پیرو مصوبه جدید هیئت وزیران در تاریخ ۲۴ دیماه ۱۴۰۲ سود بازرگانی انواع خودروی سواری باحجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی ، ۱۱ درصد تعیین شد.
پیرو مصوبه جدید هیئت وزیران به شماره ۱۹۴۶۱۳ ٫ ت ۶۲۱۵۱هـ درخصوص اصلاحاتی در فصل ۹۸ کتاب مقررات صادرات و واردات، کاهش سود بازرگانی انواع خودروی سواری ابلاغ شد.بر این اساس سود بازرگانی انواع خودروی سواری با حجم موتور از ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ سی سی از ۶۶ به ۵۱ درصد کاهش یافت. همچنین سود بازرگانی برای خودروهای هیبریدی که موتور بنزینی آنها، حجم کمتر از ۱/۵ لیتر داشته باشد، صفر خواهد بود.
ردیف | ردیف تعرفه | شرح کالا | سود بازرگانی فعلی (درصد) | سود بازرگانی مصوب (درصد) |
۱ | ۸۷۰۳۲۲۹۰ | — سایر | ۶۶ | ۵۱ |
۲ | ۸۷۰۳۳۱۹۰ | — سایر | ۶۶ | ۵۱ |
۳ | ۸۷۰۳۴۰۱۰ | — با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (بنزین ٫ هیبرید) | ۱۱ | صفر |
۴ | ۸۷۰۳۵۰۱۰ | — با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (دیزل ٫ هیبرید) | ۱۱ | صفر |
۵ | ۸۷۰۳۶۰۱۰ | — با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه ای احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (بنزین ٫ هیبرید) | ۱۱ | صفر |
۶ | ۸۷۰۳۷۰۱۰ | — با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (دیزل ٫ هیبرید) | ۱۱ | صفر |
هرچند که واردات خودرو در ایران، به یک کمدی تلخ تبدیل شده و تحقق آن با تعداد بالا، غیر ممکن به نظر میرسد؛ ممکن است چند مدل هیبریدی ساخت چین توسط مدیران خودرو، کرمان موتور یا دیگر شرکتهای بانفوذ داخلی، وارد شوند. از سویی دیگر مصوبهی اخیر برای سود بازرگانی صفر، تاثیری بر تعرفهی واردات و هزینههای جانبی مثل نصب پلاک یا مالیات ندارد. به این ترتیب، محصول وارداتی مذکور برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد گرانتر از کشور مبدا خواهد بود.
چری تیگو ۸ پلاگین هیبرید و تیگو ۷ پلاگین هیبرید
گرانترین خودروی مونتاژ ایران، باید از مصوبهی جدید هیئت وزیران تبعیت کند و کاهش قیمت داشته باشد. چری تیگو ۸ پروe پلاس، با موتور ۱/۵ لیتر و محرک برقی، ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این شاسیبلند چینی، ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت (پس از شارژ باتریها با برق شهری)، حدود ۱/۵ تا ۲لیتر بنزین در صد کیلومتر است.
چری تیگو ۷ پرو e پلاس نیز، خودرویی پلاگین هیبرید با مشخصات فنی مشابه چری تیگو ۸ پرو e پلاس محسوب میشود. این خودروها از نظر شتاب و مصرف سوخت تفاوت چندانی ندارند؛ اما طبیعتا تیگو ۷ پلاگین هیبرید، ابعاد کوچکتر و قیمت پایینتر خواهد داشت.
قیمت تیگو ۷ پلاگین هیبرید در چین، ۲۰ هزار دلار است و برای تیگو ۸ پلاگین هیبرید، ۲۴ هزار دلار پرداخت میشود. بر این اساس، چنانچه مصوبه هیئت وزیران اجرا شود، قیمت خودروهای مذکور در ایران، حدود ۱/۶ تا ۲ میلیارد تومان خواهد بود.
چری داشنگ i-DM پلاگین هیبرید
کراساور داشنگ توسط برند جتور زیرمجموعهی چری تولید میشود. تجهیزات فنی این خودروی پلاگین هیبرید نیز، ۱/۵ لیتر با ۳۲۵ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتنمتر است. داشنگ i-DM با شارژ کامل باتریها، بینیاز از بنزین تا مسافت ۸۰ کیلومتر حرکت میکند.
آستانه قیمت جتور داشنگ i-DM پلاگین هیبرید در چین، ۲۱ هزار دلار است و میتواند با حدود قیمت ۱/۷ میلیارد تومان به دست مصرفکنندهی ایرانی برسد.
کرمان موتور KMC JS6 پلاگین هیبرید
شاسیبلند پلاگین هیبرید جک QX، آبانماه ۱۴۰۲ توسط کرمان موتور در نمایشگاه تحول صنعت خودروی ایران، رونمایی شد. این خودرو برای بازار ایران، KMC JS6 نام دارد و از پیشرانه هیبرید با موتور بنزینی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر میگیرد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۷ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۲ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصاتKMC JS6 هستند.
در منابع چینی، آستانه قیمت ۱۸ هزار دلار برای جک QXدیده میشود. بر این اساس، هزینهی خرید ۱/۵ میلیارد تومان برای KMC JS6 محتمل است.
دانگ فنگ E5 پلاگین هیبرید بهمن موتور
اولین شاسیبلند هیبرید بهمن موتور، لاندیان (LANDIAN) از برند فنگون زیرمجموعه دانگفنگ است. ابعاد این محصول به صورت طول و عرض و ارتفاع ۴۷۶۰ و ۱۸۶۵ و ۱۷۱۰ میلیمتر با فاصله محوری ۲۷۵۸ میلیمتر، کمی بزرگتر از هیوندای سانتافه است. دانگ فنگ E5 بهمن موتور با سه ردیف صندلی در چین تولید میشود.
ترکیب موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و پیشرانه برقی، مجموع قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر برای دانگ فنگ E5 فراهم میکند. این شاسیبلند چینی در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میتواند به صورت تمام برقی، ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند. نهایت سرعت دانگ فنگ E5 با گیربکس E-CVT حدود ۱۶۵ کیلومتر برساعت است. این خودرو در چین به قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته میشود و طبیعتا برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود ۱/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
شاین مکس هیبرید ایران خودرو
اواخر تابستان امسال خبر از وارداتشاین مکس هیبرید توسط ایران خودرورسید؛ درحالیکه مدل بنزینی هنوز در بازار دیده نمیشود. نسخهی هیبرید از نظر قدرت و گشتاور، تفاوت چندانی با شاین مکس تمام بنزینی ندارد؛ اما طبیعتا مصرف سوخت کمتر فراهم میکند
ایران خودرو شاین مکس هیبرید با پیشرانه ۱/۵ لیتر و موتور برقی، ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل همراه گیربکس eCVT سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت شاین مکس هیبرید، ۴ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. قیمت این خودرو در بازار چین ۱۸ هزار دلار است و میتواند برای ایران، حدود ۱/۳ تا ۱/۴ میلیارد تومان باشد.
سوزوکی گرند ویتارا
جدیدترین مدل ویتارا با پیشرانه هیبرید در چین و مجارستان تولید میشود. ویتارا ۲۰۲۳ توسط راسا موتور به ایران وارد شده اما هنوز به مرحلهی پیشفروش و تعیین قیمت نرسیده است.
دو مدل ویتارا هیبرید در بازار جهانی، از نظر قدرت و گشتاور متفاوت هستند. نسخهی پایه با ۱۰۰ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتنمتر میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر دارد؛ اما مدل اسمارت هیبرید، همراه ۱۱۶ اسب بخار و ۱۲۲ نیوتنمتر، حدود ۳/۵ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند. هر دو خودرو، از پیشرانهی ۱۴۹۰ سیسی استفاده میکنند و فاقد سیستم دو دیفرانسیل هستند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروها، ۱۴ ثانیه است.
ویتارا با مشخصات فوق در بازار هند، آستانه قمیت ۲۰ هزار دارد و میتواند برای مصرفکنندهی ایرانی با حدود قیمت ۱/۵ میلیارد تومان وارد شود. البته ویتارا همراه پیشرانه ۱/۶ لیتر توربو و ۱/۴ لیتر توربو، در نسخههای تک یا دو دیفرانیسل مخصوص بازار استرالیا نیز وجود دارد؛ اما هزینه خرید برای این خودروها معادل ۲۵ تا ۳۵ هزار امریکا است.
reza-srt
۲۶ دی ۱۴۰۲خواهش میکنم روی موج الکتریکی توی ایران سوار نشید،ایران خودش توی درون سوز مونده میخواد الکتریکی مونتاژ کنه،کمکی به محیط زیست نمیکنید،خودمون کمبود برق داریم که برای تامینش داریم مازوت میسوزونیم،
از طرفی جریان لیتیوم ارومیه داره اوضاع رو بدتر میکنه،نزارید چین بیشتر دست درازی نکنه
amir
۲۶ دی ۱۴۰۲اصلا از کجا معلوم همین خشک شدنش داستان نداره؟
reza-srt
۲۶ دی ۱۴۰۲خشک شدن دریاچه ارومیه بحث دیروز و پارسال نیست،۱۳ سال هست که به روند خشکی صورت گرفته،همونطور که میدونید استخراج از خشکی خیلی خیلی کمتر هزینه داره نسبت به استخراج از زیر اب،دلیل خشکی اکثرا برمیگرده به یک پل طویل که از وسط دریاچه رد شده و ارتباط دو طرف دریاچه رو قطع کرده که این پل رو هم چینی ها درست کردن،ایلان ماسک در مورد دریاچه ارومیه توییتر زد و میشه گفت قراره روند استعماری شدیدی صورت بگیره و مردم رو با خودرو الکتریکی گول بزنن
reza-srt
۲۶ دی ۱۴۰۲من چند سالی هم تهران زندگی میکنم واقعا به قدری هوا الوده هست که یه هاله سیاه دیده میشه و علت بیشترش هم سوخت مازوت و خودرو های بی کیفیت ایرانی هست
مازوت رو برای برق میسوزنن و خب ایران زیر سلخت های لازم برای خودرو الکتریکی نداره،برای حفظ سلامت محیط زیست بهتره کیفیت خودرو رو بالا ببریم
parhamiof
۲۶ دی ۱۴۰۲تو همه چیز داستان هست هیچ چیز الکی نیست فقط یکم فکر میخواد
parhamiof
۲۶ دی ۱۴۰۲وقتی وزیر صمت فرق خودروی هیبریدی و برقی رو نمیدونه،واردات برقی و هیبریدی فقط یک شعار سازنده در عمل اما نابودگره.
حالا باز اوضاع برای ماشین هیبریدی ساده یه کم بهتره مشکلات شارژ نداره وای به حال اونی که پلاگین هیبریدی بخره.
وقتی مکانیکامون حتی به ماشینای چینی 2015 مسلط نیستن وقتی ماشین معمولی قطعاتش پیدا نمیشه،بریم برقی و هیبریدی بیاریم؟ برای سرویس مثل بوگاتی باید بفرستیم کشور مبدا!
یه قسمت از این سیستم آسیب ببینه هیچ جای ایران نمیتونی کاریش کنی.
واردات خودرو برقی و هیبریدی فقط ظاهرسازیه.
تا واردات به طور کامل و بدون هیچ مانعی آزاد نشه،همین آش و همین کاسه ست!
البته همه مون این موضوعات رو خوب میدونیم گفتنش هم فایده ای نداره.
حسین
۲۷ دی ۱۴۰۲وزیری که قبلا مدیر عامل مپنا بوده ، مپنا که لوکوموتیو ، توربین و خودرو برقی ساخته ، مگه میشه فرق بین این دو رو ندونه؟
ی نماینده گفته ولی قابل باور نیست!
Mehrdad Adineh
۲۷ دی ۱۴۰۲برق شب ها بلااستفاده است و میشه برای شارژ استفاده کرد برای استفاده درود شهری و فاصله شهری در حد صد کیلومتر ماشین برقی کاملا جواب میده ماشین هیبرید هم که اصلا نیاز به برق ندارد
TRD
۲۶ دی ۱۴۰۲جذاب ترینش ویتارا بود که طبق معمول بازی جوری چیده شده که همین اولش ۳ هیچ از چینیا عقبه .
نه آپشن نه قدرت کافی و …
H2
۲۶ دی ۱۴۰۲هیبریدیهای سوزوکی خیلی خیلی خوبن
چون سیستم هیبریدشون با مشارکت تویوتا ساخته میشن و حتی در بعضی نمونه ها پلتفرم تویوتا رو ریبج کردن ولی با قیمت پایینتر
ماشینای خراب نشو با کیفیت ژاپنی و هم قیمت چینی
Taha Ayoobi
۲۶ دی ۱۴۰۲مشخصات سوزوکی چرا اینجوری بود؟؟؟
amir
۲۶ دی ۱۴۰۲چون نباید ذره ای به لگن چ. ینی ها نزدیک بشه نه از لحاظ کیفیت آپشن و قدرت و نه از لحاظ قیمت
amir
۲۶ دی ۱۴۰۲جالبه بدونی تحلیل گر سایتمون میگه که همه شون شوت شدن تو خاطرات ولی همین سوزوکی و ماروتی توی بازار پر جمعیت هند ( البته درسته قیمت های پایین و توان خرید پایین مردم هندم تاثیر میزاره) ببین چه داستانی داره برای خودش
حسین
۲۷ دی ۱۴۰۲اتفاقا در زمینه پلاگین هیبرید چینیها مخصوصا بی وای دی از ژاپنی ها جلوترن.
Saji
۲۶ دی ۱۴۰۲قطعاتش
مکانیکش
جا شارژش
فرهنگش
همه اینا ب کنار امثال منی ک کمم نیسیم نو شهرستان ماشین چینی ۹ سال پیش خراب میشه مکانیک توش میمونه اینا بیان فک کنم برا تنظیم بادشم باید تهران برن مالکاش😂
فعلا فقط جو گرفتن ک وارد کنن و از هول تعرفه ۰ خیلیا میخرن صداش دوسه سال دیگه در میاد
Mehrdad Adineh
۲۷ دی ۱۴۰۲من ماشین چینی دارم کوچکترین مشکلی تا به حال پیدا نکرده همه ی لوازمس هم هست لوازم مصرفی ابن ماشین ها مشترک هست مثل لنت و فیلتر ها و …
RIO
۲۶ دی ۱۴۰۲چرا سوزوکی ویتارا اینجوریه؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ دی ۱۴۰۲این ویتارا هندی هست
ویتارا بازار استرالیا شکل دیکه است
amir
۲۶ دی ۱۴۰۲فلفلم داره توش؟
۲۷ دی ۱۴۰۲اونو نمیدونم ولی احتمالا ترشی انبه داره که صاحب قبلیش تو کنسول میانی ماشین جا گذاشته
بعدش گرفتن ماشینو کیلومترشو دستکاری کردن و رو صندلیاش پلاستیک کشیدن😂
محمود
۲۷ دی ۱۴۰۲این ویتارای مناطق محرومه
Mehrdad Adineh
۲۷ دی ۱۴۰۲ویتارا کلا ماشین کند و کم شتابی هست و صدای زیادی هم داره
Taha Ayoobi
۲۷ دی ۱۴۰۲آها
KHASHAYAR
۲۶ دی ۱۴۰۲دیگه واقعا حدفی نمیمونه. برای وضعیت ایران ماشین برقی آلودگی بیشتری به همراه داره . یا مسئولان نمیفهمن یا دارن از کنارش سود میبرن. (( ارومیه دوره شومیه ))
شهروند ایرانی
۲۶ دی ۱۴۰۲بازار خودرو ایران شده برای چند درصد ثروتمند که ماشین بالای یک میلیارد بخرن بقیه همه باید با اشغال داخلی سر کنند از طرفی دولت که برق با مازوت سوزی تامین میکنه و قطعی برق داره زمستان تابستان میخاد خودرو برقی بیار با کدوم زیر ساخت تامین برق در صورتی ما بهترین گزینه برامون خودرو هیبرید و گازسوز اونم با تعرفه پایین عملا تولید داخل بجز ضرر برای کشور و منفعت و رانت برای افراد خاص چیزی ندار بجای اینکار قیمت سوخت آزاد کنید و تعرفه واردات خودرو هم آزاد کنید هر کس با پول خودش یه ماشین خوب بیاره استفاده از دلالها مالیات سنگین بگیرید تا احتکار نکنن
تب
۲۶ دی ۱۴۰۲جدی ژاپنی ها رقابت سختی با چینی ها دارن در بازار اقتصادی سراسر جهان . شک ندارم متعصب ترین عاشقان ماشین ژاپنی هم بین خرید مثلا تیگو 7 هیبرید با 325 اسب و سوزوکی با 100 اسب به شک می افتن . تازه چری تو چینیا رده دوم محسوب میشه در مقایسه با امثال بی وای دی
مجتبی .
۲۷ دی ۱۴۰۲والبته اون پرچمدارچینیه هست واون یکی هندیزاسیون شده ژاپنی. بماند که صداسب اعلامی خود ژابن کاراتر از دویست قاطر چینیه.
تب
۲۶ دی ۱۴۰۲ماشین های خوبی میتونن وارد شن مثل پریوس یا مثلا چانگانی که چند وقت پیش پدال خبرش گذاشت
https://www.pedal.ir/chinese/changan-qiyuan-a05-plug-in-hybrid/
و البته sf90 و revuelto :/
حسین
۲۷ دی ۱۴۰۲ژاپنی برقی k car وارد کنن
EODE
۲۷ دی ۱۴۰۲عجب فکر بکری کردن !!!
حالا میشه فراری sf90 رو با تعرفه صفر وارد کرد ؛ تازه اگه واردات خودروی دست دوم رو هم اجرا کنن فراری لافراری رو هم میشه با تعرفه صفر آورد 🤡
ای بابا تازه یادم افتاد واردات خودرو با موتور ۲/۵ لیتر به بالا ممنوعه ؛ ۴ لیتری وی ۸ و ۶/۳ لیتری وی ۱۲ که جای خود دارد 😐
۲۷ دی ۱۴۰۲من کمال تشکر و قدردانی را از بزرگترین شرکت های خودروسازی دنیا (سایپا و ایرانخودرو) با فناوری های نوینش دارم
خاک بر سره شرکتهای بنز و بی ام و که محصولات آشغالی میدن دست مردمشون
نمیفهمن که این دو شرکت معتبر فرا زمینی باید بهشون خیلی چیزها رو یاد بده
زنده باد به مسئولین دست اندر کار
مانی
۲۷ دی ۱۴۰۲اقدام بسیار مثبتی برای ساماندهی بازار خودرو هست.امیدوارم هر چه زودتر اجرایی شود..
مجتبی .
۲۷ دی ۱۴۰۲آره از شنبه میشه… البته کدوم شنبه بشین تا ببینی.