در سال ۱۴۰۲، تولید خودرو در کشور با ۸ درصد افزایش، به ۱.۳۳ میلیون دستگاه رسیده و کوییک با ۱۹۳ هزار دستگاه، بیشترین تولید را داشته است.
با توجه به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۴۰۲ در کشورمان مجموعاً ۱,۳۳۸,۸۵۶ دستگاه خودرو تولید شده است که این رقم شامل تمام انواع خودرو یعنی سواری، وانت، ون، مینیبوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کِشنده میشود. بااینحال، از این تعداد، ۱,۱۳۱,۹۰۶ دستگاه فقط به خودروهای سواری اختصاص دارد و تولید دیگر انواع خودروها تنها ۲۰۶,۹۵۰ دستگاه بوده است. این در حالی است که برای سال ۱۴۰۲ برنامهٔ تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در نظر گرفته شده بود.
با توجه به این اعداد، تولید خودرو در کشور طی سال گذشته ۸ درصد افزایش پیدا کرده است و دراینبین، تولید وانت با ۳۲ درصد، بیشترین افزایش را نشان میدهد. از بیش از ۱.۳۳ میلیون دستگاه خودرویی که در سال ۱۴۰۲ در کشور تولید شده، سهم خودروسازان خصوصی تنها ۳۰۶,۹۰۹ دستگاه بوده و مابقی توسط دو خودروساز بزرگ دولتی یعنی ایرانخودرو و سایپا تولید شده است. بااینحال، میزان تولید خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۲ افزایش قابلتوجه ۵۸ درصدی را نسبت به تولید ۱۹۴,۱۷۵ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان میدهد.
ایرانخودرو
گروه ایرانخودرو سال گذشت مجموعاً ۵۵۵,۴۳۰ دستگاه خودرو تولید کرده تا همچنان بزرگترین خودروساز کشورمان لقب گیرد. بااینحال، تولید این شرکت نسبت به ۵۶۷,۷۹۲ دستگاه سال ۱۴۰۱ کاهشی ۲ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که ایرانخودرو برای سال ۱۴۰۲ برنامهٔ تولید ۹۳۰ هزار دستگاه خودرو را داشته است. از کل تولید ایرانخودرو طی سال گذشته، ۵۱۶,۷۱۰ دستگاه خودروی سواری، ۲۳,۷۴۶ دستگاه وانت، ۲,۳۵۲ دستگاه ون و ۱۲,۱۲۳ دستگاه کامیونت و کامیون بوده است.
سایپا
گروه سایپا (شامل پارسخودرو و زامیاد) با تولید ۴۷۶,۵۱۷ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲، در جایگاه دوم قرار دارد. تولید این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییری نداشته است. بااینحال، سایپا هم سال گذشته از برنامهٔ تولید ۸۰۰ هزار دستگاهی خود بسیار عقب بوده است. نزدیک به یکچهارم از کل تولید سایپا در سال ۱۴۰۲ یعنی ۱۱۰,۳۴۸ دستگاه، فقط به وانت اختصاص داشته و سهم خودروهای سواری ۳۶۲,۱۳۹ دستگاه بوده است. بیش از نیمی از تولید وانتهای گروه سایپا یعنی نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه را فقط وانت ۱۵۱ یا همان پراید به خود اختصاص داده و ۴۸ هزار دستگاه هم آمار تولید انواع وانت نیسان بوده است.
مدیران خودرو
مدیران خودرو بزرگترین خودروساز خصوصی کشور محسوب میشود. این شرکت سال گذشته موفق به تولید ۱۴۸,۶۷۸ دستگاه خودرو شده که افزایش چشمگیر ۶۰ درصدی را نسبت به تولید ۹۲,۸۷۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ نشان میدهد. در بین محصولات این شرکت، X22 با ۳۱,۷۱۹ دستگاه بیشترین تولید را داشته و پسازآن تیگو ۷ با ۲۳,۳۹۳ دستگاه قرار دارد. X55 و تیگو ۸ هم هردو بیش از ۱۷ هزار دستگاه تولید داشتهاند.
کرمان موتور
تولید کرمان موتور در سال ۱۴۰۲ دقیقاً دو برابر شده و از ۳۵,۳۱۰ دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۷۰,۲۷۸ دستگاه رسیده است ولی بااینوجود، همچنان با اختلاف زیادی در پس مدیران خودرو قرار دارد. ارزانترین محصول کرمان موتور یعنی جک J4 با ۲۳,۴۸۸ دستگاه، بیشترین تولید را داشته درحالیکه در رتبههای بعدی پیکاپ کیامسی T8 با ۱۱,۶۴۷ دستگاه و جک S5 با ۱۱,۱۰۷ دستگاه قرار دارند.
گروه بهمن
گروه بهمن که با زیرمجموعههای خود، سیبا موتور و بهمن دیزل در بخش خودروهای سنگین هم حضور بسیار جدی و پررنگی دارد، سال گذشته مجموعاً ۴۶,۳۰۳ دستگاه خودرو تولید کرده که نشان از افزایش ۲۴ درصدی نسبت به تولید ۳۷,۴۲۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ دارد. فقط نیمی از تولید گروه بهمن یعنی ۲۳,۱۴۷ دستگاه به خودروهای سواری اختصاص داشته و تولید وانتها شامل کارا و کاپرا ۱۶,۲۳۶ دستگاه بوده است.
آرین پارس موتور
آرین پارس موتور که در دو بخش دیزل و سواری فعال است، در بخش سواری تنها یک خودرو یعنی کراساوور لاماری را مونتاژ میکند. این شرکت در سال ۱۴۰۲ مجموعاً تولید ۱۲,۹۴۳ دستگاهی را ثبت کرده که افزایش ۱۲۰ درصدی را نسبت به ۵,۸۹۳ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان میدهد. از این تعداد، ۹,۴۴۴ دستگاه لاماری بوده و مابقی (۳,۴۹۹ دستگاه) به کامیونتهای جک و کامیونهای شکموتو اختصاص داشته است.
فردا موتور
فردا موتور با مونتاژ سه خودرو شامل کراساوورهای SX5 و T5 و مینیون سوبا M4، تنوع محصولات بیشتری نسبت به آرین پارس موتور دارد اما بااینحال، در سال ۱۴۰۲ تولید کمتری برابر با ۸,۲۶۲ دستگاه داشته که البته ۳.۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر شده است.
دیگر شرکتها
دیگر خودروسازان خصوصی کشور شامل ماموت خودرو، دیار خودرو، خودروسازی ایلیا، خودروسازان راین، نورا موتور، سروش دیزل و ارس خودرو دیزل نیز در بخش سبک و سنگین مجموعاً ۲۰,۳۸۷ دستگاه خودرو تولید کردهاند که نشان از افزایش ۲۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.
پرفروشترین خودروهای ایران در سال ۱۴۰۲
با توجه به آمار تولید خودروسازان، میتوان پرفروشترین خودروهای بازار کشورمان را مشخص کرد. در ادامه با این خودروها آشنا خواهیم شد.
۱-کوییک
تولید: ۱۹۳,۶۹۵ دستگاه
کوییک یکی از ارزانترین خودروهای صفرکیلومتر بازار محسوب میشود و بنابراین طبیعی است که بیشترین فروش را داشته باشد. سایپا در سال ۱۴۰۲ از انواع این خودرو ۱۹۳,۶۹۵ دستگاه تولید کرده که نسبت به تولید ۲۱۳,۹۰۲ دستگاهی سال ۱۴۰۱ کاهشی ۹ درصدی داشته است.
۲-پژو پارس
تولید: ۱۳۷,۷۴۴ دستگاه
پژو پارس سالخورده همچنان محبوبترین محصول ایرانخودرو محسوب میشود اما تولید این خودرو در سال ۱۴۰۲ با کاهشی ۳۰ درصدی نسبت به ۱۹۷,۲۸۳ دستگاه سال قبل، به ۱۳۷,۷۴۴ دستگاه رسیده است. پس از کشوقوسهای فراوان، سرانجام آخر خرداد امسال تولید پارس خاتمه یافت.
۳-پژو ۲۰۷
تولید: ۱۳۱,۴۸۴ دستگاه
ایرانخودرو در اسفند ۱۴۰۱ به تولید پژو ۲۰۶ پایان داد و ۲۰۷ بهطور کامل جایگزین آن شد. طی سال ۱۴۰۲، از انواع مختلف این خودرو مجموعاً ۱۳۱,۴۸۴ دستگاه تولید شده است. این عدد کاهش جزئی ۳ درصدی را نسبت به مجموع تولید ۲۰۶ و ۲۰۷ در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد.
۴-ساینا
تولید: ۱۱۶,۴۰۷ دستگاه
همتای سدان کوییک یعنی ساینا تولید بسیار کمتری دارد. از این خودرو طی سال گذشته ۱۱۶,۴۰۷ دستگاه تولید شده که البته برخلاف کوییک، افزایشی ۱۵ درصدی را نسبت به تولید ۱۰۰,۸۱۰ دستگاهی سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است.
۵-دنا
تولید: ۸۷,۰۸۹ دستگاه
دنا که یکی از لوکسترین و گرانترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشود، سال گذشته تولید قابلتوجه ۸۷,۰۸۹ دستگاهی داشته که از خودروهای ارزانتری مثل رانا و سورن بیشتر است. همچنین تولید دنا نسبت به ۸۳,۶۲۶ دستگاه سال ۱۴۰۱ افزایشی ۴ درصدی داشته است.
۶-سورن
تولید: ۶۳,۳۷۸ دستگاه
با پایان تولید پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس، سورن جایگزین هر سهٔ آنها شده و در کنار رانا، ارزانترین سدان ایرانخودرو محسوب میشود. به همین دلیل، تولید این خودرو با افزایشی ۲۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ به ۶۳,۳۷۸ دستگاه رسیده است. عجیب اینکه با وجود خاتمه تولید سمند در مهر ۱۴۰۱، در لیست تولید ایرانخودرو در سال ۱۴۰۲ همچنان ۸۳۹ دستگاه سمند دیده میشود که جزء آمار تولید سورن حساب شده است.
۷-سایپا ۱۵۱
تولید: ۵۹,۹۸۸ دستگاه
هرچند تولید پراید سواری سالها است که خاتمه پیدا کرده اما نسخهٔ وانت آن همچنان در لیست پرفروشترین خودروهای کشورمان دیده میشود. تولید این وانت کوچک در سال ۱۴۰۲ با افزایشی ۳۷ درصدی، از ۴۳,۸۰۰ دستگاه به ۵۹,۹۸۸ دستگاه رسیده است.
۸-شاهین
تولید: ۵۰,۷۱۳ دستگاه
گرانترین خودروی حال حاضر سایپا در سال ۱۴۰۲ رشد تولید قابلتوجه ۴۷ درصدی را تجربه کرده است. بدین ترتیب، تولید شاهین از ۳۴,۴۸۲ دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۵۰,۷۱۳ دستگاه رسیده است و با اختلافی جزئی بالاتر از رقیب مستقیم خود یعنی تارا قرار گرفته است.
۹-تارا
تولید: ۴۹,۸۴۰ دستگاه
مدرنترین و بروزترین محصول ایرانخودرو هنوز در آمار تولید بسیار با محصولات قدیمی این شرکت فاصله دارد ولی بااینوجود، تولید تارا در سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیر ۸۲ درصدی را تجربه کرده است. تولید این خودرو از تنها ۲۷,۳۱۹ دستگاه در سال ۱۴۰۱، به ۴۹,۸۴۰ دستگاه رسیده است.
۱۰-وانت نیسان
تولید: ۴۸,۱۶۵ دستگاه
وانت باستانی نیسان جونیور همچنان در کشورمان محبوب و پرفروش است. تولید انواع این خودرو در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۸.۲ درصدی به ۴۸,۱۶۵ دستگاه رسیده که از این تعداد، سهم نسخهٔ دوگانهسوز ۲۲,۴۱۹ دستگاه و نسخهٔ بنزینی ۲۵,۱۷۸ دستگاه بوده اما تولید نسخهٔ دیزلی با ۸۴ درصد کاهش به تنها ۵۶۷ دستگاه رسیده است. این در حالی است که از پادرا بهعنوان نسخهٔ جدید وانت نیسان تنها ۱,۸۰۲ دستگاه تولید شده است. این نشان میدهد که خریداران همچنان همان وانت قدیمی را ترجیح میدهند.
datsun
۲ مرداد ۱۴۰۳تأسف
فقط انگلستان
۲ مرداد ۱۴۰۳واقعا تاسف
۲ مرداد ۱۴۰۳درد و نفرین
درد و نفرین..💔
زیزیگولو
۳ مرداد ۱۴۰۳خنده دار وقتیه که مدیران سایپا و ایرانخورو میان تو رسانه ها مظلوم نمایی میکنن و از ضر و زیانشون گِله شکایت میکنن 🤦🤦🤦 ……….. مظلوم مردمی هستن که با معادل هزینه های صرف شده واسه خرید ماشین از سایپا و ایرانخودرو میتونن با کیفیت ترین ماشینای خارجی رو سوار بشن و مظلوم مردمی هستن که زه و بالابر شیشه رو واسه شون تبدیل به آپشن کردین و مظلوم واقعی شهروندانی هستن که باید دغدغه نقصهای فنی و دردسر سر زدن به نمایندگی بعد از تحویل ماشینای صفر کیلومتر رو تجربه کنن و …………
ناشناس
۲ مرداد ۱۴۰۳در سال ۱۴۰۲، تولید خودرو در کشور با ۸ درصد افزایش، به ۱.۳۳ میلیون دستگاه رسیده و کوییک با ۱۹۳ هزار دستگاه، بیشترین تولید را داشته است.
𝐀𝐥𝐢
۲ مرداد ۱۴۰۳پر فروش های اونا:
https://www.pedal.ir/magazine/best-selling-cars-h1-2024/
پرفروشهای ما:
۲ مرداد ۱۴۰۳تو الان کجایی دقیقا؟!😢(خطاب به بتمن ، نجات دهنده ایران)
گاس فرینگ
۳ مرداد ۱۴۰۳۱۰-هوندا سیویک = زامیاد ۲۴
۹-نیسان روگ = تارا
۸-جیامسی سییرا = شاهین
۷-تویوتا کمری = سایپا ۱۵۱
۶-رم پیکاپ = سورن پلاس
۵-هوندا CR-V = دنا
۴-تسلا مدل Y = ساینا اس
۳-تویوتا راوفور = پژو ۲۰۷
۲-شورلت سیلورادو = پژو پارس
۱-فورد سری F = سایپا کوییک
TS
۲ مرداد ۱۴۰۳بنظرم باتوجه به عدد ۱.۳ میلیونی ، بازار خودروی ما برای رسیدن به تعادل باید سالی حداقل ۲.۵ تا ۳ میلیون خودرو تولید بشه تا قیمت ها کم و متناسب با درامد مردم بشه
البته خودروسازی داخلی ، همش ضرر و پر از گره های کوره و همین ۱ میلیون خودرو هم کیفیت نازل دارن چه برسه وقتی بخواد تیراژ تولید بالا بره . پس تنها راه نجات واردات انبوه در مقیاس میلیونه که اونم غیرممکنه چون وقتی واردات میلیونی بشه ، خودروسازی داخلی تقریبا از بین میره و کسی دیگه نمیخره . پس واردات همواره محدود خواهد موند و تنها منحصر به پولداراست و مردم عادی باید تا آخرش با قیمت های بالا مدارا کنند و گزینه دیگه ای وجود نداره و همه وعده ها کشک و دوغی بیش نیست
هیروهیتو
۲ مرداد ۱۴۰۳جَمعه آشغالا جَمعه
۲ مرداد ۱۴۰۳حاضرم کیا و هیوندای پرفروش ترین های ایران بشه ولی اینا نه
آخه اینا کدومشون شبیه ماشینه بنظرم نیسان بیشتر از همشون شبیه ماشین هست
نظر شما چیه؟
چون طراحیشو دقیقا نیسان انجام داده
و برای خودش استفاده کرده
حالا سورن هم شاید دلمون بسوزه بگیم یکم شبیه ماشینه
۲۰۷ هم با ارفاق بخواطر جلوش که پژو طراحی کرد یکم شبیه ماشینه
دیگه بقیشون اصلا شبیه ماشین نیستن
انگار اسباب بازی بچست
امیرحسین
۲ مرداد ۱۴۰۳فقط دنا
سیاوش
۳ مرداد ۱۴۰۳کلکسیونی از عتیقه جات داریم تولید می کنیم
زیزیگولو
۳ مرداد ۱۴۰۳ایرانخودرو و سایپا هر بنجلی رو که تولید کنن و به بازار عرضه کنن مردم مجبورن تو صف بایستن و به اجبار بخرن و هزینه هاش رو هم بپردازن چون مردم مخصوصاً تو شهرای بزرگ به خودرو احتیاج دارن و چاره دیگه ای ندارن ………. ولی اگه رقیبای اروپاییو ژاپنیو کره ای با تعرفه گمرکی پایین بیان اونوقت دیگه سایپا و ایرانخودرو میتونن تو بازار بمونن و عرض اندام کنن؟؟؟
genius
۳ مرداد ۱۴۰۳نه ببین تارا بنجل داخلیه کوئیک هم همینطور ولی چرا کوئیک میشه پرفروش ترین؟ احسنت دقیقا چون ملت ایران 85درصد تو مخارج یومیه موندن زورشون به خرید حتی تارا هم نمیرسه لذا اگر رقبای ژاپنی و کره ای و آلمانی و ایتالیایی هم بیان باز عمده مردم ناتوانن که بخرن
genius
۳ مرداد ۱۴۰۳کوئیک رو ملت از سر نداری میخرن مثل اینکه بگی A05 پرفروش ترین محصول سامسونگ گلکسی شده تو ایران و هند و افریقا!!!
arash
۳ مرداد ۱۴۰۳با سلام. روزگاری مردمانی بودند که شورولت بیوک کادیلاک را در داخل کشور خود مونتاژ میکردند و احساس خفت و خواری و بدبختی داشتند از مونتاژ این محصولات و با ناشکری و ناسپاسی بعد از پنجاه سال به جایی رسیدند که حال افتخار میکنند به مونتاژ هایما و دایون و MVM چینی.