خودروسازان داخلی در تامین بازار کشور به چالش برخوردهاند؛ با این شرایط آیا ظرفیت صادراتی دارند؟ هم بله و هم خیر.
بزرگترین تولیدکننده خودروی خاورمیانه در چند دهه اخیر تولیدات «ملی» خود را افزایش داده است و درصدد صادرات آنها برآمده است. هرچند پیش گرفتن راه صادرات از هر جنبه برای صنعت خودروی ایران مفید به نظر میرسد اما برای پیشرفت و دستیابی به ثبات تجاری با چالشهایی روبهرو است. در ادامه به چالشها و راههای احتمالی پیش روی خودرسازان داخلی میپردازیم و میبینیم آیا با وجود برقیشدن صنعت خودرو، جایی برای صادرات خودروهای بنزینی ردهپایین هست یا نه؟
رقابت قویتر از همیشه
البته که ایران در این رقابت تنها نیست. شرکتهای خوشنام اروپایی، شرقی و حتی آمریکایی درصدد فروش محصولات خود به کشورهای دیگر هستند. به گزارش CNBC، ژاپن در سال ۲۰۲۳ عنوان بزرگترین صادرکننده خودروی جهان را از آن خود کرد. این کشور در سال گذشته میلادی، ۵.۹۷ میلیون دستگاه خودرو را صادر کرده است؛ درحالی که رقیب آن، چین، به فروش ۵.۲۲ میلیون دستگاهی دست پیدا کرد.
مشخصا محصولات داخلی در مقابل محصولات برندهایی چون تویوتا و نیسان قشر متفاوتی را هدف قرار میدهند؛ گذشته از آن سطح کیفیت و پشتیبانی این برندها با برندهایی چون ایرانخودرو و سایپا قابل مقایسه نیست. پس رقابت فزاینده راه را برای رقبای ایرانی که با موانع زیر دستوپنجه نرم میکنند، بسته است.
نگاهی به موانع اصلی
مهمترین مانع ارتباط خارجی که به کرات از آن در مقالات گوناگون نام بردهایم، تحریمها هستند. تحریمشدن کشور از نظر اقتصادی مانند آن است که در یک روستا زندگی کنید و هیچیک از اعضای آن حاضر به همکاری با شما نباشد! فارغ از آنکه این محدودیتها باعث دشوارتر شدن روند تهیه قطعات و ایجاد همکاری با سایر کشورها شده، روی خرید فروش محصولات ایرانی مانند خودرو هم تاثیر بهسزایی داشته است. در غیاب تحریم، ایران میتوانست خودروهایش را بهعنوان محصولات پایینرده و ارزان بازار به شمار بیشتری از کشورها ارسال کند.
همانگونه که در بخش پیشین به آن اشاره کردیم، رقابت نفسگیر است. برای پیروزی در آن باید محصولی مناسب را به بهترین شکل ممکن تبلیغ کرد. در دنیای امروزی بخشی از این تبلیغات با نام برند انجام میشود؛ برای نمونه، مردم محصولات تویوتا را به دوام مناسب میشناسند. پس شهرت سازنده که ناشی از تجربه کاری آن میشود، تاثیر مستقیمی روی فروش آن خواهد داشت. متاسفانه خودروسازان داخلی در این بخش تیک تایید را نمیگیرند چون خودروهایشان هنوز با مشکلات کیفیت، امکانات و ایمنی دستوپنجه نرم میکند.
افزایش کیفیت خودروهای داخلی بیشک به افزایش قیمت آنها منجر خواهد شد. این رویداد باعث میشود محصولات ایرانی به قلمرو خودروسازان چینی و حتی اروپایی پا بگذارند؛ جایی که بازار بازیکنان ضعیف به بدترین شکل حذف خواهند شد. برای دوام در این بخش، لازم است درکنار ارائه یک محصول حداقلی و نامآوری مناسب، ویژگیهای منحصربهفردی بههمراه خودرو ارائه شود تا از این طریق، هویت آن در کنار رقبا کمرنگ نشود. با تجهیز محصولات برندهای معتبر به بهروزترین فناوریهای موجود، درخشش در این حوزه کاری بسیار دشوار خواهد بود.
صادرات محدود باقی میماند
اگر بخواهیم واقعگرایانه به داستان نگاه کنیم، فعلا خبری از برداشتهشدن تحریمها نیست، محدودیت تولید ایران به دلایل گوناگون پا برجا است و صادرات خودرو محدود و ضعیف باقی خواهد ماند. با این همه میتوان به نکاتی اشاره کرد که تمرکز روی آنها احتمالا میتواند به بهبود وضعیت کنونی کمک کند.
در سالهای اخیر چین حضور پررنگتری در بازار داخلی داشته است. ایجاد همکاریهای بیشتر در حوزه تولید و مونتاژ خودرو میتواند بار سنگین روی دوش خودروسازیها را سبکتر کند. برای اطلاع بیشتر در اینباره، مقاله «فراتر از واردات: نگاهی موشکافانه به همکاری خودروسازی چین و ایران» را مطالعه کنید. از سوی دیگر، تمرکز روی افزایش کیفیت و تولید خودرویی که خود مدیر شرکت سازنده حاضر به مالکیت آن شود، بهنفع مردم و خود سازنده تمام خواهد شد. بیشک برای تولید باکیفیت هم موانعی داریم اما خودروسازان داخلی برای رسیدن به آن حد، راه زیادی در پیش دارند.
فروش داخلی یا عرضه خارجی؟
یک فاکتور مهم دیگر، تقاضای داخلی محسوب میشود. هرچند در سال گذشته تعداد ۱,۱۳۱,۹۳۶ دستگاه خودروی داخلی تولید شد اما گزارشها حاکی از آن هستند که عرضه ۹۳ هزار دستگاه در ماه هم پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست. در سالی که گذشت، ۷ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شدند تا بخشهای غیرقابل پوشش توسط خودروسازان داخلی را پر کنند؛ برای اطلاعات بیشتر مطلب «انتشار آمار واردات خودرو به تفکیک شرکتها؛ ۷ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲» را مطالعه کنید.
بنابراین صادرات بهشرطی برای خودروسازان داخلی موفقیتآمیز خواهد بود که بتوانند به نیاز داخلی پاسخ دهند. فروش خودرو به کشورهای دیگر درحالیکه بازار داخلی با کمبود مواجه است، تنها به افزایش قیمت و مشکلات دیگر منتهی خواهد شد. البته جا دارد با افزایش تقاضا، زیرساختهای شهری و خودرویی هم بهروزرسانی شوند تا با مشکلاتی نظیر ترافیکهای فزاینده برخورد نکنیم؛ برای اطلاع بیشتر در اینباره، مقاله «چرا خیابانهای کشور شلوغ تر از قبل شده است؟» را مطالعه کنید.
تحول بزرگ صنعت خودرو
فارغ از آنکه ایران چه سیاستی را برای فروش محصولاتش اتخاذ میکند یا اینکه قفل صادرات محدود را خواهد شکست یا نه، نمیتوان از تصویر بزرگتر صنعت خودرو غافل شد. امروز شاهد یکی از بزرگترین تحولات این صنعت در طول تاریخ ۱۳۸ ساله آن هستیم: برقیشدن. گزارشها نشان میدهند تسلا بهعنوان یکی از اصلیترین بازیکنان حوزه خودروهای برقی در سال گذشته میلادی، ۱,۸۰۸,۵۸۱ دستگاه خودرو را به دست مشتریانش رساند که رقمی تحسین برانگیز به شمار میرود. با وجود کاهش نرخ تقاضا، بازار خودروهای برقی در سطح جهان بهویژه در کشورهای توسعهیافته در حال افزایش است.
تقریبا تمام برندهای مطرح خودروسازی جهان از برنامه برقیشدن خود رونمایی کردهاند و در تلاشاند برای تطبیق با قوانین سختگیرانه کشورهای اروپایی و سایر بازارهای مهم، محصولاتشان را تا دهه آینده کاملا برقی کنند. هرچند ایران هم در تلاش است با معرفی مدل برقی تارا یا کراساوور ریرا به این بازار ورود کند اما راه بسیار طولانی را پیش روی خود دارد تا به محصولی مطمئن و کاربردی دست پیدا کند.
وضعیت کنونی
تغییر وضعیت نابهسامان خودروی کشور هنوز هم ممکن است اما امید چندانی به ایجاد این تغییرات در جهت درست نیست. قرار گرفتن عرضهکننده و مشتری روبهروی یکدیگر و مدیریت ضعیف تنها بخشی از مشکلات اقتصاد کشور ما هستند.
دستیابی به بازار خودروی با ثبات نیازمند نقشه راه دقیق، ایجاد همکاریهای استراتژیک و افزایش کیفیت ساخت و عرضه محصول است. هیچ راه میانبری برای صنعت خودروی ایران وجود ندارد؛ تنها با برطرف کردن موانع و پرداختن به حق مشتری میتوان به این ماجرا خاتمه داد. به همین دلیل برای بسیاری سوال است که با وجود شعارهای متعدد، آیا خودروسازان تصمیمی برای بهبود دارند؟ دیدگاه شما در اینباره چیست؟
جومونگ
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ژاپن در سال ۲۰۲۳ عنوان بزرگترین صادرکننده خودروی جهان را از آن خود کرد. این کشور در سال گذشته میلادی، ۵.۹۷ میلیون دستگاه خودرو را صادر کرده است؛ درحالی که رقیب آن، چین، به فروش ۵.۲۲ میلیون دستگاهی دست پیدا کرد
هر چی جایزه مایزه و کارت صد آفرین و غیره هست بین خودتون تقسیم کنید . مهم همین اعداد و آماره که نشون دهنده جایگاه هر خودروساز و کشورشه :)
مردیم از خوشی
۱۱ فروردین ۱۴۰۳هر متنی را آلوده کنید
پدال کی قراره برخورد کنه خدا داند
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۴۰۳اینکه اطلاعاتت بالا بره ، اسمش از کی تا حالا شده آلودگی؟!
حتماً یه دوره ترولشناسی برو تا ببینی ترول و اطلاعات فیک یعنی چی!!!
اتفاقاً پدال باید ورود کنه تا ترولها جمع شوند ، همونایی که مثل قارچ تکثیر میشن و کاملاً مشخص هست از چه گروه و فنی هستن!!!
۱۳ فروردین ۱۴۰۳اطلاعاتی که شما میدید همشو از خودتون در میارید و از رو تعصب میگید
رسما سایت رو گذاشتید رو سرتون
NAVID۰۰۹۸
۱۳ فروردین ۱۴۰۳🖕
از مدیر پدال جواب بخواه که کاربر انگلشی!!!
علی
۱۱ فروردین ۱۴۰۳فقط در یه صورت میشه صادرات داشت که به چینی ها بفروشیم
B
۱۲ فروردین ۱۴۰۳چینی ها مگه خرن ؟ خب ماشین چینی با همون قیمت کیفیت بالاتر و خدمات بهتر هست میگیرن دیگه
کرگدن باواریا
۱۲ فروردین ۱۴۰۳کاش میدونستم اون ۴ نفر که دیسلایک زدن فازشون چیه! 😂
kristensen
۱۱ فروردین ۱۴۰۳سلام (ببخشید ریپ زدم)
این کامنت هیچ ربطی به خودرو👍 نداره بعضیا شاید منو بشناسن، عضو های جدیدم احتمالا نشناسن.
درباره زندگی شخصی خودم یه سوال داشتم و دوست داشتم که از دوستان سایت خوب پدال که خیلی باهاشون وقت گذروندم بپرسم.
من جدیدا یه دیدگاه متریالیستی(ماده گرایی) پیدا کردم و کلا جهان برام بی معنی شده حتی به فکر خودکشی هم افتادم.
همه چی عشق درد مرگ. همش فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکیه.
خیلی حس تهی بودن دارم
اگه دوستان تجربه یا علمی در این باره دارند خوشحال میشم با من به اشتراک بزارن 🙏🙏🙏
مهران
۱۲ فروردین ۱۴۰۳سلام دوست عزیز.منم قبل از ازدواجم مدتی(حدود ۹ ماه)اینطور بودم،درک میکنم میگی حس تهی بودن میکنی…اتفاقا این حسا حاصل فعل و انفعالات شیمیایی هست…دارو خیلی ضعیف مثل نورتریپتیلین کمکت میکنه البته با نسخه پزشک…مهم تر از همه چی خودت باید نزاری کنترلت کنه این حس…ازش حالت بهم نخوره و برای رفعش تلاش کن.
هرچند شرایط کنونی خودش باعث تشدید این وضع میشه..اگه دوستی داری باهاش بیشتر وقت بگذرون،
فقط میتونم بگم از این حست حالت بهم نخوره و بدت نیاد،فقط بگو به خودت این یه دورس و تموم میشه و خودت باید تمومش کنی…
امیدوارم حس و حالت پر از شوق و ذوق و سرزندگی بیشتر باشه 😘
B
۱۲ فروردین ۱۴۰۳برمیگرده به ذهنیت خودت چون متریالیسمو بی ارزش میدونی و دنبال یه ارزش روحانی در زندگیت هستی اینطور شده برات
راه حل ؟ یا از این حالت متریالیستی بیای بیرون یا به دید برسی که متریالیسم کم ارزش تر از تفکرات قبلیت و روحانیت و متافیزیک نیست به نوعی زیبایی های این نوع دیدگاه ( متریالیسم ) رو درک کنی
kristensen
۱۲ فروردین ۱۴۰۳میشه درباره زیبایی های که گفتید یکم توضیح بدید.
دنیای متریالیستی چه زیبایی های داره؟
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۴۰۳کاربر عزیز
بذار من یه فرمولی بهت بدم ، بعد از ۶ماه نتیجه میگیری :
۱- کار کن ، مهم نیست چه کاری ، فقط کار کن و از کار کردن و مسخره شدن نترس ، کاری که صادقانه باشه و نون حلال در بیاری ، مطمئن باش یکی یکی پلههارو طی میکنی و به جایگاه و کاری که میخواهی میرسی!!!
۲- از افراد مسموم طراف زندگیت فرار کن ، هرکسی که میخواد باشه مهم نیست ، فقط دور شو از آدمهایی که حسود هستند و انرژی منفی میدن بهت ، بخصوص فامیل که کمتر دیدم فامیلی که واقعاً صادقانه دلش بخواد زندگی اطرافیانش خوب باشه!
فامیل در اکثر مواقع میخواد طرف مقابل یا از خودش کمتر یا در سطح خودش باشه و اگر ببینه دارید پیشرفت میکنید ناخداگاه شروع میکنه به حسادت و چاله ساختن برای کلافه کردنتان!
۳- ورزش جزء برنامهی روزانه باشه و بهانهای برای ورزش نکردن وجود ندارد ، باید ورزش کنید تا حاصلش را ببینید که چه معجزهای در زندگی هر انسانی میکنه!
۴- فیلم و سریال ببینید ، کتاب مجله روزنامه بخوانید!
۵- تا میتونید از فضای جازی دور بشید بخصوص اونهایی که خبری هستند!
۶- کار کنید ، وقتی کار میکنید ، پول در میارید ، وقتی پول در بیارید به خواستههاتون میرسید ، سفر میکنید و اونوقت میفهمید زندگی درسته سخته ولی میشه زیباییهاشم دید و گذراندش!
۷- کار کنید ، وقتی کار میکنید ، پول در میارید ، وقتی پول در بیارید میبینید چقدر بهتر از کار نکردن هست و میشه بیکار نبود !!!
نکته:
این روزها آدمها هرچقدر تنهاتر باشند ، آرامش بیشتری دارند ، هر کسی را وارد زندگیتون نکنید تا دنیا را بهتر ببینید !
اما جداً با تمام این اوصاف ، دیگه این دنیا به درد نمیخوره !
خداشاهده خوش به سعادت اونی که تو روستا زندگی میکنه بدونِ موبایل و هر رسانهای ، با گاو گوسفند مرغ خروس و کشاورزی روزگار سِپَری میکنه ، بخدا اون زندگی میکنه !
ما هیچگاه دیگر نمیتوانیم روستایی زندگی کنیم ولی اونی که زندگی میکنه و کاری به شهر و شهرنشینی نداره خوشا به سعادتش که هم میتونه زیبایی روز رو ببینه هم شفافیت ستارههای شب را!!!
۱۳ فروردین ۱۴۰۳دوست عزیز اکثر همونایی که تو روستا هستن خیلیا گوشی دستشونه
گاو و گوسفند هم خیلی ها ندارن یعنی یه جورایی روستا ها تبدیل به شهر شده
abbas
۱۲ فروردین ۱۴۰۳منم این مشکل رو داشتم
مشکلت اینه از تنظیمات کارخونه در اومدی
انسان فطرتا دنبال معبوده
برای خودت حتتما ی هدف درست کن
کوتاه مدت … میان مدت … بلند مدت
سعی کن رابطه ات رو با افراد سمی محدود کنی
کسایی که ب این تفکرات دامن میزنن
دنیا آفریدگار داره
همین ی ماشین ساده رو ک میبینی پشتش ساعت ها فکر و ایده اس … اگر یک قطعه اش نباشه. اون ماشین کار نمیکنه
بعد این جهان با این بعد و در مقایس زمین ی نگاه بنداز و وجود خودت در مقایسه با ی پشه ک هر اندامی در تو هست تو وجود اون پشه هم هست و صد ها از این مدل نمونه ها
ولی مهم ترین علت پوچی یکی وجود شک و دوم نداشتن هدف تو زندگیت ب نظر من ک نهایت باعث ایجاد ی خلا تو ذهن میشه ک انتها نداره
سمت قرص و روان پزشک هم ب نظرم بهتره نری ک انگ وسواس فکری و … میزنن
خودتی ک میتونی فقط ب خودت کمک کنی
همین
اگزیستانسیال
۱۲ فروردین ۱۴۰۳عالیه و بهترین فرصت ه با کمی کنجکاوی در مورد خودت و جهان زندگیتو سروسامون بدی
kristensen
۱۲ فروردین ۱۴۰۳با تشکر از همه دوستان که نظراتشون رو به اشتراک گذاشتن خیلی مفید بود برام🙏
۱۳ فروردین ۱۴۰۳من که چیزی نمیدونم ولی امیدوارم خودکشی نکنی
اونا همشون یه مشت آهن پرستن
چیزی نداره که بخوای بخواطر چند نفر خودکشی کنی
یا گناه کنی
امیدوارم که زودتر نیمه گمشده خودتو پیدا کنی
و من هم همینطور
اون آهن پرست ها هم ول کن
به نیمه گمشده خودت بچسب برادر
حسین
۱۵ فروردین ۱۴۰۳روانشناس ویزیت ناقابل
amir-mr
۱۱ فروردین ۱۴۰۳سلام
چند وقته بخش لایک و دیس لایک به کلی خراب شده
مثلا میخوای به یکی لایک بدی میبینی از قبل دیس لایک براش خورده از طرفه تو یا بر عکس در صورتی که برا اوله داری پیام های زیر مقاله رو میخونی
𝐀𝐥𝐢
۱۱ فروردین ۱۴۰۳این مشکلو منم دارم همین الان هم نمی تونم به پیامت لایک بدم
زیزیگولو
۱۱ فروردین ۱۴۰۳منم دو سه هفته ای میشه که این مشکل رو دارم
فرزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳با تأسیس شرکتهای دانش محور و متکی به مهندسین باسواد و جوان کشور و صد البته حذف سریع دو غول بزرگ صنعت خودروسازی مثلاً داخلی براحتی میتوانیم به عنوان یک کشور ممتاز در تولید و صادرات محصولات باکیفیت و اقتصادی در بازار جهانی مطرح شویم
مردیم از خوشی
۱۱ فروردین ۱۴۰۳خیر به این راحتی ها هم نیست اپل با اون ابهت و ثروت از رقابت کشید کنار
این حرفا ۳۰ سال پیش درست بود که اینقدر عقب نیفتاده بودیم
زیزیگولو
۱۱ فروردین ۱۴۰۳باید زیر ساختهاش ایجاد بشه و بعد از اون برنامه ریزیهای سازمانی و استفاده از نیروهای کار مجرب و برنامه های تولید در نهایت تولید محصول و معرفی اون به بازار جهانی و جلب توجه و جلب رضایت مشتری در سطح جهانی که همه اینها سالها زمان میبره …… ولی ما چند دهه زمان رو به سادگی از دست دادیم وگرنه با این همه هوش و استعداد و نوابغی که داریم میتونستیم در حد ژاپن خودرو بسازیم
بیژن
۱۱ فروردین ۱۴۰۳براحتی رو خوب اومدی!
مهندس مکانیک
۱۱ فروردین ۱۴۰۳شوخی میکنید دیگه عراقم الان لندکروز سوار میشن
زیزیگولو
۱۱ فروردین ۱۴۰۳کدوم کشور مثل ایران ایران شده زباله دان خودروهای از رده خارج فرانسه؟؟؟ مردم کجای دنیا حاضرن بابت این آتو آشغالا پول بدن؟؟؟
بیژن
۱۱ فروردین ۱۴۰۳شما واقعا فکر میکنی ماشین فرانسوی سواری؟ یا اینکه داری پول یه ماشین فرانسوی رو برای این ماشینا میدی؟
زیزیگولو
۱۱ فروردین ۱۴۰۳به هرحال تکنولوژی فرانسه هستش ولی الآن همش شده مونتاژ با قطعات بی کیفیت چینی
Navid A J
۱۲ فروردین ۱۴۰۳کلیپ ” تاریخ فراماسونری در ایران” رو از چنل “مورخ” ببینین تا متوجه بشین چرا فرانسه در تار و پود مملکت ما نفوذ داره. اون وقت دلیل این ماشین های فرانسوی هم براتون معلوم میشه
فلافل
۱۱ فروردین ۱۴۰۳نیاز بازار داخل رو نمیتونن تامین کنن چه برسه به صادرات
eternal
۱۱ فروردین ۱۴۰۳اگه پیشرفت کنند و صادرات داشته باشند که عالیه منم دوست دارم پیشرفت کشورم رو ببینم ولی خب……….
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ فروردین ۱۴۰۳آفرین من هم خیلی چیزها دوست دارم
۱۲ فروردین ۱۴۰۳منم واقعا از ته دل همون چیز ها رو دوست دارم
خودمون بریم خارج عشق و حال بدون اینکه کسیو ببریم فقط خودمون میدونیم و خدا
بعدش هم که پیر تر شدیم توبه میکنیم بخواطر کار های بدی که تو خارج کردیم
و برای فرزندان خود ارثی نمیگذاریم
۱۲ فروردین ۱۴۰۳همرو میدیم خیریه
K
۱۱ فروردین ۱۴۰۳فعلا چین داره کل خودروسازی میبلعه داخلی کجا بود
سوشیانت
۱۲ فروردین ۱۴۰۳آره تو خواب
K
۱۲ فروردین ۱۴۰۳منطور خودروسازی داخلی هستش
۱۲ فروردین ۱۴۰۳اره میتونیم 😂😂😂
ولی ماشینامون رو رها میکنن دم در نمایندگی 😂😂🤣🤣🤣
Anti Tesla
۱۲ فروردین ۱۴۰۳ایران میتونه به کشور هایی که تحریم شده و منزوی هستند، محصولات مختلف رو صادر کنه.
مثل سوریه،یمن،روسیه،ونزوئلا…
بازار آفریقا هم برای ایران خوب هست، چرا؟
چون بازار آفریقا عقب افتاده هست و محصولات ایران هم نوآوری کمی دارند و بروز نیستند.
زور بزنیم تا سال۱۴۰۴، ۱۰۰۰۰۰ تا خودرو صادر کنیم.
مهیار
۱۵ فروردین ۱۴۰۳با سلام ، بازار آفریقا بیشترش خودروهای دست دوم اروپایی است.
صادرات به صورت محدود، چون توجیه اقتصادی ندارد فقط سیاسی است که بگن ما به فلان کشور صادرات داشتیم.
علی
۱۳ فروردین ۱۴۰۳اصولا اگر کالایی به خصوص خودرو قابل صادرات و رقابت نباشد حتما نابود میشود.
MjM
۱۴ فروردین ۱۴۰۳سوال اینه که صادرات به چه کشورهایی؟! و با چه شرایطی؟!
4 تا کشور زیر پونز و با اقتصاد و سیاست ها اقتصادی بدتر از اینجا که تو اون کشورها لگنهای مونتاژی ایران رقیبی ندارند؟!
S
۲۲ فروردین ۱۴۰۳حتا شوخیشم زشته