چشم اندازهفته نامه

آیا صادرات خودرو توسط شرکت‌های خودروساز ایران ممکن است؟

خودروسازان داخلی در تامین بازار کشور به چالش برخورده‌اند؛ با این شرایط آیا ظرفیت صادراتی دارند؟ هم بله و هم خیر.

بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی خاورمیانه در چند دهه اخیر تولیدات «ملی» خود را افزایش داده است و درصدد صادرات آن‌ها برآمده است. هرچند پیش گرفتن راه صادرات از هر جنبه برای صنعت خودروی ایران مفید به نظر می‌رسد اما برای پیشرفت و دستیابی به ثبات تجاری با چالش‌هایی روبه‌رو است. در ادامه به چالش‌ها و راه‌های احتمالی پیش روی خودرسازان داخلی می‌پردازیم و می‌بینیم آیا با وجود برقی‌شدن صنعت خودرو، جایی برای صادرات خودروهای بنزینی رده‌پایین هست یا نه؟

واردات خودرو

رقابت قوی‌تر از همیشه

البته که ایران در این رقابت تنها نیست. شرکت‌های خوشنام اروپایی، شرقی و حتی آمریکایی درصدد فروش محصولات خود به کشورهای دیگر هستند. به گزارش CNBC، ژاپن در سال ۲۰۲۳ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی جهان را از آن خود کرد. این کشور در سال گذشته میلادی، ۵.۹۷ میلیون دستگاه خودرو را صادر کرده است؛ درحالی که رقیب آن، چین، به فروش ۵.۲۲ میلیون دستگاهی دست پیدا کرد.

مشخصا محصولات داخلی در مقابل محصولات برندهایی چون تویوتا و نیسان قشر متفاوتی را هدف قرار می‌دهند؛ گذشته از آن سطح کیفیت و پشتیبانی این برندها با برندهایی چون ایران‌خودرو و سایپا قابل مقایسه نیست. پس رقابت فزاینده راه را برای رقبای ایرانی که با موانع زیر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بسته است.

نگاهی به موانع اصلی

مهم‌ترین مانع ارتباط خارجی که به کرات از آن در مقالات گوناگون نام برده‌ایم، تحریم‌ها هستند. تحریم‌شدن کشور از نظر اقتصادی مانند آن است که در یک روستا زندگی کنید و هیچ‌یک از اعضای آن حاضر به همکاری با شما نباشد! فارغ از آنکه این محدودیت‌ها باعث دشوارتر شدن روند تهیه قطعات و ایجاد همکاری با سایر کشورها شده، روی خرید فروش محصولات ایرانی مانند خودرو هم تاثیر به‌سزایی داشته است. در غیاب تحریم، ایران می‌توانست خودروهایش را به‌عنوان محصولات پایین‌رده و ارزان بازار به شمار بیشتری از کشورها ارسال کند.

همان‌گونه که در بخش پیشین به آن اشاره کردیم، رقابت نفس‌گیر است. برای پیروزی در آن باید محصولی مناسب را به بهترین شکل ممکن تبلیغ کرد. در دنیای امروزی بخشی از این تبلیغات با نام برند انجام می‌شود؛ برای نمونه، مردم محصولات تویوتا را به دوام مناسب می‌شناسند. پس شهرت سازنده که ناشی از تجربه کاری آن می‌شود، تاثیر مستقیمی روی فروش آن خواهد داشت. متاسفانه خودروسازان داخلی در این بخش تیک تایید را نمی‌گیرند چون خودروهایشان هنوز با مشکلات کیفیت، امکانات و ایمنی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

افزایش کیفیت خودروهای داخلی بی‌شک به افزایش قیمت آن‌ها منجر خواهد شد. این رویداد باعث می‌شود محصولات ایرانی به قلمرو خودروسازان چینی و حتی اروپایی پا بگذارند؛ جایی که بازار بازیکنان ضعیف به بدترین شکل حذف خواهند شد. برای دوام در این بخش، لازم است درکنار ارائه یک محصول حداقلی و نام‌آوری مناسب، ویژگی‌های منحصربه‌فردی به‌همراه خودرو ارائه شود تا از این طریق، هویت آن در کنار رقبا کم‌رنگ نشود. با تجهیز محصولات برندهای معتبر به به‌روزترین فناوری‌های موجود، درخشش در این حوزه کاری بسیار دشوار خواهد بود.

صادرات محدود باقی می‌ماند

اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به داستان نگاه کنیم، فعلا خبری از برداشته‌شدن تحریم‌ها نیست، محدودیت تولید ایران به دلایل گوناگون پا برجا است و صادرات خودرو محدود و ضعیف باقی خواهد ماند. با این همه می‌توان به نکاتی اشاره کرد که تمرکز روی آن‌ها احتمالا می‌تواند به بهبود وضعیت کنونی کمک کند.

در سال‌های اخیر چین حضور پررنگ‌تری در بازار داخلی داشته است. ایجاد همکاری‌های بیشتر در حوزه تولید و مونتاژ خودرو می‌تواند بار سنگین روی دوش خودروسازی‌ها را سبک‌تر کند. برای اطلاع بیشتر در این‌باره، مقاله «فراتر از واردات: نگاهی موشکافانه به همکاری خودروسازی چین و ایران» را مطالعه کنید. از سوی دیگر، تمرکز روی افزایش کیفیت و تولید خودرویی که خود مدیر شرکت سازنده حاضر به مالکیت آن شود، به‌نفع مردم و خود سازنده تمام خواهد شد. بی‌شک برای تولید باکیفیت هم موانعی داریم اما خودروسازان داخلی برای رسیدن به آن حد، راه زیادی در پیش دارند.

شاهین

فروش داخلی یا عرضه خارجی؟

یک فاکتور مهم دیگر، تقاضای داخلی محسوب می‌شود. هرچند در سال گذشته تعداد ۱,۱۳۱,۹۳۶ دستگاه خودروی داخلی تولید شد اما گزارش‌ها حاکی از آن هستند که عرضه ۹۳ هزار دستگاه در ماه هم پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست. در سالی که گذشت، ۷ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شدند تا بخش‌های غیرقابل پوشش توسط خودروسازان داخلی را پر کنند؛ برای اطلاعات بیشتر مطلب  «انتشار آمار واردات خودرو به تفکیک شرکت‌ها؛ ۷ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲» را مطالعه کنید.

بنابراین صادرات به‌شرطی برای خودروسازان داخلی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بتوانند به نیاز داخلی پاسخ دهند. فروش خودرو به کشورهای دیگر درحالی‌که بازار داخلی با کمبود مواجه است، تنها به افزایش قیمت و مشکلات دیگر منتهی خواهد شد. البته جا دارد با افزایش تقاضا، زیرساخت‌های شهری و خودرویی هم به‌روزرسانی شوند تا با مشکلاتی نظیر ترافیک‌های فزاینده برخورد نکنیم؛ برای اطلاع بیشتر در این‌باره، مقاله «چرا خیابان‌های کشور شلوغ تر از قبل شده است؟» را مطالعه کنید.

تحول بزرگ صنعت خودرو

فارغ از آنکه ایران چه سیاستی را برای فروش محصولاتش اتخاذ می‌کند یا اینکه قفل صادرات محدود را خواهد شکست یا نه، نمی‌توان از تصویر بزرگ‌تر صنعت خودرو غافل شد. امروز شاهد یکی از بزرگ‌ترین تحولات این صنعت در طول تاریخ ۱۳۸ ساله آن هستیم: برقی‌شدن. گزارش‌ها نشان می‌دهند تسلا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیکنان حوزه خودروهای برقی در سال گذشته میلادی، ۱,۸۰۸,۵۸۱ دستگاه خودرو را به دست مشتریانش رساند که رقمی تحسین برانگیز به شمار می‌رود. با وجود کاهش نرخ تقاضا، بازار خودروهای برقی در سطح جهان به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته در حال افزایش است.

تقریبا تمام برندهای مطرح خودروسازی جهان از برنامه برقی‌شدن خود رونمایی کرده‌اند و در تلاش‌اند برای تطبیق با قوانین سختگیرانه کشورهای اروپایی و سایر بازارهای مهم، محصولاتشان را تا دهه آینده کاملا برقی کنند. هرچند ایران هم در تلاش است با معرفی مدل برقی تارا یا کراس‌اوور ریرا به این بازار ورود کند اما راه بسیار طولانی را پیش روی خود دارد تا به محصولی مطمئن و کاربردی دست پیدا کند.

وضعیت کنونی

تغییر وضعیت نابه‌سامان خودروی کشور هنوز هم ممکن است اما امید چندانی به ایجاد این تغییرات در جهت درست نیست. قرار گرفتن عرضه‌کننده و مشتری روبه‌روی یکدیگر و مدیریت ضعیف تنها بخشی از مشکلات اقتصاد کشور ما هستند.

دستیابی به بازار خودروی با ثبات نیازمند نقشه راه دقیق، ایجاد همکاری‌های استراتژیک و افزایش کیفیت ساخت و عرضه محصول است. هیچ راه میان‌بری برای صنعت خودروی ایران وجود ندارد؛ تنها با برطرف کردن موانع و پرداختن به حق مشتری می‌توان به این ماجرا خاتمه داد. به همین دلیل برای بسیاری سوال است که با وجود شعارهای متعدد، آیا خودروسازان تصمیمی برای بهبود دارند؟ دیدگاه شما در این‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. جومونگ

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ژاپن در سال ۲۰۲۳ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی جهان را از آن خود کرد. این کشور در سال گذشته میلادی، ۵.۹۷ میلیون دستگاه خودرو را صادر کرده است؛ درحالی که رقیب آن، چین، به فروش ۵.۲۲ میلیون دستگاهی دست پیدا کرد

    هر چی جایزه مایزه و کارت صد آفرین و غیره هست بین خودتون تقسیم کنید . مهم همین اعداد و آماره که نشون دهنده جایگاه هر خودروساز و کشورشه :)

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. مردیم از خوشی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1458 ديدگاه)

      هر متنی را آلوده کنید
      پدال کی قراره برخورد کنه خدا داند

      موافقم 9
      مخالفم 13
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10473 ديدگاه)

        اینکه اطلاعاتت بالا بره ، اسمش از کی تا حالا شده آلودگی؟!
        حتماً یه دوره ترول‌شناسی برو تا ببینی ترول و اطلاعات فیک یعنی چی!!!

        اتفاقاً پدال باید ورود کنه تا ترول‌ها جمع شوند ، همونایی که مثل قارچ تکثیر میشن و کاملاً مشخص هست از چه گروه و فنی هستن!!!

        موافقم 11
        مخالفم 10
        1. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4983 ديدگاه)

          اطلاعاتی که شما میدید همشو از خودتون در میارید و از رو تعصب میگید
          رسما سایت رو گذاشتید رو سرتون

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (10473 ديدگاه)

          🖕
          از مدیر پدال جواب بخواه که کاربر انگلشی!!!

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. علی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (292 ديدگاه)

      فقط در یه صورت میشه صادرات داشت که به چینی ها بفروشیم

      موافقم 4
      مخالفم 12
      1. B

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (890 ديدگاه)

        چینی ها مگه خرن ؟ خب ماشین چینی با همون قیمت کیفیت بالاتر و خدمات بهتر هست میگیرن دیگه

        موافقم 15
        مخالفم 4
        1. کرگدن باواریا

          ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (778 ديدگاه)

          کاش میدونستم اون ۴ نفر که دیسلایک زدن فازشون چیه! 😂

          موافقم 12
          مخالفم 2
    3. kristensen

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      سلام (ببخشید ریپ زدم)
      این کامنت هیچ ربطی به خودرو👍 نداره بعضیا شاید منو بشناسن، عضو های جدیدم احتمالا نشناسن.
      درباره زندگی شخصی خودم یه سوال داشتم و دوست داشتم که از دوستان سایت خوب پدال که خیلی باهاشون وقت گذروندم بپرسم.

      من جدیدا یه دیدگاه متریالیستی(ماده گرایی) پیدا کردم و کلا جهان برام بی معنی شده حتی به فکر خودکشی هم افتادم.
      همه چی عشق درد مرگ. همش فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکیه.
      خیلی حس تهی بودن دارم
      اگه دوستان تجربه یا علمی در این باره دارند خوشحال میشم با من به اشتراک بزارن 🙏🙏🙏

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. مهران

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز.منم قبل از ازدواجم مدتی(حدود ۹ ماه)اینطور بودم،درک میکنم میگی حس تهی بودن میکنی…اتفاقا این حسا حاصل فعل و انفعالات شیمیایی هست…دارو خیلی ضعیف مثل نورتریپتیلین کمکت میکنه البته با نسخه پزشک…مهم تر از همه چی خودت باید نزاری کنترلت کنه این حس…ازش حالت بهم نخوره و برای رفعش تلاش کن.
        هرچند شرایط کنونی خودش باعث تشدید این وضع میشه..اگه دوستی داری باهاش بیشتر وقت بگذرون،

        فقط میتونم بگم از این حست حالت بهم نخوره و بدت نیاد،فقط بگو به خودت این یه دورس و تموم میشه و خودت باید تمومش کنی…
        امیدوارم حس و حالت پر از شوق و ذوق و سرزندگی بیشتر باشه 😘

        موافقم 13
        مخالفم 2
      2. B

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (890 ديدگاه)

        برمیگرده به ذهنیت خودت چون متریالیسمو بی ارزش میدونی و دنبال یه ارزش روحانی در زندگیت هستی اینطور شده برات
        راه حل ؟ یا از این حالت متریالیستی بیای بیرون یا به دید برسی که متریالیسم کم ارزش تر از تفکرات قبلیت و روحانیت و متافیزیک نیست به نوعی زیبایی های این نوع دیدگاه ( متریالیسم ) رو درک کنی

        موافقم 8
        مخالفم 4
        1. kristensen

          ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (8 ديدگاه)

          میشه درباره زیبایی های که گفتید یکم توضیح بدید.
          دنیای متریالیستی چه زیبایی های داره؟

      3. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (10473 ديدگاه)

        کاربر عزیز

        بذار من یه فرمولی بهت بدم ، بعد از ۶ماه نتیجه میگیری :

        ۱- کار کن ، مهم نیست چه کاری ، فقط کار کن و از کار کردن و مسخره شدن نترس ، کاری که صادقانه باشه و نون حلال در بیاری ، مطمئن باش یکی یکی پله‌هارو طی میکنی و به جایگاه و کاری که میخواهی میرسی!!!

        ۲- از افراد مسموم طراف زندگیت فرار کن ، هرکسی که میخواد باشه مهم نیست ، فقط دور شو از آدم‌هایی که حسود هستند و انرژی منفی میدن بهت ، بخصوص فامیل که کمتر دیدم فامیلی که واقعاً صادقانه دلش بخواد زندگی اطرافیانش خوب باشه!
        فامیل در اکثر مواقع میخواد طرف مقابل یا از خودش کمتر یا در سطح خودش باشه و اگر ببینه دارید پیشرفت میکنید ناخداگاه شروع میکنه به حسادت و چاله ساختن برای کلافه کردنتان!

        ۳- ورزش جزء برنامه‌ی روزانه باشه و بهانه‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد ، باید ورزش کنید تا حاصلش را ببینید که چه معجزه‌ای در زندگی هر انسانی میکنه!

        ۴- فیلم و سریال ببینید ، کتاب مجله روزنامه بخوانید!

        ۵- تا میتونید از فضای جازی دور بشید بخصوص اون‌هایی که خبری هستند!

        ۶- کار کنید ، وقتی کار میکنید ، پول در میارید ، وقتی پول در بیارید به خواسته‌هاتون میرسید ، سفر میکنید و اونوقت میفهمید زندگی درسته سخته ولی میشه زیبایی‌هاشم دید و گذراندش!

        ۷- کار کنید ، وقتی کار میکنید ، پول در میارید ، وقتی پول در بیارید میبینید چقدر بهتر از کار نکردن هست و میشه بیکار نبود !!!

        نکته:
        این روزها آدم‌ها هرچقدر تنها‌تر باشند ، آرامش بیشتری دارند ، هر کسی را وارد زندگیتون نکنید تا دنیا را بهتر ببینید !
        اما جداً با تمام این اوصاف ، دیگه این دنیا به درد نمیخوره !
        خداشاهده خوش به سعادت اونی که تو روستا زندگی میکنه بدونِ موبایل و هر رسانه‌ای ، با گاو گوسفند مرغ خروس و کشاورزی روزگار سِپَری میکنه ، بخدا اون زندگی میکنه !
        ما هیچگاه دیگر نمیتوانیم روستایی زندگی کنیم ولی اونی که زندگی میکنه و کاری به شهر و شهرنشینی نداره خوشا به سعادتش که هم میتونه زیبایی روز رو ببینه هم شفافیت ستاره‌های شب را!!!

        موافقم 11
        مخالفم 8
        1. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4983 ديدگاه)

          دوست عزیز اکثر همونایی که تو روستا هستن خیلیا گوشی دستشونه
          گاو و گوسفند هم خیلی ها ندارن یعنی یه جورایی روستا ها تبدیل به شهر شده

      4. abbas

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (288 ديدگاه)

        منم این مشکل رو داشتم
        مشکلت اینه از تنظیمات کارخونه در اومدی
        انسان فطرتا دنبال معبوده
        برای خودت حتتما ی هدف درست کن
        کوتاه مدت … میان مدت … بلند مدت
        سعی کن رابطه ات رو با افراد سمی محدود کنی
        کسایی که ب این تفکرات دامن میزنن
        دنیا آفریدگار داره
        همین ی ماشین ساده رو ک میبینی پشتش ساعت ها فکر و ایده اس … اگر یک قطعه اش نباشه. اون ماشین کار نمیکنه
        بعد این جهان با این بعد و در مقایس زمین ی نگاه بنداز و وجود خودت در مقایسه با ی پشه ک هر اندامی در تو هست تو وجود اون پشه هم هست و صد ها از این مدل نمونه ها
        ولی مهم ترین علت پوچی یکی وجود شک و دوم نداشتن هدف تو زندگیت ب نظر من ک نهایت باعث ایجاد ی خلا تو ذهن میشه ک انتها نداره
        سمت قرص و روان پزشک هم ب نظرم بهتره نری ک انگ وسواس فکری و … میزنن
        خودتی ک میتونی فقط ب خودت کمک کنی
        همین

        موافقم 7
        مخالفم 3
      5. اگزیستانسیال

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        عالیه و بهترین فرصت ه با کمی کنجکاوی در مورد خودت و جهان زندگیتو سروسامون بدی

        موافقم 4
        مخالفم 2
      6. kristensen

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        با تشکر از همه دوستان که نظراتشون رو به اشتراک گذاشتن خیلی مفید بود برام🙏

      7. ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4983 ديدگاه)

        من که چیزی نمی‌دونم ولی امیدوارم خودکشی نکنی
        اونا همشون یه مشت آهن پرستن
        چیزی نداره که بخوای بخواطر چند نفر خودکشی کنی
        یا گناه کنی
        امیدوارم که زودتر نیمه گمشده خودتو پیدا کنی
        و من هم همینطور
        اون آهن پرست ها هم ول کن
        به نیمه گمشده خودت بچسب برادر

      8. حسین

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        روانشناس ویزیت ناقابل

  2. amir-mr

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    سلام

    چند وقته بخش لایک و دیس لایک به کلی خراب شده
    مثلا میخوای به یکی لایک بدی میبینی از قبل دیس لایک براش خورده از طرفه تو یا بر عکس در صورتی که برا اوله داری پیام های زیر مقاله رو میخونی

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1560 ديدگاه)

      این مشکلو منم دارم همین الان هم نمی تونم به پیامت لایک بدم

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. زیزیگولو

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      منم دو سه هفته ای میشه که این مشکل رو دارم

      موافقم 10
      مخالفم 0
  3. فرزاد

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (319 ديدگاه)

    با تأسیس شرکت‌های دانش محور و متکی به مهندسین باسواد و جوان کشور و صد البته حذف سریع دو غول بزرگ صنعت خودروسازی مثلاً داخلی براحتی می‌توانیم به عنوان یک کشور ممتاز در تولید و صادرات محصولات باکیفیت و اقتصادی در بازار جهانی مطرح شویم

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. مردیم از خوشی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1458 ديدگاه)

      خیر به این راحتی ها هم نیست اپل با اون ابهت و ثروت از رقابت کشید کنار
      این حرفا ۳۰ سال پیش درست بود که اینقدر عقب نیفتاده بودیم

      موافقم 13
    2. زیزیگولو

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      باید زیر ساختهاش ایجاد بشه و بعد از اون برنامه ریزیهای سازمانی و استفاده از نیروهای کار مجرب و برنامه های تولید در نهایت تولید محصول و معرفی اون به بازار جهانی و جلب توجه و جلب رضایت مشتری در سطح جهانی که همه اینها سالها زمان میبره …… ولی ما چند دهه زمان رو به سادگی از دست دادیم وگرنه با این همه هوش و استعداد و نوابغی که داریم میتونستیم در حد ژاپن خودرو بسازیم

      موافقم 10
    3. بیژن

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      براحتی رو خوب اومدی!

  4. مهندس مکانیک

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    شوخی میکنید دیگه عراقم الان لندکروز سوار میشن

    موافقم 10
  5. زیزیگولو

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    کدوم کشور مثل ایران ایران شده زباله دان خودروهای از رده خارج فرانسه؟؟؟ مردم کجای دنیا حاضرن بابت این آتو آشغالا پول بدن؟؟؟

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. بیژن

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      شما واقعا فکر میکنی ماشین فرانسوی سواری؟ یا اینکه داری پول یه ماشین فرانسوی رو برای این ماشینا میدی؟

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        به هرحال تکنولوژی فرانسه هستش ولی الآن همش شده مونتاژ با قطعات بی کیفیت چینی

        موافقم 10
        مخالفم 1
    2. Navid A J

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      کلیپ ” تاریخ فراماسونری در ایران” رو از چنل “مورخ” ببینین تا متوجه بشین چرا فرانسه در تار و پود مملکت ما نفوذ داره. اون وقت دلیل این ماشین های فرانسوی هم براتون معلوم میشه

      موافقم 4
      مخالفم 5
  6. فلافل

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نیاز بازار داخل رو نمیتونن تامین کنن چه برسه به صادرات

    موافقم 10
  7. eternal

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    اگه پیشرفت کنند و صادرات داشته باشند که عالیه منم دوست دارم پیشرفت کشورم رو ببینم ولی خب……….

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2924 ديدگاه)

      آفرین من هم خیلی چیزها دوست دارم

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4983 ديدگاه)

        منم واقعا از ته دل همون چیز ها رو دوست دارم
        خودمون بریم خارج عشق و حال بدون اینکه کسیو ببریم فقط خودمون میدونیم و خدا
        بعدش هم که پیر تر شدیم توبه میکنیم بخواطر کار های بدی که تو خارج کردیم
        و برای فرزندان خود ارثی نمی‌گذاریم

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (4983 ديدگاه)

          همرو میدیم خیریه

  8. K

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    فعلا چین داره کل خودروسازی میبلعه داخلی کجا بود

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. سوشیانت

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3543 ديدگاه)

      آره تو خواب

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. K

        ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (28 ديدگاه)

        منطور خودروسازی داخلی هستش

  9. ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4983 ديدگاه)

    اره میتونیم 😂😂😂
    ولی ماشینامون رو رها می‌کنن دم در نمایندگی 😂😂🤣🤣🤣

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. Anti Tesla

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1240 ديدگاه)

    ایران میتونه به کشور هایی که تحریم شده و منزوی هستند، محصولات مختلف رو صادر کنه.
    مثل سوریه،یمن،روسیه،ونزوئلا…
    بازار آفریقا هم برای ایران خوب هست، چرا؟
    چون بازار آفریقا عقب افتاده هست و محصولات ایران هم نوآوری کمی دارند و بروز نیستند.
    زور بزنیم تا سال۱۴۰۴، ۱۰۰۰۰۰ تا خودرو صادر کنیم.

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. مهیار

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام ، بازار آفریقا بیشترش خودروهای دست دوم اروپایی است.
      صادرات به صورت محدود، چون توجیه اقتصادی ندارد فقط سیاسی است که بگن ما به فلان کشور صادرات داشتیم.

  11. علی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اصولا اگر کالایی به خصوص خودرو قابل صادرات و رقابت نباشد حتما نابود می‌شود.

  12. MjM

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (740 ديدگاه)

    سوال اینه که صادرات به چه کشورهایی؟! و با چه شرایطی؟!
    4 تا کشور زیر پونز و با اقتصاد و سیاست ها اقتصادی بدتر از اینجا که تو اون کشورها لگنهای مونتاژی ایران رقیبی ندارند؟!

  13. S

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    حتا شوخیشم زشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا