چشم انداز

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت اول)

در این مطلب به خودروهای دیفرانسیل جلویی می‌پردازیم که با تحت تأثیر قرار دادن خودروسازان سراسر جهان، صنعت خودروسازی را تغییر دادند.

امروزه سیستم انتقال قدرت محرک جلو بسیار متداول بوده و چیز خاصی به نظر نمی‌رسد زیرا برای سال‌ها آن را دیده‌ایم اما چند دهه پیش دیفرانسیل جلو یک بدعت مهندسی عجیب محسوب می‌شد. این سیستم مزیت‌هایی مثل صرفه‌جویی در فضا به خاطر حذف میل‌گاردان و همین‌طور کاهش هزینهٔ ساخت را به همراه دارد ولی از چند مشکل مثل کم‌فرمانی، فرسودگی لاستیک‌های جلو و افزایش دایرهٔ چرخش خودرو به دلیل شلوغی قسمت جلو هم رنج می‌برد؛ اما با وجود همهٔ این‌ها، انتقال قدرت دیفرانسیل جلو در صنعت خودروسازی به یک استاندارد تبدیل شد. برای درک اینکه چگونه این نوع طراحی این‌قدر محبوب شد باید به تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ نگاه کنیم؛ بنابراین، طی دو قسمت به معرفی ۲۰ خودروی دیفرانسیل جلو خواهیم پرداخت که با تحت تأثیر قرار دادن خودروسازان سراسر جهان، صنعت خودروسازی را تغییر دادند.

کورد L-29

شرکت کورد در سال ۱۹۲۹ تأسیس شد و اولین خودروی خود را با نام L-29 معرفی کرد. فلسفهٔ محصولات کورد ساخت خودروهایی با تکنولوژی پیشرفته، پیشرانه‌های قدرتمند و طراحی‌های چشمگیر بود اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودروها انتقال قدرت محرک جلو بود. کورد L-29 اولین خودروی دیفرانسیل جلوی تولیدی جهان محسوب می‌شد. شخصیت رانندگی، کیفیت ساخت و پرفورمنس این خودرو عالی بود اما متأسفانه L-29 درست پس رکود اقتصادی بزرگ دههٔ ۳۰ به بازار عرضه شد و نتوانست در بخش فروش موفق عمل کند.

سیتروئن ترکشن آوانت

در سال‌های دور سیتروئن به خاطر نوآوری‌های خود شهرت پیدا کرده بود و مدل ترکشن آوانت که در سال ۱۹۳۴ معرفی شد هم به این شهرت دامن زد. این یک سدان خانوادگی میان سایز بود و سیتروئن می‌خواست چیزی فراتر از رقبا باشد. بدین منظور، برای این خودرو انتقال قدرت محرک جلو در نظر گرفته شد. همچنین در زمانی که همهٔ خودروها از شاسی‌های نردبانی سنگین استفاده می‌کردند، ترکشن آوانت ساختاری یکپارچه داشت. سیتروئن در هر دو محور از تعلیق مستقل استفاده کرده بود که در آن زمان حرکت بسیار پیشرفته‌ای محسوب می‌شد. این ویژگی‌ها ترکشن آوانت را به یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای اروپایی قبل از جنگ جهانی دوم تبدیل کرده بودند تا جایی که دیگر خودروهای آن دوران همگی در برابر این مدل سیتروئن قدیمی به نظر می‌رسیدند. خوشبختانه بازار هم روی خوشی به ترکشن آوانت نشان داد و این خودرو تا سال ۱۹۵۵ تولید شد.

سیتروئن 2CV

ایده‌ای که منجر به تولد سیتروئن 2CV شد ارائهٔ ارزان‌ترین خودروی خانوادگی ممکن بود. این خودرو رسماً در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و خیلی زود در فرانسه و دیگر کشورهای اروپا به فروش بسیار بالایی دست پیدا کرد. نسخه‌های اولیهٔ 2CV با یک پیشرانهٔ دو سیلندر تخت کوچک با تنها ۹ اسب بخار قدرت عرضه می‌شدند اما بعداً موتورهای قوی‌تر با حداکثر ۲۹ اسب بخار قدرت هم ارائه شد. 2CV خودرویی محرک جلو بود که در آن زمان بسیار غیرمعمول به‌حساب می‌آمد و این فرانسوی ارزان‌قیمت را به یکی از اولین خودروهای اقتصادی محرک جلوی جهان تبدیل کرد.

آستین مینی

مینی که در سال ۱۹۵۹ معرفی و تا سال ۲۰۰۰ تولید می‌شد، یکی از مهم‌ترین خودروهای بریتانیایی تاریخ محسوب می‌شود زیرا این خودرو یک شگفتی تکنولوژی بود. در مینی از ترکیب پیشرانهٔ عرضی و دیفرانسیل جلو استفاده شده بود یعنی چیزی که آن سال‌ها در هیچ خودروی دیگری دیده نمی‌شد. هم‌اکنون که بیش از شش دهه از آن زمان می‌گذرد، تمام خودروهای کامپکت محرک جلوی جهان از همان طرح مینی استفاده می‌کنند. مینی از بیرون کوچک اما در داخل جادار بود و با وجودی که تنها ۳۴ اسب بخار قدرت داشت اما به لطف وزن کم، چابکی ناشی از انتقال قدرت محرک جلو و هندلینگ دقیق توانست در برخی از معتبرترین مسابقات رالی جهان مثل مونت‌کارلو پیروز شود.

لانچیا فولویا کوپه

زمانی که لانچیا فولویا کوپه در سال ۱۹۶۵ معرفی شد، توجه جهان خودرو را به خود جلب کرد. فولویا کوپه یک خودروی کوچک ۲+۲ دودر با یک پیشرانهٔ V4 زاویه تند بود که نیروی خود را به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. این طرح منحصربه‌فرد هندلینگ فوق‌العاده‌ای را پدید آورد. همچنین فولویا به لطف وزن کم، پرفورمنس چشمگیری داشت. در آن سال‌ها که همهٔ کوپه‌ها محرک عقب بودند، لانچیا تصمیم گرفت جور دیگری عمل کند. فولویا کوپه هرچند بین ۸۵ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما خودرویی فوق‌العاده برای رانندگی سریع در جاده‌های پیچ‌درپیچ بود و به قهرمان رالی تبدیل شد. به همین دلیل، فولویا کوپه دیگر خودروسازان را به فکر استفاده از انتقال قدرت محرک جلو در این کلاس انداخت.

الدزمبیل تورنادو

الدزمبیل در دههٔ ۶۰ به خاطر تکنولوژی‌های ابتکاری خود شهرت یافته بود و به‌عنوان پیشتاز تکنولوژی‌های جنرال موتورز، محصولاتی را ارائه می‌کرد که بسیار از زمان خود جلوتر بودند. یکی از مشهورترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ یعنی تورنادو هم ساخت این شرکت است. این یک کوپهٔ بزرگ و قدرتمند بود که در سال ۱۹۶۶ معرفی شد یعنی زمانی که تمام خودروهای آمریکایی محرک عقب بودند. الدزمبیل اما قصد ساخت چیز جدیدی را داشت و بنابراین یک سیستم محرک جلوی نوآورانه را توسعه داد. تورنادو به یک پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 با ۳۸۵ اسب بخار قدرت مجهز بود که تمام این نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. تورنادو به خودروی موفقی تبدیل شد زیرا نه‌تنها شخصیت رانندگی فوق‌العاده‌ای را معرفی کرد بلکه رقبا را هم در گردوغبار خود جا می‌گذاشت.

کادیلاک الدورادو

نسل هشتم کادیلاک الدورادو که در سال ۱۹۶۷ معرفی شد انقلابی در تاریخ این خودرو محسوب می‌شد. الدورادو سال‌ها بهترین و لوکس‌ترین کوپهٔ جنرال موتورز بود اما در اواسط دههٔ ۶۰ دیگر برندهای این شرکت مدل‌های مشابهی را برای رقابت با الدورادو توسعه دادند. به همین دلیل، کادیلاک به مدل جدیدی نیاز داشت تا همچنان الدورادو را در صدر این کلاس حفظ کند. بدین منظور، کادیلاک پلت‌فرم محرک جلوی الدزمبیل تورنادو را گرفت و آن را برای استفاده در الدورادوی جدید کمی بهبود بخشید. تغییر انتقال قدرت به محرک جلو بزرگ‌ترین تغییر نسل هشتم الدورادو بود. با این کار الدورادو به هندلینگ عالی و رانندگی بهتری دست یافت درحالی‌که همچنان ویژگی‌های کلاسیک خود مثل موتور V8 قدرتمند با ۳۴۰ اسب بخار قدرت را حفظ کرده بود.

سیتروئن SM

سیتروئن که در اواخر دههٔ ۶۰ مالکیت مازراتی را به دست آورد، تصمیم گرفت از پیشرانه‌های قدرتمند و دانش مدل‌های اسپرت این شرکت برای ساخت یک کوپهٔ لوکس و سریع با طراحی و سبک خاص خودش استفاده کند. نتیجهٔ این تصمیم تولد مدل SM در سال ۱۹۷۰ بود که یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین محصولات تاریخ سیتروئن محسوب می‌شود. این یک کوپهٔ زیبای فرانسوی با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و انتقال قدرت محرک جلو بود اما بجای پیشرانه‌های چهار سیلندر ضعیف سیتروئن از موتور ۲.۷ لیتری V6 مازراتی استفاده می‌کرد که پرفورمنس قابل‌توجهی را پدید می‌آورد.

فولکس‌واگن گلف GTI

در اواسط دههٔ ۷۰ فولکس‌واگن با عرضهٔ محصولات کاملاً جدیدی مثل گلف، پولو و پاسات، قصد داشت تصویر اقتصادی و کسل‌کنندهٔ دوران بیتل را از بین ببرد. بااین‌حال، مدلی که به بهترین نحو ممکن این کار را انجام داد گلف GTI بود که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد. این خودرو با ویژگی‌های اسپرت بیرونی، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۹ ثانیه‌ای، فوراً موردتوجه خریداران قرار گرفت. گلف GTI یکی از اولین خودروهایی بود که نشان داد خودروهای محرک جلو می‌توانند مدل‌های پرفورمنس و جذابی باشند. محبوبیت GTI روی دیگر خودروسازان هم تأثیر گذاشت و حتی اصلاح هاچ‌بک داغ را ابداع کرد.

ساب ۹۰۰ توربو

ساب ۹۰۰ توربو در اواخر دههٔ ۷۰ به بازار آمد یعنی زمانی که توربوشارژ تکنولوژی جدیدی بود. در آن سال‌ها صرفاً چند خودرو مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲ و پورشه ۹۱۱ از توربوشارژر استفاده می‌کردند و ساب ۹۰۰ برای مدت کوتاهی در اواخر دههٔ ۷۰ تنها خودروی غیر اسپرت با موتور توربو محسوب می‌شد. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو در ابتدا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این رقم بعداً به ۱۸۵ اسب بخار رسید. در دههٔ ۸۰ محصولات ساب بین خریداران طبقهٔ متوسط رو به بالا، روشن‌فکران و هنرمندان محبوب بودند و ۹۰۰ توربو با تکنولوژی‌های بروز و قدرت و پرفورمنس مناسب، انتقال قدرت محرک جلو را به طبقه‌های بالاتر معرفی کرد.

 

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    تورنادو خیلی خوش تیپه
    راجع به سیتروئن SM خیلی کنجکاوم. یه مقاله مفصل قدیما تو مجله ماشین داشت که واقعا وسوسه کننده بود خصوصیاتش

    موافقم 34
    مخالفم 4
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      از بین اینا فقط افتخار سوار شدن به ژیان رو داشتم !

      دوستان اگر یکبار پشت فرمان یه دف عقب بشینند مثل بیوک‌ایران با موتور ۸ سیلندر ۳ دنده اتومات دف عقب ، دیگه تا عمر دارید اسم هیچ دف جلویی را نمیاورید !

      موافقم 37
      مخالفم 14
      1. فرشید

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (262 ديدگاه)

        سی سال پیش همسایمون یدونه مینی این رنگی داشت که سر کوچه پارکش میکرد. هر روز توی مسیر دبستان زمان طولانی محوش میشدم. چقدر این ماشین جذاب و دوست داشتنی بود. حیف که توی خراب شده ای به اسم ایران اسیرم و جز پراید و 405 نهایت دیپیلیتی چیپیلیتی انتخاب دیگه ای ندارم وگرنه حتماً یدونشو پیدا میکردمو تا آخره عمرم لذت میبردم

        موافقم 15
        مخالفم 4
  2. مازیار

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    بی ام و تو یکی از تبلیغاتش عکس یه قورباغه رو گذاشته بود که با فتوشاپ جای دست و پاش عوض شده بود _ تصور کنید پای بزرگ قورباغه جلو بجای دستش _ و زیرش نوشته بود:
    به این دلیل اتومبیل دیفرانسیل جلو نمی سازیم
    😀

    موافقم 42
    مخالفم 4
  3. Kamy

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (694 ديدگاه)

    محرک جلو بودن به همشون میاد جز الدورادو و تورنادو

    موافقم 34
    مخالفم 1
  4. Kamy

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (694 ديدگاه)

    تورنادو عجب رخی داره

    موافقم 22
    مخالفم 1
  5. Hamilton1970

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (541 ديدگاه)

    فکر کنم ۹۰ درصد ما با خودروهای دف جلو زندگی کردیم و خاطره ساختیم:)
    خودروهای دف عقب و چهارچرخ محرک توانایی بهتری دارن و بیشتر دنیا از این نوع خودروها استفاده میکنن. هرچند که تو ایران زیاد نیستن و اونایی که هستن قیمت بالایی دارن اما ایرانی‌هایی که واقعیش رو تجربه نکردن حداقل یه بار تو گیم پشتش نشستن

    موافقم 23
    مخالفم 5
    1. مسعود

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چرا دیگه، پیکان دیفرانسیل عقبه

      موافقم 15
      مخالفم 2
    2. SLR _ 722

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (231 ديدگاه)

      ما توی ایران هم خودرو دیفرانسیل عقب ارزون داریم ، حضرات rd و روا سلام دارن خدمتتون 😄

      موافقم 17
      مخالفم 2
  6. سالار فصل

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    طراحی ماشین های آمریکاییی در دهه 60 و 70 واقعا ماورایی و باورنکردنیه
    قطعه ای از خود زیبایی و هنر رو به طرز شگفت انگیزی میشه دید
    باور کنید که این هنر در طراحی مثل هنر موسیقی اندی لاتیمر در کمل فقط و فقط مخصوص همون سال هاست و هرگز تکرار نخواهد شد
    مثل لورنس عربستان دیوید لین که هرگز همانندش ساخته نخواد شد

    موافقم 26
    مخالفم 2
  7. سالار فصل

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    طراحی ماشین های آمریکاییی در دهه 60 و 70 واقعا ماورایی و باورنکردنیه
    قطعه ای از خود زیبایی و هنر رو به طرز شگفت انگیزی میشه دید
    باور کنید که این هنر در طراحی مثل هنر موسیقی اندی لاتیمر در کمل فقط و فقط مخصوص همون سال هاست و هرگز تکرار نخواهد شد
    مثل لورنس عربستان دیوید لین که هرگز همانندش ساخته نخواد شد
    ….

    موافقم 2
    مخالفم 2
  8. مهدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1737 ديدگاه)

    سال ۸۷ داستان اوراق کردن و گرفتن حواله خودرو داغ بود که تو یکی از اوراقی های اهواز یه بنده خدا اومده بود تورونادو ۶۷ سالم رو اوراق کنه جاش حواله روآ بگیره اون موقع من با ۵ تومن دنبال یه ماشین می‌گشتم هرچی بهش گفتم خودم پول حواله روآ بهت میدم با لهجه عربی می‌گفت فقط روآ همین الان. اون زمان ارزش یه بیوک تمیز معمولا از کامارو و پونتیاک بیشتر بود و ماشین های خاص مثل تورونادو و ریویرا و کانتیننتال اصلا مشتری نداشتن

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. مجتبی .

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      بله ماشینای خوبی نابود شدن که اگه دست یک عاشق ماشین بهشون میرسید میشد با یک رسیدگی خوب حفظش کرد وبرای سالها لذت برد ولی متاسفانه اون سالها جوگیر شده بودیم.

      موافقم 8
      مخالفم 2
  9. دیمن

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    چه شاهکاریه این الدورادو وگلف GTI

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. phonix

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    ساب ۹۰۰ توربو
    بین اینا انتخابمه شرکت ساب در هر زمینه ای وارد شد حرفی برای گفتن داشت حتی در خودرو سازی هم همین طور بود ولی متاسفانه نکشید رقابت کنه و ورشکست شد .
    هنوز چه در هندلینگ و چه در سواری ماشین هاش مثل بعضی از محصولات سیتروئن حرفای زیادی برای گفتن دارن

    موافقم 6
    مخالفم 2
  11. حسین دهمرد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    زیادی از دف جلو تعریف کرده. من نمیدونم وزن یه v8 روی محور جلو با اون گشتاور باعث نمیشه فرمان بازی کنه؟ یه فولکس قورباغه ای حالش از اون کادیلاک دف جلو بیشتره. البته نهایت دف عقبی که سوار شدم هایلوکس بوده که هندلینگ درست حسابی نداره ولی بازم حس تسلط بهتری داره تو رانندگی

    موافقم 6
    مخالفم 3
  12. misha

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    میشه ساعت ها محو تماشای تورنادو شد
    این حجم زیبایی چجوری تو طراحی یه خودرو خرج شده؟

  13. امیر

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    گلف جی تی ای واقعا ماشین جالبیه توی ۵۰ سال پیش با انجین ۱.۶ لیتری اندازه تیوفایو پژو تو سال ۲۰۰۰ پرفورمنس میداده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا