در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین خودروهایی که طی حدود دو تا سه دههٔ گذشته در کشورمان مونتاژ شدند بپردازیم.
چند سالی است که بازار و صنعت خودروسازی کشورمان به جولانگاه خودروهای چینی تبدیل شده است و انواع و اقسام این خودروها را از برندهای مختلف روی خطوط تولید خودروسازان داخلی میبینیم. بااینحال، در گذشتهای نهچندان دور، در همین خطوط تولید، خودروهای معتبرترین برندهای جهان مونتاژ میشدند؛ بنابراین، برای اینکه یادی از دوران نسبتاً خوش صنعت خودروسازی کشورمان کرده باشیم، قصد داریم در ادامه بهترین خودروهایی که در ایران مونتاژ شدند را معرفی کنیم. البته در اینجا صرفاً به خودروهایی خواهیم پرداخت که طی دو تا سه دههٔ اخیر در ایران مونتاژ شدند و این مطلب شامل خودروهای قدیمیتر نخواهد بود.
همچنین بخوانید: ناموفقترین خودروهای مونتاژی در ایران، از رنو ۲۱ تا سانگیانگ چیرمن
دوو سیلو سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳
در دههٔ ۷۰ شمسی که بخش عمدهای بازار خودروی کشورمان بالاتر از پیکان در اختیار پراید و پژو ۴۰۵ بود، ناگهان مدعی دیگری از کرمان ظهور کرد. کرمان موتور که ابتدا واردات مدلهای اسپرو و ریسر دوو را آغاز کرده بود، در سال ۱۳۷۵ مونتاژ سیلو را شروع کرد. این خودرو در اصل نسل دوم همان ریسر بود که بر اساس پلتفرم T جنرال موتورز ساخته شده و اشتراکات فراوانی با اوپل کادت داشت. سیلو از لحاظ هندلینگ و تعلیق چیزی از رقبای ژاپنی آن سالهای خود کم نداشت و توانست به رقیبی جدی برای ۴۰۵ در بازار ایران تبدیل شود. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری در کشورمان مونتاژ شد که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۴ نیوتن متر گشتاور داشت. کرمان موتور بعداً ماتیز را هم روی خط تولید برد و دوران موفقی را با دوو سپری کرد اما پسازاینکه این شرکت کرهای به تملک جنرال موتورز درآمد، امکان ادامه همکاری با دوو وجود نداشت و کرمان موتور هیوندای ورنا و فولکسواگن گل را جایگزین خودروهای دوو کرد.
نیسان ماکسیما سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱
پارسخودرو که در دههٔ ۷۰ شمسی با تولید رنو سپند هیچ نشانی از شکوه سابق خود نداشت، در ابتدای دههٔ ۸۰ شرایط را تغییر داد. این شرکت که در دههٔ ۶۰ با مونتاژ پاترول با نیسان همکاری کرده بود، در سال ۱۳۸۱ مونتاژ سدان بزرگ و لوکس ماکسیما را آغاز کرد. در دورانی که لوکسترین و قویترین خودروی مونتاژی ایران سیتروئن زانتیا بود، ماکسیما خیلی زود به برترین خودروی مونتاژ ایران تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. به همین دلیل، هرچند تولید ماکسیما توسط نیسان در سال ۲۰۰۴ خاتمه یافت اما این خودرو تا سال ۱۳۹۱ همچنان در ایران مونتاژ شد و با وجود عرضهٔ رقبای وارداتی جدیدتر همچنان محبوب بود. ماکسیما با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 در ایران عرضه شد که ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتن متر گشتاور داشت و با گیربکسهای دستی و اتوماتیک به تولید میرسید. پس از خاتمهٔ تولید ماکسیما، پارسخودرو نیسان تیانا را بهعنوان جایگزین آن روی خط تولید برد که نتوانست محبوبیت و موفقیت ماکسیما را تکرار کند.
مرسدس بنز E کلاس سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰
شاید باورش سخت باشد که کمتر از دو دهه پیش در ایران سدان بهزور مرسدس بنز مونتاژ میشد. در سال ۱۳۸۳، ایرانخودرو پس از مذاکرات موفق با مرسدس بنز، شرکت کوچکی بنام تاپ خودرو را با هدف مونتاژ محصولات این شرکت تأسیس کرد. این شرکت پرسنل خود را برای دورههای آموزشی به سایتهای تولید مختلف مرسدس بنز فرستاد و نهایتاً در سال ۱۳۸۵ اولین بنز از خط تولید تاپ خودرو خارج شد. این یک E350 نقرهایرنگ نسل W211 بود. تاپ خودرو E کلاس را در سه مدل E200 با پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ با ۱۸۴ اسب بخار قدرت، E280 با موتور ۳ لیتری V6 با ۲۳۱ اسب بخار قدرت و E350 با موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۷۲ اسب بخار قدرت مونتاژ میکرد. سختگیری و نظارت شدید مرسدس بر روند مونتاژ این خودروها در تاپ خودرو باعث شد E کلاسهای مونتاژ ایران از لحاظ دقت تولید و کیفیت ساخت بسیار نزدیک به نمونههای تولید آلمان باشند. بااینحال، با وضع تحریمها در ابتدای دههٔ ۹۰ همهچیز بههم خورد و مونتاژ E کلاس در سال ۱۳۹۰ خاتمه یافت.
مزدا ۳ سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸
گروه بهمن که در اوایل تا اواسط دههٔ ۸۰ شمسی با مونتاژ سدان باکیفیت مزدا ۳۲۳ نام خود را در بازار مطرح کرده بود، در سال ۱۳۸۶ جایگزین ۳۲۳ یعنی نسل اول مزدا ۳ را روی خط تولید برد. این سدان ژاپنی به لطف سواری اسپرت و پیشرانهٔ سرحال، از همان ابتدا موردتوجه قرار گرفت و به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شد. نسل اول مزدا ۳ در سه تیپ تا سال ۱۳۸۹ تولید شد و سپس جای خود را به نسل دوم داد. گروه بهمن در این نسل نسخهٔ هاچبک مزدا ۳ را هم برای مدت محدودی مونتاژ کرد اما نسخهٔ سدان محبوبیت بسیار بیشتری داشت. هردو نسل مزدا ۳ در ایران با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مونتاژ شدند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور داشت هرچند که نسل دوم در تعداد محدودی با موتور ۱.۶ لیتری و گیربکس دستی هم تولید شد. نسل دوم مزدا ۳ تا سال ۱۳۹۸ روی خط تولید ماند و هرچند نسل سوم آن چند سال قبل راهی بازارهای جهانی شده بود اما نسل دوم در ایران با وجود رقبای وارداتی جدیدتر همچنان محبوبیت داشت.
هیوندای آوانته سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱
مدت کوتاهی پسازآنکه کرمان موتور هیوندای ورنا را بهعنوان جایگزین سیلو روی خط تولید برد، برادر بزرگتر آن یعنی آوانته را هم به ایران آورد. این خودرو درواقع نسل سوم النترا بود که در سال ۲۰۰۰ معرفی شده و در برخی بازارها با نام آوانته عرضه میشد. این سدان کرهای هرچند مثل مزا ۳ طراحی جذابی نداشت و از آپشنهای خاصی هم بهره نمیبرد اما به لطف سواری عالی، استهلاک پایین و دوام بالا، موردتوجه قرار گرفت. آوانته که در نسخههای دستی و اتوماتیک در ایران به تولید رسید، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. همزمان با تشدید تحریمها در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی، تولید آوانته در کرمان موتور خاتمه پیدا کرد و جای خود را به جک J5 داد.
رنو مگان سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳
سایپا که با مونتاژ سیتروئن زانتیا از سال ۱۳۸۰ در بازار کشورمان موفق عمل کرد، در اواخر دههٔ ۸۰ به دنبال جایگزینی برای این سدان سالخوردهٔ فرانسوی بود و درنتیجه، در سال ۱۳۸۷ نسل دوم رنو مگان را روی خط تولید برد. این نسل که در اواسط سال ۲۰۰۲ معرفی شده بود، بهعنوان خودروی سال ۲۰۰۳ اروپا انتخاب شد و به اولین خودروی کامپکتی تبدیل شد که توانست پنج ستارهٔ ایمنی کامل را از یورو انکپ بگیرد. مونتاژ مگان در ایران ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آغاز شد. این همان موتور K4M تندر ۹۰ بود که در مگان ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. یک سال بعد اما سایپا مونتاژ نسخهٔ ۲ لیتری این سدان فرانسوی را هم با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از پیشرانهٔ قویتر با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۱ نیوتن متر گشتاور، از چند آپشن بیشتر هم بهره میبرد.
سوزوکی گرند ویتارا سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸
در اواسط دههٔ ۸۰ که هنوز تب شاسیبلند سواری دنیا و کشورمان را فرا نگرفته بود، ایرانخودرو مونتاژ سوزوکی گرند ویتارا را آغاز کرد که به یکی از محبوبترین شاسیبلندهای بازار ایران تبدیل شد. این شاسیبلند ژاپنی با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر به ایران آمد که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور داشت و در نسخههای دستی و اتوماتیک مونتاژ شد. گرند ویتارا هرچند از امکاناتی کمتر از رقبا و سواری خشکی داشت اما به لطف ویژگیهایی مثل حالات سبک و سنگین گیربکس، از تواناییهای آفرود بالایی نسبت به کراساوورهای رقیب بهره میبرد. در سال ۱۳۸۹ نیز ایرانخودرو پیشرانهٔ قویتر ۲.۴ لیتری با ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور را جایگزین نمونهٔ ۲ لیتری قبلی کرد. این خودرو دورهٔ مونتاژ طولانیای در کشورمان داشت و ایرانخودرو پس از یک دهه تولید، در سال ۱۳۹۵ نسخهٔ فیسلیفت گرند ویتارا را روی خط تولید برد. این نسخه با تغییرات ظاهری جزئی و چند آپشن بیشتر مثل سانروف، فقط با گیربکس اتوماتیک تولید شد.
کیا سراتو سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸
سایپا که با مونتاژ پراید و ریو سابقهٔ همکاری طولانی با کیا داشت، در سال ۱۳۹۳ مونتاژ سراتو را آغاز کرد تا جایگزینی برای مگان باشد. البته درحالیکه در همان سالها نسل سوم سراتو بهصورت وارداتی به ایران آمده بود، سراتوی سایپا از نسل دوم بود که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۰۸ بازمیگشت. علاوه بر این، سایپا بسیاری از آپشنهای مهم این خودرو مثل ESP و ایربگهای جانبی و پردهای را حذف کرده بود. بااینحال، سراتوی مونتاژی سایپا به لطف کیفیت مناسب و قیمت ارزانتر از نمونهٔ وارداتی، با استقبال خریداران مواجه شد. این سدان کرهای ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری و گیربکس دستی عرضه شد که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور داشت اما یک سال بعد سایپا نسخهٔ ۲ لیتری را با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن متر گشتاور و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به خط تولید اضافه کرد. بعداً نیز نسخهٔ آپشنال سراتو با امکانات بیشتر به بازار عرضه شد.
هیوندای النترا سال ۱۳۹۷
با به نتیجه رسیدن برجام و باز شدن حلقهٔ تحریمها، کرمان موتور دوباره سراغ هیوندای رفت در گام نخست مونتاژ هاچبکهای i10 و i20 را آغاز کرد. مدت کوتاهی بعد هم نوبت به سدان کامپکت هیوندای رسید تا دوباره به خط تولید کرمان موتور بازگردد. البته این بار نسل ششم این خودرو و با همان نام اصلی النترا به ایران آمد. کرمان موتور برای مونتاژ، نسخهٔ فول النترا را انتخاب کرده بود که از تجهیزات کاملی بهره میبرد و از این لحاظ نسبت به رقبای اصلی خود در بازار ایران یعنی مزدا ۳ و کیا سراتو سایپا برتری داشت. همچنین برخلاف سایپا، کرمان موتور جدیدترین نسل این سدان کرهای را روی خط تولید برد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری با ۱۵۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور مجهز بود که نیروی خود را به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک تحویل میداد. متأسفانه به دلیل برهم خوردن برجام و بازگشت تحریمها، نسل ششم النترا فقط حدود یک سال در ایران مونتاژ شد.
پیام۲
۳۰ خرداد ۱۴۰۳واقعا ماشینای دوو و سانگ یانگ خاص بودن
نه مثل کیا و هیوندای که همشون مثل همن
ehsan.fa
۳۰ خرداد ۱۴۰۳دوو مشکل ترمز داره ، اکثر سیلو دارها با ترمز پاترول عوضش میکردن
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ما چند سال پیش یه معلم ورزش داشتیم
میگفت با ۳ میلیون و خوردی سیلو خرید و تو زمان خودش ماشین تقریبا لاکچری ای بود
و الان چندساله ازش خبر ندارم
گاس فرینگ
۳۰ خرداد ۱۴۰۳یه جایی خونده بودم ترمزش طوری طراحی شده که باید پدالو پایین تر از حالت عادی بیاری
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳خاص بودن دوو سیلو در ترمزش بود🤣
Sobhan Yazarloo
۳۰ خرداد ۱۴۰۳جناب شما نظر نده از خودرو چیزی نمیدونی نظر نده خودم سیلو دارم هنوز چرخش برام میچرخه هنوز اخ نکفته موتور امریکایی
samane
۳۱ خرداد ۱۴۰۳دوو سیلو آمریکایی نبود بروز شده دوو ریسر بوده و در واقع از روی اوپل کادت زده بودن و یک شاخ آلمانی بوده
opel kadett
net
۳۰ خرداد ۱۴۰۳۴ ماشین اول زمان خودش کلاس داشت و پول دارها سوار می شدند و این ۴ ماشین اول ۵ سال اول ورودشان به ایران کلاس داشتند نه سال اای اخرشان
مهدی
۳۰ خرداد ۱۴۰۳لعنت برکشورایی که ایران عزیزمونوتحریم میکنندوچشم پیشرفت کردنشوندارندازبس که حسودندوخودخواه که اگه انقدرچوب لای چرخ کارخونه هامون نمی کردندالان شاهد گرانی درامرمسکن وخودرورانداشتیم وامکان بهره مندی وجودداشت
حامد
۱ تیر ۱۴۰۳به نظرت چرا اینکارو میکنند؟
چرا با ترکیه امارات و عربستان و عراق و آذربایجان و …. اینکارو نمیکنند؟
۳۰ خرداد ۱۴۰۳هنوزم برای خیلیا کلاس دارن
JaMsHiD-R1988
۳۰ خرداد ۱۴۰۳یه موقع ملت میگفتن بنز های ( الگانسی ) سیستم تعلیقشون مشکل داره چون موقع پیچیدن و کج شدن بدنه چرخ ها زاویه پیدا میکنن
بعدا براشون توضیح میدادی این باید اینشکلی بشه بخاطر چسبندگی بیشتر لاستیکه خاصیت سیستم تعلیق مستقل همینه میگفتن نه مونتاژی هاش همین مشکل رو دارن
اون موقع بود که مطمئن شدم نود و نه درصد مردم هیچی از ماشین بارشون نیست و فقط بلدن نظر کارشناسی بدن
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳سانگ یانگ رو موافق هستم بابت همکاری با مرسدس بنز 👍
پیام۲
۳۰ خرداد ۱۴۰۳سانگ یانگ خیلی خاص بود
من هیچ برندی ندیدم که اندازه سانگ یانگ طراحیای عجیب داشته باشه
B2
۳۰ خرداد ۱۴۰۳و همچنین بالاتر از همه ، مونتاژ کادیلاک در دهه ۵۰
تنها کشوری به جز امریکا که خط تولید کادیلاک داشت کا بودیم … 💔
https://www.pedal.ir/vision/luxury-cars-iran/#کادیلاک_سویل_سالهای_۱۳۵۵_تا_۱۳۶۸
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳چه فایده ؟
یه کادیلاک سویل تمیز هنوزم قیمتش بالاست!
چه برسه به اون موقع که مردم آرزو پیکان داشتند!
مثل این هست که الان رولزرویس در ایران مونتاژ بشه ، بدون تولید یک پیچ اش در داخل ، ولی شما توان خرید دنا اتومات نداری!
Vantage
۳۰ خرداد ۱۴۰۳مگه قراره همه مردم سوار کادیلاک و رولزرویس بشن ؟
اقتصاد سالم و بازار سالم وقتیه که از پیکان تا کادیلاک تو بازار باشه و هر کی در حد توان خودش خرج کنه . دوما این که ماشین فوق لوکسی تو کشور مونتاژ شه ، خودش ارزش و اعتبار برای صنعت اون کشوره . یعنی اون کشور اینقدی پیشرفت کرده که بتونه همچین محصولاتی رو ساخت ولو در حد بستن چارتا پیچ باشه ! خودش وجهه داره برا اون کشور
بعدشم الان پولدارا بجا خرید بنز و کادیلاک ، باید چینی بخرن مثل تیگو ۸ و اکسید و اینجور چیزا . خیلی بخوان حال کنن بنز و بیمر و لکسوس پوکیده گیرشون میاد . این خیلی فرق داره با اینکه نمایندگی بنز و بیمر و مدلای لوکسش تو کشورت موجود باشه
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳همین الان پولدار بنز اس ۶۲ صفر پلاک ملی میخرن ، بعدم وقتی اقتصاد سالمه که شما یک طرف کادیلاک مونتاژ نکنی یک طرف اتوبان نداشته باشی!
تازه مونتاژ بدون داخلی سازی اعتبار نیست ، هر کشور نفت خیزی میتونه پول بده و اینکار رو بکنه!
اعتبار به توان طراحی و بهبود کالا هست ، چیزی که انگلیس با آوردن رضاخان ما رو ازش محروم کرد .
سالها مشروطه خواهان دنبال آوردن تکنولوژی به کشور بودن ، مشروطه خواهانی که بورسیه قاجار بودن!! سر بزنگاه ، با آوردن یک فرد بی سواد ، کارخانه هایی در این تاسیس شد که هم برای مواد اولیه و هم طراحی و توسعه محتاج غرب باشند!!
به این میگن سیاست روباه پیر .
Mohsen68
۳۰ خرداد ۱۴۰۳دیگه همه میدونن چی شده، چی بودیم و چی هستیم. الکی با آبمیوه گیری و این مسائل داستان سرایی نکن بزرگوار که مجبور میشم بهت بگم بیای پایین. چون سرمون ممکنه درد بگیره!
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳چی بودیم؟؟؟
۹۰ درصد زنان بی سواد!
حمل و نقل با چهارپا در روستا ها!
روستا ها بدون تلفن و برق و جاده!
مشکل اینه ما بدی ها رو فراموش میکنیم!
gabriel
۳۰ خرداد ۱۴۰۳مساله اینه اون زمان یه کارمند مخابرات یا درجه دار ارتـش نهایتا بعد 16ماه کار و پس انداز مالک پیکان صفر میشد درحالی هم که بقیه زندگیش معطل نمونده بود الآن همون نفر بخواد یه اطلس بخره ده سال هم کار کنه آخرش با وام و قرض و بدبختی باید بره تو نوبت قرعه کشی اطلس!!!
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳چند درصد مردم کارمند بودن؟
حرف شما درسته ، اگر کارمند بودی وضعت خوب بود !
چون این تز شاه بود که یک جامعه ۲۰_۳۰ درصدی درست کنه برای حفظ بقا خودش و گور بابا ۷۰ درصد روستایی!
JaMsHiD-R1988
۳۰ خرداد ۱۴۰۳کی میگه ملت آرزو پیکان داشتن؟
من پدر بزرگ مادرم ، تو سن ۲۱ سالگی توی روستای شیراز رفت یه پیکان جوانان قناری خرید گذاشت کنار خونش
بعد چند ماه هم یه بنز مایلر با کفی بار خرید !
من تمام عمو هام و پدر بزرگ هام با پیکان شروع کردن اونم تو سن ۲۰ سالگی !
ماشینی که به صادر میشد !
اما یه سری آدم با افکارات شما اومدن گند زدن به زندگی ما
خدا ازتون بگذره من نمیگذرم
هی میان ادعای سواد و اقتصاد میکنن
اقتصاد ملی نمیخوام کالای ملی نمیخوام من جنس با کیفیت و بروز میخوام
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳پدربزرگ مادر شما احتمالا متولد سال ۱۳۰۰ باید باشه ، ۲۰ سالگی اش هنوز پیکان نبوده که!
بعدشم شما ببین کشور ۳۰ میلیونی چنتا خودرو داشته! یک سرچ کن .
چون تا دهه ۷۰ بخاطر نبود ماشین باید ساعت ها کنار خیابان بین شهری منتظر ماشین میبودن و اگر خرید ماشین اینقدر راحت بود کسی دیوانه نبود منتظر بماند!
شاید پدربزرگ شما خان بوده و کل زمین ها رو داشته ولی آمار نظام شاهی میگه اکثر مردم وضع شما رو نداشتند!
۳۱ خرداد ۱۴۰۳من پدره پدر بزرگم دقیقا متولد ۱۳۰۰ بود
حسین جان
شما اون دوران نبودی پس لطفاً از این حرفا نزن فوقش یه دهه هشتادی باشی شما
یه زمانی واقعا مردم میتونستن ماشین بخرن من پدر بزرگم ارباب نبود ولی شورلت وانت خرید همون شورلت تمیزش الان از ماشین بابای من گرونتره…
اون زمان مردم اصلا رانندگی بلد نبودن و هیچکی به رانندگی علاقه نداشت..
حالا یه سری آدم مثل شما اومدن الان میگن همه میتونن ماشین بخرن
باز یه زمانی مردم یکم زور میزدن ماشین صفر میخریدن ولی الان برای پراید مدل ۸۰ باید چند ماه کار کنی؟
اگه مثلا همون پراید مدل ۸۰ تمیزش ۱۲۵ میلیون باشه
شما هم در آمدت ماهی ۲۵ میلیون باشه که ۱۰ میلیونشو ماهی خرج خانواده میکنی و ۵ میلیون دیگشو هم پس انداز میکنی یا میدی برای قسط یا پول تاکسی
دقیق ۱ سال و ۱۵ روز طول میکشه تا شما پرایده رو بتونی بخری فهمیدی ؟
۱ سال و ۱۵ روز واسه ماشینی که حتی ساقیش هم گردنش نمیگیره!
Taha shahbeiki
۳۱ خرداد ۱۴۰۳**حسین** یعنی امسال اصغر قندچی و برادران خیامی سواد ندارند و تو سواد داری ؟
اگه که واقعا نوبری با اون معلوماتت
genius
۳۰ خرداد ۱۴۰۳تا قبل از 1357 ایران جایگاهی رو داشته که الآن تو همسایگی ما ترکها دارن و داعیه پیوستن به EU و سهم خواهی از بازار جهانی رو مطرح میکنند امــا از 57 تا حالا ما نهایتا بتونیم با پاکستان و اندونزی و بنگلادش و این قبیل کشورهای در حال دست و پا زدن برای توسعه مقایسه بشیم ولی مشکل اصلی اینه در اون کشورها هم خرید یک دستگاه تویوتا کرولا یا یاریس به آسانی آب خوردن ممکنه
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ما چه سهمی از تولید جهانی تا قبل ۵۷ جز صادرات نفت خام داشتیم؟
مثلا آبمیوه گیری نارنجی پارس خزر که ما ایران داشت زیرش مارک توشیبا ژاپن بود!!
کدوم تولید علم یا توان طراحی صنعتی رو داشتیم؟
میزان تولید فولاد ما از کره هم کمتر بود!
۹۰ درصد زنان سواد نداشتن!
بخاطر نداشتن تکنسین مجبور به دادن حق توحش در کنار حق ماموریت و حقوق عادی به مستشاران آمریکایی بودیم!!
لنت تامکت رو نمیتوانستیم تولید کنیم .
تنها اتوبان بین شهری آسفالت تهران- کرج بود!
۱۲ سال صف انتظار خرید تلفن بود .
کجای کاری؟؟؟
Absurd Hero
۳۰ خرداد ۱۴۰۳«مثلا آبمیوه گیری نارنجی پارس خزر که ما ایران داشت زیرش مارک توشیبا ژاپن بود»
۴۶ سال گذشت، الان میتونید آبمیوه گیری بسازید؟
genius
۳۰ خرداد ۱۴۰۳دقیقا قبل 57 آدم های متوهم در راس کار نبودند.اگر توانایی تولید صفر تا صد یک محصول رو نداشتن میرفتن پیش استاد فن دو زانوی ادب میزدند و می آموختند در پایان هم محصول نهائی رو با ذکر نام اون استاد به بازار میفرستادند الآن ولی زارت و زورت فراوان و اصرار به اینکه ما همه چیز دانیم و خیلی حالیمونه درنهایت واردات بنجل جات چینی و چسبوندن مارک ملی روشون مثلا گوشی های جی پلاس یا خودروی زوتی زد300 که همه با تغییر مارک مثلا ایرانی شدن!!!
پیام۲
۳۰ خرداد ۱۴۰۳بدترین بخشش اینه که بعضیا هنوز قبول ندارن گیر چه موجوداتی افتادن
نمونش همین حسین
JaMsHiD-R1988
۳۰ خرداد ۱۴۰۳مستشاران
نصف خونه های تهران که سالمن مال زمان شاه هستن
کل خودرو هایی که ایرانخودرو تحت عنوان خودروی ملی درست کرده همش از فرانسه جهان خوار بوده
کل وسایل و خونه وار مردم از همون چشم بادومی های پلید هست
کل تکنولوژی ایران شده چینی و کره ای
باز نشستی میگی تولید ملی؟
اون موقع نمیتونستن میرفتن پیش بزرگان جهان
الان چی؟ میرن پیش ناشناخته ترین شرکت جهان آخرشم با زدن مارک ایرانی میشه تولید ملی
من نه میخوام از دولت و ایران حمایت کنم نه میخوام از جنس و تولید کننده ایرانی حمایت کنم
من جنس با کیفیت میخوام
این حرف هشتاد میلیون نفره نه من
JaMsHiD-R1988
۳۰ خرداد ۱۴۰۳همون درآمد جشن ۲۵۰۰ ساله از کل صادرات و واردات ایران تو یک دهه اخیر بیشتر بوده
باشه اصلا درآمد ایران از نفت بوده
الان درآمد ایران از چیه؟
از چپاول و اختلاس و دزدی و نون مردم رو خوردن
از فروختن جنس دویست تومنی با قیمت یک میلیارد و دویست
آقای تولید ملی
که افتخارت اینه که الان مستقل شدیم
باشه خیر سرمون مستقل شدیم .
ولی به چه قیمتی؟
قدیما اصلا ما وابسته بودیم ولی ملت از بهترین نمایندگی های جهان توی ایران خرید میکردن
الان که مستقل شدیم چی؟ یه مشت جنس بنجل چینی با مارک ایرانی و تولید ملی
.
۳۰ خرداد ۱۴۰۳فعلا بعد ۵۷ حتی نتونستید یک خودکار بسازید همون قطعاتش رو از چین میارید.
Taha shahbeiki
۳۰ خرداد ۱۴۰۳تو اون موقع بودی که میگی مردم آرزو خرید پیکان داشتن ؟ اون موقع هر چی که بودیم از الان بهتر بود وضعیت صنعتمون چه فایده مثل پاکستان همه چی تولید کنی اما همه چی فیک مثل نوکیا و سامسونگ که الان به لطف اونایی که سنگشونو به سینه میزنی دارن تقلبیش رو میخورونن به ملت، بله شاه هم همه جا خوب نبود اما اینطوری که شما ها هم میگین بد نبوده از حرف هات قشنگ مشخص تنها رسانهای که ازش استفاده میکنی صدا و سیماست، هر قماشی از ۵۷ تا الان میبودن این پیشرفت های ریز رو میداشتیم . مردم پول خرید دنای اتومات یه میلیاردی رو هم داشته باشند به جایش میرن کرولا یا آوانته میخرن کسی پول بابت همچین کیفیتی نمیده …
Amr
۳۰ خرداد ۱۴۰۳دوست عزیز اینا همه خودشونو زدن به خواب و بیدار نمیشن بی خیال
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳بله ، الان آبمیوه گیری که هیچ ، سانتریفیوژ میسازیم با وجود ترور دانشمندان مون!
دانشمند ها رو ترور میکنند که نسازیم ولی شما هنوز نفهمیدی دوست عزیز.
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳اینکه بیش از ۵۰ سال زانو ادب زدن و سر زانو هاشون همش پاره بود بکنار ، پس شما قبول داری تولید علم نداشتیم و نقشی در دنیا جز صادرات نفت خام نداشتیم؟
البته شما زانو زدن را هم بهش اضافه کردی.
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳یخورده مطالعه کن آقا جمشید ، هر چیزی را باور نکن!
میگی نصف خانه های تهران که هنوز سالم هستند برای قبل انقلاب هست!
خب جمعیت تهران سال ۵۵ فقط ۴/۵ میلیون بوده! الان جمعیت تهران ۱۶ میلیونه و مثل اون موقع همه در یک خانه نیستن!
کتاب تهران ۵۶ را بخوان :
«همچنین در سال 1355 حدود 983 هزار خانوار موجود در تهران در 651 هزار واحد مسکونی زندگی میکردند که از این رقم، 30 هزار واحد مسکونی هم نامناسب و قابل تخریب بوده.»
این همه خانه با توان ملی ساخته شد ، نیروگاه ، جاده و … ، فقط صنعت درپیت خودرو را میبینی؟
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۳درآمد جشن ۲۵۰۰ ساله از درآمد ده سال نفت بیشتر بود؟؟
جشن های ۲۵۰۰ بسیار پر خرج بود و هیچ درآمدی نداشت!
اخیرا یک آدمی گفت این جشن ها باعث افزایش درآمد گردشگری ایران قبل انقلاب شد و ما اشتباه میکردیم !!
در حالیکه افزایش درآمد گردشگری هیچ ربطی به اون جشن نداشت و بخاطر برنامه ریزی بود که برای افزایش توریست از چند سال قبل شده بود!!
تنها فایده اون جشن این بود که رسانه های غربی شاه رو بخاطر هزینه های بی خودش مسخره کردن در حالیکه وضع اطراف شیراز بسیار بد بود!!
فقط کافیه سرچ کنید راجب برنامه افزایش توریست قبل انقلاب .
البته کلا مطالعه کردن برای شما قفله آقا جمشید.
مصطفی
۳۱ خرداد ۱۴۰۳سلام، اول که شما یه سرچ بزنی تعداد رنگ ماشینا و تنوع ماشین ها از همین الانم خیلی بیشتر بوده، دوم اینکه همه کشور ها رو به پیشرفت بودن و ایران هم با سرعت خوبی پیشرو بوده، در زمانی که هنوز تلفن و برق برای خیلیا عجیب بوده معلومه باید زمان زیادی برای بدست آوردن برق و تلفن و خیلی چیزای دیگه زمان بر باشه،
تکنولوژی در جهان به سرعت پیشرفت کرد که مردم فهمیدن چه خبره و جلوی پیشروی تکنولوژی نمیشه وایساد،
واسه همین اطلاعات کم سر ما را شیره میمالن
تازه مهمتر از اون، تاریخ را تاریخ دانان لشگر غالب نوشتن، تاریخ گوی لشگر دوران دروغگوست، در هر دوره ای هرکس به نفع خودش مینویسه و میگه، ولی گذر زمان برای کسی که چشمشو باز میکنه و میگرده حقیقت رو آشکار میکنه
Taha shahbeiki
۳۱ خرداد ۱۴۰۳تویی که به صنعت خودروسازی میگی دروپیت توی پدال دقیقاً چیکار میکنی .
و اینکه انقدر ادعای معلومات میکنی و نمیدونی که در سال ۵۷ که کادیلاک ایران به روزترین خودروی دنیا بود و در عین حال در ایران مونتاژ میشد باعث میشد تا معلومات خودروسازان آن وقت بالا برود و خودروسازی مدرن را یاد بگیرد و این خود به خود باعث بشه که کیفیت ساخت و مهندسی خودروسازی در ایران بالا بره و اگر در دهه ۸۰ مدیران کارآمد بودند و دخالتهای بیجای بعضیها نبود دقیقاً همین اتفاق میافتد با وجود مونتاژ محصولات به روز آن وقت مثل مگان ماکسیما زانتیا مرسدس کلاس E و… اتفاق میافتاد و در ضمن سایت حرفهای من رو سانسور می کنه وگرنه جواب تو بهتر میدادم. یه بار باید بیام پایگاهتون ببینم استادت کیه و کدوم اسکلی این اراجیفو بهت یاد میده.
Taha shahbeiki
۳۱ خرداد ۱۴۰۳تو از نسل همون هایی هستی که کادیلاک آتیش میزند و الان نمیتونن یه تویوتای پوکیده هم برخرند که به برکت وجود شما ها این موضوع متاسفانه برای همه هست.
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۳بنده در سایت خودرو هستم چون به خودرو علاقه دارم نه به صنعت خودرو ایران!
بعدم شما بگو مونتاژ کادیلاک سویل چه تاثیری در پارس خودرو داشت؟ تونست فیبر نوری شو بسازه؟
یا مثلاً سایپا که ژیان میزد ، از کادیلاک چه الهامی گرفت؟
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۳آقا مصطفی!
کل ماشین آمریکایی های مونتاژ داخل ۳۰۰ هزار تا شد؟
کدوم تنوع؟؟
بعد برق جدید بود؟
مترو انگلیس سال ۵۷ صد سالش شد!!
برق جدید بود؟ اره ، برای ملت ایران !
Mercedes 190
۳ تیر ۱۴۰۳پسرم خوبی از کدوم موتوری میگیری پارکت و عوض کن فقط گیر داده به ۹۰درصد بیسواد تو برو سرچ کن ببین بنزایی که بعد انقلاب اومدن تو ایران چه جوری بودن (کپل های سفید و بنزای پلیس)
Cmahdi
۵ تیر ۱۴۰۳آقا حسین گل من اصلا از چیزی حمایت نمیکنم نمیگمم اون زمان خوب بوده ولی منصفانه حداقل چیزی که خودت میگی رو برو مطالعه کن…فقط تعداد پیکان های تولیدی در خود سال ۵۷ تا قبل از انقلاب ۳۰۰۰۰۰ عدد بوده بماند که پیکان از ۴۷ روی خط تولید بود و تا زمان انقلاب حدود ۴ میلیون پیکان تولید شده بود فرض کنیم کل تعداد ماشین های دیگری که در ایران بودند هم ۱ میلیون بوده باشند ینی به ازای هر ۶ ایرانی و یک خانوار( خانوار ها اون زمان پر جمعیت بودن) حداقل یک ماشین وجود داشته اگر این مدیریت در زمینه تولید خودرو نیس چیه؟ دوم اینکه بنده مهندس مکانیک هستم دوست عزیز زمانی که ارج خودش تولید ملی میکرده سامسونگ سبزی فروشی بوده…درسته نواقص زیادی بوده در حوزه های دیگ اما خدایی به صنعت اون زمان گیر ندید…که باعث خنده ی هر مهندسی میشین که الان فعاله برادرای من
۳۰ خرداد ۱۴۰۳حتی افغانستانی ها تویوتا یاریس ۲۰۰۸ رو از اوراقی های ژاپن میخرن میارن افغانستان استفاده میکنن
ولی تو ایران این ماشین اوراقی با ۵۰۰ هزار کارکرد هنوز لاکچری حساب میشه ولی تویوتایی که افغان ها میخرن ۱۵۰ هزار تا کاره
هممیهن
۳۰ خرداد ۱۴۰۳دوستان جدای از همهی دیدگاهها که درخور شنیدن هستند خواهشمندم هیچگاه نگید من از ایران پشتیبانی نمیکنم.
زادگاه میهن هیچگاه سزاوار بیمهری نیست.
NAVID۰۰۹۸
۳۰ خرداد ۱۴۰۳به نظر من ماکسیما بهترین منتاژی بعد از انقلابِ شکوهمند بوده!!!
مزدا3 برای عموم جامعه قبل از سال ۱۴۰۰ که میشد طبقه متوسط بهترین بوده!!!
تکلیف بنز هم که مشخصِ/همیشه برای از ما بهتران بوده و هست!!! W211 برای خود بنز هم دیگر تکرار نخواهد شد ، شکوهی بینهایت!!!
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳۱۴۰۰ ما قشر متوسط تهران بودیم ولی توان خرید مزدا۳ رو از گروه بهمن نداشتیم! پس ما متوسط نبودیم؟
۳۰ خرداد ۱۴۰۳شما از کامنتات معلومه روزی ۶ تا لندکروز رو عشقی از کوه دماوند میندازی پایین بعد توان یه مزدا تری رو نداری ؟
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳نه ، خرج های مهمتر داشتیم.
۳۱ خرداد ۱۴۰۳روزی ده تا مسجد ساختی
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۳اگر داشتم روزی ده تا مسجد میساختم ولی فعلا در نامه اعمالم کمک به ساخت مدرسه هست ولی مسجد متاسفانه خیر!
شما چی؟
شما که قضاوت کردی و تمسخر چی؟
اخ ببخشید یادم نبود که ساخت مدرسه وظیفه دولت هست ، اصلا اشتباه هست کمک در این راه!
ساخت مسجد هم که باز از نظر شما اشتباهه!
فقط باید در طول کل سال پول جمع کرد ، خمس و صدقه هم نداد تا آخر سال بریم ترکیه عشق و حال!!!
۳۱ خرداد ۱۴۰۳من پول ندارم خودمو سیر کنم به کی کمک کنم به اون گدایی که دو برابر من هر روز درامدشه؟
خودم پول ندارم ناهارمو بخورم هنوز تو خونه بابام زندگی میکنم هیچی از خودم ندارم کسی بهم زن نمیده همون گدای سر چهارراه در امدش خیلی بیشتر از منه
شما به ساخت مدرسه کمک کردی منم به مسجد محلمون کمک کردم (برای خرید کولر)
در ضمن شما ترکیه رفتی حال کنی؟ من تاحالا از ایران پامو نذاشتم بیرون…
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۳خیر ، من ترکیه نرفتم!
در ضمن ، کمک کردن فقط پولی نیست!
شما برو دانشگاه شهرتون ، بگو اردو جهادی ساخت مدرسه در منطقه محروم میرن ، شما رو هم ببرند!
پول هم نمیخواد ، میری رایگان کار میکنی!
پس کمک کردن به دارایی نیست ، به دل هست.
البته شما اول یاد بگیر تهمت نزنید.
Taha shahbeiki
۳۱ خرداد ۱۴۰۳فکر کردی اینجا فقط تو مسلمونی ؟؟
۳۰ خرداد ۱۴۰۳آقام میخواست بخره قسمت نشد…
۱۰ میلیون فقط کم داشت
الانم دیگه قدیمی شده ارزش نداره
گاس فرینگ
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ولی نسل w210 خیلی مافیایی تر از w211ه
abbas
۳۰ خرداد ۱۴۰۳دقیقا نقطه و قله اوج مرسدس بنز تو همون سال ها بوده تو تمام کلاس ها عالی ترین هم اژ لحاظ طراحی هم هندلینگ و قوای حرکتی …
FY
۳۰ خرداد ۱۴۰۳دقیقا .....بنز دیگه نتونست مثل اون موقع باشه😔
genius
۳۰ خرداد ۱۴۰۳با لفظ دهه مخالفم چون شتاب تغییرات متاسفانه منفی در ایران ما نهایتا بهمون اجازه میده هر 5سال رو یک مقطع زمانی مهم منظور کنیم فلذا نمیگم دهه 80 (1380الی1390) بلکه باید بگم از 1387 لغایت 1392 سالهای طلایی صنعت مونتاژکاری خودرو پس از انفجار نور بوده که تقریبا محاله تا همین رویه فعلی بر سر کار باشه دیگه تکرار بشه!!
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳یه
ماکسیما ۸۴ اتومات
بنز E مدل ۸۵
و مزدا ۳ مدل ۸۶
معذرت!!
پویا
۳۰ خرداد ۱۴۰۳اونا صدق سری نتایج دولت خاتمی روابطش با دنیا بود
تو باید بری به نتایج معجزه هزاره سوم بنازی
abbas
۳۰ خرداد ۱۴۰۳همون زمان خاتمی هر چی کارخونه دار و تولید کننده بدبخت شد
نمونه اش پدر بنده با سیاست های اشتباه ایشون ک بخاک سیاه نشست
خدا ازش نگذره
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳زمان رفسنجانی اوضاع شوروی بد شده بود ، قرارداد انتقال تکنولوژی با شوروی با کمترین قیمت در یک صنعتی نوشته شد ، امضا قرارداد ماند برای خاتمی ولی ایشون نکرد!
هنوز ما به اون تکنولوژی پیشرفته بصورت ۱۰۰ درصد نرسیدیم !!
یا تقصیر آقای خاتمی بوده یا رییس وقت یکی از ارگان های ارتش .
علی جردن
۳۰ خرداد ۱۴۰۳شورولت نوا کادیلاک سویل هم بهترین مونتاژی های بازار ایران بودند و لایق حضور در بالای جدول بودند
۳۰ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Cars-10-8.jpg
دماغ رو 😂😂
جلو پنجره رو 😂😂😂
۳۰ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Cars-9-8.jpg
قشنگترین نسل النترا از نظر من این بود
که از نسل الانش هم قشنگ تره
هیوندای محصولات جدیدش خیلیاشون دیگه قشنگ نیستن
راستگو
۳۰ خرداد ۱۴۰۳این شرکتا همه به خاطر تحریم رفتن
اما جناب زاکانی و جلیلی تو مناظره میگفتن تحریم مشکل خاصی ایجاد نکرده
حالا به اینا کاری ندارم
پس ینی دنای توربوی اس پرومکس .بیسار
کاملا هم ارزش و هم قیمت هس با یه کرولا یا النترا2010تا2015؟
JaMsHiD-R1988
۳۰ خرداد ۱۴۰۳اینا همشون دنبال چپاول هستن
از پزشکیان شاید یه رئیس جمهور نسبتا خوب در بیاد شاید از بدبختیامون کم کنه
البته چه فایده … تهش بعد هشت سال یه نفر دیگه میاد هر چی دوخته بود رو پنبه میکنه میره
توی یه سیکل باطل گیر افتادیم . ترامپ و اوباما هم بیان هیچ کاری نمیشه برای ایران کرد . پشت پرده خیلی قوی تر از این حرفاست
گاس فرینگ
۳۰ خرداد ۱۴۰۳هیوندای آوانته ماشینیه که اگه کشور یک بازار خودرویی عادی داشت الان در حال اسقاط شدن برای تبدیل به مدل ۲۰۲۴ النترا میبود ولی در به قول یک بنده خدایی جزیره ایران توی اون رنج قیمت اگه در یک شهر بزرگ هستین یا مثل ما شهرتون از یه شهر بزرگ فاصله نسبتا کمی داره خریدش کاملا توجیه پذیره در قیاس با امثال دنا پلاس و تارا
موضوع جالب که بین اکثر کره ای ها مشترکه ضعف در ترمزه!
از سیلو و آوانته تا اپیروس و سانتافه ۳۵۰۰
datsun
۳۰ خرداد ۱۴۰۳پاترول رونیز پیکاپ مورانو تیانا قشقایی سری هفتاد الوند کروز قبلترش جیپ کادیلاک شورلت بیوک ….. چی شد که به این وضع افتادیم از بهترین برندهای دنیا اومدم رو درجه چندم چین،
محمد
۳۰ خرداد ۱۴۰۳من سال 2015 کارمند دولتی بودم و یک شرکت خصوصی هم کار پارت تایم داشتم بعد با کمی پس انداز و وام یک دستگاه ام جی 6 مدل 2015 به قیمت حدود 120 خریدم همون موقع مزدا 110 تومن و النترا و سراتو وارداتی همین حدود بود تازه سراتو سایپا حدود 90 تومن بود واقعن اون سالها قشر متوسط میتونست خودرو خوب سوار شه ولی الان دیگه آرزو شده
amirmohammadja79
۳۰ خرداد ۱۴۰۳از زمان احمدی نژاد گویینگ د مون
JaMsHiD-R1988
۳۰ خرداد ۱۴۰۳اینا همش سنده ها☠️
۳۰ خرداد ۱۴۰۳برای همین نذاشتن دوباره بیاد😂😂😂
mmdgholi
۳۰ خرداد ۱۴۰۳کادیلاک بیوک و نوا و اهو و شهباز و جیپ لایق وجود در اینجا بودن
همایون
۳۰ خرداد ۱۴۰۳وقتی شما پارس خودرو رو از سایپا خدا میدونی خیلی بی سواد و کم دانش هستی که کرمان خودرو و خودروسازی راین رو یکی میدونی
Cmahdi
۵ تیر ۱۴۰۳حالا کار به کلیت حرفت ندارم ها چای پارس خودرو یزمان کادیلاک تولید میکرده برادر مالکیت لزوما کیفیت رو نمیرسونه
NISSAN
۳۰ خرداد ۱۴۰۳هیچ وقت ماکسیما رو یادم نمیره خیلی خاص بود….
زیزیگولو
۳۰ خرداد ۱۴۰۳بعد از انقلاب تنها ماشینای بدردبخوری که تو ایران مونتاژ شدن بنز Eکلاس و ژاپنیا بودن
.
۳۰ خرداد ۱۴۰۳الان همین ها هم تولید نمیشن.
بجاش چینی های اکسل در رو مونتاژ میشن.
کوروش
۳۰ خرداد ۱۴۰۳از معدود کشورهای دنیا هستیم که تصویر گذشتمون شده رویای آینده!
JaMsHiD-R1988
۳۰ خرداد ۱۴۰۳معدود❌
تنها✔️
۳۰ خرداد ۱۴۰۳تنها×
اندک✓
۳۱ خرداد ۱۴۰۳اندک ×
انگشت شمار✓
کاوه آهنگر
۳۰ خرداد ۱۴۰۳سلام ، خدا قوت .
من فکر کنم اسم ما رو باید بزاری اصحاب کهف .! چرا : چون یه زمانی نه خیلی دور قیمت پراید : ۷,۵ م . پژو : ۴۰۵ ۱۱,۳ م . سمند ۱۰،۳ م و……
سوناتاNf : چهل م ، آزرا : ۵۱ م ، سانتافه: ۵۶ م
وراکروز : ۶۳ م
تویوتا کرولا : ۲۵ م . کمری : ۳۷ الی ۴۰ م .
پرادو بسه به مدلش از ۶۰ الی ۷۵ .
لندکروز بسه به مدلش از ۷۰م الی ۹۰ بود .
سراتو : ۲۱ م اپتیما ۴ م ، اپیروس ، موهاوی
انواع بنز ، بی ام و ، پورشه صفر تو ایران داشتیم .هوندا ایرانی میخریدی ۲۰۰ هزار تومن .
چه دوران خوبی بود . یادش بخیر .
یاد باد آن روزگاران ، یاد باد ……
حسین باهر
۳۱ خرداد ۱۴۰۳درود و سلام به همه دوستان عزیز و بالاخص آقا کاوه گل واقعاً حرف دل ما رو زدی خداییش یادش بخیر اون موقع هرکسی با توجه به سطح درآمدش می تونست ماشین داشته باشه بعد جالب اینجاست من نمی دونم چرا یه عده به متن به حق آقا کاوه نظر منفی دادن یا اینا ایرانی نیستن و برای ایران و ایرانی جایگاه و ارزش قائل نمی شن و دوست دارن مردم ایران همیشه تو همون پرایدو ، تیبا ، ساینا ، اطلس
و…..بمونن . نه عزیز من کاوه جان درست میگه حق مردم ایران بنز ، بی ام و ، پورشه ، تویوتا و در آخرش کیا و هیوندا ست . بابا یه ذره سطح توقعتون رو ببرید بالا اهل انصاف باشید .
حسن صباح
۳۱ خرداد ۱۴۰۳سلام و احترام
پیرو متون به جا و به حق آقایان آهنگر و باهر . بله دوستان یه زمانی نه خیلی دور شورولت کوروت ، دوج چارجر ، کادیلاک اسکالید ، جی ام سی ، شورولت تاهو ، دوج دورانگو ، فراری ، لامبورگینی ، پورشه پانامرا ، پورشه کاین ، پورشه ماکان ، پورشه باکستر ، انواع مدل های : بنز ، بی ام و ، آئودی ، فولکس ، ولوو ( سواری ) ، تویوتا ، هیوندا ، کیا و رنو و پژویی که در مقابل برندهای ذکر شده حرفی برا گفتن ندارن رو به تاریخ روز جهان و اون موقع تو ایران می دیدیم . بخدا لیاقت مردم ایران پژو ۴۰۵ چهل سال پیش اروپا و سمند ، پرشیا ، پراید ، تیبا ، کوییک و….. نیست ، به والله نیست . تازه جالب اینجاست که باید کلی پول بخوابونی تا تو قرعه کشی اسمت در بیاد .
التماس تفکر ……
مجید
۳۰ خرداد ۱۴۰۳مزدا ۳۲۳,تیپ ۵ اضافه کنید
اف ۱۴
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ماشین های ایران همشون مونتاژ هستند! از پراید تا ساینا و کوییک و … ایران خودرو و سایپا یدونه پیچ هم نمیتونند بسازند چه برسه به ماشین! ماشینی که هر تکه اش از یه جا میاد (خارج از کشور و سفارش به قطعه سازان خارجی) کجاش تولید محسوب میشه؟ هنوز که هنوزه ای سی یو پراید از خارج میاد خدا خیرتون بده. لنت ترمز از خارج وارد میشه و اینجا بسته بندی میشه. این چه تولیدیه؟
امپراتوری خورشید
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ماکسیما حکم لکسوس LX570 الان رو داشت نهایت ابهت . البته هنوزم محبوب مونده بعد از دو دهه
۳۱ خرداد ۱۴۰۳یعنی اونموقع یارو اگه زمینهای بابابزرگشو میفروخت ماشین میخرید ماشینش هنوز هم ابهت داشت و هنوزم ماشین خوب سوار میشد
Moh.86
۳۰ خرداد ۱۴۰۳پژو ۲۰۰۸ هم به نظرم میتونست توی لیست باشه
۳۰ خرداد ۱۴۰۳اون حتی سانروف هم نداشت و لو آپشن ترین حالت خودش بود
همچنین نسل قبلیش هم بود…
امیر
۳۰ خرداد ۱۴۰۳نظر شخصی من اینکه عیب این مقاله نبود زانتیا و پژو 2008 یا آزرا و سوناتا بود💔👌🏻
گاس فرینگ
۳۰ خرداد ۱۴۰۳آزرا و سوناتا؟
تنها سوناتایی که توی ایران تولید شد پارس داشبورد سوناتایی بود
معلم
۳۰ خرداد ۱۴۰۳من۴۵ سالمه، آرزویم اینه یک روزی فقط یک ماکسیما سوار بشم
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۳اگر میتونید در اوقات فراغت تون مطالعه کنید و کم کم تبدیل به معلم کنکور بشید .
دوتا کتاب تست هم بنویسید اینقدر معروف میشید که ماکسیما رو دیگه ماشین حساب نمیکنید!
۳۱ خرداد ۱۴۰۳چی ربطی داره😐
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۳چون اسم پروفایل تان معلم هست گفتم
۳۱ خرداد ۱۴۰۳فدای سرت
منم سوار نشدم گرون ترین ماشینی که سوار شدم هایما 7x بود
علیرضا
۳۱ خرداد ۱۴۰۳واقعا توی این لیست حقش نبود که زانتیارو هم جای بدید؟!!!
samane
۳۱ خرداد ۱۴۰۳این ماشینها هنوز هم خاص هستند یادشون بخیر ایران داره به ناکجا آباد میره
جای کیا ریو در این لیست خالیه
کم خرج و کم مصرف و پر شتاب و…
نیما
۳۱ خرداد ۱۴۰۳این ماشینا طلای ۲۴ عیار هستن اما جای ریو خالی بود
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ریو ارزون و عالی بود..
i lowe japan
۳۱ خرداد ۱۴۰۳به نظر من بن همه این هابنزو ماکسیما وومزدا ازهمه بهترن
Milad
۳۱ خرداد ۱۴۰۳پس پژو 407، سیتروئن C5 ، پاترول، رونیز،. پیکاب، سرانزا چرا نیست تو لیست
راستی زانتیا
محمدمهدی کریمی سلیمی
۳۱ خرداد ۱۴۰۳با احترام، دو ماشین اولی وارد شدن نه مونتاژ.
زانتیا ماشین خاصی نبود، یه ماشین عادی و پراستهلاک.
فکر کنم نویسنده نمی خواسته اسمی از چینی ها باشه؛ رونیز و پیکاپ و سرانزا هر سه چینی بودن با نام نیسان.
پاترول خیلی پرمصرف بود، حتی برای زمان خودش، ولی درست میگید جاش خالی
آشنا
۲ تیر ۱۴۰۳زاننیا ماشین خاصی نبود ؟؟؟؟ دوست عزیز من یخ زانتیا ۸۲ دارم هنوزم که هنوزه یه چرخش می ارزه به صدتا از این لگن های چینی … نهایت راحتی و نرمی، شتاب و سرعت عالی فوق العاده، مصرف کم ور حد پراید، رخ و قیافه اصیل و باکلاس، کابین بزرگ و جادار و قابل تبدیل به استیشن (با خوابوندن صندلیای عقب که فضایی بزرگتر از پرایدوانت بهت میده) ، قابلیت دور زدن در پیج های تند که خیلی از ماشینا چپ میکنن، قابلیت حرکت با ۳ چرخ که تقریبا هیچ ماشینی این قابلیت را نداره، توانای عبور از گودال و جوب هایی که پل ندارند و ...