چشم اندازهفته نامه

پرفروش‌ترین وانت‌های بازار ایران در سال 1402

با نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروش‌ترین وانت‌های بازار کشورمان طی سال گذشته را مشخص خواهیم کرد.

بازار وانت‌ها در کشورمان سال‌ها است که تحت سلطهٔ چند مدل محدود قرار دارد. این خودروها که عمدتاً از وانت‌های بسیار قدیمی هستند، با کمترین کیفیت و امکانات وظیفهٔ حمل‌ونقل بارهای سبک را بر عهده دارند و خریداران ایرانی هم چاره‌ای جز انتخاب آن‌ها ندارند. البته طی چند سال اخیر وانت‌های چینی زیادی به بازار کشورمان عرضه شده‌اند اما این پیکاپ‌ها به دلیل قیمت بالا، فروش جندانی ندارند و عمدهٔ فروش پیکاپ‌ها متعلق به مدل‌های زیر یک میلیارد تومان است. هرچند در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمی‌شود اما از روی آمار تولید می‌توان پرفروش‌ترین خودروها را پیدا کرد. در سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۱۶۶,۳۰۳ دستگاه وانت در کشورمان توسط خودروسازان مختلف تولید شده که افزایشی ۳۲ درصدی نسبت به تولید ۱۲۵,۶۳۳ دستگاهی سال ۱۴۰۱ داشته است. در ادامه با پرفروش‌ترین وانت‌های بازار ایران در سال ۱۴۰۲ آشنا خواهیم شد.

همچنین بخوانید:

نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروش‌ترین خودروهای ایران کدامند؟

پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران در سال ۱۴۰۲

پرفروش‌ترین پیکاپ‌های بازار آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۴

۷-فوتون G7 بنزینی

تولید: ۲,۳۳۴ دستگاه

ایران‌خودرو دیزل سال‌ها است که پیکاپ‌های شرکت چینی فوتون را مونتاژ می‌کند. در پاییز سال ۱۴۰۱ درحالی‌که هشت سال از حضور پیکاپ‌های فوتون در بازار کشورمان می‌گذشت، این شرکت نسل جدید پیکاپ فوتون را با نام G7 و پیشرانهٔ بنزینی معرفی کرد. فوتون G7 با قیمت کارخانه‌ای دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، یکی از گران‌ترین وانت‌های بازار ایران محسوب می‌شود ولی بااین‌وجود، سال گذشته ۲,۳۳۴ دستگاه از آن تولید شده که افزایش ۳۲۵ درصدی را نسبت به ۵۴۹ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. ایران‌خودرو دیزل در کنار این، نسخهٔ فیس‌لیفت نسل قبلی پیکاپ فوتون را هم با پیشرانهٔ دیزلی تولید می‌کرد اما سال گذشته از این مدل تنها ۸۰۴ دستگاه ساخته شده و تولید آن متوقف شده است.

۶-مکث کلوت

تولید: ۳,۹۷۰ دستگاه

شرکت ماموت خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، تصمیم گرفت در حوزهٔ مونتاژ خودرو فعالیت خود را ادامه دهد و بدین منظور شرکتی بنام مکث موتور را تأسیس کرد. اولین خودروی مونتاژی این شرکت، پیکاپ چینی دایون V5 بود که مکث موتور در بازار ایران نام کلوت را برای آن انتخاب کرد. تولید این پیکاپ در سال ۱۴۰۰ با گیربکس دستی آغاز شد و از اواسط سال ۱۴۰۱ مکث موتور نسخهٔ اتوماتیک را هم به خط تولید خود اضافه کرد. در سال ۱۴۰۲، عمدهٔ تولید کلوت از نوع اتوماتیک با ۳,۳۹۲ دستگاه بوده که افزایش ۷۰۸ درصدی نسبت به سال قبل داشته درحالی‌که تولید نسخهٔ دستی با ۵۸ درصد کاهش به تنها ۵۷۸ دستگاه رسیده است.

۵-کی‌ام‌سی T8

تولید: ۱۱,۶۴۷ دستگاه

کرمان موتور که در طول دوران فعالیت خود سابقهٔ تولید پیکاپ را نداشت، در سال ۱۳۹۹ جک T8 را به‌عنوان اولین پیکاپ خود روی خط تولید برد. البته برای دور زدن تحریم‌ها، برای این پیکاپ در بازار ایران برند کی‌ام‌سی در نظر گرفته شد. T8 هرچند اولین تجربهٔ کرمان موتور در مونتاژ و عرضهٔ پیکاپ بود اما با استقبال مناسبی مواجه شد و خیلی زود جای خود را در بازار کشورمان باز کرد تا جایی که T8 در سال ۱۴۰۲ با تولید ۱۱,۶۴۷ دستگاه که ۲۷ درصد نسبت به ۹,۱۸۸ دستگاه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته، پرفروش‌ترین وانت چینی بازار ایران بوده است. در بهمن گذشته نیز کرمان موتور در نمایشگاه تهران پیکاپ جدید T9 را معرفی کرد که در اصل فیس‌لیفتی روی T8 محسوب می‌شود.

۴-بهمن کارا

تولید: ۱۵,۱۰۶ دستگاه

کارا یکی از قدیمی‌ترین وانت‌های در حال تولید کشورمان بود. این خودرو در اصل نسل سوم وانت‌های سری B مزدا است که تولید آن در سال ۱۳۶۳ در کشورمان آغاز شد. تولید این وانت برای چندین دهه بدون تغییر خاصی ادامه یافت و در اوایل دههٔ ۹۰ زمانی که پیشرانه‌اش تغییر کرد به کارا تغییر نام داد. سرانجام در اواخر سال ۱۴۰۲ گروه بهمن به تولید این وانت فرتوت پایان داد. بااین‌حال، سال گذشته از نسخهٔ دو کابین کارا ۶,۰۸۷ دستگاه و از نسخهٔ تک کابین ۹,۰۱۹ دستگاه تولید شد که به ترتیب ۸ درصد و ۱۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. گروه بهمن در حالی از جایگزینی کارا با وانت کاپرا خبر داد که از این وانت چینی در سال ۱۴۰۲ تنها ۱,۱۳۰ دستگاه تولید شده است.

۳-آریسان ۲

تولید: ۲۰,۶۰۸ دستگاه

ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۴ تولید وانت جدید آریسان را به‌عنوان جایگزین وانت پیکان آغاز کرد. این وانت اما که از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور پیکان استفاده می‌کرد و دیفرانسیل عقب بود، از مشکلات مختلفی رنج می‌برد و به همین دلیل تولید آن در سال ۱۳۹۹ خاتمه یافت تا اینکه در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۱، ایران‌خودرو نسخهٔ جدید این وانت را با نام آریسان ۲ به بازار فرستاد. مهم‌ترین تغییر این مدل، تجهیز به پیشرانهٔ XU7P پژو و تغییر انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو است. به نظر می‌رسد خریداران از این تغییر استقبال کرده‌اند زیرا تولید آریسان ۲ در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۶۷ درصدی به ۲۰,۶۰۸ دستگاه رسیده تا سومین وانت پرفروش بازار کشورمان لقب گیرد.

بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع وانت

۲-وانت نیسان

تولید: ۴۸,۱۶۵ دستگاه

وانت باستانی نیسان جونیور همچنان در کشورمان محبوب و پرفروش است. تولید انواع این خودرو در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۸.۲ درصدی به ۴۸,۱۶۵ دستگاه رسیده که از این تعداد، سهم نسخهٔ دوگانه‌سوز ۲۲,۴۱۹ دستگاه و نسخهٔ بنزینی ۲۵,۱۷۸ دستگاه بوده اما تولید نسخهٔ دیزلی با ۸۴ درصد کاهش به تنها ۵۶۷ دستگاه رسیده است. این در حالی است که از پادرا به‌عنوان نسخهٔ جدید وانت نیسان تنها ۱,۸۰۲ دستگاه تولید شده است. این نشان می‌دهد که خریداران همچنان همان وانت قدیمی را ترجیح می‌دهند. از نسخهٔ دو کابین پادرا یعنی کارون هم در سال ۱۴۰۲ تنها ۱۲۳ دستگاه تولید شده است تا پروژهٔ وانت‌های جدید زامیاد به شکست کامل تبدیل شود.

۱-سایپا ۱۵۱

تولید: ۵۹,۹۸۸ دستگاه

هرچند تولید پراید سواری سال‌ها است که خاتمه پیدا کرده اما نسخهٔ وانت آن همچنان در حال تولید بوده و کماکان خریدار دارد تا جایی که سایپا ۱۵۱ در سال ۱۴۰۲ با اختلاف زیادی نسبت به رقیب اصلی خود یعنی آریسان ۲، پرفروش‌ترین وانت ایران بوده است. البته با توجه به اینکه ۱۵۱ با قیمت ۳۱۵ میلیون تومانی، ارزان‌ترین وانت و به‌طورکلی، ارزان‌ترین خودروی بازار کشورمان محسوب می‌شود، این موضوع خیلی تعجبی ندارد. تولید این وانت کوچک در سال ۱۴۰۲ با افزایشی ۳۷ درصدی، از ۴۳,۸۰۰ دستگاه سال ۱۴۰۱ به نزدیک ۶۰ هزار دستگاه رسیده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    ۳ تای اول با اختلاف آشغال ترین ساخته دست بشرن😂😂😂

    موافقم 23
    1. ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5008 ديدگاه)

      یه چیز جالب بهتون بگم
      از کی ام سی پارسال فقط ۱۱ هزار تولید شده ولی گروه کی ام سی سواران تلگرام ۲۰ هزار تا عضو داره

      موافقم 17
      مخالفم 3
    2. MahanGF

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (150 ديدگاه)

      فوتون به قدری آشغاله که تعجب میمونی. داشبورد خشک بی کیفیت فضای عقب کم اصلا ماشینو انگار با نوار چسب سر هم کردن. kmc هم تحفه ای نیست ولی خیلی بهتره فوتونه. کلوتم که صحبت نکنم بهتره….

    3. هراکلیوس

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      هیچ وفت یادون نمیره ما انتخابونم تو زندگی تو این 45سال بین خوب خوبتر نبوده همیشه بین بد بدت بوده دقیقا عین انتخاب ماشینامون

      موافقم 8
      مخالفم 5
  2. Chromstone3

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    هم اکنون شاهد مجموعه ای از زباله ترین وانت های موجود در جهان در کشوری با ادعاهای سر به فلک کشیده هستید …
    معلوم نیست که نجات پیدا خواهیم کرد یا نه .‌‌..

    موافقم 16
    مخالفم 4
  3. امیرحسین

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (241 ديدگاه)

    من که پراید وانت دوست دارم

    موافقم 12
    مخالفم 8
    1. Amir khan zadeh

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      آفرین

      موافقم 13
      مخالفم 1
  4. froG-driVer

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    وانت اقتصادی و ارزون قیمت و همه بخر و معمولی اونا:آماروک و ماوریک
    وانت لاکچری و گرونقیمت و میلیاردی و افراد کمی بخر و باحال ما:فوتون و کی ام سی و مکث و آمیکو و آشغالای دیگه
    🤦🏻🤦🏻🤦🏻

    موافقم 16
    مخالفم 1
  5. car lover

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1565 ديدگاه)

    دوج رم و رپتور و تاندرا و نیسان تایتان باید پیش اینا لنگ بندازن
    همشون شاهکار های دست بشرن مخصوصا پراید که طراحی بی نظیرش رو مدیون دمپایی هست
    واقعا عالین

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5008 ديدگاه)

    یه جوری میگین انگار ایران وانت خوب داره که پرفروشه

  7. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1267 ديدگاه)

    سایپا با اختلاف خیلی زیاد بازار رو قبضه کرده‌.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. حسن

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2136 ديدگاه)

    اگه بخوایم مقایسه کنیم
    سایپا 151 همون فورد رپتوره
    نیسان ابی همون رم تیرکس 3500
    اریسان 2 شورولت سیلورادو
    چقد ملت ناشکری داریم
    ما صاحب تیکنولوجی ببخشید نخودچی برتر و امنیت زمینی برتر هستیم هوا قبول نیست انقد مگس و پشه و پرنده تو هوا هست ادم نمیدونه کدوما بگیره

    موافقم 6
    مخالفم 6
  9. علی Shelby

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    دوباره پراید خود نمایی کرد

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    هم فاله هم تماشا!هم اینکه یه تکونی طراحان سایپابه خودشون بدهندیه وقت زخم بسترنگیرندیادبگیرندازدو ۲تاکشوهای دورواطراف ایران مثل هندوستان یاترکیه!!
    منظورم اینه این بدن وجسمی که می خواد۲۰یا۳۰یا۴۰ سال دیگه بعدازاین همه دست کجی،تقلب ودزدی زیر گل وخاک بپوسه!بعدازاینهمه بی عرضه گی!لااقل بیان یه تکونی به خودشون بدهندمثلایه شاسی نرده بانی زیرهمین پرفروشترین وانت بازارایران یعنی پراید۱۵۱ بگذارندوقراردهندتا«ترک مویی»درپشت کمک فنرهای چرخهای جلومتصل به بدنه وشاسی ماشین ایجادنشه برای کروکورهاوافلیج های عالم هم این کار دیگه خیلی کارآموزان شاق وسختی نیست،یادمی گیریدتجربه می کنیدواین حرکت روزدن بدنیست به خدا!بی عرضه ها!

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. کنجکاو

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      شرکت سایپا،لااقل توان وعلم فناوری نصب«رولرلید»در قسمت«محفظه بار»وانت سایپا۱۵۱رونداره واقعا!!!؟بعد این شش هفت سالی که سواری پرایدرابه وانت تبدیل تبدیل کرده!
      حالا«رولرلیدبرقی»هم توان ساختنش روندارندلااقل یک «رولرلیدآلمنیومی»کرکره ای یاکشویی دستی درقسمت «لبه اطاق بار»بیان نصب کنندتابگیم خودروسازی ایران وشرکت سایپایه مقدارکمی پیشرفت کرد!!!

      موافقم 14
  11. حسین

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    بسه خداییش
    شما نشستید توی فضای مجازی
    کلیت مردم ناچار هستند
    شما یک وسیله بهتر تو کشور ما با این سیاست هاش و اقتصادش نام ببر
    ۲ تا راه هست
    یا موندن و ساختن با این موضوعات
    یا پیش بردن مقطع درسی و دانشگاهی و مهاجرت به کشور های دیگر

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. حسین

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    البته تمام حرف های شما رو کاملا قبول دارم

  13. کنجکاو

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    پرایدوانت به خاطراین که انتقال نیروبه چرخ های جلو هست ودوم اینکه فاقدشاسی نرده بانی مستقل ازبدنه هست،اگرمابین۳۰۰سیصدتا۵۰۰پانصدکیلوگرم بارحمل کنه قسمت عقبش سنگینتروبا زمین فشرده میشه امااز آنطرف جلوی پوزماشین میادبالا!چرخ های جلوماشین دیگه باآسفالت وجاده وزمین درگیرنیست برای همینه که یک وانت بایدانتقال نیروبه چرخهای عقب باشه تا فشاربارروی همون چرخهای عقب که دیفرانسیل عقب هست باشه!اینجاپرایدبرعکسه انتقال نیروازطریق چرخ های جلوی ماشین هست که معنای نداشتن کنترل ویا اخیارفرمان درمواقع حساس وانتقال وزن محموله باربا وزن بین۳۰۰سیصدتا۵۰۰پانصدکیلوگرم بارهست!
    خوبی پرایدوانت هم بگم:کم مصرف ترازنیسان خشک «خوره بنزین!»هست که عامل دیسک کمراکثررانندگان همین نیسان آبی هست که تنهاهنروانت نیسان اینه که فقط توجاده های ایران صدای زشت«هاااااااااااررررره وگوشخراش»بده

    موافقم 16
    مخالفم 1
  14. Arash

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    خداوند نیامرزد و رحمت نکند افرادی را که سبب شدند از سوارشدن بر وانتهای بلیزر و جی ام سی برسیم به وانت پراید و زامیاد.

    موافقم 8
    مخالفم 11
    1. ناشناس

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      کس نخاردپشت من جزناخن انگشت من!البته این ضرب المثل مخصوص کسانی هست که مثل ماایرانی جماعت تااین حد مصرف گراوجماعت حراف«لب ودهان»نباشه ازطرفی هم لعنت برهمون کسی که سنگ بنای مصرف گرایی راازهمون روزاول درایران گذاشت به جای تولید خودرو،ماشین هیلمن واردکردو به اسم پیکان مونتاژکردهمون کسی که می‌گفت ایرانی جماعت نبایدهیچ فعالیت بنایی وکارساختمان سازی یاراهسازی وکارکشاورزی کنه چون چاه نفت داره!وبعد کلیدورودمهاجران اتباع رابه ایران زدوشروع کردبعدهم نتیجه کاراین شدالان نسلی دست سفید،تن پروروتنبل با۱۰۰کیلو اضافه وزن که حتی توقع دارندزیرپاشون رایه کس دیگه مثلاازافغانستان بیادوجارووتمیزکنه دلخوش هستندکه طرح تحقیقاتی دانشگاه های دنیاروکپی برداری می کنندوبه اسم خودشون وازاستادشون نمره بگیرندوبگویندکه مثلاسوادداریم بعدولگردی دردنیاکنندبه اسم«فرارمغزها!»آنقدرهم به خودشون تلقین کردندکه باورشان شده«فرارمغز»هستند!

      موافقم 15
      مخالفم 3
  15. کنجکاو

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    شرکت سایپا،لااقل توان وعلم فناوری نصب«رولرلید»در قسمت«محفظه بار»وانت سایپا۱۵۱رونداره واقعا!!!؟بعد این شش هفت سالی که سواری پرایدرابه وانت تبدیل تبدیل کرده!
    حالا«رولرلیدبرقی»هم توان ساختنش روندارندلااقل یک «رولرلیدآلمنیومی»کرکره ای یاکشویی دستی درقسمت «لبه اطاق بار»بیان نصب کنندتابگیم خودروسازی ایران وشرکت سایپایه ذره ویه مقدارکمی پیشرفت کرد

    موافقم 15
  16. شهروند ایرانی

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    تجربه خرید وانت اریسان و پراید دارم اول سایپا با لاینر فروختن بدون لاینر و دستگاه پخش حتی یه طرف شل گیر نداشت تحویل دادن و آخرشم خسارتی هم ندادن چون مملکت هر کی به هرکی در مورد فنی پراید همون اول قسمت چراغ صدا میداد که همون روز تحویل داخل نمایندگی درست کردن سرعتش خوب بود مصرفشم کم بود اما مثل یه پر بودی وقتی سرعت بالا می‌بود واس داخل شهر بار سبک خوب مخصوصا نجار یا کلید ساز یا مثل اینها خوب اما وانت اریسان ۲ ماشین سنگین احساس میشه خوبی که داره دوگانه سوز دستگاه پخش فابریک داره داشبوردش خیلی بهتر پراید موتورش به نسبت پراید خب خیلی قوی تر اما هشت سوپاپ اونم که کالیبره یورو ۵ گذاشتن خفه کار میکنه ولی فرمونش نرم سایز چرخ ها بزرگ ۱۵ ولی نکته شل گیر نمدی گذاشتن زیرش ایکاش موتور tu5 p روش می‌بود و تک سوز میشد و بدنه شاسی تندر می‌داشت کلا پول داشتید بهتر کاپرا ۲ بخرید یا کراس اوور شاسی بلند فقط برای بار بری نه سواری

    موافقم 8
    مخالفم 1
  17. boost10

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    سه تای اول = دمپایی

    موافقم 10
  18. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    لااقل برای دلخوشی هم که شده یه پنجره جلورادیاتور کروم براق وچراغ های جدیدتر،پراید۱۵۱راشبیه به وانت تویوتامدل۱۹۹۳کنندودرنظرگرفتن ورق بدنه وانت پراید به ضخامت۲دومیلیمتربرای سرتاسرخودروی وانت۱۵۱و این تنوع پله روزرسانی کارخیلی سختی درتنوع وتغییر چهره برای دلخوشی خریداران این وانت پرایدنیست!

    1. ناشناس

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      توعالم واقعیت که نمی‌توانیم مثلاتویوتاسوارشیم،لااقل توعالم خیالات بااین تغییرظاهری وانت۱۵۱خیالپردازی کنیم که مثلاوانت تویوتاسوارشدیم!!!مثلاً!

      موافقم 6
      مخالفم 1
  19. ناشناس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    لااقل برای دلخوشی هم که شده یه پنجره جلورادیاتور کروم براق وچراغ های جدیدتر،پراید۱۵۱راشبیه به وانت تویوتامدل۱۹۹۳کنندودرنظرگرفتن ورق بدنه وانت پراید به ضخامت۲دومیلیمتربرای سرتاسرخودروی وانت۱۵۱و این تنوع به روزرسانی درنمای ظاهری کارخیلی سختی درتنوع وتغییرچهره برای دلخوشی خریداران این وانت پرایدنیست!

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا