درحالیکه اکثر خودروهای چینی جدید به موتورهای توربو مجهز شدهاند ولی هنوز هم میتوان در بازار کشورمان چینیهایی با پیشرانۀ تنفس طبیعی پیدا کرد.
اولین خودروهای چینی که به ایران آمدند همگی از پیشرانههای تنفس طبیعی استفاده میکردند اما با فراگیری تکنولوژی توربوشارژر، اکثر خودروسازان چینی موتورهای تنفس طبیعی خود را کنار گذاشتند و سراغ پیشرانههای کمحجم توربو رفتند تا جایی که امروز در بازار کشورمان کمتر خودروی چینی صفرکیلومتری را میتوان با موتور تنفس طبیعی پیدا کرد. بااینحال، پیشرانههای توربو نهتنها استهلاک بالاتری دارند بلکه در ایران به دلیل کیفیت پایین بنزین، با مشکلاتی مثل ناک زدن مواجه هستند و نگهداری سختتر و پرهزینهتری دارند. به همین دلیل، خیلی از خریداران هنوز پیشرانههای تنفس طبیعی ترجیح میدهند حتی با وجودی که قدرت و گشتاور کمتری دارند. ازاینرو قصد داریم در ادامه معدود خودروهای چینی تنفس طبیعی که همچنان در بازار ایران در حال عرضه هستند را معرفی کنیم.
جک J4
قیمت نمایندگی: ۹۱۵ میلیون تومان
همچنین بخوانید: مقایسه کی ام سی ایگل با جک J4، کدام سدان کرمان موتور بهتر است؟
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
یکی از قدیمیترین خودروهای چینی در حال تولید در کشورمان، جک J4 است. این خودرو اولین بار بیش از یک دهه پیش یعنی در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و در سال ۱۳۹۷ روی خط تولید کرمان موتور رفت. هرچند جک در سال ۲۰۱۹ به تولید این سدان کوچک پایان داد ولی در ایران همچنان در حال تولید است و ارزانترین خودروی چینی بازار محسوب میشود. J4 از یک پیشرانۀ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر استفاده میکند که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد. کیامسی ایگل که نسخۀ فیسلیفت و بومی J4 محسوب میشود هم از همین موتور استفاده میکند. پیشرانۀ ۱.۵ لیتری جک هرچند توان چندان بالایی ندارد ولی از مزیت استهلاک پایین برخوردار است.
امویام X22 پرو دستی
قیمت نمایندگی: ۹۶۲ میلیون تومان
همچنین بخوانید: مقایسه ام وی ام X22 پرو و X33 کراس، کدامیک ارزش خرید دارد؟
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
X22 پرو پرفروشترین کراساوور بازار ایران محسوب میشود. این خودرو نسخۀ فیسلیفت X22 است که از سال ۱۳۹۵ به ایران آمده بود و در سال ۱۴۰۰ جای خود را به X22 پرو داد. این کراساوور کوچک چینی در دو نسخۀ دستی و اتوماتیک تولید میشود که فقط نسخۀ دستی از پیشرانۀ تنفس طبیعی استفاده میکند. زیر کاپوت این مدل یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را به یک گیربکس پنج سرعتۀ دستی تحویل میدهند. کسانی که خواهان نسخۀ اتوماتیک X22 پرو هستند اما باید با پیشرانۀ ۱ لیتری سه سیلندر توربو کنار بیایند که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این در حالی است که همین خودرو در چین در نسخۀ اتوماتیک هم با پیشرانۀ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود که خروجی تقریباً برابر و استهلاک کمتری نسبت به موتور سه سیلندر توربو دارد.
امویام X33 کراس دستی
قیمت نمایندگی: ۹۵۰ میلیون تومان
همچنین بخوانید: ام وی ام X33 کراس : بررسی تخصصی، مشخصات و ارزش خرید
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
X33 کراس درواقع نسخۀ فیسلیفت X22 پرو محسوب میشود و از همان قوای محرکه استفاده میکند؛ بنابراین، در این خودرو هم همان پیشرانۀ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را در نسخۀ دستی و موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو را در نسخۀ اتوماتیک میبینیم. البته مدتها است که مدیران خودرو X33 کراس را فقط بهصورت اتوماتیک عرضه میکند و به همین دلیل قیمت کارخانهای این خودرو بروز نشده و از X22 پرو دستی کمتر است. در بازار اما X33 کراس دستی حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که حدود ۱۴۰ میلیون تومان از X22 پرو دستی بیشتر است. هرچند قوای محرکۀ این دو مدل یکسان است ولی X33 کراس از ظاهر جدیدتر، کابین بروزتر و امکانات بیشتری بهره میبرد.
فردا ۵۱۱
قیمت نمایندگی: ۹۶۰ میلیون تومان
همچنین بخوانید: مقایسه جک J4 و فردا ۵۱۱، ارزانترین سدانهای چینی بازار
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دوکلاچه |
شرکت فردا موتور در سال ۱۴۰۰ مونتاژ سدانی با نام FMC 511 را آغاز کرد که درواقع محصول چانگان است و آلسوین نام دارد. این سدان کوچک چینی، نسل دوم آلسوین است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. در ایران اما فردا موتور که به بیبرنامگی و تأخیر در تحویل خودروها شهرت دارد، نتوانست ۵۱۱ را بهطور منظم عرضه کند و برای مدتی تولید این خودرو متوقف شد تا اینکه بهتازگی دوباره به خط تولید فردا موتور بازگشته است. برخلاف دیگر خودروهای این لیست، انتقال نیروی موتور ۱.۵ لیتری فردا ۵۱۱ توسط یک گیربکس پنج سرعتۀ دوکلاچه صورت میگیرد. این خودرو با طراح قابلقبول، امکانات مناسب و پیشرانۀ کماستهلاک تنفس طبیعی، اگر توسط شرکت دیگری بهطور منظمتر و با تیراژ بالاتری در ایران مونتاژ میشد میتوانست خود را بسیار بیشتر در بازار مطرح کند.
جک S3 / کیامسی SR3
قیمت نمایندگی: –
همچنین بخوانید: مقایسه جک S3 و کی ام سی SR3، بررسی تغییرات و تفاوتها
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
یکی دیگر از خودروهای چینی تنفس طبیعی بازار ایران هم از برند جک و مونتاژ کرمان موتور است. این خودرو کراساوور کوچک S3 است که در سال ۱۳۹۶ به ایران آمد و هرچند طی این سالها کاملاً سالخورده شده ولی به لطف قیمت نسبتاً مناسب و قوای محرکۀ کماستهلاک، هنوز هم فروش مناسبی دارد. S3 به یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو برخلاف رقیب اصلی خود، X22 پرو، فقط بهصورت اتوماتیک و با گیربکس CVT تولید میشد. کرمان موتور اما مدتی است به تولید این کراساوور جک پایان داده و بهتازگی نسخۀ فیسلیفت آن را با نام کیامسی SR3 معرفی کرده که قرار است بهزودی راهی بازار شود. این نسخۀ جدید هرچند در طراحی بیرونی و داخلی دستخوش تغییرات قابلتوجهی شده ولی همچنان از همان قوای محرکۀ S3 با موتور تنفس طبیعی استفاده میکند.
بک X3 پرو
قیمت نمایندگی: ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان
همچنین بخوانید: بک BAC X3 پرو؛ بررسی مشخصات کراساوور مونتاژی جیلی در ایران
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
خودروسازان بم که زیرمجموعۀ کرمان موتور است، پس از مدتها بیخبری، در سال ۱۴۰۲ مونتاژ کراساووری را با نام BAC X3 پرو آغاز کرد. این خودرو درواقع محصولی از جیلی است که توسط جوینت ونچر با لیفان تولید میشود و از این طریق به کشورمان راه پیدا کرده است. X3 پرو کراساووری نسبتاً سالخورده محسوب میشود که پیشینۀ آن به سال ۲۰۱۷ بازمیگردد ولی بااینوجود هنوز هم از طراحی و امکانات قابلقبولی بهره میبرد. زیر کاپوت X3 پرو یک پیشرانۀ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که هرچند خروجی چشمگیری ندارد ولی برای وزن ۱۲۱۵ کیلوگرمی خودرو نسبتاً کافی است و عملکردی تقریباً در حد موتور TU5 دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد.
فردا SX5
قیمت نمایندگی: ۱ میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان
همچنین بخوانید: مقایسه فردا SX5 و SX5 پلاس، بررسی تغییرات و تفاوتها
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۱ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
SX5 کراساووری از برند فورتینگ دانگفنگ است که با مدل ۱۴۰۰ توسط فردا موتور راهی بازار ایران شد. این خودرو که با برند FMC عرضه میشود، گرانترین و قویترین خودروی چینی تنفس طبیعی مونتاژی بازار کشورمان بهحساب میآید. SX5 به یک موتور ۱.۶ لیتری مجهز است که خروجی قابلتوجه ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد ولی مثل اکثر خودروهای این لیست، نیروی خود را به یک گیربکس CVT تحویل میدهد. هرچند SX5 به لطف موتور تنفس طبیعی، استهلاک پایینی دارد ولی فردا موتور قصد دارد نسخۀ جدید این خودرو را با نام SX5 پلاس و با پیشرانۀ ۱.۵ لیتری توربو عرضه کند. این نسخه هرچند با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار قویتر است ولی دردسرهای توربوشارژر را به خریداران تحمیل خواهد کرد.
بیوایدی سانگ پلاس
قیمت نمایندگی: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
همچنین بخوانید: رانندگی با بی وای دی سانگ پلاس، شاسیبلند پلاگین هیبرید وارداتی بهمن موتور
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی |
قدرت | ۱۰۹ + ۱۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۵ + ۳۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | E-CVT |
آخرین خودروی تنفس طبیعی لیست ما با دیگر خودروهایی که تا اینجا معرفی کردیم کاملاً متفاوت است زیرا این کراساوور چینی نهتنها بهصورت وارداتی به ایران آمده بلکه قوای محرکۀ پلاگینهیبریدی دارد. این قوای محرکه از یک پیشرانۀ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۹ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۹۵ اسب بخار قدرت تشکیل شده است. سانگ پلاس که توسط برند BM کارز گروه بهمن وارد میشود، به لطف یک پکیج باطری ۱۸.۳ کیلووات ساعتی، میتواند تا ۱۱۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. نیروی هردو موتور در این خودرو توسط یک گیربکس E-CVT فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت سانگ پلاس تنها ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
شهروند ایرانی
۷ اسفند ۱۴۰۳کلا میخاستی تبلیغ بی وای دی بکنید ولی نکته تامل بر انگیز کشوری که بنزین بی کیفیت فقط موجود چه دلیلی داره این همه خودرو توربو پر استهلاک داشته باش مگر دشمنی با مردم درصورتی که همه ماشین های سازمانی تویوتا و یا ژاپنی هستن و همشون هم موتور حجیم تنفس طبیعی دارن
۷ اسفند ۱۴۰۳بی وای دی خداییش خوشگله ولی خب
Ali.d
۷ اسفند ۱۴۰۳خدایا خودت یه معجزه ای بکن و ما رو از دست این چینیا وماشین چینیا نجات بده🙏🙏🙏
boost10
۷ اسفند ۱۴۰۳همین چینی ها بعضیا شون بهتر از این داخلی ها هستن
هاشمی
۷ اسفند ۱۴۰۳این جیلی x3 کیفیت ساخت خوبی داره کاری ندارم ولی پلتفرمش کراس اوره ؟ اتاقش اندازه پراید 111 چند سانت پهن تر و بلند تره فقط دیگه از فردا کف خواب ها هم کراس اور حساب میشن
۷ اسفند ۱۴۰۳حاجی بک x3 خیلی زشته خداییش جلو کپی ۲۰۰۸ هست عقب هم معلوم نیست چیه ولی زشته اگه زیر ۸۰۰ بود خوب بود ولی خداییش ۱ و ۳۰۰ پول یه ماشین خوبه برا چی برای این باید آنقدر پول بدیم قیمت نمایندگیش هم گرونه میرم با پولش از بازار ایکس ۳۳ میخرم بهتره
ولی چقدرم گرونن این ماشینا خداییش ارزش ندارن خدایا یه کمکی کن مردم ایران ماشین خوب سوار بشن