به 678 نیوتن متر رسوند …

      آفرود ، قضیه اش فرق میکنه …

      اما توی موتور اسپرت از یه جایی به بعد دیگه گشتاور زیاد ، گل به خودی حساب میشه …

  25. رامتین

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    البته بهتره یک تیتر بزنید صرفا برای خودروهای تنفس طبیعی این نسبت به چه شکله. شاید به ازای هر لیتر نهایتا بشه 100 کیلووات یعنی 135 اسب بیرون کشید. با توربو و موتور الکتریکی زیاد کار شاقی نیست. مثلا شیرون بیاد 3 تا موتور الکتریکی هم اضافه کنه، این نسبت وحشتناک میره بالاتر.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  26. علی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    این نسبت ها فقط واسه بنزینی توربو بود. موتور الکتریکی لحاظ نشده
    فقط بنز وان واقعا وان شماره یک دنیا هست. توی همه زمینه ها شماره یک هست
    مرسدس c63 چقدر نازه آخه این تندیس هست یا ماشین لامصب ادمو عاشق خودش می‌کنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  27. Amir

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    نمیدونم چرا محتوای فارسی شده فقط ترجمه محتوای خارجی کاش یه تیم تولید محتوای مستقل تو مجموعه تون داشتید و خودتون ایده محتوا هارو میدادید، جدای از اینا برای همه دوستان میگم که برن درمورد موتور m12 یا m13 بی ام و تحقیق کنن حتی فارسی هم سرچ کنید هست، یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با توانایی تولید بیش از ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت هست که اتفاقا برای فرمول یک هم بوده و بیسش از مدل m10 هست که سال ۱۹۶۱ طراحی و تولید شده…. این موتور با این همه شگفتی میتونست توی این مقاله شما حضور پررنگی داشته باشه به خصوص که باعث چندیدن قهرمانی فرمول یک هم برای تیم های بی ام و شد.
    با تشکر

  28. کیفام

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    از لذتی که در طبقه بندی کردن خودروها بر اساس نسبتها، دست میده واقعا نمیشه ایراد گرفت.
    ولی لذتی که در نسبت قدرت به وزن هست یه چیز دیگست.
    یا هر پارامتری بر اساس وزن خودرو.

  29. ابوالفضل

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (311 ديدگاه)

    عجب مقاله ای 👍🏻
    دو خودرو اول به دلیل داشتن موتور الکتریکی تونستن انقدر قدرت بگیرن (جفتشون هم عالین مخصوصا زینگر)
    اما یسکو ، تواتارا و رتبه های بعدی با نسخه های بنزینی چنین جایگاهی دارن
    وجود بعضی ها مثل رضوانی و لنسر هم جالب بود

  30. BMW

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    وای میتسوبیشی رو دیدم کیف کردم،و یا انیمه D افتادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا