پرفروشترین سدانهای بازار کشورمان همگی از محصولات ایرانخودرو و سایپا هستند ولی پسازاین مدلهای ایرانی، میتوان چند سدان چینی را هم مشاهده کرد.
هرچند در بازارهای جهانی سالها است که سدانها از صدر لیست پرفروشترین خودروها کنار رفته و جای خود را به شاسیبلندها دادهاند اما در کشورمان به دلیل محدودیت و انحصار بازار و همینطور قیمت گران شاسیبلندها، هنوز سدانها پرفروشترین خودروهای بازار هستند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با پرفروشترین سدانهای بازار ایران آشنا شویم. البته در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمیشود اما از روی آمار تولید میتوان محبوبترین و پرفروشترین خودروها را پیدا کرد؛ بنابراین، با توجه به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروشترین سدانهای بازار کشورمان طی سال گذشته را مشخص خواهیم کرد.
همچنین بخوانید:
پرفروشترین شاسیبلندهای بازار ایران در سال ۱۴۰۲
پرفروشترین خودروهای چینی در ایران کدامند؟
پرفروشترین وانتهای بازار ایران در سال ۱۴۰۲
۱۰-آریزو ۶ پرو
تولید: ۱۳,۳۵۹ دستگاه
هرچند لیست پرفروشترین سدانهای بازار کشورمان تحت سلطهٔ خودروهای سایپا و ایرانخودرو است و تمام سدانهای تولیدی این دو شرکت را در ادامه خواهیم دید ولی در رتبههای انتهایی لیست چند سدان چینی هم به چشم میخورد که یکی از آنها آریزو ۶ پرو است. این خودرو هرچند در اصل فیسلیفتی روی آریزو ۵ محسوب میشود و از لحاظ فنی تفاوتی با آن ندارد اما به لطف طراحی جدیدتر و امکانات بیشتر، به یکی از پرفروشترین سدانهای چینی بازار کشور تبدیل شده که با توجه به قیمت ۱.۵ میلیارد تومانی، موضوع قابلتوجهی است. در سال ۱۴۰۲ از آریزو ۶ پرو ۱۳,۳۵۹ دستگاه تولید شده که افزایش چشمگیر ۲۰۰ درصدی را نسبت به تولید تنها ۴,۴۴۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ نشان میدهد.
۹-آریزو ۵
تولید: ۱۴,۷۳۰ دستگاه
آریزو ۵ قدیمیترین سدان چینی در حال تولید در کشورمان محسوب میشود که از تابستان سال ۱۳۹۵ راهی بازار شد اما تاکنون چندین بار مورد بهروزرسانی قرار گرفته و به همین دلیل هنوز هم فروش بالایی دارد. جدیدترین نسخهٔ این خودرو در بهار سال گذشته با نام آریزو ۵ اسپرت معرفی شد که تغییراتی را در طراحی دماغه تجربه کرده و اسپرتتر شده هرچند که در بخش فنی و قوای محرکه شاهد تغییری نیستیم. تولید آریزو ۵ در سال ۱۴۰۲ با ۱۸ درصد افزایش از ۱۲,۵۳۰ به ۱۴,۷۳۰ دستگاه رسیده است تا یکی از پرفروشترین سدانهای چینی بازار ایران لقب گیرد. با عرضهٔ آریزو ۵ اسپرت، مدیران خودرو به تولید نسخهٔ قبلی این خودرو پایان داده است.
۸-جک J4
تولید: ۲۳,۴۸۸ دستگاه
جک J4 هرچند خودروی سالخوردهای است که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد و از لحاظ طراحی و امکانات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد اما ازآنجاییکه ارزانترین خودروی چینی حال حاضر بازار ایران محسوب میشود، فروش بالایی داشته و در سال ۱۴۰۲ دومین خودروی چینی پرفروش بازار کشورمان بوده است. این در حالی است که کرمان موتور امتیاز پلتفرم J4 را خریده و قصد دارد نسخهٔ فیسلیفت داخلی آن را با نام ایگل به بازار بفرستد. در سال ۱۴۰۲، تولید جک J4 افزایش چشمگیر ۱۸۲ درصدی داشته و از ۸,۳۳۵ دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۲۳,۴۸۸ دستگاه رسیده تا به رقیب جدیتری برای خودروهای داخلی مثل شاهین و دنا تبدیل شود.
۷-رانا پلاس
تولید: ۲۴,۲۵۷ دستگاه
رانا پلاس هرچند ارزانترین و کوچکترین سدان ایرانخودرو محسوب میشود اما در بین همهٔ سدانهای ایرانی با اختلاف زیادی کمترین فروش را داشته است. این خودرو از همان ابتدای عرضه هم با اقبال بالایی از سوی بازار مواجه نشد و خاتمهٔ تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار هم کمک چندانی به بهبود شرایط آن نکرده است. البته این موضوع میتواند به خاطر سیاستهای ایرانخودرو و پایین نگه داشتن تیراژ تولید رانا پلاس هم باشد. درهرحال، از این سدان کوچک در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۴,۲۵۷ دستگاه تولید شده که ۱۵ درصد نسبت به تولید ۲۸,۴۲۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. از این تعداد، ۱۸,۳۲۸ دستگاه از نسخهٔ معمولی و فقط ۵,۸۲۱ دستگاه از نسخهٔ پانوراما با گیربکس شش سرعته بوده است.
۶-تارا
تولید: ۴۹,۸۴۰ دستگاه
مدرنترین و بروزترین محصول ایرانخودرو هرچند هنوز در آمار تولید بسیار با محصولات قدیمی این شرکت فاصله دارد ولی بااینوجود، تولید تارا در سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیر ۴۸۲ درصدی را تجربه کرده است. تولید این خودرو از تنها ۲۷,۳۱۹ دستگاه در سال ۱۴۰۱، به ۴۹,۸۴۰ دستگاه رسیده و توانسته ششمین سدان پرفروش بازار کشورمان لقب گیرد. تارا همچنین در آمار تولید سال گذشته رانا پلاس را هم پشت سر گذاشته که با توجه به قیمت گرانتر، موضوع قابلتوجهی است. موضوع جالب دیگر اینکه تولید نسخههای دستی و اتوماتیک تارا به ترتیب با ۲۵,۶۶۱ دستگاه و ۲۴,۲۷۹ دستگاه، تقریباً باهم برابر بوده است. این در حالی است که قیمت تارا اتوماتیک V4 در بازار به بیش از ۹۳۰ میلیون تومان رسیده است.
۵-شاهین
تولید: ۵۰,۷۱۳ دستگاه
شاهین با وجود تمام مشکلات ناشی از پیشرانه نامناسبش، رفتهرفته جای خود را در بازار کشورمان باز کرده و در سال ۱۴۰۲ رشد تولید قابلتوجه ۴۷ درصدی را تجربه کرده است. بدین ترتیب، تولید شاهین از ۳۴,۴۸۲ دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۵۰,۷۱۳ دستگاه رسیده است. بخش عمدهای از تولید شاهین در سال گذشته یعنی ۴۳,۵۸۲ دستگاه به نسخهٔ دستی اختصاص داشته و تولید نسخهٔ اتوماتیک CVT تنها ۷,۱۳۱ دستگاه بوده است. البته ازآنجاییکه عرضهٔ شاهین CVT از نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شد، این موضوع طبیعی به نظر میرسد و باید ببینیم امسال چقدر از تولید شاهین به نسخهٔ اتوماتیک اختصاص پیدا خواهد کرد. همچنین سایپا قصد دارد بهزودی عرضهٔ شاهین پلاس را هم با پیشرانهٔ جدید ME16 آغاز کند.
۴-سورن پلاس
تولید: ۶۳,۳۷۸ دستگاه
سورن پلاس پس از پایان تولید پژو ۴۰۵ و سمند، جایگزین آنها شده و در کنار رانا، ارزانترین سدان ایرانخودرو محسوب میشود. به همین دلیل، تولید این خودرو با افزایشی ۲۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ به ۶۳,۳۷۸ دستگاه رسیده است. انتظار میرود امسال تولید سورن پلاس بازهم افزایش پیدا کند زیرا وظیفهٔ جایگزینی با پژو پارس هم روی دوش این خودرو گذاشته شده و ایرانخودرو مدتی است در کنار پیشرانهٔ EF7، موتور قدیمی XU7P را هم برای آن در نظر گرفته است که قیمت ارزانتری دارد. عجیب اینکه با وجود خاتمه تولید سمند در مهر ۱۴۰۱، در لیست تولید ایرانخودرو در سال ۱۴۰۲ همچنان ۸۳۹ دستگاه سمند دیده میشود که جزء آمار تولید سورن حساب شده است.
۳-دنا پلاس
تولید: ۸۷,۰۸۹ دستگاه
دنا پلاس که یکی از لوکسترین و گرانترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشود، سال گذشته تولید قابلتوجه ۸۷,۰۸۹ دستگاهی داشته که از خودروهای ارزانتری مثل رانا و سورن بیشتر است. همچنین تولید دنا پلاس نسبت به ۸۳,۶۲۶ دستگاه سال ۱۴۰۱ افزایشی ۴ درصدی داشته است. جالب اینکه در بین مدلهای مختلف دنا پلاس، بیشترین تولید را گرانترین نسخهٔ آن یعنی توربوشارژ اتوماتیک با ۴۱,۵۷۷ دستگاه داشته که البته ۲۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر شده است. تولید دنا پلاس دستی معمولی ۲۵,۱۲۹ دستگاه بوده که رشدی ۳۷ درصدی داشته اما بیشترین افزایش تولید را دنا پلاس توربو دستی با ۷۵ درصد تجربه کرده هرچند که هنوز هم با ۲۰,۱۸۶۵ دستگاه، در بین تمام مدلهای دنا کمترین تولید را داشته است.
۲-ساینا
تولید: ۱۱۶,۴۰۷ دستگاه
ساینا ارزانترین سدان حال حاضر کشورمان محسوب میشود و بنابراین تعجبی ندارد که در رتبهٔ دوم پرفروشترین سدانهای بازار قرار گرفته است. از این خودرو طی سال گذشته ۱۱۶,۴۰۷ دستگاه تولید شده که افزایشی ۱۵ درصدی را نسبت به تولید ۱۰۰,۸۱۰ دستگاهی سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است. از این تعداد، ۷۲,۸۵۰ دستگاه به نسخهٔ بنزینی و ۴۰,۹۲۸ دستگاه به نسخهٔ دوگانهسوز اختصاص دارد. همچنین در لیست تولید مدلهای ساینا، ۲,۶۱۳ دستگاه هم نسخهٔ اتوماتیک دیده میشود. با وجود رشد تولید ساینا، این خودرو هنوز فاصلهٔ نسبتاً زیادی با همتای هاچبک خود یعنی کوییک با تولید ۱۹۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ دارد.
۱-پژو پارس
تولید: ۱۳۷,۷۴۴ دستگاه
پژو پارس با اینکه قدیمیترین سدان بازار کشورمان محسوب میشود و پیشینهٔ آن به سال ۱۳۷۹ بازمیگردد، در سال ۱۴۰۲ پرفروشترین سدان ایران بوده است و هیچکس دلیل این محبوبیت عجیب یک خودروی قدیمی و بیکیفیت را نمیداند! البته تولید این سدان سالخورده در سال ۱۴۰۲ با کاهشی ۳۰ درصدی نسبت به ۱۹۷,۲۸۳ دستگاه سال قبل، به ۱۳۷,۷۴۴ دستگاه رسیده است. به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای جدید، قرار بود تولید پارس در پایان سال گذشته خاتمه پیدا کند اما ایرانخودرو بهمنظور تحویل نمونههای پیشفروش شده، برای سه ماه دیگر مجوز تولید این پژوی فرتوت را گرفت و سرانجام آخر خرداد امسال تولید پارس محبوب و پرفروش پس از ربع قرن خاتمه یافت.
هراکلیوس
۲ شهریور ۱۴۰۳تو کشوری گه 12میلیارد دلار مردمش برای این اشغالا میدن دست دولت پس حقشونه از اینا داغونتر سوار شن
کسرا
۲ شهریور ۱۴۰۳چشم
از این به بعد با درشکه و گاری میریم این ور اونور
ربطی به مردم نداره
دولت باید با ایجاد فضای رقابتی و خصوصی سازی دست مافیا رو ببنده
datsun
۲ شهریور ۱۴۰۳اتفاقا همه چی دست مردمه ،
الان دولت بعد خوندن کامنت شما میاد جلو مافیا رو میگیره یه چشم هم میگه ، بعضی ها یه طور کامنت میزارن انگار تو این مملکت زندگی نمیکنن یا شاید انقدر سنشون پایینه که درکی از محیط اطراف ندارن یا شاید …. چیزی هستن،
کسرا
۲ شهریور ۱۴۰۳دقیقا برعکس
گویا شما سنت کمه و توجامعه نیستی
میشه بگی پروفسور ما چیکار کنیم؟
پیاده روی؟
پیام۲
۲ شهریور ۱۴۰۳تاکسی بگیر
هراکلیوس
۲ شهریور ۱۴۰۳گاری درشکه هم اگه تو ماشینای این سری پیش فروش ایرانخودرو اوناهم میخریدند
نیو کار
۲ شهریور ۱۴۰۳تابلو تو هم پول دادی برای قرعه کشی
هراکلیوس
۲ شهریور ۱۴۰۳جناب کسری نیاز با طمع سود خیلی فرق داره خیلی این افرادی که ثبت نام کردن تو طرح فروش ایرانخودرو ماشین دارن فقط برای کسب سود بوده نه نیاز همین باعث میشه کارخانه فروشنده هم وفتی میبینه حالا که برای این اشغالا سر دست میشکونن دیگه چرا بهتروبه روزتر کنم محصول
Avan
۲ شهریور ۱۴۰۳از کسانی که ۸۰۰ میلیون میدن پای پژو پارس واقعا تعجب می کنم.این ماشین دیگه نه قیافه ای دارد نه ایمنی نه موتور مطمئن نه امکانات.به نظرم برخی در رویا های کودکی خود گیر کردهاند.
محمد
۴ شهریور ۱۴۰۳گل گفتی واقعا
این مردم لیاقت ماشین خوب رو ندارن
اگه میداشتن ب محمدرضا پهلوی خیانت نمیکردن
نانو
۲ شهریور ۱۴۰۳هنوزم اگه پیکان وبنز2024بذاری جلو خیلیا تو ایران پیکان ور می دارن هنوز خیلی منتظر باز تولید پرایدن پس حقمون این اشغالا
دیجی
۲ شهریور ۱۴۰۳یاد فیلم متری 6نیم افتادم نوید همه کار برای خانودادش کرد ولی اونا بازم دوست داشتن برن تو اون خونه داغون زندگی کنن
froG-driVer
۲ شهریور ۱۴۰۳پژو پارس الان دیگه ارزش خرید اصلا ندارد.قبلا عالی بود ولی.
پژو های قدیمی با کیفیت بودن.
کلا پژو های اوی ایران هر چی قدیمی تر بهتر.
۲۰۶ اس دی v8(فول آپشن ترین مدل اس دی)،تا سال ۹۸ کلی آپشن داشت(در مقایسه با همرده هاش)،ولی از سال ۹۸ بجا اینکه آپشن اضافه کنن،سه تا از مهمترین آپشن هاشو حذف کردن😐😐
Kiarash
۲ شهریور ۱۴۰۳متاسفانه هیچکدومشون ارزش خرید ندارن با این قیمت های فضایی ولی آریزو ۶ و آریزو ۵ بعد نیستن به هر حال چینی هستن دیگه ولی خب پژو پارس تو زمانی که اومده بود واقعا ماشین خوبی بود ولی ۲۴ سال ساخته شد دیگه تارا هم گزینه خوبی هست توی ایرانی ها
.
۲ شهریور ۱۴۰۳پژو پارس دیر خداحافظی کرد
و پر از عیب و ایراد
خداحافظی در اوج خوبه
SMS
۲ شهریور ۱۴۰۳اختلاف قدرت پرفروش ترین تو ایران با آمریکا ۴۰۰ اسب بخاره حداقل
hosen
۲ شهریور ۱۴۰۳واقعا هم برای منم جای سوال پژو پارس چرا انقد محبوبه! البته یه زمانی ماشین باکیفیت و به روزی بود.
BlackWing
۲ شهریور ۱۴۰۳کل لیست < تویوتا کرولا
Taha Ayoobi
۲ شهریور ۱۴۰۳تو بگو یاریس
محمد
۲ شهریور ۱۴۰۳تو این لیست شاهین بیشترین ارزش خرید رو داره.
Parsa
۲ شهریور ۱۴۰۳کل بازار کشور رو انگلی به نام چین داره تاراج میکنه و مردم با خوشحالی ۲.یا ۳ میلیارد براش پول میدن
Karen
۲ شهریور ۱۴۰۳همین اولین عکس هست سورن ELX توش هست یادمه سال ۹۵ ۴۰ یا ۵۰ میلیون بود
واقعا درد و نفرین
Karen
۲ شهریور ۱۴۰۳همین اولین عکس هست که توش سورن ELX هست یادمه سال ۹۵ ۴۰ با ۵۰ میلیون بود
واقعا درد و نفرین
حسن
۲ شهریور ۱۴۰۳تماما بدگویی و ایراد گرفتن بود میشه بگید مگه خودتون چی سوار میشید
حسن
۲ شهریور ۱۴۰۳هرکسی این ده تا خودرو را نداره و ماشینش تندر نود و پراید و هایما است داره میگه این ده تا بدن و مسئول مبارزات اقتصادی با دولته و بقیه هم باید به کارزار بپیوندن عمو جان
نون نیست مردم بخورن اقتصاد داغونه از صب تا شب بدوی خرج در نمیاد ملت ماشین نداشته باشن از گشنگی به گدایی میافتن
اولین قدم بی خانمان میشن کرایه نمیتونن بدن
بعضیها حرفاشون از شکم سیریه
بزرگوار اون موقع که ملت از اینکارا میکردن سیر بودن 50 سال از اون روزا گذشته
Kiarash
۲ شهریور ۱۴۰۳واقعا موافقم
datsun
۲ شهریور ۱۴۰۳دلیل نمیشه آشغال جلو روت بریزن بعد به به چه چه هم کنی بگی چاره ی نیست همینی که هست چهار تا افکار مثله توست که به این روز افتادیم
(اگر در برابر بی عدالتی بی طرف باشی،بدان طرف ستمگر ایستادی)
حسن
۲ شهریور ۱۴۰۳الان به نظر من هیچ راه کاری نیست تو بن بست کاملیم یعنی قطع به یقین هیچ کاری نمیشه کرد … اصلا نمیدونی مشکل اقتصادی چیه
مردم بدون خودرو اقتصاد خانوادشون میخوابه چون الان روزانه در میارن همون روز میخورن از این کار سریع باید برن سر کار دیگه یا بعد کار مسافر کشی کنن یا هزار اما و اگر دیگه
میشه یه راهکار بدی بگی چیکار کنن
چه راهی پیش روی مردم میذاری
حسین
۳ شهریور ۱۴۰۳داداشای من برای تغییر باید یک فرهنگ تو جامعه عوض بشه که کار یکی دو سال هم نیست
اگر انقدر علاقه مند هستید برید تاریخ رو بخونید مخصوصا کشور هایی که الان جایگاه درستی دارند
و در درجه ی بعدی اصلا کشور ما شرایطش با تمام کشور های دیگه در حال حاضر متفاوت هست
و فقط باید با صبر سعی کنیم از کوچیک ترین راه هم شده گرچه تاثیرش کم باشه استفاده کنیم تا سال های آینده رو حداقل از دست ندیم ،
منظور هر کاری که بتونه یک درجه به زندگی درست نزدیکمون کنه رو انجام بدیم
بیشتر تفکر کنیم
سوادمون رو افزایش بدیم
اعمالمون رو توی زندگی واقعی بسنجیم
Reza
۳ شهریور ۱۴۰۳درود ،به نظرم تارا فول گزینه معقولی هست نسبت به بقیه ،باتشکر از دوستان 🌹✋🙏