چشم انداز

تأثیرگذارترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ (قسمت دوم)

در قسمت قبلی این مطلب به ۱۰ خودروی دیفرانسیل جلویی پرداختیم که صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار دادند و حالا با ۱۰ مدل دیگر آشنا خواهیم شد.

هوندا CR-X

هوندا CR-X افسانه‌ای یکی از جالب‌ترین خودروهای کامپکت مقرون‌به‌صرفهٔ تاریخ محسوب می‌شود که از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ تولید می‌شد. هرچند این خودرو روی پلت‌فرم سیویک ساخته شده بود اما بدنه‌ای کم‌ارتفاع‌تر و اسپرت‌تر و تنها دو صندلی داشت. با اینکه CR-X تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت و دیفرانسیل جلو بود اما خودرویی سبک و چابک با فرمان دقیق بود و یک کوپهٔ اسپرت واقعی به‌حساب می‌آمد. اصلی‌ترین ویژگی‌های این ماشین وزن بسیار سبک تنها ۸۲۰ کیلوگرمی و پیشرانهٔ چهار سیلندر دور بالا بود و به همین دلیل CR-X به فروش بالایی دست پیدا کرد. بااین‌حال، هوندا هیچ‌گاه جانشین شایسته‌ای برای CR-X ارائه نکرد.

پژو ۲۰۵ GTI

زمانی که پژو ۲۰۵ در سال ۱۹۸۳ معرفی شد خبری از نسخهٔ پرفورمنس نبود اما پژو خیلی زود به پتانسیل موفقیت چنین نسخه‌ای پی برد و در سال ۱۹۸۴ مدل ۲۰۵ GTI را ارائه کرد. این خودرو که به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۵ اسب بخار قدرت مجهز بود، به لطف وزن سبک، فرمان دقیق، پیشرانهٔ سرحال و پرفورمنس قابل‌توجه، در بین خریداران بسیار محبوب شد. پژو حتی قصد عرضهٔ این هاچ‌بک اسپرت را در ایالات‌متحده هم داشت اما چون در سال ۱۹۹۱ از بازار آمریکا خارج شد، این برنامه‌ها عملی نشدند. ۲۰۵ GTI در اواخر دههٔ ۸۰ به پیشرانهٔ قوی‌تر ۱.۹ لیتری مجهز شد که ۱۳۶ اسب بخار قدرت داشت و پرفورمنس بهتری را فراهم می‌کرد. مثل تمام هاچ‌بک‌های داغ اروپایی آن سال‌ها، ۲۰۵ GTI هم خودرویی محرک جلو بود و هندلینگ و احساس رانندگی بسیار خوبی داشت.

فورد تاروس SHO

در اواسط دههٔ ۸۰، فورد با معرفی سدان تاروس انقلابی ایجاد کرد. این اولین سدان واقعاً مدرن آمریکایی بود که شاسی نردبانی سنگین و پیشرانه‌های بزرگ را کنار گذاشت و در عوض با بدنه‌ای شیک و آئرودینامیک، تکنولوژی‌های جدید و انتقال قدرت محرک جلو، مسیر کاملاً متفاوتی را در پیش گرفت. مشهورترین نسخهٔ این خودرو اما SHO بود که قدرت قابل‌توجهی را در یک سدان خانوادگی ارائه می‌کرد. SHO به‌عنوان نسخهٔ پرفورمنس خانوادهٔ تاروس، به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 دور بالای ساخت یاماها مجهز شده بود که ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. شاید این رقم امروزه چندان چشمگیر نباشد اما برای سال ۱۹۸۹ قدرت زیادی بود و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر تنها ۶.۷ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد.

کادیلاک آلانته

کادیلاک مدل آلانته را برای رقابت با مرسدس بنز SL معرفی کرد. این یک کانورتیبل لوکس دونفره با طراحی پینین‌فارینا بود. زیر کاپوت آلانته یک پیشرانهٔ V8 نورث‌استار قرار گرفته بود که نیروی خود را به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. این ترکیب برای یک رودستر لوکس غیرمعمول بود اما آلانته ظاهر و پرفورمنس خوبی داشت. بااین‌حال، فرایند تولید این رودستر کادیلاک پیچیده‌ بود. بدنهٔ آلانته در ایتالیا توسط پینین‌فارینا ساخته می‌شد و سپس برای مونتاژ نهایی با بوئینگ ۷۴۷ به آمریکا فرستاده می‌شد. این موضوع روی قیمت نهایی خودرو تأثیر گذاشت زیرا تولید آلانته بسیار گران تمام می‌شد و کادیلاک روی هر دستگاه از آن ضرر می‌داد. بااین‌حال، آلانته تا سال ۱۹۹۳ روی خط تولید ماند و بیش از ۲۱ هزار دستگاه از آن فروخته شد.

لانچیا تما ۸.۳۲

فرار هیچ‌گاه اقدام به ساخت یک سدان چهاردر نکرده اما لانچیا با معرفی تما ۸.۳۲ در سال ۱۹۸۶ این کار را انجام داد. این نسخه که در صدر خانوادهٔ تما قرار می‌گرفت، از پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 فراری ۳۰۸ GTB استفاده می‌کرد که به‌صورت عرضی نصب شده بود. نام ۸.۳۲ هم به موتور هشت سیلندر و ۳۲ سوپاپ اشاره دارد. این اولین باری بود که پیشرانهٔ فراری در سینهٔ یک سدان قرار می‌گرفت. این سدان لوکس ایتالیایی ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که برای آن زمان و همین‌طور یک سدان محرک جلو واقعاً سریع بود. هرچند نمی‌شد تما ۸.۳۲ را رقیب مستقیمی برای ب‌ام‌و M5 دانست ولی این ماشین یک سدان راحت با تجهیزات فراوان بود. تولید تما ۸.۳۲ در سال ۱۹۹۲ خاتمه یافت و تنها کمی بیش از ۳ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

کادیلاک سویل STS

از زمانی که الدورادو در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار محرک جلو شد، کادیلاک به‌تدریج این شیوهٔ انتقال قدرت را در تمام محصولات خود به کار گرفت. در سال ۱۹۹۲ نیز نسل چهارم سویل به بازار آمد که با پلت‌فرم جدید، پیشرانهٔ V8 نورث‌استار و ظاهر شیک، خانه‌تکانی بزرگی را تجربه کرده بود. یک سال بعد نسخهٔ STS سویل با پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری معرفی شد که در کنار تعلیق مغناطیسی، کابین لوکس و تجهیزات فراوان، آن را به سدان شایسته‌ای تبدیل کرد. سویل STS رقیبی واقعی برای مرسدس بنز و ب‌ام‌و محسوب می‌شد اما جالب‌ترین ویژگی آن قدرت بالا در کنار انتقال قدرت محرک جلو بود. تا پیش از این، اکثر خودروسازان در مدل‌های محرک جلویی که بیش‌ازحد قدرتمند بودند با مشکل پایداری مواجه می‌شدند اما کادیلاک موفق شد ۳۰۰ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل کند بدون آنکه به کنترل سواری و پایداری خودرو لطمه‌ای وارد شود. برای حدود ۱۰ سال، سویل STS قوی‌ترین خودروی محرک جلوی تولیدی جهان محسوب می‌شد و به سایر خودروسازان نشان داد چطور می‌توان این کار را انجام داد.

آکورا اینتگرا تایپ R

اینتگرا تایپ R بدون شک یکی از مدل‌های افسانه‌ای در تاریخ خودروهای ژاپنی محسوب می‌شود و هنوز هم به دلیل پرفورمنس سریع و هندلینگ فوق‌العاده در بین علاقه‌مندان به خودرو محبوب است. دلیل اصلی محبوبیت اینتگرا تایپ R انتقال قدرت محرک جلو بود. مهندسان هوندا برای این خودرو سیستم دیفرانسیل جلویی را طراحی کردند که در تعادل کامل با محور عقب کار می‌کرد. به همین دلیل، اینتگرا هندلینگی عالی با بازخورد عالی فرمان داشت و کم‌فرمانی اندکی در آن دیده می‌شد. اینتگرا تایپ R با وجود تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت که توسط یک موتور ۱.۸ لیتری تولید می‌شد، حتی با استانداردهای امروز هم پرفورمنس چشمگیری داشت.

شورلت کبالت SS

شورلت کبالت SS به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شود. این خودرو با موتورهای تنفس طبیعی، سوپرشارژ و توربوشارژ ارائه شد که بهترین آن‌ها نسخهٔ ۲ لیتری توربو بود. این مدل در سال ۲۰۰۸ ارائه شد و ۲۶۰ اسب بخار قدرت داشت که در آن زمان حیرت‌آور به نظر می‌رسید و از تمام رقبا بیشتر بود. کبالت SS همچنین پتانسیل تیونینگ بالایی هم داشت و به‌راحتی می‌شد قدرت بیشتری از موتور آن بیرون کشید. هرچند این ماشین بر اساس کبالت معمولی ساخته شده بود اما هیچ شباهتی به آن خودروی اقتصادی خسته‌کننده نداشت.

مزدا اسپید ۳

مزدا اسپید ۳ یک هاچ‌بک محرک جلوی قدرتمند و بی‌رحم بود که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. مزدا این خودرو را به یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر مجهز کرده بود که ۲۶۳ اسب بخار قدرت داشت. در آن زمان این مقدار نیرو برای انتقال به چرخ‌های جلو دیوانه‌وار به نظر می‌رسید. بااین‌حال، مزدا اسپید ۳ با وجود تأثیر شدید گشتاور روی فرمان، خودرویی کاملاً توانا و سریع بود که خریداران زیادی را به نمایندگی‌های مزدا کشاند. درواقع این ماشین مزدا را به‌عنوان یک برند پرفورمنس مقرون‌به‌صرفه در ایالات‌متحده معرفی کرد.

هوندا سیویک تایپ R

هوندا سیویک تایپ R از همان زمان معرفی نسل اول در سال ۱۹۹۷ یکی از جذاب‌ترین هاچ‌بک‌های داغ بازار بوده است. هوندا تا نسل سوم این ماشین که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد در برابر وسوسهٔ توربوشارژ کردن پیشرانهٔ آن مقاومت کرد و این نسل تنها ۲۰۱ اسب بخار قدرت داشت اما در نسل چهارم در سال ۲۰۱۵ سرانجام سیویک تایپ R به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شد که قدرت را با جهشی بزرگ به ۳۱۰ اسب بخار رساند. نسل کنونی این خودرو نیز که زمان زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است اما با ۳۱۵ اسب بخار قدرت یکی از قوی‌ترین خودروهای دیفرانسیل جلوی حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Python

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1107 ديدگاه)

    پژو ۲۰۵ GTI… چه اسطوره ای شد

    موافقم 38
    مخالفم 2
    1. شورلت

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      الان یه عده واشر سوار میان میگن دف جلو فقط پارس و ۴۰۵😂😂

      موافقم 39
      مخالفم 9
    2. فورد

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (891 ديدگاه)

      کادیلاک سویل sts بی نظیررهه

      موافقم 19
      مخالفم 2
    3. علیرضا

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (116 ديدگاه)

      ۲۰۵ و ۳۰۶ gti عالی بودن هستن ۲۰۶ rc میشه اضافه کرد ولی به خوبی ۲۰۵ نیود چون ۲۰۶ rc فقط از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ تولید شد ولی ۲۰۵ gti از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۶

      موافقم 7
      مخالفم 1
    4. محمدهادی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2418 ديدگاه)

      اوففف چه بچه غول هایی این تو بود
      اینتگرا
      مزدا ۳
      کبالت اس اس
      ۲۰۵ رویایی
      آقا خداوکیلی هوندا خداوندگار ساخت خودروهای پرفورمنس اقتصادی سبک و پرشتاب ولی دیفرانسیل جلوعه
      تو این زمینه ذو دست هوندا نمیاد
      اون Cr x رو فقط نگا
      تنها ۸۰۰ کیلو گرم
      با ۱۴۰ اسب بخار مثل موشک شلیک میشه

      موافقم 12
      مخالفم 2
  2. harry-potter

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (191 ديدگاه)

    هر کی نید فور اسپید ماست وانتد قدیم رو بازی کرده صد درصد با شورلت کبالت SS خاطره داره
    اولین ماشینی که می تونستی با پولت بخری این بود و یه ماشین دیگه

    موافقم 34
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (222 ديدگاه)

      گفتی ماست وانتد و کبالت دلم خون کردی
      حسرت یه ریسینگ درست و حسابی به دلم مونده

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. MehdiTurbo

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2382 ديدگاه)

      اتفاقا اومدم همین بنویسم
      خاطرات کودکیم زنده شد اون شورولت کبالت بود یه ماشین دیگه ام بود دقیقا عین این اکورا چراغ گرد جلو همین شکلی بود نمیدونم اکورا بود یا نه ولی من عاشقش بودم ساعتها میشستم تیونش میکردم دنیای عجیبی بود

  3. حمید

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (371 ديدگاه)

    هوندا هوندا هوندا

    موافقم 16
    مخالفم 2
  4. datsun

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    کادیلاک ، مزدا و شاه دیفرانسیل جلوها سیویک تایپ آر

    موافقم 17
    مخالفم 2
  5. JDM سابق

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (738 ديدگاه)

    اون کبالت SS فک منو انداخت
    تایم نوربرگرینگش از R34 GTR نیسان بهتره!!

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. دیمن

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    فقط کادیلاک سویل وبعدش سیویک

    موافقم 7
    مخالفم 3
  7. محی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    از اون هوندا cr_x دو سه تا دونه تو ایران هست،یادمه پیست آزادی هم میومدن

    موافقم 3
    مخالفم 2
  8. محمدهادی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2418 ديدگاه)

    اونا سی ار ایکس نیستن تو ایرانن
    اونا هوندا Del sol هستن
    کوپه سقف جمع شو فلزی پرشتابین
    هوندا یه دفرانسیل جلوی سبک وزن ولی پرقدرت دیگه هم داره
    معروفه به پرولود
    آخرین نسلش مال ۱۹۹۹ هست فوق العاده تیز و سبک وزن و زیباست
    تصن هوندا خداوندگار دف جلوعه

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. محی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (170 ديدگاه)

      دوست عزیز من فرقشون رو میدونم،وقتی میگم cr-x حتما منظورم همین هست،سرچ کنی میتونی عکسهاس رو پیدا کنی،هوندا دل سول ۱۰-۱۲ تایی هست

      موافقم 3
      مخالفم 3
  9. محمدهادی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2418 ديدگاه)

    شما فقط نگاکن اون تا ماشینی که پدال برای عکس این مطلب انتخاب کرده هردوتاشم هونداست…
    به نکات ریز ولی پرمعنای این سایت لطفا دقت کنید دوستان من دیگه
    🤣🤣🤣

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. دانیال

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (606 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم 3
    مخالفم 3
  11. رهگذر

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (228 ديدگاه)

    الان ۹۰ درصد مردم ایران دف جلو زیر پاشونه ۷۰ درصد داخلی ۲۰ درصد مونتاژ و وارداتی

    فقط xu7 مشکل داره؟ الان بقیه موتور های داخلی کاملا ok هستن؟
    قطعا از اینایی هستی یه چیزی شنیدی تو اینستا و هرجا اسمی میشنوی میای مثل طوطی تکرار میکنی

    یکم فکر کن و به مردم کشورت که دارن زیر تورم له میشن احترام بزار
    توی این شرایط کشور همه چی عالیه هرکسی هم هرچی داره مبارکش باشه

    کِی قراره کل کل رو تموم کنین خدا میدونه
    خوبه بگم علی هانترم رفت xu7 خرید تا فشار بخورید

    حیف که میدونم اینقد آدم متعصب توی کشور جهان چهارمی ایران هست که ارزش نداره بحث کنم
    مگرنه هر کسی در زمینه خودرو تخصص داشته باشه میدونه که نمیشه مطلق گفت فلان انجین خوبه بقیه بدن
    اگه به حرف شما بود این همه شرکت خودروسازی وجود نداشت چون فقط فلان انجین خوب بود و باید همه اونو تولید میکردن و بقیه سماق میمکیدن

    همون آمریکایی دف عقبی که سنگشو به سینه میزنی ضعیف ترین موتورش وارد ایران شده و مصرف صدی ۲۰ به بالا و خرج نگهداری با توجه به نگهداری بسیار خوب مردم شریف ایران فقط عشق میخاد که توی این تورم عشق کیلویی چند؟

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. سید

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      عزیزم!باید به اطلاع شما برسونم همون ماشین آمریکایی که تو سرش زدی،سگش به تمام ماشینهای توی این کشور شرف داره.همه اعتراف می کنند که ایمنی همون ماشین از کل ماشینهای امروزت بالاتره.از این گذشته،چرا درباره مصرف بنزینش دروغ گفتی؟آریای قدیمی همون رامبلره،بابام داشت.محض اطلاعت مصرفش صدی ۱۲ بود،نه صدی ۲۰.کامارو مدل ۷۲ با هشت سیلندرش صدی ۱۴ مصرف داشت،خودم پشتش نشستم.وای!وقتی گاز می دادم ماشین سرش میرفت بالا،صدای موتور اصلا شنیده نمی شد.در حالیکه اگر با تویوتا ۸۵ می خواستی بگیریش،اولا امکان نداشت،ثانیا اگر هم می تونستی به گردش برسی باید موتورت فریاد می‌زد،آخرشم وسط بیابون بدلیل واشر زدن میموندی.تنها ماشینی که بالاتر از ۲۰ مصرفش بود،شورلت ایران ۲۸۰۰ دو کابرات بود که اون هم تنها اسمش آمریکایی بود،همه میدونن که در اصل اپل رکورد آلمانی بوده.فقط در مورد تورم متأسّفانه کاملا حق با شماست.ولی بدون مقایسه دو ماشین با حجم موتور متفاوت کار درستی نیست.کاری که شماها میکنید.اگر خواستی انصاف رعایت بشه باید سیلندر به سیلندر مقایسه کنی.به این ترتیب پیکان ۱۶۰۰ شما که بصورت اسمی مصرفش صدی ۹ هست برای هر سیلندر مصرفش در صد کیلومتر کمی بیش از دو لیتر میشه،در حالی که مصرف کامارو به این صورت تقریبا صدی ۱.۷لیتر برای هر سیلندر خواهد بود.حالا خودت قضاوت کن،مصرف کدامیک کمتره؟

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. آرین

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (444 ديدگاه)

      حالا خودت رو ناراحت نکن. حرف باد هواست. با اختلاف خیلی زیاد از بقیه موتورها پرتیراژترین موتور داخلی xu7 هست؛ اگر ایراداتش زیاد بود الان صد متر به صد متر پژو کنار خیابون مونده بود. چندین ساله پاشنه در تاکسیرانی روی xu میچرخه.
      نمیگم خوبه ولی بد هم نیست. اگر هم فرض کنیم مشکلات tuوef کمتر باشه برای خریدش باید حداقل 100 میلیون بیشتر هزینه کرد.

      موافقم 3
      مخالفم 2
  12. m-i-l-i

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    پژو ۲۰۵ GTI اسطوره فراموش شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا