با نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروشترین وانتهای بازار کشورمان طی سال گذشته را مشخص خواهیم کرد.
بازار وانتها در کشورمان سالها است که تحت سلطهٔ چند مدل محدود قرار دارد. این خودروها که عمدتاً از وانتهای بسیار قدیمی هستند، با کمترین کیفیت و امکانات وظیفهٔ حملونقل بارهای سبک را بر عهده دارند و خریداران ایرانی هم چارهای جز انتخاب آنها ندارند. البته طی چند سال اخیر وانتهای چینی زیادی به بازار کشورمان عرضه شدهاند اما این پیکاپها به دلیل قیمت بالا، فروش جندانی ندارند و عمدهٔ فروش پیکاپها متعلق به مدلهای زیر یک میلیارد تومان است. هرچند در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمیشود اما از روی آمار تولید میتوان پرفروشترین خودروها را پیدا کرد. در سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۱۶۶,۳۰۳ دستگاه وانت در کشورمان توسط خودروسازان مختلف تولید شده که افزایشی ۳۲ درصدی نسبت به تولید ۱۲۵,۶۳۳ دستگاهی سال ۱۴۰۱ داشته است. در ادامه با پرفروشترین وانتهای بازار ایران در سال ۱۴۰۲ آشنا خواهیم شد.
همچنین بخوانید:
نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروشترین خودروهای ایران کدامند؟
پرفروشترین شاسیبلندهای بازار ایران در سال ۱۴۰۲
پرفروشترین پیکاپهای بازار آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۴
۷-فوتون G7 بنزینی
تولید: ۲,۳۳۴ دستگاه
ایرانخودرو دیزل سالها است که پیکاپهای شرکت چینی فوتون را مونتاژ میکند. در پاییز سال ۱۴۰۱ درحالیکه هشت سال از حضور پیکاپهای فوتون در بازار کشورمان میگذشت، این شرکت نسل جدید پیکاپ فوتون را با نام G7 و پیشرانهٔ بنزینی معرفی کرد. فوتون G7 با قیمت کارخانهای دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، یکی از گرانترین وانتهای بازار ایران محسوب میشود ولی بااینوجود، سال گذشته ۲,۳۳۴ دستگاه از آن تولید شده که افزایش ۳۲۵ درصدی را نسبت به ۵۴۹ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان میدهد. ایرانخودرو دیزل در کنار این، نسخهٔ فیسلیفت نسل قبلی پیکاپ فوتون را هم با پیشرانهٔ دیزلی تولید میکرد اما سال گذشته از این مدل تنها ۸۰۴ دستگاه ساخته شده و تولید آن متوقف شده است.
۶-مکث کلوت
تولید: ۳,۹۷۰ دستگاه
شرکت ماموت خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، تصمیم گرفت در حوزهٔ مونتاژ خودرو فعالیت خود را ادامه دهد و بدین منظور شرکتی بنام مکث موتور را تأسیس کرد. اولین خودروی مونتاژی این شرکت، پیکاپ چینی دایون V5 بود که مکث موتور در بازار ایران نام کلوت را برای آن انتخاب کرد. تولید این پیکاپ در سال ۱۴۰۰ با گیربکس دستی آغاز شد و از اواسط سال ۱۴۰۱ مکث موتور نسخهٔ اتوماتیک را هم به خط تولید خود اضافه کرد. در سال ۱۴۰۲، عمدهٔ تولید کلوت از نوع اتوماتیک با ۳,۳۹۲ دستگاه بوده که افزایش ۷۰۸ درصدی نسبت به سال قبل داشته درحالیکه تولید نسخهٔ دستی با ۵۸ درصد کاهش به تنها ۵۷۸ دستگاه رسیده است.
۵-کیامسی T8
تولید: ۱۱,۶۴۷ دستگاه
کرمان موتور که در طول دوران فعالیت خود سابقهٔ تولید پیکاپ را نداشت، در سال ۱۳۹۹ جک T8 را بهعنوان اولین پیکاپ خود روی خط تولید برد. البته برای دور زدن تحریمها، برای این پیکاپ در بازار ایران برند کیامسی در نظر گرفته شد. T8 هرچند اولین تجربهٔ کرمان موتور در مونتاژ و عرضهٔ پیکاپ بود اما با استقبال مناسبی مواجه شد و خیلی زود جای خود را در بازار کشورمان باز کرد تا جایی که T8 در سال ۱۴۰۲ با تولید ۱۱,۶۴۷ دستگاه که ۲۷ درصد نسبت به ۹,۱۸۸ دستگاه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته، پرفروشترین وانت چینی بازار ایران بوده است. در بهمن گذشته نیز کرمان موتور در نمایشگاه تهران پیکاپ جدید T9 را معرفی کرد که در اصل فیسلیفتی روی T8 محسوب میشود.
۴-بهمن کارا
تولید: ۱۵,۱۰۶ دستگاه
کارا یکی از قدیمیترین وانتهای در حال تولید کشورمان بود. این خودرو در اصل نسل سوم وانتهای سری B مزدا است که تولید آن در سال ۱۳۶۳ در کشورمان آغاز شد. تولید این وانت برای چندین دهه بدون تغییر خاصی ادامه یافت و در اوایل دههٔ ۹۰ زمانی که پیشرانهاش تغییر کرد به کارا تغییر نام داد. سرانجام در اواخر سال ۱۴۰۲ گروه بهمن به تولید این وانت فرتوت پایان داد. بااینحال، سال گذشته از نسخهٔ دو کابین کارا ۶,۰۸۷ دستگاه و از نسخهٔ تک کابین ۹,۰۱۹ دستگاه تولید شد که به ترتیب ۸ درصد و ۱۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. گروه بهمن در حالی از جایگزینی کارا با وانت کاپرا خبر داد که از این وانت چینی در سال ۱۴۰۲ تنها ۱,۱۳۰ دستگاه تولید شده است.
۳-آریسان ۲
تولید: ۲۰,۶۰۸ دستگاه
ایرانخودرو در سال ۱۳۹۴ تولید وانت جدید آریسان را بهعنوان جایگزین وانت پیکان آغاز کرد. این وانت اما که از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور پیکان استفاده میکرد و دیفرانسیل عقب بود، از مشکلات مختلفی رنج میبرد و به همین دلیل تولید آن در سال ۱۳۹۹ خاتمه یافت تا اینکه در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۱، ایرانخودرو نسخهٔ جدید این وانت را با نام آریسان ۲ به بازار فرستاد. مهمترین تغییر این مدل، تجهیز به پیشرانهٔ XU7P پژو و تغییر انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو است. به نظر میرسد خریداران از این تغییر استقبال کردهاند زیرا تولید آریسان ۲ در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۶۷ درصدی به ۲۰,۶۰۸ دستگاه رسیده تا سومین وانت پرفروش بازار کشورمان لقب گیرد.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع وانت
۲-وانت نیسان
تولید: ۴۸,۱۶۵ دستگاه
وانت باستانی نیسان جونیور همچنان در کشورمان محبوب و پرفروش است. تولید انواع این خودرو در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۸.۲ درصدی به ۴۸,۱۶۵ دستگاه رسیده که از این تعداد، سهم نسخهٔ دوگانهسوز ۲۲,۴۱۹ دستگاه و نسخهٔ بنزینی ۲۵,۱۷۸ دستگاه بوده اما تولید نسخهٔ دیزلی با ۸۴ درصد کاهش به تنها ۵۶۷ دستگاه رسیده است. این در حالی است که از پادرا بهعنوان نسخهٔ جدید وانت نیسان تنها ۱,۸۰۲ دستگاه تولید شده است. این نشان میدهد که خریداران همچنان همان وانت قدیمی را ترجیح میدهند. از نسخهٔ دو کابین پادرا یعنی کارون هم در سال ۱۴۰۲ تنها ۱۲۳ دستگاه تولید شده است تا پروژهٔ وانتهای جدید زامیاد به شکست کامل تبدیل شود.
۱-سایپا ۱۵۱
تولید: ۵۹,۹۸۸ دستگاه
هرچند تولید پراید سواری سالها است که خاتمه پیدا کرده اما نسخهٔ وانت آن همچنان در حال تولید بوده و کماکان خریدار دارد تا جایی که سایپا ۱۵۱ در سال ۱۴۰۲ با اختلاف زیادی نسبت به رقیب اصلی خود یعنی آریسان ۲، پرفروشترین وانت ایران بوده است. البته با توجه به اینکه ۱۵۱ با قیمت ۳۱۵ میلیون تومانی، ارزانترین وانت و بهطورکلی، ارزانترین خودروی بازار کشورمان محسوب میشود، این موضوع خیلی تعجبی ندارد. تولید این وانت کوچک در سال ۱۴۰۲ با افزایشی ۳۷ درصدی، از ۴۳,۸۰۰ دستگاه سال ۱۴۰۱ به نزدیک ۶۰ هزار دستگاه رسیده است.
hosen
۱۱ مرداد ۱۴۰۳۳ تای اول با اختلاف آشغال ترین ساخته دست بشرن😂😂😂
۱۱ مرداد ۱۴۰۳یه چیز جالب بهتون بگم
از کی ام سی پارسال فقط ۱۱ هزار تولید شده ولی گروه کی ام سی سواران تلگرام ۲۰ هزار تا عضو داره
MahanGF
۱۲ مرداد ۱۴۰۳فوتون به قدری آشغاله که تعجب میمونی. داشبورد خشک بی کیفیت فضای عقب کم اصلا ماشینو انگار با نوار چسب سر هم کردن. kmc هم تحفه ای نیست ولی خیلی بهتره فوتونه. کلوتم که صحبت نکنم بهتره….
هراکلیوس
۱۳ مرداد ۱۴۰۳هیچ وفت یادون نمیره ما انتخابونم تو زندگی تو این 45سال بین خوب خوبتر نبوده همیشه بین بد بدت بوده دقیقا عین انتخاب ماشینامون
Chromstone3
۱۱ مرداد ۱۴۰۳هم اکنون شاهد مجموعه ای از زباله ترین وانت های موجود در جهان در کشوری با ادعاهای سر به فلک کشیده هستید …
معلوم نیست که نجات پیدا خواهیم کرد یا نه ...
امیرحسین
۱۱ مرداد ۱۴۰۳من که پراید وانت دوست دارم
Amir khan zadeh
۱۱ مرداد ۱۴۰۳آفرین
froG-driVer
۱۱ مرداد ۱۴۰۳وانت اقتصادی و ارزون قیمت و همه بخر و معمولی اونا:آماروک و ماوریک
وانت لاکچری و گرونقیمت و میلیاردی و افراد کمی بخر و باحال ما:فوتون و کی ام سی و مکث و آمیکو و آشغالای دیگه
🤦🏻🤦🏻🤦🏻
car lover
۱۱ مرداد ۱۴۰۳دوج رم و رپتور و تاندرا و نیسان تایتان باید پیش اینا لنگ بندازن
همشون شاهکار های دست بشرن مخصوصا پراید که طراحی بی نظیرش رو مدیون دمپایی هست
واقعا عالین
۱۱ مرداد ۱۴۰۳یه جوری میگین انگار ایران وانت خوب داره که پرفروشه
محمد
۱۱ مرداد ۱۴۰۳سایپا با اختلاف خیلی زیاد بازار رو قبضه کرده.
حسن
۱۲ مرداد ۱۴۰۳اگه بخوایم مقایسه کنیم
سایپا 151 همون فورد رپتوره
نیسان ابی همون رم تیرکس 3500
اریسان 2 شورولت سیلورادو
چقد ملت ناشکری داریم
ما صاحب تیکنولوجی ببخشید نخودچی برتر و امنیت زمینی برتر هستیم هوا قبول نیست انقد مگس و پشه و پرنده تو هوا هست ادم نمیدونه کدوما بگیره
علی Shelby
۱۲ مرداد ۱۴۰۳دوباره پراید خود نمایی کرد
ناشناس
۱۲ مرداد ۱۴۰۳هم فاله هم تماشا!هم اینکه یه تکونی طراحان سایپابه خودشون بدهندیه وقت زخم بسترنگیرندیادبگیرندازدو ۲تاکشوهای دورواطراف ایران مثل هندوستان یاترکیه!!
منظورم اینه این بدن وجسمی که می خواد۲۰یا۳۰یا۴۰ سال دیگه بعدازاین همه دست کجی،تقلب ودزدی زیر گل وخاک بپوسه!بعدازاینهمه بی عرضه گی!لااقل بیان یه تکونی به خودشون بدهندمثلایه شاسی نرده بانی زیرهمین پرفروشترین وانت بازارایران یعنی پراید۱۵۱ بگذارندوقراردهندتا«ترک مویی»درپشت کمک فنرهای چرخهای جلومتصل به بدنه وشاسی ماشین ایجادنشه برای کروکورهاوافلیج های عالم هم این کار دیگه خیلی کارآموزان شاق وسختی نیست،یادمی گیریدتجربه می کنیدواین حرکت روزدن بدنیست به خدا!بی عرضه ها!
کنجکاو
۱۲ مرداد ۱۴۰۳شرکت سایپا،لااقل توان وعلم فناوری نصب«رولرلید»در قسمت«محفظه بار»وانت سایپا۱۵۱رونداره واقعا!!!؟بعد این شش هفت سالی که سواری پرایدرابه وانت تبدیل تبدیل کرده!
حالا«رولرلیدبرقی»هم توان ساختنش روندارندلااقل یک «رولرلیدآلمنیومی»کرکره ای یاکشویی دستی درقسمت «لبه اطاق بار»بیان نصب کنندتابگیم خودروسازی ایران وشرکت سایپایه مقدارکمی پیشرفت کرد!!!
حسین
۱۲ مرداد ۱۴۰۳بسه خداییش
شما نشستید توی فضای مجازی
کلیت مردم ناچار هستند
شما یک وسیله بهتر تو کشور ما با این سیاست هاش و اقتصادش نام ببر
۲ تا راه هست
یا موندن و ساختن با این موضوعات
یا پیش بردن مقطع درسی و دانشگاهی و مهاجرت به کشور های دیگر
حسین
۱۲ مرداد ۱۴۰۳البته تمام حرف های شما رو کاملا قبول دارم
کنجکاو
۱۲ مرداد ۱۴۰۳پرایدوانت به خاطراین که انتقال نیروبه چرخ های جلو هست ودوم اینکه فاقدشاسی نرده بانی مستقل ازبدنه هست،اگرمابین۳۰۰سیصدتا۵۰۰پانصدکیلوگرم بارحمل کنه قسمت عقبش سنگینتروبا زمین فشرده میشه امااز آنطرف جلوی پوزماشین میادبالا!چرخ های جلوماشین دیگه باآسفالت وجاده وزمین درگیرنیست برای همینه که یک وانت بایدانتقال نیروبه چرخهای عقب باشه تا فشاربارروی همون چرخهای عقب که دیفرانسیل عقب هست باشه!اینجاپرایدبرعکسه انتقال نیروازطریق چرخ های جلوی ماشین هست که معنای نداشتن کنترل ویا اخیارفرمان درمواقع حساس وانتقال وزن محموله باربا وزن بین۳۰۰سیصدتا۵۰۰پانصدکیلوگرم بارهست!
خوبی پرایدوانت هم بگم:کم مصرف ترازنیسان خشک «خوره بنزین!»هست که عامل دیسک کمراکثررانندگان همین نیسان آبی هست که تنهاهنروانت نیسان اینه که فقط توجاده های ایران صدای زشت«هاااااااااااررررره وگوشخراش»بده
Arash
۱۲ مرداد ۱۴۰۳خداوند نیامرزد و رحمت نکند افرادی را که سبب شدند از سوارشدن بر وانتهای بلیزر و جی ام سی برسیم به وانت پراید و زامیاد.
ناشناس
۱۲ مرداد ۱۴۰۳کس نخاردپشت من جزناخن انگشت من!البته این ضرب المثل مخصوص کسانی هست که مثل ماایرانی جماعت تااین حد مصرف گراوجماعت حراف«لب ودهان»نباشه ازطرفی هم لعنت برهمون کسی که سنگ بنای مصرف گرایی راازهمون روزاول درایران گذاشت به جای تولید خودرو،ماشین هیلمن واردکردو به اسم پیکان مونتاژکردهمون کسی که میگفت ایرانی جماعت نبایدهیچ فعالیت بنایی وکارساختمان سازی یاراهسازی وکارکشاورزی کنه چون چاه نفت داره!وبعد کلیدورودمهاجران اتباع رابه ایران زدوشروع کردبعدهم نتیجه کاراین شدالان نسلی دست سفید،تن پروروتنبل با۱۰۰کیلو اضافه وزن که حتی توقع دارندزیرپاشون رایه کس دیگه مثلاازافغانستان بیادوجارووتمیزکنه دلخوش هستندکه طرح تحقیقاتی دانشگاه های دنیاروکپی برداری می کنندوبه اسم خودشون وازاستادشون نمره بگیرندوبگویندکه مثلاسوادداریم بعدولگردی دردنیاکنندبه اسم«فرارمغزها!»آنقدرهم به خودشون تلقین کردندکه باورشان شده«فرارمغز»هستند!
کنجکاو
۱۲ مرداد ۱۴۰۳شرکت سایپا،لااقل توان وعلم فناوری نصب«رولرلید»در قسمت«محفظه بار»وانت سایپا۱۵۱رونداره واقعا!!!؟بعد این شش هفت سالی که سواری پرایدرابه وانت تبدیل تبدیل کرده!
حالا«رولرلیدبرقی»هم توان ساختنش روندارندلااقل یک «رولرلیدآلمنیومی»کرکره ای یاکشویی دستی درقسمت «لبه اطاق بار»بیان نصب کنندتابگیم خودروسازی ایران وشرکت سایپایه ذره ویه مقدارکمی پیشرفت کرد
شهروند ایرانی
۱۲ مرداد ۱۴۰۳تجربه خرید وانت اریسان و پراید دارم اول سایپا با لاینر فروختن بدون لاینر و دستگاه پخش حتی یه طرف شل گیر نداشت تحویل دادن و آخرشم خسارتی هم ندادن چون مملکت هر کی به هرکی در مورد فنی پراید همون اول قسمت چراغ صدا میداد که همون روز تحویل داخل نمایندگی درست کردن سرعتش خوب بود مصرفشم کم بود اما مثل یه پر بودی وقتی سرعت بالا میبود واس داخل شهر بار سبک خوب مخصوصا نجار یا کلید ساز یا مثل اینها خوب اما وانت اریسان ۲ ماشین سنگین احساس میشه خوبی که داره دوگانه سوز دستگاه پخش فابریک داره داشبوردش خیلی بهتر پراید موتورش به نسبت پراید خب خیلی قوی تر اما هشت سوپاپ اونم که کالیبره یورو ۵ گذاشتن خفه کار میکنه ولی فرمونش نرم سایز چرخ ها بزرگ ۱۵ ولی نکته شل گیر نمدی گذاشتن زیرش ایکاش موتور tu5 p روش میبود و تک سوز میشد و بدنه شاسی تندر میداشت کلا پول داشتید بهتر کاپرا ۲ بخرید یا کراس اوور شاسی بلند فقط برای بار بری نه سواری
boost10
۱۳ مرداد ۱۴۰۳سه تای اول = دمپایی
ناشناس
۲۱ مرداد ۱۴۰۳لااقل برای دلخوشی هم که شده یه پنجره جلورادیاتور کروم براق وچراغ های جدیدتر،پراید۱۵۱راشبیه به وانت تویوتامدل۱۹۹۳کنندودرنظرگرفتن ورق بدنه وانت پراید به ضخامت۲دومیلیمتربرای سرتاسرخودروی وانت۱۵۱و این تنوع پله روزرسانی کارخیلی سختی درتنوع وتغییر چهره برای دلخوشی خریداران این وانت پرایدنیست!
ناشناس
۲۱ مرداد ۱۴۰۳توعالم واقعیت که نمیتوانیم مثلاتویوتاسوارشیم،لااقل توعالم خیالات بااین تغییرظاهری وانت۱۵۱خیالپردازی کنیم که مثلاوانت تویوتاسوارشدیم!!!مثلاً!
ناشناس
۲۱ مرداد ۱۴۰۳لااقل برای دلخوشی هم که شده یه پنجره جلورادیاتور کروم براق وچراغ های جدیدتر،پراید۱۵۱راشبیه به وانت تویوتامدل۱۹۹۳کنندودرنظرگرفتن ورق بدنه وانت پراید به ضخامت۲دومیلیمتربرای سرتاسرخودروی وانت۱۵۱و این تنوع به روزرسانی درنمای ظاهری کارخیلی سختی درتنوع وتغییرچهره برای دلخوشی خریداران این وانت پرایدنیست!